<3<3 ELOMASSUT huhtikuussa <3<3

salah voimia tulosten odotteluun :hug: toivotaan että kyse on jostain harmittomasta, peukut pystyssä ja kädet ristissä täällä

upp3 oon huomannu kans saman et harsoja ei löydykkään niin paljon myynnistä kun kuvittelin, täyttyy varman ostaa harsokangasta ja ommella ite =) niin ja täytys niihin vaippoihinkin alkaa jossain vaiheessa paneutua =)

nea se raskas työ ja muukin touhuilu vaikuttaa siihen valkkarin lorahteluunkin, eli tulee enemmän sillon kun jotain tekee, kyl se varmaan on vaan sitä

piti sitä kommentoida kun muutama on sanonu että miestä huolettaa voiko tytön kanssa touhuta niitä juttuja mitä pojan kanssa on ajatellu, niin meidän neiti 5 v on ainakin aina ihan innoisaan kaikesta mitä iskän kanssa voi tehdä, eikä kyllä vielä ainakaan olla eroteltu millään lailla niitä asioita siis molemmat poika ja tyttö touhuaa ihan kaikkee iskän kans, et ihan varmasti isät on innoissaan tytöistään =) ja yleensä tytöt kietoo miehet heti vastasyntyneenä pikkusormensa ympärille, vaikka ymmärrän että tässä vaiheessa asia voi vielä huolettaa, kaikkihan tässä huolettaa itse kutakin =)

eipä kai tässä taas muuta, palaillaan

eliisa ja pikkuruinen 22+6
 
Nea: mulla on myös pöksyt jatkuvasti märkinä. Erityisesti, jos teen jotain fyysistä, kävelen paljon, mutta ihan muutenkin. Välillä se on ihan vetistä, ja aloin jo epäillä, että pissinkö huomaamatta housuihini vai lapsivesikö tulee ulos. Mutta tulin lopulta siihen tulokseen, että valkovuoto (jota mulla on ollut koko raskauden ajan) on vain välillä ihan vetistä. Ja valkovuotoa tulee tosiaan enemmän, jos yhtään tekee mitään muuta kuin istuu tai makaa.

Marikki viikoilla 21+1
 
Salah :hug: voimia!


Meidän masuasukille ei kummempia kuulu.Tuleva isovelikin sai tuntea, kun masu potkas.. Vetäs äkkiä käden pois mahan päältä ja tokas: "äiti, vauva potkii".
Tänään tuli käytyä allrgiasairaalassa esikoisen kanssa kun on atooppinen iho ja epäilin,et olis jollekin ruoka-aineelle allerginen, mut testit näytti nollaa..
Pyysivät varamaan koko päivän aikaa sairaalaan ja päästiin sit n. klo 11 lähtemään kotia kohti. Toisaalta oltiinhan me siellä jo 7.30..

Pitäis varmaan ruveta laittamaan kämppää kuntoon ku tuo poitsu tuolla vielä vetelee päikkäreitä..
 
Saatiin tänään noi kelan paperit neuvolasta...typerä kysymys haetaanko tuota vanheimpanrahaa nyt jo. Ainakin ohjevihkosessa puhuttiin, että pitää olla jälkitarkastustodistus mukana eli käsittäisin että ei. Arvaatkaa ketä ehti jo ruksittaa sen kohdan :D Korjaustussia etsimään sitten.

Nyt oli jo painoa tullut, kun mahakin on kasvanut. Tällä kertaa sitten toruttiin, että ei saa lihota ku viime kerralla se oli huono juttu ettei paino ole noussut :LOL: Ota niistä nyt sit selvää.

Jaha kait mä meen loihtimaan jotain ruokaa, vaikka nyt on huono omatunto aina kun jotain syö :snotty:
 
moi! Tänää oli vika käynti sairaalassa.. Oli tulehdusarvot laskenut onneks jo 34.. Määräs kortisonia, luin sit pakkauksesta että eläinkokeissa aiheuttanut sikiölle epämuodostumia yms jotain kauheuksia, tätä samaa lääkettä käytetään ilmeisesti myös reumaan, nimeltään Prednisolon, onko tuttu lääke kenellekään? Tuskin ne sitä sit määräis jos se vauvaa haittas, vai? Ja taas jouduin sairaslomalle. Työnantaja totes että "joo TAAS sairaslomaa" haistakoon...... Hyvin poju potkii ja liikkuu mahassa melkein koko ajan.. :) katham ja poju 23+3
 
Nyt vasta tajusin tulla tänne odotus-puolelle pyörimään, ja tähän täytyy ehdottomasti pinoutua! Mulla on nyt menossa rv 21+6, ja kolmas lapsi tulossa. Sain myös viime neuvolakäynnillä kelan paperit, ja mietin tässä että kun olen nyt hoitovapaalla niin minunhan pitäisi saada sama raha kuin edellisistä (kaikki lapset syntyneet/syntyvät ennen kuin edellinen täyttää 3v), niin miten se tuohon hakemukseen laitetaan. Onko kukaan samassa tilanteessa oleva kysynyt neuvoa kelasta tai muualta?
Rakenneultrassa kävin jo pari? viikkoa sitten, sain 3 kuvaa mukaan ja yksi tuli vielä seuraavana päivänä postin mukana. Kätilö unohti antaa vauvelin kasvo-kuvan, tosi hyvää palvelua kyllä sillä en ite koko kuvaa edes muistanut että siitä oli ultrauksen aikana puhetta. Vauveli nukkui sopivasti jalat ristissä, mutta kätilö oli erottavinaan jalkojen hieman vaihtaessa asentoa, että poika olisi tulossa.
Äh, nyt täytyy mennä syömään jotain, pakko syödä tasaisin väliajoin kun vieläkin pahoinvointi vaivaa.
 
kiitos kaikille vastauksista :hug:
on paljon rauhallisempi olo nyt. onneks parin kuukauden päästä alkaa loma niin ei oo aina tämmönen "kuset housussa" olo. ainaki mulla pysyy pöksyt suht kuivina ku vaan kotona köllöttelen enkä tee mitään raskasta
 
Heips kaikille!

Iltavuorossa töissä ja tässä nyt sopiva hetki kirjotella tännekin. Kommentoin ja kirjottelen nyt näitä juttuja miten sattuu järjestyksessä...

HooÄs: meille ei kerrottu Vaavin sukupuolta, itseasiassa siitä ei ollut mitään juttua kun oltiin päätetty ettei kysytäkään.

Emeelia: kirjoitit tuosta tukivyön käytöstä. Mistä niitä saa käyttöön? Siis saako jotain kautta lainaksi vai pitääkö ostaa? Olen pohtinut, että sellainen voisi vielä tässä vaiheessa auttaa kun selkä kipuilee vain ajoittain kun on enemmän jotain touhunnut.
Onko muilla kokemuksia tukivyön käytöstä?

Entä onko muilla päänsärkyä? Mulla on nyt 2-3 viikon ajan ollut enenevästi, olen ajatellu sen johtuvan niskahartiakivuista, mutta toisaalta mietityttää myös raskausmyrkytyksen mahdollisuus :( Entä onko muilla hengenahdistusta? Mä ensinnäkin hengästyn tosi helposti pienemmästäkin rasituksesta ja jopa asennonvaihdosta sängyssä! :eek: Olen jo alkuaan ylipainoinen ja nyt sitte raskauskilot päälle... Välillä tuntuu kun soffallakin lepäilee, että henki ei vaan kunnolla kulje ja sydän tykyttelee :/

Tosi moni on jo saanut kelan paperit ja esitietolomakkeenkin, mä saan kelan paprut vasta ens vkolla ja esitietolomakkeesta ei ole puhuttakaan vielä mitään... enmppu oli kyl saanu ne vissiin molemmat vasta tällä viikolla, että jospas minäkin sitten ens viikolla... Olen muutenkin vähän pettynyt nlan toimintaan, kun tuntuu, ettei siellä asioiden kanssa hötkyillä... Ja esim. hb on mitattu vain kerran ja sitte kerran kävin mittauttamassa sen. Sf-mittaa ei ole otettu koskaan ja lääkärinlastakin jäi vähän keskeneräinen olo. No, jospa se tästä vielä iloksi muuttuu..

Säihke kirjotteli kylläkin ettei esitietolomaketta synnytyssairaalaan enää harrasteta :eek: Onko se siis yleinen käytäntö? Olen kovin odottanut sen täyttämistä...

Perhevalmennuskin on jo monella alkanut. Meillä alkaa ensi viikolla ja kertoja on 6 peräkkäin. Ihan kaikkiin mies ei innostu lähtemään, mutta itse aion mennä kaikkiin jos vaan työpäivien jälkeen jaksan. Ja toki mieskin noihin tärkeimpiin tulee mielellään :)

HooÄs ja Neitiperho Mulla on kans sama juttu, ettei millään malttais odottaa että loma alkaisi ja täällä on myös työteho sekä motivaatio laskenut sitä mukaan kun loma lähestyy.... enää 7 vkoa =)

Hoitotasostakin olitte jutustelleet. Me saatiin käytettynä ihan uuden veroinen. Mutta pohdin silti, että millähän se alunen on järkevintä puhdistaa/desinfioida... Olen kauhean pöpökammoinen :ashamed:

Salahille voimia tulosten odotteluun!

fosfori kirjoitit tuosta painonnousustakin ja käytit sanna reissarin käyrällä... :whistle: mitä tuo reissarin käyrä tarkoittaa? ...oon varmaan tosi tyhmä :headwall:

pieniananas taisi kirjottaa, että on niin hyvä selitys, että "vauva haluaa ruokaa ja äiti siinä mukana" ...joten eikun syömään. Adios :wave:

...tulihan tekstiä... :LOL:
 
Heipsan!

Salahille suuri voimahalaus :hug:

katham: Toi Prednisolon kuuluu niihin, joita reumassakin määrätään raskauden ajaksi korvaamaan muita lääkkeitä, että ihan turvallisin mielin sitä voi syödä. Mullakin se on käytössä läpi raskauden tarvittaessa.

nea: Täällä kanssa housut märkänä valkkarista jatkuvasti :D Joskus tuntuu, ettei tuu mitään ja silloin tällöin tuntuu olevan oikee kropan siivouspäivä ja koko ajan saa heilua vessassa alkkarinsuojia vaihtamassa.

Kiitos paljon kaikista hoitopöytä ja -taso kokemuksista ja vinkeistä =) Löydettiin just mitoiltaan sopiva ja muutenkin meille passeli hoitopöytä just tuolla monen suosittelemalla irrotettavalla hoitotasolla. Saa tosiaan hyvän lipaston siitä myöhempään käyttöön.

Nyt suklaalle - ihan hirvee himo ollut koko päivän, kun bongasin eilen uuden suklaalevyn... Maraboun maitosuklaata Smarties karkeilla :p :p

Ihanaa keskiviikkoiltaa joka mammalle ja masumaakarille :heart:
kaneliomena ja Elmeri 23+1
 
Ennu Kyllä sitä vanhempainrahaa haetaan tässä samalla kertaa, mutta sitä ei aleta maksamaan ennen kuin olet toimittanut jälkitarkastuslapun kelaan, et ihan oikein olet rastittanut... ainakin mä eólen sitä aina samalla hakenut, niin ei tarvii koko ajan pistää hakemuksia menemään sinne suuntaan

mapsu Mä sain tuosta edellisestä lapsesta samaa äippä rahaa ku sitä edellisestäkin, kun ei edellinen ollu täyttäny kolmea... Kysyi kelasta et merkataanko se jotenki niihin papereihin, ni se virkailija sano ettei sitä tarvii merkata, et ne kyl näkee niiden tiedoista et olen ollu äippälomalla vast ´ikään. Ja oikeinhan ne osas maksaa mulle sitä rahaa. Mutta toki kannattaa tarkistaa sit ku päätös tulee, et se tulee kans oikein...

soma Kyllä minä olen päässy täyttämään sen esitietolomakkeen, sain sen neuvolasta mukaan ja se piti viedä täytettynä rakenne ultraan... Nämä käytännöt näköjään vaihtelee jonkin verran paikka kunnasta riippuen...

Huomenna ois toinen kerta neuvolaan, hiukan jännittää mitä vaaka näyttää, en haluis et kiloja tulis ihan kauheesti, ku niistä täytyy kuitenki sit syksyllä päästä eroon ja mulle se ei ole ikinä ollu kamalan helppoa, siis imetys ei ole vienny kiloja :/ No onneks tässä raskaudes on lähtöpainokin ollu alempana kuin edellisestä jospa näistäkin kiloista sit joskus päästään normaalipainoon....

Poipi 23 + (ehkä 3 tai 4)
 
Kelasta ei aina vaan tiedä, että kelpaako. Tosin mitäs se yks pieni rasti siinä voisi haitatakaan. Mä sain miehen hakemaan pizzaa mulle :saint: huomen sit pitää mennä reippaasti lenkille ettei oikeesti ala pyöristyyn liikaa :)

Hengästymisestä, mä aluksi läähätin ku pieni eläin jos käveli vaikka rappuset. Tietenkin tämä flunssa vaikuttaa siihen myös, mutta tuntuu että kun aloin juomaan ferromaksia ja rauta-arvot vähän koheni oisi helpottanut. Jostain luin, että liian vähäinen rauta vois aiheuttaa hengästymistä, tiiä sitten |O

Mekin saatiin synnäriä varten se esitietolomake. Siinä oli kohta erikoistoiveita, niin mietin mitä siihen vois laittaa. Kaksplus-lehdessä oli joskus artikkeli, että imetys voi olla hyvä aloittaa mahdollisimman äkkiä synnytyksestä kun vauvan imemisrefleksi on voimaikkain. Mietin, että onko tämä esimerkiksi sellainen mitä siihen voisi laittaa vai onko toi itsestään selvää. Hätäkastenimetkin tuli varmuuden vuoksi valittua tänään.

Perhevalmmennus meillä alkaa ilmeisesti vasta kesällä...tosin on aika laaja käsite. Tää hätähousu tietenkin haluisi sinnekin mahdollisimman äkkiä :D
 
Salahille kovasti jaksamista!

Mä jännään noita Kelan lappusia ihan urakalla. Ne on tässä pitkin talvea sählänneet "kiitettävästi" jo sen kanssa, et kuulutaanko me Suomen vai Norjan sosiaaliturvaan, ja vaikka mulle on moneen kertaan sieltä vannotettu, et saan Suomesta normaalit avustukset, vaikken sitä 180vrk ennen la:a siellä asukaan, ni en silti vaan jaksa uskoa, et menis niin kivuttomasti... onneks työnantaja maksaa palkan 12.10. asti ja rahaa on jäänyt säästöön täältä ehkä jopa enemmän, mitä uskallettiin toivoa. Ja saan mä tässä kuussa jo jotain osviittaa, tuleeko lapsilisä normaalisti, kun meidän pitäis taas tän kuun alusta kuulua Suomen sosiaaliturvaan... ja kaikista näistä sotkuista huolimatta, onpa ihanaa asioida SUOMEKSI kelassa, ja kun kuitenkin tietää kelan logiikan, täällä nää virastokäynnit on olleet yhtä tuskaa... sen lisäks, et on ihanaa byrokratiaa, on vielä kieliongelmat päälle...

Mulle muuten tarjottiin täältä synnytysvalmennusta, vaikka oonki uudelleensynnyttäjä. En näe sitä tarpeelliseksi kuitenkaan. Sairaalan lappuihin kirjoitin viimeeksi vain jotain tyyliin "mahdollisimman luonnollinen synnytys, lapsi vierihoidossa" ja molemmat toiveet toteutuivat oikein hyvin.
Tuo imetys kannattaa tosiaan aloittaa mahdollisimman pian synnytyksen jälkeen. Itellä oli pitkä synnytys, 26,5t, minkä aikana en syönyt mitään ja kun vauvaa ei heti synnytyssalissa imetetty, sillä ehti laskee sokerit liian alas... kyllä ne nousi nopeaan luovutetulla maidolla + omalla maidolla, mut vielä nopeemmin oppi vauva pelkää hoitopöytää, kun jatkuvasti tökittiin kantapäitä (verikokeet). Eihän sitä nyt ekan lapsen kohdalla osannut itekään automaattisesti ruveta imettää, sitä vaan katteli vauvaa haltioituneena ja rakastuneena, eikä malttanu itekään syyä tai nukkuu... :heart: Katsotaan, oonko tällä kertaa ite viisaampi!

Omaan napaan ei oikein mitään ihmeempiä. Vauva liikkuu PALJON, mut vielä tuntuu liikkeet mukavilta. Tuntuu jo vauvan kuulo toimivan, kun alkaa "tanssia" tietyn laista musiikkia kuullessaan, esim. kun äsken pelasin nuorten kanssa Guitar Heroa, siinä tulee aika selvästi rytmit esiin.

Hemuli ja masukki 20+4
 
Täällä ainakin poika sai rintaa jo synnytyssalissa, enkä siitä maininnut mitään esitietolomakkeessa. Kätilö siis sanoi että nyt olisi pojan aika saada tissiä ja näytti oikean imemisotteen ym. En minä olisi tajunnut pojalle rintaa antaakaan itse, olin niin tööt :D
Enkä maininnut vierihoidostakaan, mutta sekin toteutui automaattisesti. TYKS siis kyseessä, ja muistan kun osastolle minua vietiin synnytyssalista, kätilö kertoi sairaalan käytännöstä. Ja täällä se oli juuri tuo että vauvantahtisesti tehdään kaikki ja äidin rinnalla heidät pidetään koko ajan jos kaikki on hyvin. Niin vauva saa rintaa niin usein kun haluaa...

Piti kirjotella muutakin mutta kello rientää, täytyy ehtiä suihkuun vielä ennen Greyn anatomiaa ;)
 
Terveiset keskiraskauden ultrasta. Kaikki oli hyvin ja raskauden kestoon ei tullut muutoksia. Sukupuolta en kysynyt, kun en halunut tietää. Kovasti hän liikkui koko ultran ajan ja ajattelinkin, että toivottavasti ei yhtä vilkas kaveri ole kuin isommat sisaruksensa...Pääasia, että kaik normaali, Luojalle yksin kiitos =) .

Meidän esikoinen kaks ja puoli vee sanoo vauvasta lähinnä: se on tuolla äitin selässä. Se tulee joskus sieltä pois. Ei se itke. Se nukkuu siellä :LOL:


Hemuli: joo ei ole kelassa asiointi mitään herkkua. Mulla on kans yleensä aika negatiiviset kokemukset jo kahdelta paikkakunnalta. Itse tarvii ottaa asioista selvää useasti, sillä muuten saattaa jäädä jotkut edut saavuttamatta, siis ihan lailliset edut. Ja kun rehellisesti toimii, silti tuntuu, että ne koko ajan on epäilemäs, että nyt varmaan slaan tai pitän jotain. Aina lisäselvittelyjä, lisäselvittelyjen päälle. Mutta toki vilppiä nykyisin paljon ja niiden tuleekin selvittelyt tehdä. Ehkä ne ovat väsyneitä työhönsä kuin aina niin tympeästi palvelevatkin. Ainakin niissä toimistoissa, missä mä olen käynyt. Vaik itse tulis ihan reippaana, niin ei sillä mitään tunnu voittavan.
 
iltaa!

kelan lapussa haetaan äippärahaa, vanhempain rahaa ja lapsilisää samalla!! jäi mielee ku terkka vannotti et muista hakea 3 asiaa :D

Ihana keskustelu pojan kaa tänään.. Mistä se vauva tulee ulos??? no ite tiesi/hoksas että pyllystä, no miksi.. no siksi ku eihän se voi suustakaan tulla ulos.. no miten se tulee ulos?? n :D äitin pitää vähä ponnistaa, niiku kakalla ollessa ja sitten se vauva syntyy.. no m :D ni vähän aikaa ja kaikki alko alusta ja lisäksi vielä kysy et tuleeko siulta sitte kakkaa ku se vauva syntyy :D .. ihana ku hän jo ymmärtää juttuja, mutta ei ihan kaikkee oo h :D elppo selittää..varsinki ku mie haluun selittää aina sillee niiku asia on, ellei nyt liian raju juttu oo.. mut kyllä poitsu kovin kelaa tätä vauva asiaa, päiväkodissakin koko ajan, ja kotona kanssa, mutta vielä ihan positiivisessa mielessä :heart:

nyt alkaa greyn anatomia ja lakritsi jäde kutsuu :p
 
Iltaa!

Soma, en osaa sanoa, että onko esitietolomakkeesta luovuttu yleisesti, mutta omasta kunnastani tehdään kuulemma TAYSiin enää sähköinen synnytyslähete valmiiksi odottamaan. Neuvolantäti tekee sen sinne, ja kuulemma nimiehdotuksia hän ei siihen tarvitse eikä kirjaa toiveita synnytyssairaalallekaan.

Sattuisiko kukaan muuten tietämään, voiko Schengen -maihin matkustaa vielä sellaisella passilla, jossa lapset ovat vanhemman passissa? Uusia passeja ei ehtisi enää hankkia, kun tuli hankittua aika nopea sykkeellä matka ensi viikoksi. Periaatteessa ko. maiden välillähän ei pitäisi edes olla rajamuodollisuuksia. Olen oikeasti hiukan pihalla tästä asiasta... :ashamed: Uusiin passeihinhan ei enää lapsia saa, mutta nyt ovat miehen passissa, joka on vielä hyvän tovin voimassa.

Hyvää yötä

Säihke (olisikohan tasan 21)
 
Salah voimia odotteluun. Toivotavasti tulokset olisivat hyvin :hug:

Täällä ihan ok vointi. Tänään jouduin ravaamaan vielä kaupoissa hakemassa viimesiä tavaroita uuteen kotiimme ja olikin iltapäivällä ihan poikki. Supisteli myös ikävästi. Onneksi viikonloppuna pääsemme viimein muuttamaan tai ihan alkuviikosta. Yksi stressi vähemmän.

Vauvan saanista vierihoitoon ja imetyksestä oli puhetta. Meillä esikko kiikutettiin heti lastenlääkärille ja sieltä keskolaan ,kun syntyi ennenaikaisena. Näin hänet vain vilaukselta. Onneksi pääsin heti tikkauksien ja suihkun jälkeen keskolaan. Tyttö oli onneksi niin hyvävointinen ,että heti seuraavana aamuna sain hänet syliin ja aloitettiin imetyksen harjoittelu. Kävin keskolassa ,jossa tyttö oli vain 2 vrk, imettämässä 2 h välein ,yöllä vähän harvemmin. Koko ajan hän sai lisämaitoa pullosta. Osastolla tyttö oli väsynyt ja kellastui. Olikin valohoidossa. Ihanan hoitajan avustuksella sain kuitenkin imetyksen käynnistymään. Töitä tein vielä kotonakin paljon imetyksen eteen. Tilannetta auttoi kuitenkin se myös ,että ensimmäiset 3 viikkoa imetin 2 h välein ympäri vuorokauden keltaisuuden ja keskosuuden vuoksi. Tämän halusin kertoa, lähinnä esikkoa odottaville, vain siksi ,että imetys onnistuu ,jos se eteen on valmis tekemään töitä. Omassa kaveri piirissäni on paljon äitejä ,jotka eivät ole imettänee ollenkaan tai hyvin vähän aikaa. Toki se on jokaisen oma valinta ja nykyajan korvikkeet ovat hyviä. Itse olen vain nyt tälläinen imetys-intoilija :) . Tyttöä imetinkin 1v5kk.

Noista Kelan lapuista. Mä olen täyttänyt ne aina siihen saakka ,kun osaan. Sitten käyn palauttamassa ne Kelalle suoraan ja siinä pyydän tätiä tarkistamaan onko kaikki oikein. Me asutaan melko pienellä paikkakunnalla niin täällä ei ole ruuhkaa niin noin voi toimia.

No nyt petiin. Hyvää yötä mammat ja masut!!
-Poni ja Manteli 21 tasan

 
Huomenta!

Soma: Mä sain kaverilta lainaan ton tukivyön. Mutta laita googleen hakusanaks tukivyö, sillä löytyy ainakin pari nettikauppaa joissa niitä myydään. Mulla se vyö ei tosiaan ole auttanu, vaikka ahkerasti päivittäin käytän.

Mulle tuli eilen ihan mieletön ahdistuskohtaus, joka paikkaan sattu ja hengitys oli vaikeeta. Kammottavaa! Muistan, että esikosta oli jonkinlaisia ahdistuskohtauksia, mutta tää oli kaamee. Ei voinu niinku mitään tehdä, missään asennossa ei ollu hyvä olla.

Millähän ihmeellä mä muistan käydä joka paikassa kun pitäis?? Mun on tää muisti laskeutunu tonne navan seutuville totaalisesti. Tarttee varmaan käydä auton tuulilasiin pari lappua, että muista käydä siellä ja muista käydä tuolla. Onneks on toi typy mukana niin muistuttaa, että kotiinkin tarttis väliin mennä :LOL:

Ikkunasta näkyi lunta, masis, mä jo ajattelin, että meille jo tulis kevät!
 
Huomenia kaikille! Töihinkin pitäisi lähteä, mullakin motivaatio nollassa. Varsinkin kun siellä on niin kiireistä! Koko ajan pitää miettiä, mitähän unohdin oikein tehdä... Varmaan vauvakin stressaantuu, kun äiti on niin kiireinen siellä koko ajan.

Äiti lpr: oikeastaanhan sillä Kelan lapulla haetaan 4 asiaa: äitiysavustus, äitiysraha, vanhempainraha ja lapsilisä :) Mie aattelin pantata viel jokusen viikon tuon lähettämistä, josko nyt sitten saisi sen uuden pakkauksen vaikka.

Noista tukivöistä.. Mie sain fysioterapiasta lainaan KAMALAN, kusenkeltaisen nuhjuisen tukivyön. En ole kertaakaan pitänyt, pitäisi palauttaa, kunhan sinne asti pääsisi. Joku raja sentään, vaikken mikään neurootikko olekaan, niin tuo alittaa kaikki rimat. Mulla on nyt tuo Anita babybelt, jota pidän töissä ja muutenkin tarvittaessa aina välillä.

Esitietolomakkeesta... Täällä Kotkan seudulla ei ole mitään sellaista, johon synnyttäjä vois täyttää mitään. Terkkarilta kyllä lähtee äidin perustiedot tietty synnärille heti ekan käynnin jälkeen koko neuvolassa. Ja kuulemma kun synnyttämään menee, niin siellä kysellään jotain toivomuksia. Noissa esitietolomakkeissa on kuulemma huvittavaa se, että äidit kirjoittaa usein oikean käsikirjoituksen miten synnytyksen pitäis mennä, ja juuri koskaan se ei sen mukaan mene. Ja ymmärtäähän sen. Mie en viitsi mitään isompia etukäteen suunnitellakaan, koska aina siellä tilanteen mukaan mennään. Epiduraalin haluan, jos se on mahdollinen, muut kivunlievityksen tilanteen mukaan sitten. Ainakin Kätilöopistolla harjoittelussa ollessani siellä näki noita lomakkeita, siinä kysyttiin just mm.saako opiskelija tulla synnytykseen mukaan ja muita toiveita..

Omaan mahaan ei erikoista.. Vauva potkii eikä mikään paikka ole kipeä. :D Menispä näin kivuttomasti loppuun asti.. *puunkoputus*
 
Joup!!

Niinhän se tais olla et terkkakin painotti hae 4 asiaa :D , tää muisti on niin lyhyt miullakin, mut kyl muistin kaikkea hakea!!!

Meillä on EKKS : ssa se esitieto lomake, joka viiään ekaan ultraan ja siinä lukee just nuo hätäkastenimet ja kysytään noista opiskelijoista, ja muuta huomioitavaa tai toiveita, mut en mie siihe ´mitää toiveita oo laittanu, esikolta enkä tältä.. kattoo sitten mikä on meininki ku joskus sinne asti päästään.

Mie en haluis synnytyksessä epiduraalia.. haluisin ainoistaan sen kohdunkaula puudutuksen, jos olis varma et se auttaa yhtä hyvi ku ekassa synnytyksessä.. mut jos synnytys kestää tosi pitkään ni ehkä sitä sitten haluu jo varmaan jotain et saa levättyy välissä.. on vaan odotukset aika "korkeella" ku esikon synnytys meni niin hyvin ja suht nopeesti, ni olettaa tietty et nyt menee samalla tavalla, ja samalla pelottaa ku odottaa et kaikki menee hyvin.. siis ymmärrän kyllä että jokainen synnytys on ihan eri juttu, mutta odottaa ja toivoo et menis vielä vähän nopsempaan ja yhtä "helposti". ja vielä kaupan päälle, et pystyis ehkä istumaanki ruoka-aikana siellä :D

vähänkö alkaa jännittää tuo synnytys =)

Nyt töihi!!

Äiti lpr 23+2
 
Imetyksestä ja vierihoidosta. Mulla on kummankin lapsen kanssa sairaalas ollut imetys yhtä tuskaa. Maito noussut hyvin ja sitten rinnat ollut niin täynnä, ettei lapsi saanut otetta. Kotona sitn alkanut pikkuhiljaa paremmin sujua, maitoa tullut hyvin, mutta ehkä siks lapset saanut rintaraivareita. Tullut siis liian nopeasti. Molempia olen imettänyt seuraavaan raskauteen.
Vierihoito mahdollisuus on hyvä. Yhden huomion kyllä sanoisin. Kun ekan lapsen sain, se oli sellanen myllerrys ja olin aivan poikki, niin olin onnellinen kuin vauva vietiin ekaks yöksi, kysyttiin multa lupaa, hoitajien hoiviin. Illal imetin ja aamuyöstä sain viereeni, yöllä antoivat sitten varmaan pullosta. Tuo yksi yö oli ratkaiseva, sain vähän kerättyä voimia, niin jaksoi sitten paremmin nauttia vauvasta ja keskittyä imetykseen. Eka reaktio tuoreella äidillä ei välttämättä ole se, että haluaa heti olla 24 h vauvan vieressä, sillä muutos on valtava. Ei välttämättä ole edes heti sinut vauvan kanssa. Voi tuntua tosi avuttomalta kuin vauva vaikertaa ja itkee heti ekasta yöstä lähtien ja mikään ei tunnu auttavan. Itse sitten yrittää saada nukutuksikin, kun edelliset yöt on ehkä tullut valvottua.
 
Huomenta kaikille!

Ihmettelin illan päätteeksi eilen tuota lasten passiasiaa. Selvittelin sen heti aamunalkajaisiksi, ja vastaan nyt omaan kysymykseeni, jos vaikka joku muu saman ongelman eteen sattuisi. Eli Schengen -maihin matkustettaessa riittää edelleen lapsen henkilöllisyyden todistamiseksi se, että hänet on merkitty voimassaolevaan vanhemman passiin. Lupaviranomaisella eli poliisilla ei ollut hajuakaan asiasta, mutta matkatoimistosta vastaus tuli kuin apteekin hyllyltä.

Nyt hyvillä mielin Hampuriin ensi viikolla. Jokohan uskaltaisi katsoa sieltä jotain vauvalle :heart: Olen jotenkin asennoitunut niin, että mitään ei laiteta ja hankita valmiiksi ennen kuin saadaan jotain kotiintuotavaa synnytyslaitokselta. Mutta katsotaan kuinka minun käy =)

Minä toivon, että tulevakin synnytys menisi pelkän ilokaasun voimin niinkuin aiemmatkin. En oikein tiedä, että jos homma pitkittyy ja kivunlievitystä tarvitsisin, niin mitä haluaisin. Toiset puhuu kovasti epiduraalin puolesta, toiset vastaan. Muista en oikein tiedäkään.

Josko nyt aloittaisi työtkin tältä päivältä :D
 
Huomenet

Mä sain esikoisen heti ennen pesulle vientiä rinnalle ja saatiin jäädä kaksin huoneeseen nauttiin siitä hetkestä. Muutenkin sairaalassa imetys sujui heti tosi hyvin. Kotona meni sitten rinnat ihan rikki ja oli tuskaista imettää. Pumppailin sitten pulloon pojalle ja aina välillä imetin, varsinkin yöllä. Poika tottui pulloon joten imetys sitten loppui kolmen ja puolenkuukauden iässä. Mä olen vähän sellanen etten stressaa imetyksestä, joten mulle se ei ollu mikään kauhea pala lopettaa imettämistä.

Vierihoitoon sain pojan heti, hän syntyi kolmelta päivällä ja nukkui melkein koko päivän, jouduin herätteleen syömään. Yöllä hän päättikin että nyt on nukkumiset nukuttu ja oli itkuinen. Hoitaja tuli ja vei pojan hoitsujen huoneeseen loppuyöksi että sain nukuttua. Sillon siinä heti en siitä tykänny, mutta jälkeenpäin tajusin että se oli kaikkein paras ratkaisu mulle itselle, sain nukkua yön ja levätä, olin meinaan tosi pirteä aamuyöstä kun pojan sieltä sitten viereeni hain.

Selkäkipu on mielettömän paha :( , ei meinaa yöllä vessaan päästä, eikä sieltä vessasta taksin sänkyyn. Viime yönä aloin oleen ihan raivona :kieh: , eikö niinkun riitä että supistelee, sattuu tohon pistoskohtaan ja on henkisesti huono olla että täytyy vielä tulla ikivanha selkävaivakin riesaksi :kieh:

Masa onnex muistuttelee olemassa olostaan vähän väliä. Illalla taas oli niin kovat menot päällä että =) .

Kiitos kaikille tuesta ja kauniista sanoista, isoja :hug: teille kaikille

salah ja Masa 20+3
 
Meillä K-PKS:ssa on kaikki vauvat vierihoidossa, eikä siellä ole enää sellaista vauvalaa niin kuin ennen. Eräs kaverini oli juuri synnyttämässä ja oli pyytänyt hoitajaa katsomaan vauvaa siksi aikaa ,jotta olisi voinnut käydä ihan rauhassa suihkussa. Hoitaja oli vain todennut ,että eihän sinulla kotonakaan kukaan tulee vauvaa hoitamaan ,kun olet suihkussa :eek: . Että omatoimisuutta todella korostetaan. Silloin ,kun me olimme osastolla niin eivät hoitajat käynneet edes katsomassa meitä huoneessa. Eka kylpy ohjattiin, ei muuta. Imetykseen sain apua siltä yhdeltä hoitajalta ,jolta pyysin. Vauvamme verikokeet unohdettiin moneen kertaan ,eikä synnytystä käyty läpi. Itse pyysin saada lukea synnytyskertomuksen läpi ja vauvan paperit. Tähänkin suhtauduttiin hieman nihkeästi.

Noista tukivöistä. Itsellä Anitan vyö. Kannataa ,jos sellaisen hankkii, ostaa jostain liikeestä. Myyjä osaa sen sovittaa oikein ja tulee ostettua oikean kokoinen.

No nyt tytön kanssa leikkiin..
-Poni ja Manteli 21+1
 

Yhteistyössä