1v10kk ei puhu

Onko muita joilla tämän ikäinen ei puhu mitään: Meidän poju ei sano yhtään sanaa oikein, eikä edes yritä. Maito=mama, kenkä=kaaka, kuu=kaa. Siinä ne mitä sanoo. Noitakaan ei yritä sanoa oikein vaikka sen tuhat kertaa olen perässä toistanut sanat oikein.
Sitäkin enemmän poju käyttää itse keksimiään viittomia kun haluaa tulla ymmärretyksi.
Pitäiskö huolestua vai odotella vain jos joku päivä tapahtuisi ihme...
 
Sinttien äiti
Tuohan on enemmän kuin esikoiseni puhui 2 v:nä :)

Jos puhetta ei ala tulla paremmin, kun ylitetään 2 v pyykki ja lähestytään 2.5 v, kannattaa huolestua ei ennen. Ja neuvolasta ei saa ainakaan meillä mitään tukea ennen 2.5 v. Itse tosin onneksi lähdin pt:n pakeille jo 2v5kk iässä ja seuraavan kerran 2v8kk ikäisenä. Sitten laitoin pyörät pyörimään tosissaan ja vajaa 2v10kk iässä yhden viikonlopun aikana esikoinen alkoi puhua pitkillä lauseilla. Sitä ennen sanoja oli käytössä alle 30.

Mutta siis alle 2 v:nä ei ole mitään hätään vielä.
 
eva
Hyvältähän tuo kuulostaa: lapsi ymmärtää, kommunikoi ja tulee ymmärretyksi. Ihan oikeita sanojakin jo haetaan, vaikkei vielä kovin innokkaasti. Tavallaan voisi sanoa, että fiksut lapset keksivät helpompiakin tapoja saada ajatuksensa ymmärretyiksi kuin täydellinen puhuminen. ;) Alle kolmivuotiaalla ei tosiaan tarvitse paljoa huolestua puheen vähäisyydestä, tärkeää on että hän saa onnistumisen elämyksiä kommunikointiyrityksissään - sitä kautta tulee se kiinnostus oikeaankin puhumiseen. Puhetta voi yrittää houkutella lukemalla kirjoja yhdessä ja käymällä läpi eri eläinten ääniä.
 
Meillä esikoinen ei kanssa puhunu juuri mitään vielä kaks vuotiaana, oli varmaan joku kymmenen sanaa. nyt on viis ja puhuu tosi paljo ja koko ajan :kieh:

Meillä kyllä käytiin tai käydään vieläkin puheterapiassa mutta lähinnä sen takia että voi EHKÄ olla viitteitä lukivaikeuteen, no eipä siittä terapiasta ainakaan haittaa ole.

Kyllä se puhe sieltä tulee ja kyllä nuo neuvolassa ja päiväkodissa siihen sitten puuttuvat jos siittä huolestuvat.
 

Yhteistyössä