<3 Kesäkuun Kullannuput 2013 <3 *huhtikuussa*

Hehkeää huhtikuuta vaan kaikille!

Tänne on ilmestyny uutuutena supistukset, jotka säteilee kipua jalkoihin/lantioon. Ei oo ennen ollu sellaisia. Kivuttomasti on supistellu jo puolivälistä asti. Onneks ne ainakin on "hyödyttömiä", eli ei saa sen kummemmin mitään aikaiseksi.

Rockstone, mulla myös meni esikoisen syntymä pitkällä kaavalla, kaks vuorokautta kipeitä, vaihtelevan säännöllisiä supistuksia ja sitten noin 20 h säännöllistä mutta hitaasti etenevää tositoimintaa...

Olin ehkä eniten järkyttyny tuosta kolme yötä nukkumatta-jutusta. Noh, seuraavat kolme kuukautta menikin sitten koliikkivauvan kanssa valvoessa, niin siltä pohjalta tuollainen tuskin on yhtä shokeraavaa. Mutta toivon, että jos vaikka kävisi se kuuluisa synnytysajan puolittuminen, ja selvittäisiin vaikka vain yhden yön valvomisella. :)

Neuvolakuulumisia, tänään 32+0 ja kaikki hyvin, oma rr 99/61 ja vauvan syke 150. Vaikuttaisi olevan RT, mutta tilaa kääntyillä vielä vaikka millä mitalla. Liikkeet ja lapsiveden määrä normaalit. SF-mitta 30, vähän isompi kuin viime raskaudessa. Keski- ja yläkäyrän välissä. Kunhan ois normaalikokoinen vauva eikä mikään sokerijättiläinen. Eihän tuo nyt sellaiselta vaikuta, mutta jotenkin sitä stressaa niin helposti tuollaisesta. Painonousua 600 g/vko, kiitti pääsiäinen! :) Oliks pakko joka aterialla santsata?? :)

Taas kun noita itsensä ja mahansa kokoja pohti, niin kävi mielessä, pitäisikö investoida kokoarvioon yksityisellä? Kaupunki ei sellaista piffaa kun sokerirasituksessa oli vain yksi arvo yli. Vai lisääkö tieto tuskaa? Synnytettävä se on joka tapauksessa. :)
 
Täälläkin alkaa yks olla valmista kamaa kohta ä-lomalle, ja sitten vauvahommiin. Vatsa on aivan valtava ja tiellä koko ajan - mikä sokerointi ja mikä karvattomuus? - selkää sattuu, kilot vilistävät kroppaan ihan silmissä ja närästys on palannut, pahempana kuin koskaan. Saiko Rennietä tai vastaavia käsikauppalääkkeitä käyttää turvallisesti raskaana ollessaankin? Muuten en edes harkitsisi, mutta öisin eil ole kiva heräillä siihen, että lusikallinen päivällistä pyrkii takaisin suuhun.

Yksi kiusallinen vaiva on myös pissahätä. Vauva on ollut jotain 3 vkoa jo raivotarjonnassa ja painaa jotenkin tosi huolella virtsarakkoa etenkin kun kävelen. Vaikka kävisin ennen uloslähtöä vielä kengät jalassa vessassa kotona, ei mun tartte kävellä kuin 20 metriä niin tuntuu, että pissat tulee housuun. Toki järki sanoo, ettei sieltä mitään lirahda, eli olo muistuttaa virtsatulehduksen kaltaista, mutta kuitenkin vituttaa taapertaa tuolla, kun miettii vaan koko ajan, että missä on lähin vessa.

Töissä joo, paitsi nyt lepuutan kotona tulessa olevaa alaselkää. Pääsiäisen rehkaaminen (lapsen kanssa touhuilu, kävely merenjäällä, pulkkailu) otti ilmeisesti koville ja alaselkä on aivan tohjona. Koitan nyt levolla taltuttaa, mutta pahoin pelkään, että joudun osteopaatille, että painelisi mun lantion kondikseen tuolta alaselästä. Kolme viikkoa vielä ä-loman alkuun. Vähiin käy.

Eulalie, eikö synnytystapa-arviossakin nimenomaan tehdä kokoarvio? Helsingissä vkolla 36, kätilön tai synnytyslääkärin suorittama.

Pari viikkoa neuvolalääkärin käyntiin, joka pistää sitten lähetteen synnärille synnytystapa-arvioon. Jänskää.

TT *POKS 31*
 
Hei vaan! Edellisessä ketjussa oli puhe rd:sta ja sokeriarvoista, mulla on arvot pysyny alle seiskan, ja paastoarvot alle viiden. Piti testata suklaamunan avulla että paljon nousee ni tunnin arvo oli 5,2.. Tuntuu jotenki turhauttavalta koko mittailu nyt..

Sheivailut saa nyt jo jäädä, miehen vanha partakone saa ajaa terävimpien terien asian, jalkakarvat taivun vielä epiloimaan.. Huoh..

Tänään on jotenki v*ttupäivä. Lähinnä töiden suhteen. Ei jaksa, ei kiinnosta, en halua! Työskentelen erinäisiä käytöshäiriöitä omaavien nuorten parissa ja ymmärrystä ei vaan niiden kiukutteluihin enää jaksa riittää, alennun samalle tasolle ja sekin ärsyttää.

Vielä ois yli kuus viikkoa äippäloman alkuun.. Närästää, sattuu selkään.. Mahaa juilii ja jalat huutaa hoosiannaa... Pääsiäisen aikaan vissiin tottui rentoon menoon?!

Pissahätä vaivaa minuakin. Eilen lenkille lähtiessä kävin vessassa, ovesta ulos päästyä tuntu et pissa karkaa jo housuihin.. Tyttö vissiin painelee rakkoa urakalla nykyään.
Vauva ja ihana mies, onneks mulla on ne <3 muuten oisin varmaan jo osastolla vitutuskäyrieni takia :D

Anteeksi purkautuminen..
 
Nyt on toinen kortisonipiikki isketty persnahkaan. :)
Huomiseen ainakin pitää olla täällä vielä, mut toiveissa olis tietysti kotiinpääsy. Verinäytteistä tuli tulokset ja hb oli 112, ei aloitettu rautaa. RR 100/53.

Mulla alkaa myös varhennettu äippäloma 18.4. ja otan satunnaisia keikkoja vastaan, jos kykenen mihinkään. :)
 
Pe
Heipä hei kaikille, viime viikolla oli neuvolalääkäri ja kaikki hyvin. Poika tulossa. Perätilassa tällä
hetkellä, mutta onhan tässä aikaa vielä kääntyä oikein päin.

Närästystä havaittavissa vain välillä, silloin syön rennietä. Edellisessä raskaudessa sitä kuluikin.
Alaselkää ja mahaa välillä jomottelee. Tällä hetkellä olen kotona tuon nuorimmaisen (9kk) kanssa,
joten muut oireet ja kipuilut ovat jääneet vähemmälle.

Kävellä yritän päivittäin 1/2 - tuntiin, 1-4 kertaan viikossa muuta liikuntaa että saisi pidettyä kuntoa yllä.
Edellinen synnytys oli helppo ja nopea, uskon että hyvällä kunnolla oli siinä iso rooli. Tulevaa synnytystä pohdin lähinnä siltä kannalta, että voiko se mennä yhtä hyvin kuin edellinenkin. Kävin muutama viikko
sitten pelkopolilla juttelemassa asiasta ja sain mielestäni avun "ongelmiini". Ainoa mikä jäi vaivaamaan,
oli se kun kuulin että niille joilla enemmän kuin kolme lasta laitetaan synnytyksen jälkeen oksitosiinitippa
tippumaan, jotta kohtu supistuisi paremmin. Onko täällä kellään tehty niin?

Taas on tullut kierreltyä noita kirpputoreja ja löytynyt paljon kaikkea "tarpeellista" vauvan tavaraa ja vaatetta.
Millähän sitä saisi itsensä vieroitettua niistäkin..
Pe 27+6
 
Töissä olemisesta. Mulla alkaa äitiysloma 10.5. Viimeinen työpäivä on 8.5 ja sitä ennen on 5 lomapäivää, joten vähiin käy. En ole tosissani edes pohtinut mahdollisuutta, että jäisin saikulle aikaisemmin. Ei ehdi. Työssäni on paljon lakisääteisiä määräaikoja jne., joten haluaisin, että kaikki on pilkulleen hoidettu ennen kuin jään pois. Oikeastaan alkaa olla hiukkasen paniikkia ilmassa, etten ehdi kaikkea mitä olin suunnitellut. Yityötuntejakin olisi kahden vapaapäivän verran.
Töissä jaksoin hyvin, ilmeisesti se on vain tämä kotonaolo ja liika nukkuminen, jotka vetävät aktivaatiotasoni alas.
Huomiseksi tuli ylimääräinen vapaa, kun kuopukselle nousi eilen kuume. Sai tänään toiset antibiootit korvatulehdukseen. No, jos vielä sairastavat, niin mies saa jäädä kotiin, koska hänelle on tiedossa parin vuoden vapautus sairaiden lasten hoitamisesta.

Snnytyksistä. Eka mullakin kesti pari vuorokautta, mutta toka ekasta kipeästä supistuksesta neljä tuntia. Ilman vadelmanlehtiteetä... Toka oli tosi miellyttävä synnytys, ehdi saada kivunlievitystä, mutta synnytys eteni ripeästi. (Sattuhan se silti ihan jumalattomasti), mutta kolmen tunnin kipuilun jaksaa hyvin.

Pe, Mulle laitettiin ekasta oksoitosiinitippa, kun verenvuoto oli runsasta, eikä kohtu alkanut supistumaan. En edes muistanut koko asiaa ennenkuin kysyit siitä. Pahemmalta tuntui, kun kätilö runnoi kohtua ulkopuolelta. En muista, että se olisi tuntunut miltään. Toisaalt jälkisupistuksiakaan mulla ei ole kummankaan synnytyksen jälkeen ollut. Mikä sua siinä oksitosiinissa askurruttaa?
 
Niin se pääsiäinen meni ja arki taas alkoi. :)

Kävin tänään neuvolassa, niin piti tulla vähän kuulumisia laittamaan.
Rv 27+6
Paino ei ollu noussut kuin 200g edellisestä neuvolasta. Nyt on siis yhteensä tullut n. 4,5kg.
Verenpaineet 105/64 p. 85
Pissa puhas
Hb 115 sama kuin toissa kerralla kun piti alkaa rautaa syömään joka toinen päivä.
Sf 24cm
Syke 145-155
Liikkeet ++
Neuvolatäti se taas sano, että ompas mulla kuulemma ihanan pieni maha vaikka minusta se on jo aika valtava viikkoihin nähden :D mutta aika samat mitat on mitä esikoisesta oli. :)

Tuulentyttö Minä oon edelleen töissä ja vielä taitaa olla 7 viikkoa jäljellä ennenku äitiysloma alkaa. Hyvin oon jaksanu olla vielä ja toivottavasti pystyn jatkossakin olemaan. :) meillä taitaa alkaa samana päivänä äloma kun on sama laskettupäivä ;)
 
Pe
Töissä olemisesta. Mulla alkaa äitiysloma 10.5. Viimeinen työpäivä on 8.5 ja sitä ennen on 5 lomapäivää, joten vähiin käy. En ole tosissani edes pohtinut mahdollisuutta, että jäisin saikulle aikaisemmin. Ei ehdi. Työssäni on paljon lakisääteisiä määräaikoja jne., joten haluaisin, että kaikki on pilkulleen hoidettu ennen kuin jään pois. Oikeastaan alkaa olla hiukkasen paniikkia ilmassa, etten ehdi kaikkea mitä olin suunnitellut. Yityötuntejakin olisi kahden vapaapäivän verran.
Töissä jaksoin hyvin, ilmeisesti se on vain tämä kotonaolo ja liika nukkuminen, jotka vetävät aktivaatiotasoni alas.
Huomiseksi tuli ylimääräinen vapaa, kun kuopukselle nousi eilen kuume. Sai tänään toiset antibiootit korvatulehdukseen. No, jos vielä sairastavat, niin mies saa jäädä kotiin, koska hänelle on tiedossa parin vuoden vapautus sairaiden lasten hoitamisesta.

Snnytyksistä. Eka mullakin kesti pari vuorokautta, mutta toka ekasta kipeästä supistuksesta neljä tuntia. Ilman vadelmanlehtiteetä... Toka oli tosi miellyttävä synnytys, ehdi saada kivunlievitystä, mutta synnytys eteni ripeästi. (Sattuhan se silti ihan jumalattomasti), mutta kolmen tunnin kipuilun jaksaa hyvin.

Pe, Mulle laitettiin ekasta oksoitosiinitippa, kun verenvuoto oli runsasta, eikä kohtu alkanut supistumaan. En edes muistanut koko asiaa ennenkuin kysyit siitä. Pahemmalta tuntui, kun kätilö runnoi kohtua ulkopuolelta. En muista, että se olisi tuntunut miltään. Toisaalt jälkisupistuksiakaan mulla ei ole kummankaan synnytyksen jälkeen ollut. Mikä sua siinä oksitosiinissa askurruttaa?
Mun pelkopoli käynti yms. "traumat" liittyvät juurikin kanyyliin ja etenkin oksitosiiniin. Se aiheutti aivan kamalat ja hallitsemattomat kivut. Tokassa ja kolmannessa synnytyksessä ei ole laitettu kanyylia eikä näin ollen myöskään oksitosiinia, joten kun kuulin että joudutaan mahdollisesti se kanyyli + oksitosiini laittamaan, vaikkakin synnytyksen jälkeen, niin se alkoi ahdistamaan kauheasti. Se oksitosiinipistos ei haittaa minkä "saa" synnytyksen jälkeen tuohon kyynärtaipeeseen, se on vain hetken homma, mutta se tiputus..:'( Mikään muu ei oikeastaan synnytyksessä pelota tai mietitytä.

Pe
 
Jokapaikassa muuten lukee, että synnytyksen jälkeen annetaan oksitosiinipiikki, että istukka käy syntymään. Mihin se annetaan? Mulla ei oo mitään havaintoa mistään piikeistä vaikka kaksi kertaa synnyttänyt olenkin :LOL: Ilmeisesti ollu kohtuu kovat endorfiinit päällänsä, olen nimittäin aika piikkikammoinen.

Mulla on kokemus yhdestä käynnistetystä synnytyksestä ja yhestä luomusta (en tarvinnut koko ajassa mitään tippaa, kesti sen 3 tuntia kaikkinensa) ja kivut oli mielestäni aikalailla samat. Että en kyllä kokenut käynnistystä tipalla mitenkään kivuliaaksi..
 
Pe
Ei mullakaan oo käynnistetty synnytyksiä vain ekassa vauhditettu oksitosiinilla. Se pistos annetaan
ennen istukan syntymistä. Nyt mulle tosiaan sanottiin että "joudun" luultvasti siihen oksitosiinitippaan synnytyksen jälkeen, jotta kohtu supistuisi paremmin. Riski ilmeisesti ettei kohtu supistuisi kasvaa
synnytyksien myötä.
 
Moikka pitkästä aikaa,

Mä yritän saada jonkinlaista jumppaa aikaseksi netin raskauspilateksen kanssa.
10 minute prenatal pilates part 1 - YouTube en jaksa joogaan enää mennä, kävely alkaa supistamaan, jumppa tuntuu rankalta. Tuo pilates on kivasti jaettu 10 minuutin pätkiin..aika vähällä tuntuu että on jotain tehny. Tossa siis eka osio. Mulla kakkososion mahaliikkeistä supistelee mut muuten kaikki liikkeet ok.

Täällä mennään muhkeella mahalla ja ehkä hieman matalalla fiiliksellä. Kaikki on ihan ok mutta duunissa ei oikein jaksais. Pitäis siivota siellä ja himassa :(

Terkkuja kaikille
Mustikka ja nappula 30+5
 
Mulla alkaa äitiysloma 20.5., eli 7viikkoa vielä edessä. Tällä viikolla tosin enää 2työpäivää ja ensiviikko talvilomaa, joten enää 5 kokonaista työviikkoa!

Työmotivaatio alkaa olla kateissa, vaikka täytyy sanoa että tykkään omasta työpaikastani. Ei mulla ole mikään kiirus sieltä pois. Olo on vaan välillä melko tukala. Etenkin jos joudun paljon siirtelemään autoja tms. Kaikista kamalinta hypätä koko ajan autoon ja pois, autoon ja pois. nosto-ovi auki ja kiinni. autoon ja pois. Lonkat huutaa hoosiannaa vaikka yritän siirtää ensin molemmat jalat ulos autosta ja nousta sieltä autosta suoraan enkä kiertäen niinku muuten..

Onko täällä muita kestovaipoista kiinnostuneita? Me ajateltiin ainakin kotona kestovaippailla. Olen vielä vähän pihalla koko asiasta, mutta eiköhän se siitä tutuksi tule kun vaan kokeilee.

-iitu 28+0 pokspoks
 
Ehtoota :wave:

Pele Tsemppiä osastolle :hug:. Onko sulla siis sisäsuu jo sormelle auki vai ulkosuu ja kanavaa 2,5 cm? Oliko miten kipeet ja säännölliset supistelut ennen kuin sinne jouduit?

Töistä Mä oon käytännössä ollu tammikuun lopusta saikulla ja talvilomilla. Kävin viikon koittaa helmikuun puolivälissä ja jäin taas supistelujen vuoksi saikulle ja se saikku jatkuu äippäloman alkuun, eli 6.5 asti. Harmi, mielellään minä töissä oisin ollu edes näille viikoille.

Vadelmalehtitee on ihan uusi juttu mulle! Mutta voisin ehdottomasti kokeilla sitä.. jos toimii yhtä hyvin kuin greippimehukuuri ovulaation vahvistamiseksi, niin mojovia suppareita odotellessa :D. Millo sitä voi alkaa juomaan? Että alkaako tehoomaan vasta, kun paikat ja aika siihen kypsä vai voiko aiheuttaa supisteluja ja kypsyttää ennenaikaisesti?

Synnytyksistä Ekasta olin vuorokauden salissa, kestoksi laitettu jotain 14+ h, syntyi 39+1, lähtö kotoa. Toka käynnisteltiin tabletein, koska mun vointi oli nii ntuskainen enkä enää ollut ukkunutkaan aikoihin liitoskipujen vuoksi.. oli ihan paskaa.. supisteli tiheään ja kipeesti, mutta ei aukonu paikkoja, viimein kun mut laitettiin toistamiseen synnytysalista pois, käskettiin kotiin asti lähteä.. tulinkin sit kohta synnyttää, minkä kestoksi merkattu 8h, syntyi 38+2. Kolmannesta ä.polin kontrollissa 39+0 sanottiin, että kalvot puhkee ihan pian, haluatko mennä saliin synnyttään, puhkastaa ne, kesto oli 4h ja synnytys tosi miellyttävä. Nyt siis haaveilen kotoa lähtemistä.. toisaalta mielessä pyörii, syntyykö se matkalle, koskoa ajomatkaa on sellanen tunti sairaalaan. En pelkää sitä, mutta mielessä käynyt. Rauhallisin mielin odotan synnytystä, on niin hyvät muistot edellisestä. Mietityttää vaan miten nopea se on, koska aikaisemmin ei ole paikat alkaneet pehmetä näin aikaisin eikä vauva ollut tuolla "kuopissaan" näin aikaisin.. jos tilanne on hyvinkin kypsentynyt, niin ei mahda kauaa mennä. Vedet jos menee, lähden heti, enkä edes odota supisteluja, jos niitä ei vielä olisi.

(.) Mulla on joku kevätmania :O. Oon ollut liikenteessä koko pääsiäisen ajan enkä todellakaan päivällä lepäillyt. Tänään jatkui sama homma.. eteenpäin vaikka kuinka supistaa :headwall:. Ei ole kovin järkevää, supistukset on tosi kipeitä kun liikkeellä ollessa tulee :(. Ja mun sisäreidet, nivuset ja lonkat oikein vihloo tulessa.. alapäätä kolottaa ja supistaa tasasen epäsäännölliseen.. ja valivali. Mä en tiedä, miksi mä en voi levätä, vaikka olo sitä vaatii. Illasta sit ihan paskana ja valitan vaan kipujani :ashamed:. Toisaalta mieliala on hyvä, ei niin v*tuta mikään eikä masennakkaan.
Lääkärin (cervix kontrolli) sain varattua sovitusti 4 vkon päähän edellisestä.. eli meen sinne 3 vkon päästä.. saa nähdä onko taas tapahtunut lisää kypsymistä.

Jaksamishalitukset kaikille töissä oleville!! Hatunnosto, mutta kyllä sitä itekin ois mielellään töitä vielä tehnyt.

Nelli&Rusinante 30+0 :heart:
 
Heipähei ja kiitos uudesta pinkasta! Mä olin varannut Pietarin reissun pääsiäiseksi kun ajattelin että vie ajatukset pois rempasta ja virkistää. No, paskat. Jos oon joskus raskaana vielä niin pitää muistaa että nyt on jo liian myöhäistä mennä mihinkään. Etenkään Pietariin :-D

Me otettiin laiva sinne. En ollut etukäteen oikein ottanut mistään mitään selvää. Perillä satamassa odotti kyllä mun mielestä ihan helvetillinen järkytys: koko laivan matkustajat läntätty satamaan maihinnousupapereiden tarkastukseen. Se JONO oli MIELETÖN!! Mä en ollut eläissäni nähnyt niin kamalasti hoidettua juttua. Koko laiva, kaikki jumissa yhdessä hallissa. Ja venäläiset kiilaili se nyt ei yllättänyt ketään. Mulla on ollut ihan hyvä kunto mutta se jono olisi vienyt viitisen tuntia. Ihmiset oikeasti seisoivat jonossa viisi tuntia, hallissa, matkalaukkuineen takit niskassa. Hävettää myöntää mutta ukko otti mua kädestä kiinni, me kiilattiin. Pari jenkkiä taisi sanoa vastaan siinä mutta ukko totesi että vaimo raskaana nyt pitää mennä. Ei kukaan väittänyt vastaan, kumma juttu. Ei kuulu tapoihin tollanen mutta juma me oltaisiin siinä jonossa vieläkin. En suosittele kenellekään laivamatkaa Pietariin älkää kukaan, ikinä, menkö.

Ei me siinä seisoskeltu niin kauan kuin moni muu (no, suurin osa muista, melkein kaikki muut jos totta puhutaan), mutta se aika mitä seisottiin eli joku tunti tai pari, mulla oli typerästi reppu selässä. Mä luulen että se aikaansai sitten ne kivut mistä olen sitten viime perjantaista lähtien kärsinyt, kohdun yläreunassa jatkuva kova viiltäväntyyppinen kipu. Menin tänään naistenklinikalle ja sain kaikenmaailman lääkkeitä mutta ei mikään niistä taida tuoda ratkaisua tälle kivulle. Mä uskon että ratkaisu olisi lepo seisoskelusta ja kanniskelusta, mutta ei sellaista oikein olisi luvassa rempan takia. Mutta yritän olla kanniskelematta niin paljoa ja ottaa taukoja enemmän. Paracetamolia olen syönyt yli kaikkien suositusten kyllä ja se vähän harmittaa.

No mutta, naistenklinikalla todettiin vauvalla painoa olevan joku 1400g, kohdunsuussa "ei valittamista", vauva edelleen perätilassa. Se ei siitä ole kääntynyt mihinkään ja on koko aika vaan perätilassa ja potentiaalisesti antaa kivuille lisäsäväyksen.

Mutta joo en mene enää ikinä laivalla Pietariin se oli tämän jutun pointti :D

Äitiysloma alkaa 27.4.

31+0 POKSS!!!
 
Mäkin haluaisin avautua ja valittaa. Soitin tänään neuvolaan kun pääkipu ei ole hellittänyt, ois laittanut mut aamuksi labraan, että varmistetaan raskausmyrkytys jutut. Olen siis vanhempieni luona, enkä lähelläkään tyksiä. Pyysi soittamaan täällä terveyskeskukseen että antais lähetteen labraan. Sieltä pyydettiin päivystykseen kautta menemään. Itse päädyin kuitenkin hyödyntämään matkavakuutusta ja ajamalla 40km yksityiselle Helsingin keskustaan. Ajatuksena oli että saan varmasti kaiken tarvittavan heti samasta paikasta. Paskat, sain piikillä kipulääkettä kankkuun ja pari särkylääkereseptiä. Kipulääkkeen vaikutusta piti vielä odotella ja sanoin ettei ollut mitään vaikutusta. Pyydettiin vain hoitamaan poskiontelontulehdus pois (kerroin että vaivannut koko raskauden, tätä ei tutkittu yhtään mitenkään). Ei kuulema voi olla mahdollista mitenkään että oisi raskausmyrkytys kun ei ole verenpaine koholla. Niin no onhan se yleisin oire, mutta ei kai se neuvolasta huvikseen pyytänyt varmistamaan. Ja särkyyn panacodia, kuulema vaan vähän väsyttää, onneks mun päivät on yhtä lepoa vilkkaan yksi veen kanssa ;).

töistä voi kun tästä hoitovapaalta voisikin jäädä vain mammalomalle lepäämään! Vielä menee tai meni ilman tätä päänsärkyä, mutta tiedän ettei olo tästä loppua kohden helpotu. Anopilla tais alkaa loma kesäkuussa, toivon että muistan oikein ja sitten mulla alkaa äippäloma :) ainakin olen niin ajatellut... Virallisen äitiyslomapäivän tiedän kun kelalta tulee hieman enemmän rahaa tilille ;).

vadelmateestä haluan kanssa kuulla lisää, milloin pitää aloittaa yms. Viime kerralla tais mennä 27h tosin taisi olla niin ettei avautumisessa ollut ongelmaa vaan tytsy ei suostunut laskeutumaan. Noh olin siis niin pihalla niin kauan etten oikeasti tiedä tai muista miksi mikäkin meni niinkun meni...
 
synnytyksistä: mulla kaks ekaa luomuna syöksynä (just kerinnyt sairaalaan ponnistaa) ja kolmas syntyi käynnistyksellä just noiden syöksyjen takia ja oli tosi nopea käynnistys kun puhkastiin kalvot ja laitettiin oksitosiinia ni poika syntyi 35 minutis =D josta pelkkää ponnistusta oli 22min....eli aukesin kokonaan 13 minutis..ja ei tuntunut oikeen missään,ilokaasua kerkesin vetää muutamat henkoset ja ponnistukseen sain aquarakkulat koska mua koski selkään ihan pirusti...tää neljäs tulee kans käynnistyksellä..ellei sit toi istukka oo vielä kohdunsuulla,sithän se on sektio
 
Alkuperäinen kirjoittaja tuulentyttö;28278632:
Mites toi kotisokerointi toimii? Tosi jännää.. eli ootte tilannu vaa tollasen sokerin ja sit jonkuu liuskan millä vedellään? Onko vaikeeta tms? Itse haluaisin todellakin kokeilla, sheivaaminen se vasta työlästä onkin ja saa koko ajan olla höyläämässä.
Ei oo mitään liuskaa, sillä sokerimassalla suoraan revitään karvat. Itsellä meni ainakin jokunen kerta että oppi venyttelemään sen massan oikeaan koostumukseen. Netistä löytyy ohjevideoita joissa neuvotaan hyvin massan muokkaus ja repiminen. Niin ja noita Easy sweet sokeripurkkeja myydään ainakin Life -myymälöissä.
 
LittleOne no voi.. sanonko mitä.. olen jo vähän aikaa ihmetellyt, kun alapää tuntuu vähän kummalliselta ja illalla otin peilin käteen ja yksi suonikohjuhan sieltä löytyi. Ei oo todellista. Jääkö nää sitten vaan niin kuin olemaan? Kokemuksia anyone?
 
Huhtikuu.. Kohtahan se on jo kesäkuu<3 Täällä jonkinverran supistuksia on ollut ja kävely tukalaa. On olo,että oon norsu posliinikaupassa. :) Muuten olo on ihan hyvä, nyt taitaa olla pieni flunssa iskemässä,mutta se ei haittaa mitään. :) Oon jotenkin ihan liekeis. :D Eilen oli neuvolalääkäri, kaikki oli hyvin. Pienen syke oli 142 ja sf-mitta oli 27cm. eli käyrien yläpäässä mennään. Miun paino oli pudonnu kilon, ja verenpaine oli alle satasen ja Hb 113. Eli lisää rautaa vaan. Ilmeisesti maha-asukki vie kaiken minkä kerkeen laittaa suuhuni. ;)

Tyypp liikkuu kokoajan enemmän ja enemmän ja tuntuu siltä,että tunkee ittensä läpi kohta. :'D

miula on tosi energinen olo, ja jotenkin tää kevät vaan auttaa vielä enemmän asiaan, voin ehkä paremmin ku koko raskauden aikana, jos ei nyt jotain liitoskipuja ja supitusksia lasketa. :D
 
Huomenta =)

Naene Ei ihme että kolottaa nyt :(. Mulla ois menny niin hermot ja uskosin että mun ukko ois kiilannut kanssa kaikkien ohi vetäen mua perässä :D. Teillä oli hyvä syy etuilla.. ja jos nyt kerran, niin ei paha :D.

evamaria Melkoset synnytykset sulla :O.. toisaalta, eipähän tarvii kärvistellä tuntikausia suppareissa. Mulla ei pelkoa syöksystä.. muuttasin varmaan Kuopioon äitin luo toukokuussa, jos näin olisi. Mulla on muutamia tuttuja ambulanssimiehiä tuolla (olleet meillä opiskelijoinakin ja mä ottanut näyttöä vastaan), niin ei tod. kiinnostas niitä saada kätilöiks synnytykseen.. Tosin ei kait sitä siinä tilanteessa sellasia miettis, mutta silti, sekin käynyt mielessä :headwall:!

Alapään suonikohjut En ole tod. ees uskaltanut peileillä sinne päähän. Ihan älyttömän turvoksissa on paikat. Sitten kun tuo vauvan pää on tuolla niin alhaalla kun voi olla, pullottaa jotenkin tuosta karvojenkin kohdalta jo.. hyi helvata. Mutta kuulemma miehestä tuntuu kivalta. Nauttikoot ukko nyt.. kohta ei ole kun älytön horo :LOL:


Mä olin illalla tosi kipee ja menin nukkuu jo ennen kymppiä. Heräilin muutamia kertoja ja veskiin nousu tuskaa, kun tuntuu, että liitokset halkee. Ei tuo yölepo nyt auttanut.. yleensä aamusta aina vähän parempi on olla. Pitää yrittää ottaa tänään vähän iisimmin.

Aurinkoista päivää jälleen kaikille ihanaisille äityköille =)

Nelli&Rusinante 30+1 :heart:

MUOKS! Voi hitto, pitihän se käydä peilillä kattoo tuo alapää.. vattu! No onhan siellä suonikohju |O. Ei sitten riitä, että mun jalat onjo melkoisten suonikohjujen ja verenpurkaumien sinertämät ja mollottavat. Kyllä tuntee itsensä vielä enemmän prinsessaksi, NOT :kieh:. Muutenkin kauhee ulkonäkökriisi meneillään ja mikään vaatekkaan ei mahdu saatikka istu päälle nätisti. Maha on kyllä söpö :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Vadelmanlehtiteetä suositellaan 1-2 mukillista toisella kolmanneksella ja 2-3 kupillista viimeisellä kolmanneksella. Se ei aiheuta supisteluja, mutta vahvistaa kehon omia supistuksia. Eli te, joilla on ennenaikaisia supisteluja, älkää juoko vielä! Edellinen lapsemme oli tulossa ihan liian aikaisin ja silloin jätin vadelmanlehtiteen sinne 35. viikon tuolle puolen. Tällä kertaa ei supistele ja aloitin tuossa pari-kolme viikkoa sitten. En aiemmin, etten vaan provosoi harjoitussupistuksia timakoitumaan, vaan vasta kun harjoitussupistelu alkoi rauhoittumaan.

Minulla on takana yksi 6½-tuntinen (oksitosiinitipan ja epiduraalin avulla, kun vesien menosta huolimatta ei tullut supistuksia ja oksitosiini sai aikaan lähes tauottomat, tuskalliset supistukset) ja yksi 3½-tuntinen luomusynnytys. Jos välissä ei olisi ollut muutamaa luomukeskenmenoa, olisin varmaan joutunut pelkopolille, niin kaamean tuskallinen se esikoisen synnytys oli ennen epiduraalia. Mutta keskenmenojen kautta tiesin, että kroppani osaa tyhjentyä ihan itse ja ettei se satu määrättömästi (en ole yhteenkään keskenmenoon käyttänyt kipulääkettä, se kipukokemus on ollut minulle osa surutyötä, luopumisen tuskaa). Synnytyksessä siis vain kuuntelin kroppaa ja vain viimeinen vartti avautumista (7->10cm)oli tuskallista.

Jälkimmäisen syntymän jälkeen peräsuoleen laitettiin ymmärtääkseni Cytotecit napakoittamaan supistuksia, jotta saadaan jälkeiset ulos (rutiini, TYKS 2011). Kesti muuten 40 minuuttia, kun ei vaan supistanut. Tällä kertaa taidan pyytää oksitosiinipiikin suorilta, kun kerran minua tällaisesta asiasta valistitte, josko siltä tipalta säästyisin. Äitillä ja siskolla on ollut todellisia ongelmia jälkeisten kanssa (verenhukat kahden litran luokkaa) ja jälkeiset ovat minulle pieni peikko.
 
Huomenta!

Ai täällä puhutaan jo synnyttämisestä, hui kauhistus! Mä en ole viel hirveemmin ajatellut koko asiaa.

Karvat sheivailen viel itse. Katsotaan sit kun ei enää yllä, että mitä. Varmaan annan olla vaan.

Mä en ole kainaloitani huomioinutkaan, yks päivä ne näytti tummilta ja ajattelin, että paidasta tarttunu nukkaa, en siirtynyt lähemmin tutkimaan. Mut varmasti kainalot on myös niitä alueita, jotka raskaudessa saattavat tummua. Älä Hööpi ainakaan solariumiin mene kainalot oikosenaan, mä kävin eilen Rooman reissua varten ottamassa pohjaväriä ja kas, linea negra ilmaantui vahvana vatsalle. Muualle väriä tuntunut tarttuvankaan. :D

Mä oon myös säästynyt enimmiltä raskausvaivoilta, tänään sit saikutan ekaa kertaa koko odotusaikana. Ystäväni mahakipu teki paluun. Esikkoraskaudessa sain järkyttäviä mahakipukohtauksia, soiteltiin jo sairaalaan ja mitä vielä, kun vaan itkin ja kierin tuskissani. Kukaan osannut sanoa tai tehdä mitään muuta kuin käskivät ottaa panadolia ja yrittää nukkua. Sit siirryin neuvolasijaisen kehotuksesta laktoosittomaan ruokavalioon, eikä sen jälkeen sattunut mahaan.

Nytkään en kyllä maitoa juonut, sen sijaan lounassalaatissa oli munaa. Mahasärky alkoi 30min lounaasta ja paheni iltaa kohden, yöllä en saanut enää nukuttua. Mut ei tää ollut viel mitään verrattuna viime raskauden pahimpiin kipuihin, sentään nyt sain vaihdeltua asentoa ja muuta.

Eli ei mitään kaasuruokia tai laktoosia mulle enää.

Jaha, esikko heräs. Vähän erilaista tää saikuttelu nykyään. :D

Huomenna poks 30!
 
  • Tykkää
Reactions: Hööpi ja Naene

Yhteistyössä