12v liika lihavuus auttakaa

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Moi! Tyttöni on 12 vuotias pituutta noin 157cm ja painoa hurjat 120kg. Terveydenhoitaja on laittanut tytölle verikokeet ja viivytteli kerran kolme kuukautta menemistä. Mutta loppujen lopuksi meni. Verikokeet oli ok. Olen soitellut lääkäreille tytön takia ja minä olen hoikka ollut koko ikäni ja mieheni myös. Olen yrittänyt puhua tytön kanssa vakavasta ongelmasta rauhassa mutta hän vaan vaihtaa puheen aihettaan heti. Terveydenhoitaja mittasi vyötärönympäryksen puolivuotta sitten ja oli 115cm. Tyttö syö kotiruokaa mutta käy mummoloissa herkuttelemassa ja jne.. harrastan tyttöni kanssa hiihtoa ja itse kilpailen mutta tyttö ei. Antakaa vinkkejä ja apua. Ps jos samanlaisia ongelmia niin kertokaa myös
 
vierailija
Olisiko mahdollista esim.koululääkärin tai terveydenhoitajan lähetteellä päästä revitsemusterapeutille? Tietty myös monilla yksityisillä lääkäriasemilla on mahdollista varata aika ravitsemusterapeutille, hinnasta en sitten tiedä. Menisit tytön mukaan, jos olisi apua.
Oma nyt 16v. poikani on myös ollut aina isokokoinen, ei tosin ihan noissa lukemissa. Alakoulussa terveydenhoitaja vihjaili painon olevan yläkanttiin. Neuvona oli sitten, että herkkuja vähemmälle, ihan normaalia kotiruokaa. Varsinaista laihdutuskuuria ei silloin, n.10-12 vuotiaana suositellut, vaan pääasia oli ettei painoa tule lisää niin pituuskasvu voi hoitaa homman. Tänä päivänä poika on 16v., pituutta n.180cm ja painoa n.85kg. Ei siis mitenkään lihava, vaikkei mikään aivan pienikokoinen ole.
 
vierailija
Jos saisitte lisättyä vaikka pientäkin arkiaktiivisuutta. Ei tarvi ns.treenata hullun lailla jos se ei ole oma juttu. Kävellen kouluun, pieniä yhteisiä iltalenkkejä lähikauppaan yms. Se voi tuntua pisaralta meressä mutta ihan kaikki on parempi kun ei mitään. Liiat herkut pois, mutta totaalinen kielto ei kannata.Tavallinen kotiruoka, laita vaivihkaa lisäksi tarjolle raasteita, salaattia yms. Nekin täyttää vatsaa ja annoskoot pysyy sitten helpommin järkevänä.
 
vierailija
Moi! Tyttöni on 12 vuotias pituutta noin 157cm ja painoa hurjat 120kg. Terveydenhoitaja on laittanut tytölle verikokeet ja viivytteli kerran kolme kuukautta menemistä. Mutta loppujen lopuksi meni. Verikokeet oli ok. Olen soitellut lääkäreille tytön takia ja minä olen hoikka ollut koko ikäni ja mieheni myös. Olen yrittänyt puhua tytön kanssa vakavasta ongelmasta rauhassa mutta hän vaan vaihtaa puheen aihettaan heti. Terveydenhoitaja mittasi vyötärönympäryksen puolivuotta sitten ja oli 115cm. Tyttö syö kotiruokaa mutta käy mummoloissa herkuttelemassa ja jne.. harrastan tyttöni kanssa hiihtoa ja itse kilpailen mutta tyttö ei. Antakaa vinkkejä ja apua. Ps jos samanlaisia ongelmia niin kertokaa myös
Mummoille ja papoillekin terveisiä tästä, niin tyttökin voi oppia samalla. Muuten teillä on kohta isot ongelmat edessä.
 
vierailija
Tää on on täysin ala-arvoinen neuvo! Haukkumalla nyt ei pääse puusta pitkään. Jos vanhemmat alkaa ulkonäön perusteella HAUKKUA lastaan niin ollaan kyllä hakoteillä..keskustelu on täysin eri asia. Silloinkin pitäis vaan jaksaa sanoa, että välitämme sinusta, tää asia on ongelma joka pitää hoitaa. Mutta ylipaino ei tee ihmisestä huonompaa.
Anorektikot sanovat, että yksi ainoa kommentti riitti siihen. Toki oni muukin asia vaikuttaa, mutta siihen moni kuolee, ei niihin muihin aina heti.

Tuo oli tosiaan tarkoitettu piikiksi haukkujille.:mad:
 
vierailija
Olen kieltänyt kaikki herkut ja karkki päiviä ei ole vuoteen ollut. Kasviksia tykkää syödä ja teen siksi yleensä enemmän kasvisruokaa vaikka teen kyllä liharuokaakin. Tyttö harrastaa myös ratsastusta mutta ongelmat kuin jatkuvat painon takia eli painoraja on 80kg eli tyttö on saanut kerran kahdessa viikossa käydä tallilla käyntiä ratsastamassa yhdellä hevosella. Tyttöni ei jaksa kävellä tai juosta mutta olen pitänyt nyt viikon jumppaa tytölle että vatsalihakset saataisiin kuntoon että kroppa kestää. :) Tilasin eilen ravintoterapeutin ja lasten lääkärin ja sain ne huomiseksi.
 
Liikunnan lisäämistä minäkin suosittelisin. Ottakaa tavaksi käydä joka ilta kävelyllä. sopikaa vaikka joku kiva palkinto, kun on kuukauden verran joka ilta heitetty iltalenkki.
Ensin lyhyempiä matkoja, sitten vähitellen lisää vauhtia ja pituutta.
 
vierailija
Liikunnan lisäämistä minäkin suosittelisin. Ottakaa tavaksi käydä joka ilta kävelyllä. sopikaa vaikka joku kiva palkinto, kun on kuukauden verran joka ilta heitetty iltalenkki.
Ensin lyhyempiä matkoja, sitten vähitellen lisää vauhtia ja pituutta.
Ei liikunalla juurikaan laihdu. Yhden pullan kalorimäärän polttamiseen pitää jo JUOSTA tunti. Kun syö vähemmän kuin kuluttaa, laihtuu. Se ei ole sen vaikeampaa.
 
Ei liikunalla juurikaan laihdu. Yhden pullan kalorimäärän polttamiseen pitää jo JUOSTA tunti. Kun syö vähemmän kuin kuluttaa, laihtuu. Se ei ole sen vaikeampaa.
Riippuu tyypistä.
Itse ainakin olen nimenomaan liikunnalla laihtunut esim raskauskiloista. Sama "ihme" on tapahtunut useammallekin ystävälleni.

Eikä kannata vain laskea niitä lenkillä kulutettuja kaloreita. Liikunta kasvattaa lihaksia, jotka kuluttavat koko ajan enemmän kuin läski. Liikunta pitää myös mielen virkeänä (toisin kun ruuan rajoittaminen), joten tulee muutenkin oltua aktiivisempi sohvalla makoilun sijaan.

Edelleen, liikunnalla on hyvä vaikutus ruokahaluun. Mitä enemmän liikkuu, sen enemmän tekee kunnon ruokaa mieli ja toisaalta sen vähemmän herkkuja mieli.
 
vierailija
Ei liikunalla juurikaan laihdu. Yhden pullan kalorimäärän polttamiseen pitää jo JUOSTA tunti. Kun syö vähemmän kuin kuluttaa, laihtuu. Se ei ole sen vaikeampaa.
Juu ei pelkällä liikunnalla laihdu, mutta se on kuitenkin hyvä osa kokonaisuutta, kun pyritään kohti normaalipainoa. Varsinkin ylipainoinen ihminen voi kuluttaa ihan reilustikin energiaa pelkästään kävelemällä. Lisäksi liikunta edistää terveyttä, vaikuttaa rasva-aineenvaihduntaan ja kehon hormonaaliseen säätelyyn positiivisesti (mm. kylläisyyttä säätelee leptiinihormoni) ja voi olla sijaistoimintaa syömiselle sekä piristää muuten vointia. Totta on silti, että ruokavaliolla on suurin merkitys painonhallinnassa ja laihtumisessa.
 
vierailija
Olen kieltänyt kaikki herkut ja karkki päiviä ei ole vuoteen ollut. Kasviksia tykkää syödä ja teen siksi yleensä enemmän kasvisruokaa vaikka teen kyllä liharuokaakin. Tyttö harrastaa myös ratsastusta mutta ongelmat kuin jatkuvat painon takia eli painoraja on 80kg eli tyttö on saanut kerran kahdessa viikossa käydä tallilla käyntiä ratsastamassa yhdellä hevosella. Tyttöni ei jaksa kävellä tai juosta mutta olen pitänyt nyt viikon jumppaa tytölle että vatsalihakset saataisiin kuntoon että kroppa kestää. :) Tilasin eilen ravintoterapeutin ja lasten lääkärin ja sain ne huomiseksi.
Kiellät herkut kokonaan? Siispä tyttö vetää niitä kaksin käsin mummolassa. Kasvisruoka ei laihduta jos sitäkin syödään liikaa. Oikeita liharuokia niin näläntunne pysyy pitempään poissa.
 

Yhteistyössä