<3 <3 <3 <3 <3 TOUKOKUUN TOIVOTUT TOUKOKUUSSA <3 <3 <3< 3 <3

Eeti ym. imetyksen kanssa painivat: Antaisin itse vauvan olla rinnalla niin kauan kuin haluaa ja tuo katrinaisen mainitsema imetyksen tauottaminen (vaipan vaihto tms. ) kuulostaa paljon vauvaystävällisemmältä tavalta. En alkaisi itse arvioimaan milloin vauva on syönyt riittävästi; lienee aika mahdotonta tietää? Puklaaminen on normaalia niin kauan, kun paino nousee ja puklaus ei tunnu sattuvan eikä puklu suorastaa suihkua vauvan masusta.

Mahavaivat voi johtua suihkutisseistä, pumpatkaa enimmät pois ja sitten vasta vauva rinnalle syömään. Suurimmalla osalla mahavaivoja on eikä niitä vie pois kuin kasvaminen - suolen "kypsyminen". Niin se vain on ja kuuluu asiaan. Oma ruokavalio (siis äidin) on se ensimmäinen, johon pitäisi kiinnittää huomiota. Kahvi, omenat, suklaa, mansikat, herneet...mitä kaikkia ruokia sitä onkaan mitkä voi aiheuttaa mahavaivoja vauvalle.

Täysimetin esikoisen 6 kk asti, ja sain neuvolaa paljon enemmän apua imetystukilistasta!! Aivan mielettömän hyvät sivut, eikä mitään hapatusta. Käykää ihmeessä tutustumassa, itse sain nimenomaan sieltä apua asiaan kuin asiaan. Vauvat on rinnalla paljon, se on ihan luonnollista ja elintärkeää. Läheisyys on niiiiiin tärkeää pienelle, onhan ne ollu ensin 9 kk mahassa vain; tottakai ne haluaa sitä nytkin. Lisäksi maito nousee paremmin jne. Raskasta on ajoittain, mutta nopeammin se loppuu kuin raskaus. Valitettavasti, tulette huomaamaan. Pitkät imetyssessiot päättyy noin 3 kk iässä, kun vauvan imemistapa muuttuu ja maha on täynnä entisen (jopa) tunnin sijaan 5 minuutissa!

Vauvan kakka on keltaista ja juoksevaa, joskus jos joutuu pumppaa kakkaa pois saa sen jopa suihkuamaan kaarella pois. Kakka imeytyy vaippaa, seassa saattaa olla pienta raetta. Mutta tosiaan kun ei syö muuta kuin nestemäistä, niin eipä se kakka kovin kiinteää voi mitenkään olla.

Tuossa nyt jotain neuvoja. Muistakaa nukkua ja syödä hyvin - eikä turhia stressejä saa ottaa itselleen siivouksesta, painon pudotuksesta tai muusta "joutavan päiväisestä"

Tupuna, oonkin miettiny ootko päässy jo synnyttää! Meillä sama la..siis huomenna. Hohhoijaa, ei mitää merkkejä täälläkään enää synnytyksen lähestymisestä. Ja kyllä tosiaan rassaa tuttujen ja sukulaisten kyselyt!!!! -"Eikö yhtään tunnu siltä, et vauva syntyis???" Haloo, kukaan ei tiedä millon vauva syntyy, jos siis tulee spontaanisti. Anoppi on ehkä pahin kyselijä. On jo ihan suoraan kielletty kyselemästä, niin eikös vaan tänään pitänyt taas kysästä. Ai että kun tekis mieli sanoa, et miten on mahdollista ettette tiedä! Sehän synty jo 2 päivää sitten, laitettiin kyllä viestiä... Ärsyttää ihan suunnattomasti.

Jeps, mut tosiaan ei mitään merkkejä synnytyksestä. Ässistä ei mitään hyötyä. Tsempit käynnistykseen menijöille! Hyvin se Repa menee - ilman kipua sitä vauvaa ei ulos saa mitenkään; mutta sitten se on ohi! Ja onnea vauvan saaneille!!!!!!! :heart:

sinuhe ja ukkeli 39 + 6 - voi kauhistus!
 
Tulin vain ilmoittelemaan että yhdessä kasassa ollan täälläkin vielä....Painun siivouksen pariin josko sillä sais jotain jo aikaseksikin..

JA ONNEA KAIKILLE VAUVAUTUNEILLE!!! :heart: :heart:

liinu83 ja möykky 41+0 joka ei halua tulla ulos
 
ONNEA KAIKILLE PIENISTÄ VAUVOISTA! :)

Tulinpa sitten ilmottautumaan että yhdessä koossa vieläkin ollaan :ashamed:
Vaikka eilen lupaili joniin hyvin! No meninpä sitten viiden aikaan saunaan ja olin hetken, tuli huono olo ja lähdin pois, supistukset hävisi sen myötä.
Lähdettiin vielä siskolleni käymään, 60km matkaa edes takaisin, sai aikaan vain pieniä mahan kovettumisia. Illalla katsottiin leffaa ja supistukset tekivät taas tuloaan, 2 asti valvoin, mutta niiden väli oli jotain 15min. Ja pikku hiljaa loppui ja nukahdin.
Tänään olo mitä mainioin! :kieh:
Noh, viimestään kesäkuussa sitten käynnistyksellä syntyy tai hyvällä säkällä kun ensiviikon aikana muutetaan! :p
 
Onnea kaikille vauvautuneille!!!

Sädis + muut imetysneuvoja antaneet: ootte varmasti ihan oikeassa että vauvan pitää olla paljon rinnalla.. Mulla vaan ei kyllä hermot riitä siihen että eka vauva lutkuttaa 40 min pitää 10 min taukoa ja on tissillä taas yli puolituntia... Missäs välissä sitä pitäs käydä suihkussa jasyödä??? Eli tuntuu että vauva ei mun tissiruuasta tule lainkaan täyteen. Olen varmaan huono äiti ja itsekeskeinen kun ajattelen näin, mutta en välitä.. Meillä mennään toistaiseksi tissi + korvike linjalla... Ja tähän taitaa olla tyytyminen.. Pumppaamisesta ja tissillä olosta huolimatta maitoa ei tule sen vertaa että vauva olis kylläinen.. Kurjaa sanon mä..

Olipas avautumista kertaalleen... Muuten on ollut hauska sunnuntai. Käytiin kolmistaan kävelyllä ja jädellä, kun aurinkokin paisto...

hauskaa sunnuntaita

birdie +ahmatti 15 pv
 
:heart: Paljon paljon Onnea Hemulille ja Monitoimityökalulle vauveleista :heart:

Täällä supistelee säännölisen epäsäännöllisesti! Tylsää!!!! Ja itkettää ihan koko ajan, monta asiaa, mitkä vaivaa mieltä ja vetää olon alakuloiseksi :'( Sniif!

Eipä kai muuta!

PP ja Onni 40+3 :heart:
 
Sinuhe: olipa tyhjentävä puheenvuoro =) . Olen samoilla linjoilla.

Birdie: Sinä teet niinkuin itse parhaaksi näet. Mutta jotenkin tuntuu hassulta, että ihmettelet miksei vauva ole tyytyväinen ja silti et " kestä" että vauva on rinnalla koko ajan .
:/ . Ja taas kerran se klisee: sitä se vauva-arki vaan on! ;) Haluaa tai ei, mutta tissi ja läheisyys se on mikä on se vauvan pitää tyytyväisenä, vaikka se tuntuisi äidistä kuinka rasittavalta tahansa ;)
 
Ehtoota vaan kaikille!
Joku tuolla laittoi, että kohta on toukokuu lopuillaan ja urakat suoritettu. Musta juuri tällä hetkellä tuntuu, että se on tosiaan vasta alussa. Samat päivät kuin anuliinalla 40+5 ja vielä yheskoossa. Kaikki paitsi iso s..eksi kokeiltu. Mun pitäisi varmaan ottaa ainakin 4 panadolia, että tosta tulisi mitään. Ei tosiaan kiinnosta enää.
Eilen illalla sain vimmatun kukkapenkin laitto buumin, joka sai aikaiseksi yhden ison supistuksen Suomen euroviisuesityksen yhteydessä. Mökö taisi tykätä siitä, :LOL:
Yö olikin sitten yhtä kärvistelyä ja tänään on ollut otettava hieman rauhallisemmin. Supistelee kyllä lievästi vasta ensimmäisiä kertoja tän raskauden aikana. Et silleen. Varmaan toi ens perjantai odottaa ja silloihan mä en enää lähde sairaalasta mihinkään. Istun vaikka portailla....
Mukavaa alkavaa viikkoa niin vielä odottaville kuin jo vauvautuneillekin!!!!
 
Heippa, imetyksestä on ollut puhetta. Itse olen antanut vauvan syödä niin kauan kuin haluaa. Olen imettänyt kerralla vain toisesta rinnasta ja tarvittaessa pari kertaa peräkkäinkin saman rinnan, jotta vauva saisi sen takamaidon. Olen saanut sen käsityksen, että jos pumppaa maitoa niin se vain kiihdyttää maidontuotantoa. Mutta en osaa sanoa, miten siinä tapauksessa jos maito suorastaan suihkuaa, täällä vaan valuu... Meidän tyttö on tosi innokas imijä ollut alusta lähtien ja ihan alussa oli tosi hankalaa kun maitoa ei vielä tullut ja vauva imi ja imi, ei edes nukkunut silloin. Nyt onneksi homma on sujunut hyvin! Tsemppiä imetykseen kaikille, jokainen tehköön niin kuin parhaaksi näkee!

Paljon tsemppiä käynnistykseen menijöille ja sydämelliset onnittelut uusille äideille ja vauvoille!
 
MEILLE SYNTYI KESKIVIIKKONA 21.5 PIKKUINEN TYTTÖ RV38+4 :heart:
PRINSESSA PAINOI 2465g JA PITUUTTA OLI 46CM

synnytyksen jälkeen sain hetken aikaa nähdä pikkuisen kunnes hänet vietiin keskolaan. pikkuisella oli syntymä hetkellä napanuora kaksi kertaa tiukasti kaulan ympärillä ja napanuori piti leikata poikki ennen syntymää joten menetti verta ja oli hieman kalpea niin sai sitten keskolassa nesteytystä ja verta. vierihoitoon sain hänet jo seuraavana päivänä.
tänään kotiuduimme ja iso veli on kovasti ollut hellimässä ja pusuttelemassa siskoaan.

osaimetys jatkuu, jotta saadaan pikkuiselle lihaa luitten päälle. jaksaa imeä tissiä 15min kunnes väsähtää,tuttelia menee kerralla sellainen 20-30ml.
nyt ongelmana onkin se että kun ei jaksa imeä kauempaa niin mun tissit on maidosta räjähtämäisillään ja ensioireet rintatulehduksesta on jo havaittavissa. nyt pitää yrittää tyhjentää tissit pumppaamalla ja muilla vippaskonsteilla. tosin pumppaamalla maito heruu rinnasta tosi huonosti vielä mutta saan mä pohjille 10ml molemmista rinnoista kunhan aikani jaksan pumpata
:LOL: nyt täytyy vain toivoa että säästyisin tolta rintatulehdukselta.

 
Eeti ja muut!
Samat ongelmat täälläkin. Tänään käytin typyä vyöhyketerapiassa ja sainkin hyviä ohjeita.Osa samoja kuin teilläkin täällä :) Ajattelin että käydään nyt siellä, kun ei siitä ainakaan haittaakaan ole. Tuon teen nyt ainakin, että lypsän hiukan pois. Yölläkin kun typy vetää pitkiäkin tirsoja, niin rinnat on räjähtämispisteessä. No, tietty kun se nälissään sitten yrittää imee suihkuavaa tissiä niin meneehän sitä ilmaa. Aamupäivät onkin tosi ähryämistä. Päivisin ei pahemmin nuku.
Se vyöhyketerapeutti sanoi että on koliikkivauva, kun on lihakset ihan jumissa mitkä koliikkivauvoilla on jne. No, mä en tiiä mikä on koliikkia ja mikä ei. Ihan sama. Ilmaa ainakin masussa kiertää. Tää olis kans rinnalla tosi usein päivisin ja puklaa myös paljon.
Kuulostaapa samoilta huolilta monilla. Sinuhella oli paljon hyviä sanoja!
No, jokainen koittaa ihan varmasti parhaansa :hug:
Onnea vauvautuneille!!!! :flower: :heart:
 
Terveiset Naistenkympiltä! Kaunis ilma, paljon väkeä tunti ja 40 minuuttia poikaa rattailla työnnellessä + asemalta töölöön ja metrolta parkkiin yms eikä yhtään kipeää supistusta, jipii! Tää on se sama lapsi joka on ollut tulossa pois viikolta 12 lähtien, mutta löi jarrut päälle, kun Jorvissa sai luvan tulla, mur.

kriisi + typsy 39+1
 
Hei kaikille! Olen lukenut sivuja aina plussauksesta lähtien, mutta vasta nyt sain rekisteröidyttyä... Laskettu aika oli 13.5. Raskaus sujui kaikin puolin hyvin, mitään harkkasuppareita kummempaa ei ollut. Vasen jalka alkoi puutumaan pahasti, ja sen takia kävin vyöhyketerapiassa ja akupunktiossa 40+2. Täti kysyi, saako laittaa synnytyksen käynnistystä avittaviin pisteisiin neuloja. Annoin luvan, sillä mitään tuntemuksia ei ollut ollut ja paikat kiinni. No, kaksitoistatuntia myöhemmin, puoliltaöin, heräsin menkkamaiseen jomotukseen. Kahdelta supistuksia tuli jo kahdeksan minsan välein.
 
Suppareista tuli kokoajan kipeämpiä, ja kuudelta mieheltä meni hermo, ja soitteli Kättärille, josko saisi lähteä tulemaan. Seiskalta oltiin Kättärillä. Välit tihenivät ja kivut kovenivat, mutta kahdeltatoista oli paikat auki vasta kolme senttiä!! Oli pakko turvautua epiduraaliin, joka veikin kärjen kivuilta. Oksitosiinitippa jouduttiin laittamaan, sillä supparit hidastuivat... Lopulta vajaa neljä kätilö käski alkaa ponnistamaan, vaikkei vielä ponnistuttanut. Sydänäänet oli huolestuttavat, ja vauva piti saada pikaisesti ulos. 16.26 neiti oli lopulta maailmassa. 4350g ja 52cm. Synnytys oli tosi erilainen, kuin mitä olin kuvitellut. Jouduin vielä parsittavaksi leikkaussaliin, sillä jouduttiin tekemään eppari ja repesin vielä hartioiden tullessa lisää... Pääsin vauvan luokse vasta iltaysiltä... Nyt kotona ja tahdon mukaan vauvakeskusteluihin ihmettelemään yhdessä näiden ihanuuksien kanssa elämistä!!! :heart:
 
meillä poitsu myös tissin kimpussa jatkuvasti. aamupäivän valvoskelee ja tissittelee tosissaan tiuhaan ja pitkään ja hartaasti..päivällä nukutaan yhdet 4-5 tunnin unet ja se on sit mun omaa aikaa noiden muiden lapsien kanssa. kun poika roikkuu jatkuvalla syötöllä tissillä. en ole osannukaan ajatella etteikö se kylläinen olisi. se on sitä läheisyyttä ja kovaa kasvun aikaa toisella mitä ei kauaa kestä. ja mikäpä onkaan ihanampi näky ku tuhiseva nyytti onnellisena tissillä.. :D ja illalla tankataan jatkuvasti että saadaan yöksi yksi pidempi uni pätkä.
ja kuuluuhan se jatkuva tissittely noille vauvoille. ja sillähän sitä maitoa tuleepi enemmän vauvan tarpeita vastaavaksi.
nauttikaa vaan niistä hetkistä, niitä ei kuitenkaan kauaa kestä. =)

nemika+jäbä reilu 1kk :heart:
 
vielä piti "leveillä" kun meidän poitsu antanu pari päivää ihka oikeita aitoja hymyjä kun höpöttelee hälle... :heart: eipä voi suloisempaa näkyä olla.. :heart:
isukkikin ollut aivan myytyä nyytille.. =)
 
Heippa vaan! Imetyksestä Eikö sitä sanota, että vauvalla on tiheän imemisen kausi ekat 6 viikkoa...? Ainakin meillä poika on myös aamupäivän koko ajan tissillä, sitten nukkuu ja illalla sama rumba. Öisin on sitten yksi pidempi väli. Mutta tämmöstä se on =) tissittelyn jälkeen laitan vauvan kylmästi sitteriin ja syön itse ( siis aamuisin ) ja silloin ei auta kitinät; äiti tarvii aamukahvinsa ja eväsleipänsä. Ei sitä aikaa ainakaan mulla muuten ole ellei sitä pakolla jostakin välistä ota. Huutakoon vauva vaikka hetken, mutta syötävähän äidinkin joskus on...
Muutoin imetyksestä: mä syötän yhden rinnan kerrallaan, jotta saan vähän vähennettyä maidon tuloa. Mulla tulee aivan älyttömästi maitoa; koko ajan toinen valuu kun toisesta syöttää. Jos toinen pakkautuu, niin tyhjään sitä joko valuttamalla pyyhkeeseen tai kuumapullomenetelmällä; näin ei ainakaan maidon tulo lisäänny toisin kuin pumppaamalla....
 

Yhteistyössä