2½vuotiaita jotka käyneet puheterapeutilla

Meillä tyttö nyt 2v4kk ja sai lähetteen puheterapeutille. Jonossa ollaan, ja puheterapeutti sanoi että mielellään ottaa mahdollisimman pian tytön käymään.

Päivittäinen puhe on Heitä, Kiitti, Ei, Eikä, Viki (meidän koira)

Mä haluaisin tietää siitä puheterapeutista, minkälaista se on ja kuinka vaikuttanut?
 
Meidän poika sai lähetteen 3-vuotiaana. Ensin kävimme puheteerapeutilla kolme kertaa. Jolloin terapeutti kartoitti sanavarastoa ja puheenymmärätmistä ja muistamista. Tämän jälkeen olemme käyneet joka vuosi 25 kertaa. Poika täyttää nyt 7-vuotta. Tällähetkellä harjoitellaan kouluvalmiuksia.
Me olemme saaneet kotiin harjoituksia joita sitten olemme tehneet.
Tuolloin aluksi varsinkin terapia oli tosi hyvä, koska se helpotti meidän elämää huomattavasti. Terapia harjoitusten avulla poika oppi nopeasti puhumaan sujuvammin ja enemmän. Poikakin tykkäsi puhua ihmisille, kun nhe ymmärsivät häntä paremmin.
 
Meidän 2 v 7 kk ikäinen tyttö aloittaa uudelleen puheterapian maanantaina, kun ei sanoja oikein tule kun joskus äiti, poika (pikkuveljeä tarkoittaa), mummu, maija, koiraa tarkoittaa hau ja kissa kis... Muuten tyttö ääntää vaan jos jotain asiaa niin tär tär tyr ääntä jotenkin vaikea kun ei ymmärrä häntä mitä jos ei osoita itse mitä tarkoittaa kuten maitoa ym :'( :(
Tyttö on itkuinen ja levoton kun emme ymmärrä häntä mitä on asiaa
 
meillä neidillä tuntui kanssa kestävän aluksi sanojen tuleminen..ja parivuotiaalle menee varmasti hermo,jos ei tule ymmärretyksi omalla tavaallaan..siksipä..

Me alettiin tavuttelemaan sanoja..meillä on kissa nimeltä Mimosa..kutsutaan nimellä Mimo..joten mummo alkoi sit hoitopäivinä leikin ohessa tavuttelemaan sanaa MI-MO..ja sit ei mennyt kauaa,kun neiti sanoi MUM-MO..ja siitä sit vähitellen ÄI-TI..I-SÄ..ym ym..

sillon mulle tuli mieleen,että käytännössä lapsella on valmius puhua, mutta kyky puhua kateissa..eli lapsi ei vaan osaa muodostaa TA-VU-JA..

ja kun lapsi oppii vähitellen tavuttamaan, niin sen kautta muodostuu ymmärrys sanoista..

..eli miettikää mitkä ihan muutamat sanat on kotona yleisessä käytössä..siis sellaset lyhkäset ja sit alkakaa harjoittelemaan..se oppi ei synny hetkessä, mutta kyllä ne kadoksissa olevat taidot esiin tulee..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Karuski:
meillä neidillä tuntui kanssa kestävän aluksi sanojen tuleminen..ja parivuotiaalle menee varmasti hermo,jos ei tule ymmärretyksi omalla tavaallaan..siksipä..

Me alettiin tavuttelemaan sanoja..meillä on kissa nimeltä Mimosa..kutsutaan nimellä Mimo..joten mummo alkoi sit hoitopäivinä leikin ohessa tavuttelemaan sanaa MI-MO..ja sit ei mennyt kauaa,kun neiti sanoi MUM-MO..ja siitä sit vähitellen ÄI-TI..I-SÄ..ym ym..

sillon mulle tuli mieleen,että käytännössä lapsella on valmius puhua, mutta kyky puhua kateissa..eli lapsi ei vaan osaa muodostaa TA-VU-JA..

ja kun lapsi oppii vähitellen tavuttamaan, niin sen kautta muodostuu ymmärrys sanoista..

..eli miettikää mitkä ihan muutamat sanat on kotona yleisessä käytössä..siis sellaset lyhkäset ja sit alkakaa harjoittelemaan..se oppi ei synny hetkessä, mutta kyllä ne kadoksissa olevat taidot esiin tulee..

minä kokeilin tuota tavuttamista sinun viestisi innoittamana ja on muuten toiminut, vajaassa kuukaudessa tullut nyt 30 uutta sanaa. Todellakin toimiva vihje, kiitos :flower:

 

Yhteistyössä