<3 kesäkuun kullannuput 2013 <3 kesäkuussa, MEIDÄN KUU!!!!

onnea kaikille vauvan saaneille!! :) mites elba? Joko on vauva kainalossa? :) Niin ja voisin kai semmosenki asian kertoa, et meille synty tänään klo 05:00 39+4 tyttövauva mitoilla 49cm 3660kg ja pipo 35cm! Synnytys oli kauhea ja tikkejä tuli useaan eri kerrokseen, nyt kipeä ja ällöttävä olo, mutta silti NIIIIN onnellinen äippä.. :D tsemppejä muille jotka vielä kärvistelee!
 
hei ja isot onnet vauvansa saaneille :heart:

Itse olen ollut niin äkeissäni ja väsynyt, että en ole saanut aikaiseks kirjoittaa tänne. Yöt menee katkonaisesti, johtuen siitä, että käyn vessassa ja kytin liikkeitä.Yritän aina
päivällä sitten nukkua hetken.

Mullahan oli se tilanne, että vauvan ktg käyrät oli vähän levottomat, joten käytiin puhumaan käynnistyksestä. Nyt kuitenkin käyrät on ollu ihan ok, joten käyn kerran viikossa tossa lähisairaalassa käyrillä ja ultrassa.

Mitään ei ole kohdunsuulla tapahtunut, supistuksia ei ole tai ne on tosi laimeita. Käynnistyksestä puhuu joka toinen lääkäri ja joka toinen ei.. Jos en olisi näin hermostunut vauvan puolesta, niin haluaisin odottaa, että synnytys käynnistyisi itsekseen, se olisi mielestäni kaikista ideaalein tilanne. Fyysinen olo on vaikea, ei oikein pysty istumaan eikä makaamaan.. Tai kirjoittamaan koneella mitään. Sf mitta huitelee korkeella. Vauvan koosta on saatu kahdenlaisia arvioita; toisaalla povataan isoa vauvaa, toisaalla normaalikokoista. Odottavan aika on pitkä. Onneksi vauva tuntuu voivan hyvin.

Keskiviikkona taas ultraan ja lääkäriin, jolloin 38 viikkoa on täynnä.
 
Onnea uusista vauveleista! :)

Hiljaista on tosiaan täällä ollut. Mä ainakin kovasti haluaisin mahasta eroon. Eilen itkua väänsin suihkussa kun yritin riipiä säärikarvoja sheiverillä. Ei yllä niin ei yllä. Varpaankynnet näyttää ihan kauheilta, kun lakkaa on enää vain isovarpaassa. Yöllä saa herätä tunnin välein... Voisin jatkaa ketutuslistaa loputtomiin. Ja kaiken huipuksi mustakin on tullut hysteerinen liikkeiden suhteen. Ne on vähentynyt tosi paljon. Silti mikään ei enteile synnytystä. Viikonlopun supparit tais olla vaan universumin vinoilua.

Ylihuomenna poksuu 40. Yritän olla ajattelematta koko asiaa ja meen tänään Jumboon ostamaan itselleni kasan vaatteita. Enkä mitään vauvakamoja!!!

Tsemppiä kaikille kärvistelijöille. Äitini sanoin "älä ajattele sitä 2 viikkoa vaan koita ottaa päivä kerrallaan". Jep...

Hööpi ja kinkku 39+5
 
yhä mä täällä kasassa kärvistelen näissä vitunmoisissa kivuissa. Naikkarilla käytiin eilen mutta taas jouduttiin kotiin kun supparit alko laimenee... kohdunsuu on nyt laskeutunut, kaula kadonnut mutta vaan sormelle auki. Eilen illalla taas supistukset 3 tunnin ajan 4 min välein, ehdin taas jo soittaa saadaanko tulla ja neuvoivat vuorostaan kättärille. No tossa hetken käveltyäni alkoi taas supistukset harvenemaan ja päätin ettei lähdetä mihinkään. Alan olee niin väsynyt! viimeksi tosiaan kunnolla nukkunut ke-to yönä. Kuulemma alkavat puuttua vasta sitten kun kunnolla yliaikanen, eli saan tässä vielä varmaan kaks viikkoa valvoa ja kärsiä!! Eilen sain jo sellasia hysteerisia itkukohtauksia kun oon vaan niin loppu.

Onkos kenelläkään hajua millaset laskut tulee kättärin synnyttäjien päivystyskäynnistä ja naikkarilla oltiin jo synnytyshuoneessa..? mietin vaan kuinka monen satasen laskut saan aikaiseksi seuravien kahden viikon aikana.
 
Voi Elba, kaikki sympatiat :hug: Mulla on supistanut kohta kaks päivää välillä tosi kipeästi, viimeksi yöllä neljä tuntia 10 min välein ja sitten ne taas epäsäännöllistyi. Hermopinteen vuoksi olen lähes jalaton ja esikoisen hoito on mahdotonta. Alkaa oleen v-käyrä ihan pikkasen korkeella.
 
Onnea kaikille vauvan saaneille!:heart:

(.) Rv 37+1. Neuvolassa kävin aamulla. Vauva oli laskeutunut, mutta ei kiinnittynyt. Sf nyt 33cm.
Muutoin kaikki ok. Menkkamaista kipuilua aina välillä,mutta ei mitään suuren suurta.
Olo on melko kärsimätön, vaikka tässähän voi hyvin mennä vielä 4 viikkoa! Argh!
Hööpi: samaa tuskaa koen. Meinaa märisyttää ja ketuttaa vähän joka asia. Yöllä närästää ihan hitosti ja vessassa saa laukata jatkuvasti. Itikat syöä nilkat, eikä pysty edes raapimaan. Yhyy!:( Vaikka eihän tässä enää kauan ole! =)
Kiitos, kun sain marista.

Tsemppiä kaikille vielä isomahaisille!!:hug:
 
  • Tykkää
Reactions: Hööpi
Kovasti jaksamista kaikille supistustuskissa kärvistelijöille. Varmasti inhottavaa kun sattuu muttei edisty :/

Täällä ei mitään edelleenkään, nyt 39+2. On alkanut pikku hiljaa tulla niitä "joko jotain tapahtuu?" kyselyitä :) Meinasin että jos töiden lisäksi kävis joka päivä ainakin kävelyllä että jotain tapahtuis mutta tähän mennessä oon vaan hengästynyt lähinnä. Luojan kiitos on kesä eikä tarvitse pukea niin kauheesti.

Mahaa ja raskautta tulee varmasti ikävä täälläkin. Tää on tämmöstä ihanaa ja helppoa aikaa ollu loppujen lopuksi. Kynnetkin onnistuin lakkaamaan viimeviikolla vaikka niissä ei ole ollut ollenkaan lakkaa koko raskauden aikana. Ajattelin että nyt pitää olla nätit jalat kun menee synnyttämään :D
 
Onnea kaikille jotka ovat saaneet oman nyytin jo kainaloon!

Elba kuullostaa kyllä kurjalta tuo sinun tilanteesi :(, antaisivat edes sen verran sitten kipulääkettä että saisit nukuttua muutaman tovin. En tiedä pk-seudun päivystystaksoja, täällä meilläpäin synnäri-/äippäpoli käynti on 27,50 euroa, varsinaiset vuorokaudet toki sitten enemmän, mutta tuo maksu menee siis jos käyt näytillä synnärillä ja pistävät kotia.

Sheivaamisesta, mä sain buzzadorin kautta testiin Veetin uuden kotikäyttöisen lämminvaha laitteen (veet easy wax). En ole koskaan aiemmin itse vahannut sääriä tai muutakaan, vaan sheivannut tunnollisesti. Nyt oli hyvä hetki testata tuota kun ei enää taivu sheivaamaan ja olis tietty kivempi että sais tässä synnytystä odotellessa pidemmän tauon ettei tartte koko ajan olla terän kanssa säärien kimpussa.
Mä kyllä tykkäsin tuosta laitteesta kovasti, kun ensin hoksasi vaan tekniikan miten toimi ja miten ne liuskat pitää asettaa sitten sitä repäisyä varten sääriin. En kyllä ole uskaltanut koittaa muita paikkoja vahata kuin sääriä, mutta lopputulokseen olin niiden osalta tosi tyytyväinen, ja varmasti tuolle on enemmän käyttöä myöhemmin. Tuossa siis piti lämmittää sitä vahapatruunaa puolisen tuntia ja sitten sitä rullattiin iholla että se vaha levisi ja asetettiin ne kangasliuskat päälle.
Mä yllätyin että ei tuo ollut edes kivuliasta (olen ehkä katsonut liikaa leffoja joissa miehet kännipolttareissa päätyy vahauttamaan rintakarvat tms? voi luoja sitä huudon määrää :D ) ja jaloista tuli ihan sileät. Ja ovat pysyneet nyt jo parisen viikkoa hyvänä.

Mulla alkaa kans olla sellainen olo, että toivottavasti saisi pian vauvan kainaloon, oma olo ei ole enää mikään hehkeä, ja maha on iso ja vauva edelleen todella ylhäällä joten olo on melko ahdistava välillä. Mutta kyllä se tästä!
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: *Elba*
ONNEA TAAS KAIKILLE VAUVANSA SAANEILLE!! :) :heart: onpas vähän hiljentyny tää palsta. :) vauvautuneet ei jouda kirjotteleen enää. sais tämä kyllä jo syntyä, alkaa olee niin tukalat olot. nyt ku tosiaan sais luvan syntyä niin ei oo supistellu ollenkaan, 37vkolle piti ottaa ihan iisisti ettei synny ennen aikojaan. nyt rv 39+2 ja ei merkkiäkään että joskus aikois tulla ulos tuolta mahasta supistukset loppuneet kokonaan. oon tässä miettiny miten saisin ees jonkinmoiset supistelut aikaan mut mikään ei tunnu tehoavan.
Elballa kyllä inhottava tilanne. :/ miksi ei tuommosessa tilanteessa voida vauhittaa synnytystä. eihän sitä oo voimiakaan synnyttää sitten jos valvoo monta yötä ensin. :/ haluun jo ulos tuon babyn... oon kärsimätön ja v*tuttaa jo tää odottaminen. tsemppiä kaikille odottaville. :)
 
Neuvolassa kaikki arvot persillään. Lähete äitiyspolille. Eniten kai pelkäsi raskausmyrkytystä, kun pissassa proteiinit reilusti plussalla. Turvotus ja sitä kautta paino räjähtänyt 1400 g/vko. Sf mitta myös yli käyrien, nyt 38cm. Verenpaine hieman normaalia korkeampi, mutta normaalin rajoissa hyvinkin. Kehoitus lepäilystä.
Synny jo, ettei tarvitse turhaan huolia.

Hippogryfille onnittelut vauvasta!

Ihania uutisia rakkaudesta äiti!

Aamulla pitää mennä aikaisin sitten labraan pissalle, eikä saa nukkua.

Elballe voimia, ihan perseestä. Mä olin esikoisen käynnistyksen yhteydessä niin kipeä, että vedet valu silmistä, mutta kätilö katsoi käyristä, että näillä supistuksilla pitäisi hyvin voida vielä nukkua, mutta armosta hän voisi antaa mulle särkylääkettä
. (Olin osastolla raskausmyrkytyksen vuoksi.) Ei aina voi maallikko ymmärtää sairaalan käytänteitä, saati tuli kuulluksi yksilöllisten tarpeiden mukaisesti.
 
Joo tuntuu kyl olevan ihme kidutusta tää. Kuitenki koko ajan esim. suunnitellulla sektiolla vauvoja leikellään ulos aiemmillakin viikoilla. Mulla kuitenkin ke tulee 40+0 täyteen ni ei voida auttaa, sit vasta ku on kunnolla yliaikainen :confused: Mä voin sen verran hehkuttaa että oon saanu tänään iltapäivällä nukuttua 20-30 minuutinkin pätkiä supistusten välissä. Aivan ihanaa! vähän pelottaa mitä ilta ja yö tuo tullessaan kun kohtu "lepäillyt" tän päivän... Kiitos kaikille tsempeistä! <3

Elselli paljon voimia! toivotaan ettei oo mitään vakavaa kuitenkaan. Miks et saa nukkua? o_O
 
Elba, minäkin täällä ihmettelen, miksi kummassa eivät voi vauhdittaa supistuksia jo. Eihän tuollainen kidutus päivä kaupalla ole mistään kotoisin. Kun jo kerran synnytyshuoneeseenkin asti olette päässeet. En ymmärrä.

Täällä on äippäpolikäynti takana ja kotona ollaan. Ei syytä käynnistää, vauvan painoarvio 3 ,5 kg ja muutenkin voi hyvin. Käyrillä makasin tosin melkein tunnin, kun vauva ei ollut hereillä ja halusivat sydänkäyrän myös hereillä. Ei herännyt kätilön tönimiseen, joten sain juotavaksi mehua ja piti tehdä myös liikelaskentaa. Kyllä hän sitten piristyikin ja saatiin hyvät käyrät ja tarpeelliset liikkeet. Meinasi kyllä alkaa jo jännittää siinä ihmetellessä. Mehu kyllä maistui hyvälle, viimeks talvella moista herkkua saanut :)

Mutta juu, ei siis mitään kiirettä avittaa hommia. Viikon päästä uudestaan näytille JOS muka silloin vielä ollaan yhtenä pakettina. Kohdun suu oli sormelle auki ja kanavaa 2 cm. Verenpaine (yläpaine) edelleen mulle korkea 133, mutta normaali kuitenkin. Mun omasta painonlaskusta eivät olleet huolissaan, kun tosiaan toi syöminen on käynyt entistä vaikeammaksi. Puuh, odotus jatkuu siis, koko rahan edestä :D

Arizona 40+5
 
Elballe ja muille supistelijoille jaksamisia!

Täällä onneksi otettiin Hyvinkäälle sisään silloin viikko sitten vaikka supistukset olivat jo alkaneet laantua ja tulivat harvimmillaan enää 20 minuutin välein. Onneksi oli hiljaista sairaalassa, niin pääsimme tarkkailuhuoneeseen nukkumaan yön yli (ja huoneessa oli vielä parisänky). Suunnitelmissahan oli että sunnuntaina olisivat kotiuttaneet lääkärin tarkastuksen jälkeen, ettei maanantaina olisi tarvinnut taas äitiyspolille ajaa.

Onneksi sisätutkimuksessa lapsivedet sitten meni ja totesivat että turhaa on ajaa takaisin kotiin ja viimeistään 12tunnin päästä takaisin osastolle. Tosin, jos olisi ollut ruuhkaa niin varmaan olisivat kotiin lähettäneet odottamaan supistusten voimistumista.

Murkku ja poika 1vko
 
Jännät paikat nyt monella!
Toivottavasti Elsellillä on kaikki hienosti ja toivottavasti Elbankin synnytys lähtis nyt jo oikeasti käyntiin! :)

Miltsu: Haha, mäkin lakkasin vielä varpaankynnet kun ajattelin että täytyy olla varpaat nättinä sairaalassa :D Tosin sitten luin sektio-ohjetta ja täytyy kaikki kynsilakat poistaa ennen leikkaukseen menoa. Pöh, ekan kerran raskauden aikana vaivauduin lakkaamaan ja sit ne pitää vielä poistaa!

( . ) Missähän ihmeen asennossa toi vauveli tuolla on? :O
Tuntuu selkeät pallukat sekä oikean että vasemman puolen kylkiluiden alla. Tähän asti oikeanpuolimmainen pallukka on ollut pää ja vasemman puoleinen pallukka on ollut tuolla lonkassa ja se on ollut takamus. Vauvan selän olen tuntenut selkesti tuossa oikeassa kyljessäni, mutta nyt tuntuu sellainen myös vasemmassa kyljessä. Navan hollilla tuntuu "tyhjälle". Jos en toisin tietäisi, niin nyt epäilisin tuolla olevan kaksi tyyppiä :D Miten ihmeessä toi vauva voi tuolla olla ja miten se taipuu ja mahtuu? :eek:

Googlailin yöllä perätilavauvoja ja sain itselleni vielä jonkun hermoromahduksen siitä, että vauvalla voisi olla jotain vikaa kun on jäänyt perätilaan. Todellisuudessa syy on luultavasti mun herttamaisessa kohdussani, eikä vauva siksi pääse pyörähtämään. Ja sitten alkoi jännittämään tuleva sektiohaava kohdussa ja sen vaikutus tulevissa raskauksissa. Aloin jo miettimään alatiesynnytystä, mutta kun sitä ei voida jalkatilan vuoksi tehdä. Ja kyllä tämä vauva täytyy saada turvallisesti maailmaan eikä miettiä seuraavia vauvoja, eihän niitä välttämättä edes tule.

Tänään olisikin sitten tiedossa kokopäivän siivousurakka, kun huomenna tulee neuvolantätsy kotivisiitille. Ne kyllä sanoivat, ettei tartte siivota mutta helpommin sanottu kuin tehty :D Jotenkin hävettää kun tänne remontin keskelle tulee joku vieras ihminen. Etenkin kun meillä on suurinosa vauvatavaroista pakattu laatikoihin ja pinnasänkykin on kasaamatta. Jotenkin itsestä tuntui, että etenkin meillä pitäis olla jo kaikki valmiina vauvaa varten, kun se on ollut se suurin toive viimeiset 3,5vuotta ja matkalla koettu kolme keskenmenoa. Sen sijaan meillä ei oo mikään valmiina ja vauva syntyy reilun viikon päästä. Apuva! :)

-iitu 38+0 pokspoks!
 
Neminka Kaikkiin leikkauksiin mennessä pitää poistaa kynsilakat, koska anestesiahoitaja seuraa elimistön hapetusta kynnenalusten värin perusteella. Pelkkä saturaatiomittari ei ymmärtääkseni heille riitä, aistinvaraiset havainnot ovat kai varmimpia.
 
Elselli, mun maha on naksunu kans jo pitkän aikaaja ainaki perjantain ultrassa lapsivedet oli edelleen sisällä! Oisko se sitten jotain pientä sikiökalvon periksiantamista?

Iitu, mulla ei oo kans vielä mitään kiirettä synnyttää :) maha ei oo niin suuri että se vaikeuttas elämää, ja olokin on sen verran hyvä että ei eloa haittaa.

Supistuksia saattaa tulla harvakseltaan, onko ne niitä kivuttomia suppareita vai?

Voi elba, jospa vauva syntyisi pian niin pääsisit kivuistasi :(

Ja onnea rockstonelle vauvasta :flower:

Käyköhän ne joka paikassa neuvolasta vierailulla ennen vauvan syntymää? Mä en oo kuullu et oisivat tulossa...?

Äitipolin käyntinoli tosiaan viime viikolla, painoarvio oli 37+2 2900 grammaa, ei aiheuta jatkotoimenpiteitä ja sanoi vain lopuksi että tervetuloa synnyttämään!
Hui, se on siis jo lähellä :)
 
Oioi, hirmuisesti onnea rockstone!! :heart: Odottelen myös innolla Epi -kokemukset näin synnytyksen jälkeen :p Ja mites se hermopinne, helpottiko heti synnytyksen jälkeen?

Täällä varattu perjantaille vyöhyketerapia aika :) katsotaan saisko siellä mitään aikasiks ;)

BF & poitsu 38+1
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: rockstone ja Pe
kärhö: Mun mielestä joka paikassa ei tulla kotikäynnille. Tänne tulee siis lastenneuvolan tätsy, joka vasta aloittaa meidän kanssa. Täällä vaihtuu täti kun vauva on 2vkoa vanha. Tämä on ns. tutustumiskäynti eikä suinkaan tupatarkastus (eipä!). Vauvan synnyttyä ensimmäinen neuvolakäynti hoidetaan myös kotona, eli silloin tulee äitiysneuvolatäti käymään meillä. Joskus ne käy jopa kahdesti vauvan synnyttyä kotona, jos äiti on sen kuntoinen että asia on helpompi hoitaa kotona kuin lähteä neuvolaan. Yleensä myös sektiotikit käydään poistamassa kotona.

Näiden jälkeen seuraavan kerran tullaankin vasta kun lapsi täyttää 3v :)
 
  • Tykkää
Reactions: kärhö
On tää outoa.. Jotenkin olin ajatellut, etten enää tässä vaiheessa kesäkuuta enää olisi raskaana enää, vaan jo nyytti sylissä! Esikoinen syntyi 39+0 ja mähän olin tietysti varma, että tää toinen tulee vieläkin aikasemmin... Ei mulla oikeesti oo mihinkään kiire, mieskin aloittaa lomansa varmaan vasta heinäkuun tokalla viikolla, niin olisihan meidän arki helpompaa, mitä myöhemmin vauva syntyy... Tänään mulla siis 38+6.

Eilinen ja tää päivä on olleet tuskaisia. Selkää särkee, väsyttää, ei meinaa jaksaa edes kävellä. Pinna kireällä pojan kanssa. Mies luuraa jossain peleissä ja kavereillaan, tänään onneksi lupasi viedä pojan koko illaksi jonnekin kanssaan, että mä saan yksikseni hengailla kotona. Jotain "mukaoireitakin" mulla on olevinaan: maha löysällä, enemmän tuikkii alapäähän, vauva ei oo ihan niin vilkas kuin aiemmin... Oikeesti alkaa kuitenkin tuntua, että ei tuu vauvaa meille vieläkään pariin viikkoon ainakaan. Pahimmassa tapauksessa, jos menee yliajalle, niin mulla on yliaikaiskontrolli 1.7., jolloin olis 41+5. Miks mä ees mietin tälläistä vielä!? Kun osaiskin ottaa rennosti ja vaikka yrittää levätä!

Mikäs on elban tilanne? Fb:n mukaan muutama muukin on nyt tositoimissa, tsemppiä kaikille synnytykseen! :) ja onnea jälleen vauvan saaneille! :heart:

Dynamite ja pikku-Telle 38+6
 
Terkkuja vauvanhuuruista ! Poju oli kotiinlähtiessä 3275 g ja viikon vanhana ottanut syntymäpainon kiinni ja ohi, tällä viikolla jo 2 vkon neuvola :heart:

Oon niin myyty täst pojusta kahden tytön jälkeen ja viime yönä nukkui jo klo 23-04 välisen ajan heräämättä , jei. Tsemppiä kaikille odottaville ja kipuilijoille , kohta saatte jotain ihanaa syliinne, o tää vauva-aika niin ihanaa pusutella ja tuoksutella tuhnutinta :p

Nemonen ja poju 11 vrk
 

Yhteistyössä