20v. ja lapsettomuus

  • Viestiketjun aloittaja itkusilmä
  • Ensimmäinen viesti
itkusilmä
Hei!
sellaista ajattelin kysäistä attä missä vaiheessa olette lähteneet lapsettomuustutkimuksiin?
itse olen 20v. ja yritystä takana jo 7 kiertoa.yksi keskenmeno yk 3 ja sen jälkeen siis mennyt 4 kiertoa tuloksetta. keskenmeno tapahtui viikolla 5. olen todella masentunut ja surullinen asiasta.en olisi uskonut että tälläista sattuu omalle kohdalle... :'(
 
Julkiselle et pääse tutkimuksiin ennen kuin on ollut vuosi yritystä ja luultavasti et vielä silloinkaan, koska olet kuitenkin tullut raskaaksi. Keskenmeno riski on aina aika suuri, joten ei ole mitenkään poikkeus. Vähintään vuosi yritystä tuon keskenmenon jälkeen niin saat lähetteen, mutta siitä menee vielä useampi kuukausi että tutkimukset pyörähtää käyntiin. Yksityiselle voit yrittää hakeutua ja sinne pääsee heti, mutta on kyllä tyyristä.

Sinuna en vielä todellakaan huolestuisi, puoli vuottakin yritystä on normaali aika ja siitä keskenmenosta ei ole vielä niin kauaa. Nyt tsemppiä vaan yritykseen ja toivottavasti tärppää nopeasti ja pysyy kyydissäkin tällä kertaa :)
 
Onko kiertosi epäsäännöllinen? Koska jos on, voi vaikeuttaa raskautumista. Ja sen vuoksi voisi jo yksityiselle lähteäkin. Tietysti muutenkin tahtoessaan ja jos rahaa on. Ja jos/kun kovasti mietityttää onko jotain häikkää jossain, voithan mennä gynekologille tutkimukseen ja kertoa huolesi. Kuulisit asiantuntijan mielipiteen.
Itse kävin ensin yksityisellä gynellä ja puolen vuoden päästä yksityiselle lapsettomuusklinikalle. Siinä välissä oli tuulimunaraskaus. Kaksi vuotta lasta yritetty ja jonkinlainen ovulaatiohäiriö on. Clomifen-lääkkeet lääkäri määräsi tähän alkuun, kun ei kummempia syitä löytynyt. 2.kierto clomien kanssa siis ja toivottavasti tärppää!
Mielenrauhan vuoksi suosittelen gynelle ajan varaamista! Hyvä että ajoissa mietit tätä asiaa, itse olisin voinut lähteä jo aikaisemmin.Tsemppiä!
 
ap vieras
kierto mulla on hyvin säännöllinen, jopa pillereiden lopettamisen jälkeen (lopetin ne siis n.8kk sitten) 28-30 päivää. eikä koskaan oo ollu kierron kans ongelmia,aina se on ajallaan tullut melkein samaan kellon aikaankin vielä..varasin gynelle jo ajan mut se on vast toukokuun lopus. on tää raskasta..kiitos vastauksista!
 
Ensinnäkin: :hug:

On varmasti raskasta.
Hyvä, että olet jo varannut ajan gynelle, varmasti siellä selviää enemmän, kuin omassa päässä pähkäillen. Onko gyne yksityinen vai julkisella puolella?
Ajattelin vain varoittaa, että julkisella puolella voi käydä niinkin, ettei asiasi etene vielä, koska "olet kuitenkin onnistunut raskautumaan", keskenmenosta huolimatta. Eikä yritystäkään ole vielä vuotta takana...

Ihan niinkuin tää asia ei olisi tarpeeksi rankka muutenkin, niin sitten joutuu vielä venailemaan. :(

Mun pitäis kans hakeutua tutkimuksiin johonkin päin, ehkä gyneltä myös aloittaa. Minäkin siis 20v. ja lapseton, kesällä tulee vuosi yritystä täyteen. En ole silti vieläkään varannut gyneaikaa, ajattelen aina: "katsotaan nyt vielä tämä kierto" jne..Ehkä mulla on eräänlainen kieltovaihe meneillään vieläkin tämän asian kanssa?

No jokatapauksessa tsemppiä sulle toukokuun gynekäynnille! Ja jaksamista tämän raskaan taakan kanssa! :heart:
 
ulkopuolinen
Tulin puhtaasti vahingossa tälle "osastolle" ja ikäsi takia oli pakko avata tämä keskustelu. Ensinnäkin olen pahoillani keskenmenostasi, (itsekin sen kokenut) ja onnistumisen odottelusta. En itse kärsi lapsettomuudesta, mutta hyvä ystäväni kuuli jo yläasteaikoina, ettei koskaan tule saamaan lapsia.
Vuodet rullasivat eteenpäin ja ilman minkäänlaisia hoitoyrityksiä hän odottaa nyt esikoistaan raskauden keskivaiheilla. Olemme sinua muutaman vuoden vanhempia, että ei mitään hirveää eroa siinäkään.
En tiedä, halusin vain sanoa, että vaikka se antaisi odottaa itseään, ei mikään ole mahdotonta. Toivon kovasti onnea yritykseenne! :hug:
 
:hug:

Tiedän miltä tuntuu, kun ei lasta kuulu, vaikka on nuori.. :'( Jos yhtään helpottaa, niin teillä kuitenkin on mahdollisuus, yksi pieni enkeli jo alun sai.

Minä pääsin hoitoon julkiselle puolelle jo 4kk jälkeen, koska kierrot olivat pitkiä (jopa 86 päivää), muuten olisin varmaan joutunut odottaa sinne vuoteen asti. Koettakaa jaksaa! :hug: :heart:
 
kuupää harmailee
Samanikäinen olen, meillä syyskuusta asti yritystä. Ei ainoatakaan plussaa, ei edes roskishaamua. :'(

Kierrot pitenee vaan, joten joku taitaa olla vialla, tässä kierrossa tuskin olen edes ovuloinut.

Tässä iässä pitäs olla hedelmällisyys huipussaan, ni sitte tulee tämmöstä. :'(

Lääkäriin aion ottaa yhteyttä, kunhan menkat nyt ensin alkais...tiiä edes millon ne alkaa ku vetää vaan pitemmäksi koko ajan. :'(
 
itkusilmä
ajattelin kertoa nyt tilanteesta.eli piti alkaa torstaina menkat.no eipä alkaneet eikä ole vieläkään alkanu.raskaustestin tein pe ja su ja negoja olivat..jotenki oli taas niin varma tästä kierrosta.ovulaatiota en siis löytänyt silloin kun sen luulin sen olevan (laskin sen 28 päivän kierron mukaan,viimeisen tikutin kp 17 ja negaa näytti, ei edes haamua..) ajattelin että olisiko ollut mahdollista että ovulaatio olisi ollut vain myöhäss kun sitten kp 22 tuli todella paljon valkovuotoa ja vähän nippaili mahasta.en tikutellut enää silloin (ovistikut loppuivat, en viittinyt turhaa ostaa uusia..)..nyt en tiä oikein että missä mennään.. jotenki kai se on van jaksettava...kuinka ,osaatteko sanoa, koska niitä sellaisia hormonipillereitä saattais saada,joilla edesautetaan raskaaksituloa?en tiedä niiden pillereiden nimeä enkä toimintatapaa, olen vain kuullut sellaisista.jos joku tietää niistä niin ennen kuin niitä annetaan niin pitääkö olla mitattu omat hormonipitoisuudet, eli täytyykö olla jotakin "vikaa" jo löytynyt omasta hormonituitannosta? entä niiden pillereiden haittavaikutukset, jos niitä on?
 

Yhteistyössä