13vuotiaalle pillerit kuukautisten takia?

  • Viestiketjun aloittaja worry,
  • Ensimmäinen viesti
vierus
Kyllä niitä määrätään tuossa tilanteessa mutta mä en antaisi lapseni niitä ottaa. Itsellä oli niin vakavia sivuvaikutuksia aikoinaan.
Surutta joku yleislääkäri koulullakin oli lapsen kaverille kirjoittanut reseptin. Tuo asia vaatii kyllä erikoislääkäriä joka miettii miten asiaa voi muuten hoitaa.
 
ap,
No miettisin kyllä muita vaihtoehtoja ensin. Toisaalta aika moni 13+ vuotias syö pillereitä jo ihan ehkäisynkin takia
T. Ehkäisyneuvolan terkka
Ehkäisyn tarvetta ei hällä vielä käsittääkseni ole. Mutta todella kovat kivut, jotka saa tytön oksentamaan, ja vuoto niin ettei meinaa mikään side auttaa kuin hetken.... Koulusta tulee poissaoloja tämän vaivan takia :/
 
ap,
[QUOTE="kioto";29249756]Ei missään nimessä! Hurja riski noin nuorelle.[/QUOTE]

mikä riski? itse olen syönyt yhdistelmä tai minipillereitä 16 alkaen, mutta se oli ihan ehkäisyn takia. Mistään ei ole sivuvaikutuksia tullut tms. Mitä ne hurjat riskit on? että on kaikki info tiedossa jos mentäis gynelle....
 
"kioto"
Veritulppariski! Erityisesti teinitytöillä. Itsekin olen syönyt pillereitä 16 v. saakka ja enää en koskaan ajatellut syödä. kaksi veritulppa tapausta pillereistä johtuen lähipiirissä.
 
,,,,,,
Yleisesti epillereihin liitetään kohonnut veritulppa riski. Myös syöpäriski hieman kohonnut. Jossain joskus oli mainittu ettei epillereitä tulisit määrätä kovin nuorille joilla saattaa vielä olla kehitys kesken.

Gynekologi osaa kyllä näissä asioissa neuvoa mikä on hyvä ja mikä ei.
 
"vieras."
En antais oman tyttöni aloittaa niin nuorena.

Mulle määrättiin pillerit 13-vuotiaana kun muutin lastenkotiin. Jos äiti olis tiennyt, olis kieltänyt.

Siihen saakka 2 vuotta kierto oli säännöllinen. 5 vuotta söin pillereitä ja kun lopetin, menkat jäi pois kokonaan. Aloitin uudelleen pillerit ja menkat tuli.

Kun olin 20v, lopetin pillerit kun suunnitelmissa oli raskaus. Menkat ei tulleet ollenkaan ja tein useita negatiivisia testejäkin. Lääkäri määräsi puolen vuoden Terolut-kuurin ja menkat tuli mutta kuurin loputtua ei tulleet enää. Aloitin taas pillerit koska Teroluteja ei saa syödä yli puolta vuotta. 23-vuotiaana lopetin pillerit.

Vuoden päästä päästiin lapsettomuustutkimuksiin. Kaikki oli ok. Lääkärin haastattelussa selvisi että e-pillerit on sekoittaneet mun kehon hormonitoiminnan mikä vaikutti sekä kuukautisten poisjäämiseen että lapsettomuuteen. Selitti että keho ei eritä tarpeeksi keltarauhashormonia. Lääkäri sanoi että voi viedä vuosia saada se tasapainoon. Sain taas Terolutit ja sain luvan syödä niitä vuoden. Niiden avulla lopulta raskauduin. Ja sain keskenmenon. 3 kertaa peräkkäin vuoden sisällä. Ensimmäisen raskauden alussa lopetin Terolutit.

27-vuotiaana päätettiin hyväksyä lapsettomuus ja aioin hakea pillerit. Yllättäen olinkin raskaana. Se raskaus jatkui loppuun saakka. :)

Kaikille ei samanlaista hormonitoimintahäiriötä tule, mutta en ottais riskiä! Eli en antais alle 16-vuotiaalle e-pillereitä.

Useat lääkäritkin suosittelee aloittamaan pillerit vasra 16-vuotiaana kun kehon oma hormonitoiminta on tasoittunut.

Kuukautiskipuihin on kyllä ihan omia lääkkeitä. Lääkäriltä kannattaa kysyä lisää! :)
 
vierasssss
Mulla itelläni alkoi menkat 10-vuotiaana ja pian myös ihan järkyttävät kuukautiskivut. Lääkäristä sain särkylääkkeitä (en muista minkä nimisiä mut etenkin kuukautiskipuihin olivat tarkotettu), koko kuukautisten ajan söin kaksia eri särkylääkkeitä maksimiannostuksella ja silti usein makasin terkkarilla sikiöasennossa ja oksentamassa, kylmägeelipussi mahalla tai selällä (kuuma vaan pahensi asiaa). Lääkäri neuvoi et alkaa syödä särkylääkkeitä jo paria päivää ennen kuukautisia, vaan minkäs teet kun ton ikäsenä kierto oli kaikkea 20 ja 50 päivän väliltä. Siinä vaiheessa kun äiti vei mut päivystykseen saamaan kipupiikkiä persiiseen, hoitaja sanoi et nyt e-pillerit piste. Olin joku 12-13 v kun aloin niitä syödä ja kivut loppu kun seinään. Toki nyt 19-vuotiaana välillä mietin et mikä mussa itsessäni on minua ja mikä e-pillerien vaikutusta mut silti en uskalla lopettaa niiden hullujen kipujen pelossa ja toki nyt niistä on hyötyä ehkäisymenetelmänä. Itestä ainakin tuntu kun ois taivaaseen päässy ku pillerit sai.
 
ap,,
voi voi, meillä on ollut vaikka mitä särkylääkkeitä käytössä, reseptillä ja ilman. vähän auttaa kipuun mutta ei vuodon määrään! ihan mahotonta. Tyttö alkaa jo olla ihan maassa, eikö niitä saa
vähennettyä millään.....
 
"vierailija"
voi voi, meillä on ollut vaikka mitä särkylääkkeitä käytössä, reseptillä ja ilman. vähän auttaa kipuun mutta ei vuodon määrään! ihan mahotonta. Tyttö alkaa jo olla ihan maassa, eikö niitä saa
vähennettyä millään.....
Vuodon määrään auttaa kuukuppi! Siihen mahtuu paljon enemmän kuin siteisiin ja tamponeihin eikä sitä tarvitse vaihtaa koko ajan.

Jos olisin äitinä vastaavassa tilanteessa kuin sinä, niin pillerit olisivat ihan vihoviimeinen vaihtoehto. Itse oon käyttänyt vain hormonikierukkaa, mutta senkin hormonit pilasivat/sotkivat mun elämää sen verran, että en enää ikinä ota mitään hormoneja ehkäisyn takia.

Tyttö gynelle ja jos gynen ensimmäinen ehdotus on e-pillerit, niin sitten toisen luo. E-pillerit saattavat olla ainoa tapa auttaa, mutta niiden pitäisi olla myös viimeinen eikä ensimmäinen ratkaisu noin nuorilla tytöillä.
 
"Vieras."
Yksityiselle gynelle vaan kiireesti.
Tuo on jo elämänlaatua liiaksi pahentava tilanne.
Itselläni teininä sama juttu, 25v. Sitten.
Mulla auttoi 1 400mg ja puolikas 400mg tabletti. Se piti ottaa heti kun menkat alkoivat ja viiden tunnin päästä lisä. Näin mentiin aina ekat 3-4 pv , sit helpotti.

Ei burana kokonaan kivuttomaksi tehnyt mutta oli elämä helpompaa.
Kuukuppia on noin nuorelle ärettömän hankala asettaa , en suosittele.
Erilaisia siteitä vaan paketti kaupalla.
 
"vvieras"
Tuo on totta, että kipulääke kuuluu ottaa heti kun vuoto alkaa. Silloin se estää tehokkaimmin prostaglandiinien syntyä (jotka vaikuttavat kipuun ja muihin oireisiin). Siteisiin turvautumista ainoana suojana en nuorellekaan suosittele, vaan tamponeita tai myöhemmin kuppia vähintään pikkuhousunsuojan kanssa. Käytön kyllä oppii nopeasti.
 

Yhteistyössä