13 v ei tahdo perheen yhteiselle lomamatkalle. Pakottaisitko mukaan?

  • Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
no tuota
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;28361617:
kiva muisto lapselle, äiti ja isi pakotti mut tälle reissulle, ja en olis itse halunnut
13-vuotiaan nyt pitää vaan oppia viimeistään tossa vaiheessa että ei ole ehkä hei maailman napa, ei edes oman maailmansa pyörittäjäkään vielä :)
 
.,.
Kyllä pakottaisin mukaan. Hauskaa sillä kuitenkin siellä mukana olisi, ja harmittaisi jälikäteen, kun ei lähtenyt. Ei tuollaista päätöstä saa jättää lapsen varaan.
 
veiea
Tottakai "pakottaisin" ei 13v:n kuulu päättää tuollaisista asioista - siitä viettääkö perheen kanssa aikaa vai ei ja missämäärin. 13v on lapsi ja aikuisen kuuluu asettaa lapselle rajat. Tossa kun joustat niin kohta ostat sille kaljat kanssa kun se lapsi tahtoooooo :kieh:
 
"Vieras"
"Pakottaisin" mukaan. Jos ihan oikeesti kaukomaan kohteesta on kyse niin varmasti lasta harmittaisi jälkikäteen kun ei ollut mukana. Joku viikon bulgarian-allasloma olisi sitten erijuttu.

Mä pistin teininä hanttiin kaikille matkoille, koska kuvittelin, että "jään kaikesta kivasta paitsi". Eli siis siitä kaikesta olemattomasta, jota kaverit kotona teki. Pelotti kai että jään ihan ulkopuolelle kaikesta. Eihän täällä ikinä mitään tapahtunut ja reissun jälkeen kaikki oli kiinnostuneita kuulemaan matkasta, ei kertomaan mitä oli koulussa tai viikonloppuna tapahtunut. Sellainen se teinin ajatusmaailma vaan on.
 
Jenaminya
Jossain vaiheessa teinit ei enää halua lähteä perheen kanssa lomamatkoille. Todella yleistä, ja ihan normaalia, osa itsenäistymisprosessia. Meillä ja monella muulla tutulla perheellä on ollut tapana ratkaista asia niin, että joku teinin kavereista tulee mukaan lomalle, ainakin osan ajasta. Näin teinilläkin on mukava loma.

Ap:n tapauksessa kyseessä on kuitenkin vähän kalliimpi matka, ja ylimääräisen teinin mukaan maksaminen ei välttämättä ole vaihtoehto. Tällaisessa tapauksessa jättäisin oman teinin kotiin, jos kerran luotettavat kaitsijat löytyy. Muuten riskinä on, että koko perheen loma menee pilalle, kun yksi on naama nurinpäin ja tylsistynyt.
 
En pakottaisi, jos on luotettavat vahdit, miksi pitäisi pakottaa? Mä ite lopetin noilla "perhelomilla" käymisen suurinpiirtein samanikäisenä, koska ne mitään lomia ollut. Jok'ikinen mökkireissu, ulkomaanmatka mikälie alusta loppuun pelkkää stressaamista ja tappelua. Ja kun koskaan ollut varaa tehdä siellä kohteessa mitään, niin olihan se toosi jännää istua viikko kaksi hotellihuoneessa tai kylpylässä. Ja kyllä tuon ikäinen ihan varmasti jaksaa istua Koko Loman ajan naama norsunveellä ja pilata mahdollisesti sen ilon muilta.
 
Blue
En näkisi mitenkään päin ettei mun lapset haluaisi tuossa iässä lähteä mukaan. Ite ollaan siskon kanssa menty vielä miltei täysi-iäkisinä vanhempien kanssa reissuilla.

Mutta jos näin todella olisi, ja olisi ihan varma ettei haluaisi lähteä mukaan niin saisi mennä mummulaan.
 
Mollie
Tottakai "pakottaisin" ei 13v:n kuulu päättää tuollaisista asioista - siitä viettääkö perheen kanssa aikaa vai ei ja missämäärin. 13v on lapsi ja aikuisen kuuluu asettaa lapselle rajat. Tossa kun joustat niin kohta ostat sille kaljat kanssa kun se lapsi tahtoooooo :kieh:
Samaa mieltä. 13-vuotias on lapsi, vaikka miten varhaisteini olisikin. Mukaan vaan. Mikä siinä ulkomaan matkailussa muutenkaan on niin kauheatta ettei sinne voisi mennä?
 
kyllä minä teinien murjotukset ym. ymmärrän, mutta tuollaisessa asiassa en! Mitä helvetin murjottamista on siinä, että äiti ja isä haluaa tarjota elämyksiä? ei mitään, joten turpa kiinni ja matkalaukku käteen! Itse olin 16v ja isoveli 18v ja matkusteltiin vanhempien kanssa. Tosi kivaa oli eikä murjotettu yhtään. en tajua miksi olisi pitänyt!
 
Mollie
kyllä minä teinien murjotukset ym. ymmärrän, mutta tuollaisessa asiassa en! Mitä helvetin murjottamista on siinä, että äiti ja isä haluaa tarjota elämyksiä? ei mitään, joten turpa kiinni ja matkalaukku käteen! Itse olin 16v ja isoveli 18v ja matkusteltiin vanhempien kanssa. Tosi kivaa oli eikä murjotettu yhtään. en tajua miksi olisi pitänyt!
Joo, kyllä olisi meikäläiseltäkin jäänyt Pariisit, Roomat ja Berliinit näkemättä jos en olisi suostunut vanhempieni ja pikkusiskoni kanssa matkustamaan. Kuinka h******n hemmoteltuja kakarat on jos vanhempien kanssa ulkomaille matkustaminen on jotain kauheaa, jota täytyy murjottaa?
 
  • Tykkää
Reactions: Big Bang Theory

Yhteistyössä