2010 ELOKUISET IPANAT

Mä suosittelen Aventin pumppuja. Molemmat hyväksihavaittuja sekä käsikäyttöinen että sähköinen. Mä en oo tällä kerralla pumpannut kuin ihan alussa kun maito nousi. Tosin oishan se kätevä hätävarana olla, mutta en nyt jaksa kun tissit vihdoin ruvenneet "toimimaan", eivät enää täyty niin ikävästi kuin ihan alussa.
 
Julkisella paikalla imettäminen; itse en imettäisi, mulla on aina korviketta mukana, oon antanut välillä ilman ees lämmittämistä ja hyvin on maistunut =), muutenkin hyvä kun neiti pulloa huolii niin itse pääsen tanssiharrastusten pariin muutaman kerran viikossa, niin ei ole huolta etteikö mies pärjäisi neidin kanssa sen aikaa.

Lonkkakipua on edelleen, onkos muita joilla lonkkakipuilu jatkuu ??( alkoi raskausaikana)

Nyt kahville ja jädelle =)
 
epplu: Musta esikoisen (nyt 1 v 8 kk) kanssa tuntu kanssa alussa että en ikinä opi imettämään niin sujuvasti että voisin missään julkisilla paikoilla ruveta tissejä kaivamaan esiin, mutta sitten me oltiin lähdössä reissuun ulkomaille kun poju oli 2 kk, niin oli vaan pakko opetella vähemmän häveliääksi. Sitten vaan yritin aina keskittyä siihen imettämiseen kun sen tarve oli, ja kyllä se siitä sitten lähti sujumaan julkisestikin. Lentokoneessakin imetin silleen että istuin keskipaikalla ja viereisessä tuolissa oli vieras mies, siis ihan kiinni siinä niin kuin koneessa nyt istutaan. No, se tyyppi kyllä vähintään teeskenteli nukkuvaa aina sillon kun oli imetysaika, ettei nyt mikään ällö tirkistelijä ollu kuitenkaan. Mut sit vaan kahviloissa ja terasseilla ja taksissa, missä nyt tarttikin, oon siitä asti sitten imettänyt ilman mitään ongelmia. Ja nyt ei tosiaan enää haittaa vaikka kuka näkis mun tissit tai jotain sähellystä! Että eiköhän se sullakin, kumeilla tai ilman!
 
tääl istutaan pumpulla vähän väliä.. täytyy varmaan neiti opettaa pulloo tyhjentää jossain välis kun ei itse ehdi tissejä tyhjentää ja pullosta ei tällä hetkellä juo, tutistakin alkaa jo yökkäämään:O
tuntuu oudolta kun kuitenkin molemmat edelliset olleet pääosin korvikkeella ja juoneet pullosta sekä ollut tutti ja tämä ei huoli kuin tissin ja sormensa:D

neidil alkanut silmä rähmiä kovin ja punertaa nyt, onneksi on nuo silmä tipat mitkä sairaalasta saatiin, jollei niil mene ohi niin täytyy kyl käydä näyttämäs..
täällä on ollut nyt parina ehtoona kauhia huuto ja kipristely ennen illan "viimistä" syöttöä yöunille mentäessä. tissikään ei kelpaa
 
tuo ilta tankkaus asia..
meillä on samaa kirnuamista nyt tänään ja 3 edellisenä iltana. ilta 7 alkaen tankkaa ja torkahtelee tuonne 11-12 asti yölle ja tuona aikana oon antanut tuota pulloakin sitten vähän hellittämään tuota tuskaa.. hyväksyy pitkin hampain ja yökkien.. onkin ihan hyvä tarjoilla että pysyisi pullo kuitenni ruokavaliossa mukana.
ni sitä olin sanomani että taitanee liittyä nyt niihin tihean imun kausiin??

Pumppu: minulla on aventin käsikäyttöinen. hyvä ja tehokas. mutta tarkkaan on ne osat laitettava kiinni että toimii se on ainut miinus.

Suppis ja Neitikesäheinä 3vko 1pv
 
Viimeksi muokattu:
AnQ
Imetyksestä julkisilla paikoilla; en oikein "osaa" sitä hommaa, siis itse jotenkin vaivaudun jos joku imettää, en vaan osaa suhtautua siihen normaalisti. Kyseessä on tosi luonnollinen asia, mut mielummin kyllä meen itse johonkin nurkkaan piiloon sit imettämään, heh! Kauppareissut pyritään tekemään niin, että jätkä nukkuu koko reissun.

Kyll miun tekis mieli saada vielä yksi lapsi, tosin sanoin miehelle että pidetään ainakin viiden vuoden tauko - olisin vielä alle kolmekymppinen, heh! Toisaalta sit taas, nyt meillä on molemmat, tyttö ja poika eli kukaan ei ainakaan odota mein hankkivan lisää nappuloita, hah!

Myö käytiin tänään 3-viikkoisneuvolassa, jäpikkä kasvaa ihan kivasti! Painoa on nyt 4795 g ja pituutta 54,5 cm, syntymämitat oli 3788 g ja 52 cm. Silti tuntuu niin pieneltä, kun esikoinen oli tässä vaiheessa jo 5,3 kiloinen jötkäle :D Kehitys on oikein hyvää ja imetyskin sujuu hyvin. Päivällä syödään 2-4 h välein, mitä nää iltatissittelyt on kyllä paljon tiheämpiä. Yöt menee yleensä kahdella herätyksellä, tosin nyt on kyllä pitänyt heräillä useammin, kun on ollut pakko imeä räkää pois pienen nenästä. Isosisko sain räkätaudin ja eiks se tarttunut tähän pieneenkin :(

D-tipat aloitettiin, ostin kans niitä Gefilus-D-tippoja ja toistaseksi mennyt hyvin. Annan kolme tippaa joka aamu, välillä kakka vähän vihertää mut ei poju kovin paljoa kyl känise - uskon siis, et ei paljoo masussa kierrä. Neuvolasta saatiin tänään Devitolit, mut taitaa jäädä käyttämättä..

Muuten kaikki menee tosi kivasti, alkaa vähän rytmittymään päivät. Ite ei oo niin hirvee itkupilli enää, oon selkeästi sopeutunut tilanteeseen. Nykyään käydäänkin yleensä mie+lapset hoitamassa kauppareissut ja hyvin menee, ja se on lisännyt paljon omaa hyvää fiilistä kun ei oo niin neljän seinän sisässä. Vaunuttelutkin maistuu ja vähitellen olis tässä tarkoitus tiputella jäljellä olevia raskauskiloja - maltillisesti tietenkin. Kokonaispainonnousu oli 17 kiloa, jäljellä on vielä (vaa'asta riippuen) 6-8 kiloa, huoh. En kyllä stressaa, 9 kk lihoin eli sen verran aikaa saa ainakin mennä, että pääsee omiin mittoihin ;)

Jaaha, täällä simahdettiin tissille, saa nähdä mitä mieltä on jos vien omaan sänkyyn..

AnQ + poju 20 vrk
 
Imetyksestä: Mä imetän sillon ku lapsella nälkä- jotku saattaa katella vähä pahasti mut se on niiden ongelma, en mä kuitenkaan tissejä esittele ku paljasta ihoo näy ollenkaan. Mä en oikein ymmärrä ees mikä joidenki, yleensä vanhempien ihmisten kanta tähän asiaan sit oikein on ku ei sais imettää julkisilla paikoilla mut myöskään pulloa ei sais antaa -onks tästä nyt pääteltävä et ole kotona 24/7... juu olin!! käytiin eka kerran prismassa ton pikkuipanan kaa sillon ku päästiin sairaalasta, vajaa viikon ikäsenä tivolissa jne. mä tykkään siitä et lapset oppii siihen et ei oo ihan kauhee kriisi vaik ei joka päivä oltais kotona klo 12 ku on ruoka-aika tai klo 20 ku pitää mennä nukkumaan.

Meiän ipana on kans tollanen iltakukkuja/syöjä, ja aika samoilla ajoilla 19-24. Välillä saattaa mennä pidempäänkin ennen ku tilttaa, pari kertaa jopa kahteen ja se on kyl jo tosi puuduttavaa ku aamulla kuitenki kello soi 7.30 -ellei 3v oo heränny jo ennen sitä.

kuka muuten synnytti kans pkks? toimiko sillon kuulontestauslaite?? ku meiän aikaan ei toiminu ja sieltä piti tulla pyyntö jälkikäteen tarkastukseen mut ei oo kuulunu ja nyt jo kk menny...

pikkumökö + elmo 1kk
 
Pikkumökö: Minä synnytin samaisessa paikassa ja laite toimi kyllä, mutta tiedän keväällä olleen samanlaisia tapauksia ja silloin kutsu taisi mennä niille vauvoille reilun 1kk iässä. Tosin kannattaa soitella osastolle ja kysyä jos ei ala kuulua.
 
Marlin: Millaisia ne teidän näpyt on? Hyviä kysymyksiä...:D Mutta kun alkoi nyt vaivata nuo...Onko etenkin pesun jälkeen kirkuvan punaisia ja ihan koholla olevia, siis juuri niinkuin hormoninäpyt? Noissa ei kyllä näy valkoista päätä niinkuin kasvojen näpyissä. Kyllähän olen nähnyt vauvoilla vaikka millaista normaalinäppyä vaippa-alueella, mutta kun nämä on niin oudosti vaan tossa yhdessä paikkaa ja niin ärhäköitä.
 
Huomenta kaikille! :)

Edda meillä ei oo neitin pyllys ainakaan vielä näkyny näppyjä. Mutta jommalla kummalla poijalla oli pienenä justiin pyllyssä ja reijän ympärillä. Mun mielestä katos sitten ittestään. Jos oikeen muista, eikä kummallakaan mitään allergiaa.

Tuosta yleisellä paikalla imetyksestä. Multa onnistuu ihan hyvin, mutta yritän ettiä jonkun suojaisemman paikan mihin meen, mutta vessas en suostu imettään. On jotenkin inhottavava ajatuskin. Imetys pairat on tosi käteviä, ja sitten jos jää rintaa näkyviin niin laitan harsoa eteen.

En muista kuka kyseli siitä 1 luokkalaisen pyörällä kulkemisesta. Meillä on tähän asti saateltu koulumatka pyörällä. Nyt olis ens viikolla yksin meneminen eres, kun mies menee töihin ja nuorimmat nukkuu vielä siihen aikaan, kun lährettäis. Yksin kulkee hyvin, mutta jos koulukavereita mukana niin tahtoo mennä pelleillyksi. :(
Pitää vaan yrittää luottaa, ettei mitään tapahru ja kunnolla kuljetaan ja pitää palopuhe asiasta. Pitää sanoa, että jos ei kunnolla kulje nii sitten mennään kävellen.
Vaikia asia mietittäväksi.

Neitillä on muutamana päivänä ollu vattanväänteitä. :( Eikä oteta jekovittiä muutakin 3 tippaa vasta, ku neuvolatäti sano, että aloittaa pikkuhiljaa niitten käytön. Mitäs sitten, kun otetaan 5 tippaa. Rela tipat nyt jo käytössä, samalla annetaan kuin jekovititkin.

Elli Ja Justiina 3vko 4pvä
 
Tulin vain ilmoittamaan, että meille syntyi 8.9.10 klo 8.19 tyttö. Pituutta 52cm ja painoa 4090g. Äitipoliaika olis ollut 8.9. klo 8, jonka jälkeen piti käynnistää, mutta prinsessa päättikin syntyä sitten silloin ihan ite. :)
 
Tiinuzille onnea pienestä prinsessasta :heart:

Edda Semmosia pieniä kokonaan punasia hieman koholla olevia näppyjä. Mutta tuntuu että nyt on hieman rauhottunu ku eilen bepanthenia laitoin :)

Marlin ja Justiina 3vko 4pvä
 
Pumppu: minulla on aventin käsikäyttöinen. hyvä ja tehokas. mutta tarkkaan on ne osat laitettava kiinni että toimii se on ainut miinus.

Suppis ja Neitikesäheinä 3vko 1pv
sori, että tälleen ilmoittautumatta sen paremmin kommentoin...
mutta mulla on tuo härpäke; kerran sitä koitin mutta en saanut edes sellaista imua että olis tippaakaan tullut maittoa. argh. sen kokeilu jäi sit siihen.
no, mulla on sitten sähköinen lainassa terv.keskuksesta. onneksi.
 
Moikkelis!

Pitkästä aikaa pääsen kirjotteleen tänne ja onnea kaikille vauvan saaneille!:flower:
Meillä on mennyt mukavasti ja Anni pääosin nukkuu ja syö. Nyt aika vasta oppinut hymyilemään takaisin kun hälle hymyilee. Neuvola oli tossa 9.9 ja Anni painoi sillon 3900g :)
Iltasin on tääläkin kitinää ja kätinää ennenku simahtaa unille. Sitten se nukkuukin tonne aamuun asti heräämättä kun nukahtaa kunnolla illalla. Tankkailee ensin rintamaitoa ja sitten me annetaan vielä (NAN HA 1 jauhe) korviketta sen verran mitä se nyt huolii. Päivisin koitan mennä pelkällä rintamaidolla ja nyt on oikeestaan vasta alkanu sujumaan toi imetys sillai,että pärjää rintamaidolla sen päivän,iltasin tosiaan annetaan yötä vasten pullosta lisää.
sirri81 ja Anni (kohta 3kk) :)
 
sori, että tälleen ilmoittautumatta sen paremmin kommentoin...
mutta mulla on tuo härpäke; kerran sitä koitin mutta en saanut edes sellaista imua että olis tippaakaan tullut maittoa. argh. sen kokeilu jäi sit siihen.
no, mulla on sitten sähköinen lainassa terv.keskuksesta. onneksi.
Juuri näin.. siis se on pirun kiukkunen saada just oikein osat että tekee imua, mutta kun saa toimimaan niin TOIMII.
se pikkanen pyöreä valkoinen osa pitää laitta alhaalta ylöspäin siihen reikään .. se jos on huonosti tai väärin niin ei toimi kunnolla..
 
Tiinuz Viimein sait vaan tyllerön syliisi =) Paljon onnea..

tuo kirjoituksesi on hyvin samanmoinen kuin meillä
mullakin olisi ollut käynnistys 8.40 ajalla mutta tyttö syntyi tasan kolme tuntia ennen tuota =) ja painoi 4020 ja pituus 51 tosin taisi olla 51,5 tai 52 kun muuten se ois kasvanut vähän liian mahdottomasti pituutta viikossa.
 
Tervist!
Heti ekaksi onnittelut Tiinuz!!:flower:

Joku joskus kyseli noista rintaraivareista. Meillä oli semmoista joku aika sitten, ja vieläkin välillä, mutta helpottanut tosi paljon. Sain kaverilta vinkin alkaa tarjota maitoa tytölle jo ennen kuin hän sitä pyytää, ja tosi hyvin auttanut tuo ennakointi. Enää ihan satunnaisesti noita raivoamisia tapahtuu. Kannattaa vähän kyttäillä esim kun vauva on heräilemässä vasta, niin puoliunessa saattaa onnistua syöminen paremmin. Samoin sain hyvän vinkin kokeilla poskesta kutitella ja jos alkaa hamuilla vähääkään, niin heti tarjota maitoa. Mutta tuputtaa ei saa, vaan jos ei maitoa halua, koittaa sitten myöhemmin uudelleen. :)

Meillä vauva on ihan täysimetyksellä ollut. Kerran olen kokeillut lypsää pulloon hiukan maitoa, mutta eipä tuo tyttö huolinut sitä. Hirvee huuto vaan, joten oli pakko ihan perinteisellä tyylillä sitten antaa sapuskat. Olisi kyllä ihan kiva, jos voisi joskus ottaa pullostakin, niin pääsisin joskus hoitamaan asioita ihan itekseni ilman vauvaa. Hammaslääkäri olisi varattava, mutta en oo uskaltanu ku ei tuo voi olla tissistä erossa ,jos ei kerta pullosta ota. Noh, ehkä se vaatii vaan harjoittelua.

Julkisella paikalla imetyksestä sen verran, että mua kyllä jotenkin jännittää se ja hiukan nolottaakin, vaikka onkin maailman luonnollinen asia. Tulipa tässä kuitenkin toissapäivänä kirjastoreissulla imetettyä ihan puistonpenkillä, kun kova nälkä tytsyllä, niin pakkohan se oli! Oon kyllä sitä mieltä, et mun vauvallani on oikeus saada ruokaa silloin ku nälättää. Yritän tietenki hienotunteisesti asian hoitaa, mutta aika sähläämistä tuo on välillä, ku likka tykkää aina päästää irti välillä, ja sitten taas uus haukkaus oikein kaukaa vauhtia ottaen. Että väkisinkin voi välillä jotain hiukan vilahtaa... :whistle: Kahviloiden vessoissa oon myös käyny imettämässä, ja toivonu vaan ettei kohta oo jono ovella ku meneehän siinä välillä vähä aikaakin. :)

Ituhippi ja tyttö jo 5vk! :O
 
Onnea Tiinuz:heart::flower:

Täällä oltu tänään itsekseen kaikkien muksujen kanssa pidempään ja hyvin on mennyt ainakin tällä kertaa.:) kohta se koittaa sekin päivä, kun miehen taas täytyy palailla töihin ja tää on joka päiväistä, mutta eiköhän sitä nopsaan saa kehitettyä jonkinlaisen päivärytmin taas ja hommat sujuu omalla painollaan.=)
Vielä kun nuo isommat pojat lopettais tuon ainaisen toistensa härnäämisen.:stick: ja tuo 2 vee kun ei riisuis itseään jatkuvasti ilkosilleen ja söisivät reippaasti, niin ois päivät ihan täydellisiä.:whistle:
Nyt just kyllä ihme ja kumma pojat leikkii kivaa leikkiä yhdessä.:O aika harvinainen tilanne, että leikki sujuu noin mukavasti yhdessä näinkin kauan.:rolleyes:

Sintti se vaan tuntuu kasvavan silmissä ja tykkää nukkua pitkiäkin unia ulkona. Tyytyväinen tapaus, kunhan ruokaa vaan saa riittävästi. Muut lapset tykkää kovasti pikkuveljestään ja ovatkin halimassa ja pussaamassa välillä vähän turhankin innokkaasti.:kiss:

Katjuska ja sintti pari päivää vajaa 1kk:O:heart:
 
Pikaisesti ilmoittelen, että meille syntyi käynnistyksen tuloksena ihana poikavauva 8.9 klo 21.36 mitoin 3825g ja 51cm. Synnytys lähti käyntiin hitaasti, mutta loppu sujui vauhdikkaammin. Pikkumiehellä oli napanuora kaksi kertaa kaulan ympärillä ja istukka jouduttiin lopulta poistamaan nukutuksessa, mutta muuten kaikki meni hienosti. Nyt ollaan kotona isosiskojen ilona. =) Synnytyskertomusta voin koittaa rustata vähän tarkemmin joskus lähipäivinä.

Kyllä kannatti odottaa, on tää niin ihanaa!! :heart:
 
onnea pikku3nen:flower::heart:

taitaa kaikki elokuiset olla ulkona?!:D Mulla on nii ikävä mahaa ja loppuraskautta, vaikka sitä kokoajan valitti!!:(:'(
Ja jotenki haluan synnyttää uudestaa, vaikka pirun kipeetä käy....tai sit tää on vaan haikeutta kun en saanut synnyttää alakautta:'(
 
Empä näköjää osaa lisätä kuvaa.. :D No ei se mtn..

Meillä käännytään nyt jo ihan ketterästi mahalta selälleen.. Ja päätäkin kannatellaan jo oikein hyvin mahallaan ollessa..:) Luulis et on tarpeeks jäntevä ikäseksee.. :D Meil on lokakuussa kehityspoliseuranta kun alkuun oli tosiaan vähän "veltto", mut johtui ilmeisesti keltasuudesta suurimmaksi osaksi.

Onnea Tiinuz ja pikku3nen!! Mahtaako rakkaudesta äiti olla saanut kanssa jo nyytin syliin....

Chevanne ja Niko 4vko!
 

Yhteistyössä