2veellä kuumetta 38,7, lääkäriin?

  • Viestiketjun aloittaja maikku
  • Ensimmäinen viesti
maikku
Meidän tyttönen sitten sairastui kovaan flunssaan, nyt kuume pepusta 38,7astetta. Tosi kipeän oloinen, ei oikein maistu edes ruoka. Pitääkö tässä nyt päivystykseen lähteä, vai katselenko yön yli?

Anteeksi luultavasti tyhmä kysymys, mutta on eka kerta kun on tämä tyttö kipeänä...:(
 
Itse annoin panadolin ja puolikkaan buranan ja kuume laski 37 asteeseen.. Jos ei noilla ois laskenu niin oisin vieny lääkärille. Näin oli ohjeet sikaflunssan aikaanki meillä.

Lisäys: Panadolin ja buranan välissä oli useita tunteja.
 
Solina
Tyhmiä kysymyksiä ei olekkaan, vain tyhmiä vastauksia, varsinkin tällä palstalla...

Anna kuumelääkettä ja vaikka jätskiä tai mehua, mitä tahansa meneekin alas. Sitten nukkumaan.

Niin meidänkin kuumepotilas tekee tänään. Äsken söi jätskiä ja sai lääkettä nyt menee suihkussa käymään ja sitten sänkyyn.
 
vieras
Eli kuumetta olisi kainalosta mitattuna 37,7 astetta.Anna kuumelääkettä ja varaa huomenna lääkäriaika jos huolettaa, itse olen vienyt lääkäriin jos kuume vain jatkaa nousuaan.
 
vieras
Mä muistelen saaneeni sellaita ohjetta, että yli neljänkymmenen kuume ja lapsen yleisvointi on ne mittarit, joilla sitten päivystykseen. Itse antaisin kans sitä lääkettä ja ehdottomasti juotavaa reilusti ja usein, seuraisin miltä lapsi vaikuttaa voinniltaan ja hengitystä.
Lapsilla kuume menee helposti korkeaksi, mutta ei sitä varmaan päiväkausia voi korkeaa kuumetta katsoa huolestumatta.
 
miu
ei tarvitse lähteä lääkäriin eka päivänä, eikä toisenakaan. Jos on yli 3 vuorokautta kuumeessa, niin sitten käy näytillä. Kuumelääkettä ja juotavaa tarjolle: pillimehua, mehujäätelö..
 
anna paljon nestettä. ruoka ei maistu kipeänä kaikille lapsille hyvin.

ja anna lääkettä yöksi. ja yöllä kannattaa mitata kuume myös. anna nukkua vähemmissä vaatteissa, vaikka t-paidassa vain.

yleensä 38,5 on se raja kun lääkettä, mut tietysti silloinkin jos on kipeä muutenkin.
 
Mitään ns. vaarallisen kuumeen rajaa ei todellisuudessa enää tuon ikäisellä ole. Kuume voi olla vaikka 40. Tärkeintä on lapsen vointi. Jos on ok, ainakin juo nesteitä eikä vaikuta muutoin poikkeavalta (pientä väsymystä lukuunottamatta) annat ilman muuta kuumetta alentavaa lääkettä. Parasetamoli on kuumelääkkeenä yleensä paras. Nestemäisenä sitä voi antaa 1-3 kertaa päivässä. Lisälääkkeenä tarv. Pronaxen-neste tai vaikkapa Burana-supot.

Voi hyvin seurailla siis huomiseen, jos vointi muutoin ok.

Ruokahalua lapsilla ei kuumeessa yleensä ole, mutta nestettä täytyy ottaa ilman muuta.

Yöllä ei tarvitse mittailla kuumetta, jos nukkuu rauhallisesti ja hengittelee normaalisti.

Vaaran merkkejä:

a) lapsi on poikkeuksellisen unelias, nukahtelee, ei seuraa katseellaan kuten tavallisesti

b) on käsittelyarka, itkee kosketuksesta, ei halua olla lainkaan sylissä

c) iholle nousee outoa ihottumaa, laikkuja

d) lapsi ei juo mitään, ei syö

e) on muutoin selkeästi poikkeava vanhempien mielestä
 
Peuhu
Alkuperäinen kirjoittaja janssoni09:
kuumeeksi katsotaan yleensä yli 38,5.
itse uskaltaisin olla kotona jos lapsi muuten hyvävointinen, jaksaa leikkiä, ei ole mitenkään väsähtänyt, veltto tms...
Tarkoitit varmaan että kuumeeksi katsotaan 37,5 ?

 
meiju
no mä vein 1v lääkäriin kun kuumetta oli 39,4 ja käsikauppa lääkkeillä ei laskenut, sillon saatiin pronaxenia ja se autto.. en lähtis sun typyä viemään koska toi on tosiaan siinä kuumeen rajoilla vielä.. ja se et mitäs ne siellä lääkärissä sille tekee.. ??
 
meiju
Alkuperäinen kirjoittaja Peuhu:
Alkuperäinen kirjoittaja janssoni09:
kuumeeksi katsotaan yleensä yli 38,5.
itse uskaltaisin olla kotona jos lapsi muuten hyvävointinen, jaksaa leikkiä, ei ole mitenkään väsähtänyt, veltto tms...
Tarkoitit varmaan että kuumeeksi katsotaan 37,5 ?
Ei vaan lapsilla 38,5 pidetään rajana.. ennen sitä ei pitäis edes lähteä lääkitsemään..
 
meiju
Alkuperäinen kirjoittaja miu:
ei tarvitse lähteä lääkäriin eka päivänä, eikä toisenakaan. Jos on yli 3 vuorokautta kuumeessa, niin sitten käy näytillä. Kuumelääkettä ja juotavaa tarjolle: pillimehua, mehujäätelö..
Ja tää 3 päivän sääntökin lähinnä silloin kun ei ole muita oireita kun tuo kuume.. jos selvästi kerta flunssainen niin voi lämpöillä sen viisikin pävää.. harvemmin kuitenkaan lapset pitkään lämpöilee..
 
Alkuperäinen kirjoittaja meiju:
Alkuperäinen kirjoittaja Peuhu:
Alkuperäinen kirjoittaja janssoni09:
kuumeeksi katsotaan yleensä yli 38,5.
itse uskaltaisin olla kotona jos lapsi muuten hyvävointinen, jaksaa leikkiä, ei ole mitenkään väsähtänyt, veltto tms...
Tarkoitit varmaan että kuumeeksi katsotaan 37,5 ?
Ei vaan lapsilla 38,5 pidetään rajana.. ennen sitä ei pitäis edes lähteä lääkitsemään..
Ei pidä lainkaan paikkaansa.

Lapsilla normaali ruumiinlämpö vaihtelee yleensä 37-37.5 C. Tämän jälkeen 37.5-38 on jo selkeästi "lämpöä", > 38 C kuumetta. Aina voi antaa kuumelääkettä, jos on nousussa ja lapsi oireilee kuumeesta. Ei siihen ole olemassa ehdottomia sääntöjä.

Toisaalta minkäänlaista kuumetta ei periaatteessa tarvitse hoitaa, jos lapsi voi hyvin. Ylärajaa ei ole.

Poikkeus: Pienillä vastasyntyneillä 0-3 kk (-6 kk) ON OLTAVA tarkkana kuumeen suhteen eli jos nousee yli 38(,5) C -> päivystykseen, etenkin juuri ikäryhmässä 0-3 kk.
 
peuhu
Alkuperäinen kirjoittaja meiju:
Alkuperäinen kirjoittaja Peuhu:
Alkuperäinen kirjoittaja janssoni09:
kuumeeksi katsotaan yleensä yli 38,5.
itse uskaltaisin olla kotona jos lapsi muuten hyvävointinen, jaksaa leikkiä, ei ole mitenkään väsähtänyt, veltto tms...
Tarkoitit varmaan että kuumeeksi katsotaan 37,5 ?
Ei vaan lapsilla 38,5 pidetään rajana.. ennen sitä ei pitäis edes lähteä lääkitsemään..
Oli puhe mikä luokitellaan KUUMEEKSI ei ollut lääkityksestä puhe.

 
m
Alkuperäinen kirjoittaja peuhu:
Alkuperäinen kirjoittaja meiju:
Alkuperäinen kirjoittaja Peuhu:
Alkuperäinen kirjoittaja janssoni09:
kuumeeksi katsotaan yleensä yli 38,5.
itse uskaltaisin olla kotona jos lapsi muuten hyvävointinen, jaksaa leikkiä, ei ole mitenkään väsähtänyt, veltto tms...
Tarkoitit varmaan että kuumeeksi katsotaan 37,5 ?
Ei vaan lapsilla 38,5 pidetään rajana.. ennen sitä ei pitäis edes lähteä lääkitsemään..
Oli puhe mikä luokitellaan KUUMEEKSI ei ollut lääkityksestä puhe.
Tiedän kyllä ja tuo on se raja ollut.. näköjään nyt kun katselin niin on muuttunut et 38 pidetään rajana jos lapsi levossa.. eli toisaalta jos lapsi touhuaa ja mittari näyttää 38,5 ei se ole vielä kuumetta..
 
Peuhu
Alkuperäinen kirjoittaja pennola:
Alkuperäinen kirjoittaja meiju:
Alkuperäinen kirjoittaja Peuhu:
Alkuperäinen kirjoittaja janssoni09:
kuumeeksi katsotaan yleensä yli 38,5.
itse uskaltaisin olla kotona jos lapsi muuten hyvävointinen, jaksaa leikkiä, ei ole mitenkään väsähtänyt, veltto tms...
Tarkoitit varmaan että kuumeeksi katsotaan 37,5 ?
Ei vaan lapsilla 38,5 pidetään rajana.. ennen sitä ei pitäis edes lähteä lääkitsemään..
Ei pidä lainkaan paikkaansa.

Lapsilla normaali ruumiinlämpö vaihtelee yleensä 37-37.5 C. Tämän jälkeen 37.5-38 on jo selkeästi "lämpöä", > 38 C kuumetta. Aina voi antaa kuumelääkettä, jos on nousussa ja lapsi oireilee kuumeesta. Ei siihen ole olemassa ehdottomia sääntöjä.

Toisaalta minkäänlaista kuumetta ei periaatteessa tarvitse hoitaa, jos lapsi voi hyvin. Ylärajaa ei ole.

Poikkeus: Pienillä vastasyntyneillä 0-3 kk (-6 kk) ON OLTAVA tarkkana kuumeen suhteen eli jos nousee yli 38(,5) C -> päivystykseen, etenkin juuri ikäryhmässä 0-3 kk.
Meilläpäin kuume ja lämpö on sama asia :D. Ja raja on 37.5 kun saa töistä olla pois eikä päiväkoti ota lasta vastaan. Lapsi on silloin kuumeessa. Jokainen sit alkaa lääkitä siinä vaiheessa kun itse katsoo tarpeelliseksi.

 

Yhteistyössä