<3 Kesäkuun Kullannuput 2013 <3 *huhtikuussa*

Häpimama tsemppiä, voimia, ja kaikkea hyvää myös pikkuisille!

Evamaria, toi sun aikaisempi valitukses oli kuin suoraan mun suusta!! Tuntuu että maha repee ja halkee, ahdistaa ja on niin pinkee että yhyy! Muistelen hämärästi, että ekassa raskaudessa oli vikoilla viikoilla se llainen epäuskoinen "ei tää voi enää tästä kasvaa"- olo, mutta että nyt jo. Apua, ei mulla nahka riitä! Eikä muutkaan kudokset!

Nelli, ihana maha! Ja hauskasti sopii taustan pallokuvioihin muotonsa puolesta! Tosi kaunis jos multa kysytään, vaikka sullakaan ei taida tuo oma olo olla ihan hehkein joka hetki... Tsemppiä myös teidän pupujen kanssa, meidän perheessä ollut vuosien varrella jos jonkinlaista lemmikkiä, niin välillä niiden kanssa kyllä sattuu ja tapahtuu odottamattomia. Mutta kyllä kahden "poika"pupun teiniraskaus on aika ylläri. :)

Synnärille matkaa meiltä ois ollu todella vähän, jos ois NKL käytössä... Mutta Kätilöopisto, minne tod näk joudutaan kun NKLn remontti alkaa, on sitten ihan toisella puolella kaupunkia. Matka ei oo pitkä, ja taittuu muuten ihan ok, mutta ruuhka-aikaan jos joutuu ajamaan niin se onkin äkkiä joku 45 min... Tosin jos tässä mennään samalla etenemisellä kuin ekalla kerralla, niin eipä sitä ole kiirekään...

Lapsenvahtitilanne on ihan huippu, mun äiti on eläkkeellä ja asuu ihan lähellä, eli sen saa vartissa paikalle jos hätä tulee.

Hööpi, perhehuoneen jos saa, niin idea on just se, että äiti, isä ja vauva kaikki asuvat siellä ja yhdessä opettelevat uusia juttuja. Meillä oli sellainen esikoisen kanssa, ja voin suoitella lämpimästi! Normaalissa huoneessa kai isäänkin pätevät jonkinlaiset vierailujat, en tiedä?
 
Me mietitty kanssa tuota perhehuonetta. Tultu siihen tulokseen, että jos joudun läpikäymään leikkauksen, silloin otamme perhehuoneen, muussa tapauksessa emme.
Mies kokkaa mulle norjalaisia carbonadelihapullia kanttarellikastikkeella. Uskallauduin myös tekemään pannaria. En ole syönyt ns.herkkuja ikuisuuksiin, mutta nyt ajattelin yhden palan pannaria ottaa, kun lääkkeet on pitäneet mun olon hyvänä.
Oikeasti en olisi uskonut, kuinka nuo "metut" vaikuttaa noin hyvin. Olen jaksanut touhuta suht normaalisti ja ruoan jälkeen olotilat on olleet ok. :)
Jänskättää huomenna lääkityksen tuplaus, toivotaan, ettei tule kamalaa oloa (sivuoire).

Hmm.. Viikonloppuna maha toimi liiankin hyvin, sen jälkeen taas ei ole tapahtunut mitään. Huoh. Mulla näköjään on joko tai. Kuituja syön mielestäni tosi hyvin, jotenkin vaan suolentoiminta totaalijumissa.

Huomenna on pelkopoli ja ultra. Käydään lääkärin kanssa läpi mun lantion mittoja -- tulee mielenkiintoinen käynti.
Synnytystä mietin päivittäin -- on niin iso pelko lapsen ja omasta hengestä. Lääkäreiden vaihtuminen joka kerta ärsyttää kanssa -- yksi sanoo toista ja toinen toista. On kai sitten tuurista kiinni, kuka sitten sen päätöksen käynnistyksestä tekee.. Siitäkin kyllä aion huomenna puhua.
 
Hööpi Nämä on taas kerran paikallisia sääntöjä eli menee ihan sairaalan mukaan. K-HKS:ssä on synnytysosastolla 3 tarkkailuhuonetta ja 5 salia. Itse jouduin olemaan kaksi päivää sellaisessa tarkkailuhuoneessa (näissä on siis vain yksi synnyttäjä kerrallaan) ennen synnytyssaliin siirtymistä ja mies sai olla siellä koko ajan mukana, kuten myös tietenkin synnytyssalissa. Synnyttäneiden osastolla mies saa olla klo 9-19 välisenä aikana ja perhehuoneessa 24 h. Nämä tiedot löytyy myös K-HKS:n sivuilta, joten tsekkaapas PS:n sivut tai pirauta sinne ja kysy miten siellä nämä asiat on.
 
  • Tykkää
Reactions: Hööpi
Kävin neuvolassa! Sokerit oli niin koholla kun vaan olla ja voi, se tikku loisti tummanvihreenä. Mutta mähän kävin jo sokerirasitustestissä ja se oli normaali. Pistivät lähetteen uuteen sokerirasitustestiin mutta en ole menossa ainakaan ennen kun mammaloma alkaa, tässä ihan tarpeeksi nyt muutenkin kiirettä. Viimeksi kun oli tikku vihreänä olin just vetänyt omenan. Nyt olin just vetänyt jälkkäriksi lounaan perään uuniomenaa. Voisko omena vaan olla sellainen juttu että vetää tikut vihreiksi :D

Vauva on edelleen perätilassa, se ei missään muussa asennossa ole edes käynyt koko aikana kun olen voinut liikkeet tuntea. Neuvolakorttiin on merkattu perätilaksi 5 viikon ajan mutta sitä ennen olen nähnyt ja tuntenut pään kylkiluissa. Nyt ei sentään pää ole ihan niin ylhäällä, mutta ylhäällä se silti on. Ja kysyttäessä mulla oli selkeä vastaus: ei ole motivaatiota synnyttää alateitse jos on vielä perätilassa. Katsoin jotain vammautumistilastoja ja se oli siinä.

Hirveen pitkä päivä oli eilen ja hirveen pitkä päivä on tänään. Kotona ei kerkeä juuri mitään rempata vaan pakko mennä vaan nukkumaan kun lopulta sinne pääsee, joten remppa mun osalta ei etene nyt yhtään ja se harmittaa!

Ei muuta, tsemppiä muille joilla on niitä oikeita ongelmia :D

Naene 32+1
 
Perhehuoneesta vielä, muistui mieleen kun ennen esikoista en ollu ikinä hoitanu vauvaa... Ja sitten synnytyksen jälkeen olin niin loppu ja pihalla, että mies hoiti vaipanvaihdot ja pesut ja kaiken, ja opetteli ja kuunteli. Kun päästiin kotiin, niin mä tajusin, että enhän mä edelleenkää osaa itse sitä vaippaa vaihtaa. Että ööh, krhöm, kulta, voiksä näyttää miten tää tehdään? Siis miten sitä voi pidellä? Meneekse rikki?

Että lämpimästi voin suositella perhehuonetta, siellä voi saada jopa liian hyvää palvelua! :D
 
  • Tykkää
Reactions: Hööpi
Meillä ainakin suunnitelmissa että mies vie koiria välillä kun käy arkena töissäkin. Hän kun ei saa palkkaa kun tekemästään työstä, niin ei ole varaa jäädä moneksi päiväksi ihmettelemään vauvaa vaikka varmasti haluaisikin. Sellainen mulla vaan jäi mietityttämään kun puhuivat tuolla perhevalmennuksessa että puhelinta ei saa olla, niin eikö oikeesti sen sairaalassa olon aikana saa olla omaa puhelinta? Milläs sieltä sitten miehen kanssa kommunikoi, savumerkein vai? :D Joo tiedän kyllä että sielläkin huoneissa puhelimia mutta jotenkin olisi helpompaa esim. viestejäkin laittaa tms. eipä häiritsisi muita huoneessa oleviakaan. Vai tarkoittiko ne vaan että synnytyssalissa ei saa olla puhelinta..?
 
Puhelimesta, meillä on ollut synnytyssalissa ja huoneissa normaalisti käytössä. Esikoisen synnytyksessä, josta muistikuvat on hämärtyneet pitkittymisen vuoksi, muistelen, että synnytyssalissa ei olisi saanut käyttää puhelinta. Osastoilla kaikki käytti normaalisti puhelinta ja viime vuosina synnyttäneet kaverit myös nettiä normisti puhelimen välityksellä. Itse ainakin ajattelin ottaa ipadinkin mukaan. Mies tulee synnytytykseen, mutta muuten vierailee pikaisesti vain lasten kanssa. Jotain viihdykettähän mullakin pitää olla.

E auta läskit mahan kireyteen ja tukalaan oloon. Tuntuu, että maha repeää mullakin, vaikka kohdun päällä on kerros pehmeää.

Töissä on taas ollut mukavaa pari päivää ja paniikki alkaa hiipimään siitä, että mun työpäiviä ei ole enää montaa. Toisin kuin muilla (ja mulla vielä viikonloppuna), mulla olisi intoa jatkaa työntekoa, ensi viikon lomapäivät tuntuvat tylsiltä. Onneksi ei ole isot ongelmat mulla.

Naene, en ota kantaa sun riskeihin raskausdiabeteksen suhteen, mutta kirjoitin jo aikaisemminkin, kuinka syvältä noi pikatestit mun mielestä on.

Elselli 30+4
 
Täällä on alapää tulessa. Ollut jo muutaman päivän kamalat liitoskivut. Käytiin kaupassa miehen kanssa ja sitten miehen ehdotuksesta lähdettiin vielä mun luona käymään -- iso virhe. Vaikka matkaa on vain 3km menopaluuna niin voi helvetti. Nyt särkee, tuikkii ja en pysty liikkuttamaan jalkoja mihinkään. Positiivista oli se, että kävelin suht reippaasti ja olen hereillä ruoan jälkeen.

Kai se on lopetettava noi "pitkät" kävelylenkit ja tajuttava, että noista tulee aina seurauksia. Kiva, Prahassa olon tukaluus alkaa mullekin selvitä pikku hiljaa. ;)

Pissatestin sokereista. Jännä, että noin kohoaa. Itsellä voi sokerit olla 10 ja silti testit ei näytä sitä. En tiiä, mistä johtuu. Ja nyt olen tosiaan kolmatta päivää noita lääkkeitä syönnyt ja olo on parempi kuin aikoihin.
 
Viimeksi muokattu:
Ehtoota

Eulalie Päivän kaunniimmat sanat. Kiitos! Tuli hyvä mieli =). Mä tykkään kans masustani, varmaan sitä sit kaipaa, kun vauva syntyy.. kaiken muun ylimääräisen kanssa eri fiilikset.

Perhehuoneista Mulla on jotenkin sellanen ajatus, että niitä on vähän joka sairaalassa ja vaikea saada.. jotkut kriteerit? Voin olla väärässä, mutta itse en edes haaveile sellaisista. Mies ajelee sen matkan (vaikak pitkä onkin) joka päivä, toiv. ei kauaa tartte olla.

MiiJane Mä en myöskään pysty enää kävelemään. Kävelin koululle ja takas, yht. ehkä 600 m matkaa. Supistaa kipeetä heti ja tuo alamaha on kyllä oudossa paineessa. Tuntuu, että vauva tippuu :O. Vähän mietin, että pitäskö tästä nyt soitella huomenna jonnekkii.. kuiteskin su asti ollu iha eri tavalla hankalampaa olla. Levossa vähän helpottaa, mutta ei lopeta supistelua. Liitoskipuja on, mutta ne ei enää hallitse tätä mun kipumaailmaa.

Puhelimista sairaalassa Kyllä nykyään taitaa saada pitää puhelinta missä vaan, synnytyssalissakin. Ja läppäreitä, tabletteja.. mitä nyt nykyään onkaan (ei tällanen juntti joka ei ole elektroniikan perään yhtään, tiedä mitään) :LOL:

Päätä särkee ja kaikinpuolin tukalaa on. Kyllä mietityttää, miten mä kestän vielä ainakin sen 6 vkoa, tod. näk. menee lähelle laskettua?! Tai sitten tää oikeesti syntyykin ajoissa :confused:. Olen tosissani alkanut miettiä sitä synnärin katkopaikan vastaanottamista.
 
Kännyköistä, taitaa synnytyssalien puolella olla samat säännöt kuin sairaaloissa yleensä, eli päällä pitäminenkin kielletty, etteivät häiritse sairaalalaitteita? Mutta lapsivuodeosastot taitaa olla eri juttu? Mutta mulla on kyllä hämärä muistikuva, että mies ois lähetelly viestejä synnytyssalista viime kerralla... Hups.

Neuvolan pissatesti ei oo mulla koskaan näyttäny mitään, vaikka sokerien kanssa on ollut ongelmia molemmissa raskauksissa. Nykyään meidän neuvolassa ne pitää itse testata (sokerit ja proteiinit) ja mä meinaan tulla hulluksi kun ne värit on tyyliä vihreään taitettu keltainen, vihertävän keltainen, keltavihreä, kellertävän vihreä ja keltaiseen taitettu vihreä. Siinä sitä sitten tihrustaa ja yrittää tulkita onks kaikki okei. Pelkkiä lukuarvoja mulle pliis! :)
 
Sokereista neuvolan testeissä piti minunkin kommentoida.. Mulla ei ole värähtänytkään, vaikka mitä oisin syönyt just ennen sitä. Esikoista odottaessa oli kahdesti sokerit plussalla ja molempia neuvolakäyntejä edelsi juhlapäivä, jolloin olin syönyt täytekakkua yms. Rasituksiin jouduin silloin kahdesti, joissa ei mitää ollut. Tokasta jouduin runsaan painon nousun takia rasitukseen, mutta kolmannesta ja tästä sanovat jo, että ihan suotta, kun paino nousee, ei voi mitään ja sukurasitusta ei ole ihan lähisomaisilla. Naene Kyllä ihmettelen miten ne sulla tuollai on näkynyt?! :O Ei omenaa ennen neuvolaa ;), josko tuo sillä?
 
Niin, josko se voisi olla vaikkapa joku kourallinen pähkinöitä eikä hedelmä. Pakkoko mun on aina jotain omenaa tunkea suuhun. Ekan tummanvirheän pläjäyksen jälkeen joku kysyi että ootko just syönyt viinirypäleitä? Mä siihen että ei en ole kyllä just syönyt viinirypäleitä. Ilmeisesti viinirypäleet tekee helposti samansorttista temppua. Omena kaikissa muodoissaan pois neuvolapäivistä sitten, ja varmuuden vuoksi rypäleet :LOL:
Mutta on tuo hassua, kun edellisen kerran tein pissatestin Naistenklinikalla enkä ollut syönyt mitään koko päivänä, oli just aamusta siellä aika. Ennen kun annoin pissanäytteen vedin kaksin käsin kiireesti odotushuoneessa jostain kahvilasta mukaan ottamani ciabattan ja laten. Ja silloin tulos oli täysin normaali. Jotenkin vaikea käsittää että omena on hirveän paljon pahempi asia kuin valkoinen jauhomössöleipä. Mutta niin se vaan taitaa olla, omenansyöminen on niin raamatullisen synnillistä ettei paree neuvolapäivinä siihen langeta!

On nuo neuvolatestit muutenkin vähän niinjanäin. Se verenpaine pitäisi meillä kai mitata itse niinkun ne pissatestitkin. No en ole kertaakaan mitannut itse, sillä juoksen aina paikalle, ja olen edelleen hengästynyt kun saavun paikalle. Antaa vähän hassuja tuloksia joten pakko aina mitata uudestaan. Tänään sitten kun neuvolantäti mittaili verenpaineita ja mä selitin jostain jotain, laite ei suostunut mittaamaan. Neuvolantäti sanoi että pitää olla puhumatta nyt kun tuo ei suostu mittaamaan. Piti istua paikallaan siinä ja anta hengitys tasoittua ja olla puhumatta se hetki että saisi senkin mitan otettua. Tiedä sitten onko ne ylöskirjatut luvut lähelläkään totuutta jos edelleen hikeä pukkaa kun on just pari kilometriä juossut paikalle, kussut siellä vessassa purnukoihin ja kironnut kun menee kaikki lirut ohi siitä kupista kun ei mahan läpi näe että mihin sitä pissaa edes sihtaa, sitten pitää pestä käsiä ja pestä lattioita ja jonkun tikun kanssa söhrätä ja juosta neuvolahuoneeseen ja heilutella sitä tikkua että kato nyt mitä se taas teki... ja muka verenpaineet pitäisi vielä mitata juu en mittaa.

FB:n puolella oli myös puhetta että mitä siellä neuvolassa kannattaa sanoa, tai lähinnä mitä ei kannata sanoa. Kun on itse hyvänä päivänä vähän sellainen että sanoo mitä sylki suuhun tuo. Jotain se neuvolantäti sitten kyseli että olettekos miehen kanssa jutellut lapsen kasvatuksesta mitään. Tokaisin siihen että juuri eilen mies sanoi että mietipäs että meidänkin tytär tulee varmaan koittamaan pilvenpolttoa. Ja minä siihen sanoin että ei meidän tytär tule kyllä mitään pilveä polttamaan. Päätin sitten juuri tuon keskustelun toistaa neuvolantädille. Neuvolantäti lopulta sanoi tuohon että jaa te olette jo vauvaiästä parin vuoden päässä näköjään. No olisi kysynyt tarkemmin.

Naene 32+1
 
Naene Mulla reagoi se neuvolan pissatesti sokereiden kohdalla kanssa aivan älyttömän herkästi. Esikkoa odottaessa mulla oli monesti neuvola noin tunti työpaikkaruokailun jälkeen ja vihreeksi se tikku meni joka kerta. Ja kaikki hedelmät tunnin sisään pistää kyllä tikun varmasti vihreäksi mulla. Esikkoa odottaessa teinkin lopulta niin, että otin niitä liuskoja kotiin ja tikutin aina aamulla ennen töihin lähtöä.

Meidän sairaalassa ei ainakaan saa olla känny päällä salissa, mutta vuodeosastolla kyllä sitten saa. Ja sairaalan omissa ohjeistuksissa sanotaan, että olis suotavaa pitää kännyä sitten "piippauksella" etteivät muut häiriinny.

Terese ja pikkutyttönen 30+3
 
  • Tykkää
Reactions: Naene
Onko teillä muilla väsymys palannut?
Joitakin viikkoja takaperin olin vielä virtaa täynnä. Päivisin jaksoi järjestellä kaappeja, tehdä lumitöitä, leipoa yms. Nyt on taas semmonen väsymys, että ei jaksa tehä mitään. Odottaa vaan, että tulee lapsen päiväuniaika ja pääsee itekki nukkumaan. Ärsyttää..

Hapsiainen & möllykkä 30 + 6
 
Täällä kans osastolla ainaki saa olla känny ja tabletti ja läppis. Onneks! Muuten tulis ehkä hulluks tääl maates. Seuraava lääkärin tutkimus mulla maanantaina.

Isä saa olla paikalla 8-20. Mut meillä ainaki niin, et sitte ku vauvat syntyy ni hää ei jää lomalle ennen ku vauvat pääsee kotiin. Koska silloin tosiaan tarvitaan niitä lisä käsiä. Synnytykseen on tulossa mies mukaan. Onki hälle eka kerta :).

Onneks koht viikonloppu ja tulee lapset piristämään :)

30+4
 
  • Tykkää
Reactions: *Elba*
Neuvolakuulumisia:
Viikkoja 30+4
Paino 76,9 kg, 0,9kg/viikko sitten edellisen mittauksen!! yhteensä 8kg (plääh)
Paineet 122/77
Hemppa 106 (tippunut yhdellä yksiköllä taas, tupla-annos kehiin)
Sf-mitta 30 (kauhistuin, mutta terkka vannotti että vauvan asennosta johtuvaa, eikä mitta korreloi vauvan koon kanssa)
Tarjonta: poikittain
Sykkeet: 140
Pissa: puhdas

Mulla on kyllä niin ihana terkka, että harmittaa vietävästi kun se syksyllä sitten vaihtuu. Voin kertoa sille ihan kaiken mitä mielessä on ja se tuntee mun taustat niin hyvin. Seuraava neuvola sitten parin viikon päästä ja nyt aattelin varata yksityiseltä ultran jonnekin tonne rv 33-34 tienoille.
 
  • Tykkää
Reactions: evamaria82
kännykästä synnärillä esikoinen syntyi Jorvissa ja siellä ainakin sai olla puhelin koko ajan auki ja mukana, Tyksin käytännöistä en sitten tiedä.

perhehuoneesta yms. Ei kai noita perhehuoneita ole missään paljoa. Kun esikoinen syntyi oli Jorvissa ruuhkaa, ei saatu perhehuonetta vaikka en pystynyt yksin hoitamaan vauvaa. Vauva oli öisin hoitajien kanssa tai sitten välillä tuotiin syliini. Myöhemmin samaan huoneeseen tuli paremmin voiva sektiolla synnyttänyt, he saivat perhehuoneen nopeasti koska äiti ei voinut yksin hoitaa lasta. Kyllä tuon kuullessa otti päähän! Ja yhden päivän ehdin olla huoneessa yksin, kysyttiin saako mies jäädä nukkumaan samaan sänkyyn. Ei saanut koska ei ollut perhehuone. Hieman pidempään sai olla, mutta ei se auttanut kun oli niin pitkä vierailuaika muutenkin että miehenkin piti päästä nukkumaan jotta taas aamulla jaksoi ajaa takaisin.
Kaveri oli vähän aikaa sitten naistenklinikalla ja koska niillä ei ollut lastenhoitajaa, niin olivat koko perhe perhehuoneessa, mukana siis yksi puolitoistavuotias. Mä en kyllä usko että otettais esikoinen huoneeseen, ellei sitten tarvitse montaa päivää olla. Se pärjää hyvin isovanhempien kanssa paripäivää.

Eilen menin hulluille päiville. Oon ajatellut niin että meen ja teen kaikkea kun vielä kukaan ei pakota makaamaan. Mutta tänään on sitten aamusta saakka poltellut mahaa jatkuvasti. En oikein ole varma mitä on. Kipu tuntuu eniten navan seudulla ja siitä alaspäin ja se on polttavaa tai vihlovaa.

Ottaa päähän ihan perk. Neuvolasta annettiin ma lähete pelkopolille, kysyttiin erikseen että soittaako ajasta vai laittaako kirjeen. Pyysin soittoa ja kirje tuli äsken. Ja siis olen puhunut siitä että haluaisin sinne jo pian koska synnytys stressaa. Aika tuli neljän viikon päähän, silloin 33+0. Ymmärsin vielä että käyntejä tulee useampi, miten niitä sitten ehtii käydä jos vauva päättää syntyä aiemmin. Miten siis muilla on noi käynnit? Onko millä viikoilla ja monta käyntiä? Ja tietenkin jos joku tietää Tyksin käytännöistä niin olisi vielä kivempi kuulla.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä