<3 <3 MARRASKUUN massukat 2011 ELOKUUSSA <3 <3

anzu86 joo niin mää aattelinkin :D nolostuin ite vaan kun en kirjottanu sitä että pesen toki myös kädet wc-käynnin jälkeen, ettei kukaan vaan luule etten tee niin :D hyih

manna8 toivotaan että pieni pysyy siellä vielä ja oikein paljon tsemppiä loppuraskauteen! :flower:

kivut ja vaivat on ollut jo alussa (oisko ollu rv 10->) sellasta jomotusta alapäässä, siis selvästi emättimessä. ihan kun sinne nakattais kevyesti vasaralla. ei oo tähän mennessä kyl kyse ollut ainakaan paikkojen aukenemisesta eikä kait mistään vaarallisesta ja lääkäri sanoi että johtuu kohdun kasvusta. nyt niitä tulee enää tositosi harvoin. ei ne siis edes kamalan kipeitä ole
no sitten oli sitä kovaa kylkikipua nivusiin asti vasemmalla puolella joka meni ohi n. viikossa. neuvolasta käskettiin sit vasta ottaa yhteyttä uudestaan kun kipu ei mee ohi ja alkaa olla tuskasta..
aattelin et jos tota nyt vielä tulee niin hommaan sellasen tukivyön ..huomasin että mulla on lähteny vatsa kasvamaan sivuillekin, sen takia pidin aika luonnollisena tota kylkikipua että kun maha kasvaa ja lantio vissiin löystyy, kiinnikkeet paukkuu ja mitälie. niin josko se sit ois sitä :)

ainiin miten teidän muiden masut on läheny kasvuun?

mulla on lähteny rivakkaan kasvuun, enkä oo enää yhtään varma onko kyseessä pysty "poikamaha" kun tää pötsi on lähteny leviämään tonne sivuillekin. (Vaikka poika masussa onkin)

Britney 24+1
 
Viimeksi muokattu:
heissan...:) en muista milloin olen tänne kirjoitellut vimeksi,mutta seuraillut olen taustalla..:)
supistuksia on täälläkin paljon ollut ja nyt vasta parin päivän sisään rahuoittuneet, toissapäivänä olin neuvolassa ja kk päästä onkin sitten lääkärineuvola,ensimminen kerta,ei ole aiemmin ollutkaan tässä raskaudessa. Raskaustodistuksen sain ja paperit laitan sitten ensi viikolla.Saapi nähdä miten ne laskee päivärahat kun olen ollut työttämänä kesäkuun alusta,ja ennen äitiyslomaa on pojan hoito aurorassa josta saamme tuet,jolloin käsittääkseni en ole työttömänä kun ei voi kahta tukea kai saada,tuntuu tosi monimutkaiselta..:headwall: kyllähän se tässä selviää,toivon vain että laskevat työttömyyttä edeltävien tulojen perusteella päivärahan.

kauhea väsy on. Hemoglobiini oli vieläkin sadan paikkeilla,sitä pitää kuulemma alkaa tutkia,ottaa laaja verenkuva jos ei ole noussut ensi tarkastuskertaan mennessä. olen syönyt rautaa kaksi kk ja silti on laskenut vain..:headwall:

tavarat vauvalle on jo hankitu,vaipat periaatteessa vain uupuu..:) tänään haen pinnasängyn verhokatoksen,verho on ommeltunav jo valmiiksi,en tykkää noista valmista kuoseista,niin tein itse että sai mieleisen ja sisustukseen sopivan meillä kun pitää olla mahdollisuus pitää yövaloa päällä,kuitenkaan sen häiritsemättä vauvaa jos se pinniksessä on,niin pinnisverhon piti olla tumma,samaa väriä ikkunaverhojen kanssa..:)

mitä mieltä ootte,onko sitteri tarpeellinen,en muista miten meillä sitteriä käytettiin,kun on niin monta vuotta vauvaajasta,mutta uskoisin että voisi olla hyväkin sellainen hankkia,kun on noita muitakin perheenjäseniä,jotka ei välttäämättä aina huomaa vauvaa varoa jos se on ihan lattiantasossa..:) mietinnässä vielä,useimmat noista sittereistä on sinisävyisiä ja en mitenkään haluaisi sinistä.

Että sellaista tänne..:)

EevaN ja Pieni 23+0
 
hei,

pääsin tänään lääkärille ja s-lomaa tuli nyt 2 vkoa. helpotus ettei tarvitse töihin mennä, kun supistelee istuessa ja jopa yöllä maatessa kylkeä kääntäessä... onneksi vuotoa ei ole nyt ollut pariin päivään ja kun vaan jaksaa levätä, siis ihan maata, ei niin supistelekaan. eli täällä lepoa ja jos tällä vaan vauvan hyvinvointi taataan, kyllä mä tän kestän. onneksi mieskin on kotona ja pakkaa just muuttoa varten, niin on juttuseuraa ja voin sohvalta määräillä mitä pakataan, mitä roskiin ja lueskella esim vanhoja vauva-lehtiä, joita löytyi äsken korkea pino :)

käynnistystä ei mun mielestä kannata pelätä. se voi aiheuttaa normaalia rajummat supistukset ja ns syöksysynnytyksen, kuten itselläni kävi, mutta toisaalta taas kestää pitkäänkin, jolloin ehtii saada ihan normi kipulääkkeet. ja vaikka mun synnytys oli todellista syöksyä ja raju kivuiltaan, niin kestipä ainakin vain sen 4h ja vauva oli oikein hyväkuntoinen ulos tullessaan. ei turhia joutunut synnytyskanavassa venaileen ;) avoimin mielin odotan seuraavaakin synnytystä, oli se sitten käynnistetty tai ennenaikainen. sitä vaan toivon ettei sektioon joutuisi, synnytys oli kokemuksena kuitenkin jotain ainutkertaisen hienoa, kaikesta kivusta huolimatta.

vauvan varusteita meille ei oo edelleenkään hankittu mitään... alan varmaan joskus tuossa vkolla 30+ katsella mitä puuttuu ja tehdä listaa mitä tarvitaan. luulen että vähän uusia vaatteita haluan, vaipanvaihtoalustan, pari tuttipulloa siltä varalta ettei imetys toimisi ja tietty vaippoja + jotain rasvoja/talkkia jne. mut noi on niin nopeaan hankittu, että en jaksa vielä ajatellakaan.

onko jollain muuten kokemusta rattaisiin kiinnitettävästä seisomalaudasta? semmoinen ajateltiin hankkia esikoiselle, joka n. 2,5v kun vauva syntyy. en millään viitsisi edes käytettyjä tuplia ostaan vaan kokeilla ensin riittäisikö seisomalauta. me kyllä liikutaan pääasiassa rattailla, autoa käytetään oikeastaan vain yli 10-20km reissuilla. mut onhan täällä kaupungissa metrot, ratikat ym, ettei siis kävellä jotain 10km kauppaan sentään =)

tänään muuten saadaan avaimet uuteen kotiin =) olen niin onnellinen, tätä kun on odotettu 1v3kk!! harmi ettei pääse osallistuun muuttoon mitenkään, mutta eiköhän tuo sisustus onnistu vaikka sohvalta käsin ja netistä voi tilailla kaikkea ihanaa. mahtava fiilis on joka tapauksessa.

t. manna8 + elma 24+2 :heart:
 
Keskiviikkona tuli KELAlta kaikki paperit päätöksistä jne. Oli hauska huomata, että kun pari ekaa kk työnantaja maksaa palkan mulle, niin KELA joutuu maksamaan vielä lisää siihen päälle :) Eli siis kun 3vuorotyötä teen, niin lisät vaikuttaa niin paljo päivärahoihin, mutta työnantaja maksaa toki vaan peruspalkan äitiyslomalla :)

Ja äsken kilahti postiluukusta kortti, että sais mennä hakemaan äitiyspakkauksen postista! Ollaan lähdössä viikonlopuksi reissuun, niin pitää nyt miettiä haenko tänään vai vasta sieltä palatessa, kun pitäähän ne kaikki kuitenkin hypistellä heti kun sen saa kotiin :)

T: Selkäsäryistä kärsivä Manna* ja Mytty 28+0
 
Vauvavakuutus otetaan. Muistaakseni se oli niin että ennen 28. viikkoa pitää ottaa. Että vielä ehtii =)

Miten vatsa kasvaa? Hmm.. vaikea kyllä itse sanoa. Mies sanoo että on kasvanut :)

Seisomalauta on ollut käytössä esikoisen ollessa 1v7kk ja vieläkin (nyt vajaa 3v.) Talvella jouduttiin hankkia tuplat kun oli niin paljon lunta. Hkin keskustassa ei tietty tuota ongelmaa niin olekaan =)

manna8 Onnea uuteen kotiin!

Iskias/alaselkäkipu tullut tännekin takasin.

Vauvan tavarat on kaikki edellisiltä jäljellä. Kerrossänky vaan pitää ostaa esikoiselle ja kakkoselle, kun kakkonen nukkuu vielä pinniksessä ilman laitaa.
Itkuhälyttimet vetelee nyt viimeisiään. Ne ehkä pitää ostaa.

Jospas sitä saisi itsekin syödä nyt jotakin kun kakkonen nukkuu ja esikoinen lepää.

Voiteja!!!

Biana 23+4
 
Voihan taistelu neuvolan kanssa :kieh:
Soittelin sitten vielä tiistaina neuvolaan ja kerroin että jäi todella huono fiilis käynnistä ja ihmettelin kovasti että onko nyt varmasti normaalia tuo kohdunkaulan tilanne kun kuulin ihan muuta tutuilta (heh, en kehdannut sanoa että Kaksplussassa :LOL:)
Terkka vain naurahteli että kyllä se lääkäri tietää nämä asiat ja turha huoli pois, ihan normaalia vain että enää pari senttiä jäljellä. Yritin inttää vaan uutta aikaa en saanut, sitä enemmän vain terkka nauroi mitä enemmän yritin inttää :( Maanantaina on taas se oikea terkka paikalla joten soitan sitten silloin uusiksi ja kerron huoleni.

Eilen katsoin Kelan sivuja ja vihdoin on päätökset tehty! :) Ihanaa kun pian pääsee tonkimaan pakkausta :p

Painoa on tullut noin 6kg lisää :/ Tuntuu että painoa tulee ihan vaan kun ajattelee ruokaa. Noh, en ota liikaa stressiä asiasta (empä vissiin ;D)

Joku mainitsi ettei meinaa saada öisin nukuttua. Täällä ihan samaa vaivaa. Monta viikkoa mennyt pyöriessä kun ei saa unen päästä kiinni. Ensin tuskaa löytää hyvä asento, sitten on tyyny jalkojen välissä huonosti ja sitä korjailee ja taas asento huono ja sitten vauva aloittaa jumpan yms yms yms. Selän kivut myös vaivaavat öisin ja senkin takia tuo hyvän asennon löytäminen hankalaa :/

Tiukutus&Masi 28+3 :heart:
 
tiukutus, soitat omalle neuvolatädillesi ja teet valituksia... hyh mitä toimintaa.
entäs jos soitat synnärille ja kerro huolesi?


Vaunut tuli tänään, jee!
Käytetyt mutta kivat ja välttää. Maksoivat vaan 100e + pk:T 18e.

Sitteri ehdottomasti, oon tarvinnu sitä joka bebelläni. Sen ostan uutena, tilasin jo hobbarista. Kyl vauvalle jotain uutta pitää olla <3.
Ehkä kuitenkin se hoitopöytäkin mahtuis tonne makkarin nurkkaan, hmm.. saas nähdä.
 
Olen todennut että neuvola on ihan turha paikka. samat jutut vois tehä kotonakin (painon tarkkailu,doppleri,sf mitat yms) ja sit jos jotain hälyyttävää niin suoraan terveyskeskukseen tilata aika tai äitiyspolille. ei ne siellä neuvolassa tiedä sen enempää kuin itsekään tiedän..mietin, että kun mulla ois äippäpolille maanataina lääkärille aika niin tonkiikohan se tuota kohdunsuuta käsin vai näkeekö sen myös ultralla?? Kun siitä täällä on ollut mainintaa, niinminkälaisia kokemuksia siitä, että ultralla katottu, saako tarkkaa mittaa??
 
Viimeksi muokattu:
Hei!

Tulin pikaisesti kommentoimaan muutomaa asiaa...

Ensin käynnistyksestä, eli minulla on käynnistetty molemmat synnytykset, eka pari päivää yli lasketun ajan ja toinen pari viikkoa ennen laskettua aikaa. Ja voin sanoa, että toivoisin, että tämä kolmaskin käynnistettäisiin, eli minusta käynnistykset ovat menneet tosi helposti, molemmista sain kaksi kertaa sitä "lääkettä" kohdunsuulle ja siitä sitten pikku hiljaa alkoi supparit, eivät minulla olleet mitään super kauheen kipeitä, tuntui kipuina selässä. Ekassa otin epiduraalin, mutta tokassa en mitään. Olen kyllä kuullut, että toisilla voi mennä monta päivää käynnistyksessä ja olla kivulias, mutta onneksi itse olen selvinnyt siitä hyvin.

Sitteristä taisi joku kysellä (anteeksi en muista kuka) Meillä sitteri oli ainakin kätevä. Alussa pidettiin vauvaa siinä ihan makuuasennossa ja myöhemmin nostettiin selkänojaa ylöspäin. Välillä vauva nukkuikin sitterissä, mutta emme kuitenkaan jatkuvalla syötöllä vauvaa siinä pitänyt, vaan esim. lattiallakin pidettiin, että vauva oppi omaa kehon hallintaa, kääntymistä, pyörimistä ja jne. Esikoinen sai ekat kiinteet sapuskat reilun 4kk ikäisenä, niin sitterissä oli hyvä syöttää vauvaa, mutta toinen taas aloitti kiinteet vasta 6kk iässä ja osasikin istua jo syöttötuolissa. Kakkonen viihtyi myös sitterissä silloin kun mies oli iltavuorossa ja minulle jäi esim, esikoisen iltapuuhat, esim. käytin esikoisen suihkussa ja vauva makoili sitterissä kylpyhuoneessa meidän seurana.

Seisomalaudasta Meillä on tällä hetkelläkin seisomalauta käytössä, eli jos mennään pidemmälle rataslenkille, niin kakkonen istuu rattaissa ja isompi kävelee ja välillä haluaa olla laudalla. Sitten kun vauva syntyy niin lautaa käytetään varmasti edelleen, vaikka meiltä löytyy tuplarattaatkin.

Täällä myös vähän ongelmia nukkumaanmenon kanssa, monesti saatan valvoa vielä puoli yhden ja kahden aikaan kun uni ei vaan tule. Onneksi lapset nukkuu aamulla pitkään, niin saa itsekkin nukkua jos haluaa.

Kristalli ja kolmonen 26+4?
 
helenaM onko sulla muita oireita kuin kuume ja mahakipu??Jos ei, niin menisin kyllä heti lääkäriin, ettei mikään tulehdus vaan oo!!

MamiJ tervetuloa. Mä kärsin myös unettomuudesta. Sit oon koko päivän kiukkuinen ku en nuku. :( se on tosi masentavaa. Ja päivisin ei oikein voi nukkua ku on esikoinen kotona. Tosin kun hän on päiväkodissa 3x/vko niin niinä päivinä pitäis pystyy nukkuu sit.

manna onnea uuteen kotiin.

vakuutusta ei otettu ennen vauvojen syntymää. KAtsotaan kun ovat syntyneet. Esikoinen on ainakin ollut niin terve, ettei oo tarvinut ku 3antibioottikuurii syödä 4 vuodessa eikä nytkään ole puoleentoista vuoteen oikeastaan ollut kipee ollenkaan. Se on aina niin terve :D

sitterit on meillä ainakin molemmille vauvoille. Tykkäsin pitää vauvaa siinä aina välillä, esim just ku ite kävin nopeesti suihkus niin laitoin vauvan sitteriin sinne suihkuhuoneen ovelle kurkkimaan. :D

selkä tuntuu pettävän täällä. Painoa ei oo tullut ku 6kg mut oliskohan seki melkein vaan tota mahaa ku siellä kuitenkin kaikkea kaksi kappaletta. Maha kipuilee ja selkä myös, eli tosi kiva lähtee kaverin häihin huomena. Toivottavasti pääsisin edes hetkeksi sinne :(

anzu ja pojat rv25+0
 
Heips "pitkästä" aikaa :)

Niinhän se kävi, loma alkoi ja koneelle ei ehdi muka millään ;) Lueskelin äsken heinäkuun lopun ja elokuun alun viestit, jopa niitä olikin!

Kelan äitiyspakkauspäätös tuli tänään postissa, mutta ei vielä niitä rahajuttuja. Tuleeko ne erikseen? N. 2vkoa vielä menee että pakkaus tulee. Onneksi ehtii loman aikana :) (olin suunnittellut, että saan lomalla sitä hypistellä... hih).

Mua ahdistaa mun paino. Tänä aamuna alkoi ahdistus. Syön herkkuja, joten siitähän se nousee + mua turvottaa aamusin aivan hulluna jaloista ja sormista. AAArgh!! :headwall:

HelenaM, en ole saikulla mutta välillä on kipuja ja selkää koskee kovinkin. Olin keskiviikkona pumpissa ja eilen oli kyllä tuskanen päivä!! Tuntuu että nyt lomalla on muutenki enemmän liikkeessä, joten olen aivan mäsänä. Väsyttää ja selkää koskee.

Kramppaako muilla jalkapohjat? Mulla ei kramppaa mikään muu paikka, kun vasemman jalan jalkapohjan lihakset. Jumatsuide miten ärsyttävän tuntuista! Saattaa koko päivän olla kipeenä, ja levon jälkeen aina kipeämpi kunnes "vertyy".

Tiukutuksella oli kyllä törkeä lääkärikäynti. Itse menen maanantaina neuvolalääkärille joka on tuttu nainen vuosien takaa, sanon kyllä sille suoraan jos alkaa vähättelemään. Itseä pelottaa nämä kivut ja se, että toimin normaalisti vaikken tiedä mitä tuhoja saankaan aikaiseksi!

Kuulunee asiaan, että pidempään (no ehkä yli 10min?) kun on risti-istunnassa, lonkat alkaa huutaa hoosiannaa?

(.) Meidän rattaat tuli Saksasta! Viritettiin kankaat pois ja nyt Taikkua odottelee tuolla Travel system -hässäkkä. On ne niiiiin hienot! Jännä, että tilattiin kahdet samat rattaat, on ne kuitenkin erilaiset. Malli on sama mutta toisessa on vetoketjut kuomussa ja toisessa ei =) Erottaapahan serkkujen rattaat!

Kahdelle työkaverille tuli kuin tulikin tällä viikolle vauvat, rinssi ja rinsessa :heart:

Vkl kuultiin ihania uutisia, ystäväpariskunnalle tulee vaavi kevättalvella :flower:

Pitihän mun kommentoida ties ja mihin, mutta arvanette etten muista...

Se olis taas lähdettävä laittautumaan iltarientoja varten (no ei, kivaahan se on että on menoja!!)

Aplari ja Taikku, viikot on hakusessa... 25+3 ?

PS. Mun maha on kaverin sanonnan mukaan "räjähtänyt". Se on selkeesti suurempi!! Kumartuminen ja tavaroiden nostaminen lattialta alkaa olemaan hieman hankalaa... Joten ehkä tuo räjähtäminen piti paikkaansakin :D
 
Viimeksi muokattu:
Onpa "kiva" terkka Tiukutuksella ollu luurin päässä, kun nauranu vaan, vaikka toista ahdistaa!

Seisomalauta hommattiin mekin tuolle esikolle. Naapurilta saatiin sopuhintaan ja tosi hyväkuntoinen. :) Kokeillaan nyt että miten tuolla pärjäillään, vai pitääkö ne tuplat sitten vielä hommata.

Sitteri oli kyllä esikon vauva-aikaan elintärkeä! Ostettiin sillon uutena Gracon sitteri, jossa on musiikki- ja tärinätoiminnot.

Vauvavakuutusta ei oteta. Esikollakaan ei ollut, eikä kyllä oltais edes tarvittu kun toooosi vähän ollaan lääkärissä jouduttu ravaamaan. Jospa kakkosenkaan kanssa ei tarttis lääkärissä paljon asua.

Kelaltakin oli päätös tullut, kun kävin netissä katsomassa. :) Vajaa kuukausihan tuossa meni.

ON: Ens viikolla olis toka lääkärineuvola. Jännää päästä kattelemaan minkä kokoinen vauveli siellä massussa jo asustaa. :heart: Aattelin tässä piakkoin alkaa vauvan vaatteitakin jo pesemään kaappiin valmiiksi.

Diinu & PP 27+5
 
käynnistyksestä en anna käynnistää jos yli menee. ja jos katsoo noita kolmea ensimmäistä koska ovat syntyneet niin ei montaa päivää yli men.
sitteri meinataan ostaa. siinä on helppo aloittaa syöttäminen ja muutenkin jos laittaa vaikka ruokaa niin on näkösällä. ei sitä tiedä mitä tuo meidän vilkas 2-vuotias keksii ;)
vakuutus kaikilla lapsilla on ja nyt myös otetaan. lähivakuutuksesta on muillekkin otettu niin nyt myös. meillä on lapset sairastelleet todella paljon joten on ollut hyötyä.
lääkärikin soittelin eilen kilpirauhas vastauksista ja lääkitystä nostettiin mikä ei yllättänyt. yleensä kerran tai kaksi muutetaan raskauden aikana ja melkein heti joudutaan muuttamaan taas raskauden jälkeen.
neuvolakäynnit täällä meillä on aluksi 4-6viikon välein miten itse haluaa. ja viikosta 30 on 2viikon välein. en nyt muista koska alkaa 1viikon välein.
kolme lääkärineuvola käyntiä on ja ne on yleensä silloin kun siellä on vapaita aikoja. seuraava mulla on kun olen viikolla 28 ja viimeinen taitaa olla aika lopussa.

cadillac ja toukka 24+0
 
Viimeksi muokattu:
Aplari, syöpä magnesiumia noihin kramppeihin :) auttaa, on raskaana tai ei ;)

Rvit ohi, väsynyt äiti. Jännä miten siellä touhutessa olo koko ajan OK, sitten kun hyppäsin kotoa lähellä pois kyydistä ja kävelin pyörälle, meni maha kipeän oloiseksi, sitten pyöräilin muutaman kilsan kotiin niin olo taas ok. Mulle sopii kaikki muu paitsi kävely :D
Eka ihminen hoksas mun raskauden etten sanonut mitään. Kai se maha vähä siis näkyy.
 
tiukutus onneksi kohta saat oman neuvolatädin takaisin. kamala sijainen osunut sulle :( kohdunkaulasta piti myös kirjoitella, kun mulla se on mitattu nyt useamman kerran ja viimeksi ultralla saatiin 3cm vko sitten ja eilen lääkärillä käsikopelolla 2cm. lääkärin mielestä ei ollut lyhentynyt kuitenkaan senttiä, vaan ultra antaa tarkemman ja pidemmän mitan. ei tuo 2cm silti musta paljon ole, ja mähän olenkin nyt ihan levossa supistusten ja vuotojen (näitä ei onneksi joka päivä) takia :(

aplari mulla kramppaa pohkeet, ihan siis suonenvetoa, ja lisäksi levottomat jalat vaivaa. magnesium on vähän auttanut ja noihin suonenvetoihin myös viilentyneet kelit.

kiitos seisomalautakokemuksista :) taidetaan mekin hommata sellainen esikoiselle, vaikka jos helsingin talvi on yhtä luminen (ja kadut yhtä huonosti auraamatta) kuin viime vuosina, niin käyttämättä jää...

meillä oli sitteri aika turha. napero viihtyi tasan tarkkaan sylissä kun liikuttiin ja raivosi sen ajan, kun joutui oleen paikallaan. onneksi tuo lähtikin sitten 6kk iässä itse liikkeelle, niin johan helpotti olo ihan jokaisella meidän perheessä :D

vauvavakuutus melkein ajateltiin jättää väliin tällä kertaa... vaikea päätös kyllä, sillä esikoisen ajalta on kokemusta kuinka julkiselle ei pääse sitten millään ja ainoa vaihtoehto olisi ollut lähteä jonottamaan tuntikausiksi lastenlinnan erittäin ruuhkautuneeseen päivystykseen kuumeisen ja kipuisen lapsen kanssa. meillä tuo vakuutus siis kannatti ainakin 1. vuonna, mutta toisaalta, kyllä sillä vakuutussummallakin (350e/vuosi + omavastuu 90e/vuosi) aika monta kertaa yksityisellä kävisi. me saatetaan kyllä tehdä vielä sillainkin, että irtisanotaan esikoisen vakuutus (ei olla enää tarvittu juurikaan) ja otetaan vauvalle vakuutus. jos vaikka vauvalla sattuisi olemaan jotain kurjempaa, kuten refluksi tai allergia, niin ei tarttis taistella julkisen kanssa pääseekö tutkimuksiin jne.

me fiilisteltiin eilisilta uudessa kodissa :heart: vietiin (lue = mies vei) jo vähän kamoja sinne ja saunottiin ihan omassa saunassa, jollaista mulla ei aiemmin ole ollutkaan. tuli kyllä sitten myöhemmin mieleen, että onkohan toi sauna kovin sallittua jos supistelee ja määrätty lepoon?

joo, jos aamupalalle hipsis kaikessa rauhassa, kun muu perhe vielä nukkuu. nää aamun omat hetket on ihania :)

t. manna8 + elma 24+3 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Moikka pitkästä aikaa!!
Minäkin käyn melkein päivittäin lukemassa, mutta tuntuu etten kuitenkaan saa mitään aikaan näppiksellä...

Noh, aikamonesta aiheesta oli ollu keskustelua, yritän kommentoida niihin mitä muistan!!

Sitteri oli meillä ykkösen kanssa kovassa käytössä ja uskon että myös tulevan kanssa.
Me asutaan vanhassa talossa, joten lattiat ovat talvella viileet. On mukavampi laittaa vauva sitteriin, kun lattialle! Sohvalle ei voi pelkästään laittaa ettei koira tai kissat mee päälle. Meillä koira on ollu ennen tosi varovainen ettei vahingossakaan "tallo" ykköstä, mutta nyt tuntuu että vanhuus on pehmentäny sen pään! Sen takia täytyy olla varovainen :headwall:

Vakuutusta tuskin otetaan, ei otettu ykköselle niin en usko et otetaan nytkään. Ihan kunnallisessa ollaan käyty esikoisen kanssa ja sen muutaman kerran ollaan käyty yksityisellä, niin ei oo konkurssia tullu!

Painosta on myöskin ollu puhetta. Mulle on tullu painoa vaan 200g, mutta painoindeksi mulla oli ennen raskautta 28 et varaa lihoo ei kauheesti oo :ashamed:
Tosin terkka jaksaa jauhaa joka kerta siittä et täytyy olla tarkka mitä syö, kun vauvan paino nousee... Oon hyvin tietonen miten mun oma syömiseni vaikuttaa vauvaan, en vaan millään jaksas kuunnella siittä joka kerta saarnaa.

Neuvolassa oon tähän mennessä käynyt 6 kertaa (viikoilla 6, 8, 11, 14, 18, 22) kerran lääkärissä (viikolla 14) ja kahdessa ultrassa. Ja ens maanantaina on taas lääkärineuvola...

Hemoklobiini on mulla vaihdellu 96-120 välillä, nyt on taas 106 ja lisärautaa syödään. Obsidan ei sopinu mulle ollenkaan, eikä retafer. Kummastakin meni maha ihan sekasin. Nyt syön maltoferia ja se tuntuu olevan mahaystävällisin!

Huonojen veriarvojen takia jouduin "isompiin verikokeisiin" josta sitten pajastui kilpirauhasen vajaatoiminta. Joten lääkitys siihen aloitetiin muutama viikko sitten ja olo tuntuu jo paljon paremmalta. Epäselväksi vain jäi että onko tämä vaan raskausajan vaiva vai joudunko nyt syömään noita lääkkeitä loppuelämäni?

Saikulla en oo vielä ollut. Supistuksia kyllä tulee useampia joka päivä, varsinkin jos unohdan laittaa tukivyön aamulla. Maanantaina lääkärineuvolassa sen sitten näkee onko niistä supistuksista ollu jotain haittaa! Saikua en ota, kun alotin juur kesälomani :D


Memphis 23+4
 
Me päädyttiin ottamaan vauvalle vakuutus. Otettiin Pohjolasta, koska meillä on kaikki vakuutus- ja pankkiasiat keskitetty sinne. Ja ehdin juuri tekemään sen varauksen, se pitää siis tehdä viimeistään raskausviikolla 27. Eli yllättävän aikaisin, jos haluaa saada sen ennen syntymää. Itse halusin varmuuden vuoksi sen ottaa etukäteen, koska muuten sen voi ottaa vasta 2kk syntymän jälkeen ja jossa siinä vaiheessa on jo joku sairaus todettu, niin käsittääkseni sen hoitoa ei sitten enää korvata. Toivottavasti vakuutus ei tule tarpeeseen vaan vauva olis terveenä :) Onhan se kallis, mutta rauhoittaa itseä tässä vaiheessa.

Itse sain vähän käytetyn sitterin serkulta edullisesti, joten sellainen löytyy jo, saas nähdä onko käyttöä mutta ainakin kummityttö tuntuu siinä aika hyvin viihtyvän :)

Päätös äitiyspakkauksesta tuli tosi nopeasti, päätös alle 2 viikossa ja lappu postista seuraavana päivänä! Nyt on pakkaus kotona ja tutkittu läpi, on kyllä hienoa että Suomessa saa tuollaisen määrän uutta tavaraa vauvalle ihan ilmaiseksi! Tykkäsin. Päätöstä äitiysrahasta ei ole vielä tullut, samaan aikaan hain kaikkia tukia, pitäis ainakin tulla tämän vuoden tulojen perusteella mutta saas nähdä miten ovat laskeneet.

Mariska* 28+5
 
Pakko hehkuttaa ostospäivää :cool:

Käytiin tänään ikeassa ostamassa pinnasänky, patja ja muut vermeet petiä varten :)
Mies oli niin tohkeissaan ja ostamassa vaikka mitä muutakin.
Hoitoalusta myös ostettiin sittarista, hoitopöytä kun ei ole yhtään käytännöllinen ainakaan meillä kun ei ole vielä vauvalla omaa huonettakaan. Joskus sitten muutetaan isompaan, ostetaan oma asunto tms.

Masua katseltiin kaupoilla jonkun verran.

Ainiiiiin...tuttipullot, tutit ja niistinkin hommattiin. Sisko puhui että kannattaa ostaa se niistäjä kun pienille herkästi tulee lenssuja heti kotiuduttuaan, ettei tarvitse sitten miettiä miten sitä räkää saa nenästä pois jos jää tukoiksi asti sitä ja vaikea saada pois syvemmältä.

Nyt voi muutamaks viikoks rauhottua ostosten kanssa ja nuo isommat istuin ja vaunut ostan sitten tuonnempana.

Britney 24+2
 
Tikutuksella oli kyllä aikasta törkeää "palvelua" neuvolassa.

Sitteri oli ihan ehdoton esikoisella joten eiköhtöän sillä ole käyttöä tälle tulevallekkin lapsoselle.

Vakuutus otetaan tälle tulevallekin, esikoisellekin otettiin jo raskaus aikana. Vaikka hänellä ei ole edes antibiooitti kuuria tarvinnut. Mies laski ettei tarvi kun pari korvatulehdusta niin se vakuutus jo kannattaa. Ja meillä paikallinen terveyskeskus on varsinainen "arvauskeskus." Itsekkin miellämpään asioin yksityisellä lääkärillä.

Rautatableteista on ollut myös puhe. Minä syön kanssa noita obsidaneja, kuten esikoista odotaessakin. Ja nyt kuukauden syömisen jälkeen alkaa vasta vatsa tottumaan niihin.

(.) Täällä voidaan hyvin ja maha senkun kasvaa:) Tosin noita nukahtamis vaikeuksia on minullakin. Asentoa ei meinaa löytää ja vauva potkii. Esikoinenkin tulee välillä viereen kiehnäämään joten yritä siinä sitten saada unenpäästä kiinni.

Tytti83 ja Toukkis23+6
 
Rautaa olen syönyt jo pari kuukautta (Obsidaneja) ja onneksi minulla on niin rautanen maha, ettei mene mistään lääkkeistä sekaisin =) Joka kerta hemppa on laskenut, mutta vaan 115->113->111 ja hoitajan mukaan ilman lääkitystä olis tietysti laskenut enempi ja meillähän on kyseessä kuiteski tuplaraskaus.

Sitterit
: On niitä kehuttu niin tarpeellisiksi, että kyllä meille ne tulee ja kummallekkin oma. Onneksi nekin saadaan ystäviltä joilla tuplat myös =)

Vakuutukset on otettu jo ennen rakenneultraa Tapiolasta, kun muutkin meidän vakuutukset on siellä. Meillä on myös sellainen "arvauskeskus" tässä kylässä, etten aio lapsiani sinne viedä! Mieluummin ajelen 18km ja vien yksityiselle lääkäriasemalle. Itselläni ja miehellänikin on sairaskuluvakuutukset ja ovat haukkuneet hintansa jo monta kertaa. Emme hetkeäkään miettineet otetaanko meidän tuplille, vaan kyllä se oli päivänselvä asia. Kalliithan ne on ja viellä kahdelle, mutta en aio menettää hermojani tk:n päivystyksessä!

Millaisia itkuhälyttimiä te olette laittaneet/ miettineet itselle?? Entä rintapumppu? Mikä on hyvä merkki?

(.) Me käytiin viikolla ultrassa ja nyt A painoi n.800gr(viimeksi 330gr) ja B n.1020gr(viimeksi 390gr)!!! Kahdenviikon päästä me mennään taas ultrattavaksi juuri tämän painoeron vuoksi. Mitään huolestumisen aihetta ei lääkärin ja hoitajan mielestä ole, mutta kyllähän sitä miettii, että miksi näin huima ero pienillä on? : / Ja sairasloma jatkuu... meillä ne myöntää vaan pätkissä ja lääkärin mukaan siksi, että ei voi tietää koska synnytys alkaa... Selväähän on etten töihin enää mene jokatapauksessa. Sitten toimitetaan vaan lappusia kelaan tiheämmin.

Tänään ajateltiin alkaa vaihtaan järjestyksiä makuuhuoneissa. Saan alkaa sitten sisusteleen lastenhuonetta ja pisteleen tavaroita järjestykseen, kun viellä voin :p

:heart: Vimpula ja Vampula 26+2 :heart:
 
useamminhan kaksosilla on kokoeroa jonkun verran joten en ois huolissani :)

tuntuu niin oudolta ajatella et ti tai ke, miten sen ottaa, mulla on 26+0 ja siitä se 8 viikkoa niin bebe todennäköisesti tulee syntymään.. Hui.
 
katjuska Meillä oli viimeks kaksosil eroo se 30g. se oli 4vko kasvanut se ero just tolla 30g eli rakenne ultrassa ne oli vielä ihan saman kokosia. Saas nähdä miten on ku seuraava ultra on 2vko päästä.

minkälaista muilla se hengenahdistus on??? Mulla se alkoi jo rv15 ja se kestää sellaset 1-3minuuttii ja tulee vaan makuuasennossa ku olen kyljelläni. Mua alkaa jo ahistaa se, koska se ei mitenkään oo voinut viikolla 15 johtua vavoista, joten oon huolissani et mistä se sit johtuu. Oon sanonut siitä lääkärille ja terkkarille eikä kukaan ota kantaa :( Tuntuu siltä välillä ku rinnan päällä olis painava kivi ja siks ei saa kunnolla henkeä :( pelottavaa...

anzu ja pojat 25+2
 
Rintapumppu mulla oli käytössä Aventin pumppu (on tuolla kaapissa edelleen odottelemassa seuraavaa kertaa) ja olin siihen tosi tyytyväinen,jäi toinen käsi vapaaksi tekemään jotain muuta hyödyllistä. En raskinut sitä sähkökäyttöistä ostaa,mutta nyt jos sais lainaan jostain niin ottaisin mieluusti,olettaen,että maitoa tulee.

Vakuutus esikoiselta juuri tuossa jokin aika sitten otettiin lääkärivakuutus pois koska todettiin, ettei tarvita sitä. Tapaturmavakuutus aiotaan pitää voimassa kummallakin.

Osaisko kukaan sanoa onko sen lääkärin pakko ronkkia sitä kohdunsuuta käsin vai saakohan sen pituuden tietää ultralla
??
 
Viimeksi muokattu:
Oijoi ja voi voi! Nyt masentaa urakalla!
Mittasinpa ihan huvikseen painon ja voi helkutti, se näytti että ois tullut kuukauden aikana 3 kiloa! Eli yhteensä koko raskauden aikana noin 8 kiloa. Olis nimittäin tällä viikolla neuvolaan meno ja tällä kertaa siellä on joku sijainen, toivottavasti ei alkais saarnaamaan painosta. Tai sitten pitää toivoa, että olis vaan jotain iltaturvotusta tuossa vähän, neuvolaan aika on aamusella, joten jospa se vaaka näyttäs vähän vähemmän. :(

Meillä on Aventin rintapumppu ja sitä käytin muutomia kertoja, ei siis ollut paljon käyttöä, koska meidän kakkonen ei suostunut koskaan juomaan tuttipullosta (paitsi sairaalassa joi) eli pelkkä tissi kelpas :D

Ja Philipsin itkuhälytin löytyy, se oli kovassa käytössä esikoisen aikaan, mutta kakkosen aikaan ei montaa kertaa käytetty. Mut uskon, että tän kolmosen kanssa tulee taas enemmän käytettyä kun esim. vauvan laittaa yläkerran parvekkeelle päiväunille ja jos itse olen toisten muksujen kanssa alakerrassa, niin kuulee sitten hyvin millon pikkuinen heräilee...

Neuvolakäynneistä vielä, olen siis käynyt 5 kertaa neuvolassa ja tällä viikolla tulee siis 6 kerta ja yhden kerran on ollut lääkäri. Ultrassa olen käynyt 2 kertaa ja ensi viikolla on kolmas käynti.

Kristalli ja huomenna poksuu ..27+0...
 
anzu86 Mulla on kans ollu hengenahdistusta samanlaista kun sulla ja pelästyin sitä kans. Sit luin jostain, et on ihan normaalia raskausaikana jostain tietystä viikosta eteenpäin, erityisesti jos makaa selällään!! Myös jos on alhanen hemoklobiini, niin ahdistuksen tunnetta saattaa tuntua useemmin/helpommin!!!

Katon jossain välissä jos löydän sen linkin kyseiselle sivulle!!!
 

Yhteistyössä