18-vuotiaana äidiksi isä 24v.! Mielipiteitä?

Eli halusin kysyä ihmisiltä mitä mieltä tälläisesta. Eli olemme asuneet yhdessä syksystä 2007 ja seurustelleet jo 21.4.2006 asti eli reilut kaksi vuotta.
Täytin kesäkuun alussa 18 ja kerran olin baarikierroksella ja eip hirveemmin kyllä kiinnostanut. Juo suunnilleen 2 kertaa vuodessa jos silloinkaan avomieheni sama asia. Olemme hyvin rauhallinen pariskunta ja omistamme koirankin jonka ostimme tammikuussa.

Sain astetta pahemman emätintulehduksen ja gynekologi ehdotti nuvaringin poisjätöä ja kondomin käyttöä seuraavan kuukauden. Olemme haaveilleet yhteisestä perheestä ja meillä molemmilla on vakituiset työt ja rahaakin kuukaudessa laskujen jälkeen jaa käteen noin 3000? kuukaudessa joten siitä riittäisi hyvin lapsellekin.

Olemme nyt olleet ilman ehkäisyä kuukauden ja odotamma plussatuulia saapuvaksi luoksemme ensiviikolla. Onko kenelläkään ollut samanlaista tilannetta ja miten teillä on mennyt perhe elämä? Onko liian aikaista mielestänne perustaa perhe kun on seurustellut vasta 2 vuotta? Entä minkälaisia raskauden ensioireita teillä on ollut? Oliko synnytys hankala, pelkään hirveästi synnytystä ,sitä kipua...
 
Me ollaan seurusteltu 2,5 vuotta, asuttu yhdessä vuos, ja oltu kihloissa jokunen kuukausi..
mun mielestä yhdessäolon kestolla ei niikään ole merkitystä siihen milloin perustaa perhe,
vaan sillä milloin se tuntuu molemmista oikealta, milloin taloudellinen tilanne on vakaa, ja parisuhde hyvällä pohjalla:)

raskauden ensioireita rintojen turvotus,nännien herkkyys(kipu), himo johonkin ruokaan (hedelmät) ja loputon väsymys..minun ensimmäinen raskauteni tosin päättyi keskenmenoon rv6+3. mainitsemani oireet eivät liity asiaan.
 
Onko liian aikaista mielestänne perustaa perhe kun on seurustellut vasta 2 vuotta? Entä minkälaisia raskauden ensioireita teillä on ollut? Oliko synnytys hankala, pelkään hirveästi synnytystä ,sitä kipua...



Myö oltiin miehen kanssa oltu joku 1v yhessä kun vauva ilmotti tulostaan.. Kihloissa ei olla, mutta avoliitossa kumminkin. Oireita mulla oli tajuton pahoinvointi n.3vk ja sitten loppuajasta selkäkivut kun oon niin lyhyt ja maha oli kauhee :D

Synnytys sattuu varmasti kaikilla mutta mulla oli ainaskin itellä positiivinen synnytys kokemus..Kesti yht. 4h josta 20min ponnistusvaihe.
 
itsellä ollut ihan hirmuisen kipeät nänninpäät mutta muuten ei ole ollut millään lailla kyllä rinnat kipeät. Mielihaluja suklaaseen ja esimerkiksi savukalaan on tullut. Sekä hunajaan. hedelmistä tekee ihan hirmuisesti mieli appelsiinia. :D

Ensiviikolla pitäisi testata. Hiveesti odottaa sitä plussa molemmat meistä. Itse olen ainakin hirvän pettynyt jos onkin nega... Todella kivaa tänne kirjoittaa jotenkin helpottavaa. Onko teillä ollut mitenkään sellaisia ristiriitaisia ajatuksia että "apua jos olenkin raskaana miten pärjää jne" vaikka odottaa kuitenkin plussaa ja yrittää lasta?
 
Ihanaa että muutkin haluavat nuorena äidiksi! Luontokin sen suunnitteli niin, että lapset tehdään 18 ja 30 välillä.

Älä pelkää synnytystä, mun mielestä se oli ihana kokemus! Päätin synnyttää ilman kivunlievitystä, koska pelkäsin repeämistä ja komplikaatioita. Lukemalla ja keskustelemalla aiheesta paljon ennen itse h-hetkeä sain varmuutta siihen, että nainen on luotu tätä varten.

Synnytys sujuikin oikein hienosti, kesti 6,5 tuntia, ei tullut mitään kauheita repeämiä (yhteensä kolme tikkiä, kaksi niistä pistettiin vähän "varmuuden vuoks") ja se kipu oli täysin hallittavissa. Olin jälkeenpäin erittäin tyytyväinen, että päätin synnyttää luomuna. Se ehkäisee (tai ainakin pienentää niiden riskiä) paljon ongelmia.

Mä sain siis esikoiseni sunnuntaina, ja ollaan kotiuduttu hyvin. Mun tilanteessa valitettavasti miesvalinta ei oikein osunut nappiin, ja erottiin jo raskausaikana. Tosin parempi silloin erota kun jos lapsi on jo syntynyt... Mutta juu, osasin aavistaa tuon jo etukäteen, halusin silti lapsen/lapsia. On se vielä kuvioissa mukana, vaihtelevasti. En osaa sanoa tulevaisuudesta mitään tuon miehen suhteen, mutta uskon että mulla ja vaavilla menee hyvin. Asun siskoni ja hänen perheensä (aviomies + kaksi lasta, kolmas tulossa) kanssa, joten yksin en ole!

Mulla on PALJON pienemmät tulot kun teillä, mutta ihan hyvin olen tullut toimeen, joten teilläkään tuo raha ei varmasti paljoa merkitse.

Onnea plussan odotteluun, pidetään peukkuja pystyssä! Ilmoittele miten menee.

Muuten, mistä päin olette? Jos sitten vauvan tultua (tai sitä ennenkin) kaipaat seuraa kenen kanssa voi kaikki vaippakeskustelut käydä :D niin täällä olis yks kaveria kaipaava! :wave:

Muoks: Ja kyllä, on ihan normaalia miettiä, pystynköhän? Tässä on kuitenkin kyseessä päätös joka sitoo koko loppuelämän. Kyllä sitä sydämessään tietää onko valmis. Kannattaa varmistaa että oikeasti haluaa lapsia ja tietää mitä elämä lasten kanssa on. Luota itseesi!
 
Heips! Asun espoossa. Tänne muutettiin just lappeenrannasta. Oon kuullu et vehnänalkio öljy auttaa siinä et iho venyy mut ei repeä synnytyksessä? Pitääkö tää paikkaansa,kellään kokemusta? JA onko kenelläkään tietoa miten raskausarvilta välttyy? Itsellä hirmuinen pelko persuksissa ku toivoo hirveesti että olisi raskaana,mutta mulla on ollu ihan outoja tuntemuksia. Ollut tosi inhottavan ja kivuliaita "menkkakipuja" vaikka eihän menkkojen kuuluis alkaa kun vasta ensiviikolla, jos siis alkavat. Nännipäät ollu kipeät ,vaikka mulla ei ikinä ole rinnat edes kipeät menkkojenkaan aikana. Ja tullut hirmuinen himo purkkaan ja suklaaseen.
 
Olen jo 31 vuotias, mutta esikoiseni sain 18-vuotiaana, enkä ole koskaan katunut, että olen tullut nuorena äidiksi. Nyt minulla on 4 aivan ihanaa lasta ja nuorimmainen on 2,5kk. Eihän sitä koskaan tiedä, että onko mies se oikea, mutta silloin ei kukaan tekisi lapsiakaan, jos noin ajattelee. Erosin Ensimmäisen lapseni isästä ja pärjäsin paljon paremmin. Löysin uuden miehen -98 tammikuussa ja -98 joulukuussa meille syntyi ihana tyttö. Nyt olen ollut tuon miehen kanssa 10 vuotta yhdessä ja siitä 5,5 vuotta naimisissa ja meillä on 3 yhteistä lasta ja esiokoiseni sanoo miestäni isäksi. Rahaahan lapsi vie tosi paljon. Ei ehkä niinkään vauvana mutta kyllä sitä huomaa, kkun lapset kasvaa, että vuosi vuodelta menee enemmän ja enemmän rahaa, mutta aina sitä jotakin keksii ;o). Sitten vielä...Synnytystä ei kannata pelätä....se on niin yksilöllistä, mutta ajatteleppa mitä ihanaa siitä kauheasta kivusta syntyy...ihana tuhiseva vauva.
 
baby butterfly

Itse olen vuosimallia -89 eli lokakuussa täytän 19vuotta ja Poikaystäväni täyttää 26vuotta. Me olemme tunteneet vähän päälle 2vuotta mutta seurusteltu vähän alle. Olemme saamassa vaavaa syyskuussa joten mielipiteeni on että en näe ongelmana seurustelu aikaa tai ikäeroa. Meillä menee hyvin. Raskauden alussa minulla oireita oli, että lämpöä oli koko ajan n.37.2 paikkeilla koko ajan, jo ennen kuin tiesin odottavani rinnat aristivat niin että ihan kipeää teki jos suihkussa vesi osui niihin :/ Mikään ruoka ei oikein maistunut/ ei tehnyt mieli ollenkaan. Omena taisi olla ainut mikä meni hyvin alas. väsymys oli ihan kamalaa.. kävin samalla viimistä vuotta ammattikoulua ja oli kamalaa saada itteni hereille aamulla ja pitämään itteni hereillä koko koulupäivän.. kotiin päästyä nukuin koko ajan :) Oireet loppuivat n.13viikkoon mennessä

maha ja pontus 29+1
 
Itselläni ollut tälläsisiä oireita kuin rintojen,tarkalleen ottaen NÄNNIEN PÄIDEN arkuus. Hervoton mielihalu purkkaan,suklaaseen ja hedelmäsalaattiin. Pienestäkin mässäilystä tulee älyttömänpahaolo ja se jatkuu ja jatkuu ,olo tuntuu älyttömän turvonneelta. mahakin pömpöttää kun äiti mainitsi että "ettet olis pieniin päin kun sulla on aika pömppö masu" "aamulämpö" ei laskekaan iltaa kohden vaan illallakin 37,2. Jotkut hajut tekee joskus tosi pahaa ja väsyttää IHAN vietävästi! Ehkä olen vain luulotautinen? Vai voisiko se olla juuri sitä mitä toivomme... Kenelläkään edelleen hyviä neuvoja raskausarpien ehkäysyä vastaan?
 
Raskausarpiin en osaa sanoa mitään ehkäisy keinoa.. itelläni reisiin on tullut hurjan näköisiä arpia.. minneen muualle ei onneksi VIELÄ ole ilmestynyt :) olen rasvaillut silloin tällöin aina kun muistaa..

Hajut: minulle alkuraskaudessa alkoivat etoa hajuvedet, alkoholin haju, nakit/makkara, tupakan savu. Ne saivat aivan kyökkäämään.

Minullakin alkoi maha pömpöttämään todella aikaisin.

maha08 ja pontus rv29+2
 
No nyt olis kp29 kun kierto yleensä 28 päivää ollut ilman pillereitä ja niiden aikana. mut nyt on kyl ensimmäinen kuukausi pillereiden poisjätön jälkeen et voi myöhästyminen johtua siitäkin... toivottaasti ei nyt olis mikää valeraskaus ainakaan? kenelläkän kokemusta sellaisesta? :)
 
Mulle ei tullu vatsaan ku yksi pienenpieni piste raskausarpea synnytyksen aikana. En ymmärrä! Rinnat sen sijaan räjähti aika kauheen näkösiks. En usko, että noille loppuen lopuks voi mitään.

Nännien arkuudesta mullekin tuli heti mieleen muistot alkuraskaudesta ja suihkusta! Ai että teki kipiää! :D

Mullakin turpos vatsa pikkasen, sit oli pahoinvointia silloin ku en ollu syöny. Tää oli toinen raskaus (edellisellä kierrolla pääty kesken) joten tiesin miten välttää pahinta pahoinvointia.

Espoossa asustatte? Niin mekin, Leppävaaran lähistöllä. Miten päädyitte Espooseen? Miltä Espoo tuntuu?

Ja onkos jo plussaa nähty? :)
 

Yhteistyössä