2-vuotiaan syömistottumukset

Elikkä miten teiän kaks vuotiailla tuo syömäpuoli?

Miten/mitä/monelta syövät?

Antaako syöttää, syökö ite, kieltäytyykö syömästä?

Lempiruuat, mikä maistuu välipalaksi? Ennen kaikkea mitä syövät iltapalaksi?





Mulla on kaks vuotias poika.
Ei anna syöttää, syö vain itse mutta silloinkin sormilla, harvoin suostuu lusikkaa/haarukkaa käyttämään. Poika syö niin älyttömän vähän että olen ajatellut et syököön vaikka sormin jos vaan syö. Muroja ja jugurttia sentään "älyää" syyä lusikalla.

Puuroja ei hyväksy alkuunkaan. Aamulla annan nokkiksesta vellin, koska sillä saadaa pari tuntia lisää nukkumisaikaa (meillä on vauva lisäksi, äittä tahtoo nukkua..).

Leipää nakertaa jonkin verran, hyvin vähän. Ei saa olla mitään leivänpäällistä.

Ei välitä herkuistakaan, ei pannaria halua tms makeita.

Hedelmät/vihannekset ei maistu. Porkkanaa puree raakana.

Kaupan purkkiruokia ei syö mitään.

Ruuan viskely ympäri ämpäri on kaikista rasittavinta.. :(

Tälle äidille alkaa olla hyvät neuvot kalliit, turhaudun TÄYSIN tuon pojan kanssa kun ei suostu syömään mitään. Käytännössä elää sillä aamuvellillään. Virtaa ipanassa riittää kyllä.

Tuntuu että ostan kaupasta ruokaa suoraan roskiin. Ruoka-aikana syödään yhdessä ruokapöydässä, välipalaa annan lastenhuoneeseen syötäväksi. Ei syö edes telkkarin ääressä. :/ Jos yrittää syöttää niin se pitää vaan tiukasti suun kiinni ja työntää lusikkaa pois. Ja jos pystyy niin heittää lautasen pois.

Apuja... :(
 
Juoko poika kuinka paljon sitten maitoa?

Meillä on kotona 2-vuotiaalla sama rytmi kuin tarhassa eli (ajat toki riippuu unista yms.)
klo 8 aamupala esim. puuro marjojen kanssa tai jogurtti + leseitä tai voileipää
klo 11 lounas tavallista kotiruokaa
klo 14 välipala esim. leipää, jogurttia, hedelmiä
klo 17 päivällinen tavallista kotiruokaa
klo 19.30 iltapala samoin kuin aamupala

Vielä puoli vuotta sitten meillä oli vähän sama kuin teillä eli söi tosi tosi vähän.
Tällä hetkellä haluaa yleensä syödä itse, joskus antaa syöttää. Syö sormin, lusikalla tai pienellä haarukalla riippuen siitä mitä on ruokana. Joskus kieltäytyy syömästä yhtään mitään.

Meillä ei ollut velliä, mutta eli käytännössä aiemmin maidolla eli sai sitä aina kun halusi ja sittemminkin niin paljon kuin halusi ruoka-aikoina. Vasta sitten kun tajuttiin rajoittaa tota maitoo niin ruoka on alkanut maistua kunnolla.

Eli minusta sinun kannattaisi jättää se aamuvelli kokonaan pois (ehkä pikku hiljaa määrää vähentäen). Tietysti, jos haluat ne pari tuntia lisää unta, niin sitten sitä ei vielä voi muuttaa, mutta sitten pitää tyytyä siihen, ettei lapsi syö muuta. Pelkkä maitokin on ihmeen ravitsevaa tuolaliselle pieniruokaiselle, ja velli varmasti vielä ravitsevampaa, ja eihän lapsi välttämättä syö mitään muuta, jos saa ravintonsa siitäkin. Meillä maito on rajoitettu lasilliseen per ateria ja ruokahalu kasvoi heti, kun sitä ruvettiin rajoittamaan.

Toiseksi kannattaa lopettaa murehtiminen ja yrittää pitää ruokailut niin normaalina kuin mahdollista. Eli ei esim. lapsen kuulleen päivittele kenellekään sitä miten vähän tämä syö tms. Parivuotiashan tajuaa jo melkein kaiken ja ruokailusta tulee vielä enemmän jotain erikoista, jos sitä joka kerta taivastellaan tms. Meillä muksu syö parhaiten, kun kiinnitän itse häne syömisiinsä mahdollisimman vähän huomiota.

Sitten ruoka-ajat kannattaa pitää säännöllisinä ja todella antaa ruokaa vain pelkästään ruoka-aikoina. Laitan lautaselle tosi pienen annoksen, sitten vasta lisää kun lautasella on enää pari palaa tai lusikallista. Näin ei mene roskiin sitä ruokaa niin paljon. Leipääkin annan vain semmoisen 2x3 sentin viipaleen.

Ja sellaiseen ei pidä sortua, että tarjoaa aina jotain tiettyjä samoja ruokia, joista tietää lapsen pitävän. Ei lapsi voi ikinä oppiakaan uusiin makuihin, jos niitä ei ole tarjolla. Ja vaikka lapsi ei jotain uutta ruokaa söisikään, niin ei pidä sitten tarjota jotain muuta paremmin uppoavaa ennen kuin seuraavalla aterialla; lapsi oppii äkkiä sen, että jos kieltäytyy syömästä, niin saa kohta jotain muuta ja tavallaan testaa sitä, että mitähän herkkua sitä äiti kohta antaa...

Niin tuo on tosiaan sitten myös tärkeää, että vaikka lapsi ei söisi juuri mitään, niin antaa ruokaa seuraavaksi vasta seuraavalla aterialla. Nälkäisenä syö paremmin. Terve lapsi ei näänny nälkään päivässä tai edes parissa, vaikka välillä kieltäytyisikin syömästä.

Tästä parivuotiaitten syömättömyydestä oli juuri parissakin lehdessä; on aika yleistä ja johtuu mm. lapsen oman tahdon kehittymisestä yhdistettynä oikeaan ruokaa siirtymiseen juuri tuossa iässä.

Eli vielä tiivistettynä; tavallista ruokaa tavallisiin ruoka-aikoihin, ei liikaa maitoa tai velliä ja tärkeintä on olla murehtimatta ja muistaa, ettei terve lapsi itseänsä ruoan eteen näännytä! Routa porsaan kotiin ajaa tässäkin asiassa, eli kyllä lapsi oppii syömään kunhan monipuolista ruokaa on tarjolla!

Tässä tuli nyt paljon muitakin kun suoraan sulle sopivia vinkkejä, mutta moni varmasti miettii samoja asioita, joten laitoin kaikki mitä aiheesta tuli mieleen.
 
Kiitos vastauksesta! :heart: Maitoa oon antanu ruuan/välipalan yhteydessä ja nyt kun jätetty sitä vellin syöntiä pois, niin oon antanu tilalla maitoa ja tarkoitus olis pyrkiä siihen et pelkkä vesi riittäis, siis ettei sänkyyn enää mitään syömistä.

Taisi tosiaan vauva-lehdessä tai meidän perhe -lehdessä jommassa kummassa olla juttu 2-vuotiaan syömättömyydestä. Että tiedän kyllä että yleistä on. Mutta välillä kun tuntuu että sinne vatsanpohjalle ei mene muruakaan niin sitä väkisin huolestuu vaikka olis kuin yleistä.. :ashamed:

Kun tietäis mikä tuolle pojalle maistuis milloinkin. Tässä vaan oottaa että oppii paremmin puhumaan (kielijänne tosi kireä, odotellaan "katkaisuun" pääsyä. Jospa sitten tulis paremmin puhetta).
 
Meillä on ERITTÄIN ronkeli 2-vuotias pikkuneiti, jolle ei uppoa sitten millään tavallinen kotiruoka, vaan pääasiassa purkkiruuilla mennään ja tammikuussa koittaa tarhaan lähtö ja olen jo nyt kauhuissani, miten suostuu siellä syömään :eek:
Meillä neiti kyllä osaisi syödä itse, mutta pääsääntöisesti haluaa että äiti syöttää..
Mutta siis muuten nuo ruoka-ajat meillä menee seuraavasti:
klo 07-08 aamupuuro
klo 11 lounas (purkkiruokaa)
n.klo 14 välipalaksi jogurttia
klo 16.30-17 päivällinen (purkkiruokaa)
klo 19.30 iltapuuro

Niin ja meidän likka ei juo myöskään maitoa, joten puurot tehtävä maitoon ja lisäksi vielä ruokiin sotken vähän maitoa joukkoon..
Löytyykö muita ronkeleita??? :headwall:
 
Oon aina kuvaillut tuota meidän pojan syömistapaa, että se on kuin epäilis ruuassa olevan lasinsiruja. Ihan läheltä katsoo ja pyörittelee vaan haarukalla.

Tänään söi ruokailussa punajuurisalaattia ja raejuustoa. :D Ei oo muuta tänään sit syönytkään. Ai niin söihän se pihalla punaviinimarjoja pensaasta. Hirveänä puistatteli, mut silti sanoi aina NAM! :D
 
Kyllä ne taitaa eskarissa ja hoidossa yms syödä paremmin kun siellä näkee et muutkin lapset syö ja syödään ryhmässä ja ylipäänsä "komentajana" on muu kuin äiti tai isä. Nim. oon ollu töissä ryhmäperhepäiväkodissa.

Muutama lapsi ei halunnut syödä jos ei laitettu ketsuppia. Minä olisin laittanut mut muut hoitajat kielsivät... :ashamed: Yhden lapsen muistan joka aina pyysi vain "muurajaisen annoksen". Söi tosi vähän..
 
Meilläkin tarhassa söi heti alusta asti paljon paremmin kuin kotona! Siellä on ne muut lapset, joilta ottaa mallia ja sitten siellä ei todellakaan saa mitään muuta kuin mitä lautasella on (itse joskus sorruin antamaa jotain herkkuja jos ei muu uponnut ja eihän se lapsi sitten seuraavallakaan kerralla syö kun vaan oottaa niitä herkkuja...)
 
Meillä tyttö 1v10kk ja syö lähes kaikkea ja yleensä ihan hyvin. Kala, kana ja erilaiset lihat uppoavat hyvin. Makaroni on herkkua. Pyytää myös ketsuppia yleensä just makaroniruokien päälle.

Miksi kielsivät päiväkodissa laittamasta ketsuppia? :eek:

Niin ja tyttö on noin vuoden ikäisestä syönyt pääsääntöisesti itse. Jos ei ruoka maistu, totean että sitten se on kiitos ja pois pöydästä ja pesulle. Mitään vaihtoehtoja en ala tarjoamaan. Enkä yritä väkisin saada syömään. Välillä yritän pari kertaa että ottaisitko kuitenkin vielä vähän mutta yleensä ei halua jos on jo ilmoittanut lopettaneensa ruokailun.

Meillä syödää jotakuinkin näin:

klo 8-10 puuro kera sokerin ja voisilmän. Joskus laitan marjoja mutta silloin yleensä noukkii pelkät marjat puurosta :)

klo 11-13 lounaaksi tavallista kotiruokaa edelliseltä päivältä.

n. klo 15-15.30 välipalaksi usein vaan juo jotain kun nukkuu päikkärit niin myöhään. Tai syö ehkä vähän hedelmää.

klo 16-17 päivälliseksi taas normaalia kotiruokaa.

19.30-20 iltapalaksi jugua/viiliä/leipää/hedelmää mitä milloinkin.

Ruokajuomana vesi tai maito. Mehua ollaan nyt rajoitettu kun ei meinannut enää kelvata mikään muu juoma.

Herkkuja syödään harvakseltaan.
 
Ei ne muut hoitotädit perustelleet sitä ketsuppikieltoa millään lailla. Minä olisin laittanut ketsuppia jos kerta sitten lapsi syö. Ei se niin myrkkyä ole.

Meilläkin pitäny rajoittaa mehun käyttöä, nyt kun oli sairaana niin silloin oli kyl koko ajan mehua tarjolla, mut muuten on annettu saunapäivänä. Hammaslääkäri tosin kielsi tuon saunamehunkin! Mut annan silti. juuaanhan sitä itekki saunan jälkeen kaljaa, limpparia tms.. Tietty voishan sitä juua vaikka vettäkin mut en tiiä, sitä on niin tottunu...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Usvametsän neito:
Ei ne muut hoitotädit perustelleet sitä ketsuppikieltoa millään lailla. Minä olisin laittanut ketsuppia jos kerta sitten lapsi syö. Ei se niin myrkkyä ole.
Ketsuppissahan on itse asiassa aika paljon sokeria, joten ei se mitenkään terveellistä ole, jos sitä joka ruokaan truuttaa.
Lisäksi siinä on se, että lapsi ei opi maistelemaan mitään muita makuja eikä totu mihinkään muihin makuihin kun kaikki maistuu sitten vaan ketsupilta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Viuvauvou:
Alkuperäinen kirjoittaja Usvametsän neito:
Ei ne muut hoitotädit perustelleet sitä ketsuppikieltoa millään lailla. Minä olisin laittanut ketsuppia jos kerta sitten lapsi syö. Ei se niin myrkkyä ole.
Ketsuppissahan on itse asiassa aika paljon sokeria, joten ei se mitenkään terveellistä ole, jos sitä joka ruokaan truuttaa.
Lisäksi siinä on se, että lapsi ei opi maistelemaan mitään muita makuja eikä totu mihinkään muihin makuihin kun kaikki maistuu sitten vaan ketsupilta.
No ei tietty aina ja kaiken kanssa mutta kai sitä voi joskus mausteeksi laittaa? eikä sillä oo tarkotus sitä ruokaa kuorruttaa...

En oo tutkinu sen tarkemmin mutta pistää silmään ne ketsuppipullojen "ei lisättyä sokeria" tekstit.. oiskohan noiki menny parempaan suuntaan. Ja kun mietin ni ei sitä siinä ruuan päällä paria teelusikallista enempää ole...

Oon iteki pohdiskellu tuota ketsupin syömisen kannattavuutta kun mieleen väkisin muistuu aina vinkit hopeakorujen kiillottamisesta ketsupilla :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
No ei tietty aina ja kaiken kanssa mutta kai sitä voi joskus mausteeksi laittaa? eikä sillä oo tarkotus sitä ruokaa kuorruttaa...
Eikös tässä juttu ollu just lapsesta joka olis syöny ruokaa vain ketsupin kanssa?

Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
En oo tutkinu sen tarkemmin mutta pistää silmään ne ketsuppipullojen "ei lisättyä sokeria" tekstit.. oiskohan noiki menny parempaan suuntaan.
"ei lisättyä sokeria" tarkoittaa, että se on makeutettu keinotekoisilla makeutusaineilla. Itse mieluummin antaisin lapselle kuitenkin sitä oikeaa sokeria kuin lisäaineita, joista ei ole niin pitkää käyttökokemusta ja varmuutta siitä onko niistä jotain haittaa pitkässä juoksussa.


 

Yhteistyössä