1v joi yskänlääkettä, eikä susotu syömään lääkehiiltä

  • Viestiketjun aloittaja v
  • Ensimmäinen viesti
v
1 v (pieni, 9kg) joi jonkun verran sykänlääkettä mummolassa. soitin myrkytyskeskukseen jossa sanoivat että jos on juonut yli 15ml niin on vaarallista ja aiheuttaa mm sydämen sykytystä ja muuta kurjaa. Käskivät antamaan lääkehiiltä. Täältä mummulasta löytyi vain sellaista lääkehiiltä jota pitää antaa ihan kamalat määrät ja lapsi söi siitä ehkä noin kolmanneksen mitä ois pitänyt tai ehkä puolet... loppuja en saa syömään millään.

onko muilla tapahtunut tälläistä? Pitäiskö pelätä jos ei syö koko annosta??
 
hui
Mee päivystykseen vauvan kanssa!!!
Ja :eek: :eek: :eek: miten ihmeessä vauva sai lääkepullon käsiin ja vielä ihmeempää :eek: pullon korkin auki?? vai oliko mummolla auki oleva yskänlääkepullo jossaki matalalla? Ja miten kukaan ei vauvaa vahtinut????
 
Lissu
Alkuperäinen kirjoittaja hui:
Mee päivystykseen vauvan kanssa!!!
Ja :eek: :eek: :eek: miten ihmeessä vauva sai lääkepullon käsiin ja vielä ihmeempää :eek: pullon korkin auki?? vai oliko mummolla auki oleva yskänlääkepullo jossaki matalalla? Ja miten kukaan ei vauvaa vahtinut????
Turha tässä vaiheessa alkaa syyllistämään kun tilanne päällä. Tapahtunut mikä tapahtunut ja nyt pitää keskittyä hoitoon.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja hui:
Mee päivystykseen vauvan kanssa!!!
Ja :eek: :eek: :eek: miten ihmeessä vauva sai lääkepullon käsiin ja vielä ihmeempää :eek: pullon korkin auki?? vai oliko mummolla auki oleva yskänlääkepullo jossaki matalalla? Ja miten kukaan ei vauvaa vahtinut????
no tapahtumasta on jo melkein 2 tuntia ja oireiden ois pitänyt tulla jo myrkytyskeskuksen mukaan.

lapsi ei siis ole enää vauva ja on tosi aktiivinen, oli just hajottanut mummon helmet joita olin itse poimimassa lattialta kun lapsi juos luokseni litkien yskänlääkettä pullosta. Tosiaan on tosi tyhmää kun lääkkeet säilytetään kaapissa jota eivät sulje (ARGH!!) vaikka itse käyn sen jatkuvasti sulkemassa mutta eivät vain oo tottuneet lapsiin täällä ja on itsepäistä väkeä. jotenkin se nyt vain sai sen pullon auki, aika näppärä sormistaan, ei varmasti ollut tarpeeks tiukassa kiinni.

ja kaiken tän keskellä ärsyttävintä se miten äitini on tunnin jauhanut miten pöhkö olen kun otan tän ihan liian vakavasti ja siskonikin söi nitroja pienenä eikä siitä mitään tullut ja tutun lapsi joi pullolisen jotain lääkettä ja bla bla bla... täältä lähettäis heti jos voitais!!
 
vieras
Soita uudestaan myrkytystietoakeskukseen. Ainakin lääkkeiden osalta on niin, että jos yksikin hiilitabletti jää ottamatta, se on sama kuin ei olisi antanut mitään, sanotiin mulle m.t.keskuksesta, kun lapsi oli saanut käsiinsä lattialle tipahtaneen lääkeannostelijarasian. 15ml kuulostaa vähältä, mutta jos se on vauvalle vaarallista, niin ainehan alkaa imeytyä verenkiertoon alle puolen tunnin. Soita uudelleen. Tablettien jauhaminen ja jäätelön/jogurtin sekaan, on helpoin tapa saada hiili menemään ainakin taaperolle.
 
huh
Alkuperäinen kirjoittaja Lissu:
Alkuperäinen kirjoittaja hui:
Mee päivystykseen vauvan kanssa!!!
Ja :eek: :eek: :eek: miten ihmeessä vauva sai lääkepullon käsiin ja vielä ihmeempää :eek: pullon korkin auki?? vai oliko mummolla auki oleva yskänlääkepullo jossaki matalalla? Ja miten kukaan ei vauvaa vahtinut????
Turha tässä vaiheessa alkaa syyllistämään kun tilanne päällä. Tapahtunut mikä tapahtunut ja nyt pitää keskittyä hoitoon.
No hei normaali vanhempi vahtii tuon ikäistä ja halooooo ainakaan mun lapsista yksikään ei ole ollut niin näppärä 1 vuotiaana et olis saanu yskänlääkepullon itse auki.
Ja lisäksi vielä normaali vanhempi vie lapsen lääkäriin jos noin on päässyt käymää, eikä kirjoittele palstalle.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hui:
Mee päivystykseen vauvan kanssa!!!
Ja :eek: :eek: :eek: miten ihmeessä vauva sai lääkepullon käsiin ja vielä ihmeempää :eek: pullon korkin auki?? vai oliko mummolla auki oleva yskänlääkepullo jossaki matalalla? Ja miten kukaan ei vauvaa vahtinut????
no tapahtumasta on jo melkein 2 tuntia ja oireiden ois pitänyt tulla jo myrkytyskeskuksen mukaan.

lapsi ei siis ole enää vauva ja on tosi aktiivinen, oli just hajottanut mummon helmet joita olin itse poimimassa lattialta kun lapsi juos luokseni litkien yskänlääkettä pullosta. Tosiaan on tosi tyhmää kun lääkkeet säilytetään kaapissa jota eivät sulje (ARGH!!) vaikka itse käyn sen jatkuvasti sulkemassa mutta eivät vain oo tottuneet lapsiin täällä ja on itsepäistä väkeä. jotenkin se nyt vain sai sen pullon auki, aika näppärä sormistaan, ei varmasti ollut tarpeeks tiukassa kiinni.

ja kaiken tän keskellä ärsyttävintä se miten äitini on tunnin jauhanut miten pöhkö olen kun otan tän ihan liian vakavasti ja siskonikin söi nitroja pienenä eikä siitä mitään tullut ja tutun lapsi joi pullolisen jotain lääkettä ja bla bla bla... täältä lähettäis heti jos voitais!!
Minun äitini heitteli samanlaisia kommentteja aikoinaan, ja aika pian siitä tuli diagnoosi dementiasta, ikää oli 65-v.
 
huh
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hui:
Mee päivystykseen vauvan kanssa!!!
Ja :eek: :eek: :eek: miten ihmeessä vauva sai lääkepullon käsiin ja vielä ihmeempää :eek: pullon korkin auki?? vai oliko mummolla auki oleva yskänlääkepullo jossaki matalalla? Ja miten kukaan ei vauvaa vahtinut????
no tapahtumasta on jo melkein 2 tuntia ja oireiden ois pitänyt tulla jo myrkytyskeskuksen mukaan.

lapsi ei siis ole enää vauva ja on tosi aktiivinen, oli just hajottanut mummon helmet joita olin itse poimimassa lattialta kun lapsi juos luokseni litkien yskänlääkettä pullosta. Tosiaan on tosi tyhmää kun lääkkeet säilytetään kaapissa jota eivät sulje (ARGH!!) vaikka itse käyn sen jatkuvasti sulkemassa mutta eivät vain oo tottuneet lapsiin täällä ja on itsepäistä väkeä. jotenkin se nyt vain sai sen pullon auki, aika näppärä sormistaan, ei varmasti ollut tarpeeks tiukassa kiinni.

ja kaiken tän keskellä ärsyttävintä se miten äitini on tunnin jauhanut miten pöhkö olen kun otan tän ihan liian vakavasti ja siskonikin söi nitroja pienenä eikä siitä mitään tullut ja tutun lapsi joi pullolisen jotain lääkettä ja bla bla bla... täältä lähettäis heti jos voitais!!
NUIJA 1 vuotias ON vauva :headwall: voi elämä mitä maa päällään kantaa.
 
Lissu
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Alkuperäinen kirjoittaja Lissu:
Alkuperäinen kirjoittaja hui:
Mee päivystykseen vauvan kanssa!!!
Ja :eek: :eek: :eek: miten ihmeessä vauva sai lääkepullon käsiin ja vielä ihmeempää :eek: pullon korkin auki?? vai oliko mummolla auki oleva yskänlääkepullo jossaki matalalla? Ja miten kukaan ei vauvaa vahtinut????
Turha tässä vaiheessa alkaa syyllistämään kun tilanne päällä. Tapahtunut mikä tapahtunut ja nyt pitää keskittyä hoitoon.
No hei normaali vanhempi vahtii tuon ikäistä ja halooooo ainakaan mun lapsista yksikään ei ole ollut niin näppärä 1 vuotiaana et olis saanu yskänlääkepullon itse auki.
Ja lisäksi vielä normaali vanhempi vie lapsen lääkäriin jos noin on päässyt käymää, eikä kirjoittele palstalle.
Ap:han on soittanut myrkytystietokeskukseen ja toiminut ohjeiden mukaan, ihan normaali toimintamalli mun nähdäkseni.

Mä voin vilkkaiden lasten äitinä hyvin ymmärtää että noin voi tapahtua vieraassa paikassa kun ei itse tiedä jokaisen tavaran paikkaa... kotona on kukin varmasti osannut lukita lääkkeet oven taakse, mutta välttämättä mummolassa ei tule ajatelleeksi että ne ovatkin lapsen käden ulottuvilla.

Vahinkoja tapahtuu, varmaan meille kaikille...
 
Saatko
Alkuperäinen kirjoittaja Lissu:
Ap:han on soittanut myrkytystietokeskukseen ja toiminut ohjeiden mukaan, ihan normaali toimintamalli mun nähdäkseni.

Mä voin vilkkaiden lasten äitinä hyvin ymmärtää että noin voi tapahtua vieraassa paikassa kun ei itse tiedä jokaisen tavaran paikkaa... kotona on kukin varmasti osannut lukita lääkkeet oven taakse, mutta välttämättä mummolassa ei tule ajatelleeksi että ne ovatkin lapsen käden ulottuvilla.

Vahinkoja tapahtuu, varmaan meille kaikille...
No eipäs ole toiminut jos lääkehiiltä meni vaan puolet?

Saatko sotkettua ne tabletit vaikka jugurttiin tai hedelmäsoseeseen tai johonkin mistä lapsi pitää?
 
ap
en muista nimeä, mutta kyllähän ne siellä myrkytuskeskuksessa ties, joku Rllä alkava (en ole enää alakerrassa jossa pullo on)

kylläpä tällä palstalla taas syytetään...

joo toivon mukaan lapsi ei sitten juonutkaan sitä yli 15 ml (pahaahan se on) koska oireita ei tullut ollenkaan aikana jona ne ois pitänyt tulla. Syötin sen mitä se söi (puolet) jugurtissa ja enempää se ei syönyt. Loppuja yritin pakkojuottaa mutta sulki suunsa ja alkoi sylkemään pois.
Sanoin yksi vuotta, mutta toihan on jo puoltoista ja ei tosiaan oo mikään vauva. Ja kuten sanoin olin keräämässä mummon helmiä lattialta ja olin vasta käynyt sulkemassa kaapin oven, joten en tiennyt että lapsi meni sinne enkä ehtinyt kahdessa sekunnissa sitä huomaamaan. mysteeri se on minullekin miten sai pullon auki. Enkä tosiaan tiennyt että kaapissa oli sellainen, muuten olisin sen siirtänyt jo mutta tosiaan kun en ole kotona, meillä ei ole lääkkeet paikassa johon lapsi ylettyy tai muutenkaan pääsee.
mutta eipä tarvii teille alkaa puolustelemaan sitä että oon hyvä äiti.
omani sitten syyttääkin siitä että oon hullu kun otan vakavasti :hakkaa päätä seinään: ja ei se dementiaa ole, ne siis tosiaan ei ole ikinä ottaneet yhtään terveysasiaa vakavasti tai muutakaan...
 
jadal
Alkuperäinen kirjoittaja dd:
Alkuperäinen kirjoittaja hähäh:
Alkuperäinen kirjoittaja jadal:
no soita uudestaan sinne, varmaan osaavat kertoa paremmin kuin me maallikot.
Toivottavasti ei tule tytölle mitään.
missä luki et se on tyttö ?
Minäkin meinasin takertua epäolennaiseen. :(
jotenkin oletin, nyt kun luin tarkemmin, niin eihän siellä sukupuolta mainitukkaan, pahoittelen :ashamed:
 
Resilar?

Ota välittömästi yhteys lääkäriin, jos otat (tai joku muu ottaa) vahingossa liian suuren annoksen lääkettä. Dekstrometorfaanimyrkytys ilmenee usein yliaktiivisuutena ja muina kiihtymysoireina, mutta toisinaan myös hitautena ja uneliaisuutena.

 
Vai Recipect?

Lapsille suuret (5-12 mg/kg), suun kautta otetut kodeiiniannokset ovat aiheuttaneet hengityslaman, kooman ja jopa kuoleman. Kodeiinimyrkytyksen oireita ovat kiihtymys, kouristukset, delirium,
hypotensio, mioosi, matala tai nopea pulssi, punastuminen, korvien soiminen, väsymys, lihasheikkous ja verenkiertokollapsi. Suuret guaifenesiiniannokset voivat aiheuttaa lähinnä vatsavaivoja.
Guaifenesiinin yliannostus voi aiheuttaa myös lisääntynyttä virtsatiekivien muodostusta. Suuret
annokset valmisteen sisältämää ammoniumkloridia voivat aiheuttaa vatsavaivoja sekä asidoosia ja hypokalemiaa erityisesti maksan tai munuaisten vaikeaa vajaatoimintaa sairastavilla. Yliannostustapauksessa kodeiinin antidoottina käytetään naloksonia, muuten myrkytyksen hoito on oireenmukaista.
5.
 
Ap, älä välitä muista. Sie itse tiedät lapsesi tilan parhaiten. Jos ei ole tullu muutamassa tunnissa sen kummempia oireita, niin suht huoletta saa olla. Toki kannattee tarkkailla, mutta olisihan tuossa jo jotain ilmenny, jos olis tullakseen.
 

Yhteistyössä