**2010 loppu- ja 2011 alkuvuonna lapsettomuushoidoista plussanneet**

Kiitos pienelle tähtöselle uudesta pinosta! Liityn ilman muuta mukaan, kun masuasukki vain ilmaantuisi mahan tälle puolelle :)

Toistaiseksi onneksi tekemistä on riittänyt, mutta silti jo malttamattomana odottaa, milloin se tapahtuu. Täytyy vain toivoa, ettei menisi ainakaan yliajalle :)

Lala rv 38 + 2
 
Pieni Tähtönen 26.10.

Lalalla on jännät ajat. Toivottavasti vältyt yliajalta ja ylimääräiseltä kärvistelyltä.
Missä on Katjuska? Luulisi jo teilläkin kaksosten syntyneen.

Meillä on oltu jo viikko kotona ja kaikki on mennyt tosi hyvin. Vauvat nukkuvat hyvin ja ovat rauhallisia. Itsekkin olen saanut levättyä ja parantua rauhassa leikkauksesta.

Terkuin Jenna ja pienokaiset
 
Viimeksi muokattu:
On nämä odotuksen viimeiset ajat mielenkiintoisia. Pari päivää sitten sain jo ennakkovaroituksen synnytyksen alkamisesta, mutta se olikin vasta harjoittelua :) Maha meni aivan sekaisin ja tyhjeni kyllä todella totaalisesti. Muutama tunti myöhemmin alkoi menkkamaiset kivut lantiossa ja siitä muutama tunti supistukset. Tosin en ensin tajunnut niiden olevan supistuksia, kun alavatsaan sattui yhtäjaksoisesti. Soitin jo polillekin, kun en todella tiennyt mitä se oli. No, vähän myöhemmin ne muuttui selkeästi aaltomaisiksi kivuiksi ja niitä kestikin sitten koko yön n. 6 tunnin ajan n. 5 min välein :) Sitten menin yön valvomisen jälkeen nukkumaan ja sitten onkin ollut aika rauhallista.

Itse olen jännittänyt juuri noita kivuliaita supistuksia ja niistä selviämistä, mutta tämä ensi kokemus kyllä rauhoitti mieltä. Varmasti paljon pahempaa tulossa, mutta nyt tietää, millaisia ne on ja miten niiden kestämistä voi itse auttaa. Lämpöpussit ja kuuma suihku olivat todella hyviä!

Huomenna olis niin mainio päivä päivämäärän puolesta syntyä, joten ehkä tänään pitää ottaa kaikki aktivointikeinot käyttöön:D Ainakin ikkunat kaipaisi pesua eikä varmaan kävelykään tekisi pahaa :)

Lala ja masuasukki, huomenna rv 39
 
Lala Kyllä se lähtö synnärille sieltä sitten yhtäkkiä tulee :D jännällä odotan jo sun kuulumisia. Onnea todellakin koitokseen.
Mulla alkoi aamuyöllä synnytys supistuksilla ja sitten siitä hiljaleen aikaisin aamulla lähdetiin laitokselle, pois ei enää käännytetty vaan lapsi oli matkalla mamman luo :D Neuvolassa th sanoi kokoa ajan kontrolleissa ettei ole lapsi vielä kiinnittynyt ja 17.8 illalla tunsin erittäin voimakkaita lapsen liikkeitä, otin kuviakin mahasta koska mahan muoto oli niin erikoinen. Synnyttään mennessä kätilö sanoi, että laskeutunut on ja oli varmaan just tuolloin laskeutunut, kun tunsin sen niin voimakkaasti. Kuvia ottaessani jollain lailla tiesin, että nämä ovat ne viimeiset masu kuvat kotona =) se yökin meni niin erikoisessa olotilassa, kunnes se eka niin tuttu supistus tuli :heart: oi, että sitä synnytystä on niin ihana muistella :)

Pieni Tähtönen ja Pihla 2kk 25vrk :heart:
 
Täällä olen edelleen yhtenä kappaleena! Laskettu aika meni muutama päivä sitten, mutta masuasukki ei ole sitä vielä noteerannut. Onneksi nyt kolmen päivän ajan on jo supistellut enemmän (tosin ei kovinkaan kipeitä) ja lantiossa vihlonut eri tavalla, mutta vielä ei ole tositoimiin päästy. Nyt toivon enää sitä, että se syntyisi luonnollisesti ennen kuin joutuisi yliaikaisuusseurantaan. Käsittääkseni käynnistettynä supistukset on niin paljon kipeämpiä.

Olen käynyt äitiyspolilla seurannassa hänen kokoon liittyen. Viimeksi arvioitiin että kokoa on jo 2,8 kg eli ihan vauvan kokoiseksi luokiteltava sieltä olisi tulossa. Olen yrittänyt keksiä joka päivälle jotain tekemsitä että odottamisen aika ei kävisi niin pitkäksi :)

Lala rv 40+4
 
Ei vieläkään!! Huomenna menen äitiyspolille yliaikaisuuskontrolliin. Pari päivää on ollut taas tuntemuksia enemmän, joten oma toive olisi, että sitä ei heti käynnistettäisi jos ei ole lääketieteellisiä syitä siihen. Olisi niin paljon kivempi, jos voisi luonnollisesti lähteä käyntiin. Huominen kyllä hiukan jännittää, mutta katsotaan mitä lekurit sanovat :)

Lala rv 41+ 4
 
Masuasukki oli kasvanut taas hyvin, mutta olo alkaa sillä käydä hieman tukalaksi. Lapsiveden määrä oli jo vähentynyt ja istukasta alkoi näkymään merkkejä yliaikaisuudesta, mutta ei vielä mitään huolestuttavaa. Tällä kertaa oli tosi mukava lääkäri, joka kuunteli myön mun mielipiteitä. Jos synnytys ei käynnisty ennen pe, sitten menen sairaalaan ja se käynnistetään lääkkeettömällä pallolla, joka avaa kohdunsuuta. Yleensä sen jälkeen pääsee vielä kotiin ja jos synnytys ei käynnisty pe aikana, sitten la tarvii mennä sairaalaan ja sitä jatketaan tavalla tai toisella.

Nyt tosi helpottunut olo, kun ei tarvinnut heti käynnistää ja sain tosi hyvin tietoa eri vaihtoehdoista. Nyt vain vielä odotellaan :)

Lala rv 41 + 5
 
Lala, no johan se siellä sitkeesti on!! Mä olin ihan kypsä siihen 41+1 tilanteeseen. Mutta toivotaan, ett sun kroppa toimis ittekseen ja pääsisit heti jo tänään hommiin!! Täällä vielkin ihmeissään koko synnytyksestä ja tuosta pikkuisesta, joka ei enään mikään pieni ole!!! :D

Smirg ja pikku heppu 6viikkoa!
 
Jes, vihdoinkin voin kertoa vauvauutisia: masuasukki ilmestyi maailmaan pe iltana. Lopputuloksen pitkä ja hoikka POIKA (53 cm; 3,3 kg) :heart:

Synnytys oli kyllä aika erikoinen kokemus. Se piti alunperin käynnistää lääkkeettömästi balongilla, joka olisi stimuloinut muuten kypsää kohdunsuuta avautumaan. Balongin laitto ei onnistunut, kun lapsen pää oli niin alhaalla, joten käynnistys tehtiin Cytotecilla. 6 h supistukset tuli säännöllisesti, lievällä kivulla. Sen jälkeen kivun aste muuttui astetta pahemmaksi, mutta muutama tunti meni hyvin mm. kuuman suihkun avulla. Kun kipu taas lisääntyi, pyysin päästä jo synnytyssaliin. Ennen saliin lähtöä kohdun suu oli auki 3-4 cm. Kun päästiin saliin, se oli auki 6 cm. Ilokaasu oli ihan jees, mutta kivut sitä luokkaa, että pyysin jotain kokovartalopuudutusta. Kätilö totesi, että eteneminen on sen verran rivakkaa, että epiduraalista ei välttämättä ole apua. Näin ollen he päätyivät spinaaliin, mutta laittoivat kuitenkin valmiuden epiduraalillekin, jos tarvetta tulisi. Ehdittiin olla salissa 1,5 h kaiken kaikkiaan, kun poika syntyi (tasan 12 h käynnistyksen aloituksesta). Huvittavinta oli se, kun lapsen pää oli syntynyt, mutta muu kroppa vielä odotti seuraavaa supistusta, poika rääkäisi jo ekan itkunsa :)

Jännittävät hetket eivät päättyneet pojan syntymään. Multa vuosi tosi paljon verta ja epäily oli, että istukka ei ole irronnut kokonaan tai jokin suoni on jäänyt auki. Kun mitkään poppaskonstit eivät auttaneet, mut nukutettiin (sain siis pyytämäni kokovartalopuudutuksen, hehheh) ja kohtu kaavittiin käsin. Hyvä niin, sillä istukka oli irronnut vain osittain ja sen vuoksi menetin verta 3,5 litraa eli n. 70 % koko verestä. Onneksi oli ammattilaisten hoidossa ja heräsin sitten pari tuntia myöhemmin elävien kirjoissa. Mies oli hoitanut vauvaa sillä välin salissa ja minä näin hänet uudelleen sitten muutaman tunnin ikäisenä.

Kaikista tärkeintä on tietysti aivan ihana lopputulos :heart: Poika on vanhempien mielestä tietysti maailman suloisin. Imetys on lähtenyt hyvin käyntiin (rintakumin kera) ja maitoa tuntuu tulevan aika paljon. Nyt sitten totuttelemme kotielämään ja toisiimme. On tämä niin ihanaa :heart:

Lala ja poju
 

Yhteistyössä