2+ akvaristit :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2006 klo 19:15 salamanteri kirjoitti:
[

Ainiin, ja vielä noista tiikerinuoliaisista. Ne ovat myöskin vilkkaita ja arkoja parvikaloja ja tarvitsevat hyvinvointiinsa vähintään 5 kalan parven. Tällainen parvi sitten vaatiikin jo MInimissään 500l uintitilaa, mielellään enemmänkin. En halua näillä viesteillä loukata ketään tai provosoida, ihan vain kalojen lajikäyttäytymistä ja lähtökotia silmälläpitäen niille olisi parasta luoda mahdollisimman luonnonmukaiset olot.
ei kai millään kalalla ole täysin luonnonmukaisia oloja akvaariossa, ei kai ne niit myis jos ei ne menis tossa
 
http://www.aqua-web.org/

Tuolla sivuilla on runsaasti asiallista tietoa akvaarion hoidosta.
Yleensä, ikävä kyllä, kalakauppiailla on rahan kiilto silmissä, jolloin kultakaloja myydään liian pieniin altaisiin tai kaloja, joilla eri vesiarvo (ph, lämpötila) vaatimukset samaan altaaseen.

 
salamanteri
En halunnut pahoittaa kenenkään mieltä.
Ikäväkyllä se tosiaan on niin ettei monessakaan liikkeessä välitetä minne kala menee, pääasia että niitä ostetaan...
Himo akvaristina sitä vain aina tulee puututtua epäkohtiin jotka eivät tietysti edes minulle kuulu.
Asia on vähän sama kuin jos jollain on kaukaasian paimenkoira kerrostaloyksiössä josta se pääsee pissalle kerran päivässä nurkalle. Kyllä siinä moni koiraharrastaja älähtää... :ashamed:
Olen pahoillani kaikkia niitä kohtaan joita olen loukannut, toivon ettei tämä jää kaivelemaan mieliänne, mutta samalla toivoisin että ottaisitte selvää kalojenne tarpeista.
Itselläni on akvaarioita joissa kalat ovat kotoisin samalta seudulta ja samanlaisista vesioloista. Kun kasvitkin ovat vielä samalta seudulta on akva kiva pikku biotooppi jäljitelmä jossa kalat voivat hyvin ja jota on kiva ktsella.
Mutta vielä, ei muistella pahalla... :hug:
 
Kyllä itsekkin älähdän jos nään kultiksen alle 150l altaassa.
Ne kasvaa ihan mieletömällä nopeudella. Puolen vuoden päästä pikkuinen kultis voi olla jo 20cm mötkäle joka pikku purkissa ei mahdu kääntämään edes kylkeään.

Tai sitten pieni kultakala hommataan pienten tetrojen kanssa ja joku kaunis päivä huomataan että mihis ne tetrat on kadonnut...kultis voi pulleasti...

Suositushan on että 1 kultikselle 200l ja siitä eteenpäin +100l per yksilö. (omasta mielestäni yhdelle yksilölle 150l on minimi).

Muutenkin kultakalat on parasta pitää ihan omassa laji akvaariossaan jossa on hyvä suodatus!
Ovat mielettömiä sottapyttyjä ja altaaseen pitää vaihtaa osittain vettä viikottain.
Hennot kasvit saa kyytiä kun tonkivat pohjaa ja saattavat ahmia kasvit suihinsa (tai ainakin repiä kasvit kappaleiksi).

 
On muuten ihan totta, että noissa lemmikki ym.. liikkeissä ei välttämättä aina osata tai haluta antaa kovin asiantuntevia neuvoja! Itse olen sen tässä ihan käytännössä huomannut, eri liikkeissä kun käy ja kyselee, niin toiset myyjät ovat kovin innokkaita vastaileen kysymyksiin jne.. ja tietoakin tuntuu jonkin verran kai löytyvän, mutta toiset on sillä asenteella että jos menet ja selität minkälainen akvaario kotoa löytyy, koko ym.. ja mitä siellä tällä hetkellä asustaa ja kysyt vaikka että mitä sinne voisi ottaa lisää, niin vastaus on tyyliin... "no voihan sinne nyt melkein mitä vaan ottaa" Itse en ole mikään asiantuntija tässä asiassa, mutta sen verran oon nyt perehtyny aiheeseen, kun akvaario harrastus on aluillaan, ettei kuitenkaan ihan mitä vaan voi sekaisin laittaa samaan purkkiin ja joskus on tosi vaikee tietää kun kaupassa katselee niitä pieniä kaloja, että kuinka nopeesti ne on jotain kauheen suuria, eikä mahdukaan enää sinne omaan akvaarioon jne.. Eli sitä jotenkin asiakkaana odottais, että sen verran sais myyjiltä palvelua, että jos jotain kysyy, niin sais edes kunnon vastauksia ja jos eivät tiedä, niin voisivat myöntää että eivät tiedä vastausta.
 
salamanteri
Järkevää on ensin selvittää hanaveden kovuus, eli karbonaattikovuus ja kokonaiskovuus (kH ja gH)
Sitten ottaa kirjanen josta selviää veden kovuuteen sopivat kalat.
Sitten vielä tarkistaa sopiiko kyseiset kalat minkä kokoiseen akvaarioon.
Näillä pääsee jo hyvin alkuun.
Jos vesi on kovaa (yli 6) varmin valinta aloitteijalle on synnyttävät hammaskarpit, miljoonakalat ja platyt esim, mutta nämäkin tarvitsevat väh 65l altaan) pehmeään veteen taas menisi kivat pikkutetrat ja monniset.
 

Yhteistyössä