1v ja uhma???

  • Viestiketjun aloittaja maija72
  • Ensimmäinen viesti
maija72
Meillä nti 1v 1kk.nyt 2vkoa ollut hirveätä taistelua nukkumaan mennessä-sekä yö-että pväunille.ennen meni niin nätisti.
syödessä saattaa saada "hepulit"-vaikka lusikoi itse ja minä autan.
kiukku tulee ulos pukiessa...kiukku tulee missä vaan...hirveetä uhmaa...
kävelty on jo 3kk ja "helppo lapsi" ollut. nyt aivan käsittämätön räjähdys pankki. normaaliako?kuinka auttaa lasta?mistä voimaa mulle-etten vajoa 1v tasolle!
 
meillä poika ei ole vielä edes vuotta. Täyttää kylläkin 30.4 ja kyllä on sellaista uhmakäyttäytymistä ettei koskaan ja välillä oikeen heittäytyy selälleen lattialle... ja suuttuu hirveesti jos kieltää jostain asiasta... taitaa olla pienoista omantahdon tulemista koitetaan jaksaa...
 
eva
Vaikea sanoa, voiko tuon ikäisellä puhua varsinaisesti vielä uhmasta. Omaa tahtoahan tietysti yksivuotiaalta löytyy, kuin myös hirmuisen lyhyt pinna, joten kiukkua omasta osaamattomuudesta ja kiinnostavien asioiden kieltämisestä on varmasti tarjolla.

Meidän neidin kanssa toimi aika hyvin sellainen (ja toimii edelleen), kun yritti pitää päivän aikataulun sellaisena, ettei tarvinnut keskeyttää hänen touhujaan. Meillä ainakin kiinnostuksen kohteet vaihtuvat useimmiten niin tiuhaan, että yleensä ehtii odottamaan leikin luonnollista taukoa. Lasta on hyvä myös valmistella sanallisesti kertomalla, mitä seuraavaksi on tapahtumassa. Luonne-erot ovat tietysti tärkeä tekijä sen suhteen, voiko tällaisella pienellä joustamisella oikeasti helpottaa elämää vai ei. Toisiin yksivuotiaisiin äidin perustelut uppoavat hirveän hyvin, toiset eivät kiinnitä niihin mitään huomiota.

Tuskin on mahdollista saavuttaa tilannetta, jossa konflikteilta voisi täysin välttyä. Mutta jos niitä tuntuu olevan hirveän usein, on ehkä hyvä miettiä, voisiko niiden määrää vähentää muuttamalla omaa toimintaansa joissakin tilanteissa, tai vaikka sisustamalla asuntoa niin että lapsen voisi antaa tutkia sitä vapaammin. Ei myöskään haittaa, että joskus oma pinna palaa (paitsi siinä mielessä että monia lapsia se tuntuu vain entisestään villitsevän samanlaiseen riehumiseen). Itse ainakin olen ajatellut, että päiviin pitäisi vain yrittää saada mahtumaan myös mukavia yhteisiä hetkiä, että omia ylilyöntejään voi ja pitääkin pyytää lapselta anteeksi, ja että pienelle lapselle ei saa olla pitkävihainen. Jos näissä onnistuu, niin tilanne on varmaan aika hyvä.

Tsemppiä pienen ruutitynnyrisi kanssa! Lasten kanssa ongelmat ovat onneksi yleensä ohimeneviä, mutta tämä taitaa olla valitettavasti sellainen, jonka kanssa saa tavalla tai toisella painia aika pitkään...
 
SSSS
Kuulostaa tutulta, kauhea meteli jos vaihdetaan vaikka yökkäriä tai vaippaa. Ei joka kerta, mutta päivittäin. Samoin jos ei saa koskea johonkin mihin haluaa. Heittää kädet ylös niin, että on todelsa vaikea saada otettua syliin ja karjuu. Ja tyttö siis kysessä. Ikää 1v ja pari päivää. Epäilisin, että oma tahto alkaa tulla näkyviin. Ruokailtaessa pitäisi olla sirkus esiintymässä keittiössä, jotta malttaisi syödä. Niinpä teletapit on tulleet tutuiksi.
 
voi ootahan kun se kunnon uhma tulee parin vuoden tienoilla.. sitten tiedät mikä on uhma.. puhun kokemuksesta :/ mäkin luulin silloin että meidän vuosikkaalla oli uhma, mutta nyt tiedän mitä se todellisuudessa on :kieh:

voimia :hug: kyllä se siitä ajan kanssa...
 
Mulla on itelläni 1v5kk poika jolle on kanssa tullu kauhee uhma. Meillä kanssa oli aluks aikas helppoo, mut entäs nyt...! Tavarat lentää, kauhee huuto jos asiat ei mee niin ku poika tahtoo ja sit mikä parasta jos tahtoo ei saa läpi niin poika saattaa tulla nykyään ja lyödä minua mutta ei isäänsä. Oon miettiny ihan samaa et kuuluuko se vaan tohon ikään, mut aateltiin vaan miehen kanssa et joa poika on nyt jo tollanen ni entäs sit ku tulee todellinen uhma ikä lähempänä kolmee vuotta!
 

Yhteistyössä