2v:n nukutushelvetti

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Tuo meidän tyttö, nyt 2v on koko pienen ikänsä ollut erittäin huono nukkuja, nukahtaminen on kuitenkin tähän asti ollut helppoa eli on nukahtanut muutamassa minuutissa omaan sänkyynsä.
Mut nyt pari viikkoa sekä päivä- että yöunille meno on ollu ihan yhtä taistelua.Tyttö aloittaa pelleilyllä ja lopulta nukahtaa itkun kanssa ja aikaa kuluu ½-1½h!! ihan sama mennäänkö sänkyyn umpiväsyneenä vai jo hieman ennakoiden. Iltarutiinit on pysyny samanlaisina, eikä mitään muutoksia muutenkaan
En ymmärrä, kuuluko ikään vai mitä
 
Annu
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuo meidän tyttö, nyt 2v on koko pienen ikänsä ollut erittäin huono nukkuja, nukahtaminen on kuitenkin tähän asti ollut helppoa eli on nukahtanut muutamassa minuutissa omaan sänkyynsä.
Mut nyt pari viikkoa sekä päivä- että yöunille meno on ollu ihan yhtä taistelua.Tyttö aloittaa pelleilyllä ja lopulta nukahtaa itkun kanssa ja aikaa kuluu ½-1½h!! ihan sama mennäänkö sänkyyn umpiväsyneenä vai jo hieman ennakoiden. Iltarutiinit on pysyny samanlaisina, eikä mitään muutoksia muutenkaan
En ymmärrä, kuuluko ikään vai mitä
Voi olla, että alkaa olla aika miettiä päiväunien poisjättöä...vai onko lapsi kotihoidossa? Oletan näin. Eli nukkuuko lapsi "liikaa"?
 
Meillä alkoi olla kuukaus sitten samaa oiretta. Hirmu tappelu unille mennessä, joten jätin päikkärit pois. Nyt menee illat hienosti. Joinain päivinä tyttö nukahtaa sohvalle ruuan jälkeen, mutta ei usein.
Eli itse "päättää" päikkäreistä. Ikää nyt 1v 3kk
 
ap
joo kotihoidossa on...tuntuu vaan, että päiväuniaikaan on kuitenki väsynyt ja nukkuu kevyesti sen 1½-2h sit kun nukahtaa (päikkäritaistelu on kyl myleensä lyhyempi max.½h)
>Pitänee kokeilla tuota päiväunen poisjättämistä
 
Alkuperäinen kirjoittaja Marsupilami--:
Meillä alkoi olla kuukaus sitten samaa oiretta. Hirmu tappelu unille mennessä, joten jätin päikkärit pois. Nyt menee illat hienosti. Joinain päivinä tyttö nukahtaa sohvalle ruuan jälkeen, mutta ei usein.
Eli itse "päättää" päikkäreistä. Ikää nyt 1v 3kk

Mun mielestä ton ikäisen kuuluu vielä nukkua päiväunet.

 
Annu
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
joo kotihoidossa on...tuntuu vaan, että päiväuniaikaan on kuitenki väsynyt ja nukkuu kevyesti sen 1½-2h sit kun nukahtaa (päikkäritaistelu on kyl myleensä lyhyempi max.½h)
>Pitänee kokeilla tuota päiväunen poisjättämistä
Niin tai ainakin lyhentäis? Tosin sitten on varmasti pahalla päällä ku herätetään kesken...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Yön Musta Ninjapinja:
Alkuperäinen kirjoittaja Marsupilami--:
Meillä alkoi olla kuukaus sitten samaa oiretta. Hirmu tappelu unille mennessä, joten jätin päikkärit pois. Nyt menee illat hienosti. Joinain päivinä tyttö nukahtaa sohvalle ruuan jälkeen, mutta ei usein.
Eli itse "päättää" päikkäreistä. Ikää nyt 1v 3kk

Mun mielestä ton ikäisen kuuluu vielä nukkua päiväunet.
No oisko se sitten parempi että joka päivä itkulla ja huudolla nukuttaisin ja illat menis tappeluks, josta seuraisi levoton yö, ja väsymys- Eli jatkuva noidankehä...????

Lapset on erilaisia, jotkut nukkuu päiväunet säännöllisesti vielä 5-6 vuotiaana, jotkut lapset ei nuku 1 ikävuoden jälkeen...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Marsupilami--:
Alkuperäinen kirjoittaja Yön Musta Ninjapinja:
Alkuperäinen kirjoittaja Marsupilami--:
Meillä alkoi olla kuukaus sitten samaa oiretta. Hirmu tappelu unille mennessä, joten jätin päikkärit pois. Nyt menee illat hienosti. Joinain päivinä tyttö nukahtaa sohvalle ruuan jälkeen, mutta ei usein.
Eli itse "päättää" päikkäreistä. Ikää nyt 1v 3kk

Mun mielestä ton ikäisen kuuluu vielä nukkua päiväunet.
No oisko se sitten parempi että joka päivä itkulla ja huudolla nukuttaisin ja illat menis tappeluks, josta seuraisi levoton yö, ja väsymys- Eli jatkuva noidankehä...????

Lapset on erilaisia, jotkut nukkuu päiväunet säännöllisesti vielä 5-6 vuotiaana, jotkut lapset ei nuku 1 ikävuoden jälkeen...

Tiedän kyllä, että erilaisia ovat lapset. Tää nyt oli mun mielipide, mutta tehköön jokainen niinku tykkää..

 
Voi kuulua kehitykseen myös,uhmaa ja omaa tahtoa alkanut löytyä ainakin meiän ja ystävien 2 vuotiailta. Omani täyttää ens kuussa 2v ja samanlaista pelleilyä harrastaa iltasin,iso sänky ollut 6vk niin sieltä kipittää mooooonta kertaa pois. Me viemme takasin ja lopulta vahtaamme hänen ovensa takana eikä lasketa huoneesta edes pois,sitten tyttö menee sänkyyn ja nukahtaa.
Päikkäreistä kanssa että meillä nukkuu vielä kauan jos voin asiaan vaikuttaa. Nytkin saattaa nukkua 3h päivällä(vknloppusin) eikä yöt kärsi. Jos olis kotihoidossa niin ehkä ei tarttiskaan,koti on kuitenkin koti eikä meno ole samanlaista. Kyllä hoitopäivät on pienelle kuitenkin pitkiä ja rankkoja,herää aikaisin ja toimintaa koko ajan,joten useimmat hoidossa olevat nukkuu päikkärit ja kunnon yöunetkin.
Suosittelen lyhentämään ensin unia ja kokeilla niin...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Yön Musta Ninjapinja:
Alkuperäinen kirjoittaja Marsupilami--:
Meillä alkoi olla kuukaus sitten samaa oiretta. Hirmu tappelu unille mennessä, joten jätin päikkärit pois. Nyt menee illat hienosti. Joinain päivinä tyttö nukahtaa sohvalle ruuan jälkeen, mutta ei usein.
Eli itse "päättää" päikkäreistä. Ikää nyt 1v 3kk

Mun mielestä ton ikäisen kuuluu vielä nukkua päiväunet.
Eipä se iästä ole kiinni, esikoisella oli vauvanakin kausi että nukkui kuukausien ajan vain 15min päivässä..! Sitten alkoi lähellä 1veetä nukkua n. tunnin päiväunia. Tällä hetkellä 1v 10kk ei nuku joka päivä päiväunia, riippuu mihin aikaan on herännyt. Ihan turhaa olisi päivällä taistella 2h unille menon kanssa, kun ei aina edes ole nukahtanut, ja jos nukkuisi myöhään iltapäivällä menisi valvominen jonnekin 22-23 asti. Joten mieluummin ilman päikkäreitä ja ajoissa, ilman taisteluja, nukkumaan yöksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Marsupilami--:
Meillä alkoi olla kuukaus sitten samaa oiretta. Hirmu tappelu unille mennessä, joten jätin päikkärit pois. Nyt menee illat hienosti. Joinain päivinä tyttö nukahtaa sohvalle ruuan jälkeen, mutta ei usein.
Eli itse "päättää" päikkäreistä. Ikää nyt 1v 3kk
|O Perhanan kirihärö!!!
Ikää on 2v 3kk
Soooooriiiiii :whistle:
 
tiina
meilläkin on ollut jonkin aikaa ilmassa nukahtamisvaikeutta iltaisin, varsinkin pitkien (yli tunti) päikkäreidän jälkeen.
Jos poika on saanut nukkua päivällä niin pitkään kuin haluaa on nukahtaminen illalla venynyt joskus jopa 23.30een! Normaali nukkumaanmenoaika on meillä ollut aina n. klo 21.

Pienet tirsat/levähdyksen poika päivällä selvästi tarvitsee, mutta kyllä häntä on heräteltävä viimeistään sen tunnin jälkeen.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuo meidän tyttö, nyt 2v on koko pienen ikänsä ollut erittäin huono nukkuja, nukahtaminen on kuitenkin tähän asti ollut helppoa eli on nukahtanut muutamassa minuutissa omaan sänkyynsä.
Mut nyt pari viikkoa sekä päivä- että yöunille meno on ollu ihan yhtä taistelua.Tyttö aloittaa pelleilyllä ja lopulta nukahtaa itkun kanssa ja aikaa kuluu ½-1½h!! ihan sama mennäänkö sänkyyn umpiväsyneenä vai jo hieman ennakoiden. Iltarutiinit on pysyny samanlaisina, eikä mitään muutoksia muutenkaan
En ymmärrä, kuuluko ikään vai mitä
Meillä lapsi on kotihoidossa jättänyt päikkärit pois parivuotiaana. Kokeile laittaa illalla aiemmin nukkumaan ja jättää päikkärit pois. Itse kyllästyin siihen lapsen itkettämiseen päivällä ja illalla. Hetken kesti totutella uuteen rytmiin vaan kyllä kannatti. Päivällä pidetään ulkoilujen ja ruokailujen välillä sellanen lepohetki, luetaan sängyssä kirjaa tai kuunnellaan musiikkia.
 
meidän tytöstä tullut kanssa aikomoinen nukutettava,ikää elokuussa 2v.. huutoa ja tappelua, vaikka väsyttää selvästi!
ja kokeiltiin jättää päikkärit pois, hullummaks vain meni,oli yliväsynyt,eikä muuta ku riehunu ja huutanu,ja yö oli tosi levoton,eli selvästi tarvii vielä pienet päikkärit.
ihana ihana uhmaikä... :headwall: ja tyttö on muutenki todella temperamenttinen.. (äitin tyttö :whistle: ) vinkkejä otetaan vastaan! :D
 
suvi-tuuli
meillä poika 1,9v. teki samaa reilut kk sitten, eli uskoisin liittyvän ikään! meillä tilannetta kesti noin 6 viikkoa jonka jälkeen palattiin entiseen ihan vain yhtenä iltana. päiväunia ei jätetty pois (pari h) koska jos herää niiltä aikaisemmin tms. niin rötköttää kiukkuisena lattialla jo 16 jälkeen, tarvitsee siis päiväunet vielä ehdottomasti.
illalla meillä uniaika 19.30, välillä jo aikaisemmin eli uskoa vain siihen että kyllä se pian helpottaa!!! meillä tosiaan se 2,5 h oli kanssa yhtä pelleilyä ja loukkaantunutta itkua mutta nyt kun tilanne normaali niin pikkumies nukahtaa noin vartissa, ilman edes että yrittää pelleillä.
JAKSAMISTA!
 
minä vain :)
Meillä 2 lasta!!tyttö 2v7kk ja poika 1v5kk...
Tytöllä oli kanssa 2 vuoden iässä sama ongelma..jätettiin päikkärit pois aina välillä!!oli päiviä jolloin ei niitä kaivannut ja muutaman päivän päästä halusikin jo itse nukkumaan!!
Nyt taas joka päivä nukkuu 2-3h ja illalla nukkumaan 21 (välillä venyy)Ja aamulla herää 7-8aikaa!!Itse olen sitä mieltä että kyllä lapsi tarvitsee päiväunet vielä 3 vuotiaanakin!!Riippuu tietysti myös onko paljon ohjelmaa päivässä!!Me käydään useesti aamulla sekä illalla pihalla touhuamassa ja se on tosi väsyttävää!!
Poika on nukkunut aina tosi hyvin (kop,kop)aamulla siis herää 7-8 aikaa ja päikkäreille 12 aikaa ja nukkuu 2-4h ja illalla on valmis sänkyyn 20...nukahtaa sinne itse parissa minuutissa!!aamulla herää 7-8 aikoihin!!
Jaksamista teille...ja tehkää niinkuin parhaimmalta tuntuu!!
välillä voi olla kyllä niitä päiviä että on parempi jättää unet pois koska ei mitään järkeä väsyttää itseään ainaisella taistelulla!!
 

Yhteistyössä