<3 <3 MARRASKUUN massukat 2011 HEINÄKUUSSA <3 <3

Pikaiset kuulumiset :) Tänään oli siis lääkärineuvola ja voi apua millainen lääkäri siellä oli :S Kohdunsuun tutkiminen kävi aivan pirun kipeää! Aika oli klo 11 ja vieläkin on paikat kipeänä ja hirveää menkkajomotusta ollut koko päivän alamahalla :S
No mutta, kohdunkaulan pituus 1,5-2cm (käsin siis tutki) ja kohdunsuu kiinni mutta hieman pehmeentynyt. Lääkäri sanoi että on aivan normaalia että alkaa näillä viikoilla jo pikku hiljaa muutoksia olemaan? :confused: Ja kun kerroin että on jonkun verran ollut kipeitä supistuksia jotka tuntuvat välillä selässäkin niin sekin vain kuulemma normaalia näillä viikoilla. Kaikki mitä sanoin oli vain kuulemma normaalia ja lääkäriä ei tuntunut kiinnostavan ollenkaan.
Selkä mulla on todella kipeä ollut jo useamman viikon ja kun kysyin saako jotain tuollaisia voiteita esim. Mobilatia käyttää raskausaikana niin ei lääkäri osannut sanoa oikein mitään mutta sitten totesi että ei usko sillä olevan mitään merkitystä, viimeiseen kolmannekseen asti saa normaalisti käyttää KAIKKIA kipulääkkeitä yms?? :O Olen hieman hämilläni koska eihän todellakaan kaikkia kipu/särkylääkkeitä saa raskaana käyttää..
Todella ärsyttävä lääkäri siis ja ei kyllä tullut muuta kuin enemmän huoli kaikesta kun tuntuu että täällä nämä "ammattilaiset" on aivan jostain kaivosta vedettyjä.. Onneksi pian muutamme pois täältä, jospa siellä olisi sitten osaavammat ihmiset.
Kohdun sf-mitta 25cm eli nätisti keskikäyrällä mennään :) Verenpaineet todella hyvät yms.
Vielä yksi neuvolakäynti olisi täällä vanhalla paikkakunnalla jäljellä ja siellä onneksi on sitten se oikea terkka paikalla.

Tiukutus&Masi 27+6 :heart:
 
Heippa marrasmammat! Vieläkö mahtuu mukaan? :)

Esikoista odotellaan, laskettu aika 30.11 ja synnytyssairaala on Tays. Rakenneultrassa oltiin kaks viikkoa sitten. Mitään poikkeavaa ei löytynyt ja saatiin erittäin varovainen tyttöveikkaus.:heart:

Ihan aluks kysynkin, onko teillä hyviä neuvoja kuinka rauhoittaa hysteeristä odottajaa? Eka raskaus päättyi alkuvuodesta keskenmenoon ni ehkäpä johtuu siitä, että nyt pelkään kaikkea mikä voi mennä pieleen :/ Varsinkin tässä nyt ihan viime aikoina oon keksinyt vähän väliä uusia asioita, joita panikoida. Esim. listeria/toksoplasma-paniikki tuli vähän aika sitten ku netistä luin mitä ne voi aiheuttaa... Viimeisin asia mitä oon vatvonut on käsien pesu. Neuvolan ohjeissa sanotaan että kädet tulee pestä ennen ja jälkeen ruoan valmistamisen ja ennen ateriaa. Olen mielestäni aika ahkera käsien pesijä mutta esim. kun oleskelen kotona ja haen jääkaapista välipalaa en aina pese käsiäni. Nyt haluaisinkin kysyä, että kuinka tunnollisesti muut mammat niitä käsiä pesee? Esim. kun ootte tietokoneen ääressä ja päätätte mennä tekeen voileivän ni pesettekö aina kädet ennen leivän tekoa?

MamiJ & Masuvauva 22+5
 
Helmi*:Älä suotta siitä maidon tulosta huolestu. Mulla alkoi kanssa esikoisesta pikkuhiljaa tiputtelemaan jostain puolesta välistä raskautta ja silti esikoinen käynnisteltiin liikkeelle. Maito nousi sitte kunnolla kolmantena päivänä synnytyksestä ja sen jälkeen olinkin varsinainen lypsylehmä jolla maidot lensi pitkin seiniä jos vauva irrotti yllättäen tissistä. Nyt kanssa on alkanut maitoa pikkuhiljaa ilmestymään. Noista kipeistä suppareista en osaa sanoa muuta kuin, että soita vaikka neuvolaan jos ne tarkastais tai osais neuvoa tarkemmin.

Mä olen elänyt hiljaiseloa kun mies on lomalla mutta nyt ainakin pikaisesti kommentoimaan.

Parisuhde on meillä kestänyt 10 vuotta josta ollaan oltu 6 vuotta naimisisssa. Hyvin pyyhkii :)

Tarvehankinnat on melkein tehty ja niin paljon sain esikoisen vaatteita takaisin, että taitavat riittää tuplillekkin. Korkeintaan ihan pienimpiä vaatteita täytyy muutama hankkia. Esikoisella ei ollut 56 cm pienempiä mutta nyt ajattelin muutaman 50 cm vaatteen ostaa varastoon. Valmiina on sängyt, sitterit, imetystyyny, hoitotaso, kaukalot ja lämpöpussit. Tuttipulloja ja rintakumeja löytyi vielä esikoisen jäjiltä. Jotain pikkuhilppeitä täytyy varmaan ostaa mutta ne saa odottaa hieman pidemmälle.

Oma vointi on hyvä. Vatsa kasvaa mutta se ei vielä kauheasti hidasta tahtia. Lenkkejä ei jaksa enää kuin ennen kun alkaa vatsa kovettua mutta muuten ihan ok kunnossa. Viikon päästä olis neuvola mistä saa noi kela paperit. Sitten täytyy tehdä lopullinen päätös monta äippäpakkausta sitä ottaa. Periaatteessa me ei taidettais tarvit yhtään mutta taidan mä ainakin yhden haluta.

Siisu ja jätkät 23+0
 
Tiukutus: Kuulostaa kyllä aika ronskille lääkärille ja mun mielestä, jos käsikopelossa tuntuu, että kaulaa on jäljellä vaan 1,5 cm, niin pitäisi ultrata... Mun ystävä joutu vuodelepoon, kun ensisynnyttäjänä lääkärineuvolassa vkolla 29 oli kohdunkaulaa 1,5 cm jäljellä. Levosta huolimatta lapsi syntyi viikolla 32. En halua huolestuttaa, mutta musta kuulostaa lyhyelle kohdunkaulalle tähän vaiheeseen raskautta.. Oliko tämä sun eka sisätutkimus? Minkä mittainen kohdunkaula on ollut aiemmin? Ja varsin, jos sulla on kipeitä suppareita, niin en oikein tiedä. Tietysti nämä asiat on hyvin yksilöllisiä, mutta kuitenkin.
 

Yhteistyössä