2-vuotiaat

Kertokaahan teidän kaksivuotiaistanne.Kävimme 2-vuotis-neuvolassa
ja täti ihmetteli kovasti,kun poika esim. tuntee värit ja kirjaimet,osaa luetella numerot 1-10.Minua niin jäi hämmästyttämään tätin puheet viisaasta ja hyvin kehittyneestä lapsesta ;)
Siis iloinen olen tottakai kehuista,mutta eikös nuo ole ihan tavallisia juttuja ton ikäselle?
 
jossu-79
Joo kyllä mullekin tuli mieleen että onpas teillä fiksu lapsi. Meidän poika (huhtikuussa 2v.) joitakin kirjaimia on toistellut kun oon ensin itse sanonut, helppoja esim. A.

Värit ja numerot on vielä ihan uusia, outoja.

Onnea vaan välkylle nuorelle herralle :heart:
 
Värit osasi meillä poika parivuotiaana. Opetettiin myös numerot yhdestä viiteen. Kirjaimia alettiin opettaa vähän myöhemmin. Poitsu täyttää ylihuomenna 2v 5kk ja osannu jonkin aikaa kirjaimet ja tunnistaa joitakin sanoja ja kirjoittaa ISI. Kovasti on piirtelemässä ja osaa piirtää auton ja kissalle/pupulle (jonka minä piirrän "tyhjällä naamalla") silmät, nenän ja suun.

Paljoltihan se on siitä kiinni, miten noita lapselle jaksaa opettaa. Meillä poika kiinnostui kirjaimista kovasti. Mies oppi lukemaan ja kirjoittamaan aikaisessa vaiheessa, poika varmaan vielä aikaisemmassa. :D
 
mamiska
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.03.2006 klo 09:30 Viblsp kirjoitti:
Värit osasi meillä poika parivuotiaana. Opetettiin myös numerot yhdestä viiteen. Kirjaimia alettiin opettaa vähän myöhemmin. Poitsu täyttää ylihuomenna 2v 5kk ja osannu jonkin aikaa kirjaimet ja tunnistaa joitakin sanoja ja kirjoittaa ISI. Kovasti on piirtelemässä ja osaa piirtää auton ja kissalle/pupulle (jonka minä piirrän "tyhjällä naamalla") silmät, nenän ja suun.

Paljoltihan se on siitä kiinni, miten noita lapselle jaksaa opettaa. Meillä poika kiinnostui kirjaimista kovasti. Mies oppi lukemaan ja kirjoittamaan aikaisessa vaiheessa, poika varmaan vielä aikaisemmassa. :D
ei se mun mielestä ole opettamisesta kinni ainkin mun kaksi lasta kun yö ja päivä ja samat opit saanu toinen alkoi puhua selkeästi 10kk toinen puhuu vieläkin epäselvästi ikää yli 2.v
sama on käyny kirjottamisen,piirtämisen,muistin,syömisen jne.kanssa toinen on kiinnostunu vaan kovasta menosta ja toinen ns.taiteellisista aineista..jokainen yksilönä..sitä paitsi olen sitä mieltä ettei alle kouluikäsen lapsen tehtäviin kuulu kova opettelu,kaikki tulee aikanaan..
 
No meidän kaksi vuotias poika osaa luetella numerot 1-6, yleensä kolmeen tai neljään laskeminen onnistuu oikein. Perusväritkin tietää, ihan aina ei mene oikein, mutta en usko että joka kerta arvaa kun yleensä menee oikein. Hoidossa on oppinut numeroita kun isommat lapset niitä hokee. Värejä on opeteltu itsekin. Kirjaimia ei ole yhtään opeteltu. Jaa has ja nyt herätään päikkäreiltä...
 
Voi hyvänen aika.... on teillä fiksuja pari vuotiaita! Meillä poju on nyt 2 v 2 kk ja hyvä että puheesta saa selvää saati, että osais värejä, numeroita tai kirjaimia luetella. Puheen oppiminen on tapahtunut vasta joulukuun jälkeen jolloin korvaongelmat ratkesivat joten en kyllä ole odottanutkaan vielä mitään ihmeitä.
 
Meillä osataan numerot kolmeen, vaikkei neiti montaa sanaa puhukkaan. Tekee 50 palasia palapelejä... joissa minullakin hirmu opetteleminen. :D Eilen rupes omatoimisesti tyhjentämään astianpesukonetta. :LOL: Tuntee myös joitain värejä. Itse tekee puurot nukeilleen omassa keittiössä, kylvettää ne ja hoitaa muutenkin kuin oikeata vauvaa, vaikka meillä vasta toinen masussa.
Ja se siivous into... jos sattuu että vettä tippuu lattialle tai joku muu läikyttää niin heti on luuttua hakemassa.. :p

Meilläkin neuvolatäti ihmetteli Erikan taitavuutta palapeleissä ja kun yhdellä jalalla seisoo, muutenkin kuulema todella hyvin ikäisekseen kehittynyt. Vaikea verrata itse mihinkään kun esikoinen on ja itse aatteleen että kaikki mitä tekee on normaalia kaksivuotiasta.

Hirmu hyvä muisti Erikalla myös on, välillä ite ihan uunona että mitä, kun ei sitten muista mistä ollu kyse... :)
 
Kiva,kun olette kertoilleet omista taaperoistanne.Ja eihän sitä vertaamista koskaan pitäis tehdä muihin lapsiin.Jokainen kehittyy omalla tahdilla ja toiset osaa toisia juttuja enemmin kuin toiset.Ja sitten taas joitain asioita ei osatakaan...
Ja ihan yhtä rakkaita ne on,oli taidot mitä tahansa :heart:
 
En nyt lukenu keikkia muita viestejä, mut ei ton ikäsen välttämättä tarvi tietää noita juttuja.
Meillä itelläkin on sellanen neiti joka on noissa jutuissa aika etevä. 1,5v neuvolassa sitä täti "ihmetteli" kun tyttö luetteli jokaisen palikan värit samalla kun rakensi niistä tornia. En muista koska ne on oppinu, mut ainakin tuolloin ne jo osas. Eikä siis mitenkään oo opetettu, mut tollaset jutut nyt vaan sattuu tyttöä kiinnostaan. Muutenkin oon kyllä huomannu et meijän tytön muisti on ihan ilmiömäinen ja et ymmärtää asioita tosi paljon paremmin kuin monet ikäsensä ja vähän vanhemmatkin. Mut en usko et meijän tyttö on mitenkään muita älykkäämpi, vaan oon selittäny jutun ihan sillä mikä ketäkin sattuu kiinnostaan. Yleensä nuo pienet on niin innoissaan liikkumisesta, ettei kerkeä miettiä ja kuunnella asioita. Tästä hyvä esimerkki on et muiden saman ikäset pomppii ihan täysillä kenguruhyppyjä kun taas meidän tyttö ei saa pompattua edes molempia jalkoja irti maasta. Nyt nuo erot tuntuu ihan huimilta ja joku lapsi saattaa tuntua älykkäältä ja toinen fyysisesti kehittyneeltä, mut eiköhän ne erot oo hävinny sinne kouluikään mennessä :)
 
En halua ärsyttää ketään, mutta jotenkin häiritse sana "opettaa" 2vuotiasta oppimaan esim numerot. Ymmärrän itse syömisen, itse vaatetuksen ja monet muut asiat joita 2vuotiaan on hyvä osata, mutta, että pitää opettaa 2vuotiasta lasta laskemaan ja kirjoittamaan?
 
Laran äiti
Meillä osataan myös laskea numerot 1-10, eli laskee palikoita yms. Neuvolantäti sanoi että niitä kysytään vasta 5v- neuvolassa =). Ihmetystä aiheutti myös puhe, puhuu kokoajan ja käyttäen oikeita taivutusmuotoja yms. Eikä mitään ole erikseen opetettu, vaan oppinut ihan isompien sisarusten kanssa. Päävärit, sekä musta ja valkoinen osaa- mut esim. violetti on vaikeampi muistaa. Aina ollut omatoiminen tyttö; ja rakastaa vaatteitten pukemista ja laulamista :heart:
 
Meidänkin 2v 1kk prinsessamme osaa värit mainiosti (myös vaalean/tummanpunaiset -siniset ym ja värisekoitukset kuten violetti, oranssi ym...) itse kiinnostui värien opettelusta joskus puolentoista vuoden iässä. Samoin osaa laskea kahdeksaan, joskus kymmeneenkin, tunnistaa kirjoitettuja kirjaimia ja sanoja ja piirtää hienosti, pääjalkaisia, puita, kukkia... On myös tosi huumorintajuinen tyttö ja keksii omia vitsejä ja sanaväännöksiä. Meilläkin 2-v neuvolassa neuvolantäti kehui kovin kehittyneeksi ja reippaaksi tytöksi, ja samaa mieltä on ylpeä äitikin. :)
 

Yhteistyössä