1v. syliin nukuttaminen!?

  • Viestiketjun aloittaja erikoiskohteluako
  • Ensimmäinen viesti
erikoiskohteluako
Joutuuko ketään muu nukuttamaan melkein vuoden vanhaa iltaisin syliin? Teemme niin, koska nukuttaminen olisi muuten pitkä ja vaivalloinen rumba. Poika vaan heittelehtii ensin sängyssään ja kun mielenkiinto loppuu, hän haluaa syliin ja ilmaisee sen hyvin äänekkäästi. Joskus yritimme vain painaa häntä koko ajan takaisin petiin, mutta nyt hän osaa jo protestoida niin voimakkaasti, että se tuntuu pahalta. Syliin hän nukahtaa helposti kun laulamme tuutulaulua! Olen ajatellut, että tämä johtuu pojan luonteesta; hän on hyvin vilkas ja toisaalta hyvin herkkä. Hän ei ole ikinä kestänyt ajatusta että joutuisi olemaan yksin sängyssä ja nukahtaa sinne omia aikojaan.
Onko toivoa, että hän jossain vaiheessa seuraavan vuoden aikana oppisi rauhoittumaan itsekseen? Ongelma on myös se, että hän ei ole suostunut syömään koskaan tuttia, joten rauhoituskeinot ovat vähissä, kun ei tisiiäkään viitsisi enää tässä vaiheessa koko ajan antaa kun pitäisi jo kohta vieroittaa...
Päiväunille hän nukahtaa rattaisiin joko ulos tai sisälle kun vähän heiluttaa. :saint:
 
meikäläinen
Hmmm... Voipi olla että kun lapsi on tottunut siihen että syliin nukahtaa ni ei se siitä muutu jossei "pistetä" muuttumaan.
Oletteko kokeillut että makaatte lapsen vieressä ja laulatte sen tuutu laulun?
Meillä loppu rattaissa nukkuminen n.9kk iässä kun vain päätin että nyt nukkuu sisällä ja 2 tai 3 päivää jouduin silittelemään uneen jne...mutta sen jälkeen nukahti itsestään ja joskus iltaisinkin täytyy taputella pyllylle tai silitellä selkää,mutta harvemmin. Täällä siis 1v 2 kk lapsi.

Ei tästä tainnut olla apua,mutta kumminkin :wave:
 
ei mullakaan mitään taikakeinoa ole esittää, mutta sellainen ajatus kävi mielessä, että mites jos/kun teille joskus tulee toinen lapsi? sitten ei ehdi enää nukutella jokaista erikseen sylissä. kannattaisi siis aktiivisesti etsiä keinoja miten saisi lapsen nukkumaan mahdollisimman helposti.

mulla on 1 v 10 kk tyttö ja 2,5 kk tyttö-vauva. esikoinen on vaatinut kesästä asti, että hänen vieressään maataan ja silitellään siihen asti kun nukahtaa. tätä olen yrittänyt epätoivoisesti joka päivä päikkäreiden aikana kun olen yksinäni tyttöjen kanssa, mutta aikamoista akrobatiaahan se vaatii kun tuo vauva ei ikinä nuku siihen aikaan kun esikoinen haluaisi nukkua. nyt olen pari päivää onnistuneesti kokeillut sitä, että laitan musiikkia hiljaa soimaan taustalle, esikoisen sänkyynsä nalle kainalossa ja itse istun viereen sohvalle vauvan kanssa. sitten juttelen hiljaa tytölle, että äiti tässä nyt syöttää vauvaa ja kuunnellaan kuinka täti laulaa. eilen piti mennä kerran hetkeksi tytön viereen, mutta tänään riitti kun vaan istuin vieressä ja juttelin ja välillä vähän silitin poskesta. että toivo on koholla, että näitä nukahtamisjuttuja oikeasti pystyy muuttamaan...
 
piipertýjý
Hih...me ollaan sitten varmaan erikoinen perhe kun tyttö 1v.7kk nukahtaa edelleen syliin enkä mä kyllä vielä panikoi tosta.Aina välillä on ihan hyvin nukahtanut omaan sänkyynkin.
Älä suotta vielä stressaa! =)
 
Minäkin nukutan pojan edelleen sylissä, on helpointa niin. Ehkä joskus vähän yli 1-vuotiaana nukahti itse yksin sänkyynsä, mutta se tapa katosi muutamassa kuukaudessa. Sylissä nukahtaa nopeasti ja helposti (kantelematta tai hyssyttemättä) ja ei yleensä herää siirtovaiheessa. En stressaa tuosta yhtään (miksi stressaisin?).
 
piukku
Meillä 1v5kk nukutetaan aikuisten sänkyyn äitin viereen, ja sekin on melkomoinen rumba. Välillä menee 10 min, joskus puoli tuntia. Joskus makaa paikoillaan ja joskus heittelehtii ympäriinsä.
Siitä sitten nostetaan pinnasänkyyn, herää n. tunnin päästä ja loppuyön nukkuukin äitin ja iskän välissä.
EN TOSIAAN tiedä, miten saadaan omaan sänkyyn, sitten kai on pakko huudattaa jo stoinen tulee. Muuten tykätään perhepetistä, kaikki nukkuu hyvin.
 
Sanoit että nukahtaa päiväunillla vaunuun helposti?
Ymmärsin että haluat eroon sylissä nukkumisesta. Mielestäni hän ei ole kummajainen vaikka syliin nukahtaa, mutta jos vanhemmat tahtovat siitä eroon, niin eri asia.
Oletko koittanut, että nukutat illallakin vaunuun sisälle ja sit kun nukahtaa kannat omaan sänkyyn. Voisiko sellaisessa hempeämmässä vieroituksessa olla ideaa? Ei olis niin radikaali muutos kun jos laittaa suoraan sänkyy..
 
Meillä 1v.1kk ikänen nukahtaa syliin vielä ja saakoot nukahtaakki. On tulossa kesällä kolmas lapsi mutta en koe sitä ongelmaksi. Voihan se kakkonen mammia viekussa illalla kun nukuttaa vauvaa ja onhan se isikin nukuttajaksi keksitty. Mä luulen että meillä asia muuttuu kun kakkonen siirretään jaltkettavaan ennen vauvan tuloa ja muutenkin esikon kans samaan huoneeseen.
 
meidänkin tyttö 1v ja risat nukahtaa vielä syliin koliikki lapsi kun oli niin ei osaa nukahtaa ilman hyssyttelyä yritetty on monet kerrat mutta nousee aina vaan sängyn reunalle ja huutaa kun palosireeni eikä sitä jaksa erkkikään kuunnella vuoden alusta pitäisi viedä lapsi hoitoon saa nähdä kunka nukahtamisen kans käy siellä
 
Meillä 1v 9kk poika, jolla univaikeuksia alusta asti. Ensin koliikkia, sitten muuten vaan levoton. Syliinnukuttaminen perheessämme ollut enemmän kuin tapa. Nyt päivähoidossa syksystä asti. Iltaisin nukahtaa meidän sänkyyn niin että sekä äidin että isän pitää olla vieressä. Hoitopaikassa nukahtaa edelleen hoitotädin syliin.
Itse olen sitä mieltä että nukahtamisen pitäisi olla lapselle mieluinen hetki eikä pahanolon tuottamista. Eihän aikuinenkaan tykkää nukahtaa surullisena tai "hyljättynä". Mielestäni on luonnollista että lapsi kaipaa turvallisuuden tunnetta ennen nukahtamista, tietäähän se hänelle eroa vanhemmista koko yön ajaksi. Niinpä ei sinulla ole mielestäni aihetta huoleen. Kyllä kaikki lapset jossain vaiheessa haluavat irroottautua äidistään. Mieti miltä sinusta tuntuisi lapsesi asemassa!!
 
Pikku Mynde harmaana
Heips!

Nukkuuko lapsenne vielä pinnasängyssä?
Olen kuullut, että tuonikäisiä alkaa pinnasänky jo ahdistamaan, kun kokee ettei sieltä voi päästä pois.
Meillä vaihdettiin tavallinen sänky hiukan alle 1v. , eikä ole sieltä tipahtanut kertaakaan.
Illalla joskus tulee sängystään pois mutta viedään takaisin. Vapaaehtoisesti ilman huutoa jää sänkyynsä.
 
erikoiskohteluako
Joo, Jassun ja Peetun kuvaukset kuulostaa tutuilta. Taitaa olla nuo koliikkilapset sellaisia sylihiiriä, jotka kaipaa sitä läheisyyttä vielä vanhempanakin.. :heart: En mä pahemmin stressaa siitä tavasta, on vaan kiva kuulla, että emme ole ainoita! Meidän tuttavapiirissä kun on paljon lapsia, ja kaikki ne nukahtaa omaan sänkyynsä, niin ajattelin että onko tää ihan epänormaalia! En mäkään halua huudattaa lasta turhaan, enkä aiheuttaa pahaa oloa, se tuntuis pahalta kun hän on niin herkkä.
Joo, pinnasängyssä poika nukkuu omassa huoneessaan, öisin herää joskus ja silloin suostuu useinmiten nukahtamaan takaisin omaan sänkyyn kun selästä silitellään. Hieman epäilen onnistuisko vielä tavallinen sänky, kun poitsu on niin kovin aktiivinen ja utelias. Lähtis kai heti pois sieltä.
Ollaan myös kokeiltu vieressä nukuttamista meidän sängyssä, mutta sekin kestää aika kauan, kun poika innostuu "peuhaamaan" kun pääsee sinne.
Kiitoksia vastauksista ja kokemuksista!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.12.2004 klo 09:26 Pikku Mynde harmaana kirjoitti:
Heips!

Nukkuuko lapsenne vielä pinnasängyssä?
Olen kuullut, että tuonikäisiä alkaa pinnasänky jo ahdistamaan, kun kokee ettei sieltä voi päästä pois.
Meillä vaihdettiin tavallinen sänky hiukan alle 1v. , eikä ole sieltä tipahtanut kertaakaan.
Illalla joskus tulee sängystään pois mutta viedään takaisin. Vapaaehtoisesti ilman huutoa jää sänkyynsä.
Pinnasänkyssä meillä nukutaan vielä, enkä voisi ihan vielä ajatella laittavani tuota 73cm pätkää isoon jatkettavaan sänkyyn ja kun ei osaa vielä edes kävellä
 
Meilläkin edelleen nukahdetaan vain syliin tai rinnalle, tyttö on jo 1v9kk. Välillä tyttö nukahtaa itsekseenkin, jos on tosi väsynyt.

Uskon ja tiedän kokemuksesta (mulla on myös kaksi isompaa lasta), että lapsi oppii nukahtamaan itsekseen sitten, kun on siihen valmis. Sitä ei ole pakotettu nukahtamaan yksin vaan on saanut itse tehdä sen valinnan.

Ja täytyy vielä lisätä, että meillä ei ole tällä tyylillä ollut mitään uniongelmia, painajaisia tai kauhukohtauksia. Uskon, että se osin johtuu siitä turvallisuuden tunteesta, minkä lapsi kokee nukahtaessaan aikuisen viereen.
 
meillä poika on "totutettu" jo vauvasta nukahtamaan omaan sänkyyn ja nyt ko ilte touhut tehty laitetaan sänkyyn ni nukahtaa yleensä muutamassa minuutissa... poika nyt 1 v ja 7 pvä...
tosin jos kipeä niin ei kyl onnistu näin...
 
merika
eipä siinä mitään, ihanaahan se on jos menee kivuttomasti. meillä ei suostuttu kun nukkuu tissille ekat 7kk ja nyt omaan sänkyyn kun sinne jätän menee hyvin ekat kerrat oli tylsii. välillä herää ja mäkin heijaan sylissä ja laitan takas omaan sänkyyn. kaverilla poika1v 8kk ja nukahtaa syliin siinä silitellään päätä ja heijataan. jokaisella on ne omat rituaalit ja ne sit muuttuu kun lapsi kasvaa.
 

Yhteistyössä