2-vuotiaan syömistottumukset

Elikkä miten teiän kaks vuotiailla tuo syömäpuoli?

Miten/mitä/monelta syövät?

Antaako syöttää, syökö ite, kieltäytyykö syömästä?

Lempiruuat, mikä maistuu välipalaksi? Ennen kaikkea mitä syövät iltapalaksi?





Mulla on kaks vuotias poika.
Ei anna syöttää, syö vain itse mutta silloinkin sormilla, harvoin suostuu lusikkaa/haarukkaa käyttämään. Poika syö niin älyttömän vähän että olen ajatellut et syököön vaikka sormin jos vaan syö. Muroja ja jugurttia sentään "älyää" syyä lusikalla.

Puuroja ei hyväksy alkuunkaan. Aamulla annan nokkiksesta vellin, koska sillä saadaa pari tuntia lisää nukkumisaikaa (meillä on vauva lisäksi, äittä tahtoo nukkua..).

Leipää nakertaa jonkin verran, hyvin vähän. Ei saa olla mitään leivänpäällistä.

Ei välitä herkuistakaan, ei pannaria halua tms makeita.

Hedelmät/vihannekset ei maistu. Porkkanaa puree raakana.

Kaupan purkkiruokia ei syö mitään.

Ruuan viskely ympäri ämpäri on kaikista rasittavinta.. :(

Tälle äidille alkaa olla hyvät neuvot kalliit, turhaudun TÄYSIN tuon pojan kanssa kun ei suostu syömään mitään. Käytännössä elää sillä aamuvellillään. Virtaa ipanassa riittää kyllä.

Tuntuu että ostan kaupasta ruokaa suoraan roskiin. Ruoka-aikana syödään yhdessä ruokapöydässä, välipalaa annan lastenhuoneeseen syötäväksi. Ei syö edes telkkarin ääressä. :/ Jos yrittää syöttää niin se pitää vaan tiukasti suun kiinni ja työntää lusikkaa pois. Ja jos pystyy niin heittää lautasen pois.

Apuja... :(



 
Meillä...

syönyt itse jo... ainakin vuoden. En edes muista milloin olisin syöttänyt, ei siis anna syöttää, mutta en kyllä edes yritä, ei ole tarvetta siihen. Syö lusikalla/haarukalla.

Ei heittele ruokaa.

Puuroa tarjoan harvemmin, en joka päivä. Leivästä pitää, jugurttia ei syö juuri ollenkaan. Hedelmäsoseitakaan ei oikein syö, en kyllä enää tarjokaan. Hedelmistä syö banaania, päärynää, omenaa. Kasviksia hiukan, kurkusta tykkää, mutta muuten vähänlaisesti. Herkkuja syö kyllä jos annetaan.

Muuten normi kotiruoka, kaupan pilttiruokia ei koskaan tarjotakaan, jos ostan valmisruokaa, niin melkein se on kaupan lihaperunasoselaatikko. Iltaruoalla leipää ja joskus jogurttia, toisinaan puuroa. Joskus syödään ihan lämmintä ruokaa iltaruoaksi, ja menevät nukkumaan sen jälkeen.

Ruoka-ajat suunnilleen näin:

n. 7:30-8:00 Aamupala
n. 11:00 lounas tai välipala
n. 13-14:00 välipala tai lounas
n. 16 :00päivällinen tai välipala
n. 18:00 iltapala/iltaruoka
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Meillä...

syönyt itse jo... ainakin vuoden. En edes muista milloin olisin syöttänyt, ei siis anna syöttää, mutta en kyllä edes yritä, ei ole tarvetta siihen. Syö lusikalla/haarukalla.

Ei heittele ruokaa.

Puuroa tarjoan harvemmin, en joka päivä. Leivästä pitää, jugurttia ei syö juuri ollenkaan. Hedelmäsoseitakaan ei oikein syö, en kyllä enää tarjokaan. Hedelmistä syö banaania, päärynää, omenaa. Kasviksia hiukan, kurkusta tykkää, mutta muuten vähänlaisesti. Herkkuja syö kyllä jos annetaan.

Muuten normi kotiruoka, kaupan pilttiruokia ei koskaan tarjotakaan, jos ostan valmisruokaa, niin melkein se on kaupan lihaperunasoselaatikko. Iltaruoalla leipää ja joskus jogurttia, toisinaan puuroa. Joskus syödään ihan lämmintä ruokaa iltaruoaksi, ja menevät nukkumaan sen jälkeen.

Ruoka-ajat suunnilleen näin:

n. 7:30-8:00 Aamupala
n. 11:00 lounas tai välipala
n. 13-14:00 välipala tai lounas
n. 16 :00päivällinen tai välipala
n. 18:00 iltapala/iltaruoka[/quote

Eikö kuuden jälkeen enää mitään???!!!

Meillä viideltä päivällinen ja illalla kasin pintaan täys lautasellinen puuroa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kysy neuvolasta ohjeita

Neuvolassa sanoneet tähän asti et "se on vaan kausi, saattaa kestää parikin viikkoa". :/ mut nyt ku on vauvan neuvola ens viikolla niin aion kyllä taas ottaa puheeksi. Ei tämä oo mikään kausi enää kun tuntuu et se ei ikinä syö mitään kunnolla. Joskus 1,5vuotiaana aloitti tuon nirsoilun. Silloin söi puurojakin ja usein lautasen tyhjäksi.
 

Yhteistyössä