1890 rakennettu talo

  • Viestiketjun aloittaja kärrynpyörä
  • Ensimmäinen viesti
kärrynpyörä
Huomenta!

Ajattelin kysyä, et onko kukaan osanut todella vanhaa taloa? Meillä on nyt remontti meneillään n.1890 rakennetussa 2-kerroksisessa hirsitalossa.
=)
 
Meillä on 1900-luvun alkuvuosina rakennettu iso vanha talo maalla. Olemme aina halunneet asua vanhassa talossa, ja reilu pari vuotta sitten haave toteutui. Remonttia on piisannut, mutta kaikki on ollut vaivan arvoista!

Onnea teille korjauspuuhiin, kyllä vanhassa on vara parempi!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.07.2006 klo 11:36 kärrynpyörä kirjoitti:
Kiva, ku oli joku toinenki joka on uskaltanut.. =)
Itse olen pikemminkin sitä mieltä, että vanha talo on varma ja turvallinen sijoitus, kunhan katsoo että peruskunto on hyvä eikä mitään hölmöjä remontteja ole aikaisemmin tehty eikä tehdä. Monet uudet talot on rakennettu kamalan halvalla, kaikki materiaalit valittu pelkästään hinnan perusteella, ja siinä sitä saakin ihmetellä, millaisia remontteja joutuu tekemään jo 20-30 vuoden kuluttua. Tällainen massiivisesta hirrestä kunnon kivijalalle rakennettu järeä talo sitä vastoin jököttää paikallaan vaikka maailman tappiin, kunhan pitää huolen että katto on kunnossa, korjausmateriaalit ja -tekniikat vanhoihin rakenteisiin sopivia jne.

Tietysti sitä vaaditaan vähän erilaista asennetta kuin uudessa talossa asuvilta. Poreammeet ja höyrysaunat eivät tule kyseeseen vanhassa talossa, huonejako saattaa olla "mielenkiintoinen", asumiseen kuuluu muitakin välttämättömiä toimia kuin sohvalla telkkarin ääressä lojumista... Mutta itse en ainakaan vaihtaisi mistään hinnasta pois ihanaa vanhaa saunaa pihan perällä, kauniita kulumia lattiassa, eläväisiä ikkunalaseja ja satojen ruutujen pesu-urakkaa (no, sitä hommaa en välttämättä rakasta aivan ehdoitta...), vanhojen uunien lämmittämistä talvisin, enkä mitään muutakaan. Asun juuri sellaisessa talossa ja sellaisessa paikassa, kuin olen aina halunnut asua, mikäs sen mukavampaa!

Talomme sijaitsee pienessä kylässä "itärannikolla" tunnin ajomatkan päässä Helsingistä. Helsingistä me tänne muutimmekin aikoinamme - tai eihän siitä ole kuin kolmatta vuotta, mutta tuntuu kuin se olisi ollut edellisessä elämässä!

 

Yhteistyössä