11kk, pk vai pph? ASIALLISTA KESKUSTELUA!!!

  • Viestiketjun aloittaja EpätoivoisenRento
  • Ensimmäinen viesti
Mya
Meidän silloin 10 kk.n ikäinen poika meni perhepäivähoitoon. Ei edes harkittu päiväkotia.
Pienelle lapselle pph on kodinomaisempi, siellä lapsi saa enemmän huomiota ja hoitajalla (ainakin meidän pojan hoitajalla) on enemmän aikaa pienen lapsen tarpeille. Lapsen on myös helppo kiintyä yhteen pysyvään hoitajaan.
Perhepäivähoidossa saattaa myös ainakin jossain määrin selviytyä ilman suuria sairasteluita.
 
edelleen valitsen pk:n koska en voi luottaa siihen että pph hoitaa hommansa niinkun kuuluu. Ja pk:n tädit saavat keskittyä vain lapsiin eikä tarvitse huolehtia ruuista tms... Sitä paitsi täällä missä me asumme on pphilla enemmän lapsia hoitajaa kohti kun tarhassa, pphilla 5 lasta kun taas pkssa 16 lasta ja 4 hoitajaa (siis 1-2 vuotiaiden ryhmässä)
 
moikka

Itse valitsisin ehdottomasti pph. itse keskimmäinen on pakosta joutunut olemaan tuonikäisenä 10kk pk:ssa, kun muualla ei ole ollut tilaa. Kauheasti ei ollut pk:sta hyvää sanottavaa kun pieni meinasi jäädä alimmaiseksi koko ajan, yms. ja sairastelu oli joka viikkoista. Pienempi ryhmä on MINUN mielestäni ehdottomasti parempi.
 
Eikös päiväkodissa olisi vaihtoehtona sellaista "vauvaryhmää", missä olisi vaan 1-2 vuotiaita....? Meidän päiväkodissa on ainakin sellainen ryhmä, missä muutkin lapset ovat pienempiä, ei tarvitse pelätä että jää isompien jalkoihin.
Pph:ssa on sekin huono puoli että jos pph sairastuu, on hommaa löytää sijaispaikka lapselle.
 
Itse olin vuosia töissä pienten puolella päiväkodissa ja oman kokemukseni mukaan laitan oman poikani perhepäivähoitajalle jos joudun viemään hoitoon alle vuoden ikäisenä mutta jos pystytään sinnittelemään kotihoidontuella siihen asti että poika on vuoden (tai mielellään pari kuukautta ylikin) niin sitten päiväkotiin.
Päiväkoti on minun mielestä kiva hoitopaikka lapsille kun on virikkeitä ja hoitajia useampi kuin yksi. Vaikka hoitajat sairastuisivat niin hoitopaikka ja kaverit olisivat tutut eikä tarvitisi viedä vieraaseen paikkaan sijaishoitoon.
Päiväkodissa on toimintaa ja virikkeitä laidasta laitaan, perhepäivähoitajalla on jos hoitaja on oikealla alalla ja haluaa että lapset viihtyy.. päiväkodissa hoitajia on niin monta ja johtaja seuraa toimintaa joten siellä ainakin varmuudella tehdään muutakin kun katsellaan sadepäivinä piirrettyjä. Lapsen hoidossa viihtymiseen vaikuttaa suuresti henkilökemiat hoitajan ja lapsen/vanhempien välillä.
Pph on yksin ja hänen kanssa on tultava juttuun, päiväkodissa hoitajia on kolme joten luulisi kaikille löytyvän "mieleinen".
Tämä oli vain minun mielipiteeni.. älkää kivittäkö :whistle:
 
Mulla kokemusta yksivuotiaan kanssa molemmista, perhepäivähoidossa oli esikoinen, plussaa mukava pitkänlinjan hoitaja, vähän sairastelua, poikani oli siellä vuoden ja sitten jäi kotihoitoon kunnes meni päiväkotiin kolmevuotiaana.

Tyttöni taas aloitti vuoden vanhana päiväkodissa(ei mahdollisuutta perhepäivähoitoon) kiva pieni ryhmä, mukavat hoitajat, mutta paaaaljon sairastelua...

Eli itselläni molemmista hyvä kokemus =)

Nyt pahnanpohjimmainen on syksyllä aloittamassa hoito"uransa" ja menee perhepäivähoitoon, ja syy siihen on että kunnassamme pyritään laittamaan kaikki alle kolmevuotiaat perhepäivähoitoon eli muuta järkevää mahdollisuutta ei ole..

Luulisin, että kumpikin hoitotyyli on hyvä silloin kun perheen ja hoitajan/hoitajien arvot ja asenteet ovat samankaltaiset, jos ei yhteistyö natsaa, niin se ei natsaa...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 13:40 vieras kirjoitti:
Valitsisin pph:n. On kodinomasempaa touhua, pienempi ryhmä ja pienelle lapselle varmaan turvallisempi olo kuin suuressa lapsilaumassa.
Näin juuri, jos noin pieni on kerta pakko hoitoon viedä :D

Ja kun ton ikäinen ei niitä virikkeitä niin paljoa tarvi, vaan riittää kodinomainen touhuaminen. :)
 
PPH
mielestäni parempi tuonikäiselle. Joku mainitsi, että hoitajan sairastuttua on kova homma löytää toinen paikka. No, meillä on kyllä kaupunki järjestänyt varahoitopaikan. Aina sama paikka, eikä siinä mitään kovaa hommaa ole. Asennekysymys.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 13:55 Elämänlähde kirjoitti:
Ja kun ton ikäinen ei niitä virikkeitä niin paljoa tarvi, vaan riittää kodinomainen touhuaminen. :)
Pakko vielä tarkentaa mitä meinasin. En tarkoittanut että 11kuinen tarvitsee virikkeitä, mutta itse etsin pojalleni hoitopaikan missä olisi tarkoitus pitää hänet esikouluikään saakka, en etsi siis vain yksivuotiaalle sitten aikanaan hoitopaikkaa vaan etsin paikan missä poika tulisi viihtymään pidemmällä tähtäimellä =)
 
Mä valitsisin pph. En muutenkaan laittaisi lastani tarhaan, joten noin pieni ehdottomasti mun mielestä pph:lle.
Syitä: Lapsella yksi ja sama hoitaja, pieni ryhmä, sairastelu vähäisempää, läheisempi suhde hoitajaan niin vanhemmilla kuin lapsella, hoitopaikkaan voi tutustua etukäteen ja sihen voi vaikuttaa, hoitopaikka usein hyvinkin lähellä..
 
Ehdoton
Minä veisin päiväkotiin jos olisi pakko hoitoon viedä.

Itse olen ammatiltani lastenhoitaja. Työskennellyt päiväkodeissa ja kolmiperhepäivähoitajana.

Päiväkodissa ne kaikkein pienimmät saavat syliä ainakin saman verran kuin pph:ssa. Yleensä jopa enemmän. Pph joutuu tekemään kaikki hommat yksin joten syliä ja aikaa ei ihan oikeasti ole. Ja se joka toisin väittää valehtelee tai sitten ruoan laitto ei ole asiallista(syödäänkö valmisruokaa?!), muut lapset jää vähälle huomiolle jne. Pk:ssa on aina jouku syli vapaana sitä tarvitsevalle.

Lisäksi pieni lapsi ei osaa kertoa mitä hoidossa tapahtuu. Pph voi toimia aivan mielivaltaisesti. Pk:ssa se ei ole mahdollista koska siellä toiset 'vahtii'.

Ja on todella hyviä pph-tätejä ja sitten niitä aivan ala-arvoisia. Kumpiakin työssäni näin, ikävä kyllä.

Pk-tädeissä sama homma, mutta se ei juurikaan näy hoidossa koska muiden läsnäolo velvoittaa/pakottaa toimimaan oikein.
 
Oman kokemuksen kautta pph: lle.Meidän kohdalle osui mukava täti. :D
Itse aikoinaan ollut pk:ssa töissä. Aamulla saattaa olla 10 lasta yhdellä hoitajalla. (kaikki hoitajat ei tuu klo:6 töihin). Jos hoitaja sairastuu niin sijaisia ei välttämättä oteta. :/
Pihalla 25 lasta vahtii yksi hoitaja ja joskus harjoittelija kaverina. Jos on kaunis aurinkoinen päivä niin hoitajia on pihalla enemmän. :whistle:
 
Mya
Meidän pojalla on ollut varahoitopaikka toisen pphoitajan luona. Tämän hoitajan kanssa lapseni hoitaja ryhmineen ulkoilee yms touhuaa, joten varahoitopaikkakin on tuttu.

Kerran lapsi joutui varahoitoon päiväkotiin ja jäi siellä jopa pienten ryhmässä auttamatta jalkoihin...muut pienetkin kun olivat 2-3-vuotiaita.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 13:58 mokoma kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 13:55 Elämänlähde kirjoitti:
Ja kun ton ikäinen ei niitä virikkeitä niin paljoa tarvi, vaan riittää kodinomainen touhuaminen. :)
Pakko vielä tarkentaa mitä meinasin. En tarkoittanut että 11kuinen tarvitsee virikkeitä, mutta itse etsin pojalleni hoitopaikan missä olisi tarkoitus pitää hänet esikouluikään saakka, en etsi siis vain yksivuotiaalle sitten aikanaan hoitopaikkaa vaan etsin paikan missä poika tulisi viihtymään pidemmällä tähtäimellä =)
Ok. no toi toimii molemmissa, mutta silti suosittelen pph. =)
 

Yhteistyössä