<3<3 ELOMASSUT huhtikuussa <3<3

Huomasin, että tuonne elokuun masut-listaan vois päivittää miun kohdalle tiedot, että poika on tuloillaan ja KOKS on synnytyssairaala. Kiitti =)

Meillä on jo "oleellisimmat" vauvahankinnat tehty; vanna on (parikin kappaletta), samoin kuljetuskoppa, pinnasänky patjoineen ja vuodevaatteineen (Brion) ja abc yhdistelmävaunut (myöskin Brioa), rintareppu, hoitolaukku ja ihan älytön kasa vaatteita pojalle (kaiken kokoisia). Ja äitiyspakkauksessa, joka tulee noin viikon kuluttua, tulee lisää... :D Hoitotaso/-pöytä meillä onkin jo entuudestaan. Tuntuu hyvältä, kun tärkeimmät hankinnat on jo saatu tehtyä. Sitä muuta tavaraa, kuten vaippoja, leluja yms. voi hankkia pikkuhiljaa.

Kävin tänään pilateksessa. Tunnin jälkeen olo oli niin hyvä ja rentoutunut. Oon ottanut pilateksen, joogan ja spinningin nyt ihan säännöllisiksi, joka viikkoisiksi harrastuksiksi. Tuntuu, että kun pitää huolta myös tuosta puolesta, kaikki vaivat häviää, olo on energisempi ja tunnen itseni mitä hyvävointisemmaksi. Suosittelen kaikille :D
 
Pitkästä aikaa...
Kiitos kaikille osanotoista. Pahin alkaa olla ohi, jos ei lasketa mukaan tulevia hautajaisia. Siellä varmaan taas iskee valtava ikävä ja ymmärtää viimein totuuden. Onneksi siellä on sukulaiset ympärillä, ku täällä ei ole muuta kuin oma mies, joka kyllä on ollu aivan ihana!

Hautajaisvaatteita olen metsästänyt. Mutta ei tunnu oikein löytyvän... Äitiyspuolella ei ole mitään, mikä istuis päälle ja "normaaleista" vaatteista pitäis ottaa pari kokoa isommat, mitä itse on. Ei oo oikein, että näyttää läskiltä, ku oikeasti on vauvamasu!

Päivitin muuten masusta kuvan profiiliin. On se ainakin omasta mielestä kasvanu hurjasti...

Levottomista jaloista: löytyy. Ja löytyy myös levottomat kädet! :LOL: Ei tiedä mihin ne pistäis. Öisin olen sitten nostanu niitä pään yläpuolellekin ja sitten herään, ku niitä ei pysty liikuttamaan. Magnesiumia olen joka päivä syönyt raskausvitamiinien lisäksi, mutta ei tunnu auttavan.

Tänään vein Kelalle paperit, nyt sitten pakettia odotellaan. En oikein pitänyt oranssisista vaatteista, mutta kaikki otetaan vastaan mitä annetaan! Täytyy kysellä siskolta niitä ihania viime vuoden vihreitä vaatteita, josko se raskis antaa ne pois.

Mahtaaako olla iskiasta vai mitä, kun olen nyt viikon ajan tuntenut kipua alaselässä persposken kohdilla? Tuikkaa välillä tosi kipeästi, ettei melkein enää jalka kanna. Töissä varsinki tosi ilkeitä.

Töistä puheen ollen... Ne ei vois vähempää kiinnostaa!!! Mutta pakko kai siellä on vielä käydä, ku kuitenkin aika terveenä porskutan eteenpäin.

Tämä oli TAAS pelkkää omaa napaa... :ashamed:

Kiia ja kaveri 25+6
 
Piiiiitkästä aikaa. en oo jaksanu enkä joutanu kirjotteleen, sit oon koittanu saada juttujanne kiinni....huonolla menestyksellä ni vähä venähti et pääsin tänne asti.

Mitäs kaikkee sitä olikaan...

Mairo: kiva et saitte hyviä uutisia!

Kiia: pahoittelut pappasi poismenosta :hug:

Bella-lumia: Voin kuvitella miten onnellinen oot tästä muutosta. Mulla on itellä kans hirvee hinku kotiseudulle,ku ei täällä oo mulle oikein mitään.Muutama kaveri jota nään tosi harvoin ku kaikilla on omat kiiireensä,eikä ne nyt mitään kauheen läheisiä ees oo. Sit ku ei käy töissäkään ni on välillä tosi orpo olo :'(

täällä on menny ihan ok. supistelee välillä tosi herkästikki, varsinki iltasin. Mut sit toisaalta niitä on aika vaikee erottaa ku mulla on muutenki iltasin ihan kova maha.
Tipu on kova liikkumaan,mut ei mitenkään raju. yks päivä oli tosi vähä liikkeitä ja ne harveni ja pehmeni enemmän ja enemmän iltaa kohti ja sit meni jonkin aikaa et ei mitään kuulunu vaikka yritin kaikin keinoin saada siihen eloa. mä aloin jo huolestua,et nyt siltä loppuu happi,et pitäskö jonnekki soittaa, mut sit se onneksi sieltä virkosi ja niitä liikkeitä alko taas tulemaan.Kummasti sitä heti pelästyy,ku on tottunu et niitä liikkeitä tulee pitkin päivää tietyllä voimakkuudella.
Mulla muuten on kans ilmestyny vaaleeta nukkamaista karvaa mahan päälle.tytön aikaan oli paljo vähemmän ja se oli enemmän semmosta karvamaista.

Vappu ollaan tässä kotona ihan omalla porukalla,mut sit saatta olla et vk:n lopuksi lähetään tampereelle, mut se ei oo vielä ollenkaan varmaa.

Mut taidan lopettaa tän jonninjoutavan lätinän ja lähtee suihkuun ja syömään.

Piua ja tipu 26+3 (vissiinki)
 
Noista tavarahankinnoista, että kaikki tuntuvat jo hankkineet vaikka mitä, mutta ei me vaan ollaan mitään hankittu, eikä olla edes vielä mitään ajateltukaan. Kyllä tässä ehtii, jotenkin tuntuu tällä hetkellä ihan liian aikaiselta. Ehkä tuo remonttikin on vaikuttanut asiaan, ettei ole mitään vauvahankintoja vielä edes ajatellut.

Serkkuni vaimo saa samoihin aikoihin kuin minäkin ja niillä on kuulemma jo kaikki valmiina hankittuna. Äippäni on itse kuulemma sen verran taikauskoinen, että sen mielestä ei liian aikaisin saa mitään hankkia.

Mulla on tullut taas kaikenlaisia tuntemuksia, elikkä enimmäkseen vihlaisuja, liitoskipuja ne ilmeisesti ovat. Tukivyö mulla on, mutta en oikein ole osannut sitä käyttää. Kerran sitä pidin ja sain niin kamalan iskiaskivun siitä, että en sen jälkeen ole sitä päälle pistänyt, mutta ehkä vyön käyttö vaatii totuttelua.
 
Pikaisia kuulumisia ja mietteitä....

Väsyttää ihan kamalasti jo ja pitäis vielä vääntäytyä suihkuun kun huomenaamuna se lääkäri neuvolassa. Pelottaa jo mitä se sanoo.... ja värkkään sairaslomalle jäämistä. Kuinkas kauan sitä palkaa saakaan jos joutuu pikäksi aikaa saikulle? Murehdin täällä jo meidän pärjäämistä! Jos mulla tippuu tulot tai jopa loppuu kun on hoitaja kotona joka saa mun kodinhoidontuen tai rahat kuitenkin niin mitä rahaa mä saan. En kuulu mihinkään liittoonkaan kun en oo saanut aikaiseksi liittyä ja kukaan ei työhön mennessä puhunutkaan että liity jos et oo liittynyt. Jos joudun vuodelepoon niin hoitajaa on pakko pitää että on joku lapsia paimentamassa. Kuukauden vielä olis soppari plus pari päivää kesäkuussa. Neuvokaas viisaammat kuinka asia menee??

Tänään oon pitänyt tukivyötä ja on auttanut kipuihin mutta hankalaa kun housut tippuu ja paidat nousee korviin ja kokoajan saa olla nostelemassa. Käytiin tänään kirppareita kiertämässä ja sitte ajeltiin noin 40km päähän entiseen kotikaupunkiini huvin vuoksi "shoppailemaan", mitä siellä nyt muutama hassu kauppa on. Löysin sieltä itelleni takin joten kannatti!! Menee mahan kanssa kiinni ja vielä varmaan loppuajankin ja sillä kehtaa kaupungilla ym ihmisten ilmoilla käydä. Kotona ollaan sitten fleecellä tai tuulitakilla ulkona.

Tänään oon taas syönyt kuin hevonen!! Nyt on niiiiiin ähky olo ja kuuma ja oksettaa... Mä oon todellinen tunnesyöjä! Masentaa ja stressaa niin koko ajan oon kaapilla vetämässä jotain naamariin. Ja rahkaa menee..... :x

Voivoi.... no nyt koitan selvitä suihkuun ja sänkyyn... jospa se aurinko paistais huomenna!
 
Mä olen sit taas yrittänyt suhtautuu positiivisesti ja ostella pikku hiljaa tavaroita huolimatta siitä ettei edelliset raskaudet oo hyvin mennyt. Eiköhän se loppuun asti hyvin mene, kun tähän asti ollaan päästy. Ehkä se on sitä, ku on niin köyhä ettei oo varaa kerralla ostaa kaikkea :LOL: En usko, että turha huolehtiminen auttaa mihinkään.

Tänään löydettiin huuto.netistä ihana sänky :heart: En niin kallista suunnitellut, toki on paljon halvempi kuin uusi. Melkeen satasen hinnoissa mennään jo, mutta on se sen väärtti. Täällä päin lastenkirpputoreilta ei alle 60 euron saa kyllä minkäänlaista sänkyä, joten muutama kymppi siihen lisää ja saa ainakin sellaisen minkä haluaa. Pitää sit tehdä vaan useampi lapsi et saa käyttää näitä ihania tarvikkeita useampaan kertaan :D
 
mammaliini83 Toivottavasti kaikki olisi hyvin. Mä en niin hyvin noista korvausista perillä ole ,kun itse olen yrittäjä, niin saan vakuutuksen vuositulon mukaista päivärahaa. Mieheni on ollut pitkällä sairaslomalla ja hän sai ekat 34 päivää palkkaa ja sitten Kelan päivärahaa ,joka lasketaan tulojen perusteella. Sehän taitaa olla samansuuruinen äippä rahan kanssa.

Pyörähdin tänään pikaisesti H&M:lla. Oli ihana hypistellä tyttövauvojen vaatteita. Pitihän sitä muutama vaatekin ostaa. On ne vaan niin ihanan pieniä. Eilen tilasin myös yhdestä nettikaukasta vauvalle vaatetta. Arvasin, että näin tulee käymään ,kun saimme lähes varmuuden vauvan sukupuolesta. Onneksi olen tytön vaatetta lahjoittanut hyväntekeväisyys järjestölle, niin voi hieman uusia vaatteita hankkia :) .

Täällä voinnin suhteen mennään päivä kerrallaan. Tänään aamulla oli taas supparit niin herkässä ,että maata piti. Olen kyllä niin iloinen mieheni saikusta. Se on juuri sopivilla viikoilla minun kannalta. Hänen toinen käsi operoidaan vielä ensi viikolla ja siitä tulee taas kuusi viikkoa lisää saikkua. Sen jälkeen ollaankin jo melko hyvillä viikoilla. Parisuhdetta vaan tuumaa tälläinen jatkuva yhdessä olo koetella :) .

No nyt nukkuun. Niin meidän reipas taapero ,1v8kk, on nukkunut jo neljä yötä omassa sängyssä. Viime yötä vasta viiden aikaa halusi viekkuun :) .
-Poni ja Manteli 23+5
 
Mä oon niiiin pahalla päällä ja tympääntyny heti aamusta. Liekkö osasyy se et tyttö teki äitille ihanan herätyksen ja hivautti kengällä päähän :kieh: Taitaa muutenki tietää et äiti on herkällä päällä,ku tahallaan tekee niitä asioita mistä tietää mun ärsyyntyvän :( Mä en oo ite ollu hereillä ku vasta reilu puoli tuntia ja jo piti sille ärähtää :ashamed:
Tyttö nousi tossa kuuden maissa iskän kanssa, niinku joka aamu tätä nykyä |O
Nythän tuo kuulostaa helpottavan, tais olla kiukun puuska,ehkä kokopäivä ei ookkaan pilalla :D

Tuli noista hankinnoista mieleen ni mä ostin kaks t-paitabodya,vaaleanpunaisen,jossa on ruskeet reunat ja ruskee nalle ja sit samallaisen turkoosina. Ne oli 56 cent,ku ei ollu pienempiä,mut oli niin sulosia et oli pakko ostaa. aattelin ostaa kotiintulovaatteet tytölle ja pojalle,ku ei tiiä kumpi tulee =) On kiva sit pukea heti tytön tai pojan näköseksi,muuten jos vaatteita ostan ni ostan sen värisiä et sopii molemmille. tytöltä jäi 50 cent valkoset samettihousut, tosi suloset,ni jos ne laittas ja sit vielä jonku hupparin.Nii ja myssyn ja töppöset. Mitä sitä osaa vastasyntyneelle pukea kesähelteellä päälle? :ashamed:

Kävin eilen kattoo sen äitiyspakkauksen ja oli kyllä ihania vaatteita,et pitikö tuo vielä ottaa,mulla on kyllä se viimevuotinenki ja tyttö on sen verran pienikokonen,että esim se toppapuku meni tän talven ikää nyt 1v 6kk:tta.Jos tämä seuraavaki on yhtä pieni ni ne pakkauksen vaatteet on niin kauan isoja. mut haitannooko tuo....
 
Voi *ruma* sana!!!

Mun on niin kamala nälkä, meen sokrutestiin..Aamut on mun aikaa syödä,muina aikoina ei oikein maistu..

Tilasin kans viime viikolla äippäpakkauksen. Tulis vaan pian..
Kuinka kauan siihen meni muistaako joku?

Minä taidan rouviintua kesäkuussa, onko kellään kokemuksia maistraattivihkimisestä??

Salamatkustaja ja Aapeli :heart:
 
Heipat

Mairolle onnittelut hyvistä ultrakuulumisista, kyllä aina helpottaa kun näkee ja kuulee että kaikki on hyvin.
Ja HooÄssälle myös, onneksi kaikki on masussa hyvin. Kyllä ne pienet aina meitä säikäyttelee välillä kun hissukseen ovat.
Täälläkin on väliin sellaisia päiviä että vasta illalla kun itse rauhoitun ja pötköttelen niin alkaa vähän potkutella ja sitten on taas vilkkaampia päiviä kuten eilen, pyllerö potki koko päivän ja sitten illalla en tiedä mitä siellä mahassa tehtiin mutta potkuja tuntui ensin vasemmalla sitten ihan alavatsalla (en edes tiennyt että niin alas voi potkia :) ja sitten kääntyi vielä ympäri ja potki ylös.. kiva olisi tosiaan kameralla seurata mitä siellä puuhataan =)

Tilasin kanssa viime viikolla h&m:ltä hameen, caprit ja sit ihan tavallisia tunikamallisia paitoja jos menisivät vielä kesälläkin ja sitten voi käyttää raskauden jälkeenkin, enpä noita legginsejä huomannut, pitää varmaan käydä kaupasta kattelemassa jos löytyisi.

Mustakin tuo uusi äitiyspakkaus oli kivan näköinen, ne oranssiraidalliset oli vähän kummallisia, mutta otan kyllä mielelläni vastaan kun ilmaiseksi tuon saa, on siinä paljon hyödyllistäkin :)

Täälläkin kyllä välillä miehen kanssa menee hermo, joten tsempit muillekin. Ja jotenkin nyt olen vielä herkempi loukkaantumaan ja pahoittamaan mieleni, vaikka mies nyt ei olisikaan mitään ääliömäistä tehnyt. Nytkin asutaan sellaisessa paikassa että meillä on tyhmät naapurit ja mulla ei täällä ole juurikaan kavereita joten olen ehkä vähän liikaa yksin ja sitten on (vähän liikaa) aikaa pyöritellä kaikkia asioita mielessään, vähän masennuttaa välillä vaikka kaikki onkin 'hyvin'.

Salamatkustajalle onnea tulevasta rouviintumisesta, mekin varmaan sitten joskus vaan maistraatissa pyörähdetään salaa =) mutta se jää nähtäväksi että milloin..

Töitä pitäisi vielä semmoiset kuusi viikkoa jaksaa.. no, nopeastihan tämä aika on mennyt =)

Hyviä vointeja kaikille!
 
huomenta!
maistraattivihkimisestä ei oo muuta kuin kuuleman perusteella saatua "kokemusta". Vihkiminen kestää ehkä 5minsaa ja se ei oo niin "virallista" kuin kirkossa.. Tai siis silleen, ei jeesustella tms..?! Mekin varmaan maistraatissa vihkiydytään, en halua kirkkohäitä kun ajatuskin jo ahdistaa alttarilla pitkään seisomisesta, ja se kirkon piiiiitkä käytävä, no thanks!! :x

Mä oon miettiny kans tuota vastasyntyneen pukemista, mitä sille osaa laittaa elokuussa päälle?! Varsinki kun kestovaippailu aiotaan aloittaa, niin pärjääkö se esim. harsolla ja villahousuilla plus esim. bodylla ja sukilla?!!?!! Hankalaa kun ei oo yhtään kokemusta - ja noi kestovaipathan ne tuo oman lisänsä siihen pukemiseen, saa miettiä että hautuuko sillä nyt ihan paikat tämmösen paketin kanssa vai ei!! Varsinki sit kun vie vaikka vaunuajelulle niin mitä sille pitää laittaa päälle?? Auttakee tietäväisemmät! :snotty:

Pitäisköhän lähteä leikkelee vaippaan kankaita, ehtis ehkä leikata ja vähä ommella ennenku ois sen yo-puvun sovitus klo 11..:) Jännittää aivan sikana se puku, että entä jos mä en tykkääkkään siitä yhtään enkä viiti sanoa sitä sit sille ompelijalle!! :ashamed: Oon niin "kohteliaisuuden haluinen" :)laugh: ) etten haluais ikinä "pahoittaa" kenenkää mieltä, edes tuollaisessa tilanteessa.... :headwall:

Upp3 ja Mötky tasan 25!! :heart:
 
neitiperho
Heissan!

Ensiksi heti HooÄs toivottavasti kaikki kunnossa eikä mitään tulehduksia ole ilmaantunut :hug: Ootko naapurin suuntaan tulossa joku päivä? Olisi kiva nähdä livenäkin sua!?

Salamatkustaja mun sisko on muuten vihitty maistraatissa. Mutta siitä voin sulle tarkemmin kertoa vaikka tuolla mesen puolella.

Itse taas...no ei mitään kummempaa. Eilen oli neuvola. Painoa on tasaseen taas tullu :/ Melkein 3kg oli tullu neljän viikon aikana :ashamed: Syön kuin hevonen ja hyvääkin on menny joten nyt siitä sitten kärsin. Hemmetti mua. Sf-mitta oli 25 eli oli tasoittunut. Nyt siirryin jo jopa käyrälle, ylimmälle. Mutta edelleen pidän paikkaa valas ry ryhmässä :LOL: Pikkunen..jos sitä vielä pikkuiseksi voi sanoa..voi hyvin. Ei mahtunut enää ruutuun. Heilutti siellä kovasti itseään ja nyrkit pystyssä. Syke oli 140-150 välillä. Vauhti siis päällä. Kätilölle kerkesin kehumaan kuinka suppareita ei ole ollut, kunnes pääsin makuuasentoon pöydälle niin kätilö alkoi naureskelemaan, että kyllähän näitä suppareita sulla vaan näyttää olevan. Hämmästyin ihan itekin kun maha pullahti pöydällä ylös ja muuttui kovaksi. Ei tosin tuntunut miltään. Mutta heti kun kätilö alkoi etsimään istukan yläreunaa niin mahaa aristi. Ei siis todellakaan kovaa painellu, mutta silti maha tuntui mielettömän aralta. Sitä se tosin nyt on ollut muutaman päivän. Jännä juttu.
Synnytysvalmennusta me mietitään vasta sitten heinäkuun aikana jos sitä yleensäkään erikseen edes halutaan. KELAn paprut nyt myös sain. Jätin ne nyt vielä kotiin odottamaan huomista. Kunhan kotiin töistä huomenna pääsen niin täytän ne sitten ja laitan menemään.

Enää viisi työvuoroa jäljellä. Taidanpa alkaa kaivamaan aamukampaa esille :LOL:

Mutta nyt taas herätys siellä mahdolliset lukijat. Tämä mamma päättää tekstin tähän. Jaksakaa mammat, pitäkään huolta itsestänne ja masuista. Niin ja yritetään taas kestään niitä miehiämme...vaikka eihän niitä ymmärtää voi, mutta yritetään edes esittää :D


 
Huomenta täältäkin!

Salamatkustajalle tsempit sokerirasitukseen. Tuo syömättömyys on niin kamalaa..

Vastasyntyneen pukemisesta oli puhe. Meillä esikko syntyi elokuussa 06 ,jolloin oli tosi lämmin vielä. Vastasyntyneen lämmönsäätely on vielä hyvin kehittymätön ,joten pukea sai ihan kunnolla...pitkähihainen body, sukkikset ja päälypuku. Sisällä oli vielä usein viltin sisällä ,vaikka olikin sylissä. Ulos villa- ja fleecevaatetta täkkipussin lisäksi. Noin 1-2 kk iässä alkaa lämmönsäätely parantua. Kehittymättömän lämmönsäätelyn huomaa mm. siitä ,että kun vauvan riisuu alasti niin hänen iho menee kirjavaksi. Parhaiten pukemisen oppii oman vauvan kanssa kokemuksen kautta. Kuitenkin kaikki on niin yksilöitä.

Poni ja Manteli 23+6
 
salamatkustaja, me mentiin maistraatissa naimisiin, tai no ei menty siellä paikan päällä vaan oli eri paikassa ja henkikirjoittaja tuli vihkimään. oli mun mielestä ihan kaunis seremonia vaikka lyhyt onkin, jumalan sijasta puhutaan siitä kuinka tärkeää on yhdessä perheenä elää elämää ja tukea toista ja semmosta. siinä saa itse sanoa omia ajatuksia jos haluaa, muutenkin sitä seremoniaa saa ite suunnitella ihan miten haluat, me sanottiin puolin ja toisin toisillemme ajatuksia ennen ku tuli ne kysymykset. täällä homma toimii niin että jos haluaa maistraatissa sisällä mennä naimisiin, ei maksa mitään ja sit jos haluaa jossakin kukkakedolla tai ihan missä vain niin sit 200e+vihkijän matkakulut. me vaan ei ikinä saatu muuta ku lasku niistä bensakuluista... täysi mysteeri:D sit ei siinä sen kummempaa ennen niitä vihkiäisiä kun et muutama viikko ennen pitää hakea sieltä se esteettömystutkintapyyntölappu ja täyttää ja viiä takas ja sit ne antaa sen vihkiluvan ja sit vaan vihkijän kanssa sovitaan päivä ja muut yksityiskohdat:)

meillä taitaa olla muutto jenkkeihin edessä odotettua aikasemmin. rovaniemi on oikein ihana paikka mut töitä ei saa mistään. miehän kyllä saisin varmaan töitä helposti kunhan valmistun, parturi-kampaajia etitään aina, mut robbie ei saa mitään. kauheeta kattoa vierestä kun ihminen joka on tottunu 13 vuotiaasta asti tekemään töitä ei saa ees jäätelönmyyjän paikkaa. ja kielitaitoa on jo ihan tarvittavasti, suomi on hallussa jo niin hyvin et aivan hyvin pärjäis sillä asiakaspalvelutilanteissa sun muuta. sit sillä on koulussa joitain suomalaisia kavereita joilla on 3 työpaikkaa ja jaksavat valittaa siitä kun ei jaksais mennä. eilen oli taas niin sydäntäsärkevää kun toinen itkee keittiön lattialla sitä että ei voi elättää perhettään vaikka mie en sitä siltä oo ikinä odottanutkaan. joten näillä näkymin tää on mun viimenen kesä suomessa ja ens joulun jälkeen yritetään päästä lähtemään rapakon taakse. onhan se ihnottavaa kun täällä suomen päässä minun suku ei saa vauvasta nauttia ku puolisen vuotta mutta se on näitä kahden eri maan asukkaan suhteen varjopuolia, aina on jompi kumpi perhe joka jää paitsioon. ja vaikka asia ei sama ookkaan, onneksi tää nykyteknologia varmistaa että voi nähdä ihmisiä livenä vaikkei samalla mantereella ollakkaan, mekin ollaan koko ajan ku robbie on täällä asunut vähintään joka toinen viikonloppu juteltu pari tuntia sen vanhempien kanssa webbikameralla ja se kyllä tekee sen tunteen et oikeesti viettäis aikaa yhessä vaikkei fyysisesti olekkaan lähellä. tuleehan mulle kamala ikävä kaikkia täällä mut oon tosi sopeutuvainen ihminen ja mie oon mielummin muutaman kuukauden ikävissäni kun se et joudun katsomaan mun rakasta hajoamispisteessä koko ajan siksi et ei oo täällä kotonaan. ja uskon että tämä vauva tulee auttamaan mua myös koska en tavallaan ole "yksin".

mammoille ja masuille jaksamisia!

salamanteri&steve 25+4 :heart:
 
Joku kyseli suhtautumista vanhempien ja appivanhempien alkoholin käyttöön. Mun vanhemmat on olleet absolutisteja noin YLI 10 vuotta (en tarkasti muista). Sitä ennen alkoholi meni heillä lähes joka päivä. Miehen vanhemmat ei kumpikaan juo alkoholia. Appiukko on nuorempana sitä kuluttanut reippaasti. Eli ei alkoholin kans täälä ongelmia!

mammaliini83: Munkin neuvolatäti oli niin mukava, että merkkas kelan lappuihin lyijykynällä ruksit niihin kohtiin, mitä kaikkea kelasta pitää hakea. Ihanaa, kun jossain on tälläistä palvelua!! Muutenkin pikaisesti tsekattiin laput läpi.

Mulla ei oo levottomat jalat, MUTTA joskus tulee aivan sairaan kova "kramppi" pohkeeseen ja se on ihan saat**** kipeä, että itku meinaa tulla. Sitä kestää hetken aikaa ja silti pohje on sairaan kipeä koko päivän ja vielä seuraavana päivänäkin. Onko muilla tällaista??

neitiperho: Sullakin masu näytti jo ihanalta vauvamasulta!! Jotkut meistä paisuu enemmän ja jotkut vähemmän :D

Täälläpäin neuvola on 4 viikon välein, neuvolalääkäri 3 kertaa ja ultrat on se niskapoimu- ja rakenneultra. Ylimääräiseen ultraan meen 27.5., kun tutkitaan, että onko istukka siirtynyt kohdunsuun läheltä pois. Toivottavasti, muuten en saa synnyttää alateitse :'(

Mulla on taas aivan mieletön flunssa päällä. Ei tämä mee vissiin ennen synnytystä ohi. Ainakin pari kuukautta oon flunssasta jo kärsinyt ja välillä on ollu parempi päivä ja yllättäen taas pahenee.

Synnytystapa-arviosta on ollu puhetta. Mä oon ensimmäisen ja toisen odotuksen aikana käynyt siinä. Kolmannen aikana en enää mennyt enkä tämän neljännenkään aikana varmaan mene jos ei mitään hälyyttävää tule. Se tiedetään jo, että mun pyllystäni ei paljon yli 3860 g vauva mahdu. Mut siinä mieles se synnytystapa-arvio ensimmäistä odottaes varsinkin on hyvä, että saa vähän suuntaa minkäkokoinen mötikkä sieltä todellisuudessa mahtuu tulemaan.

jyffe: Tervetuloa elokuisiin mukaan!! Sulla on aika samanlaikäiset lapset kuin mullakin. Mulla on kans 6 vuotias, sit kesäkuus toinen täyttää 5 vuotta, nuorin on 2 v 4 kk ja neljäs on myöskin tuloillaan!! Koskas sulla on laskettu aika ja missä sairaalassa synnytät?

Mut eiköhän täs ollu melkein jo kaikki. Aijoo, tän tai ensviikon aikana selviää onko mun ex-mies löydetty. Nimittäin ruumis on löytynyt ja sitä vahvasti epäillään mun exäksi ja kahden vanhimman lapseni isäksi. Kauheeta jos hautajaiset tulee. Enpä oo tyypin kans ollu ainakaan kahteen vuoteen tekemisissäkään eikä lapsetkaan. Siinä on ollut monta syytä miksi valitsin niin.

Tatjana80 ja tyttö 25+4
 
Poni, kiitos tiedosta, en ookkaan tuota lämmönsäätely juttua tajunnut itse!=)
jyffe, tervetuloa mukaan elokuisten pinoon! :wave:
Tatjanalle voimia ex-miehen mahd. löytymisen suhteen :hug:
salamanterille myös voimia, varmaan rankkaa mantereelta toiselle muutto, mutta hyvin ilmeisesti siihen kuitenkin suhtaudut :hug:


Hehkutusta: Kävin just sovittamassa yo-mekkoani, ja se oli just sellainen minkä halusinkin!! :p Mittasi vielä olkaimet ja helman oikean mittaisiksi ja aikoi ommella valmiiksi sen. Masun kohdalla rypytyksen ansiosta kasvunvaraa, söpösti tuli masu esiin.=)

Ompelemaan --->
Hyvää päivän jatkoa mammuteille ja masukeille! B)
 
Hellurei, sokerirasitus ohi ja päänsärky jäi siitä muistoksi.. onnex pomo anto vapaapäivän, saan maata kotona.. ei kyllä nuo työt hotsita enää yhtään..

Tatjanalle hurjasti tsemppiä tiedon varmistumiseen.. varmaan tosi inhottavaa ootella..

HooÄs, onneksi kaikki oli hyvin ja toivotaan että vaavi alkaa taas potkutella ahkerammin. meilläkin on huomattavasti hiljasempia päiviä ja hennompia potkuja, ku sitte taas joku päivä käy sellanen jytinä/kutina että pitää oikein nauraa ääneen, ku tuntuu niin ilkeen ihanalta :heart:

vauvan pukemista oon mieki miettiny, ja vaavi tulee kotiin samoissa, missä iso veikkakin aikoinaan. valkonen body, mintun vihreet "perintö" potkarit, sukat ja kevyt vanupuku/tai joku muu ohuempi, ilmasta riippuen.

kauheesti teiltä on tullu tarinaa, en enää muista mitä piti kommentoida..

täytyy iteki laittaa valas päivitys profiiliin, kunhan saan kameran viritettyy.

Miulla on enä 24 työpäivää jälellä!!!! tää viikko on vissii kokonaa vapaata, kiva pomo, ja sitten vielä toukokuu ja sit loma jo häämöttää!!!

mut nyt sohvalle pötkimään, ku kerranki saa rauhassa olla!!!

äiti lpr 26, enää 14 viikkoo!!!! (+2 kuitenki.. :kieh: )
 
upp3, kiitos, kyllähän se tulee rankkaa olemaan kun on tosi läheiset välit perheeseen ja ystäviin mutta on aivan kamala katsoa vierestä kun toinen kärsii. oon ite niin monta kertaa ajatellut että oon ihan täysin pilannu siltä pari vuotta elämästä, se oli yliopistossa ja kävi töissä ja kaikki hyvin ja sit mie heilahin sen elämään ja se jätti kaiken ja tuli tänne. tiiänhän mie et ei se ikinä ajattele sillä tavalla tai syytä mua mistään mut kumpiki tiedetään et ei se oo täällä onnellinen. ja uskomattoman paljon on kokenu syrjintää täällä vaikka luulis et vaaleaihoinen amerikkalainen ei suomessa herättäis mitään ennakkoluuloja. toisaalta ollaan puhuttu asiasta ja molemmat ollaan sitä mieltä et jos asiat ois menny toisinpäin, et mie oisin 2 v sitte muuttanu sinne ja menty siellä naimisiin jne, ei tiiä missä jamassa olisin henkisesti, oon ite kypsyny niin paljon tässä 2 vuoden aikana ja nyt tiiän et pystyn tekemään sen ison harppauksen ilman et meen ihan täysin hajalle. ja sekin tekee asian helpommaksi et kun sinne mennään, joudutaan eka asumaan robbien vanhempien luona jolloin mie saan sit rauhassa totuttautua elämään amerikassa ja olla vauvan kanssa kotona eikä heti tarvi yrittää saada jalkaa oven väliin minnekkään. myöskin se et ei oo tuota kielimuuria millään tasolla tulee helpottamaan asiaa. pitää vaan kattoo ettei liho ihan kamalaksi köntiksi, siellä on vähän liian hyvää ruokaa:D
 
Hellurei!

Ihanaa, pikkunen antanut tänään heti aamusta kuulua itsestään ja oikein urakalla. Potkuttelee menemään, vähän väliä niin että koko masu hytkyy puolelta toiselle. Ehkä hällä oli sellanen laiskottelu aikasemmin päällä. Ja suotakoon se, kyllähän tätä mammaakin välillä laiskotuttaa. :D

Kävin ostamassa pikkuselle taas muutamat puol potkarit, toiset oli ihanat kukalliset ja toiset vaaleanpunaset, 50cm. Meillä kanssa alkaa olemaan jo kaikki kohta puoliin hankittuna; vaunut ostettiin, samoin pinnis viikonloppuna, vanna on pojalta tallella, vaatteitakin on jo ihan riittävä määrä 68cm asti, mutta eihän niitä malta olla ostelemasta lisääkin. Kaikki on aika ykspuolisen vaaleenpunasta, josko sitä ostais viel jotain muutakin väriä vähän. Enää olis pakollisista hankinnoista ostamatta turvakaukalo. Gracon kaukalo jalustalla hankitaa, oli pojallakin ja ylistän sen maasta taivaaseen helppouden takia. =)

Jokohan nää tosiaan alkais riittämään... :whistle:


Nyt jauhelihapihvien vääntöön. Nam, uusia pottuja niitten kanssa tiedossa.
:p


 
Terveisiä saikulta
Olen toista päivää sairaana, huonoa oloa ja oksetusta, mutta huomena on taas töihin lähtö. Pitkä ei siis ole mun työviikko kun to ja pe vapaata :D

Mulla on maha jo aika iso, mutta tosi monet ihmettelee minun kokonaisvaltaista pienuutta, vaikka näin pitkällä raskaudessa jo ollaan. Tuttavat naureskelee kun mulla vaan on kuulemma jalkapallo paidan alla,mut ei muuta. Ei kuulemma näy naamasta että vauva on tuloillaan... mut eikai sitä nyt jokapaikasta tarttekaan turvota :(

Sit ihmiset kyselee että miten on raskaus menny... nolona myönnän, että väliin aina unohdan salamatkustajan olemassaolon kunnes hän taas monottaa ja muistuttaa, että mamma hidastapas vähän, mieki oon tääl. Liikkeistä viel sen verran, että on se kumma, kun joku pitää kättään masulla, niin vaavi ei tee mitään, mut saman tien ku käsi lähtee tai katse kääntyy, niin alkaa möyrinä... Vaavi osaa jo kiusata vissiin

Oireita ei siis paljoa ole masu kasvaa ja välillä kutisee, liekö ne niitä venymisen merkkejä. ;)

Rakenneultrasta täällä on puhuttu. Meillä tosin oli puolen kuun aikaan ultra, ja mietittiin miehen kanssa, että kysytäänkö sukupuolta, välillä olin varma, että kysytään ja välillä varma, ettei kysytä. No ultrassa kävi sitten niin että lääkäri kysyi, että halutaanko tietää... siitä se ajatus sitten lähti. mut emmepä kerro tietoamme muille... jotain yllätystä pitää ilmassa olla :LOL: lällälläää

Meillä on rivitaloalueella ongelmia naapureiden kissojen kaa sekä semmoinen iso ongelma, että seinänaapurina asuu mielenterveysongelmista kärsivä naisihminen, joka unohtaa välillä ottaa lääkkeensä... Meillä on siis parhaillaan asunnon haku käynnissä ja muutamme saman tien kun uusi asunto löytyy. Harmillista kyllä tää nykyinen asunto on ihanalla paikalla metsän laidalla,,, mut turvallisuudesta en aijo tinkiä, varsinkin kun vaavi on tulossa. Kissat voi hyppiä vaunuun ja skitso täti tuikata vaunut tuleen tai kaahata autolla päälle... ja tää on valitettavan totta. Viime syksynä takapihalla löntystelyt karhu ja yksinäinen susihukkanen ei tunnu läheskään niin pelottavalta kuin lähinaapurin edesottamukset.(tuo eläinsatukin oli totta) Tylsää ei ole asustella pohjoisen perukoilla =)

Puolen kuun maissa lähetään miehen kanssa rovaniemelle koeajamaan vaunuja ja ostelemaan vähän vauvakamaa... Tästä pienestä kylästä kun ei voi ostaa mitään tietylle sukupuolelle ilmeistä kun heti joku tuttu näkee ja meidän suuri salaisuutemme paljastuu. Mitään vauvajuttuja me ei olla edes vielä hankittu. Serkun perheeltä saadaan jotain peruskamaa kun aikoivat nyt viimeisen vaavin jälkeen lopettaa perheen kasvattamisen, neljä lasta kuulemma riittää

Hauskaa vapun odotusta kaikille ja koettakaapa syödä munkki niin ettette nuolaise kertaakaan huulia... MAHDOTON TEHTÄVÄ

Niin ja onnea uusille tulokkaille. Tähän pinoon aina mahtuu :flower:

Taivaannasta ja Möykky
 
Sokerirasituksessa kävin tänään minäkin, mitenköhän mahtoi käydä... toivoisin todellakin ettei arvot olisi niin koholla että tarttis osastolle mennä, nyt kun on poika niin se ei ole niin helppoa! Hoitoon en häntä anna, joten mies joutuu sit ottaa töistä vapaata.

Onko muut muuten lapsen hoitoon viemisestä niin vauhkoja kuin minä? Miehen vanhemmat ehdotti että viedään poika heille sitten kun lähtö synnärille tulee. Yritän ajatella järkevästi että poika pärjää siellä ihan hyvin, mutta kehittelen kuitenkin koko ajan kauhukuvia että mitä kaikkea voi sattua... en mitenkään halua aliarvioida heitä hoitajina, mutta kun ovat jo vanhoja ja jos eivät jaksakaan juosta vilkkaan pojan perässä... tavallaan olen jo päättänyt että mies jää kotiin pojan kanssa ja minä meen itsekseni hakemaan vauvaa. Pelottaa vaan että appivanhemmat loukkaantuu, koska sitä en todellakaan halua...mutta enhän mä voi keskittyä synnyttämiseen jos pelkään kuollakseni pojan puolesta! hmmm... täytyisiköhän alkaa löysätä hiukkasen jo napanuoraa :whistle:

Vastasyntyneen pukemisesta... meille taas puhuttiin laitoksella, ettei lasta saa juuri tuon lämmönsäätelyn vuoksi pukea liikaa(ei vielä hikoile), ettei ylikuumene... me pidettiin paljon pitkähihaista ja -lahkeista potkupukua pelkästään, oli helppo pukea ja riisua. Ulkona sitten vaunuissa oli villatakki ja lakki ja ehkä virkattu peitto. Meilläkin käytettiin pienellä aina sisävaippa-villikset-yhdistelmää:)ja siis meidän poika on juhannuksena syntynyt.

Tervetuloa muuten jyffe! :wave:

Tatjanalle jaksamisia tuossa tilanteessa ja lapsille myös!

Jalat puutuu:) ei pysty istumaan enempää paikallaan, joten täytyy mennä vaikka parveketta raivaamaan(poika nukkumassa, joten ei voi esim. siivota)

Aurinkoista päivänjatkoa kaikille!

vib 25+4
 
Huh, olipas tullut tekstiä vuorokauden aikana :)

Heitsu86, legginsit löysin tosiaan H&M:ltä. Mustia siellä vaan oli, ja noita "vajaaapituisia" vain. Hinta ei päätä huimannut, olisko ollut 6,90 vai 7,90.

Miehen kanssa edelleen hakkaan päätä seinään :headwall: Pitäisi poika viedä hetkeksi hoitoon että saataisiin kunnolla puhuttua, ei hänen hereilläoloaikanaan oikein voi asioita selvittää...
Kai tää tästä!

Menen syömään suklaata :)

Lilli ja Tiitti 25+6

 
neitiperho
Nythän muuten vasta tajusin tosiaan...Tatjanalle vielä siis jaksamista. Toivottavasti tämä löydetty tapaus olisi ex-miehesi...siis en tarkoita että hyvä asia, mutta eipä ainakaan jää vaivaamaan onko tosiaan kadonnut vai mitä. Hautajaiset aina inhottavia :/
Masustani en nyt niinkään voisi sanoa että kovin ihana olisi..joissakin kuvissa näytän aivan hirveältä, lähinnä kasalta.
 
Moi :wave: ois kyssäri nuille jotka on käynyt siinä sokerirasituskokeessa ottaako ne suoniverinäytteen vai sormenpäästä? Neuvolantäti ei tiennyt, veikkas suoniverta ja APUA pelkään neuloja ylikaiken!!!! siis joudun itekki siihen kokeeseen parinviikon päästä. tatjaana luultavasti synnytys sairaalani on ras, mielelläni kyllä menisin tohon naapurikuntaan. meillä oli viikonloppuna eskarin synttärit ja tuli syötyä niin kauheesti että en vieläkään oo saanut tätä närästystä loppumaan vaikka tuon tostakin saa rennietä syödä. määkin kyssyin silloin rakenneultrassa sukupuolta mutta eihän tämä ruvennu näyttään et kumpi se on, kaikissa raskauksissa ollut sama homma, mut meen vielä viikolla 28 käymään istukkaultrassa jospas se silloin vilauttelis vähän, ja toivottavasti ois se istukkakin noussut siitä kohunsuulta pois. rupiaa tuo väsymys painaan tähän aikaan päivästä joten taidan kömpiä ton nuorimmaisen viekkuun tirsaileen vähäks aikaa! jyffe ja mötkö 23+3
 
Salamanterille kovasti tsemppiä toiseen kulttuuriin muuttamiseen, vaikkakin on tulossa vasta puolen vuoden päästä! Vaikka olen itse monikulttuurisuuden ammattilainen, tiesin, mitä tuleman pitää ja muutettiin suht samanlaiseen kulttuuriin, niin kyllä ekat n.3kk oli aika hankalaa... turhautuminen lienee paras sana kuvaamaan tuntoja, kun tuntui, ettei mikään asia toimi tai onnistu... sulla nyt tietty on vähän eri asia, kun muutatte miehesi kotimaahan, tunnet sieltä jo muutamia ihmisiä, kieli on hallussa yms. Mulla on täällä Norjassa ollut yksi amerikkalainen työkaveri, jonka mielestä Norja on hyvin mamu-kielteinen maa, ihmiset rasisteja jne. Olen itse kyllä aika eri mieltä... tiiä sit, vaikuttaako se, et olen nainen ja näytän norjalaiselta (no, hänkin on valkoinen, muutama tatska, mut ei ne mun mielestä oo mitenkään "pelottavia" tms et ihmiset sen takia syrjisi), ainakin yritin alusta asti puhua norjaa (ruotsia alkuun) ja liikuin söpön lapsen kanssa, mut mun mielestä täällä on kyllä kaikki olleet oikein ystävällisiä ja auttavaisia. Mies kyllä törmäs alkuun syrjintään, kun hän ei vieläkään juuri puhu norjaa, ja koitti englanniksi etsiä meille asuntoa, kukaan ei halunnut vuokrata, kun ei kerran puhuta norjaa...

Sitten teille, jotka murehditte suppareita, niin uskokaa, että jos jaksatte huidella shoppailemassa ja muuten puuhailla, supparit ovat kivuttomia jne. niin niistä ei ole haittaa!!! Suomessa stressataan ja vouhotetaan ihan turhaan, sit ihmiset on ihan paniikissa jokaisesta pienestä supparista, vaikka ne nyt vain kuuluvat raskauteen! Jatkuvat, kipeät supparit, mitkä eivät häviä levolla, ovat asia erikseen, silloin yhteys neuvolaan tai lääkäriin. Mulle ainakin täällä koko ajan toitotetaan, että supparit ovat täysin normaaleja, kertovat vauvan hyvinvoinnista ja kohdun kasvusta, nää olis huolissaan, jos niitä ei tulisi! Vaikka synnytykseen on vielä pitkä matka, niin kyllähän se keho alkaa pikkuhiljaa valmistautua myös siihen, etenkin uudelleen synnyttäjillä, joilla keho jo muistaa, mitä tuleman pitää ja miten siitä selviydytään.
Mä oon ite samaa mieltä, kuin lääkärini, et mitä enemmän äiti liikkuu, sen paremmin voi sekä äiti että vauva ja sen helpommin raskaus ja synnytys etenee ja sen nopeammin ja helpommin niistä myös toipuu. Ne, joille tulee oikeesti vaarallisia suppareita jo näillä viikoilla ovat todella, todella harvassa, eikä todellakaan tarvii pelätä jäävänsä loppuajaksi saikulle... ellei siihen ole oikeat perusteet, jolloin saikkukin sitten on lähinnä vuodelepoa, eikä mitään lomailua...
No, toivottavasti ette nyt käsittäneet väärin, en voi tietää toisen tarkkoja tuntoja, me ollaan kaikki niin erilaisia ja jokainen raskaus on erilainen myös samalla naisella, mutta muistakaa nyt kuitenkin, ettei raskaus ole mikään sairaus, vaan täysin normaali olotila!!!

Nyt tää häipyy pahoittamasta muiden mieliä... huomenna kätilöllä käynti, sit varmaan jotain muutakin kerrottavaa.
 

Yhteistyössä