1v9kk ei puhu

  • Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti
äiti
Siinäpä se. Neuvolassa käsketään vaan odottamaan, mutta kyllä jotenkin tuntuu äitinä kurjalta, kun niitä kauan kaivattuja sanoja ei vaan ala tulemaan. Muuten tosi reipas tyttö, kehittynyt hyvin ikäisekseen jne. Omaa kieltä pälpättää, mutta siihen se jää. Äittä osaa sanoa ja asiansa saa perille näyttämällä ja elekielellä. Pitäisikö tässä alkaa tyhmäksi ja olla kysymysmerkkinä, vaikka tasan tiedän, mitä tyttö milloinkin haluaa. Vai mikä auttaisi, muu kun odottaminen?
 
Mun mies sanoi aikanaan ekat sanansa päälle kaksivuotiaana. Ei mikään papupata ole vieläkään... Mitään ei kuitenkaan ollut vialla. Eli odottele vaan rauhassa. Mä tuskailin etukäteen, että meillä noita sanoja joudutaan varmaan odottamaan yhtä pitkään, mitta alkoi niitä sentään vähitellen tulla.

Mä en kyllä näe mieltä siihen puhumisen oppimisen painostamiseen sillä, että ilman sanoja ei muka ymmärtäisi. Mun mielestä kommunikointi on tärkeää joka tapauksessa, vaikka se tapahtuisi lapsen puolelta elekielellä. Kyllä mä ainakin yritän saada selvää, mitä poika tarkoittaa, vaikka sanoistakaan ei aina tiedä, onko se heppa, loppu, tippu vai ihan jotain muuta...
 
äippä71
Joo, ei meilläkään tuossa iässä tullut vielä sanoja.Vajaa kaksi vuotiaana oli muutama sana ja nyt 2v2kk ikäisenä koko ajan tulee uusia sanoja lisää... eipä siinä voi kun odotella puheen kehittymistä. Meillä 2 vuotis neuvolassa sanoivat että jos ei talvella tule kahden sanan lauseita niin puheterapeutille suosittelevat mutta ei nyt kyllä ole tarvetta sinne mennä kun sanoja on tullut reilusti lisää syksyn aikana =)
 
Meillä alko tyttö puhumaan vasta kolme vuotiaana enkä edes panikoinu, hällä vaan ei ollu asiaa ja itseasiassa isosisko tulkkas meitä, siis mullekin tulkkas mitä pikkusisko tahtoo :whistle: Siinä oli ehkä se virhe miks ei alkanu puhumaan ku en tajunnu aiemmin sanoo siskolle että ei tulkkais vaan antais pikkuisen yrittää itse..

Nyt tyttö on 4½vuotias, kyllä hänestä jo selvän saa vaikka ei osaa kaikkia kirjaimia sanoa ja vähän meinaa vielä mennä jotkut sanat "omaks kieleks" mutta hiljaa hyvä tulee =)
 
vieras
Heippa! Odottele rauhassa, kyllä ne sanat sieltä alkaa tulemaan. Mun esikoistyttö oli 2v kun alkoi sanoa sanoja. Siitä meni pari kuukautta, niin tuli jo kahden sanan "lauseita". Hiljaa hyvää tulee!!
 
Ja niinkin olen kuullut, että kun oppii puhumaan melko myöhään, voi puhe olla jo paljon "valmiimpana" ja jäsentyneempänä selkärangassa. Ja kehittyä sitten huimaa vauhtia kun alkuun pääsee.
 
juyh
Just tultiin pojan 1½ vuotis neuvolasta ja poika ei sano vielä yhtään sanaa. Neuvolan lääkäri sanoi että jos ei vielä 2 vuotiaaksi mennessäkään yhtään sanaa niin sitten puheterapiaan. Sanoi myös että jos lapsi ymmärtää puhetta Esim. anna auto, hae pallo yms. niin ihan huoleti voi vielä olla.
 
mama -07
Älä ole huolissasi.
Meillä tyttö 1,5 vuotta ja oma kieli meilläkin käytössä. Ymmärtää puhetta paljon ja me ymmärrämme lähes aina mitä hän haluaa ja ihan muutama selkeä sana vasta tulee mutta siinä se. Silti en ole huolissani, sillä meillä muutenkin kehitys menny verkkaseen..
Eli ryömiminen siinä 8 kk iässä, konttaus 1v iässä ja kävely 1v 4 kk iässä.. Mutta kaikki tulikin sit kunnolla, ei tarvinu haparoiden opetella.
Ehkä siis puhekin tulee joku pvä, kerralla ja selkeesti.
Mutta meillä menee näin, hiljaa hyvä tulee. =)

Ja mihinkäs tässä on kiire valmiissa maailmassa.
 
ap
Niinhän se on, ei tässä vissiin mikään hirveä hoppu ole. Mutta jotenkin pistää miettimään, kun tutut 1v6kk muksut puhuu jo lauseita. Tiedän, ei sais verrata, mutta minkäs teet. Ois vaan niin ihanaa kuulla tuon typyn puhelevan jo pikkuhiljaa.
 
mama -07
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Niinhän se on, ei tässä vissiin mikään hirveä hoppu ole. Mutta jotenkin pistää miettimään, kun tutut 1v6kk muksut puhuu jo lauseita. Tiedän, ei sais verrata, mutta minkäs teet. Ois vaan niin ihanaa kuulla tuon typyn puhelevan jo pikkuhiljaa.
Arvaa mitä mun päässä alko liikkuun ku meidän muksu alko konttaa siis vasta vuoden iässä ja muut jo käveli sillon. Koko ajan joku uteli joko kävellään, joko kävellään?

Sanoin suoraan että ei, että eiköhän se aikanaan. Ja mun isä sanokin aina meidän tytölle että älä kävele ennen ku oot 5v, että sun kantaminen loppuu heti siihen ku lähet käveleen. :D Vitsiä heitti...

Mutta missään vaiheessa eivät olleet lääkärit eivätkä neuvolassakaan olleet huolissaa liikkumaan lähdöstä.

Eli en usko että lapsestasi mykkä tulee, kaikki aikanaan, anna lapsellesi aikaa. :)
Ollaan onnellisia lapsistamme, he ovat terveitä ja kaikista rakkaimpia juuri omina itsenään, omien polkujen tallaajia eivätkä tee niin kuin kirjoissa sanotaan tai muut. =)
 

Yhteistyössä