2,5v nukkumaanmeno

Meillä taas 1h mennyt eikä juniori vieläkään nuku. Tulee pois sängystä, huutaa pissahätää kakkahätää... ja todellakin juuri käynyt potalla/pöntöllä. Riekkuu melskaa heittelee tavaroita...

Apuja kaivataan. Isompi 4,5 v menee kiltisti nukkumaan, häneläkin oli jossain vaiheessa heten samanlaista samassa iässä, muttei missään nimessä samanlaista, eikä kestänyt näin kauvaa. Meillä kestänyt tätä rumbaa puoli vuotta. Aamulla aikainen herätys tarhaan.

Mellä tullut siis nukkumaan menosta SHOW isolla ässällä, enkä saa katkaistua millään ilveellä. Viimeiseen asti olen yrittänyt välttää huutamista, mutta välillä repeää kyllä tämä äippä.

Apuja kaivataan. melkein kaikkea on jo yritetty.,,
 
Meillä oli myös jossain vaiheessa just tuollasta, että tuli sängystä pois ja lallatteli siellä (aikaisemmin nukahti nätisti). Lapsella ikää nyt 2 v 6 kk. Rupesin tekemään niin, että sadun jälkeen sammutin valot ja jäin istumaan lapsen viereen. En puhunut enkä pukahtanut, olin vaan. Poika rauhoittui yllättävän nopeesti ja kun hengitys oli sellaista tasasta rauhallista sanoin rauhallisesti että hyvää yötä ja nuku hyvin. Poika oli siinä vaiheessa jo niin rento ettei noussut sieltä pois. Nykyään jää aika hyvin taas nukkumaan itsekseen mutta välistä vähän tahtoo ruveta taas hyppeleen, nyt olen käyttänyt sitä, että käyn huoneessa sitten sanomassa, että jos et käy nyt nätisti nukkumaan niin huomenna ei sitten voidakaan tehdä jotakin kivaa sovittua. Se on tehonnut älyttömän hyvin. En tiedä olisiko jostain tällaisesta apua teille.
 
:whistle: täällä myös toivoton tapaus...nyt 2v11kk. Ja tuota vastaavanlaista nukutusshowta on ollut sitten viime syksystä asti, hieman vain muuttui helpommaksi "unikoulun" jälkeen. Mies vain kyllästyi istumaan tunti tolkulla lattialla sängyn vieressä ja nyt on olkkarissa iltasatujen yms. jälkeen istumassa. Se vain ei riitä tytylle, haluisi että isi seisoisi huoneen ovella... :headwall:

Toisinaan (harvemmin) nukahtaa illalla helposti, rankan päivän jälkeen. Normaalisti on enemmän ja vähemmän huutoa+ravaamista sängystä pois. Äiti ei saa nukuttaa, joten pitäisiköhän ottaa uhkaus peliin ja sanoa että nyt jos et pysy sängyssä, äiti nukuttaa... ;) :LOL:

Rasittavaa on se huutaminen mutta minkäs teet. Jos itse hermostuu menee tilanne vain pahemmaksi. Mutta välillä ollaan kyllä hermot tosi kireellä, kun huutoa on useampi päivä peräkkäin (sairastelujen tai matkustelun yms. arjesta poikkeavuuksien jälkeen). :headwall:

Saa nähdä miten kuopus tulee nukahtamaan... :eek: kauhulla odotan... :whistle:
 
Meillä 2,5v alkoi pistään myös hanttiin tuota nukkumaanmenoa. On pissa ja kakka vaikka potalla on käyty ja tarvii sukat jalkaan ja lisää unileluja tai peitto on huonosti yms.

Pari kertaa peittelen normaalisti hyvät yöt toivotellen, sen jälkeen jos huoneesta tullaan pois, ohjaan takaisin mutta en enää puhu mitään. Parina ekana iltana sitä sai tehdä sen sata kertaa mutta nykyään ei tarvi enää kuin ehkä 3-5 illasta riippuen ja sit jää nukkuun. Jos on tosi paha reuhuilta niin sit jää itkien ja huutaen nukkuun mutta lopulta nukahtaa.

Kai tääkin vaihe menee joskus ohi...
 
Thelma
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.06.2006 klo 21:28 Aurinkoinen kirjoitti:
Meillä taas 1h mennyt eikä juniori vieläkään nuku. Tulee pois sängystä, huutaa pissahätää kakkahätää... ja todellakin juuri käynyt potalla/pöntöllä. Riekkuu melskaa heittelee tavaroita...

Apuja kaivataan. Isompi 4,5 v menee kiltisti nukkumaan, häneläkin oli jossain vaiheessa heten samanlaista samassa iässä, muttei missään nimessä samanlaista, eikä kestänyt näin kauvaa. Meillä kestänyt tätä rumbaa puoli vuotta. Aamulla aikainen herätys tarhaan.

Mellä tullut siis nukkumaan menosta SHOW isolla ässällä, enkä saa katkaistua millään ilveellä. Viimeiseen asti olen yrittänyt välttää huutamista, mutta välillä repeää kyllä tämä äippä.

Apuja kaivataan. melkein kaikkea on jo yritetty.,,
Normaalia uhmaahan tuo on. Kokeilee vanhempiaan. Kyllä se siitä rauhoituu kun uhmakin hellittää. Siihen asti on vain oltava jämpti ja rauhallinen noissa(kin) nukutusasioissa. Anna lapsellesi aikaa ja läheisyyttä ennen nukkumaanmenoa/sen aikana. Siis jäät vaikka lapsen luo siihen asti kun nukahtaa, auttaisikohan? Meillä auttoi 2,8v uhmiksen kanssa. Huutaminen juuri kun pitäisi rauhoittaa lapsi unille on pahinta mitä voit tehdä. Joten asetu lapsen asemaan, ja mieti kahdesti, mitä hän hakee temppuilullaan? Ei ainakaan pahuuttaan sitä tee. Voimia teille, kyllä se siitä, ajan kanssa. :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.06.2006 klo 23:35 Thelma kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.06.2006 klo 21:28 Aurinkoinen kirjoitti:
Meillä taas 1h mennyt eikä juniori vieläkään nuku. Tulee pois sängystä, huutaa pissahätää kakkahätää... ja todellakin juuri käynyt potalla/pöntöllä. Riekkuu melskaa heittelee tavaroita...

Apuja kaivataan. Isompi 4,5 v menee kiltisti nukkumaan, häneläkin oli jossain vaiheessa heten samanlaista samassa iässä, muttei missään nimessä samanlaista, eikä kestänyt näin kauvaa. Meillä kestänyt tätä rumbaa puoli vuotta. Aamulla aikainen herätys tarhaan.

Mellä tullut siis nukkumaan menosta SHOW isolla ässällä, enkä saa katkaistua millään ilveellä. Viimeiseen asti olen yrittänyt välttää huutamista, mutta välillä repeää kyllä tämä äippä.

Apuja kaivataan. melkein kaikkea on jo yritetty.,,
Normaalia uhmaahan tuo on. Kokeilee vanhempiaan. Kyllä se siitä rauhoituu kun uhmakin hellittää. Siihen asti on vain oltava jämpti ja rauhallinen noissa(kin) nukutusasioissa. Anna lapsellesi aikaa ja läheisyyttä ennen nukkumaanmenoa/sen aikana. Siis jäät vaikka lapsen luo siihen asti kun nukahtaa, auttaisikohan? Meillä auttoi 2,8v uhmiksen kanssa. Huutaminen juuri kun pitäisi rauhoittaa lapsi unille on pahinta mitä voit tehdä. Joten asetu lapsen asemaan, ja mieti kahdesti, mitä hän hakee temppuilullaan? Ei ainakaan pahuuttaan sitä tee. Voimia teille, kyllä se siitä, ajan kanssa. :)
Kuullostaa hyvältä, mutta kun en millään ilveellä haluais enää totuttaa vieressä olemiseen. En ole sitä kummallakaan lapsista harrastanut missään vaiheessa... Viety vain takaisin sänkyyn ja rauhoteltu ja hipsitty pois.

Niin ja hellyyttä saa aina meijän talossa. Silitellään ja sylitellään molempien lasten kanssa, iltasadut luetaan joka ilta ja sit vielä köllistään ja pulistaan ja silitellään viel kerran ja sitte pitäis jäädä itskseen nukkumaan.

Pointtini on että yhään enempää mun hermot ei kestä sitä "tuntitolkulla" vieressäkään olemista. Muutama iltaon mennyt jo paremmin. Jotaain ukaaseja ja porkkanoita (EI siis lahjuksia) heitelty ilmaan ja kas kummaa alkanee??? tehota.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.06.2006 klo 00:30 Aurinkoinen kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.06.2006 klo 23:35 Thelma kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.06.2006 klo 21:28 Aurinkoinen kirjoitti:
Meillä taas 1h mennyt eikä juniori vieläkään nuku. Tulee pois sängystä, huutaa pissahätää kakkahätää... ja todellakin juuri käynyt potalla/pöntöllä. Riekkuu melskaa heittelee tavaroita...

Apuja kaivataan. Isompi 4,5 v menee kiltisti nukkumaan, häneläkin oli jossain vaiheessa heten samanlaista samassa iässä, muttei missään nimessä samanlaista, eikä kestänyt näin kauvaa. Meillä kestänyt tätä rumbaa puoli vuotta. Aamulla aikainen herätys tarhaan.

Mellä tullut siis nukkumaan menosta SHOW isolla ässällä, enkä saa katkaistua millään ilveellä. Viimeiseen asti olen yrittänyt välttää huutamista, mutta välillä repeää kyllä tämä äippä.

Apuja kaivataan. melkein kaikkea on jo yritetty.,,
Normaalia uhmaahan tuo on. Kokeilee vanhempiaan. Kyllä se siitä rauhoituu kun uhmakin hellittää. Siihen asti on vain oltava jämpti ja rauhallinen noissa(kin) nukutusasioissa. Anna lapsellesi aikaa ja läheisyyttä ennen nukkumaanmenoa/sen aikana. Siis jäät vaikka lapsen luo siihen asti kun nukahtaa, auttaisikohan? Meillä auttoi 2,8v uhmiksen kanssa. Huutaminen juuri kun pitäisi rauhoittaa lapsi unille on pahinta mitä voit tehdä. Joten asetu lapsen asemaan, ja mieti kahdesti, mitä hän hakee temppuilullaan? Ei ainakaan pahuuttaan sitä tee. Voimia teille, kyllä se siitä, ajan kanssa. :)

PS. niin ja tiedän kyllä kaiken huutamisen haitallisuudesta....
 
näin meilläkin
Meillä oli tuota samaa aikaisemmin, tenava on nyt vähän alle 3 v.

Illat meni ihan älyttömäksi showksi. Vaikka kuinka oli perusrutiinit yms., alkoi juoksuttaa ja vaatia minua sänkynsä viereen, tuli itse pois sängystä.

Oli pakko tehdä sitten ehdoton linja: en mennyt enää takaisin huoneeseen, kun ne pusit ja halit ja hyvät yöt oli sanottu. Mies vei tenavan aina takaisin ja jos huuto äitiyi ihan sietämättömäksi, mies kävi huoneessa.
Äiti ei siis ollut enää käytettävissä ja meillä tenava halusi juuri minut.

Meniköhän viikko vai kaksi, aika pian oppi uudet tavat ja sen että turhaa on huudella...

Nyt on vaatinut, että vuorollamme meidän on jäätävä hetkeksi viereen, pää hänen tyynyllään, mutta olemme siinä vain hetken ja sitten lähdemme. Sitten on enää komennot: nuku, ole hiljaa / suu kiinni tms. jos ipana alkaa huutelemaan sängystä.

Silloin kun tuli sängystä pois, vietiin vaan takaisin aina, ihan yhtä systemaattisesti, napakka ja lyhyt komento että mikä on homman nimi, mutta emme alkaneet huutamaan, sillä se pahentaa tilannetta - uni ei tule jos on paha mieli.

 
Thelma
mihin aikaan laitat lapset nukkumaan? Josko liian myöhään pienemmän lapsen väsymykseen nähden, ettei osaisi väsymykseltään rauhoittua unilleen? Hoitopäivät voivat olla lapselle tosi rasittavia, ihan samoin kuin työpäivät aikuiselle. Lapsen päivät ovat hoidossa pitkät joten stressiä keräävä aikakin on pitkä. Olisiko mahdollista kokeilla nukkumaanmenon aikaistamista, esim? Ei pari iltaa vielä riitä kertomaan miten onnistuisi, mutta vaikka viikko tai kaksi? Nukkuuko hoidossa hyvin? Ymmärrän kyllä että olet väsynyt tilanteeseen,meillä ollut 3 vuotta tuollaista nuorimmaisen kanssa, nukkuminen tai nukahtaminen tuottaa ongelmia. Väsynyt olen ollut itsekin, niin että voimat välillä jo oikeasti loppuivat. Mutta lohdutuksena olen ajatellut että kyllä tämä menee ohi kun lapsi kasvaa. Aina se ei siihen omaan olotilaan auta, kun turhauttaa istua tuntikausia lapsen huoneessa. Tai juosta viemässä riiviötä sänkyynsä kerta toisensa jälkeen samana iltana aina uudestaan ja uudestaan ennenkuin pikkuisen paristot loppuvat. Voisi sen illan toisinkin viettää. Mutta lapset ovat niin vähän aikaan pikkuisia, kohta hän jo osaa nukkua, ja sinäkin sitten saat lepoa. Meitä väymyksestä kärsiviä pienten lasten äitejä on erittäin paljon, olen huomannut näitä palstoja ja ystäviäni seuratessa. Et ole yksin, voimia ja jaksamista sinne!
 
Kiitos kommenteista.
Vielä pari juttua. meillä illat rauhoittunut pääsääntöisesti. Herra ITSE päätti (kuten aikanaan päätti jättää vaipat pois!) "olen iso poika, rupean nukkumaan kiltisti". Nyt siis luetaan iltasadut, hetki jutellaan niitä näitä. Käy kerran potalla vielä varmistukseksi. Sitten höpöttelee itsekseen jonkin aikaa joskus huutelee äitiä vähän, on muka asiaa. Siihen minä tai mieheni "jutellaan asiasta aamulla, nyt on yö ja silloin nukutaan". Sinne yleensä nukahtaa 15-30min aikana.
Ja vielä kommentiksi siitä huutamisesta, kaksi kertaa huudettu n. 2h riekkumisen jälkeen. Silloin tirautti pienet krokon kyyneleet, käytiin halimassa vielä kerran ja sanottiin "hyvää yötä, nyt nukutaan". Ja sinne rauhoittui. Ei siis uni viivästynyt, katkeillu ym.

Nukkumaan menoaika tarhapäivinä 8 ja vapaapäivinä puol 9, ja nukkuu päiväunet 1,5-2,5h.
 

Yhteistyössä