3-4 v.hoidossa olijat,ja"pakkopäikkärit"

Meidän 3 vuotias ei yleensä tarvitse enää päikkäreitä.ilman niitä nukahtaa ilta 20 paikkeilla.Jos on nukkunut vartinkin päikkärit hoidossa,niin yöunille nukahtaa vasta ilta 22 paikkeilla,vaikka kuinka puuhakasta olisi päivällä ollut.Minusta sen takia"pakkopäikkärit"ovat p:stä,jos on lapsi joka niitä ei tarvitse.Joululoma oli hyvä esimerkki:Vain jouluaattona pienet päikkärit nukkui,muuten ei,ja nukahti kiltisti joka ilta.Minusta noin pienen"kuuluisi"nukahtaa viim.ilta ysiltä.Muita mielipiteitä ja kokemuksia nyt siis kaipailisin.
 
Jos lapsi nukahtaa päikkäreille niin se tarvii päikkärit!! Mun mielestä on tosihyvä asia että lapset laitetaan tarhassa rauhoittumaan sen kaiken hälinän keskellä edes siksi puoleksi tunniksi!
 
Meillä taas tuon ikäinen nukkuu päivällä.Kai se on vaan lapsesta kiinni kuin paljon tarvitsee unta.
PK:ssa ei ole (siis missä meidän lapset on) pakko nukkuu.He lepäävät puolisen tuntii ja sitte saa nousta jos ei uni tule...Ja kyllä sinne mun mielestä pitää pystyy sanoo et eivät nukuta.Illathan menee ihan hulinaksi jos ei lapset rauhoitu ajoissa nukkumaan.Mun mielestä kunnon yö unet on tärkeemmät ku päivällä nukkuminen.

Pitäähän sitä aikuisilla olla myös "hetki omaa aikaa" Siis mun mielestä :snotty:
 
Juu jos puolessa tunnissa itse nukahtaa voi olla väsyny?! Ei kai ketään voi pakolla hereilläkään pitää? Voit toki jutella asiasta pk:ssa ja ehkä he voisivat vaikka herätellä lasta piankin nukahtamisen jälkeen?

Lapsille lepohetki on tärkeä, mutta eihän siinä ole pakko nukahtaa. Lepääminen riittää rauhoittamaan päivän :)

Vaikka lapset olisivatkin samanikäisiä niin unentarve voi olla eri.
 
Lepäämispakko on hyvä asia: lapsi tarvitsee hengähdystauon ja lapsen pitää oppia hiljentymään.

Nukkumispakkoa tuskin on missään päiväkodissa, sillä eihän lapsi nukahda jos ei ole väsynyt...ja jos nukahtaa lepohetkellä, niin on mitä ilmeisimmin väsynyt ja päiväunien tarpeessa.
 
Meillä ei hoidossa onneksi ole pakko nukkua.Poika 4v. ei ole kotona nukkunut päikkäreitä enää ainakaan 1,5 vuoteen.Vielä viime talvena hoidossa nukkui,mutta ei aina.Jos ei halunnut,ei pakotettu.Täällä on myös ryhmiä,joissa lapset pakotetaan nukkumaan...mikä on kyllä väärin.Meidän poika menee nukkumaan n.klo 22,ilman päikkäreitä.On oikea yökyöpeli,kuten äitinsä.Hänelle riittää 10h unta,on ollut aina vähäuninen.
 
meidän keskimmäisen kanssa sovittiin, että nukkuin max. 20min päikkärit 4-vuotiaana, koska muuten kieppui illalla kymmeneen ja aamulla taas ei meinannut saada millään hereille. juttele päikkärissä asiasta. ehkäpä lapsi voisi levätä ja lähteä ekan aikuisen matkassa pois nukkarista.
 
Meillä ei oo pakkko nukkua myöskään, mutta lepohetki on, eikä sillä jos on nukahtanut, ole ollut suurta merkitystä unien kannalta. Pikemminkin on ollut niin päin, että kun aloitti hoidossa 3-vuotiaana, niin pyysin että yrittäisivät saada nukkumaan, että ei olisi niin kiukkuinen kotona ja olisi helpompi nukahtaa yöunille. Meillä päiväkotipäivinä herää klo 7 ja nukkuu klo 20.

Näin vaikka ei nuku kotona enää päiväunia.

Muoks. ja siis nyt on 4 ja nukkuu toiisinaan noin 30 min päiväkodissa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
Jos lapsi nukahtaa päikkäreille niin se tarvii päikkärit!! Mun mielestä on tosihyvä asia että lapset laitetaan tarhassa rauhoittumaan sen kaiken hälinän keskellä edes siksi puoleksi tunniksi!
Kyllä meilläkin nukkua saa jos väsyttää,muttei pakoteta!Samoin hoidossakin,vaikka minusta onkin ikävää,että sitten valvoo ja pelehtii klo.22.En ole vastaan päikkäreitä,vain pakottamista,ja syyllistämistä,jos on sellainen lapsi joka ei niitä välttämättä tarvi.Hoidossa korkeintaan puolituntia saa nukkua.
 
3 v tyttäreni rytmi on tällainen: Aamulla herätys n. 7.15, päiväkotiin n. 8.15, siellä päiväunet, jotka kuulemma nukkuu 'tosi hyvin', 16. aikoihin kotiin, petiin illalla 20.30 aikoihin, useimmiten uni tulee kuitenkin vasta 22:n jälkeen. Joten yöunta lapsi saa vain 8 tuntia, joskus ei sitäkään. Ei ihme, että päiväkodissa nukuttaa. Ja koska on sitten päiväkodissa nukkunut ne pitkät päiväunet, ei illalla sitten unikaan tule ennen klo 22. Ja taas aamulla väsyttää... Kierre on valmis. Vasta luettuani muiden palstalaisten kirjoituksia hokasin, mikä meillä mättää. Siis aamulla väsyttää, päivällä väsyttää, illalla ei väsytä. Aamut ja illat täällä kotona on aika vaikeita. 'Iltahilluminen' on vaikuttanut negatiivisesti myös 8-vuotiaan isonveljen koulunkäyntiin. Hänkään ei pääse uneen ennen kuin pikkusisko on nukahtanut, vaikka nukkuukiin omassa huoneessaan. Ja muutenkin nuo stressaavat iltahillumiset ja vaikeat aamut rassaavat koko perhettä. Tyttö ei nuku päiväunia kotona, paitsi joskus harvoin. Täytyypä jutella päiväkodissa asiasta, varmaan päiväunien rajoittaminen esim. 1 tuntiin auttaisi asiaa.
 
Mä oon niin näitä "pakkopäikkärit"-mammoja vastaan! Hitto kun te ette tajua mikä merkitys sillä on, että lapsi nukkuu/lepää. Sama kun kieltäisi sosiaalisen elämän tms... Jos ei nuku niin ei, mutta jos nukahtaa niin täytyy antaa nukkua. Se on ihan eri asia olla vkonloppuna kotona ja olla nukkumatta päikkäreitä, mutta hoidossa on sen sata eri virikettä ja ääntä, että aivot tarttee lepoa. Olkaa ite 20 hengen meluryhmässä 9h niin saattaapi pikkasen väsyttää. Se on melkolailla varmasti rutiineista kiinni tuo iltakukkuminen, ei päikkäreistä. Samat toistot joka ilta ja niin varmasti uni tulee. Jos 21 maissa nukahtaa niin hyvä, ei sitä tertte seiskan aikaan jo pedissä olla. Ja vielä pahempaa on se, että sanotaan hoitohenkilökunnalle, että herätä se meidän Maija sit tunnin kuluttua kun on nukahtanu! Mitäpä, jos ajattelisit ite asiaa omalle kohalle.... ja ketäänhän ei nukkumaan voi pakottaa missään, lapsi nukahtaa, jos on väsynyt ja pakollinen lepohetki on jokaiselle päiväkodissa tai ainakin pitäisi olla. nimim.kasvatusalan ammattilainen(p.kodissa töissä)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
Jos lapsi nukahtaa päikkäreille niin se tarvii päikkärit!! Mun mielestä on tosihyvä asia että lapset laitetaan tarhassa rauhoittumaan sen kaiken hälinän keskellä edes siksi puoleksi tunniksi!
Oon vähän eri mieltä tuosta nukahtamisesta. Tarviinko mä päikkärit joka päivä, jos nukahdan autoon tai katsoessa telkkaria..? On ihan ok olla joskus väsynyt, mut ei se tarkota sitä että päiväunia tarvitsisi joka päivä ottaa.

Meillä on 3v4kk ikänen tyttö, joka lopetti päiväunet noin vuosi sitten. Lähinnä sen takia, kun nukahtaminen vei toista tuntia ja yöunille meno venyi.
Samainen neiti saattaa nukahtaa automatkalla kaupasta tullessa, kestää vajaan tunnin ajella isommasta marketista) ja vaikka nukkuisi vain 15min, niin yöunet viivästyy ainakin kahdella tunnilla.

Joten en kannata päiväkotien "pakkopäikkäreitä", mut lepohetki on ihan ok, et esim. lukisi kirjaa sängyssä.
 
Pakkopäikkärit todellakin on p:stä. Vois toimia, jos aikuisillakin olis mahdollisuus päikkäreihin, mut eipä ainakaan mun työpaikalla ole. Koska päiväkoti on auki vain klo 7-17, työpäivä on pistettävä tuohon väliin. Esikoinen lopetti päikkärit 1,5-vuotiaana, on muutenkin nukkunut aina keskimääräistä vähemmän. Päiväkodissa makuutettiin 1,5 tuntia!!! Ja jos sattui nukahtamaan hetkeksikin, yöunet tuli vasta klo 23 jälkeen. Mistä seuras se, etten mä saanu tarpeeks unta, koska mun pitäis päästä nukkumaan klo 22! Pakko oli herätä aamulla ajoissa töihin, koska päiväkoti on auki vain tiettynä aikana. Ei mua töissä kukaan odottanu, vaan todellakin päiväkodin takia oli noustava kesken omien unien. Pakkopäikkäreistä siis seurasi kiukkuinen äiti!
 

Yhteistyössä