<3<3 ELOMASSUT ELOKUUSSA <3<3

Nyt kotona tytön kanssa :heart:

Nopeasti kahlailin kirjoituksia läpi..
Onnea kaikille vauvautuneille :heart: :flower:
Tsemppiä niille jotka vauvaa hakemassa tai pian menossa!!
Jaksuja niille jotka toivovat pian pääsevänsä vauvan hakuun!!

Jospa vähän kirjoittaisin synnytyskertomusta ,kun vauva nukkuu ja iskä lähti nukuttamaan isosiskoa..
Eli 9.8 rv 38+3 klo 3 menin normaalille vessa reissulle. Juuri kun oli nousemassa ylös niin kuului poks ja vedet meni. Itselle tuli sellainen ole ,että jes nyt se alkaa. Miestä herättään ,joka oli nukahtanut sohvalle telkun ääreen. Vaivoin sain hänet tönittyä hereille. Soitin mun vanhemmille ,että tulevat esikoista hoitamaan. Mulle oli koko ajan sanottu ,että ambulanssilla pitää mennä ,koska eka oli syöksysynnytys, mutta nyt ei mitään tuntemuksia suppareista ,joten soitin synnärille ja sieltä sanoivat ,että voimme tulla omalla autolla. Kaikki oli niin ihanan rauhallista ,kun kotoa lähdettiin. Hyvin meni matka.

Synnärillä klo 4.10 valmisteluhuoneessa otettiin käyrää ja todettiin kohdunsuun olevan sen 3 cm auki ,mitä on ollut jo parisen viikkoa. Käyrä oli tasaista ja muutamia lähes kivuttomia suppareitakin siihen piirtyi. Klo viiden jälkeen siirryimme osastolle odottamaan synnytyksen käynnistymistä. Suppareita alkoi tulla 7-15 min välein ja pikku hiljaa ne alkoivat myös tuntua. Vähän kuuden jälkeen soitettiin kelloa ja kätilö tuli hakemaan meidän saliiin.

Salissa todettin kohdunsuun olevan auki 6 cm ja tilattin lääkäri laittamaan kohdunkaulanpuudute, koska kivut olivat aikamoiset. Sain lämpöpusseja mahalle ja mies runnoi selkää supparin tullessa. Lääkäri tuli ja puudute laitettin ,mutta se ei auttanut yhtään. No ei tullut kuin muutama suppari ,kun sanoin ,että nyt ponnistuttaa.

Muutettiin asento selälle puoli-istuvaan asentoon ja kätilö totesi paikkojen olevan 10 cm auki. Kello oli tällöin noin seittämän. Sitten kävi niinkuin esikoltakin supparit loppuivat. Siinä sitten odotettin. Tippaa valmisteltiin ja sain Oksitosiinia nenäsuihkeena monta kertaa. Kätilö sanoin ,että jos vähääkään tuntuu supparia niin voin yrittää ponnistaa. No sitten vähän tuntui ja sanoi,että voin kokeilla. Sitten vain ponnistiin niin paljon kuin pystyin ehkäpä viisi kertaa ja niin vain sain vauvan pungettua ulos klo 7.26. Oli kyllä työlästä ,kun supparit eivät auttaneet. Sain vauvan rinnalle, mikä oli minun unelmien täyttymys ,koska esikoinen vietiin heti keskolaan. Siinä me vauvaa ihmeteltiin ja ihasteltiin. Tämä aikana istukka tuli ja kätilö tikkasi pikku repeämät umpeen. Saimme rauhassa olla salissa ,koska ei ollut muita synnytyksia silloin. Klo 10.30 siirrytiin pestyinä osastolle.

Osastolla oli niin rauhallista ,että saimme olla yksin huoneessa. Olin siellä neljä päivää lepäämässä, vaikka oli melko piretässä kunnossa. Tänään siis tultiin kotiin...ihanaa. Vauva on tyytyväinen ja syö ja nukkuu jo hyvin. Imetys on alkanut unelma hyvin ,vaikka rinnanpäät on vähän rikki.

Tulipas pitkä tarina, mutta on kiva näin itsekin kerrata tapahtunutta.
-Poni ja Manteli-vauva 4 pv
 
Voi, taas kun hetken olin poissa koneelta oli tullut ihania vauva uutisia.
Onnea hirmuisesti fosfori ja Säihke pikkuisista nyyteistä! :heart: :heart:

Jo 31 elokuista nähnyt päivänvalon! :wave:

Olin häkkivarastoa siivoilemassa ja nyt ajattelin pesasta partsin lasitukset, kun ei sada. Onpahan nekin sit taas hetken aikaa puhtaat. =)
 
Onnea Fosfori ja Säihke :flower:

Neuvolassa käytynä viimeisen kerran, seuraavat käynnit onkin sit sairaalassa. Ens viikolla joku päivä aika ja toivon, että sinne jäätäis. Jos nyt ei ennen suostu pikkunen tuleen.
Sen sorttista juilimista on tua kohdunsuulla, että koko ajan tuntuu siltä, että kohta poksahtaa. Mutta mitään muuta oiretta ei sit olekaan...

Nyt vaan nautin tän viikon rauhassa siitä, että saadaan typyn kans viä olla kahden, seuraavalla kertaa kun typy on kotona, onkin meitä jo yksi lisää :heart:

Emeelia 40+1
 
Sone
Ikävä vaiva... Onko muille tulluna pukamia? TÄÄ ON IHAN PERSEESTÄ! |O :headwall: Varmaan pahenevat synnytyksessä vielä. Pelkkä kävely riittää että koskee, ja kaiken hyvän lisäksi pakki on ihan sekasin, joten GREAT!!! JUST GREAT!!! Hienoa!!!

Tää on siis ihan vitutuksen maksimointi!

Sori vaan avautuminen taas..
 
neitiperho
Hurjasti onnea Fosfori ja Säihke ihanista pikkuisistanne!!! :flower: :flower: :heart: :heart: :heart:

Ja Sone, samassa veneessä ollaan. Huomasin muutama päivä sitten myös että hemmetti, tohon toiseen päähän tosiaan on ilmestyny pukamia, prkle. Ei nyt onneksi noin muuten mitenkään kipeet ole, mutta nyt kun maha pari päivää ollu muutenkin löysällä niin vessassa käynti ei mikään mukava toimitus. Et tällainen ihana tiedotus vaan kaikille tähän väliin :LOL:
 
Moi!!
ja onnea taas vauvautuneille :flower: :heart:
itellä poli käynti takana kaikki oli ok paikat auki 3-4senttiä ja vauva painoi jo 3.5kg, lääkäri käski kotia siivoileen että saahaan synnytys käyntiin. jaahas täytyy ruveta ruokkiin nuita lapsukaisia.
 
Paljon onnea uusista vauvoista! :flower: :flower: :flower:

Pahoinvointi on palannut tännekin, viikonloppuna jo mietin sinne päivystykseen lähtöä sen vuoksi... nyt on olo vähän parempi. Tolkuton väsymys iski myös päälle viikonloppuna, tuntuu, ettei sitä enää jaksais muuta tehäkään kuin nukkuu. Jospa elimistö keräis voimia synnytykseen?? (toivossa on hyvä elää :D )

Eilen olin neuvolassa (38+2). Pissa puhdas, paineet vähän nousseet 136/76, hemppa 124, sf 34cm, syke n.150. Terkka ei varmuudella osannut sanoa, kumpi pää on pää (kun vauva kieppui mahassa niin paljon viime viikolla) joten haki ultralaitteen ja katottiin sillä. Ihan oikea tarjonta on, ja jokohan sitä pitäis ite vihdoin uskoa, että tyttö siellä on. Ei meinaan edelleenkään näy mitään pojalle kuuluvaa, jotenkin vaan, kun kukaan ammattilainen ei oo ääneen sanonut tytöstä mitään, ni ei meinaa ite uskoa... kyllähän se tässä viimeistään 4 viikon aikana varmistuu. Ja hui, LA on jo ensi viikolla!!! Iik! Vaikka nyt tän väsymyksen takia oisin kyllä jo valmis lähtee synnyttää, olis sit mies kotona sen jälkeen kattoo tota 3v riiviö ja sais ite nukkuu edes joskus...

Mä en oo edelleenkään pakannut sairaalakassia ja varmaan pakkaan sen sitten kun laitokselle lähetään. Viimeeks mies toi kotoa puhtaan t-paidan, sukat ja alusvaatteet, muuten tulin itse kotiin samoissa vaatteissa mitä olin laitokselle mennyt.

Vauva tuntuu laskeutuneen hyvin matalalle, esikoinen ei tainnut mulla olla vasta kuin synnytyssalissa näin alhaalla. Äsken kun yhden ässän jälkeen kävin suihkussa ja pesin alapäätä, mietin jo, että onko tää vauvan pää, mikä noin tuntuu jo häpyluita ym. siellä painavan??? Laskeutumisesta huolimatta sf-mitta jatkaa kasvuaan, keski- ja yläkäyrän välimaastossa tasaiseen tahtiin.

Iki-ihana peräpukama mulla oli ja meni, alkuun luulin, että on vaan ummetusta, kunnes rupes verta valuu pönttöön asti kun kävi kakalla... mut yllättävän nopeesti se hävis, onneksi, ei ne tosiaan mitään kivoja oo...

Viikonlopuks ollaan nyt suunniteltu reissua, kun hotelliviikonloppu täällä meni mönkään (täynnä molemmat, mihin meillä se etuseteli). Suunniteltiin, jos ajeltais anoppilaan (140km/suunta), päästäis siellä edes kahdestaan syömään ja leffaan. Tuskin tää vauva vielä tällä viikolla syntyy, tai jos päättäis Mikkelissä syntyä, ni saisin ainakin sen ilokaasun
:LOL: ! Tai sit plan b, meinattiin lähtee metsään kymyämään, etsii marjoja ja sieniä, puolukoita näyttäis ainakin tulevan kivasti. Kattelee, millanen on oma vointi perjantaina, jaksaako lähtee autoon istuu vai mielummin metsään kykkii :D .


Hemuli 38+3
 
Tervehdys!

Pieni poikamme syntyi perätilan vuoksi suunnitellulla sektiolla 5.8. klo:8.41. Mitat olivat 3470g ja 50 cm. Sunnuntaina kotiuduimme ja hyvin on kotielämä lähtenyt käyntiin. Tänään olimme ensimmäistä kertaa hieman haistelemassa ulkoilmaa.
 
Tiistaita!

Juup neuvolassa käyty ja kaikki taasen ihan mallillaan.

rv 39+1 siis..

Painoa +500g
Paineet 133/80
Hemppaa ei mitattu, ei tunnu että olis kovinkaan huono
Pissa puhdas
RT ja sykkeet 140


Ens viikolla varaillaan sit yliaikaisaikaa polille jos en ole päässyt tositoimiin ennen sitä. Toivon vaan niin kovasti ettei enää ens viikolla sinne neuvolaan tarviis raahautua. Meidän ylihysteerinen neuvolantäti oli huolissaan kun sanoin liikkeiden muuttuneen erilaisiksi muutaman viime päivän aikana. Se terkkari saa sätky suurin piirtein asiasta kuin asiasta, raivostuttava tapaus!! :kieh: Itse en ole kovinkaan huolissani liikeiden vähyydestä ja erilaiseksi muuttumisesta koska muista esikoisestakin sen että vikoina päivinä masussa oli paljon rauhallisempaa. Ja muutenkin mieluummin otan yhteyttä suoraan synnärille jos alkaa huolettaa noi liikkeet. Pitää nyt vähän tänään keskittyä seurailemaan tarkemmin ja soitella huomenissa synnärille jos tosissaan hiljaista. Mulla liikkeet siis muuttuneet sellaiseksi satunaiseksi muljahteluksi, kovia potkuja tulee ihan yks tai kaks päivässä.

Mulla tuntuu jotenkin hurjan kipeältä maha. Jotenkin sellainen kiristävä tunne, sellainen että tila on totaallisesti lopussa siellä sisäpuolella. Pelottaa kuinkahan suuri kaveri siellä oikein asustaakaan.. :eek: Tänään on ollut aika paljon kipuja alamahassa, sellaista repivää ja viiltävää kipua. Samoin kuin pissatessa tuntuu aivan järkyttävää painetta!!!

Tytön nuhastelu alkaa onneksi ainakin tällä hetkellä olemaan jo hiukan voiton puolella. Ellei nyt sitten vaan mene korviin, kuten hyvin usein meidän neidillä menee. Toivon vaan niin kovasti että olisi pelkkää nuhaa, eikä tarvittais ab-kuuria korvien takia! Yöt ainakin olleet nyt parina viime yönä tytön osalta jo paljon parempia, omia uniani en niinkään voi kehua..

Jassoo neidillä taitaa olla tavara vaipassa, pitänee lähteä vaipan vaihtoon. Vointeja kaikille masujen kanssa! Niin ja tsempit sekä onnittelut taas kaikille vauvansa saaneille!

:heart: haaveilija ja poju 39+1
 
Täällä yhä, mahani kanssa!

Onnea kaikille vauvautuneille :flower: Ihana lukea iloisia uutisia! Vaikka kamalan kateelliseksi vetääkin. Tää mamma kyllä jo tod. haluaisi vauvansa syliinsä!

Kovasti olen tänään kattellut tonne TAYS:n suuntaan (2km päässä), kun päätalo ikkunastamme näkyy. Onneksi oli hyvä ilma, että pääsi puistoilemaan poikien kanssa aamuksi. Ja tulihan siinä aamulla taas vähän touhuiltua, pyykit, tiskit, mikron pesu ja huushollin imurointi. Aattelin vielä pesasta veskin ja kylppärinkin "joutessani". Ja isompien lasten hoitopaikka järjestyi taas täksi päiväksi ja huomiseksi JOS VAIKKA TARVITSISI LÄHTEÄ.

Huomenna olisi taas neuvola. Toivoin jo niin, ettei enää tarvitsisi mennä. Vakiterkka ei ole edes paikalla, vaan joku sijainen :( Ajattelin kyllä pyytää lähetteen ylim. painoarvioon äitipolille, kun vauvaa veikattiin jo reilu viikko sitten yli 4-kiloiseksi (ja sillä on se iso pää, kuten veljillään 37,5cm ja 38cm) Saas nähdä kuinka käy. Käynnistelyihin en kyllä suostu, sen verran p*skamoista esikoisen kohdalla oli (Cytotec).

Onkohan tää jo psyykkistä, kun tuntuu, että kutisen joka paikasta, etenkin käsistä? E-pillereiden kanssa aikoinaan ei ollut ongelmia ja kuulemma silloin hepatoosi on harvinaista. Näinköhän?

Ja Hemuli, onnea tyttöuutisista! Sopii sitten se paljettitakki :heart:

T: Bonus ja Isopää-ihanuus 39+2
 
täällä edelleen!

aamupäivällä lähdin kaverin kanssa kaupungille ja kerkesin jo innostua kun rupes niin menkkajuilimaan mahaa siellä kävellessä että menas jo hikeä pukata. oli semmosta jatkuvaa juilimista varmaan yli tunnin ajan ja kaveri jo alko panikoimaan siinä, mie vaan leveästi hymyilin ja yritin käppäillä siinä ees taas että tuntemukset voimistuis. pissareissulla huomasin et oli vähän tullu keltasta vuotoa siteeseen (laitoin siteen ennen kotoa lähtöä et jos vaikka alkas jotaki valskaamaan shoppaillessa) mut sitte ne jomotukset loppu. nyt sitte ärsyttää ku olin jo niin innoissani et tästä saattas ehkä kehkeytyä lähtö mut ainaki tietää et kyllä siellä jotaki tapahtuu! sekin vähän hämää kun ruksautin selkäni aamulla kissaa pestessä niin sitä on vähän särkeny siitä asti.

eilen illalla kun mentiin nukkumaan mies sai semmoset kutinan että parin tunnin päästä tulee lähtö, oli puoliyö ja oltiin jo sängyssä ja se yhtäkkiä pomppas pystyyn ja tuumas et hän menee suihkuun. mie sille et jos meet nii sit ei varmasti ainakaan tuu lähtöä ja tosiaan tässäpä sitä ollaan edelleen. mut nyt täytyy kyl sanoa et on yks S johon saatan vähän uskoa nimittäin Shoppailu :LOL:

kyllä se tämänpäiväinen kipuilu jotaki toivoa loi että ei ehkä tarvi käynnistykseen asti odotella, toivottavasti pääsis parin päivän sisään tositoimiin!

salamanteri&steve 40+4 :heart:
 
voi että.... ONNEA KAIKILLE VAUVANSA SAANEILLE! :flower:
uskomatonta, miten vähälle aikaa tuntuu et on tullu hurjan paljon vauvoja!!
itse toivon vieläkin kovin että tämä pysyis täällä massussa kuun loppuun asti..
tänään on kyllä tuikkinu tonne alapäähän ja hassusti tuntunu kun on noussut tästä koneelta (siis tuolilta) että toi alapää tippuis aina alaspäin kun itte nousee ylös! melko hiljanen kaveri ollu tänään, tuntuu että työntyy tonne alaspäin vieläkin (vaikka ei hirveesti enää viime viikol pää liikkunu..) esikoisen kans oli tarkotus lähtee käymään postis ja kaupas, kävellen kun se on tässä ihan lähellä, mut sepä nukahtikin.. itteäki väsyttää ihan mielettömästi, tuntuu et jos joku asia ei mee kerralla niinku haluais niin meinaa itku tulla..

minnekäs sitä piti tökkiä jos oli hiljanen kaveri, piti mennä vas.kyljelleen ja tökkiä jonneki..mutta minne?? :whistle: yritin tuossa joku aika sit tökkiä tätä masuasukkia ja sainkin ne liikkeet puoleen tuntiin mut melko vaimeina....jospa se vaan nukkuu kun muisteleisin että se jumppaili viime yönä mut mieku oon taas ollu ihan unenpöpperössä niin voipi mennä ohitte iteltä..ja aamulla liikkui kans ihan hyvin..
 
Oikein paljon onnea vauvansa saaneille :heart: :heart:

Kyllähän tuota jo itekin pikku hiljaa rupee haaveilemaan et saisi ton pikkusen jo viereen. Kaveri kävi pari viikkosen vauvansa kanssa kylässä ja voi hyvänen aika että toinen voi olla ihana =)
Miten ne voikin olla niin täydellisiä paketteja.
Muutenpa tänne ei mitään ihmeitä..harjotussuppareita tulee ja menee ja alapäähän tuikkii, mut muuten ei ole mitään merkkiäkään mistään. Eihän tässä tietty mikään kiire vielä olekaan..Viime viikolla tuli eka vähän kipeämpi supistus, mut ihan onneton sekin, mut silti se sai "paniikin" aikaseks, siis että kohta se vauva oikeesti tulee :)
 
Täällä edelleen yhdessä kasassa :headwall: Maanantaina kävin ultrassa ja sama tilanne kohdunsuulla kuin torstaina lähtiessä sairaalasta TURHALTA käynnistysreissulta. Homma ei etene täällä suuntaan eikä toiseen. Vauvan painoarvioksi saatiin nyt jo 4,1 kg ja lääkäri vain sanoi, että sitten kun puhutaan 4,5 kg vauvasta, niin se on jo SUURI. Kuka ottaa vastuun jos synnytyksessä todetaankin ettei mun perseestä mahdukaan yli nelikiloinen mötikkä? Toinen lapseni oli kaikista suurin, 3860 g ja se jäi jo hartioista kiinni.

Oon ruvennut kauheesti pelkäämään synnytystä tuon painon takia, että jos tuleekin jotain ongelmia yms. Seuraavan yliaikaiskontrollin sain rv 41+6, eli 20.8. Ensin kauhealla kiireellä ruvetaan käynnistelemään rv 39+2, että saataisin vauva maailmaan ja nyt helvetti soikoon annetaan vielä mennä kaksi viikkoa YLI vaikka suuri vauva tiedossa. Ehdotin jo sektiota, mutta ei lääkäri siihen kommentoinut mitään. Antoi vain tuon yliaikaiskontrollin. Pelkään, että jotain sattuu vauvalle, kun annetaan vain olla masussa.

Poni06, aurinkoenergiaa, fosfori, Säihke ja Ruusulainen: Teille kaikille tasapuolisesti oikein paljon onnea pienestä nyytistänne :heart:

äiti lpr: Esikoinen syntyi rv 40+2, kakkonen rv 40 tasan ja kolmonen rv 40+1. Miksei tämä nelonen tule pihalle. Käynnistysyrityksen kokemusta ja tästä yliajan helvetistä mulle jää sen verran traumoja, että varmaan nelonen jää viimeiseksi lapseksi jos kaikki menee loppuun asti hyvin. Mulla on sitten neljä lasta ja 2 niistä on nykyisen miehen kanssa yhteisiä.

Maidontulosta: Mulla ei ole minkään raskauden aikana valuttanu maitoa, ei sitten pientä tippaakaan eikä nytkään. Joten älkää murehtiko jos maitoa ei odotusaikana heru!! Synnytyksien jälkeen maito nousi vasta 3-5 päivän jälkeen kunnolla.

Huomenna olis pitkästä aikaa neuvola, joten tuun kertomaan ne kuulumiset heti, kun ehdin.

Kuukauden ollut jo flunssainen Tatjana80 ja rv 40+5
 
Kovasti onnea vauvansa saaneille!! :flower: :heart:

Minä en hirveästi vielä odota jakautumista, kun miehellä vielä pitkiä työpäiviä ja öitä, ois kiva, että syntyis hänen lomallaan. Nyt on kauhea miettiminen, miten sitten lähtö onnistuu, jos en saa hoitajaa heti, jos kiire tulee. Neuvolantäti sanoi, että sitten on otettava vaan lapset mukaan, mut voi hyvät ihmiset, en todellakaan, olispa ne synnärillä aika raivoissaan, jos joutuisivat lapsiakin vielä kaitsemaan!!!

Onko toisilla tosiaan helppo järjestää isompien lasten hoito? Mä olen aika pulassa aina, se tietysti tarkoittaa myös sitä, että en voi oikein koskaan levätä, kun en muutenkaan saa lapsia hoitoon. Ainoa oikeastaan on oma äitini, joka on hyin kiireinen, eikä mikään näppärä lastenhoitaja. Appivanhemmat asuvat 600 km:n päästä, ettei heistäkään iloa ole. Ja kaikis ystäväperheis on 2-4 pienehköä lasta, joten miten heitä voi vaivata. Kaipais tässä muutenkin välillä lepohetkiä, kun joka aamu joutuu pomppaamaan kuuden seitsemän aikaan ylös ja päikkäreistä ei voi uneksiakaan.
 
Onnittelut jälleen uusien elovauvojen äideille! Ihanaa, kun vauvoja oikein satelee!

Täällä on nyt käyty äippäpolillakin. Olin sykekäyrällä jonkun aikaa. Tunsin sinä aikana pientä liikettä, mutta kätilön mukaan syke näyttää siltä, että olisi liikkunut ihan aktiivisestikin välillä. Eli ilmeisesti vauva on vain sellaisessa asennossa, etten oikein tunne liikkeitä. Hyvä niin. Mutta kutinasta ei kukaan sanonut mitään. Ilmeisesti sitä on vain kärsittävä. Toivottavasti ei kuitenkaan tarvitse enää kolmea viikkoa raapia itseäni! Eihän mulla ole sitten syyskuussa yhtään ihoa jäljellä!

Marikki ja pikku-epeli 39+0
 
Kirjoittelen pikaisesti viimeiset kuulumiset, vaikka asiaa ei kummoisesti olekaan. olo on tukala, mutta hyvä: Turvotuksia ei ole tai mitään muutakaan riesaa, mitä nyt ISO maha tekee olemisesta vaikeaa noin muuten vaan. Aamulla menen siis sinne polille, jossa lääkäri arvioi miten käynnistellään ja se on sitten menoa se :whistle:

Onnittelut kaikille vauvansa saaneille :heart: :flower: Ja lykkyä pyttyyn hakureissun odottajille, kyllä se oma vuoro aina tulee :hug:

Jabba ja Alma 37+6
 

Yhteistyössä