1v3kk ei sano yhtään sanaa..

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
harmaavarpunen
meilla kanssa lapset alkaneet todella myohaan puhumaan mutta meilla puhutaankin kahta kielta. parivuotiaina vaan muutaman sanan sanoneet ja sitten kolmannen vuoden aikana alkaneet puhumaan kumpaakin kielta sujuvasti
 
rasvie
Meillä 1v3kk sanoo "kato" ja "kii"(kiinni) ja äiti (harvoin). Jo alle vuoden ikäisenä tuli äiti, isi, kissa, hei hei ja ei ja toisteli veljen nimeä. Nyt tulee vaan lähinnä tota "kato" ja "kii". Jotenkin mua on ruvennut huolettaan se, että menty niinku "takapakkia" tossa puhumisessa. Esikoinen puheli tässä vaiheessa jo yksinkertaisia lauseita ja tietenkin mä sit vertailen hirveesti, vaikka ei saisikaan...
 
Meillä on poika nyt 1v2kk ja ei tule muuta sanoja kuin anna ja namnam. Ymmärtää kuitenkin puheen ja sanojen merkityksen; osaa osoittaa kun kysellään missä korva, silmä, suu.... osaa viedä roskan roskiin jos pyydetään.... tuo lelun jos pyydetään tuomaan, ym. Kyllä sitä puhetta tulee kun on tullakseen.... :D
 
Niiskunen
Meillä poika nyt 1v9kk eikä tule kui pari sanaa. Ei mua huolestuta yhtään. Lähti liikkeelle niin aikaisin, että puhe tulee sit vähän myöhemmin. Esikoinen puhui jo 1 vuotiaana monta sanaa.
 
Meidän 1v7kk juttelee ihan mahottomasti... ihan omaa kieltä :heart:
Tottakai valehtelisin jos väittäsin et en oota kun kuuta nousevaa sitä ensimmäistä selkeää sanaa mutta en kyllä kovin jaksa stressatakaan, joutaa se kyselyikä myöhemminkin ;)
 
Kutistunut
Alkuperäinen kirjoittaja rasvie:
Meillä 1v3kk sanoo "kato" ja "kii"(kiinni) ja äiti (harvoin). Jo alle vuoden ikäisenä tuli äiti, isi, kissa, hei hei ja ei ja toisteli veljen nimeä. Nyt tulee vaan lähinnä tota "kato" ja "kii". Jotenkin mua on ruvennut huolettaan se, että menty niinku "takapakkia" tossa puhumisessa. Esikoinen puheli tässä vaiheessa jo yksinkertaisia lauseita ja tietenkin mä sit vertailen hirveesti, vaikka ei saisikaan...
Meillä oli tänään tytön 1,5v neuvola, ja tuosta kans kyselin kun ennen tuli tytöltä sanoja ihan mukavasti, ja nyt ei tule oikeastaan mitään. Ei kuulemma kannata lainkaan huolestua, kuuluu kehitykseen että välillä tulee takapakkia =)
 
Meillä kakkonen alkoi sanoa yksittäisiä sanoja n. 1,5-vuotiaana, kaksivuotiaana puhui jo sujuvasti.

Kolmosella oli 2-vuotiaana ehkä kymmenkunta sanaa, nyt 2,5-vuotiaana sanoja on jo paljon enemmän, mutta ainao kaksisanainen tokaisu on "eikä oo" :D Muuten sanat on aika omanlaisia, esim.: Hau-hauva=koira, naua=kissa, a-brrrmm-brrrrmmm=auto, kääkä=nälkä, paapa=pakettiauto, muutaman mainitakseni.

Meillä ollaan nyt siinä rajoilla, että mentäiskö neuvolaan tarkistuttaan puhetta, mutta odottelen varmaan pari kuukautta vielä, koska pikkuhiljaa sanoja ja lauseentapaisia tulee enemmän ja enemmän. Tärkeintä kuitenkin on, että lapsi ymmärtää puhetta ja osaa selittää asioita omalla tavallaan.
 
Adelade ei jaksa kirj.
Meillä esikoinen sanoi ekan sanansa 1v7kk. Kuopus oli 11kk kun rupes puhumaan, 1,5vuotiaana höpötteli jo parin-kolmen sanan lauseita.
Niin yksilöllistä tuokin. =)
 
meillä
11kk sanoo äiti ja lamppu. Kaverin poika ei sanonut mitään ennen 2v ikää, nyt vajaa 3v ja puhuu aivan kuten muutkin ikäisensä. Kukin menee tyylillään. Meillä on keskitytty tähän puoleen, liikkuminen ollut paljon rauhallisempaa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Merili:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
reilu 10kk ikäisenä tuli äiti,anna, nam, loppu,lamppu.
aika myöhään teillä ruvennu puhuun
:hug:
Etkö sä laittanut aikaisemmin tänään sen ketjun, missä sun poika oli eilen syönyt ihan ite koko lautasen ekaa kertaa tyhjäksi? Ja siinäkin joku oli heti valittamassa, että miten niin myöhään :D

Tässä on taas sama meininki: oma lapsi on maailman napa joillekin ihmisille...
 

Yhteistyössä