<3 Kesäkuun Kullannuput 2013 <3 *huhtikuussa*

Vauvan tärinästä. Muistaakseni johtuu keskushermoston kypsymättömyydestä ja normaalia on. Ainakin nämä kaikki tärisseet enemmän tai vähemmän. Kaipa nuo kaksi ekaa ainakin ihan tavallisia ovat...

Naene, vastaan vaikken terese olekaan. perätilavauvan alatiesynnytyksessä on omat kriteerinsä. Esim. Vauvan koko, lantion leveys yms. Käsittääkseni sektion saa perätilavauvan kanssa aina, mikäli vain haluaa. Mutta aina ei saa synnyttää alateitse.
 
  • Tykkää
Reactions: Naene
Ehtoota naeset!

Täällä ei ole vielä kukaan jakaantunut. Pupu on ihan outo ja pesänrakennuskin taisi tulla päätökseen. Mahansa vieressä makoilee ja on äkäinen, jos yrittää silittää. Tissit sillä on turvonnut ja vähänhän tuo on tuskiasen oloinen, sitä varmaan supistelee :D. Onkohan meillä vauvoja aamulla??

Jos pupu on outo, niin minä olen hullu! En tiedä mistä tuulee ja millä energialla, mutta hampaat irvessä supisteluista huolimatta haravoin ja lapoin 10 kpl sadan litran säkkiä lehtikasoja, meni 4,5h. Tontti on 1400 m2, josta varmaa 2/3 nurmikkoa.. Jep, minä ainakin räjähdän, tai minun alapää ainakin |O|O|O. Turha vissiin valitella nyt, kun itse tietoisesti tämän olotilan hankki :headwall:. Mut ei mun luonteella jätetä noita kasoja ja lehtiä tuonne, jos jonkun kohdan olen jo siivonnut, pitää tehdä joka paikasta! Grillikausikin tuli avattua ja palkinnoksi oikeen kunnon grilli kyrsät sinapilla :p.

Kääntämisistä en tiedä, mutta olen myös kuullut, että rv 37..?

T: insestipupujen masokisti äiti :saint:
 
Naene Niin jos vauva ei käänny poikkitilasta, niin ei ole muuta vaihtoehtoa kun sektio. Perätilavauvan voi synnyttää alateitse (jos siis kaikki kohdallaan) mutta poikittaistilassa olevaa vauvaa ei voi alateitse synnyttää. Ja tosiaan jos tuo nyt jumittaa vaan tuolla poikkitilassa, niin haluan kyllä suunnitellun sektion mahd. aikaiselle viikoille, oisko se sitten rv 38.. Ja saattaapa olla niinkin, että vaikka kääntyisi perätilaan, niin kallistun silti suunniteltuun sektioon. En kyllä haluaisi sektiotakaan mutta minkäs teet :(

Terese ja pikkutyttönen 32+4
 
Pe
Moikka, täällä kanssa lapsi perätilassa ja olen miettinyt sitä et jos itse ei käänny et menisin siihen käännösyritykseen, mutta jos ei onnistu niin haluan ehdottomasti sektion. Onneksi on tosiaan vielä aikaa.
Semmosta kyelisin niiltä joilla tulossa neljäs lapsi et onko neuvolassa/lääkäri yms. puhunut teille et synnytykessä jouduttaisiin käyttämään oksitosiinitiputusta, siis synnytyksen jälkeen, jotta kohtu supistuisi? Enkä nyt tarkoita sitä piikkiä mikä annetaan vaan ihan tippaa.. Ahdistaa niin ajatus siitä..:'(

Aikooko kukaan käyttää kestovaippoja? Mä harkitsen asiaa, mutta saas nähdä kun on kumminkin kaksi vaippapöksyä sitten.

Pe 31+1
 
Mitenhän tillukas voi? Oliko vuoto harmitonta vai jotain muuta?

LittleOne Kiva kuulla, että kasassa olet edelleen ja vissiin ei ole supistellut liiemmin vaikka touhuillut olet?

Pe Ei ole mulle sellaisia puhuttu, mutta mun neuvolassa ei nyt muutenkaan puhuta mitään. Mulla kohtu aiemmin supistunut nopeasti, jälkeiset tullu ku itestään jne.. Miksi ne laittais sen tipan? Siis vain jos ei ala kohtu supistumaan vaiko rutiinilla, jos jo neljäs synnytys? Ois ihan kiva tietää kans.

Mua ei nukuta, vaikka väsynyt olenkin. Ramppaan alakerrassa tarkistaa pupun tilannetta.. nyt se paskoo ja kusee pitkin poikin, mitä ei ole koskaan tehnyt, on sisäsiiti ja käy wc:ään : /.. Sen pesänrakennuksen jälkeen aloitti tuon. Pitää varmaan yöllä veskireissulla käydä tsekkaa taas tilanne. Ja teitäkin varmaan kiinnostaa ihan hirveesti.. mut odotus- palsta :whistle:. Pitäskö mennä tuonne huhtikuisten pinoon kirjottelee :LOL::LOL:
 
Viimeksi muokattu:
Minä ainakin valvon täällä aikaeronkin takia että saa laittaa tilapäivitystä pupun synnytyksestä :D Ollaan kesäaikaan Suomea peräti kolme tuntia jäljessä ja iltaisin on tylsä kun kaikki keskustelut hiljenee vaikka mulla on aamuisin aina hirveesti luettavaa kun kirjottelette niin pirun aikasin :p
 
Noista pupuista, niin ei kannata säikähtää jos tappaa poikasensa.. Eikös ollut kuitenkin aika nuori? Kannattaa antaa olla rauhassa alussa ettei ihmisen hajuista ainakaan vedä herneitä. Itsellä kokemusta yhdestä kannibaalipupusta josta ei ollut äidiksi :ashamed:

Muoks.
Huom. kaikki mammat! lastenturvassa messu alet! ;) itse en kyllä löytänyt mitään meille tarpeellista..
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: nelHM ja Hööpi
HUomenta

Elba ja muut jännääjät :LOL: Juu, oon nyt opiskellut tuosta kanin tiineydestä, synnytyksestä ym. aiheeseen liittyvästä ja lapsetkin psyykannu siihen, että liekkö jäävät eloon tai tosiaan voi hylätä tai syödäkin poikasensa. Vielähän tuo kasassa tuolla on.. odottelu jatkuu. Astumisia oli pariin otteeseen, n. kk sitten ja 2,5 vkoa sitten.. viim. eräpäivä ton synnyttää ois äitienpäivä.

Nukuin tosi hyvin eikä olokaan ole niin jyrän alle jäänyt. Yöllä supisteli pari kertaa että heräsin, mut ei paha. Ihan heittämällä voin touhuilla pihahommia, jos ei tän kummempia tollasesta rehkimisestä tullut :D

Nelli&Rusina 33+3 :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: *Elba*
Moni kyseli kuulumisiani. Käytiin eilen synnärin äitiyspolilla ja kun tuota matkaa on, niin menihän siinä koko päivä ja sitten kun olin autossa istunut niin kauan, olin ihan sippi, kun saatiin tytöt nukkumaan. Joku muukin selitti, että vauva painaa autossa isoja verisuonia niin, että tulee se sama kaamea olo kuin selinmakuulla. Selinmakuulla se olo tulee muutamassa sekunnissa, autossa muutamassa minuutissa. Ei toki yhtä pahana, mutta vartin istumisen jälkeen ei ajattele mitään muuta kuin autosta poispääsyä.

Vuodon syy ei selvinnyt. Istukasta se ei tullut eikä mitään muutakaan näkynyt, eli todennäköisesti limakalvot vain ovat niin verekkäät, että vuotelevat. Istukka oli kahdessa viikossa siirtynyt huimasti: sentin kohdunsuun ylimenevästä istukasta oli tullut neljä sentin etäisyydellä kohdunsuulta oleva istukka :) Ja typy oli kääntynyt oikeinpäin :) :) Eli kaiken järjen mukaan kolmas säännöllinen synnytys edessä :) :) :)

Sitten jännätään enää sitä, ehdimmekö ajoissa sairaalaan ja onko kolmaskin tyttö syntyessään 3520g. Jo se, että isommat tytöt olivat grammalleen samankokoisia oli ensimmäinen kerta kätilön 30-vuotisen työuran aikana. Jos kolmaskin olisi samankokoinen, kätilö ja lastenhoitaja varmaan tipahtaisivat pyllylleen
 
tillukas Hyvä kuulla, että kaikki hyvin =)!!

Voiko Prismassa käynti ollakkaan niin mukavaa!? 1,5h olin dödö ostoksilla :D. Tuli mooonta meidän osaston väestä vastaan ja kaikkien kaa tietty piti jäädä tarinoimaan, olipas ihanaa! Sosiaalinen elämä tyydytetty tältä päivältä.
 
Elba Mun hiukset lähti viime raskaudessa vasta imetyksen jälkeen. Ihan kaljut läntit tuli molemmille puolille päätä. Mut vinkkejä siihen ei kyllä löydy :| Juuri sain kuontalon johonkin kuosiin niin uutta hiustenlähtöä odotellessa. Kampaaja sanoi, että yleensä raskausaikana uusia hiuksia kasvaa normaalisti, mutta vanhat eivät irtoa. Sitten synnytyksen jälkeen (mulla siis imetyksen) lähtee nekin, joiden olisi normaalisti jo pitänyt pudota. Ootko koittanu googlailla apuja?

(.) Ylimääräisessä kohdunsuun tsekissä käyty ja tiaknoosi kohdunsuu puolipehmeä ja kiinni. Ihan normaalitilanne kuulemma uudelleensynnyttäjälle näillä viikoilla. Supparit ei siis kauheesti ole tehnyt tuhojaan. Jos tää enteilis vaikka vähän nopeampaa synnytystä kuin esikoisesta.

rockstone & mini 34+1
 
Eulalie nenänhuuhtelu kuuluu meillä muutenkin lähes jokaiseen päivään, miehellä ja mulla molemmilla pieni krooninen nuha. Nyt raskauden ajan kun noi poskiontelot on ollut pahimmillaan olen huuhdellut parhaimmillaan kuusi kertaa päivässä ;) ei apua, niinkuin yleensä. Eikä se niin kamalaa ole, esikoisella nyt nuha, huuhtelin sen nenää yks päivä ekan kerran ja se pyys lisää ;) tosin uhmaajan mielialasta riippuen niistäminenkin on tänään kivaa ja huomenna juostaan karkuun.

kestovaipoista toivon että jaksaisin nyt edes kokeilla ja käyttää niitä vaikka osan päivästä. Esikoisella se on tainnut tyssätä siihen että kakkaa on tullut aina monta kertaa päivässä ;).

On kyllä useimmiten todella ihanaa käydä yksin vain jossain. Olkoon se sitten kauppa tai suolahuone. Nyt eniten ärsyttää kun selkä on siinä kunnossa että kaikki liikkuminen tuskaa. Ärsyttää että voi vaan surffata tai katsoa telkkaria ja sohvalla vähän leikkiä lapsen kanssa.

Mies on tuonut mulle eilen yllätyksenä kaupasta sipsipussin. Oon niin iloinen siitä ja nautiskellen nyt lapsen päikkäriajan ;). Olikohan huolissaan vauvan painoarviosta vai halusikohan muuten vain että olen vähemmän kiukkuinen.
 
Pe
neIHM: Mulle sanottiin sype-keskustelussa toi että kätilöillä (täällä meillä päin ainakin)
sääntönä et jos synnytyksiä on kolme takana niin seuraavassa laitetaan oksitosiinitippa, jotta kohtu supistuisi paremmin, mietinkin et onkohan ihan tapauskohtasta vai rutiinitoimenpide.. Selvitän asian, ihan vaan oman mielenrauhan takia. :D Siskon gerbiili söi lajitoverinsa. Huh, onneksi ei ole ihmisillä "tapana".
 
Nenäkannusta sellasta, et ei se niitä poskionteloita huuhdo! Nenän anatomia on sellanen, ettei se suolaliuos sinne pääse, ellei oo tehty nenään FESSiä! Just tässä nimittäin ollut kuukauden terveystalon vastaavanlääkärin ja korva-, nenä- ja kurkkutautien lääkärin opissa :D

Oksitosiinitipasta, itse ainakin huomasin tällä viikolla tuol synnärillä, et jos oli jo oksitosiinitippa valmiiks kädessä, ni sit ihan ensisynnyttäjilläkin se pistettiin menemään reippaasti synnytyksen jälkeen, jotta jälkeiset syntys suht nopsaa! Mut kukaa ei oo kyl enää sen itse synnytyksen jälkeen valittanut YHTÄÄN mistään jälkisupistuksista enää kunhan vaan ovat vauvan saaneet syliin!! Enemmän se kohdun painaminen on kyllä sattunut, kun siinähän runnotaan ihan kaikin voimin kohdun päältä, jotta se istukka syntyis :/

BF & poitsu 31+4
 
Viimeksi muokattu:
Pe
Jos ei ole sitä kanyylia, tippaa jo valmiina kädessä niin joutuukohan sen siis laittamaan ja entä se piikillä tohon kyynärtaipeeseen laitettava oksitosiini, tuleeko se vielä lisäksi. Sori taas tää aihe mutta se vaivaa jonkin verran. Pelottaa/inhottaa enemmän kuin itse synnytys. Neuvolassa tätsy ei tiennyt mitään.
 
Mä luin iltiksen töissä tänään, myös ton että äiti kuoli hätäsektioon. Mikä mut yllätti oli se, että Suomessa ilmeisesti tapahtuu nelisen äitiyskuolemaa vuodessa. Neljä! Musta Suomessa on sen luokan lääketieteellinen osaaminen ja resurssit että luvun pitäisi lähennellä enemmänkin nollaa. Mutta satun tietämään että maailmanlaajuisesti taisi olla joka kuudestoista synnytys kun päätyy kuolemaan. Eräässä maassa ainakin jonkun aikaa sitten joka kahdeksas synnytys päätyi kuolemaan. Ja se määrä mitä naisia kuolee koko hemmetin ajan huonosti hoidettujen aborttien johdosta on ihan käsittämätön. En ihan erikseen lähtenyt ottamaan asiasta selvää vaan aiemmin toimin ihmisoikeusjuridiikan parissa kunnes se kävi liian surkeaksi oppia kaikkea tällaista kamaluutta päivästä toiseen :-D

Mutta en kuitenkaan tuon uutisen perusteella osaa yhtään pelätä, kun kuitenkin tuokin asia selvitetään aivan perin juurin että missä mentiin metsään ja virheet ei yleensä toistu. Tuo hätäsektio tehtiin pääkaupunkiseudulla niin sairaalavaihtoehtoja on kait 3. Ainakin yhdessä pääkaupunkiseudun sairaalassa ollaan nyt siis varpasillaan ja pysytään kaukana virheistä :D

Ainoa mikä mua huolettaa, ei niinkään pääkaupunkiseudulla mutta muualla, on synnytyssairaaloiden keskittäminen. Ennenpitkää käy varmasti huonosti kun kukaan ei enää ehdi sairaalaan.

Vika työpäivä lusittu!! Ei tunnu hyvältä, menisin mieluusti töihin takaisin, kun koti on yksi iso kaaos. Koitan saada miehen kanssa jotain tolkkua tähän viikonlopun aikana että täällä voisi edes syödä :LOL:
Mutta oli kivaa kun sain kahvia ja sain suklaata ja lahjoja! :)

Muoks: noi jälkisupistus ja mahanpainelujutut ei kuulosta kyllä kivoilta. Ovatko ihan pakollisia? Miksei voida antaa luonnon hoitaa omalla ajallaan, onko johonkin kiire?

Naene 34+3
 
Viimeksi muokattu:
(muoks.) ÄLÄ LUE, JOS TIEDÄT HELPOSTI HERMOSTUVASI "KAUHUTARINOISTA"!!(muoks. päättyy)

Oksitosiinista jälkeisvaiheessa Minulla on esitietolomakkeessa ihan pyyntö saada syntymän jälkeen oksitosiinia. Edellisessä synnytyksessä ei meinannut istukka irrota ja alkoi jo jonkin verran vuotamaan (synnytyksessä 2dl, jälkeisvaiheessa 8dl), ennenkuin saatiin runtattua istukka ulos (isompi vuoto alkoi 35 minuutin odottelun jälkeen). Äitiltä ei meinannut syntymäni jälkeen istukka irrota, verenhukka oli pari litraa, ennenkuin istukka irtosi, seuraavan synnytyksen jälkeen hän sai superannoksen oksitosiinia ja ei ollut ongelmia. Siskolla oli sama ongelma jälkimmäisessä synnytyksessä, verenhukka 2,5l ennenkuin istukka oli ulkona.

Eli ei sitä istukkaa voida aina jäädä vain odottamaan. Napanuoran sitominen ei riitä, vaan istukka alkaa vuotaa altansa, kun sen toiminta on päättynyt.

Synnytykseen en oksitosiinia halua. Esikoinen syntyi niiden voimin ja se oli kaameaa. Nuorempi tuli luomuna ja se kyllä sattui viimeiseksi ihan omiksi tarpeiksi (ja miehen kämmenessä olevien kynnen kokoisten reikien perusteella kivusta riitti naapurillekin ;) ), mutta niissä supistuksissa oli tauko. Minusta siis kipein vaihe on avautuminen, ei se työnteko sitten enää niin paha ole (paitsi otsa).
 
Viimeksi muokattu:
Babyfever, erittäin hyvä pointti... Näin käy kun maallikko vetelee mutkia suoriksi. :) Mutta mukavasti se kannu auttaa poistamaan kökköä nenästä. :)

Mistä puheenollen, allergia-aika taitaa alkaa täällä Etelä-Suomessa... Vaikka ei tuo talvi meinannu päättyä ollenkaan. Pärsikimistä ja mahtimaha, yh hyh mikä yhdistelmä.

Asiasta aivan toiseen, kyllä munkin mielestä tänne yks pupujen odotus mahtuu! Oishan se hienoa, jos pinon eka vauva ois nelijalkainen karvapallo!
 
Sitä istukkaa voidaan tosiaan hetki siinä odotella, mut niiku tillukas sanoin, niin ei liian kauaa!! Ja myös just jos edellisessä synnytyksessä on ollut normaalia enemmän verenvuotoa, ni sit se tippa laitetaan varmuuden vuoksi (ensin vaan perusliuos, sitten vasta oksitosiinia kehiin, jos ei meinaa jälkeiset syntyä)! Mut entiä onko se sit oksitosiini just mitä laitetaan, jos ei kanyylia ole jo kädessä...on niitä supistuksia edistäviä lääkkeitä ihan kielenalustabletteina ja suppoinakin!!
 
Pe
Mulle tosiaan sanottiin et oksitosiinia ja sen takia et kohtu supistuis paremmin ja jälkeiset tulis nopeasti ulos. Mulla ei siis aikaisemmissa synnytyksissä ole ollut mitään ongelmaa näissä niin siksi yllätti. Kaksi edellistä syntyneet ilman mitään tippahässäköitä ja joku pistos laitettu aina synnytyksen jälkeen tohon kyynärtaipeeseen edistämään sitä istukan tuloa sekä painettu mahan päältä. Mutta joo, selvitän asian niin loppuu tämä vatvominen. :D

Vappu lähestyy ja meinasin kokeilla tehdä itse munkkeja, toivottavasti onnistuu. Vinkkejä hyvään ohjeeseen ja onnistuneeseen lopputulokseen? Äitienpäivänä ollaan kotona ja ehkä käydään mun äidin luona. Oletteko ostaneet lahjaa omalle äidille? Meinasin itse jotain kukkajuttua ja ehkä teen kakun. Huomenna lähdetään katsomaan miehen kanssa meille isompaa (7 hlö:n) autoa. Ollaan sitten kesällä suurperhe, vielä ei sentään tarvi minibusseja katsella. :LOL:
 

Yhteistyössä