**2010 loppu- ja 2011 alkuvuoden lapsettomuushoidoista VAUVAUTUNEET**

SYNTYNEET LAPSOSET :heart:

7.7. Apsu..................tyttö :flower:
12.7. Pimpam.............poika :flower:
18.7. Pinvi.................enkelipojat :hug:
22.7. Hugsy...............poika :flower:
22.7. Viu.....................tyttö:flower:
2.8. Kukka73..............poika :flower:
5.8. Mammy...............tyttö :flower:
6.8. Danita.................poika :flower:
11.8. Uivelo................tyttö :flower:
18.8. Pieni Tähtönen.....tyttö :flower:
18.8. SJL....................tyttö :flower:
22.8. Mansikkainen79...tyttö :flower:
15.9. pirpana74...........tyttö :flower:
16.9. kaz.....................tyttö :flower:
28.9. Frangipani...........poika :flower:
5.10. Mizze77...............tyttö :flower:
15.10. Smirg.................poika :flower:
26.10. Jenna-76............tyttö ja poika :flower:
2.12. Lala-77................Poika :flower:



La.........................Nimimerkki... ...Ikä......Monesko lapsi
7.7....................... Viu..............................1. tyttölupaus
18.7..................... Apsu..................28......1. tyttölupaus
18.7..................... Hugsy..........................1. tyttötunne
18.7..................... pimpam10....................2. poikalupaus
4.8....................... kukka73.......................1.
8.8....................... uivelo..........................1. tyttölupaus
9.8....................... Pieni Tähtönen...31.......5. tyttölupaus
9.8....................... Danita..........................1.
15.8..................... SiljaTii.........................1.
15.8..................... SJL..............................2.
16.8..................... Krisse-72......................2.
17.8..................... Mammy........................3. tyttölupaus
31.8..................... Mansikkainen79.............4. tyttölupaus
3.9....................... pirpana74...........36.......1. tyttölupaus
22.9..................... Kaz....................25.......1. tyttöarvaus
4.10..................... Sydänjää......................1.
7.10..................... Smirg.................31......1. poikalupaus
9.10..................... Frangipani..........36.......1. poikalupaus
11.10................... Mizze77........................1. tyttölupaus
19.10................... Susu75...............36.......1.
26.10................... Shenda81...........29.......2. poikalupaus
11.11................... Katjuska-79...................1. kaksoset
12.11................... Jenna-76.......................1. kaksoset
18.11................... Lala-77..........................1.
2.12..................... Elli82.............................1.kaksoset poika- ja tyttölupaus
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa tänne jatkamaan vauvajuttuja :)

Minä nyt tein tällaisen pinon mutta kuvia en osaa laittaa... :D

Ja ilmoittakaa jos jotain puuttuu tms..

Jenna Vielä epäselvää, että mikä tulikaan vauvojen syntymäpäiväksi? :)

Päivittelen tätä listaa vaan tälle etusivulle (aina kun kerkeän), josta on helppo tarkistaa tietoja.
 
Viimeksi muokattu:
Suuri kiitos Pieni Tähtönen tästä ketjusta!!

Ihanaa päästä jakamaan äitiyden ihmeellisyyksiä teidän kanssa :D Meillä on ilmavaivat jatkuneet ja välillä oikeen sydäntä riipii, kun tyttö vääntelee vatsaansa :( Huomenna täytynee soittaa vyöhyketerapeutille, josko siellä käynnistä ois jotain apua pikkuiselle.
Muuten on ollut rauhaisaa ja olen saanut jo yhden päivän imetykset hoidettua ilman rintakumia, jee :) Tyttö on antanut jo ensimmäiset hymynsäkin ja kovasti seurailee ympäristön tapahtumia. Kissan katselu on ihan lempipuuhaa :D

Onkos teillä muilla vauvoilla pitkä kakkaus väli? Meillä on nyt menossa 4 kakaton päivä, tosin edellisen "kakkapäivän" lasti oli niiiiiin runsas, että en yhtään ihmettele, jos ei ihan hetkeen lisää irtoo ;)

Pistäkäähän äitit kuulumisia, kun vauvoiltanne kerkiitte!

Mizze ja "Maikki" 1kk+1pvä
 
Hei, kivaa kun on nyt oma vauvapinokin. Kiitos Pienelle tähtöselle. Pitääkin yrittää aktivoitua tuolta taustalukijoista :)

Mizze Meijän pojalla oli kanssa vatsanväänteitä ja viiden viikon ikäisenä käytinkin kerran vyöhyketerapiassa, samalla lopetin kuukaudeksi d-vitamiinin antamisen niin en nyt sit varmaksi osaa sanoa kumpi auttoi. D-vitamiinit aloitin sitten uudestaan siten että mentiin 1 tippa viikon ajan, sitten 2 tippaa viikon ajan jne.. nyt ollaan siis vasta viikko otettu 5 tippaa ja ei ole enää mahavaivoja.

Mulle synnärillä sanottiin tuosta kakkaamisesta, että on yksilöllistä että toisilla vauvoilla on kakka joka vaipassa ja toiset tekee kahen viikon välein. Mut ite ainakin huomasin senkin aiheuttavan vatsanväänteitä jos oli kaksikin päivää jo edellisestä kakasta.
Nyt meidän pojalla on kans kerran päivässä samalla kellonlyömällä kakkausrytmi :D

Meillä on nyt tän kahden ja kolmen ikäkuukauden välillä muodostunut päivärytmi. Aamulla herätään 9-10 välillä (joo äiti ja poika yhtä aamu-unisia) ja puolen päivän maita otetaan puolen tunnin unet. Sitten iltapäivällä kun alkaa unettaa noin klo 14 mennään vaunuun ulos nukkumaan pariksi tunniksi. Illalla nukkuu jossain välissä vielä tunnin unet tai sitten kahdet puolen tunnin.
21-22 mennään yöunille ja yöllä syödään yleensä kaksi kertaa. Viime yö oli unelma, kun ekan kerran heräs 4.30 ja tokan 8.00 ja sit nukku kymppiin.

On kyllä helppoo loistaa äitiyden onnea kun on noin helppo ja tyytyväinen lapsi. Hieman huolta on aiheuttanut tuo huono jäntevyys. Nyt kolmen kuukauden ikäisenä kannattelee jo päätä sylissä ollessa mutta mahallaan ollessa vain pienen hetken jaksaa. No huomenna neuvolassa selvinnee onko äidillä huoleen aihetta..
Miten kauan muiden vauvat jaksaa kannatella päätä mahallaan?

Pitääkin muistaa huomenna neuvolan jälkeen tulla kertomaan meidän ison miehen 3kk mitat, ei nimittäin nälkiintyneeltä meidän poika näytä. Veikkaan, että yli 7 kilon jo ollaan :D

Danita ja hurmuripoika tänään tasan 3kk!
 
Kiva kuulla Danitan ja pojan kuulumisiakin :)

Päivät on todellista työtä täynnä. Miten ihmeessä sitä joskus töihin kerkeää :LOL: aamulla lähettiin aikasin ulos, sitten ruuan laittoa, tiskit, pyykit ja nyt olisi sitten lasten päiväunien aika.

Milloin muuten olette töihin ajatelleet palata?
Minä jään hoitovapaalle äitiysloman jälkeen ja sitten lapsen ollessa 3v jatkan töitä

Pieni Tähtönen ja Pihla 2kk 20pvä :heart:
 
Pääsenpäs omalta osaltani korkkaamaan tämän pinon. Ajatelkaas ystävät hyvät. Me ollaan päästy kaikki jo tähän vaiheeseen, että meillä on rakkaat lapset sylissä. Alkuun pyörittiin tuolla hoitojen puolella jännittämässä ja piinailemassa. Sieltä oli hienoa päästä kirjottelemaan odottavien puolelle. Edelleen se jännitys ja piinailu jatkui. Tosin hieman muotoaan muuttaneena. Sitä jännitti pysyykö se rakas elämän alku matkassa mukana. Joka neuvolakäynnillä jännitti kuuluvatko sydänäänet yhä. Sekin etappi elämässä me ollaan jo jätetty taaksemme. Nyt me kirjottelemme täällä onnellisina nyyteistämme ja perheestämme.
Mutta myöhemmin lisää.
 
Hei, mut vois lisätä tuohon listaan. Pikkumieshän syntyi 15.10. Lauantaina siis ikää tulee 4 viikkoa!! Kyllä aika menee nopiaan, vaikka joskus tuntui, ettei mitään tapahdu ja aika ei etene.
Meilläkin on jotain rytmiä kehkeytymässä pikkuiselle. Aamulla nukutaan kanssa pitkään ja illalla unille noin 22. Herää vielä tissille 2-3 kertaa, useimmin tuon kolme kertaa. Ja syö sen 10-20 minuuttia ja on unilla jo. Koitappa siinä sitten röyhtäyttää ihan löysää ukkoa. Aamupäivästä nukkuu jo heti parin tunnin sisään heräämisestä ja sitten iltapäivästä hyvällä tsäkällä pitkät unet. Meillä tankataan sitten illalla 30min-1h välein noin 3 tuntia ja se on välillä aika rankkaa. Tutti otettiin käyttöön vasta noin pari viikkoa sitten, kun mulla oli joku ihme ahistus sitä tuttia vastaan ja vieläkin vähän ahistaa käyttää sitä, mutta kyllä sen käyttö helpottaa arkea.. :D Oltiin tuossa sukuloimassa ja siellä pikkuinen nukkui hikiseen 2h päivällä ja oli melkoisen väsy!!! Mutta kun ei malttanut unille.
Vattavaivoja täälläkin kiitos D-vitamiinin. Mutta annetaan vielä sitkeesti, kun päästään vielä niin helpolla tuon vattan kanssa. Pikkumies kakkii monta kertaa päivässä.. :D Kauhia kakkamasiina!!! Ja pieree, eli olis kai kuplaton paikallaan, mutta ei olla vielä aloitettu. Mä en oo rajoittanut omaa ruokavalioo juurikaan, mutta hajuista päätellen, mitä pikkuinen tekee, niin voisin vähän kattoo mitä syön.. :D Ruisleivän jätin pois ja vattavaivat alkuun helpotti sillä.
Meillä ollaan vielä mietintäkannalla, ett jääkö mies vai mä syksyllä kotiin. Nytten on päädytty siihen, ett mä jään. Huhtikuussa onneksi vasta tarttee päättää se. Näkee vähän mihin meidän elo on mennyt.
Mitenkäs teidän pikkuiset, pitääkö ääntä nukkuessa??? Meillä alkaa aamuyöstä sellainen konsertti ääniä, ett itellä jää unet lyhyeksi. Eli meillä muristaan ja vingutaan. Se helpottaa kun otetaan pikkuinen viereen. Oon tulkinnut mahakivuiksi, mutta ei hän itke tai herää. Kunhan vaan örisee. Rankkaa sitä on kuunnella, kun tuntuu, ettei hän nuku sitten kunnolla. Siksi oonkin ottanut viereen, kun uni selvästi siinä rauhallisempaa, vaikka sittenkään en ite nuku.. :D
Sellasta siis kuuluu meille. Tiistaina taas neuvolaan kattomaan, ollaanko syöty tarpeeksi.. :D Mukavaa viikonloppua kaikille!!!

Smirg ja pikkumies 3vkoa 6 päivää
 
No niin nyt vasta ehdinkin 3kk neuvola kuulumisia kertomaan. Eli tosiaan poika painoi muutama kymmenen grammaa yli 7kg :D ja pituutta oli 63cm.
Jäntevyydestä selvisi sen verran, että käsistä vedettäessä pään pitäisi nousta mukana viimeistään 4kk neuvolassa. Mutta terveydenhoitaja kyllä sanoi, että kaikilla ei vielä silloinkaan onnistu, mutta suurimmalla osalla kuitenkin. Nyt siis kovat treenit käynnissä ja useamman kerran päivässä olen mahallaan pitänyt siihen kiukkuun asti. Ja tuloksia on kyllä havaittavissa. Nyt jaksaa jo viisikin minuuttia helposti olla.

Töihin paluu on aiheuttanut välillä stressiä täällä, kun taloudellinen tilanne saattaa romahtaa jos jäisin pidemmäksi aikaa hoitovapaalle. Miehen tuleva työtilanne ratkaisee paljon. Meillä on myös vaihtoehtona, että mies jäisi ensi syksynä kotiin. Mutta ainakin kesän yli aion olla kotona niin, että poika on 1v.

Smirg Meillä poika oli silloin vastasyntyneenä todella levoton nukkuja, koko ajan huokaili ja äännähteli ja puhisi ja kädet vispasi ja heilui minkä kerkesi :) ei siinä itsellä uni oikein tullut. Jonkin verran auttoi kapalo, poika nukkui tiukassa kapalossa ensimmäiset 7 viikkoa ja sitten siirryttiin unipussiin.
Nyt kun mietin niin en edes tiedä missä vaiheessa tuo uni on rauhoittunut, että kai siihen jotenkin sitten tottui :D
 
Heippa taas! Vähän oli taukoa tässä koneella olossa, kun äiti tuli kyläilemään viikoksi... Oli kyllä ihanaa, kun oli ekstra käsipari käytössä :)

Meillä on kaksi kertaa vyöhyketerapiaa takana ja vauva rauhoittunut huomattavasti. Ekalla kerralla kiukutteli ja itkeskeli koko hieronnan ajan, eikä suostunut olemaan siellä mahallaan ollenkaan. Käsittelyn jälkeen kuitenkin nukkui koko päivän ja oli pakko jo herätellä syömäänkin ettei tule liian pitkää ateriaväliä. Toisella kerralla tyttö nautiskeli koko hieronnan, pissaili ja kakkaili myös muutaman kerran kesken käsittelyn :) Silloin itku alkoi vasta, kun hieronta loppui, mutta jälleen nukkui todella pitkään sen jälkeen.
Vatsa vaivat on todellakin hieman rauhoittuneet ja kakkaakin saa taas lapata ihan väsymykseen asti... Ei se edellinen kakkaamattomuus kestänyt kun sen neljä päivää ja sitten sitä tulikin taas ihan päivittäin :)
Meillä kanssa tyttö pitää kovaa murinaa ja ähinää unissaan, ilmeisesti vatsassa vääntelee. Joskus myös ilmaisee ininällä pissan tulon.

Oletteko pitäneet vauvoja sitterissä? Viihtyykö teidän pikkuiset? Meillä on yritetty parin otteeseen laittaa sitteriin, mutta se on vain hetkellistä, kun huuto alkaa.. Rintarepussakaan ei tyttö viihdy, kun hetken ja sitten menee taas hermot :(
Kai se on vaan yritettävä totutella molempiin pienillä hetkillä joka päivä, että sais ees jotain tehtyä kotona myös tytön hereillä ollessa. Yleensä ollaan päivisin unet vaunuilemassa, niin ei siinäkään jää aikaa kotihommille.

Mikä d-vitamiini teillä on käytössä? Onko maitohapollinen parempi kuin tavallinen ilman maitohappoja?
 
Sitterissä meillä Pihla viihtyy kyllä ihan hyvin. Leikkii siinä sellaisella kaarilelulla ja hamuaa siitä leluja käteensä ja joskus käteen sen saadessaan vie sen suuhun :D Jos lelu ei ole paikallaan niin silloinkin saattaa siinä ilman itkua oleskella ja seuraa muiden touhuja. Sisarukset pitävät hienosti seuraa vauvalle sitterissä ollessaan, jos minulla on ruuan laittoa, siivousta ym.. eli on tottunut sitteriin. Sitterissä alettiin pitämään n. 3vkon iässä.
Lattialla on nyt oppinut enemmän viihtymään, meillä kun piti lattialla oloon hieman opetella :D
Hienosti Pihla kannattelee jo päätään vatsallaan, eikä enään väsy heti massullaan oloon. Koko ajan yrittää kääntyä selältä mahalleen ja onnistuikin siinä yhden kerran. Punnersi itseään niin raivoissaan ja yhtäkkiä olkin mahallaan =) näin ne pikkuiset vaan kehittyy :)
Meillä käytetään erikseen Devisol D-vitamiinia ja lisäksi Rela maitohappoja. En ole ostanut sitä Relaa, jossa on D-vitamiini samassa mutta vois seuraavaksi ostaa sitä. Itse kannatan kyllä maitohappojen antamista.
 
Heippa kaikille pitkästä aikaa ja kiitos Pienelle Tähtöselle pinosta!

Meillä poika täyttää ensi viikolla jo 4kk! Apua miten aika menee nopeaan! Tässä välissä on ollut kaikenlaista kiirettä, mm. muuttoa ja remonttia, mutta on kiva jatkaa juttua teidän kanssa vauva-ajasta :)

Meillä oli alkuun aika paljon mahavaivoja ja poika pulauttelikin paljon, mutta nyt on alkaneet vaivat pikkuhiljaa helpottaa. Pari viikkoa sitten opittiin kääntymään mahalleen ja sitä nyt sitten tehdäänkin ihan koko ajan! Soseitakin on kokeiltu syödä, mutta vielä pikkumies ei oikein niiden päälle ymmärrä, joten velliä on sitten annettu maistiaisina.

Täytyy kirjoitella enemmän paremmalla ajalla, mutta ihanaa joulunodotusta kaikille!

- Hugsy
 
Hei kaikille. Kävin vähän itkeskelemässä teidän vauvatarinoita ja synnytyksiä. Aina ne herkistää, kun muistaa sen onnen ryöpyn minkä itsekin koki <3

Täällä pinon korkannut meidän pikku likka on jo yli nelikuinen mötikkä. Aika menee niin hurjaa vauhtia!! Meillä menee kaikki kivasti ja vauva on tosi tyytyväinen tapaus, kunhan muistaa neitiä viihdyttää kaikki hereillä olo ajat. Päiväunia meillä nukutaan todella pätkittäin eli vartista tuntiin läpi päivät. Ainostaan liikkuvissa vaunuissa kelpaa uni pidempäänkin. yöt nukutaan 21-23 - 8-11 ja siinä välissä herätään yöstä riippuen kolmesti tai joka tunti. Juuri naureskelin etten ole tytön syntymän jälkeen nukkunut kertaakaan yli neljän tunnin pätkää putkeen. Silti koen että yöt menee hyvin, koska imetykset on lyhyitä ja molemmat nukahdamme nopeasti. Meillä kolmen kk kohdalla vauva muutti omaan sänkyyn minun vierestäni, mutta vieläkin nukahtelen imettäessä niin, että vauva jääkin nukkumaan viereeni. Tyttö on löytänyt kätensä ja pari kertaa kääntynyt mahalta selälle. Niska pysyy ylhäällä jo todella pitkiä aikoja, mutta neiti ei kauheasti jaksaisi olla lattia tasossa ellei otse makaa naama kiinni ilveilemässä. Painoa nyt 4kk neuvolassa oli 7580g ja pituutta 61cm. Pieni ja pullea tyttö. Suloisin kaikista!! Meillä mennään täysimetyksellä 6kk asti ellei ihmeempiä nyt tule. Ihanin kehitysvaihe on mielestäni ollut ääneen nauru, ei ole suloisempaa ääntä!!!!
Kauheasti onnenaaltoja kaikille, varsinkin mahanväänteistä kärsiville pikku tyypeille!
Onko kukaan muu vielä miettinyt sisaruksia vauvoille? Itse haluaisin mahdollisimman putkeen nyt toisen, ettei välissä tarvitsisi töihin mennä.
 
apsu Onnea todellakin sisaruksen hakuun :) Ihanaa. Jäikö teillä pakkaseen pikkuisia? Koska meinaatte aloittaa?

Meidän pesue on koossa. Kyllä mietin äskettäin, että pitäisikö vielä =) (ihan vaan testatakseni itseänikin) ja miehellekin siitä vihjasin. Ei pistäny hanttiin mutta itse säikähdin miestä, ettei voi tosissaan olla, että vielä vauvan haluaisi :LOL: ja todellakaan emme enää vauvoja yritä. Tää tunne on nyt mahtava, ei enää hoitoja, ei enää odotuksia, piikittelyä, pelkoja, raskausaikaa, yöheräilyjä jne.. h u h :whistle:
Me ollaan niin paljon jo koettu ja ennenkaikkea saatu :heart:, että tähän on hyvä lopettaa.

Mutta...
ONNEA KOVASTI SISAREN HAKUUN KAIKILLE SITÄ HALUAVALLE! :heart: :kiss:
 
Viimeksi muokattu:
Hei kaikille tasapuolisesti!
Pitäisi ryhdistäytyä ja kirjotella useammin, mutta meidän elämä on niin tasaista, ettei paljoa kerrottavaa ole. Vauvat syö ja nukkuu, ovat kohtuu helpot lapset. Etenkin poika on niin rauhallinen. Tyttö on hieman vaativampi ja häntä pitää enemmän sylitellä. Tulee välillä huono omatunto, koska tuntuu, että poika jää vähemmälle huomiolle kun hän viihtyy paremmin omissa oloissaan sitterissä tai sängyssä sillävälin kun tyttöä pitää tyynnytellä sylissä.
Meillä on käytössä myös Devisol tipat. Olen alkanut niiden antamisen tooosi pikkuhiljaa varovaisesti. Neuvolasta sanottiin lisätä tippa kerrallaan annostusta joka päivä siihen viiteen tippaan asti. Mä olen Viikon nyt niitä antanut ja päässyt vasta kolmeen tippaan/päivä. Ihan vatsavaivojen välttämiseksi, mutta kai niitä tulee, jos on tullakseen, tuskin tuolla annostelulla niitä voi välttää...
Maitohappoja olette jotkut antaneet. En ole yhtään perehtynyt niihin. Missä vaiheessa olette aloittaneet ja onko niistä apua? (ja tarkalleen ottaen mihin :ashamed:)
Mä olen ajatellut olla ainakin reilun vuoden hoitovapaalla, että nappulat olisivat kaksivuotiaat hoitoon mennessä. Jos pärjätään rahallisesti tuo vuosi hoitovapaalla, niin olen kotona sinne kolmevuotiaaksi asti. Eiköhän se ole mahdollista järjestää asiat niin että saan olla kotona pidempään. Mies meinaa ensisyksynä pitää isäkuukauden ja on siitä ihan tohkeissaan. Mä voisin kyllä mennä töihin, tai vaikka harrastaan hyväntekeväisyyttä sen kuukauden ajaksi, että mies saa kunnolla maistaa koti-isänä olemista :kieh:
Nimiä pitäisi miettiä... Mulla on muutama suosikki, mutta pitää vielä odotella, että isäntä plaraisi allakkaa ja toisi oman mielipiteensä esille. Olen jo toistaviikkoa odotellut, että päästäisiin puhumaan nimivalinnasta ja maistelemaan parhaita ehdotuksia. Miehellä vaan tuntuu olevan aina jotain muuta puuhaa... Murrr, aina se on jarruna... Onko teillä miehet olleet aktiivisia nimen valinnassa?
Mun mielestä tytölle olisi vaikka kuin paljon ihania nimiä. Pojalle on vaan pari nimeä jotka jollain tapaa miellyttää, tai sitten naapurissa on jo sen niminen, niin ei viitsisi samaa nimeä laittaa.
Nyt pitää mennä, toinen murusista on heräilemään päin.
 
Pieni Tähtönen meillä vauva sai alkunsa clomifenillä, joten hoito varmaan alotetaan samanlailla ensikerrallakin. Mietityttääkin kuinka pian hoitoihin voi uudestaan lähteä.

Mites teillä on oma kroppa toipunut raskaudesta ja synnytyksestä? Täällä on vielä kiloja jäljellä, mutta muuten ei kyllä edes muista mitä oli olla raskaana.

Meidän likka ei vielä käänny ja pohdiskelen voisiko tyttöä jotenkin opettaa kääntymään vaikka muuten en kyllä ole huolissani. Tyttö on jämäkän oloinen, mutta selkeästi kääntyminen ei kuulu suunnitelmiin. Lattialla liikkuu jo taaksepäin ja kellotaulun lailla ympäri.

Mukavaa joulun odotusta kaikille!
 
Hei vaan kaikille!!! Onpa tää vähentynyt tää oma kirjoittelu pikkumiehen syntymän myötä. Ei tunnu olevan aikaa kirjoitella.. :D Nytten pikkuinen nukkuu partsilla, nukkunut jo 4h siellä ja varmaan kohta heräilee. Yöllä meni ekan kerran vähän enempi heräillessä, 2h:n välein oltiin tissillä. Kai nytten siis on sellainen tiheän imemisen kausi??? On tämä melkoista eloa tuon pienen kanssa, ihanaa aamulla herätä tyytyväisen pojan kanssa, saada häkkisängystä hymyilevä kakalta haiseva mies syliin. PIkkuhiljaa oppii tuntemaan ja tunnistamaan toisen tarpeet ja huomaa, kuinka pikkuinen luottaa vanhempiin. Miedän heppu on melkoisen jämäkkä mies ja viihtyy oikeestaan vaan pystyasennossa. Onneksi päätä jaksaa hyvin kannattaa. Muuten viihtyykin sitten tissillä.. Varsinainen tissimies!!! Hereillä ollessa ollaan tunnin välein syömässä ja yöllä onneksi on yleensä nukkunut pitkät pätkät. Illat ennen yöunille menoa ollaan taukoomatta tissillä lähes kaksi tuntia. Yllättävän selkee rytmi hänellä on jo, onko tullut hänestä itestään, vai olenko ite häntä ajanut siihen????
Apsu, mulla on jo nyt yllättävän hyvin kroppa toipunut. Toi epparihaavan arpi vielä on hellänä, mutta muuten kunto tuntuu kohonneen hyvin ja paino on laskenut paria kiloa vaille normaaliksi. Mutta massu on vieläkin sellainen löysä.. :D Huomasin myös tänään, ett mulla on tosi huono ryhti!! Pitää alkaa kiinnittää siihen huomioo oikeen!
Uivelo, mä huomaan, ett toi mei poitsu saa mahavaivoja d-vitamiineista edelleen. Oon kuitenkin kiltisti niitä antanut. Noh, jospa se joskus niihin tottus.. Tällä hetkellä menee se gefilus-d-vitamiini. Mutta tarttee varmaan kokeilla jotain muuta, jos ei tuo rauhotu parin viikon sisään. Cuplatonia kokeilin, mutta tuntui, ett meillä oltiin vielä kitusempii sen kanssa. Paremmin vatta toimii ja pierua tulee, jos ei saa sitä. Eli tyytyväisempi herra on.
Nonniin, herra kellon tarkka on nyt hereillä.. Onhan kello jo 4. Eli menoksi!

Smirg ja pikkuherra 6viikkoa
 
Ihanaa, onnittelut Lala!!! Vihdoinkin! Luin tuolta odottajien puolelta, että sulla oli ollut melko jännät paikat siellä sairaalassa, mutta hyvä, että kaikki on nyt hyvin. Oot varmaan melkoisen raato moisen rupeaman jälkeen.
Uivelo, mä epäilen meidän pikkuisella refluksia myös..Tosin noilla kaikilla kai on alkuun ongelmaa. Eli meidän heppu nielee koko ajan pukluja, ei siis tuo niitä kovin usein ulos asti. Nyt parina yönä ekalla syötöllä on meinannut oksentaa/puklata isosti, mutta niellyt samaan aikaan, kun hissi tuonut maitoa ylös ja kipiää on tehnyt niin, ett on pitänyt itkee. Yöllä herään usein murinaan ja ähinään ja nieleskelyyn. Hän ei siis jaksa röyhtästä yöllä, kun nukahtaa niin nopeesti tissille ja oon alkanut pidentämään pystyssä oloa yöllä. Mutta en mä jaksa kauheen kauan olla hereillä! Tosin välillä vaikuttaa, ett toi sen ähinä saa aikaan puklaamisen.. Kaiken kaikkiaan päivällä tyytyväinen poitsu on. Tuuhan kertomaan mitä ne sanoo neuvolassa tuosta refluksista!!!

Smirg ja "Tarmo" 7viikkoa
 
Nyt on 2 viikkoa elelty vauvan kanssa kotona. Mies oli ekan viikon vapaalla, mutta viime viikon olin hänen kanssaan päivät kaksistaan. En tajua, mihin tämä kaikki aika uppoaa. Tuntuu, että pelkästään oma vessassa käynti ja ruoan tankkaaminen meinaa jäädä tekemättä, pyykinpesusta tms kotitöistä puhumattakaan... No, kaipa se tästä selkiintyy kun vauvan rytmikin ehkä jossain kohti vakiintuu.

Lähtikö teillä imetys heti alusta alkaen hyvin käyntiin? Mulla tuli heti hyvin maitoa, mutta pikkuisella oli alusta lähtien ongelmia saada rinnasta otetta. Sen vuoksi käytin heti alusta alkaen rintakumia, josta sitten viime viikon aikana vierottauduttiin. Siinä yhteydessä meinasi mulla mennä hermot lopullisesti. Tuntui, että heti kun menee paremmin, niin seuraavana päivänä ei taas onnistu mikään. Nyt on oltu jo pari päivää ilman rintakumia, mutta itse en tykkää imettämisestä ollenkaan. Ottaa päähän, kun rinnat on pinkeät ja imeminen sattuu kun oikein napakasti tarttuu. Kai tähänkin ajan myötä karaistuu, että tätä jaksaa kuukausikaupalla tehdä ;)

Lala ja linnunpoikanen 2 vk ja risat
 
Paljon onnea Lala pienestä pojasta.
Semmosta se oli meilläkin ekan kuukauden et ite ei kerenny syödä ja vaattetkin sai päälle vasta kun iltapäivä oli jo pitkällä. Mutta sitten yhtäkkiä kaikki alkoikin sujumaan "paremmin" kuin itsestään.

Apsu tais aiemmin kysellä synnytyksestä toipumisesta. Mulla on ajoittain alapää vieläkin kipeä, ei nyt paljoa mut silleen et tiedostan asian. Mut olen lueskellut että joillain kestänyt todella kauankin ennen kuin alkaa tuntua normaalilta kun on siis eppari leikattu. Kiloja on vielä 7 ja ne häiritsee todella paljon itseä. Näyttää kyllä varmasti et olis enemmän ku maha on edelleen kauhea pallo.. ei hyvä, jotain pitäs kyllä alkaa asialle tekemään..

Meidän hurmuri poika kasvaa silmissä. 4kk neuvolassa pituutta 66cm ja painoo vähän päälle 7,7kg. Kiinteitä ollaan syöty jo noin kuukausi. Ja oikeastaan kaikki kaupan kasvissoseet kuuluu jo ruokavalioon. Hedelmiä ja marjoja myös useita. Nyt menee jo lounaalla melkein koko purkki kasvisosetta ja välipalalla myös melkein koko purkki hedelmä/marjasosetta. Illalla juo vielä vellimaidon.
Just pari päivää ennen 4kk päivää oppi kääntymään selältä mahalleen, on se vaan niin suloista seurattavaa :heart:

Apsu mitenkäs teidän kiinteiden maistelut lähti sujumaan?

Sitten semmonen asia et mites te olette itse jakselleet? Mulla on nyt muodostumassa ongelmaksi se, että en meinaa uskaltaa nukkua, kun vahdin vauvan hengitystä. Ja kaikkihan varmaan tietää, mitä siitä seuraa jos monena yönä nukkuu huonosti/vähän. Pelkään siis kätkytkuolemaa ja se pelko on niin suuri, että en voi edes miehelle siitä puhua.. Siitä ei nimittäin tulis mitään jos tartuttasin tän pelon ja sit olis kohta koko perhe yhtä höperöitä :) Mut oon ajatellu että kaitpa tämä ajan kans helpottaa, toivottavasti..

Ihanaa joulunaikaa kaikille ja viettäkäämme ikimuistoista joulua, meidän pienokaisten ensimmäistä joulua :heart:

Danita ja hurmuri 4,5kk
 
Pitkästä aikaa... Päivät vain katoaa jonnekkin...
Meillä naperot ovat kasvaneet hyvin. N.1,5kg tullut painoa lisää. Tapaninpäivänä ovat jo 2 kk vanhoja. Ristiäiset oli jo, pidimme tilaisuuden kotona. Pappi oli aivan ihana, puhui kauniisti ja muutenkin tilaisuudesta tuli ihan meidän näköinen. Lapset nukkuivat koko tilaisuuden ajan. Mummut leipoivat pöydänkoreaksi ja auttoivat siivoamaan.
Poika nukkuu pitkiä unia. Parhaimmillaan n. 7 tuntia yössä. Tyttö taas vaatii joka yö syliä ja hyssyttelyä puolen yön jälkeen pari kolme tuntia. Jipii! No, aamusta ja päivällä hänkin nukkuu sitten kunnolla. Yö valvominen jää luonnollisesti mulle kun mies on töissä. Tämän viikon hän on isyyslomalla ja olemme saaneet rauhassa odotella joulua. Ihanan stressitön joulu kun menemme anopin hoiviin pyhiksi. Ainoa vaan, että kotioloissa noi yövalvomiset olisi mukanaoloa kuin vieraiden nurkissa. Mutta eiköhän nuo hyvin ymmärrä pienten tarpeet ja valvomiset.
Meillä oli kihlajaiset. Eräänä tiistai aamuna yllättäin mies ehdotti kihloja. Alkoi kai ristiäiset ja sukunimen valinta painaa päälle niin piti ottaa naimisiinmeno puheeksi :D en suostu olemaan ikääni eri sukuniminen kuin lapseni.
En nyt johtanut lukemaan mitä porukka on kirjotellut. Olen kyllä kaikki lukenut jo aikaisemmin.
Sitteri pohdintaa siellä ainakin oli. Meidän naperot viihtyy ihan hyvin sitterissä toisinaan. Joskus nukahtavat siihen. Terkka sanoi ettei ole hyvä nukuttaa siinä eikä muutenkaan pitkiä aikoja viettää aikaa. Lattialla viltin päällä tai sängyssä on kuulemma selälle parempi.
Saatiin mummulta untuvamakuupussit. Niillä kyllä pysyy lämpimänä eikä näin leudoilla keleillä tarvi pakata paljoa päälle muuta vaatetta. Jotenkin toi ulkopukeutuminen tuntuu aina päänvaivalta. Arveluttaa ettei pue liikaa tai liian vähän.
Ihanaa kun nämä alkavat jo väläyttelemään kunnon hymyjä. On se vaan jotenkin niin suloista. Jaksaa taas hymyn jälkeen valvoa yön likan kanssa :)
Näin joulun aikaan yövalvominen on mukavampaa kun on jouluvaloja ja kynttilöitä. Tänävuonna meillä on varmaan maaliskuussakin vielä jouluvalot jos tämä valvominen jatkuu ;) kesällä taas on valoisat yöt. Mutta tuo pimeä välikausi on tympeä.
 
"Jos haluat laihtua, tee kaksoset. " "Suklaa ei voi olla lihottavaa."
piti vielä hehkuttaa, että odotusaikana tuli n. 10 kg joista on lähtenyt pois n.20 kg :D ja aivan tolkuttomalla suklaan syömisellä. Levy fazeria per päivä on ollu aika normi synnytyksen jälkeen. *nolottaa tunnustaa* mietin vain että kuin paljon paino olisi pudonnut ilman tuota suklaa kuuria...
 
Onpa kiva lukea, että muillakin on sujunut hyvin.

Meidän pienokainen täytti juuri 4 viikkoa. Nyt itsekin tajuaa paremmin, kuinka paljon hän onkaan kasvanut ja yhteiselo käy koko ajan helpommaksi, kun hänkin on enemmän valveilla ja aina ei ole hirveästä nälästä kyse. Meillä on ollut ongelmia hänen kasvunsa kanssa. Heti kotiutumisen jälkeen paino nousi tosi hyvin, mutta sitten vain laski eikä lähtenyt uudelleen nousuun vaikka miten usein yritin imettää. Maitoa mulla on tullut koko ajan hyvin, mutta ei näy pojan kropassa. Ennen joulua neuvolatäti sanoi, että nyt on annettava pullosta lisämaitoa. Kun aloitin tuttelin antamisen, niin 8 päivässä on tullut jo puoli kiloa lisää. Eli nyt teen niin, että imetän ensin ja sitten sen jälkeen juotan vielä pullosta lisää.

Olen ollut tosi yllättynyt, että mua ei ahdistanut tuttelin antaminen juuri ollenkaan. Toki olin ajatellut täysimetystä ekat 6 kk, mutta kun painon kehitys oli tuota tasoa, oli tosi suuri helpotus, että tällä tavalla ongelmaan tuli ratkaisu. Oli tosi stressaavaa koko ajan miettiä, saako hän riittävästi ruokaa. Luulen, että syynä on jollain tapaa vähäisempi imuteho tai sitten mun perussairauden lääkitys tekee hänellekin sivuvaikutuksia.

Jennan kertomat 7 tunnin unet kuulostaa todella luksukselta! Meilläkin nukkui jo viikon ikäisenä muutaman kerran 5 tuntia, nyt yleensä 3-4 h on maksimi. Jos yksikin sellainen pätkä on yössä, se kummasti helpottaa omaakin jaksamista.

Meillä muksu nukkuu meidän välissä koko yön. Miten te olette onnistuneet siirtämään tai vieroittamaan muksut omaan sänkyynsä?
 

Yhteistyössä