2 vuotiaan television katselu

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
ap
Mitäs mieltä olette?

Paljon lapsen saisi antaa katsoa televisiota, etenkin tollasen pienen 2v lapsen?

Meidän muksu kattoo aamulla pari piirrettyä sillä aikaa kun keitteln puuroa. Istuu kiltisi sohvalla ja katsoo mm. Palomies samin ihan innoissaan.

Joskus jos jää tv päälle, niin saattaa katsoa pitkiä aikoja jos tulee hyviä ohjelmia, kaikki ei siis kiinosta mitä toosasta tulee. Tänään katsoi n 1h itsekseen telkkaria, itse istuin sohvalla lukemassa lehteä ja välillä poika jutteli mitä ne siellä telkkarissa teki. Tuntuu ymmärtävän hyvin just tälläsiä ohjelmia, jossa ne hahmot juttelee lapsille ja kysyy missä jokin tavara tms on piilossa.

Mietin vaan, et onkohan tästä haittaa? Sen tiedän, et jos koko ajan on tv päällä, niin lapset ei oikein keskity mihinkään, kun välillä tulee ääniä sieltä, mut tämä on kyllä aikuisillakin ihan sama. Eli sit kun luetaan tai leikitään muuta, niin tv on meillä kiinni... Liikkuu/leikkii/puhuu paljon, eli ei ole mikään möntti-lapsi.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jaa, no meillä on telkkari auki aina koko päivän, lapsi 1v3kk. Kyllä meillä osataan keskittyä leikkeihin ym. telkkarista huolimatta.
meilläkin pienempänä ei haitannut, jos itse tuijottelin jotain. mut nyt 2v on alkanut kiinnostaa tv ja huomaan, et jos leikitään esim duploilla, niin aina välillä lapsi jähmettyy ja katsoo telkkaria, sit taas jatkaa rakentelua. saman ilmiö huomaa aikuisista...
 
kohta 2 veen äiti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mitäs mieltä olette?

Mietin vaan, et onkohan tästä haittaa? Sen tiedän, et jos koko ajan on tv päällä, niin lapset ei oikein keskity mihinkään, kun välillä tulee ääniä sieltä, mut tämä on kyllä aikuisillakin ihan sama. Eli sit kun luetaan tai leikitään muuta, niin tv on meillä kiinni... Liikkuu/leikkii/puhuu paljon, eli ei ole mikään möntti-lapsi.
Näinhän se on, tv passivoi sekä lapset että aikuiset. Jos ei mitään kovin "rankkoja" juttu telkasta kato niin ei kai siitä muuta haittaa oo ku just se, että passivoi. Eli telkan kattominen on pois muun oppimisesta, mun mielestä.

Meillä katotaan just noita lastenohjelmia ruuan teon ajan tsm mut ei sit muuten eli telkka on muuten kiinni.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jaa, no meillä on telkkari auki aina koko päivän, lapsi 1v3kk. Kyllä meillä osataan keskittyä leikkeihin ym. telkkarista huolimatta.
meilläkin pienempänä ei haitannut, jos itse tuijottelin jotain. mut nyt 2v on alkanut kiinnostaa tv ja huomaan, et jos leikitään esim duploilla, niin aina välillä lapsi jähmettyy ja katsoo telkkaria, sit taas jatkaa rakentelua. saman ilmiö huomaa aikuisista...
No meillä se huomio herpaantuu leikeistä mainosten kohdalla, erityisesti jos niissä on hyvä musiikki :) Varsinaiset ohjelmat ei kiinnosta.
 
c
Meillä on 3 v ja vajaa 2v ja molemmat kattoo pari ohjelmaa päivässä. Katsovat siis samat ohjelmat, ei niille oikein voi erikseenkään telkkaria näyttää. Kaapoa, Touhulan tarinoita, Pingu, Pipsa Possu, Puuha Pete, Tomi traktori on olleet suosittuja.
 
minä
Alkuperäinen kirjoittaja kohta 2 veen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mitäs mieltä olette?

Mietin vaan, et onkohan tästä haittaa? Sen tiedän, et jos koko ajan on tv päällä, niin lapset ei oikein keskity mihinkään, kun välillä tulee ääniä sieltä, mut tämä on kyllä aikuisillakin ihan sama. Eli sit kun luetaan tai leikitään muuta, niin tv on meillä kiinni... Liikkuu/leikkii/puhuu paljon, eli ei ole mikään möntti-lapsi.
Näinhän se on, tv passivoi sekä lapset että aikuiset. Jos ei mitään kovin "rankkoja" juttu telkasta kato niin ei kai siitä muuta haittaa oo ku just se, että passivoi. Eli telkan kattominen on pois muun oppimisesta, mun mielestä.

Meillä katotaan just noita lastenohjelmia ruuan teon ajan tsm mut ei sit muuten eli telkka on muuten kiinni.
Ja samaten netti passivoi aikuiset :)
 
kohta 2 veen äiti
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja kohta 2 veen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mitäs mieltä olette?

Mietin vaan, et onkohan tästä haittaa? Sen tiedän, et jos koko ajan on tv päällä, niin lapset ei oikein keskity mihinkään, kun välillä tulee ääniä sieltä, mut tämä on kyllä aikuisillakin ihan sama. Eli sit kun luetaan tai leikitään muuta, niin tv on meillä kiinni... Liikkuu/leikkii/puhuu paljon, eli ei ole mikään möntti-lapsi.
Näinhän se on, tv passivoi sekä lapset että aikuiset. Jos ei mitään kovin "rankkoja" juttu telkasta kato niin ei kai siitä muuta haittaa oo ku just se, että passivoi. Eli telkan kattominen on pois muun oppimisesta, mun mielestä.

Meillä katotaan just noita lastenohjelmia ruuan teon ajan tsm mut ei sit muuten eli telkka on muuten kiinni.
Ja samaten netti passivoi aikuiset :)
Just näin :D
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja s:
Miten jotkut voi pitää tv auki koko päivän?

Onko se joku taustaviihdytin siellä? Mua ahdistaisi.
Mua alkaa itseäni ahdistaa jos tv päällä koko ajan. Silloin ei tule miehen kanssa keskusteltua ja lapsi jumittaa aina välillä...

Pohdin lähinnä sitä, että onko se ok istuttaa lapsi katsomaan tunniksi piirrettyjä? Tulee itelle morkkis kun vaan sysää lapsen siihen, mut ihan tyytyväinen tuo toki on.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja s:
Miten jotkut voi pitää tv auki koko päivän?

Onko se joku taustaviihdytin siellä? Mua ahdistaisi.
No toisilla on aina radio päällä, toisilla telkkari. Meillä on aika usein telkkari päällä, ei nyt koko aikaa, tälläkin hetkellä se on kiinni, mutta kyllä se illalla on koko ajan auki pääasiassa, jos kotona ollaan ja aamulla kun herätään, niin laitan sen auki, kun sieltä yleensä tulee jotain lastenohjelmia siihen aikaan.
Radio meillä ei ole oikeastaan koskaan päällä.
 
Ooo
Muumeja tai TaoTaoa menee iltasella pari jaksoa. Samalla syödään yleensä iltapalaa, siis telkkarin edessä, voi kamala sentään. Joskus viikonloppuaamuisin voi tapahtua sama. Poika 2,5v.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja s:
Miten jotkut voi pitää tv auki koko päivän?

Onko se joku taustaviihdytin siellä? Mua ahdistaisi.
No toisilla on aina radio päällä, toisilla telkkari. Meillä on aika usein telkkari päällä, ei nyt koko aikaa, tälläkin hetkellä se on kiinni, mutta kyllä se illalla on koko ajan auki pääasiassa, jos kotona ollaan ja aamulla kun herätään, niin laitan sen auki, kun sieltä yleensä tulee jotain lastenohjelmia siihen aikaan.
Radio meillä ei ole oikeastaan koskaan päällä.
Meillä ei ole auki sen kummemmin radio kuin telkkarikaan. Itseasiassa meillä ei ole ollut pariin vuoteen digiboksia. Radio on mulla työhuoneessa, siellä kuuntelen jos esim. ompelen tai silitän. Autossa ei kuunnella radiota, toisinaan musiikkia kylläkin.

En jaksaisi sellaista jatkuvaa taustamölinää. Ihmisten äänet riittävät.
 
vieras
Kannattaa siinä telkkarin kattelussa ja jatkuvasti auki päällä pitämisessä muistaa se, että monesti lapsille visuaaliset ärsykkeet on tosi voimakkaita ja pelottaviakin. Varmastikaan 1-2h telkkarinkattomista päivittäin ei ole haitallista, JOS ohjelma soveltuva lapselle ikäänsä nähden.
 
Mun ei tulisi mieleenkään laittaa telkkaa päälle lapsenvahdiksi tuolle 2,8veelle, vaikka kaipaisikin omaa aikaa. Teen ne jutut sitten illalla tai samantien poitsu "avustuksella". :D

Katsoo satunnaisesti lastenohjelmia esim ystäväni luona jos ollaan kylässä.
Joskus katsellaan tietokoneelta tubesta pätkiä eläimistä, itseasiassa nykyään poika haluaa nähdä pari villieläintä joka ilta tubesta ennen iltasatua... ja mä en oikeestaan tykkää siitä että tietokoneesta (tai tv:stä) tulee tuonkaan verran tapa noin pienenä.

Näin nyt. saa nähdä onko tv-vahti tarpeen alkuvuodesta kun pojalle syntyy sisarus. ;)
 

Yhteistyössä