<3 <3 MARRASKUUN massukat TOUKOKUUSSA 2011 <3 <3

Mulle ei oo vieläkään tullu yhtään painoo lisää, katotaan missä vaiheessa se jysähtää. kyllähän sitä pitäis mulle kertyä, neuvolan mukaan saattaa (ja sais) tulla sen 20kg. Ohan tässä vielä muutama kuukaus aikaa....
Nyt meillä on jo muutama vaate tuolla kaapissa, kirpparilta löysin pari hyväkuntosta vaatetta ja samalla reissulla ostin ihan kaupastakin bodyn ja pöksyt :) Nyt voi sitte taas hetkeks rauhottua ja ootella vaik äitiyspakkausta ja kattoo mitä sieltä tulee ja ostaa loput vaatteet sit ja varsinkin isommat hankinnat.

Nyt verikokeeseen, tää on pitäny ottaa multa jo ennen raskautta ja pyysin ite tätä neuvolassa...että ei oo mikään huolenaihe... vaikka vähän tietysti onkin, että jos sattuski löytymään ylläri. Kilpirauhaskokeet otetaan ja tietojeni mukaan niin vajaa- kuin liikatoimintakaan (*hoitamattomana) mulla ei olis kamalan hyväks vauvalle. Mut ennenku tässä maalailee mitään piruja seinille, niin enköhän vaan reippaile sinne kokeeseen normaalein mielin, ku ei noita oireitakaan ole....
 
Viimeksi muokattu:
diinu voi ei miten ikävä yllätys näin myöhäisessä vaiheessa :( ulkopuolisena on taas helppo uskoa tilastoja, että kyllä teille ihan varmasti terve vauva tulee, mutta voin kuvitella sinun tuskan tällä hetkellä. kovasti voimia ja toivottavasti saatte tulokset sitten ainakin ihan supernopeasti!

kuka muuten haluaisi ottaa kesäkuun päivitysvuoron ja tehdä uuden listan, jos diinua ei ymmärrettävästi nyt juuri tämä homma hirveästi innosta? minä olisin muuten vapaaehtoinen, kun täällä päivittäin pyörin, mutta lähdemme valitettavasti (päivityksen osalta siis) reissuun ensi viikolla ja olen sitten netin tavoittamattomissa loppukuun... takaisin kotona olen 10.7. ja sitten voin kyllä osallistua vuorostani minäkin päivitykseen, jollei muita vapaaehtoisia ilmesty :)

ilo09 teillä ollut rankka alkuraskaus :hug: toivottavasti tuo kieppi osoittautuu vaarattomaksi kystaksi. upea asenne teillä silti, että se otetaan vastaan mitä annetaan. varmasti jokainen lapsi on juuri omana itsenään se täydellinen ja rakkain omille vanhemmilleen. voimia odotteluun edelleen.

hannaliina tervetuloa mukaan porukkaan :wave:

painoa alkanut pukata täälläkin, 1,5kg näyttää tällä hetkellä vaaka. pitkään ne lukemat olikin paikallaan, mutta nyt on selkeä nousu tapahtunut. no, onhan tuo masukin pullahtanut esiin. sisko just vkl:na totesi (nähtiin viimeksi 3 vkoa sitten), että sähän olet jo kuin rakenneultran aikoihin ja siltä musta vaikuttaakin :whistle: toisaalta nautin kyllä, sillä viime raskaudessa maha oli pieni ja mä jotenkin kärsin siitä jotain ihme alemmuudentunnetta, tuntui että kaikilla muilla oli isompi maha :ashamed: no, olihan se vauvakin sit minikokoinen enkä itsekään korsto ole, mut silti... jäi kaihertaan et nyt haluan olla ISO ;)

huomenna olisi toka neuvola ja jännittää jo nyt se sydänäänten kuuntelu. onkohan kukaan muu yhtä lailla aina huolissaan jokaisesta ultrasta ja sydänäänten kuuntelusta...? taisi jättää ne alkuraskauden vuodot jonkin trauman, kun aina on niin sydän syrjällään...

kuinka moni tuntee jo jotain liikkeitä? mä aina välillä mietin että olikohan tuo jotain töminää ja pullistelua nyt, mutta varma en voi olla. olisi kyllä huippuihanaa, jos kohta alkaisi liikkeet tuntua. viimeksi jouduin odottamaan vkolle 20 asti.

mites te joille tulossa toinen lapsi (tai kolmas, neljäs...), niin aiotteko pitää vanhemmat lapset hoidossa myös äitiysloman ajan? ja te, joilla jo tilanteesta kokemusta, niin miten on sujunut kahden pienen lapsen kanssa kotona? itse täällä just pohditaan ankarasti, että mitä tehtäisiin, pidetäänkö lapsi hoidossa vai ei. meillä on erittäin vilkas ja touhukas lapsi, joka tulee hulluksi, jos joutuu olemaan kotona/sisällä koko päivän ja pelkään, että jos jää kotiin, niin kukaan ei ole tyytyväinen... etenkin sitä mietin että miten sitä vastasyntyneen/pikkuvauvan kanssa selviäisi ulkoiluista, jos iskee taas kylmä talvi. ja jos saadaan taas minivauva, niin voi olla ettei sen kanssa edes saa ulkoilla kuukauteen tmv (esikoisen kanssa meni alkuun 3 vkoa huhtikuussa sisätiloissa ja silloin oli sentään lämmintä!). toisaalta, tuntuu että lähipiiri on kovasti sitä vastaan, että itse vaan "nautiskellaan" kotona vauvan kanssa ja pidetään esikoista hoidossa ja kyllä itsekin mietin, että olenko tosi itsekäs ja laiska, jos esikoinen olisi esim 3 lyhyttä päivää viikossa hoidossa (tai ainakin jossain kerhon tapaisessa). hmmm... no, on tässä semmoinenkin juttu, ettei meillä vielä edes ole sitä hoitopaikkaa, kun mies on vielä kesän hoitovapaalla ja näyttää hankalalta sen paikan saaminen. jossain kuitenkin neiti (2v2kk) aloittaa hoidon elokuussa ainakin pariksi kuukaudeksi, sillä mies menee töihin ja mun äitiysloma alkanee vasta lokakuun puolivälissä.

joo, semmoisia mietteitä tällä kertaa. sateisista keleistä huolimatta "henkisesti" aurinkoista viikon alkua :)

t. manna8 + ernesto 14+5 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Moi!

Nyt alkaa flunssa väistymään. On ollut nyt jo 11 päivää. Kuumetta ja kauhea tukkoisuus.

Rakenneultra On minulla 28.6. Kääk sairaalassa on 4D ultra ja siinä varmaan väkiselläkin näkyy sukupuoli.

Liikkeet Ihanaa, kun liikkeet alkoi tuntumaan jo tosi varhain. On varmempi olo. Todella vilkkaan oloinen kaveri masussa onkin.

Minulta pitää kans ottaa kilpirauhas verikokeet. Meillä on suvussa vajaa ja liikatoimintaa. Siskollani kilpirauhas syöpä.
Lisäksi joudun viikolla 27 ? sokerirasitustestiin.

Tsemppiä kaikkille odotukseen!

Trallaa 16+2
 
Ihan samoja fiiliksiä kuin manna8:lla. Esikoisesta mulla oli pienen oloinen vatsa.Toinen miniä odotti samaan aikaan ja meillä ei ollut kuin muutama viikko eroa lasketuissa.Välillä sai kuulla että millon sulla on laskettu.Kun sanoin loppuraskaudessakin että kolmen kuukauden päästä laskettu niin ihmettelivät mahan kokoa."Ajattelin että olisit ollut vasta alussa".Mahojen kokoa vertailivat muut sukulaiset miehen puolelta.Mutta kun lapset syntyivät niin olihan niillä kilo painoeroa ja toinen oli yli nelikilonen.Minun Esikoinen oli kuitenkin ihan normaali painoinen.Oma vartalo tyyppi vaikuttaa myös mahan kokoon.Joten itsekki toivoisin isoa massua!:)) Eskoiselta tuli 15kg. Nyt on alkanut tulla tähänkin raskauteen lisäkiloja.Tällä hetkellä n.4kg.

Itse olen myös miettinyt tuota äitiysloman aikaista hoitoa.Pari kertaa käynyt mielessä jos poika olisi n.2-3kertaa viikossa hoidossa.Eli jatkaisi samassa perhepäivähoidossa missä nytten on.Kerhoja täällä meillä ei juuri ole.Ajattelin että poika saisi oman ikäistä seuraa eikä vain olisi äidin ja vauvan kanssa kotona.Varsinkin kun vauva syntyy talvella jolloin ulkoilu voi jäädä vähemmäksi esim.pakkasten takia.Meillä tosiaan sikoinen on vilkas ja tahtoo huomiota.Mutta sitten taas tulee mieleen,että aika moni ottaa oman lapsen pois hoidosta äitiysloman ajaksi, että olenko sitten laiska äiti tai onko edes mahdollista jättää lasta hoitoon jos itse kotona??

Täällä tuntuu liikkeitä.Vauva on toisena päivänä hiljasempi ja toisena taas vilkkaampi.Tuolta lokakuisilta oon lukenut että monilla tuntunut puolen välin tienoilla kunnon potkuja.Taitaa täällä mennä vielä hetki ennenkuin semmosia tunnen.

Reveria 18+0
 
Limakalvojen kuivuutta on täällkin, sisätutkimus sattui he**tisti ja papa koe otettiin vielä. Yhdyntäkipujakin on,eike tee mieli ollenkaan :| Sit vielä nuita kaikkia pissa ja verikokeita maksa-arvoista tuonne kilpirauhasarvoihin asti. En löytäny mistään nvolan numeroa että oisin soittanu vastaukset. taisiis löysin, mutta "numero on muuttunut". Mikähän lie uus numero kun netissä vastaus oli tuo?? kauhea räkätauti saapui tänne ja aivastuttaa niin maan...


reverian ja mannan
kanssa samoilla linjoilla,että ehottomasti vanhempi lapsi 2-3 päivää viikossa hoitoon,eikä tarvi tuntea huonoa omaatuntoa! mä en saa tähänKÄÄN asiaan mistään taustatukea,koska kyllähän äidin nyt täytyy lapsensa hoitaa kun niitä kerran tähän maailmaan haluaa(myös mun itsekkään kusipäämieheni sekä siskojeni mielipide) en vaan tiedä miten ja millä maksan esikoisen päivähoidon, mutta tiedän itse,etten varmasti jaksa hoitaa vastasyntynyttä ja 3v ikäistä adhd:ta yksin kotona. ja parasta tuommoiselle 3 vuotiaalle on olla ikäistensä seurassa ja leikkiä ja sitten minäkin jaksan olla parempi äiti.


Paino ei nouse täälläkään,eikä mahakaan kasva??? neuvolaan ei saa yhteyttä..

ANteeksi kun nyt tilitän, älkää lukeko,mutta tää kirjoittaminen vähän helpottaa.

Tuo prkleen neuvolan touhu on aivan uskomatonta (itku tulee kohta) joka helevetin kerta (2kertaa) kun olen siellä käynyt niin vastaus on: meillä on niin vanhat laitteet ettei saada välttämättä sydänääniä kuulumaan ja meitä ei ole koulutettu käyttämään tuota meidän vanhaa ultrauslaitetta, että sinun täytyy täytyy käydä mehilisessä kuunteluttaa sydänäänet ja kattomassa ultra (maksaa 150€)

Nyt kiroiluttaa niin paljon ja itkettää niin paljon, ettei mitään rajaa, mun piti ihan senkin vuoksi saada aika OYS:n äippäpolille (myös masennuksen takia) niin aika on HEINÄKUUSSA. mitä helekattia se sitte enää auttaa kun rakenne utra on paria päivää ennen...ja jos en saa töitä niin ollaan luultavasti mökillä/mummolassa silloin. Ei voi käsittää tätä touhua. Nyt jos koskaan toivoisin olevani rikas niin kaikki asiat järjestyisivät rahalla. tai ainakin sais nää ressit ja huolet pois(ois rahaa ostaa toinen auto niin pääsis joskus pois täältä käpykylästä..)

Liikkeitä ei tunnu ja sehän tässä eniten huolettaakin...

Rosalinda 16+2 (kai)
 
Viimeksi muokattu:
Rosalinda78, oletko kokeillut Ceridal öljyä? Sitä kehoittivat minun kokeilla ja auttaa pahimpaan hätään..toivotaan että vaiva menisi nopeasti ohi! Minullakin koski sisätutkimus paljon. Kuulin muiltakin että tää lääkäri on "vähän" kovakourainen, ajattelin kysyy jos vois käydä toisella lääkärillä seuraavan kerran! :|

Mites ensiodottajat, kertokaahan heti kun alatte tuntea liikkeitä!:p Joudun käymään vielä 2x verikokeissa vasta-aine seurannassa, veriryhmä on AB- Rh- (suomessa 1% :D). Paino oli tippunut kilon, koska olin ollut kipeenä mutta asia korjaantunee pikkuhiljaa kesää kohti :cool:

Aurinkoista viikkoa kaikille! :cool:
plussattu 15+1
 
Viimeksi muokattu:
Heipä hei pitkästä aikaa!!

En ehtinyt koko pinoa lukemaan läpi joten voi olla että jotain oleellista jäi huomaamatta.
Diinulle ja koko perheelle oikein paljon haleja ja jaksamisia raskaaseen epätietoiseen aikaan. Toivottavasti kaikki kääntyy parhian päin.

Aika menee hirmuisen nopeasti, alkaa puoliväli häämöttämään vaikka tuntuu että just sitä vasta odotteli nt-ultraan ja siihenkin tuntu olevan iäisyys.

Viime aikoina olen voinut yllättävän hyvin, eilen ja tänään on taas ollut vuorostaan vasemmalla alavatsalla nippailuja ja vihlontaa. Liikkeitä en ole viela tuntenut tai en niitä ole osannut rekisteröidä.
Rakenneultra on rvlla 21 eli ennen juhannusta.

Pinnasänky, kaukalo ja 1 paita hankittu. . (aika ajoissa :O )

Voikaahan kaikki hyvin ja nauttikaa päivistä !

Samaha rv 17+6 (tyttöolo) ja huomenna POKS!!
 
Hei!
Jopas taas on vierähtänyt aikaa viime kirjoittelusta.

Uuslle tervetuloa!

Diinulle voimia! :hug:

Mäkin olen rhesus negatiivinen.

Liikkeitä ei tunnu. Istukka saattaa ollakin edessä peittämässä tuntemuksia.

Esikoisen hoitoon laittamisesta kun vauva on syntynyt. Itse olen sitä "koulukuntaa" joka ei laittaisi vanhempia sisaruksia hoitoon heti uuden vauvan synnyttyä. Tähän perusteluna että isomman sisaruksen on saatava kokea vanhempien jakaminen ja mustasukkaisuus vauvasta vanhempien kanssa rauhassa kotona. Kun tämä kehitysvaihe on loppu, niin sitten lapsi olisi valmis "antamaan äidin vauvalle vaikka itse menee hoitoon". En tiedä tulinko ymmärretyksi. Tästä puhuu esim. Liisa Keltikangas-Järvinen. Nämähän ovat taas lapsi- ja perhekohtaisia asioita, joten en ajattele pahalla muulla tavalla toimivia :)

Jaahas, mitähän vielä piti kommentoida?

Pää ei taas toimi täysillä :)

Biana 14+0 POKS :)
 
Heips täältäkin pitkästä aikaa. Olo edelleen täällä hyvä ja tänään neuvolassa kuultiin molempien sydänäänet. Ja keskiviikkona olis äippäpolilla seuranta ultra kun identtiset tulossa niin seurataan 2-3 viikon välein. Rakenne ultra sitten 21.6

Liikkeitä olen tuntenu jo pari viikkoa sellaista pientä rapsuttelua/kutittelua, ei tunnu joka päivä ja kunnon muksauksia odottelen vielä. Painoa on tullut jo sellain 5kg ja maha pullottaa jo reilusti

Isomman sisaruksen hoidosta olen samalla linjalla kuin Biana suunnilleen samoilla perusteilla, kyllä sisarusten täytyy rauhassa saada luoda sisarussuhde kunnolla ennen kuin toinen viedään hoitoon. Moni lapsi kokee että äiti "hylkää" kun vie hoitoon ja haluaa vaan olla vauvan kanssa kotona joka muutenkin saa alussa niin paljon huomiota. Lapsi ei itse tätä osaa kertoa mutta päivähoidossa siitä kyllä kuulee ja vaistoaa (itse päiväkodissa töissä). Asia on sitten toinen jos lapsi on erityistä hoitoa tarvitseva joka veisi huomattavan osan äidin ajasta tai äidin oma jaksaminen niin äärirajoilla että lapsen on parempi olla pois kotoa. Ehkä olen jyrkkä tässä asiassa, mutta älkää nyt ainakaan heti suunnitelko sen isomman hoitoon viemistä, vaan katsokaa ensin kuinka lähtee homma toimimaan kotona, ei se lapsi niitä virikkeitä niin paljon tarvitse. Äidin apuna vauvan hoitamisessa on jo paljon. Lisäksi on perhekerhoja ja -kahviloita ym missä voi käydä yhdessä. Ja monella paikkakunna seurakunnan kerhot pari kertaa viikossa muutama tunti, missä lapsi saa ikäistänsä seuraa ja sosiaaliasia kontakteja ja ryhmässä toimimisen taitojen opettelua riittävästi mitä 3-5v tarvitsee.

Tulipas pitkä purkautuminen, mutta miettikää oikeasti asiaa.

-Jessie ja Tatu ja Patu 16+0-
 
Hellurei pitkästä aikaa ja tervetuloa uudet odottajat!

Diinulle paljon tsemppiä ja toivotaan, että kaikki olisi kuitenkin hyvin!

Oma olo: Täällä oksentelu jatkuu edelleen, välillä voi siis olla päiviä etten oksenna, mutta sitten taas tullaan ryminällä alas ja joutuu oksentaa pää vessanpöntössä, ei kivaa. Kävin myös neuvolassa ja hittolainen kun painoa on jo nyt kertynyt 2kg :( Ei se neuvolantäti siitä mitään sanonut, mutta minua harmittaa. Mahakin on jo hurjan iso, vertasin masua esikoisen ja toisen lapsen odotuskuviin ja näyttää siltä että olisin jo loppusuoralla :D No esikoisesta mulla oli mielestäni pieni maha, muuta oli kilojakin jotain 5kg vähemmän mitä nyt. Neuvolassa sydän äänet kuului hienosti ja kun täti kokeili masua niin sanoi, että onpa kohtu hyvin kasvanut, ei ottanut sf mittaa vielä, mutta kirjasi sen kohdalla neuvolakorttiin n3? Mitä lie tarkoittaa, katsoin, että esikkoa odottaessa samoilla viikoilla on kirjattu n1. Hemppari ja verenpaine sekä pissa oli ok. Seuraava neuvola käynti onkin vasta heinäkuussa, mutta ennen sitä on rakenneultra :) Jotain pieniä hentoisia liikkeitä on tuntunut silloin tällöin.

Äitiysloma ja perheen muut lapset: Meillä esikoinen oli 1v8kk kun toinen lapsi syntyi ja esikoinen oli koko ajan meidän kanssa kotosalla. Käytiin me yhdessä kerhoissa sun muissa jutuissa, joissa isompi sai ikäistään lapsiseuraa. Meillä vanhin lapsi on 4v ja toinen on 2,5v kun tämä kolmas syntyy ja pidän isommat lapset edelleen kotona, meillä siis lapset ovat olleet koko ajan kotihoidossa ja aina olen ollut sitä mieltä että haluan omat muksut hoitaa kotona niin kauan kun voin. Onhan ne niin vähän aikaa pieniä :) Minusta vain tuntuis jotenkin hassulta viedä isommat hoitoon (siis sellaiseen josta maksetaan hoitomaksu, kerhot on ihan ok! )ja jäädä itse vauvan kanssa kotiin, samalla minä ainakin hoidan ne isommatkin lapset. Mutta älkää suuttuko, tämä on minun mielipide, jokainen saa tehdä niin kuin parhaaksi näkee ja kokee ja mikä on lapselle parasta. Saas nähdä, jos seurakunnan päiväkerhoon sais paikan isommalle, ne on täällä 1-2 kertaa viikossa pari tuntia kerrallaan. Mutta joka tapauksessa tullaan varmasti käymään ahkerasti perhekerhoissa ja avoimessa päiväkodissa.

Nyt en muista pitikö vielä jotain kommentoida....

Kristalli ja kolmonen 17+0 poks!!
 
Diinulle voimia tiedon odotteluun :hug:

Paino ei ole noussut vielä yhtään. Ihme kyllä. Jos laitan mammahousut niin masu aivan selvä mut tavan housutkin mahtuu vielä jotenkin... Seuraava neuvola viikon päästä.

Liikkeitä en tunne.

Rakenneultra-aikaa ei vielä ole mut tulee sinne heinäkuun ekalle/tokalle viikolle.

Minä olen sitä koulukuntaa etten alkuunsakkaan ymmärrä miksi isommat pitää "lähettää pois" kotoa kun jää äitiyslomalle tai kun vauva syntyy. No meillä ei kukaan lapsista ole koskaan ollut hoidossa eikä mene jos vaan näin pystytään jatkamaan :) Ihana olla kotona kun tulee koulusta pikku eskari :heart: Tytöt kulkee (nyt kesätauko) kerran viikossa srk-kerhossa. Käymme kyläilee tutuilla, avoimella päiväkodilla tai olemme vaan ihan kotona.
Kyl meillä isommat aina ovat kovasti odottaneet uutta vauvaa ja puhuvat miten hoitavat sitten :heart: En ikikuuna päivänä raskis toisia hoitoon viedä. Ja mulla muutenkin eri tilanne kuin suurella osaa teistä. Mies ei voi pitää isyyslomaa, arki jatkuu täysin normaalina/osallistun tilamme töihin aivan samoin kuin ennen vauvaa. Näin on aina llut enkä osaa muunlaisesta oikeastaan ees uneksia :)
Mut hei kenekään ei tarvii loukkaantua. Tää on vain mun mielipide ja jokainen tekee niin kuin parhaakseen katsoo.

Tuomenkukka rv 14+1
 
Kristalli
Oliskohan tuo n3 niin napa ja kolme sormea päälle :) näin meillä päin merkataan kun sf-mittaa ei vielä oteta..

Esikoisen hoitopaikka kun vauva syntyy: itse miettisin että tyttö voisi käydä kerran viikossa hoidossa samalla hoitajalla kun nyt mutta tämä suunnitelma kariutui siihen että hänen pitäisi olla 15 pvä/kk että saa olla perhepäivähoitajalla. Muuten hän on virikelapsi joka menee päiväkotiin.. Eli meillä esikoinen kotona minun ja vauvan kanssa :)

Myy-nuhanenä rv 16+1
 
Voi Diinu:hug: miten teidän perhettä koetellaan.

Sairaalassa olosta ja synnytksestä on ollut puhetta. Minä aijon olla mahdollisimman vähän aikaa sairaalassa. En pidä sairaaloista ja kotona sain pojan jälkeen paremmin levättyä kuin sairaalassa. Vaikka poika syntyikin sektiolla paranin siitä todella nopeasti, särkylääkettä en syönnyt kun pari päivää.

Liikkeitä olen tuntenut nyt viikon verran ja istukka on takaseinässä.

Minäkään en aijo poikaa laittaa hoitoon kun tämä Toukkis syntyy, nyttenkin olen hoitovapaalla. Tosin varmaankin käydään sitten kaikki kolme perhekerhossa jossa Pojalla on leikkikavereita ja muskari aloitetaan syksyllä niin että eiköhän siinä riitä isommallekin puuhaa. Ja meillä tosissaan asuvat molemmat isovanhemmat lähellä joten hoitoapuakin on tarjolla jos tarvitsee.

Rakenneultra on 14.7

(.) Täällä on ollut aikamoinen meno päällä ensin juhlitteen pojan 2-vuotis synttäreitä. Ja heti perään lähdin pojan kanssa lippukuntamme kevät retkelle. Pojasta oli todella hauska mennä metsässä ja nukkua makuupussissa. Me ollaan kummatkin mies sekä minä aktiivisia partiolaisia joten lapsikin on aika pienestä ollut mukana toiminnassa.

Tytti83 ja Toukkis 14+1
 
pakko kommentoida hoitoasiaa, että en ole viemässä esikoista "pois vauvan tieltä" hoitoon, vaan mietin josko pitäisin hänet samassa hoitopaikassa osa-aikaisesti, jos siellä viihtyy (aloittaa hoidon joka tapauksessa taas elokuussa). viime syksynä oli päiväkodissa 3kk ja hyvin innoissaan, aamulla vkl:isinkin olisi pitänyt päästä sinne leikkimään. esikoinen on sellainen, että nauttii vilinästä, touhusta ja samanikäisten seurasta. jos lapsi olisi aina ollut kotona tai luonteeltaan rauhallisempi, niin tuskin siinä tapauksessa osa-aikahoitoa harkitsisin. lapset vaan on erilaisia, kuten me vanhemmatkin... se mikä toimii toisella, ei toimi toisella, ja äiteinä me tietysti yritämme ajatella lapsemme parasta eikä siihen ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa miten toimia tässäkään tapauksessa.

sitä olen miettinyt, että jos vauvan ja esikoisen kanssa tosiaan voisi olla varma, että pääsee ulkoilemaan ja viettämään "normielämää", niin varmaan voisi hyvin sujuakin tuo kotonaolo kolmisteen. mutta, siinä on kylmin talvi just aluillaan, kun vauvalla on LA ja jos tämä uusi vauva on yhtä pieni kuin esikoinen, meillä on taas ainakin kuukauden ulkoilukielto... se tarkoittaisi ei kerhoja, ei kauppareissuja, eikä tietysti puistoulkoilujakaan.

no, katsotaan nyt ensin miltä se uusi hoitopaikka vaikuttaa, mutta jos se on hyvä me pidetään varmaan siitä kiinni osa-aikaisesti. samaa hoitopaikkaakaan ei nimittäin takaisin saa, jos myöhemmin alkaa katua, sillä meidän uuden kodin alueella on hoitopaikat kiven alla, kuten varmaan monella muullakin seudulla.
 
Viimeksi muokattu:
heipähei!!!

hoitoasiaan... meillä kans ollu lapset aina kotihoidossa. ja meille näin on hyvä. isoin 5,5v on ollu kaks kertaa viikos kerhossa, keskimmäinen kerran viikossa. tän vauvan kohalla onkin sitten jo niin että: esikoinen alottaa eskarin!!! eli on joka arkipäivä pois kotoa, mun henkinen valmistautuminen pitää kyl jo alottaa nyt... mut siis on vaan siinä eskarissa, eikä jää päivähoitoon sen jälkeen :) olikohan se nyt sitten 4h päivässä se eskari.. on se vaan haikeeta, että toinen on jo niin iso! sitten tää mein toinen alottaa tän kerhon ja hänen yks kerta viikossa vaihtuu kahteen kertaan viikossa. kolmonen ei vielä mee mihkään kun on vasta sitten sen kaks vuotta. perhekerhossa vois kyl alottaa, jos jaksan.. on niin paljon kyllä kotona tekemistä ja puuhaa, et en kyl oo ollenkaan varma jaksasinko lähtee... elikkä kahtena päivänä viikossa 2,5 tunnin ajan olen kolmosen ja nelosen kanssa kolmisin kotona :)
nii, ja mä olen sitä koulukuntaa, että kaikki saa tehä niinku haluu ;)

liikkeet ei vaan tunnu!!!!! ahdistaa!!!! ja nyt pelottaa keskiviikkoinen neuvolakin ihan hirveesti, kuuluukohan se pikkuisen syke....

jokohan huomenna paistais... :)

nallemakarooni tytötx3 ja öhkömönkiäinen 16+3
 
Huomenet !

Liikkeistä Näin esikoista ootellessa olen kyllä yrittäny iltaisin sängyssä "tunnustella" ja kuunnella mutta en tunne liikkeitä, tai en vaan erota "kuplia" normaalimahan toiminnasta ainakaan vielä :D

Painosta Junnannu paikallaan kunnes eilen kävin pitkästä aikaa vaa`alla ja kilo oli tullu lisää jee! Ehkä se sieltä alkaa nyt rytinällä nousta! Tuntuu ettei enää tarvitse yöllä käydä niin usein pissallakaan, josko se kohtu ei enää painais sitä virtsarakkoa..Maha on nyt alkanu pyöristyä mutta ei sitä ulkopuolinen erota vielä vauvamasuksi, korkeintaan näytän turvonneelta..

Rakenneultra on mulla Juhannusviikolla ja en malta odottaa, haluaisin kyllä tietää sukupuolen jo valmiiksi jos vaan kerrotaan..

Olin eka ihan varma, että ei oo ketään tuttuja jolta sais jotain vauvatarvikkeita, että joutuis ostaan kaikki uusina.. Noh huomenna lähetäänki hakemaan tulevalta papalta sitte pinnasänky ja vaatelaatikko jota hän on ahkerasti säästäny (mun ja veljen vanhoja) näitä aikoja varten :O Ja toinen tuttu lupasi myös luopua tarvikkeistaan, ja pyysi katsomaan josko siellä jotain kivaa löytyis.. Vaunut ja kaukalo uusina sitte myöhemmin..

Muutetaan ens kuussa uuteen kotiin ja oon jo suunnitellu hulluna uutta tuliterää lastenhuonetta :D mihin tulee hoitotaso ym. Huomaa että ei alkuraskauden saamattomuudesta ja väsymyksestä ole enää tietoakaan.

Tervetuloa uudet Marrasmassukoihin! :)

Karoliina 17+1
 
Tökkään lisää muurahaispesää :|
mannakos se kirjoitti et vauva syntyy pahimpaan pakkasaikaan jolloin ei kuukauteen voi liikkua missään tmv?
Meidän nelonen syntyi helmikuun alussa viime vuonna. Pakkasta oli jatkuvaan täällä meillä reilut -30 astetta. Ei siinä auttanut kotiin jäädä kun isompien kerhot oli, kaupassa oli käytävä ja matkaa 30km keskustaan. Eikun vauvalle päälle ja mukaan heti muutaman päivän ikäisenä. En tietentahtoen vauvaa vie "esille" ja saamaan tartuntoja mut kun se on vaan pakko jatkaa sitä normaalia arkea ja uhmata "neuvoja". Ajateltava maalaisjärjellä :)
Ja hyvinhän tuo lapsonen on pärjännyt vaikka neuvolassa kauhistelivat kun tulin 2vko:n lapsen kanss -32 asteen pakkasessa tarkastukseen. Oisivat kuulema voineet tulla meille kotia. Ja pöh pakko mun oli isompi kerhoon viedä.

Et ei se aina rajoita liikkumista :) Meillä tietty kaupassa käyntikin pikkaisen eri täällä tuppukylässä kuin isoissa kaupungeissa. Eli jos haen vaan äkkiä maitoa ja leipää uskallan kyl vauvan jättää autoon isompien kanssa istumaan.
 
Hei piiiiiiitkästä aikaan. Olen ollut niin kiireinen töissä ja näköjään myös kotona, etten ole kerennyt muuta kuin välillä selailla teidän juttuja. :(

Monella on ollut neuvoloita ja seurantoja ja verikokeita ja.... Ja ainakin Diinulla myös huolenaihetta. Iso:hug: ja voimia tälle viikolle.

Itselläni huomenna neuvola. Varmaan tehdään kaikki perusjutut. Eikä kyllä ole ollut mitenkään semmoinen olo, ettei kaikki olisi kunnossa. Masu kasvaa ja vihdoinkin myös jatkuva pahanolon tunne on poissa. JEEE!=) Kestikin tässä raskaudessa kuukauden pidempää kuin viimeksi.
Liikkeitä en vielä tunne, mutta esikoisestakin tunsin vasta puolivälin jälkeen, joten ei huolta.

Rosalinda, reveria ja manna Minäkin aion laittaa esikoisen hoitoon syksyllä. Tai siis poika menee tarhaan joka tapauksessa syyskuun alusta, kun mies palaa takaisin töihin. Aloittaa hoidossa kolmena päivänä viikossa ja jatkaa sitä vaikka jäänkin lokakuussa itse kotiin. Toisten mielestä itsekästä, mutta minulle ainoa oikea ratkaisu. Sen verran hyvin tunnen itseni ja tiedän, että minun myös on saatava levätä. Sehän ei tuon meidän vilkkaan esikoisen kanssa onnistu. Yönsä ja päiväunet nukkuu hyvin, mutta koko valveillaolo-aikansa sinkoilee hullun kiilto silmissä edestakas ja vaatii siinä samalla katkeamatonta huomiota.;) Mutta joka tapauksessa mielestäni jokainen saa tehdä tavallaan ja omalle perheelleen parhaalla mahdollisella tavalla.=)

Lämmintä kesää odotellessa.... Nyt alan kahlaamaan teidän kirjoituksia läpi, jotta saan edes hiukan enemmän jutuista kiinni.

Alice ja Väinö 16+4
 
tuomenkukka joo, mun "kauhuskenaario" se just oli... :p meillä oli esikoinen 2,6kg syntyessään ja tuskin tämä on isompi (se on vaan geeneissä ;) ), jolloin ulkoillapa ei saakaan ensimmäisinä viikkoina. kyllä me esikoisen kanssa huhtikuun lämpimillä lyhyesti kaupassa käytiin, mutta pakkasilla en lähtisi ulos silloin esikoista leikkipuistoon viemään. me ei myöskään autoilla (asutaan elokuusta lähtien lähellä hgin keskustaa), vaan liikutaan vaunuilla ja ratikalla. mut joo, vauvat, vanhemmat lapset ja olosuhteet on tosiaan erilaisia, että ei voi olla yhtä oikeaa toimintamallia. mekin tehdään just niinkuin parhaaksi lapsillemme nähdään ja se on todennäköisesti osa-aikainen hoito, jossa esikoinen jatkaa vauvan syntymän jälkeenkin. kysyin myös mieheltä uudelleen että mitä mieltä olisi jos esikoinen kuitenkin jäis kotiin syksyllä ja se katsoi kuin olisin seonnut pahemman kerran :D oli että toihan tulee hulluksi jo yhtenä sateisena päivänä kotona, et miten ihmeessä kuvittelen viihtyvän mun ja vauvan kanssa kotona kolmisteen? mies on elokuulle asti nyt hoitovapaalla ja käyvät tytön kanssa päivittäin 4-5h leikkipuistossa ja sekin on pikkuneidin mielestä liian vähän.

alice81 teidän tilannehan kuulostaa aivan samalta kuin meidän =) mä tiedän tasan milllaista se on tuommoisen vilkkaan lapsen kanssa. esikoinen ei ole antanut hetken rauhaa just hereillä ollessaan sitten syntymänsä. se on ihanan ja hulluksi tekevän vilkas, touhukas, omatoiminen ja kekseliäs. jos ei perässä juokse, niin sattuu ja tapahtuu, kiipee esim. keittiön tasolle ja alkaa popsia yläkaapista löytämiään raskausvitamiineja (tapahtuma viime viikolta). aina jälkikäteen naurattaa, mut sydän kurkussa silloin kun tapahtuu... ja ikää siis just hätäseen 2v, eli järkeä ei paljon vielä ole, mut omaa tahtoa ja ketteryyttä sitäkin enempi =)

no, josko tämä riittäis vähäksi aikaa hoitojutuista ja esikoisista ja palaisi odotusmaailmaan tähän hetkeen =) arvasin kyllä että tästä tulee hyvä keskustelu, kun asia on niin herkkä. kotihoito vs. ulkopuolinen hoito on varmaan just kiistanalaisimpia asioita lasten kasvatuksessa. (imetys on sitten toinen, mut jos mä en nyt heti siihen söhäse ;) ).

(.) äsken oli toinen neuvola ja siellä kaikki hyvin =) verenpaineet ok, hemppa 133 ja veriarvot kohillaan muutenki (sain alkuraskauden labratulokset). pissanäytettä ei otettu, kun kuun alussa otettiin sekin labrassa ja arvot ok. sitten se paras, eli ensimmäinen sydänäänten kuuntelu :heart: oih mikä ihana jumputus :heart: pikkuisen kaveri siellä pyöri, kun useammasta paikasta piti kuunnella, keskisykkeeksi saatiin 148. jännä, että vaikka mulla oli ihan sellainen olo, että kaikki on ok, niin silti piti tuota sydänäänten kuuntelua jännittää!

t. onnellinen manna8 + ernesto 14+6 :heart:
 
Huomenia kaikille:)

Liikkeitä ei tunnu vieläkään liiemmälti. Ekassa raskaudessa tuntui tässä vaiheessa on ihan selkeästi. No kai se johtuu istukasta, joka edessä Ei auta kun ootella.. Välillä tulee vaan sellainen olo, et onkohan kaikki hyvin, kun on niin hissukseen.:)

3viikkoa kesälomaan ja rakenneultraan:)

Hoitoon viemisestäOlen samoilla linjoilla Mannanja muiden kanssa. Eli tyttö jatkaa päiväkodissa osa-aikaisena vauvan synnyttyä, enkä pode siitä lainkaan huonoa omaatuntoa. meillekin se on ainut oikea vaihtoehto, koska tyttö on todella vilkas ja viihtyy pk:ssa mitä parhaiten ikäistensä kanssa. Hoitajakin sanoi suosittelevansa tätä vaihtoehtoa ehdottomasti. Musta ei alussa ole hälle niin paljon leikkiseuraa vauvan kanssa, joten pitkäksi tulee aika kotona ja alkaa seinille hyppiä saletisti. Ja kuteinkin on vielä sen verran pieni, ettei osaa itse mennä pihalle leikkimään ja etsimään leikkikavereita.
Alice81Kuullostaa tutulta-meillä ihan samanlainen mukula :D Sinkoilee nimenomaan hullunkiilto silmissä edestakaisin kokoajan ja tekemistä pitää olla... :D

Toisille sopii paremmin pitää lapsi kotona ja toisille viedä hoitoon. Niin tai näin, jokainen saa tehdä parhaaksi katsomallaan tavalla:)

Papu82 rv 17+0 Poks :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Hyvää keskustelua hoitopaikoista! Itse kuulun samaan aatesuuntaan mannan, alicen ja papun kanssa, eli esikoinen 4v jatkaa tutussa kivassa päiväkodissa osa-aikaisena sitten kun vauva on syntynyt. Meillä ei myöskään käy niin, että esikoinen lähetettäisiin "pois vauvan tieltä", vaan perheen tutut rutiinit ja kivat kaverit kuuluu arkeen myös vauvan synnyttyä :heart:
Diinulle :hug: ja jaksamista arkeen, odottelu on varmasti yhtä piinaa!. Vaikka ennuste onkin hyvä, suuri todennäköisyys että vauvalla on kaikki hyvin.
(.)
Täällä on selvästi alkanut energinen toka kolmannes, kivaa! Jaksan taas pitkästä aikaa urheilla ja siivota ja leipoa - tai ylipäänsä pysyä hereillä :xmas: Tää on kyllä ihanaa aikaa. Masu kasvaa ja näkyy nyt jo silloinkin kun pötköttelee selällään. Esikoinen 3v tykkää silitellä masua/vauvaa ja antaa joka ilta vauvalle hyvänyönsuukon, ihan oma-aloitteisesti. Myös kaikille kaupan kassoille, postinkantajille ja koiranulkoiluttajille on tehty selväksi että hänestä tulee isoveli :) Mieskin on selvästi alkanut nauttia vauva- ajatuksesta, vaikka ensin oli niin jyrkästi sitä mieltä, että tämä oli kamala erhe ja nyt menee kaikki pieleen *hih*
 
Tiistainen tervehdys :)

Pitkästä aikaa tulee kommentoituakin. Olen käynyt puhelimella lukemassa, mutta kommentointi on jäänyt. :)

Diinulle valtavasti voimia odottamiseen, todella kurja uutinen :(

Plussattu; ehkä näemme siis sairaalassa. Toivottavasti mieluumminkin minun laskettua aikaa lähempänä kuin sinun (minäkö muka malttamaton?? :D)

Lauantaina tarttui kaupasta kassalle mentäessä taas yksi ihana body mukaan. Sitä ennen vietettiinkin lähes 1,5h lastentavaraliikkeessä! Tiedusteltiin kaukaloita, isofx telakoita ja kevyitä rattaita. Nyt uusin idea olisi, että hankkisi "isot vaunut" (Emmaljunga), koska olen päivisin ilman autoa ja hoidan arkijutut vaunujen kanssa kävellen. Sitten ostettaisiin kaukaloa varten nyt jo kevyet matkarattaat, joiden runkoa kuljetettaisiin autossa, johon laitetaan se kaukalo esim. kauppakeikkoja yms varten.

Ihastuttiin Britaxin B-Smart kevyisiin rattaisiin (nelipyöräiset). Ihanat ja varsinkin se turkoosi väri! Ihmettelin vähän, kun vaunujen kahvaa painoi alas, ei yläreuna noussutkaan kuten piti. Kauhee painaminen että sai vaunut "keikkaamaan". No, nettiin googlettamaan ja huonoahan sieltä löytyi. AISA on pamahtanut poikki käytössä, MITÄ IHMETTÄ??? Onko teillä kellään kokemusta kyseisistä rattaista?

Sen sijaan Britaxin kaukalo ja isofix telakka näillä näkymin tulee, oli voittanut Autoliitonkin 2011 testin.

Kauhea selitys yhdestä kauppakeikasta, josta kylläkin tarttui mukaan aimo annos tietoa :)

Muuten oma maha ehkä kasvaa ja tunnen ehkä liikkeitä. EHKÄ. Siellä pieni möyryää kun kuuntelee sydänääniä ja välillä valtavia potkujakin tulee.. Kuvittelemani liikkeet ovat enemmän sellasia kuplien puhkeamisia, tai vähän jos hyytelöä töytäisee ja se jää silleen "höllymään". Välistä tuntuu myös ilkeän tuntuisia "pistoja". Onkohan nämä nyt niitä liikkeitä? :D

Mielialatkin ovat tasaantuneet... nyt lähinnä mietin, että entäs jos en jaksakaan kokoaika jutella vauvalle ja olla onneni kukkuloilla, vaikka olen aina haaveillut olevani äiti ja saada viettää lapsen kanssa aikaa, puuhastella yhdessä? Eihän näitä vielä voi tietää...

Ja heti unohtui. Meillä rakenneultra on 6.7... näkyisipä sukupuoli :heart:

-Aplari ja Taikku 16+0-
 
Eiliseen kirjoitukseeni piti vielä lisätä, kun joku kyseli miten useamman lapsen kanssa pärjää kotona.
Meillä siis esikoinen oli 1v7kk kun pikkusisko syntyi. Ja nyt keskimmäien on sen 1v7kk ja esikoinen 3v3kk kun kolmonen syntyy.
Tokihan sitä jännitti miten pärjätään varsinkin sitten kun mies palasi töihin isyyslomaltaan. Mutta ei ole ollut mitään ongelmia. Alkuun vauva nukkui niin paljon että ehti leikkimään esikoisen kanssa. Kantoliina oli usein käytössä. Siinä voi olla vauvaa lähellä ja samalla kädet vapaana leikkeihin ja kotihommiin. Nyt talvella jouduimme olemaan 3 viikkoa putkeen kotona sisällä, koska jompikump/molemmat lapset olivat kipeinä ja pakkaset olivat niin hurjat. Mutta kyllä sisälläkin leikit sujuvat :)
Nyt en jännitä oikeastaan miten pärjään 3 lapsen kanssa kotona, koska lapset leikkivät jo nyt keskenään. Ja miksi minä en pärjäisi kun jotkut muut pärjäävät? :)

(.) Täälläkin oireet lähes kokonaan poissa. Iltaisin väsyttää mutta laitetaan aikaisin heräävien lasten piikkiin.
En malta odottaa että nähdään ystäviä tällä viikolla. Pääsemme kertomaan heille. Tai no, ehkä ei tarvits sanoa mitään, masun näkeminen kertoo kaiken :D

Ainiin.. Jokunen viikko sitten oli puhetta sydänystävistä.
Minulla ei tällä hetkellä asu kukaan läheisimmistä ystävistä samassa kaupungissa. Lähin ja nyt ehkä läheisinkin asuu 150km päässä. Hän tosin käy tällä paikkakunnalla usein ja näemme aina silloin. Olen myös huomannut että lapsettomien ystäien kanssa ei enää ole niin läheinen :/ Eli täällä myös ns. yksinäinen äiti. Toki äiti-lapsi-tuttuja/-kavereita on täällä mutta eiväthän ne sama asia ole kuin ystävät.

Aurinkoista päivää kaikille!

Biana ja Lahja-Armas 14+1
 
hoitoon viemisestä on ollut paljon juttua. meillä lapset jääneet aina heti kotiin kun olen äitiyslomalle jäänyt. eikä kenenkään kannata nyt ottaa nokkiinsa mutta mua harmitti joskus kun tytölle hain hoitopaikkaa. kaikki oli täynnä ja jouduimme viemään perhepäivähoitoon. onhan nekin ihan hyviä paikkoja siihen asti kunnes hoitotäti sairastuu. sitten tarvitsee viedä varahoitopaikkaan. ja meillehän sattui sellainen hoitotäti joka oli todella usein sairaslomalla.
mielummin olisin päiväkotiin vienyt.
meillä tyttö oli vähän ujon puoleinen niin hänelle teki hyvää kun kävi seurakunnan kerhossa. oli paljon halvempikin ;) nuorimmainenkin menee heti kun on siinä iässä.
meidän piti mennä tytön kanssa tänään aamulla sairaalaan pistämään insuliini pumppu.
eilen sitten hoitaja soitti illalla että hänen huoneessa on joku putkivuoto ettei kannata aamulla turhaan tulla ennen kuin ovat saaneet korjattua.
lupasivat soittaa kun on valmista ja mitään ei ole kuulunut. kahdeksalta ovat korjausmiehet sinne menneet. toivotaan nyt että pääsee pian koska tyttö on pumppua odottanut jo kauan :(
 

Yhteistyössä