**2010 loppu- ja 2011 alkuvuoden lapsettomuushoidoista VAUVAUTUNEET**

Suklaa on täälläkin maistunut synnytyksen jälkeen, MUTTA meillä likka sai siitä alkuun vatsavaivoja niin pahasti (pulautteli manaaja tyyliin, kun muuten ei ollenkaan) että jätin kaikki suklaat pois useammaksi kuukaudeksi. Lopetin myös muuten karkin syönninkin, kun korvasin irttareilla sitä suklaata :) Paino lähti tippumaan heti suklaan syönnin jäädessä ja jäljellä raskaudesta kiloja on kaksi. Liikun suhteellisen paljon, mutta silti paino on melkoisen tiukassa. Nyt joulun jälkeen olen suken syönnin taas alottanut, eikä näytä enään vaikuttavan vauvankaan vointiin.

Meidän pikku likka täyttää siis lauantaina 6kk!! Järkyttävää kuinka nopeasti aika on mennyt! Vieläkään en tytön syntymän jälkeen ole yli 4 tuntia nukkunut putkeen, joten lievää väsymystä on havaittavissa. Meillä vauva nukkuu vieressä ja epäsäännöllisen säännöllisesti siitä nostelen omaan sänkyyn. Likalla on selkeästi hankalaa unenteko itsekseen ja olemme viikon verran nukuttaneet syliin/viereen tissin sijaan, jotta itse pääsisin vähän viettämään aikaa ystävien kanssa. Seuraavaksi harjoittelemme sitten omassa sängyssä nukkumista.

danita kyselikin miten kiinteiden aloittelu on sujunut. Hyvin on mennyt, joskin väsyneinä päivinä tuntuu ettei mikään likalle kunnolla maistu ja näen kauhukuvia kuinka täysimetän vielä vuoden ikäistä. Todellisuudessa, eli hyvinä päivinä, tajuan, että kaikki menee lapsen tahtusesti ja kaikin puolin loistavasti. Likka osaa jo itse istua tuettuna ja olemmekin sormiruokailleet päivittäin. Meidän tee-se-itse-vauva on paljon tyytyväisempi ja ennakkoluulottomampi kun saa itse maistella! Parsa on aivan ykkösjuttu!

Muuten vauva on kehittynyt ikänsä mukaisesti ja osaakin hienosti kääntyä mahalta selälle ja selältä mahalle. Ryömimisessäkin otetaan jo esiasteita ja lattialla pyöritään viisarin lailla hyvinkin tehokkaasti. Likka on jo isompien serkkujen leikeissäkin rohkeasti mukana ja nauttii silmin nähden seurasta! Koiriinkin ottaa jo tuntumaa, joskin koirat ei turkissa roikkuvasta vauvasta niin välitä vaikka aamuisin vauvan herättyä pitää kaikkien käydä ensimmäisenä tervehtimässä.

Likka on kyllä ylittänyt kaikki odotukset ja on uskomaton persoona. Kunnon tättähäärä määräilijä joka osaa hienosti ottaa huomiota osakseen. Itse aurinkoinen koko neiti!

Ihanaa alkanutta vuotta kaikille!
 
Hei danita vielä siitä vauvan hengityksen seuraamisesta: Mä olin aivan neuroottinen asian suhteen ja vieläkin vahtaan vauvaa. Kaikki toistelee ettei sitä niin kovin tarttisi, mutta niille tunteille ei mitään voi. Onneksi ainakin minulla ne on helpottaneet ajan kuluessa, kun vauvakin kasvaa. Itse ei siitä stressiä kannata ottaa, koska jos itsestä tuntuu, että vauva pitää tekata se kannattaa tehdä heti, eikä odottaa ahdistuneena varttia ja sitten kurkata :) Äidin vaistoihin kuuluu lapsesta huolehtiminen :)
 
Apsu hyvä etten olekaan ainut hengityksen seurailija. Sainkin sitten tuon unettomuuteni ratkaistua niin, että vauvan pinnasänky siirrettiin kiinni meidän sänkyyn. Olen saanut nyt hyvin nukuttua kun ei tarvitse pomppia sängystä ylös vaan voi kädellä kokeilla että vauva tuhisee tyytyväisenä :)

Jenna Onnee vaan painonputoamisesta, mulla olis vielä näitä raskauskiloja 7 jäljellä ja vaikka kuinka yritän tarkkailla syömisiä paino ei lähde laskuun. Pitäsi enemmän harrastaa liikuntaa mutta se on niin kamalaa, sohvalla istuminen on kivempaa :)

Poika vaan kasvaa ja äiti ihmettelee joka päivä miten on voinut saada noin suloisen pojan. :heart:
5kk neuvolassa painoa pikkuisen yli 8kg ja pituutta 69cm. Saatiin lupa rueta istuttamaan syöttötuolissa kun on niin jäntevä ja sitterissä syöttämisestä on tullut ihan mahdotonta touhua kun hän ponnistaa itsensä istuma-asentoon, eikä suostu ollenkaan olemaan siinä asennossa kuin sitterissä pitäisi :)

Nyt on meidän kiusaksi tullut ensimmäinen kuumeflunssa. Säälittää toinen niin kovasti kun hengitys rohisee ja nenä on tukossa. Lämpöä ollut jo kolmena päivänä. Kerran jo käytin lääkärissä, mutta jos ei ala mennä ohi niin huomenna tai tiistaina uusiksi. Ihan sen takia kun syöminen ja juominen on ollut huonompaa, ja näin pienet kuivuvat nopeasti. Mutta toivottavasti tauti lähtis yhtä nopeasti kuin tulikin..

Danita ja hurmuri 5kk ja 2pv
 
Voi Danitan pientä reppanaa. Toivottavasti hän paranee pian. Se on niin surkeaa kun pieniin iskee flunssa. Meillä ollaan onneksi pysytty terveinä *koputtaa puuta*. Toivonmukaan moni muukin säästyisi flunssalta.
Nukkumisesta. Meillä nukutaan omissa pinniksissä. Poika vetelee hyviä unia ja nukahtaa omia aikojaan kun hänet vie sänkyyn. Tyttö taas on rauhaton iltaisin. Yleensä hänelle saa pitää seuraa n. kolmeen, joskus jopa viiteen asti yöllä. Haluaa että joku on lähellä tai sitten pitää päästä syliin. Aamupäivät ja päivät nukkuvat hyvin, myös vaunuissa.

pitää mennä, rakkaat vaativat huomiota...
 
Heippa hei kaikille! Piti ihan kattoo, mitä on viimeeksi kirjiotellut ja lukea vielä uudestaan, mitä muille kuuluu. Kylläpä kaikkien pienokaiset kasvaa. Ilmeisesti ei pelkästään meidän poitsu. Kuukausi sitten pituutta oli (silloin 2kk) 61cm ja painoa pikkusen päälle 6kg. Mahtaa uudet lukemat paukkua kun mennään 3kk neuvolaan. Se onkin meillä ensi viikolla. Luvassa ensimmäiset rokotukset ja voin vaan kuvitella kuinka meidän poika loukkaantuu. Viime kerran rotarokotus suun kautta meni vähän kehnosti, kun osas mokoma sylkee liuoksen pois.. :D Tissi vaan kelpaa.. :D Pelottaa se, ett saanko lohdutettuu heppua tarpeeksi rokotusten jälkeen, kun hänelle ei tuo tutti edelleenkään kelpaa...
Joku täällä puheli tuosta nukuttamisesta. Olen jotenkin ite miettinyt sitä paljon. Meidän ukko nukkuu tissille.. Muuhun ei ole vielä opetettu. Eli illalla mennään makkariin syömään, nukahtaa siihen tissille mun viereen ja nostan omaan sänkyyn. Joskus tätä jatkuu parikin kertaa, joskus nukahtaa yhellä kertaa. Millään tavoin ei siis taistella nukkumaan menosta, mutta vie tavallaan meidän yhteistä aikaa.. Nukkumaan menee pääsääntöisesti vasta klo 22. Mietin koko ajan, ett miten tuota rytmii voi muuttaa... Tartteeko sitä? Vai muuttuuko se sen myötä, kun on kiinteet aloitettu? Vaunuihin nukahtaa sillai, ett ollaan liikkeellä tai heijaan partsilla. Nukkuu edelleen vaunuissa 3-4h päivällä. Muuten syötyään nukahtaa parit torkut tissille. Yöllä siis 2-3 herätystä. Onneksi ruokavälejä hereillä ollessa ollaan jo saatu venytettyä kahteen tuntiin, joskus menee jopa kolme tuntii.. :D Tuntuu kuitenkin olevan tyytyväinen maitoon. On se vaan hassua, kuinka itelle ruoka maistuu ja koko ajan nälkä.. :D Ja silti pysyy kilot kurissa. En taida lopettaa imetystä.. :D
Mutta kyllä huomaa poitsun kasvamisen myötä, ett alkaa omakin olo helpottaa. Ihanaa seurata kehitystä ja höpötellä "juttuja" pojan kanssa. Pienen hymy on jotain valloittavaa! Mulla vaan on edelleen aikas kiree napanuora.. Välillä kun poitsu itkee, kun ite oon makkarissa ja mies hoitaa, niin mulla muljahtelee mahassa ja tuntuu, ett tarttee rientää apuun, vaikka mies kyllä pärjää hyvin. En uskonut, ett voi tulla tällainen olotila.. :D
Sellasta tänne tällä kertaa. Saas nähä ehdinkö tuleen ens viikolla ylpeilemään meidän ukon kasvua.. :D
 
Ohhoh, jo on venähtäny aikaa viime käynnistä täällä... Aika tuntuu menevän ihan siivillä!! Tyttö on kasvanut kovasti ja puuhastelua päivittäin on niin paljon, ettei tunnu aikaa riittävän muuhun :D 3kk neuvolassa painoa jo 5735g ja pituutta 58,5cm. Tuntuu kyllä paljon painavammalta, kun ei omat lihakset oo vieläkään treenautuneet kuntoon.. (En kyllä ymmärrä miks ei lihakset palaudu pelkällä ajatuksen voimalla!! :LOL:) Rokotuksetkin saatiin viime käynnillä ja niistä tulikin sitten vähän kuumetta ekana iltana ja toisena selvästi tyttöä särki ja kolotti :( Onneks kuitenkin meni vaivat nopeesti ohi ja elämä hymyilee taas :) Meillä on edelleen pitkät kakkausvälit ja se tuntuu kaihertavan sekä tyttöä että äitiä... Kerran viikossa on nyt tullut kakat ja nyt rotavirus-rokotteen jälkeen varmaan taas väli pitenee. Iho on kovasti kuivunut ja saattiinkin lääkärille aika ens viikolle, ettei vaan ois kyse allergiasta tai atopiasta. Nyt ollaan kovasti rasvailtu ja otettu viikkoon toinenkin kylpypäivä, ennen kun kylvettiin vaan kerran.
Tytöllä tuntuu olevan paljon asiaa kokoajan, hirmunen höpöttäjä ja määräilijä :) Kädet kun löytyi 2kk iässä, niin siitä lähtien ne on löytynyt jatkuvasti suusta. Usein niitä pitää yrittää työntää suuhun samaan aikaan tissin tai tutin kanssa :)

Oma paino on laskenut huomaamattaan kilon alle lähtöpainon vaikka tuntuu, että en muuta tee kun syön kaikken aikaa!! :) Muutenkin tuntuu, että kroppa on aikalailla entisellään, tosin ilman niitä lihaksia.

Katsellaan nyt sitten ens viikon lääkärin tuomiota tosta ihosta ja samalla yritän saada vinkkejä tohon kakan "lisäämiseen"...

Hyviä vointeja kaikille!!=)
 
Heippa.
Jopas siitä onkin tovi vierähtänyt, kun tänne viimeksi kirjoittanut.
Meidän Pihla on kovasti kehittynyt. On löytänyt varpaansa, kääntyyn oppi pari vkoa sitten selältä mahallen ja melkein perään oppi menemään takaisin siitä selälleen. Ryömimis harjoituksia on mutta onneksi ei vielä kovin lujaa kerkeä mennä :) pääsee jo kuitenkin eteenpäin.
Lattialla ei kovin kauaa silti viihdy, ihan vaan hetken 10min kerrallaan siellä viihtyy. Sylivauva Pihla on kyllä täysin :heart:
Mulle vieroitusoireita on tullut siitä, kun olen joutunut laittamaan Pihlan omaan sänkyyn nukkumaan :( Lapsi liikkuu niin kovasti, että pakko tietty omassa jo nukkua mutta minulle se tuottaa todella suurta surua, kun en tunne lasta siinä vieressä. Pakko mikä pakko.

Meillä on pian 5kk neuvola :O hurjan nopeasti aika onkin mennyt.
4kk neukussa painoi 6330g ja hyvin oli siis kasvanut pelkällä rintamaidolla, jolla edelleen mennään. Nyt ehkä hiljalleen alamme siirtyä kiinteisiin? jos, lapsi on kasvanut seuraavassa neuvolassa hyvin edelleen, niin jatkan kyllä pelkällä rinnalla sinne 6kk asti.

Ihanaa aikaa tämä vauva aika :heart:
 
Hei, täällä on kyllä kivaa käydä lukemassa muiden kuulumisia :)
Meillä kävikin sitten ilmeisesti kylässä rs-virus. Oli kyllä kamala tauti, en toivo kenenkään vauvalle. Viikon kesti kuume, jonka aikana poika ei suostunut syömään juuri mitään. Oksenteli limaa ja vähäisiä ruokia/maitoa mitä sai alas menemään, painokin laski 250g. Täpärästi vältyttiin osastolta, kun sairaalassa käytiin avaavaa lääkettä hengittelemässä niin syönti rupesi sen jälkeen pikkuhiljaa paremmin sujumaan. Nyt onneksi ollaan parannuttu. Kiitos Jennalle tsempeistä :)

Meillä ollaan tehty hankintoja. Pihistettiin syöttötuolista eli meille tuli tripp trapp kopio, Emma merkkinen, mutta itse tykkään siitä tosi paljon. Ja sitten panostettiin turvaistuimeen ja ostettiin BeSafen Izi combi isofix. Meillä kun paljon autoa käytetään niin tässä asiassa halusin kyllä vain parasta (ja turvallisinta) pojalle. Isofix istuimethan ovat turvallisempia kuin vyökiinnitteiset, mutta valitettavasti vielä jonkin verran kalliimpia..
Kolmas "hankinta" ei maksanut mitään, kun saatiin siskoltani hyppykiikku. Voi mikä riemu pojalla toissailtana kun pääsi hyppimään :D Hän nimittäin kaksi viikkoa sitten keksi tuon pomppimisen riemun, mutta sairastuminen viiivästytti hyppykiikun kokeilua.

Sitten meidän pitäsisi vielä lähiaikoina hankkia omat matkarattaat, kun nuo nykyiset ovat lainassa ja lähtevät kaukalon mukana seuraavalle serkulle käyttöön. Niin onko kenelläkään suosituksia? Nuo nykyiset ovat gracon ja ollaan koettu ne aika kömpelöiksi. Hieman sirommat olis hakusessa..

Pieni tähtönen ymmärrän hyvin tunteesi kun pieni onkin "kaukana" omassa sängyssä. Meilläkin pinnis on ihan kiinni meidän sängyssä, mutta silti tuntuu, että poika on liian kaukana. Mutta todellakin turvallisempi omassa sängyssä, kun ei ikinä tiedä milloin keksii keinon päästä sängyn reunalle..

Smirg tulehan kertomaan 3kk mittoja kun ehdit. Musta on niin kivaa lukea mittoja (kotiäidin huvit :D.) Ja jännä miten lähes kaikki tytöt ovat jo vauvoina paljon sirompia ja pienempiä kuin pojat :) Ja ompas teidän poika ollut ovela kun sylkenyt rotarokotteet pois. Meillä taas pojan mielestä se oli suurinta herkkua ja yhtään ei valunut edes suupielestä. Maiskutteli vaan ja olis varmaan ottanut lisääkin :) Sanoinkin pojalle aina että tänään on karkkipäivä. Meillä poika sai nuo 2kk, 3kk ja 4kk neuvola käynneillä ja minä annoin ne itse pojalle. Kun neuvolatädin mielestä vauvat syö paremmin ne kun äiti antaa.
 
Danita Todella hyvään istuimeen päädyitte :flower:.

Meidän 2v8kk lapselle hankittiin HTS Besafe iZi Combi X3 Isofix istuin, hänen ollessaan 1v. Istuin jää sitten Pihlalle. Isofixin ansiosta istuin ei liiku yhtään vaan pysyy paikallaan napakasti. Mulla ei aika riittäis niihin vöillä kiinni oleviin istuimiin, kun niitä pitää aina kiristellä.
Pihlalla on nyt maxi-cosin kaukalo, jonka jalusta on myös isofixillä, se ostettiin silloin tuolle 2v8kk lapselle silloin ja jäi Pihlalle. Kaukalossa taas mennään sinne 1v asti, koska meidän neiti on niin sirpakka, ettei yli kasva siitä kovin äkkiä kuten ei tuo isosiskokaan silloin.
Olen katellu tuolle isolle siskollekin uutta vyöistuinta isofixillä, johon siirtyy reilun 3v iässä siis ensi kesänä ja löysinkin sellaisen maxi-cosilta. Se oli joku maxi-cosi ferofix.. tai vastaava ja autoliiton sivuita katsoin, niin siinä miinus merkkinä mainittiin erittäin suuri kemikaalikuormitus :O joten täytyy nyt miettiä vielä tuota istuinta. Isofixillä haluaisin sen kyllä ja onhan se britaxin Römer vyöistuinkin isofixillä, ehkäpä sitten semmoinen =)

Samaa mieltä olen, että tuohon autossa olemiseen kannattaa satsata juuri kunnon istuimilla :)
Ja kiitos lohdutuksen sanoista vauvan nukkumiseen liittyen :)
 
Heipat kaikki pitkästä aikaa!

Melkein puoli vuotias pikkuinen mies pötköttelee päiväuniaan niin äitikin pääsi kurkistamaan tänne. Välillä oon vilkaissut mitä teille kuuluu mutta en ole saanut kirjoitettua itse. Mukava nähdä että kaikilla menee hyvin ja tyytyväisiltä vaikutatte. :)

En halunnut silloin elokuun alussa juurikaan synnytyksestäni teille muille kertoa kun lähes kaikilla oli omansa vielä edessäpäin. Kaikki kun ei mennyt ihan niin kuin strömsössä... lainaten synnytyksessä mukana ollutta gynekologia. Vieläkin synnytys ahdistaa vaikka aikaa on kulunut jo näin paljon. Muuten kroppa on toipunut jo hyvin (kiloja lukuunottamatta) mutta nuppi ei tunnu antavan periksi. Lyhyesti yhteenvedettynä synnytys pitkittyi, ponnistusvaihe pitkittyi, tarvittiin imukuppia joka irtoili useampaan kertaan vauvan päästä ja sydänäänien laskettua mentiin kovaa hätäsektioon. Vauveli vietiin toiseen kaupunkiin ja toiseen sairaalaan. Sain hänet ensimmäistä kertaa syliini 2 päivän ikäisenä ja silloinkin vain pieniksi hetkiksi kun tarvitsi sinivaloa. Vieläkin ajatus itkettää ja kuristaa kurkussa. Ajattelin aina hoitojenkin aikana että haluaisin kaksi lasta. Saa nähdä miten sen kakkoshaaveen kanssa käy kun uutta synnytystä en voi edes ajatella. Tai niitä temppuja mitä siihen raskauteen ylipäätään meidän kohdalla tarvittaisiin.

Viikon iässä päästiin kotiin ja siitä eteenpäin kaikki onkin mennyt ihanasti vauvan kanssa. Kuitenkin 2kk iässä mies sairastui vakavasti ja oli lähes kuukauden sairaalassa, leikattiin jne. Nyt alkaa arki viimein palata meidänkin perheeseen. Ja sen kunniaksi ensimmäinen flunssa ;) Mies on ollut positiivinen kaikesta huolimatta ja nauttinut täysin siemauksin siitä että on saanut olla poitsun kanssa niin paljon tässä alkuvaiheessa. Isän ja pojan suhde on varmasti aika erilainen kuin olisi ollut tavanomaisemman alun kanssa.

Poika on unelmalapsi. Nukkuu hyvin, syö innokkaasti, kovasti oppii uutta ja on utelias ja iloinen. Tuo sormiruokailu minuakin kiinnostaa. Pikku-ukko on kovasti kiinnostunut meidän syömisistä, katse seuraa haarukkaa kuin pingisottelussa. Yksi päivä lähti kurottelemaan kohti juomalasiani jossa oli vettä. Annoin mielenkiinnosta lähemmäksi ja hän veti sen määrätietoisesti suoraan huulilleen ja hörppäsi hyvän kulauksen. Ei taida tarvita paljon tuttipulloja meidän perheessä. :) Rintamaito on riittänyt, iloinen asia oli että alkuvaikeuksista huolimatta imetys starttasi hyvin ja maitoa on riittänyt. Rinnoissa on vähän ollut tiehtyttukosvaivaa ajoittain mutta nekin on omin konstein lauenneet.

Voin ainakin yrittää olla hitusen aktiivisempi kirjoittamaan jatkossa. Mutten lupaa mitään ;) Aika kuluu jotenkin ihmeesti niin vauhdilla vaikkei tee mitään ihmeellistä...

Kukka + poitsu
 
Tulin pikaiseen päivittämään meidän pikkujätin mitat.. Eli 3kk ja pituutta 65cm ja painoa pikkusen alle 7kg. Rokotteet otti niinku aikamies, äitinsä tärisi ja pelkäs...;) Vähän tuli lämpöö ja kipua illaksi. Nyt sekin koettu!
Smirg ja pikku-V 3kk
 
Kylläpä kaikkien muksut kasvaa hurjalla vauhdilla! Kukalla on tosiaan ollut rankka aloitus vauvan kanssa olemisessa. Onneksi jaksat olla positiivisella mielellä vaikeuksista huolimatta!

Meidän pojalla onneksi painon kehitys ollut normaalia ja tuttelin avustuksella jo liiankin nopeaa. Neuvolatäti sanoi, että sen voisi lopettaa kokonaan. Toistaiseksi ollaan vielä iltaisin annettu, jotta nukkuisi yöllä pidemmän pätkän ja rinnan luputuksesta tuntikaupalla ei tulisi tapaa. Viime aikoina on mennyt yötkin kahdella herätyksellä, joten olen itsekin saanut levättyä hyvin. Yhtenä iltana kun olin tosi väsynyt, isä rauhoitti pojan nukku´maan. Oli tosi ihana kun sai itse nukkua täysin rauhassa pari tuntia ja sitten jaksoi yön taas hyvin. Välillä hän saattaa aamuyöstä valvoa esim. klo 3-4, joten silloin kiva jos olen saanut edes alkuyöstä nukuttua.

Mun kohdalla toipuminen ei ole mennyt ihan oppikirjan mukaan. Mullehan tehtiin synnytyksen jälkeen kaavinta nukutuksessa, kun istukka ei irronnut kunnolla. Kävin hiljattain jälkitarkastuksessa ja siellä lääkäri huomasi ultralla, että kohtuun on jäänyt yksi pieni istukan pala. Näin ollen pääsen ensi viikon lopulla sitten uudelleen nukutettavaksi ja tähystykseen! Hieman ärsyttävää, mutta toisaalta hyvä huomata nyt ennenkuin tulee tulehduksia tms. Toivottavasti sen jälkeen jälkivuoto loppuu ja pääsisi jo uimahalliin hieman kuntoilemaan.

Lala ja poitsu 7 vk
 
Heippa kaikille!! Käyn täällä aina kurkkaamassa mitä muille kuuluu, mutta en mukamas ehdi itse kirjoitella mitään.. Saatikka ajatuksen kanssa lukemaan, mitä muut on kirjoitellut.. :D Pikkunen vaatii jakamattoman huomion.. :D Nyt on päikkäreillä, joten äitillä on omaa aikaa surffailla.. :D
Mizze, kirjoittelit jo aikaa sitten, ett teillä on pikkuisella kuiva iho ja lääkäri.. Mitäs siellä sitten selvisi??? Meillä ollut ihottumaa jo joulusta, aina välillä helpotti ja nyt se on taas rajuna ja levinnyt rintakehään (aluksi oli vaan kasvoissa, sitten käsissä..). Ukkeli ei vaikuta kutiavan, on tyytyväinen ittensä. Kitisee tosin, jos en häntä huomioi, mutta ei muuten. Mahahan toimii kerran päivässä ja on löysää, mutta ei sekään tunnu häntä vaivaavan.
Täällä ollut puhe myös istuimista.. Meilläkin alkaa olemaan ajankohtaista istuimen osto, kun edellinen oli turhan pieni... Meillä ei ole isofix kiinnitykseen mahollisuutta, mutta ite oon miettinyt tuota BeSafen istuinta.. Käsitin ett niitä saa myös vöillä kiinni. Vielä kuitenkin pitäs kaukalo olla..
Viime viikolla oli neuvola ja huomenna lääkäri. Mittaa pikkumiehellä on jo 66,5cm ja painoa 7,5kg. Nyt vähän kasvu tasottui, mutta omilla käyrillään pysyi. Pelkäsin jo, ettei saa riittävästi ravintoo, mutta tissillä jatketaan. Omalla tavallaan kiinnostas jo noiden kiinteiden aloitus.. :D Nooh, en kai kiirettä pidä, kun menee niin hyvin. Ukkeli herää nykyisin pääsääntöisesti kerran yössä. Muutamana iltana yllättänyt äitinsä ja nukahtanut itekseen sänkyynsä!!! Meillä käännyttiin pari päivää ennen 3kk ikää aktiivisesti massulleen. Jumppas kaksi päivää sitä ja sitten päätti lopettaa.. Eli paikoillaan on, ellei äitee tai isi auta kääntymään. Toisaalta vielä hyvä, uskon, ett sitten kun liikkuu niin juostaan perässä.. :D

Smirg ja pikku-V 4kk
 
Niin mä viimeks vannoin, et olen aktiivisempi täällä, mutta kuinkas taas kävikään...:LOL:
Smirg: Tosiaan neuvolassa alettiin voivottelemaan meidän neidin ihoa 3kk iässä.. Kuivia kohtia oli käsivarret, rinta, polvitaipeet ja nilkat. Allergiatestit on tehty ja vielä on edessä maitoaltistus. Itse olen ollut maidottomalla jo neljättä viikkoa, enkä ole huomannut mitään muutosta ihossa tänä aikana, välillä on kuivempi ja punottaa, välillä taas ihan ok. Nyt saatiin lääkäristä uudet rasvat ja alotettiin 3/3 päivän kortisonirasvaus. Iho on tällä hetkellä silkkisen pehmeä, eikä punota ollenkaan :D
Harvaan kakkaillaan edelleenkin, tänään tuli 10 pvän välillä vihdoinkin taas tavaraa ulos... Tyttöä tämä ei juurikaan tunnu vaivaavan, enemmän varmaankin äitiä. Kovasti jo odottelen, että päästäisiin alottelemaan kiinteitä, jos mahakin aloittais kunnolla toimintasa sen ohella. Joudutaan vielä vaan odottelemaan se parisen viikkoa, kun lääkäri oli sitä mieltä, että olisi hyvä odottaa siihen maitoaltistukseen asti pelkällä tissillä... Mikäs siinä, kun kerran tissittely riittää ravinnoksi :)
Me ei olla vielä käännytty itse, äitin tai isin pitää olla kyllä auttamassa, ettei tytöllä hermot mene kyljellä maatessa... On vissiin sen verran pulleet reidet, et ei ihan pääse vielä kääntymään ;)

Mizze ja pikku neiti 4kk+8pvää
 
Tänään käyty neuvolalääkärissä ja siellä lääkäri mietti, ett pikkuhepulla olisi atooppinen iho. Rasvailuja nyt alkuun. Musta ei ois maidottomalle dieetille.. :D Oon ite kyllä maitovammainen, mutta en pystyis millään olemaan syömättä niitä vähäisiä tuotteita, joita syön.. :D Koitetaan siis rasvalla saada rauhoittumaan nuo laikut. Muuten suht hyvin oli asiat.. :D
 
Kuinka tää aika meneekin näin nopeaan... Meidän pojulla oli juuri 3 kk neuvola. Mitat oli 64,5 cm ja 6,5 kg. Eli rintamaitoa taitaa tulla riittämiin ja neuvolatätin mukaan kasvaa sitä tahtia, ettei kiinteiden aloitus ole tarpeen ennen puolen vuoden ikää :)

Meidän poju on tosi tyytyväinen tapaus ja nukkuu öisin kuin unelma: herää kerran aamuyöllä syömään ja sitten aamulla seuraavan kerran. Tosin pari viikkoa sitten hän sai punaisia näppylöitä pitkin kroppaa. Olin pari päivää aiemmin aloittanut e-pillerit (Cerazette), joten en tiedä johtuisko niistä vai mistä. Samaan aikaan mentiin myös koirakotiin kylään viikoksi. Nyt yritän rasvailla niitä mutta ei vielä ole muutosta. Miten muut olette saaneet vauvojen ihot kondikseen? Mullakin taustalla atopiaa, joten ei sinänsä ihme jos hänelläkin olis.

Minä olen onneksi toipunut siitä toisesta kohdun putsauksesta ja pääsen vihdoinkin jatkamaan vesiliikuntaharrastusta. Kyllä oli suuri helpotus kun lähes 3 kk kestänyt jälkivuoto vihdoin loppui!

Lala ja poju reilut 3 kk
 
Se siitä pyhästä lupauksesta olla täällä vähän aktiivisemmin... :D

Allegiatestit ja maitoaltistus takana, ei mitään oireita, joten toistaiseksi puhtaat paperit! :) Ja ensimmäinen korvatulehduskin koettu, antibiooteista kivana sivuhaittana viikon ripuli, huoh... Nyt kuitenkin näyttäis olevan sekin takana päin... (Kohta varmaan tulee taas vaipasta yli, kun ehdin ton kirjottaa ;) ) Outoa, kun on tosiaan tottunut harvasti kakkaavaan vauvaan!!

Meillä on nyt viikon verran harjoteltu perunalla kiinteitä ja tyttö on kuin linnun poikanen, suu jatkuvasti levällään :) Olen itse vähän pihalla tosta kiinteiden antamisen etenemisestä (olipas tyhmästi kirjotettu!), kun en oikeen tiedä, mihin tahtiin syöntikertoja lisäillään yms... Pelkällä tissillä ollaan eletty ja hyvin on neiti kasvanut, pituus menee vielä hieman miinuksella, mutta paino on komeasti plussalla :D

Mitens teillä muilla menee?? Kertokaan ihmeessä tälle tietämättömälle noista ruokailujutuista, oon meinaan ihan pihalla. ;)

Mizze ja pikku Myy reilu 5kk
 
Heippa kaikille!

En tiedä muistaako minua kukaan enää. En koskaan hokannut tulla katsomaan, että tänne vauvapuolelle siirryttiin. Mukavia kuulumisia, taitaa olla jo toinen ketjukin menossa?!

Hugsy, mitä teille kuuluu?

Meidän Onni täytti heti viikon alkuun 8kk, mihin tää aika hukkuu.. Ekat 3kk oli kovasti itkua ja masukipuja, vyöhyketerapeutti niitä lievitti. Muutenkin kovin sylimurunen tuo poika on ollut tuohon 6kk ikään saakka. Huonosti on nukuttu jne. Kaikki mennyt ihan päin vastoin kuin tuon esikoisen kanssa.
6kk iässä lähti liikenteeseen, alkuun sitkeesti peruutellen :D Nyt konttaa ja jos oikein kiirus nähdään vielä ryömivänkin, nousee istumaan ja seisomaankin. Onneksi viimeksi mainittua ei oo nähty kuin pari kertaa..
Kaikki seurankipeys ja turhat rutinat loppui, kun pääsi äitin perään liikkumaan. Jos äiti katoaa, kuuluu tiukka "ätää, ätää.." En tiedä tarkoittaako minua, mutta kyllä se siltä kuulostaa.
Univelkoja on päästy kuittaileen tässä kuukauden verran, josko kevään auringon löytyis se oma pirteä itsensä taas!

Jaha, nyt riitti päikkärit, tuun pian kuulumisianne taas katsomaan :heart:
 
Heh, kerran kuussa aina neuvolan jälkeen tuun kehumaan mittoja tänne.. ;) Pikku-ukko siis eilen käynyt 5kk neuvolassa mitoilla ja ottamassa piikit. Pituutta ukolla nyt 69cm ja painoa hitusen vajaa 8kg. Vähän toi pituus-paino-suhde menee alaspäin, joten jatketaan meidän sosemaistelua päivittäin. Ukko nääs menee +1 käyrällä pituudessa. Rokotukset itketti tällä kertaa ja valitti tädille sen jälkeen. :D Syystäkin, iltapäivästä joutui lääkitseen, kun oli niin kipee, ettei voinut liikuttaa ja yöllä nous kuume, jonka siis laiskana äitinä aamulla totesin.. Oli 39 astetta kuumetta. Noh, ukkeli onneksi virkeä oma ittensä. Nyt laitoin juuri pikkaisen lämpöisen pojan partsille unille. Kauheet omatunnontuskat!
Ukkeli on nytten kuukauden kääntynyt massulleen ja nytten opettelee nostamaan peppua ja yläkroppaa, liikettä saadaan vaan parketilla, jossa pyörii akselinsa ympäri ja työntää itteään taaksepäin. Eli jännityksellä odotellaan mikä on seuraava etappi.. :D
Mizze, mekin aloitettiin soseet tuossa pari viikkoa sitten.. Ensin porkkanaa, josta ehkä lehahti ihottuma, mutta seuraavan kerran perunaporkkana ei aiheuttanut mitään. Alkuun otettiin tosi varovaisesti 1tl ja silleen joka toinen päivä. Nyt tän viikon otettu joka päivä ja pari rkl kerrallaan. Bataatti otettiin tiistaina kuvioihin, sen imi lusikasta vauhdilla ja itki, kun äitee ei raaskinut antaa alkuun kun sen 1tl. Luumu maistuu kanssa. Neuvolasta saatii lupa aloittaa makuannoksilla liha, kala ja kananmuna, sekä puuro. Mutta meillä siksi varovasti, kun on tuota ihottumaa, niin sais selville, jos joku lehahuttaa. Kolmisen päivää oon meinannut uutta testata.. Hitaasti edetään, mutta onneksi oma maito riittää vielä. :D
Pimpam, ihanaa varmaan tuo, kun pikkunen liikkuu, vaikka tuokin omat ongelmat. Ja eka sanakin löytyy.. Meidän pikku-ukko tuossa pari päivää sitten selvästi sanoi mua tyhmäksi.. :D Suuttui kun herätin tissiltä, kun tarttes mennä. Heh!
Lala, teillä mennään selvästi samoissa mitoissa kun meillä. Eli hyvin kasvaa tissillä. Saapi nähä sitten kun ollaan kunnolla kiinteillä, ett mikä monsteri meidän ukosta tulee.. :D
Ihanaisia keväisiä päiviä kaikille!!!

Smirg ja pikku-ukko 5kk
 
Moi :)

Meillä mennään konttausasentoon =) hui, kun lapsi kasvaa niin nopeasti. Pihla lähti ryömiin ja kieriin paikasta toiseen jo tovi sitten. Vauhti on huimaa =) Pihla myös sanoo ätä, ätä kovalla äänellä, taitaa komentaa äippää :LOL:
Neuvolassa 6kk mitoiksi saatiin 7080g ja 65,4cm. Huomenna täyttää JO 7kk :O
Meillä soseet menee nyt ihan hyvin mutta silti täytyy houkutella jollain maissinaksulla lusikkaa samalla suuhun :D välillä kiinteät kyllä eivät kelvanneet ollenkaan. Rintamaitoa saa edelleen ja pääjuomana ja aijonkin imettää niin kauan kun tyttö haluaa.
Hampaan pesutkin sujuvat nyt tosi hyvin, pitää hienosti suutaan auki pesun ajan. :heart:

Pieni Tähtönen ja Pihla 6kk 28vrk :heart:
 

Yhteistyössä