2-vuotiaan puhe

Kuinka teillä muilla 2-vuotiaiden puhe sujuu.
itsellä 2-v poika sanoja tulee yksittäisiä n. 30 ja paljon tavuja eri sanoista esim. potta on tta jne...
Poika on keksinyt että pelkkä tavu on helpompi sanoa ja ei sano koko sanaa. Kuinka saisin sanomaan sanan kokonaan. Auton osasi sanoa jo melko varhain ja nykyisin se on pelkkä au.
Kirjoja tykkää katsella, päivittäin luetaan, iltasatu on pakko saada kuunnella joka ilta( vaatii sen itse).
Jos jollakulla olisi vinkkiä puheen tukemiseen niin olisin hyvilläni, vaikka ei tässä vielä ole syytä huolestua.
Poika ymmärtää puhetta välillä vähän liiankin hyvin. Ja on muutenkin kehittynyt ikäistensä tasolla. Kokoaa 25-palan palapelin itse ym...
Vinkkejä kaivataan...
 
Miskan äiskä
Meillä 2v. poika puhuu pääasiassa 2-4 sanan lauseita. Sanat voivat kyllä olla vähän hassussa järjestyksessä, mutta selvää saa. S:n poika oppi sanomaan joitakin viikkoja sitten, R ja H ovat vielä halkusessa.

Suositteleisin ap:lle sellaista, että kun lapsi sanoo pelkän tavun sanasta, niin sanot iste sanan kokonaan. Sen kummempaan painostukseen ei vielä kannata alkaa käyttää, ettei tule paineita puhumisesta, änkytystä yms. Luultavasti kokonaisia sanoja alkaa taas tulemaan kun jaksaa vain odottaa.
 
Saitpas kivoja vastauksia, tuntuu siltä et kaikkien muiden kaks vuotiaat puhuu ainakin neljän sanan lauseita paits sun ja mun =) . Meillä poika on 2 v ja 1 kk ja sanoo sanoja, toiset hyvin toiset huonosti, mut lauseista ei oo vielä tietookaan.
 
Tyttö kolmen viikon päästä 2 vuotta, eikä vielä puhu. 4 sanaa sanoo paremmin tai huonommin. "Äiti", "hei-hei", "ei", "bä-bä" (tarkoittaa koiraa). Noin vajaa vuosi sitten tuli enemmänkin selvempiä sanoja mutta ei enää. Kovasti juttelee ja kertoo tarinoita mutta ihan omalla "koli-koli-koli" kielellään. Kaikki aikanaan. Itse en ainakaan ole vielä ollenkaan huolissani.
 
tytön
Meidän tyttö osaa 10-20 laulun sanat ja puhuu kuin kuka tahasa. On vähän jänniä ajatuksia, mm. tyttö pohti miksi kaiku ei vastaa(oli sellainen kirja, jossa kaiku ei enää vastannut, kun nalle puh sanoi huomenta tms.) Tyttö tuli siihen tulokseen, että kaiku ei vastannut, koska tuli pimeä. Eli kaiku pelkää pimeää :) Palapelejä tyttö ei osaa vielä koota ihan itse, nuppipalapelejä kyllä, mutta ei tavallisia. Kun tyttö oli reissussa, niin hän soitti minulle ja me puhuttiin "oikasti" ja vaihdettiin kuulumisia. :heart:
 
wepe
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.10.2006 klo 23:21 hei kirjoitti:
Meillä ei ole ihme lapsi kuten edellisen. Tyttö kyllä vasta 1v 7kk ja sanoo varmasti 5 sanaa ja kovin matkii mitä sanoo ainakin yrittää.
Esikoinen osasi kahden vuoden tietämillä vain muutamia sanoja, mutta palapelit ja "omalla kielellä" laulut olivat lemppareita. Niinpä tuo nyt kuusvuotias vesseli papattaa nykypäivänä että itse tahdon jäädä toiseksi :D .

Kuopus on vasta 1v3kk ja hänkin höpöttää sitä omaa kieltään. Oikeastaan yhtään varsinaista sanaa ei osaa vain päätteitä esim. leipä on pä ja äiti ti jne.

 
meidän tyttö sanoi ekan sanansa n puolitoistavuotiaana ja siitä puhe lähti kehittymään hurjaa vauhtia. osaa jo ihan kummallisia sanoja esim. viimeviikolla nauratti kun oltiin rattailla menossa neiti tokaisi tuossa on iso orapihlaja-aita.. ei tietenkään osaa vielä ärrää. Ja yrittää sanoa vaikeitakin sanoja. Osaa monia lauluja. Mutta olettaisin, että asiaan ovat vaikuttaneet mm. päiväkoti ja se että meillä luetaan useita kirjoja päivässä, ja se että ollaan paljon erilaisten ihmisten kanssa tekemisissä. :whistle:
 
Tiiuliinu
Meidän 2 vee poitsu ei sano kuin 2-3 sanan lauseita, niitäkin vähän ja aika usein hassussa järjestyksessä... kirjaimet ovat vähän hukassa, ainakin l, r, s... ym... ymmärtää kyllä hyvin lauseita ja osaa toimia niiden mukaan.... välillä ihan hämmästyn.

Kyllä se puhe sieltä alkaa aikanaan virrata... meilläkin esikoinen puhui jo paljon enemmän kuin tämä pikkukakkonen :whistle:

Voi olla niin monenlaisia taitoja, ne vaan tulevat eri lapsilla eri aikaan :)
 
Olipa ihana lukea että ei ihan kaikkien muidenkaan lapset puhua papata jo 1v synttäreitten jälkeen. Meidän poika on 1v6kk eikä sano yhtään sanaa, sanoi aikaisemmin muutaman sanan, mutta ne jäi "jalkoihin" kun lähti kävelemään 1v. Nyt on ihan tällä viikolla yrittänyt sanoa muutamaa sanaa, meillä fröpelin palikoiden CDllä on alussa esittely jossa sanotaan frö-frö-frö-fröpelin palikat niin siinä sanoo fö-fö-fö bali. Mutta täytyy kärsivällisesti yrittää jaksaa odottaa että noita sanoja sieltä pikku hiljaa tulisi vaikka kyllähän tuo asiansa osaa toimittaa ihan ilman sanoja näyttämällä, ääntelemällä ja ilmeilemällä. Esikoinen meillä rupesi puhumaan vähän vajaa 2v ja silloin tuli sitten heti 4 sanan lauseet vaikka ennen sitä oli sanonut vain muutaman sanan.
 
Meillä tyttö, joka täyttää pian kaksi vuotta. Olen lukenut hänelle vastasyntyneestä asti paljon kirjoja ja loruja. En tiedä sitten onko se auttanut puheen kehitystä, mutta sanoi ensimmäiset merkittävät sanansa 8,5 kk vanhana. Lisäksi matki silloin eri eläinten ääniä jne. Tällä hetkellä juttelee jopa 9 sanaisia lauseita niin selvästi, että vieraatkin saavat puheesta selvää. Osaa "jutella" puhelimessa jne. Taivuttelee sanoja sujuvasti. On myös lähtenyt kävelemään aikaisin, mutta on varmasti paljon "osa-alueita", joissa toiset lapset ovat häntä "taitavampia". Kaikki ajallaan.

:)
 
Poika 1v11kk oli aikas hissuksiin oikeiden sanojen kanssa tohon 1v7kk ikään asti,sitten ihan yhtäkkiä niitä sanoja rupesi pulppuamaan monta uutta sanaa päivässä ja toisteli koko ajan perässä kaikkea mitä kuuli.Nyt sanoja on jo niin paljon,etten edes osaa arvailla kuinka paljon,edelleen toistelee kuulemiaan sanoja kuin kaiku ja päähän tuntuvat kaikki samantien jäävän.Neljän sanan lauseitakin tulee,tosin sanat eivät ihan oikeassa muodossa kyllä ole.
 
meillä 1 v 9 kk puhuu myös melkoisen paljon, ja tietää sanoja, jopa pitkiä ja vaikeita. Muistaa lauluja yms. Puhe alkoi varhaisessa vaiheessa jo kehittyä, kävelemään tosin uskaltautui ilman tukea verraten myöhään. Nyt sitten liikkuu senkin edestä, ei viihdy vaunuissa tai vaunujen vierellä. HUh...
 
Meillä tyttö juuri täyttänyt 2v. Puhua pälättää...kaikesta ei saa selvää. Parhaimmillaan puhuu neljän sanan lauseita. En ole koskaan lukenut hänelle satuja eikä neidillä olisi kyllä kärsivällisyyttäkään kuunnella niitä. Itse olen olen päiväkodissa töissä ja hoidan 3-4 vuotiaita lapsia. Ryhmässä on 13 lasta ja näistä lapsista neljä 4vuotiasta ei osaa puhua kunnolla ja kolme 3vuotiasta ei puhu oikeastaan ollenkaan. Ei edes sanoja. Eli ei kannata olla huolissaan kauheasti. Meidänkin ryhmä ihan normaali ryhmä! Nyt pikku hiljaa puheterapeutti rupeaa katsomaan näitä neljävuotiaita että tarvitsisiko he apua. Aurinkoisia syyspäiviä!!! :)
 
Vastasin tuossa toiseenkin vastaavanlaiseen kysymykseen...

Meidän kolmonen täytti eilen 2 vuotta ja tytöltä tulee vain 3 selvää sanaa: ei, kukka ja peppi (serkun nimi =) ). Saimme neuvolalääkäriltä lähetteen puheterapiaan, 2-vuotiaan "pitäisi" sanoa kymmenisen selvää sanaa. Tyttö kyllä ymmärtää kaiken mutta sanoja ei vaan tule. Eilen 2-vuotispäivän kunniaksi tytön tutit menivät rikki joten mielenkiinnolla odotamme jospa sanoja alkaisi tulemaan kun ei ole tulppaa edessä :D Puheterapeutilta saamme varmaan hyviä ohjeita ja apuja kuinka edesauttaa tytön puheen oppimista.
 
papupata
Meillä tasan 2.v tyttö ja puhunut jo kauan.
Alkoi tosi ajoissa sanomaan sanoja ja loppujen lopuksi parin sana lauseita.
Nyt meillä puhutaan tosi hienosti jo.
Osaa kertoa asiansa ja mitä hoidossa on tehnyt kun kysyy.
Ymmärtää täysin mitä hän haluaa.Pitää siis itse miettiä mitä puhuu koska sen kuulee sitten lapsen suustakin.:)
Nukkeja hoidetaan kovasti ja niille jutellaan samanlailla kuin äiti juttelee tytölle...heh!
Lauluja lauletaan kovasti..jänis istui maassa,piiri pieni pyörii,ihahhaa jne.
Hoidosta opittuna lorupussi lorua.:)
Meillä siis aikamoinen papupata!!Hiljasta hetkeä ei juurikaan ole.
 
eliana
Meillä kohta kaks vee, joka puhuu jonkun verran juttuja, joita oman perheen jäsenet ymmärtää, mutta perheen ulkopuoliset ei. SAnoista jää useimmiten esim. eka kirjain pois. Koulu on oulu, leipä on eipä jne. Pojalla ei myöskään vaikuta olevan kiire puheasiassa, on selvästi päättänyt opetella muita taitoja ensin. HÄn on todella hyvä esim. pallopeleissä, legohommissa jne.

Meillä puheen liikkeelle lähtemistä on avittanut paitsi lukeminen myös se että jutellaan paljon sellaisista asioista joista hän on kiinnostunut. Eli juuri noista palloasioista. Niinpä sanavarastosta löytyy nykyisin juuri maalia, palloa, pokkimista.

Minusta on tärkeää ylläpitää kommunikaatiota vaikka lapsi ei paljon vielä puhukaan. Vähän yksipuoliselta ja turhauttavalta se voi joskus tuntua, mutta luulen että se voisi auttaa. Esimerkiksi että ei sano vaan että tuu tänne, puetaan vaan että laitetaanpa pipo päähän, hanskat käsiin, saappaat jalkaan jne.
 

Yhteistyössä