20 vuotiaana äidiksi???

  • Viestiketjun aloittaja tuleva äiti
  • Ensimmäinen viesti
tuleva äiti
Heippa kaikki 20v äidit ja 20v äidiksi tulleet!!!
Itse olen 20v ja tuleva äiti. jännittää kamalasti.Koulu on vielä kesken, mies töissä. Minkälaisia tilanteita teillä oli? ja miten selvisitte?kertokaa kaikkia kokemuksianne, jotta saan hieman lohtua jännitykseeni. =) :heart:
 
taranne
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.03.2006 klo 10:58 tuleva äiti kirjoitti:
Heippa kaikki 20v äidit ja 20v äidiksi tulleet!!!
Itse olen 20v ja tuleva äiti. jännittää kamalasti.Koulu on vielä kesken, mies töissä. Minkälaisia tilanteita teillä oli? ja miten selvisitte?kertokaa kaikkia kokemuksianne, jotta saan hieman lohtua jännitykseeni. =) :heart:
En ollut ihan 21 vuotta täyttänyt, lukiossa ekaa vuotta (myöhäinen opiskelija ;) ) kun kaksoset syntyi. Olihan siinä kestämistä kun muksut oli keskolassa ja tytöllä koliikkia ja poika muuten vaan itkuinen. Itellä synnytyksen jälkeinen masennus... Kyllähän se kanttia koetteli. Mutta kasvatti myös ihmisenä.
 
Katiaana
Olin juuri 20 täyttänyt ku tyttö syntyi... Olihan se pieni shokki...
Siis olimme yrittäneet häntä jo melkeen 2v.. (en kyllä tiedä miksi halusin jo 18 v äidiksi...)

No, sitten tuli jo olo että ei sittenkään vielä. Aloimme suunnitella ehkäisyä ja muuttoa muualle, mies sai sieltä työpaikan, minä opiskelupaikan... asuntokin löytyi.

No, mutta minähän tulin sitten raskaaksi. Enkä suostunut enää muuttamaan... Mies tietenkin siitä sitten vähän otti nokkiinsa, kun eihän meidän kylällä töitä ollut....

Lapsi oli koliikki lapsi pahimmasta päästä... Onneksi oli tuki joukkoja ja mikä parasta, mies kotona myöskin.... En kyllä ymmärrä miten selvisin eka vuodesta, noh, se onkin yhtä sumua.

Mutta minun ja miehen välit kyllä läheni kovasti vauvan syntymän jälkeen.
Muutimme sitten eri paikka kunnalle kun esikko oli 2v.

No siitä tuli sitte uusia kriisejä, mitä en viitsi alkaa kertoilemaan... =)
Mutta joka tapauksessa, ei minusta 20v ole liian nuori äidiksi.
Itse olen kuitenkin tyyppiä "teen lapset nuorena"..... =)

Onnea sinulle! :flower: :flower:
 
mimmu-79
olin 19v.kun ensimmäinen lapseni syntyi heinäk.-99.sit ite täytin 20v.tammikuus -00...mulla oli kans eka lapsi koliikki syntyi 2vk.etu ajas painoi 2600 ja oli pitkä 49cm siihen aikaan pistin merkille että syntyi kamalan paljon koliikki lapsia,mut ite sain neuvolasta sen verran kysyttyä,että mistä koliikki voi johtua niin sanoivat raskaus ajan ravinto,vauvan pienikokoisuus ja myöskin jos lapsi on yliaikainen...olen kans itse päättänyt ja aina halunnut,että olen nuori äiti siten olenkin tehnyt 2 ensimmäistä 1.8v välillä ja kolmannen lapsen tein pidettyäni 4v välissä nyt hän on 1.5v.ja haaveena olisi tehdä 30vuotiaana ilta tähti:)onnea kaikille odottajille :flower: lapset on ihaninta mitä naiselle voi suoda =) mutta en voi käsittää sellaisia ihmisiä jotka tekevät lapsia kun muutkin tekevät siinä käy niin et joku tai jotkut muut joutuu hoitamaan ne lapset,kun huomaa HIEMAN liian myöhään ettei olekkaan valmiita ÄIDIKSI!!!mutta tehkäämme lapsia ja huolehtikaamme niistä 18v.asti =)
 
Mä olin 19v. kun poika syntyi. Juuri sain lukion loppuun. Mutta vaikka opinnot olisivat olleet kesken niin ei se mikään ongelma olisi ollut. Rahat oli kyllä hieman tiukilla kun mieskin opiskeli, mutta hengissä on selvitty, opintolainoissa ollaan kurkkua myöten :D Olin vuoden kotona ja lähdin sitten jatko-opiskeluihin. Nyt on toinen tenava suunnitteilla.
 
heippuki
minä sain ekan lapseni 20 vuotiaana ja hyvin meni kaikin puolin.rahaa nyt ei liiemmin ollu ylimääräistä mutta eipä tuio haitannu ja hyvin pärjättiin ja nyt mulla on jo 4 lasta ja viides suunnitteilla.ikää 26 tällä hetkellä.lapset on ihania sille ei mitään voi.kyllä kaikki hyvin mennee usko pois ja PALJON ONNEA!!!!!!
 
sassa
Jeps minä myös ensimmäisen sain juuri ja olen 20. Hyvin on mennyt, vaikka rahat onkin tiukassa, mutta niinhän ne voisi olla myöhemminkin. Se riippuu ihan ihmisestä, koska kannattaa tehdä lapsia. Siitä mitä haluaa elämältään.
 
:wave: . Poju on nyt 2kk ja itse täytän ens kesänä 21. Opiskelin reilun vuoden yliopistossa ennen pojan syntymää, nyt aion olla kotona pari vuotta (ehkä etänä jotain opiskeluja). Mies käy töissä mutta ois suunnitelmissa että hänkin jatkais opiskeluja. Nyt ollaan hyvin tultu toimeen kun on töissä käynyt, mut sit tulee tiukempaa kun opiskelee. Lapsi on ollut tosi "helppo", olin ehtiniyt hyvin jo sopeutua elämänmuutokseen (lapsi oli "suunniteltu") eikä se elämä niin hirveesti muuttunutkaan. Omaa aikaa vähän vähemmän mutta lapsi on niin ihana että korvaa sen moninverroin :heart: .Ainut järkky juttu oli synnytys.. 5kg alakautta oli kyllä tuskaa, että sisaruksia ei ihan heti meille tule :whistle: . Tuntuu muutenkin että näin nuorena sitä helpommin sopeutuu esim. lasen tuloon kun ei ole omia rutiineja ja muita juttuja niin pitkään tehnyt kuin esim. jos olis 3-kymppinen. Tsemppiä kaikille nuorille äipöille ja sellaisiksi tuleville!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.03.2006 klo 12:28 7 äiti keväällä kirjoitti:
mää sain ensimmäisen kun olin 18v. mutta hyvin ollaan pårjätty...
Mä kans!! olin siis 18v ku eka poika syntyi!Siitä kolme vuotta niin syntyi pikkukakkonen! Onnellinen olen molemmista pojista ja hyvin ollaan pärjätty! :hug:
 
mä tulin 19vuotiaana raskaaksi mutta kerkisin juuri täyttämään 20vuotta kun tyttöni syntyi..olen alusta alkaen ollut yh mutta lapsen isä käy kyllä tiiviisti katsomassa lastaan.raskaus ei ollut suunniteltu mutta toivottu sitäkin enemmän..nyt olen kohta 22vee ja töissä tyttö 1v6kk ja hoidossa. rahat olivat ennen tosi tiukilla kun eli vain kh tuella.lapsilisällä ja elareilla mut nyt tietty helpottanut kun on töissä mut kesällä taas jään vain kodinhoidontuelle,että eipä paljon juhlita. tsemppiä kaikille nuorille äideille..kaikki pärjäävät omalla tavallaan.ja muistakaa ei raha onnea tuo.lapsi sen sijaan antaa paljon iloa ja rakkautta ja onnenaäiviä monta.
 
olin 19v kun tapasin mieheni. tulin pari kuukautta ensi tapaamisen jälkeen raskaaksi. olin juuri valmistunut koulusta/työtön.
nyt poika on jo pian 6v ja on saanut kaksi sisarusta. tyttö 3v ja poika 8kk ;)
kotiäitinä ollaan oltu koko ajan. sen on mahdollistanut mieheni suht hyvä työpaikka/tulot.
hyvin on pärjätty, vaikka itseä kyllä vieläkin hieman kauhistuttaa ajatus siitä kun pitäis töihin mennä...
en oikein tiedä mitä haluaisin tehdä työkseni. koulutuskin on jo hieman vanhentunut.
mutta onneksi on vielä hieman miettimis aikaa :)
 
Olin 20-v kun sain ekan, toka tuli vajaa kaksi vuotta myöhemmin ja nyt kolmas mailmassa ja olen 26-v. Opiskelin kahden ensimmäisen aikohin ammatin ja nyt aion vielä jatkaa opintoja hoitovapaan ohessa.
Mukava ikä, olen 44-v kun nuorinkin on täysi- ikäinen =)
 
mää olin 17 kun sain pojan. kun poika täytti 7kk erottiin pojan isän kanssa. olin yh 3 vuotta. kävin koulun loppuun että sain ammatin. nyt on uusi mies ja sille tulossa lapsi. laskettuaika on 13,4.
 
mä oon tällä hetkellä 20 ja kahden pienen lapsen äiti. kolmas on luultavasti tulossa.
silloin ku aloin 17-vuotiaana odottamaan esikoista, mä olin töissä ja miehellä vakituinen duuni. mulla ei vieläkään ole koulutusta, vaan päätettiin tehdä kaikki lapset kerralla "alta pois" ja sitten vasta kouluun. mies vaihto työpaikkaa pariin otteeseen, ja on taas vakinaisessa työsuhteessa, joten taloudelliselta kannalta on kaikki menny kokoajan hyvin.
mä en näe mitään esteitä sille että tekee lapsensa nuorena, joa tuntee että pystyy olemaan vastuullinen vanhempi lapselle. ja mielellään sekä talous että parisuhde sais olla vakaalla pohjalla, mut mun mielestä sitäkänä ei välttämättä tarvita. toisaalta voi olla että kymmenen vuotta seurustelleet eroaa lapsen myötä, ja toisaalta taas pari kuukautta ennen raskautta tunteneet pysyy yhdessä koko elämän. joten oisko tollakaan sit merkitystä. pääasia taitaa olla se, että kumpikin vanhemmista on valmiit kantamaan vastuuta lapsesta.

mulla ei kertakaikkiaan riitä mitään järkevää sanottavaa tähän..... :headwall:
pointti oli kuitenkin se, että ikä ei katso vanhemmuutta jne ja meillä on menny hyvin. :D
 
minä kans saanu esikoisen 20v ja toinen tuli vuotta myöhemmin. Tytöillä on 1v3vkoa ikäeroa. Meillä on menny hyvin. Olin työttömänä ennen kuin eka synty ja mies aloitteli yritystoimintaansa. Nyt meillä kuumeillaan kolmatta, neidit on jo 3 ja 2-vuotiaita. minä olen tällä hetkellä työttömänä ja mies sitä yritystänsä pyörittää, hyvin ollaan koko ajan tultu toimeen..
 
Mä olin 19.v ku odotin esikoistani ja olin ehtinyt sitten täyttää 20.v kun tyttö sitten syntyi. Olin opiskelija silloin myös ja jätin koulun kesken äitiysloman ajaksi ja jatkoin koulua sitten kaksi vuotta siitä myöhemmin.
Nyt olen 25.v ja synnytin toisen lapsen kaks ja puol viikkoa sitten. :D
 
Minä aloin odottaa esikoistani 17-vuotiaana.Täytin 18 pari viikkoa ennen pojan syntymää.Nyt oon 27 ja odotan viidettä lastani ja mikä parasta on itsekin vielä nuori kun lapset ovat isoja eli ei ikä katso onko valmis äidiksi.
 
haisulit3
mä sain ensimmäisen lapseni muutamaa viikoa ennen 21 vuotis päivää. yhden ammatin olin itselleni jo opiskellut ja toista olin opiskelemassa. koulun hoidin loppuun itsenäisesti äitiyslomasn ja hoitovapaan aikana ja valmistuin yhtä aikaa muun luokan kanssa. mies sai raskausaikanani vakituisen työpaikan. hyvin on mennyt.. nyt ikää 23 vuotta ja lapsia kaksi.
 
Annie20
täytän 21 syksyllä, ja samoihin aikoihin saan esikoisen jos kaikki menee hyvin. koulu on vielä kaks vuotta jäljellä, mutta kylläpä sitä kerkeää opiskella sitte äippälomanki jälkeen. Mies on kuitenki onneksi töissä, ni ei tarvi rahan kanssa taistella niin kauheesti. hyvä ystäväni, joka on mua vuotta vanhempi, sai vuosi sitten kaksoset, hän, ja mies ovat molemmat opiskelijoita, mutta hyvin ainakin näyttävät pärjäävän, vaikka tiukkaa heillä varmasti on..
 
juu, no minä oon 20v. ja prinsessa syntyi 2.3 eli n.1kk 2vk ikäinen hän :) olen kaikenlisäksi YH :) hyvin oon pärjännyt!(vaikka lapsi syö aikas tiheää ja epäiltiin koliikkiakin mutta ajan myötä hieman helpottunut verrattuna alkuaikoihin..) mutta tottakai se on raskaampaa yksin kuin kumppanin kanssa... mutta eipä sitä voi aina valita. onneksi pappa ja mummu ovat olleet hyvin tukena :)
 
Hei!

Itse olin 20vuotias kun tytär syntyi, alussa hieman hankalaa. Mutta vanhempien, suvun ja miehen suvun ja tietysti miehen avulla onnistui. Koulu jäi kesken, mutta nyt opiskelen lähihoitajaksi :)
Eli pikku hiljaa kaikki alkoin mennä hyvin, nyt nautin tytön kasvamisesta :) Neidille tulee elokuussa ikää 6vuotta!
*hymy*


 

Yhteistyössä