3,5 vuotias itkee öisin??

Mikähän mahtaa olla syy siihen että itkee usein yöllä??
Tämä ollut nyt tapana noin puolitoista kuukautta.
Vierelle aika usein yöllä tulee.... sen olen rinnastanut siihen kun meillä vauva nukkuu vanhempien kanssa niin jos hän ei halua nukkua yksin omassa sängyssä.
Aina ollut Hyvä nukkumaan ja pienestä asti nukkunut omassa huoneessa.

Viimeyönäkin puhui unissaan ja sit alkoi iso huuto. Menmme selkää silittään ja rauhottuis hetkeksi. Sanoo ettei nää paha unta ja ettei satu mihkään. Tuli sit viereen ja tällä kertaa rauhottui heti siihen

Muutenkin ollut päivisin paljon uhmakkaampi ja itkuisempi???

Meillä ihan normaali perhe. Äiti ja isä asuu saman katon alla. "turvallista" elämää elelemme. Eli en usko että mistään pelkotilasta johtuu..
 
Meillä poika 3v8kk ja tossa keväällä oli muutaman kuukauden jakso, että oli just tommosta samanlaista. Täydestä unesta heräs itkemään. Voihan se kuitenki olla, että teillä näkee unia jos puhuuki unissaan..eihän ne välttämättä pökkyrässä osaa sanoo, että onko nähny pahaa unta vai ei. Meillä tuo vaihe liitty selvästi uhman pahenemiseen ja ilmeisesti näin voi olla myös teillä jos on päivisinki uhmakkaampi ja itkusempi. Tsemppiä.. kyllä se ohi menee ajan kans :)
 
Voi liittyä uhmaan, totta. Mulle tuli mieleen, että tuon ikäisenä mielikuvitus kehittyy huimaa vauhtia ja lapsi alkaa nähdä unia, joiden tapahtumat voivat olla pelottaviakin. Jospa johtuisi unista? Voihan myös olla, että on nähnyt levotonta/pahaa unta mutta ei joko muista tai ei kysyttäessä ihan täysin ymmärrä, että mitä "pahaa unta" edes tarkoittaa. Tai ei osaa yhdistää pahaa mieltä herättyään siihen ikävään uneen. Tsemppiä sinne!
 
Meillä sama juttu, poika on nyt 3,5 v ja melkein joka yö alkaa hätäisen kuulosesti valittaa ja sit ollaan otettu viereen nukkumaan. Yhtenä yönä just vielä sanoi että en mä mitään unta nähny, mutta jatkoi sitten että "mutku mä en saanu kiivetä", ja siitä sit jatkoi vielä jotain sekavaa höpinää. Ihan selvästi siis puhui unissaan. Itse uskon että tää johtuu tosiaan siitä että mielikuvitus on kehittyny ihan uudelle tasolle ja sitä myötä unet myös. Ja kuitenkaan ei ehkä vielä ihan ymmärrä unen ja valvetilan eroa, ainakaan keskellä yötä... Varmasti ohimenevä vaihe, eikä tosiaankaan mitenkään vanhempien "syytä" :)
 

Yhteistyössä