<3 kesäkuun kullannuput 2013 <3 kesäkuussa, MEIDÄN KUU!!!!

Hui Elselli! Toivottavasti ei lähde syntymään ennen magneettikuvausta!

Tutista. Mä olen tosi tuttimyönteinen, esikoiselle laittoivat hoitajat heti tutin suuhun, koska hän joutui keskolan/tehon puolella pariksi päiväksi, niin olin ihan tyytyväinen että saa imeä tuttia eikä joudu huutamaan siellä yksinään. Meillä ei ainakaan vaikuttanut imetykseen mitenkään, vaan imetys lähti silti hienosti käyntiin, vaikka ekat päivät esikoinen sai vielä lisämaitoakin. Tytöllä oli myös ihan hirmuinen imemisen tarve ja tuntui, että meillä se tutti helpotti huomattavasti elämää. Mutta jos ilmankin pärjää, niin mikäs sen parempi :) Mä luultavasti tarjoan tälle seuraavallekin heti sairaalassa jo tuttia, JOS sillä on yhtä iso imemisen tarve kuin isosiskollaan.

Linneat 38+3 Mulle on nyt 4 ihmistä jo ennustanut, että poika syntyisi tänään, mutta ei ole kyllä minkäänlaista merkkiä asiasta ilmennyt! :D
 
Neuvolassa käyty tänään ja kaikki ok. Oli tosi outoa saada uusi aika ensi viikolle lasketun ajan toiselle puolelle. Neuvolatäti ja mies veikkaa että tyttö syntyy maanantaina 40+2 kun on Islannin kansallispäivä mutta minä luulen että menee pidempään. Täti lupasi että ensi kerralla hän voi vähän pyöritellä sormiaan kohdunsuulla, jos se vaikka auttais vähäsen.

Tuo neuvolantäti oli tässä jonkin aikaa poissa kuvioista koska hänen poikansa hirtti itsensä :( Nyt kun nähtiin hänet ekan kerran ajattelin vaan koko ajan miten rankkaa hänellä varmaan on. Tää on tosi pieni kylä ja kaikki tietää asiasta kun siitä oli tietysti lähdessäkin juttua.
 
Viimeksi muokattu:
Onnea paljon kaikille pienokaisen saaneille. :)

Huh, niin se la:kin sieltä lähenee kovaa vauhtia. Piti vielä näin viime metreillä ruveta makkaria laittamaan uuteen uskoon, saapa nähdä ehtiikö valmiiksi. :D Jotain on lorahdellut housuihin pari päivää (limatulppaa?). Iltaisin juilii joka paikkaa ja supistuksia tulee pitkin päivää, tosin onneksi kivuttomia sellaisia.

Nyt olisikin suunnattava neuvola reissulle...toivottavasti olisi viimeinen käynti. :)
 
Pe
Pollyt on mun suurta herkkua.. :) Kävin tiistaina vyöhyketerapiassa ja se aiheutti vihlontaa yms. mutta nyt ei enää tunnu missään mikään.. Mäkin haluan jo että tää syntyy...Kukaan mun lapsista ei oo syönyt tuttia, mutta peukaloa sitten senkin edestä. Tyttö taisi olla 6v kun lopetti ja nyt tämä nuorimmainen kohta 1v vetelee kanssa väsymykseen ja kiukkuun peukaloa. Vieroittaminen hieman hankalaa. Lapset olleet pullolla niin sinänsä ei hankaloita mitään.

Pe 38+1
 
Hirmuisesti onnea elballe tytsystä!! :heart:

Täällä tänään vaan oltu, ompa jotenkin laiska olo :( ei vaa kiinnosta tehdä mitään!! Huomenna onneks se mun vyöhyketerapia-aika, ni sit on viikonloppuna jotain mitä jännittää tapahtuuko mitään :p
Käden puutuminen on helpottanut, muttei vielä poistunut. Mutta nyt voin jo nukkua ilman mitään käsitukia, kunhan vaan pitää yöllä käden koholla tyynyn päällä :)

BF & poitsu 38+3
 
  • Tykkää
Reactions: *Elba* ja Pe
J

Miltsu: Haha, mäkin lakkasin vielä varpaankynnet kun ajattelin että täytyy olla varpaat nättinä sairaalassa :D Tosin sitten luin sektio-ohjetta ja täytyy kaikki kynsilakat poistaa ennen leikkaukseen menoa. Pöh, ekan kerran raskauden aikana vaivauduin lakkaamaan ja sit ne pitää vielä poistaa!
Mä kävin pedikyyrissä lakkaamassa varpaat ennen sektiota, en tiennyt että pitäisi muka poistaa :D tiedätkö miksi? No, sektio takana ja vauva maailmassa ja varpaat on vielä komiat :D
 
  • Tykkää
Reactions: iitu85 ja Miltsu87
Tuisku, siis vieläkäänkö ei paikat oo entisen oloset??? Eikä:O Ei sitä oo ennen osannu arvostaa omaa alapäätä, mutta nyt voi sanoa, että mä kyllä niin tykkäsin siitä ennen ;)

evamaria toi häpyluun murtuminen kuulostaa todella inhalta : / Toivotaan pikaista paranemista

Eulalie jos kerta oot tikkiekspertti, niin valaise mua vähän näistä ihanuuksista. Sairaalassa eivät kertoneet mitään. Ja kun ei koskaan oo ollu tikkejä... Ja nyt niitä on se 30 tuolla..! Istuminen tuntuu ilkeeltä. Uskaltaako sitä istua, vai voiko sillä tehä jotain hallaa? Mulla haava yhestä kohtaa raollaan, onko siis tikki repeytyny siitä kohtaan? Voiko antaa parantua, vai pitäskö se ommella uudelleen? Sulamisaika kuitenkii min.2viikkoa. Kävelylenkkejä päivittäin ja kovasti haaveissa jonkun asteen paraneminen juhannukseksi :confused:

Meillä kanssa tosiaan hoitaja ite ehotti sairaalassa neidille tuttia tuon kovan imemishalun takia. Kuulemma ei haittaa, koska viihty niin hyvin tissillä.

Ihanaa kun tänne tulee joka päivä vauvauutisia :heart:

Itellä meni eilen laskettu aika :saint:
Ja vieressä tuhisee yli viikon vanha neiti :heart:
 
Uff mua oikeen puistattaa lukea noita tikkijuttuja :x Mulla ei kans oo koskaan ollu tikkejä mut toi 30 kpl alapäässä kuulostaa aika kaameelta. Mieheltä just poistettiin jalasta luomi ja siihen tuli 3 tikkiä ja musta se on ihan karseen näkönen ja ällöttää kun se putsaa sitä. Miten sitte jos omassa alapäässä on ja sitä pitäis hoitaa :/
 
Pientä tilannepäivistä. Eihän sitten yöllä enää mitään tapahtunut. Eikä lorahtelu ollut lapsivettä. Aamulla magneettikuvaukseen, jossa kerrottiin, että vauva on pääalaspäin. Mä olin jo ihan, että mitä ihmettä. No, äitiyspolille anyway myrkytysoireiden vuoksi. Totesi lääkärikin vauvan olevan viistotarjonnassa, ei raivotarjonnassa, mutta hyvä ennuste, että tulee ulos oikeinpäin. Lantionmitat ei anna synnyttää perätilavauvaa.
Proteiinia niin paljon, että jouduin osastoseurantaan. Ehdotteli käynnistystä, mutta en vielä lämmennyt, koska ei ollut lääketieteellisesti välttämätöntä. Odotellaan muutama päivä ja seurataan arvoja. Maksa- ja munuaisarvot laskeneet tiistaista. Eli lepoa ja vettä lisää.

No, täytyy ottaa täysihoidon kannalta. Raskausmyrkyksen kestän (ei siis tunnu miltään), kunhan vauva tulisi oikeinpäin ulos. Käynnistyskin on vain mielettömän epämiellyttävää, vaikka voihan se tällä kertaa mennä helpommalla. Hope so. Mutta nyt saisi rämä vauva syntyä milloin vain. Eipä tarvi arpoa, koska lähteä,sairaalaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Naene
Hööpi mystisen kuulosta, nuo sokeriarvot. Mutta Polly-karkit tuo ihanasti mieleen lapsuuden Ruotsin-risteilyt! :)

Naene yms, mä luulen, että ne on sormenkynnet mistä hapettumista tutkitaan, mutta en oo varma. Yritin eilen lakata omat varpaankynnet, kun ne vihdoin taas näkee, mutta kaikki lakat on "jossain"... Äh.

LittleOne, en todella osaa muuta kuin potea tikkejä... Eli en uskalla noihin sun juttuihin sanoa muuta kuin että soita neuvolaan... :) Sorry! Tai lääkärille tai minne sua nyt on kehotettu soittamaan noissa asioissa. :) On niin sekavia nykyään nämä soittokäytännöt, ja vaihtelee paikasta toiseen.

Mutta varsinkin jos tuntuu, että joku tikki on auennu, niin soittaisin ja pyytäisin päästä näyttämään. Sektiotikeistä sanoivat, että kun pääsee ylös, niin kivun rajoissa liikkuminen ok, sillä ei saa tikkejä rikki. Luulisi että sama pätee muihinkin tikkeihin?

Tosin riippuu varmaan siitä, mihin paikkaan ne tikit on laitettu, että onko kuinka liikkuvaa ja venyvää nahkaa/kudoksia - taas näin insinöörinäkökulmasta, ja täysin vailla lääketieteen koulutusta kommentoin. :)

Elselli tsemppiä! Ihanaa jos vauva on tajunnut pistää pään alaspäin!
 
  • Tykkää
Reactions: Elselli ja Hööpi
Täällä oli eilen neuvolan kotikäynti, pojalla ikää yksi viikko. Paino oli 100g yli syntymäpainon, napavarsikin tipahti eilen aamuvaipanvaihdossa lavuaariin. Olin iha hämmästynyt, ja huomas taas miten pihalla, hormonihuuruissa ja kuitenkin väsynyt (olo ei ole väsynyt) sitä on, kun sekunnin sadasosan ajattelin, että "tippuiko pippeli" :D :D Mul on ollut niin hauskaa viime aikoina näinä mun blondiuteni tähtihetkinä. :D

Mutta että kaikki hyvin, esikoinen on osallistuva ja innokas hoitaja ja apulainen, hokee "rakas veli, pieni veli" ja veli on ensimmäinen ja viimeinen asia, mitkä päivällä päässä pyörivät.

Vauvan rytmi on unta 00-10 kahdella syötöllä, seurustelua ja tankkaamista 10-12, unta 12-21 kahdella syötöllä ja taas seurustelua ja tankkaamista puolilleöin. Noin suunnilleen. Toistaiseks siis aivan unelmavauva, mut niin kai ne vastasyntyneet viel tuppaa olemaan.

Tutti on meillä jo käytössä, poika imee muuten peukaloa ja roikkuu lohtutissillä puklaten päälle kun kakka kivistää suolenmutkassa. Parempi vaan ku ei opettele enempää sen paremmin peukaloa kuin oloa pahentavaa tissittelyäkään.

Siisti poika on, ruokailemaan ei suostu, jos on kakka vaipassa. Kukas sitä nyt likaisena ruokailemaan.

Tikeistä, mä en ole katsonut miltä tuol alhaal näyttää. Enkä kattonu esikoisestakaan, kun niitä tikkejä oli epparin jäljiltä aika paljon enemmän. Taisin ekan kerran vilkaista 2kk synnytyksestä ja yllätys oli mielikuviin nähden varsin positiivinen ja siisti. Eli enpä taida katsoa nytkään.

Ja laskettu aika olis tänään. Pikspoks.. Voimia etureppulaisille, ei käy yhtään kateeks!
 
  • Tykkää
Reactions: Miltsu87 ja Elselli
Heippa! ja vauvan tuoksuisia uutisia täältäkin. Ihana pikku prinsessa syntyi täsmällisesti viikoa aikaisemmin lasketusta käynnistyksen kautta, kun alkoi olemaan koko arvio isohko. Kotonakin tässä jo ollaan kolmatta yötä. itse repeilin synnytyksessä aika pahasti joten arki on tikkien kanssa hiukan hakusessa kun edelleenkään istuminen ei oikein onnistu.
Mutta tässäpä meidän perheen Prinsessan tiedot:
:heart:6.6.2013/rv 39+3/3810g/50.5cm/pipo 34,3/klo:23.23 :heart:
 
Eulalie no tää muija menee kans puhtaasti insinöörinäkökulmalla :D Ehkä mä oottelen ens viikkoon ja neuvolatädin tapaamiseen ja kyselen. Iso kynnys aina lähtee soittaa. Sairaalassakin lähes mistä tahansa siellä kyselin/valitin, oli vastauksena, "kuuluu asiaan, täysin normaalia"

Neminka aika hyvin jos pystyt olla kattelematta. Mun pitää peilailla alapäätilanne joka päivä. Lähinnä toiveena, että se ois parantunu, mutta myös pelolla mitä sille on taas päivän aikana tapahtunu :D
 
Täällä on taas lisäännytty, onnea kaikille tasapuolisesti! :flower:

Täällä ollaan edelleen kasassa ja aivan hirveän närästyksen kanssa! :stick: Aamut/aamupäivät menee, mutta iltaa kohden pahenee ihan kauheeksi... Enään ei pysty ruuallakaan sitä säätelemään, niinkuin ennen tai kahvin juonnilla! Ihan sama, mitä syö, närästää!!! :kieh: No onneksi saan yön nukuttua, kun otan parin Rennietä ennen nukkumaan menoa... Jos ei sitten rupee levottomat jalat vaivaamaan! :( Taitaa olla mulla ekaa kertaa näitä kypsymisen merkkejä tähän oloon! :ashamed: Vaikka pieniähän nämä mun vaivat on...

Eilen oli viimenen lääkäri neuvola ja siellä oli joku kesäsijainen kandi... Hieman ärsytti, vaikka yleensä olen sitä mieltä, että pitää niidenkin saada harjoitella. Ensi katsoi kohdunsuun tilanteen ja kirjasi tietoihin: kohdunkaula pituus 2cm, kohdunsuu oli pehmeä ja sormelle auki eli hänen mukaansa 1,5cm! :LOL: Mutta hyvä jos nyt jotain on tapahtunut jo tässä vaiheessa... Eli lisää vaan lenkkejä koirien kanssa, niin eiköhän se ala syntymään sieltä! ;) Streptokokki -näyte otettiin, jota tämä kandi ei ollu koskaan ennen ottanut! Saapa nähdä tuliko nyt sitten oiken... :|

Kaiken huipuksi ei löytänyt sydänääniä tästä mun isosta mahasta, huhheijaa... :D No en siitä panikoinut, kun just ennen neuvolaa vauva heilu mahassa niin että koko maha hyppi. 15min yritti, sit terkka tuli avuksi ja löytyhän ne sieltä. Minäkin siinä välissä vähän yritin ohjeistaa, että selkä on tällä puolella kun haki sieltä puolen mahaa missa jalat potkii... :p Nooo harjoitus tekee mestarin! :)

Muuten kaikki ok neuvolassa, mitä nyt painoa oli tullu +800g/vk! :ashamed: Tästä eteenpäin nyt viikon välein neuvola. Meinas kyllä jo vähän paniikkia iskeä neuvolan jälkeen, siellähän on paikat jo vähän kypsyny, enkä mä ole pakannu edes sairaalakassia! Ei oo kaukaloakaan vielä, no se käydään lauantaina ostaan... ;)

tutista sen verran ajattelin sanoa, että vaikka itse olen imetyksen puolesta... Niin kyllä aion ottaa oman tutin sairaalaan mukaan ja sitä tarjota vauvalle jos kovat imuhalut! :) Jos kuitenkin hyvin on rinnalla, niin itse en näe että häiritsee imetystä. Tässä imetysmyönteisyydessä on jossain asioissa mun mielestä oltu vähän liiankin innokkaina kieltämässä asioita. Samalla luodaan paineita tuoreille äideille... Mutta tämä siis minun mielipide, toivottavasti kukaan ei loukkaannu! :) Jokainen kuitenkin tekeen niinkuin parhaakseen näkee...

Juliet 37+2
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Neminka
Onnea lisääntyneet. <3

Täällä vaan odotellaan, ens to tosiaan on se sektio ja koitan jotenkin totutella asiaan että viikon päästä meitä on kolme. Hurjan jännää. Supistuksia tulee säännöllisesti ja kävely on hankalaa. Saunominen ja särkylääkkeet auttaa jotenkin, ja koitan vaan tyypin antaa kasvaa tosiaan torstaihin asti.

Tänään oli kontrolliultra, kaikki oli hyvin, käskettiin tulemaan sinne jos lapsivedet menee. Kohdunsuun tilannetta lääkäri ei kattonut, vaikka se oli tarkotus myös. Voikohan leikata aikaisemmin jos kohtu on tarpeeksi auki, kun tosiaan perätilan takia ei alatie synnytys onnistu kun lantio ei anna myöten..

Nyt kyllä taas saunomaan ja huomen aamulla neuvolaan. :)

prinsessa ja tyyppi 38+2.
 
LitleOne kyllä yhä on silvottu olo eikä tunnu omalta... En todellakaan turhaa tuonne ole viitsinyt katsella viime synnytyksen jälkeen, ajattelen että poissa silmistä, poissa mielestä... Ei nyt kyllä ihan onnistu. Lohdutuksen sanoja kuitenkin että synnytyksen jälkeen kun seksi alkaa taas tuntumaan hyvältä, niin se tosiaan tuntuu paljon paremmalta kuin ennen. Vaikka sitä joutuukin käytännön syistä, ja sen vuoksi ettei kiinnosta enään paikkojaan niin paljon näyttelemään, harrastamaan hämärässä. ;)

Juliet mulla myös viime lääkärissä lääkäri ja opiskelija (joka sijaistaa kesän) ei meinannut kuulla sydänääniä, vaikka huomasivat kyllä että vatsa heilui kun vauva liikkui. Sama lääkäri lähetti ekan käynnin jälkeen ultraan kun ei kuullut sydänääniä. Että en huolestunut, teki mieli sanoa että vois opetella homman jos on neuvola vastaanottoja.

tutista esikoiselle annoin tutin laitoksella kun oli kova imemistarve. Äkkiä se kyllä vaihtui peukaloon, vaikka kuinka yritin tuttia tarjota. Nyt ikää 1v 5kk ja yhä peukku suussa kun on väsy tai nälkä. Seuraavassa neuvolassa on tarkoitus kysellä vieroituksesta, onnistuuko. Onneksi ei ime nukkuessaan enään. Nyt olen ostanut kaksi tuttia varalle.
 
Viimeksi muokattu:
Oioioi! Voisko joku kertoa meidän vauvalle (ja mun kropalle) että sektiopäivä on jo päätetty eikä tartte luonnollisella tavalla pehmitellä paikkoja. Vauva on siis jalkatilassa ja tinttailee mun alakertaani aika huolella. Auts! :D
Tämä odotuksen loppuvaihe on kyllä mennyt niin helposti, että kostoksi saadaan varmaan tosi hankala vauva!

-iitu 38+3 (sektio 20.6.)
 
Epparihaavasta Joku kyseli, miten pitää reagoida, jos haava irvottaa. Ensiksikin, soita ä-neuvolaan. Toisekseen, pyllyä ei pyyhitä lainkaan paperilla. Suihkuttele ihan jokaisen vessakäynnin yhteydessä miellyttävimmän tuntuisen lämpöisellä vedellä hartaasti joka kerta. Vältä pystyasentoa ja makaa, makaa ja makaa. Vältä erityisesti istumista, seisomista, kävelemistä yms. Jos vuoto vain antaa myöden (ja taloudessa ei ole muita alaikäisiä kuin vauva), makaa mahdollisimman paljon ilman housuja (=ilmakylpyjä pyrstölle). Mitään ei asialle voida tehdä ja haava alkaa todella särkemään, jos et huomioi sitä osittain aukeamista. Haava voi aueta jokaisen tikin välistä, jos oikein huono tuuri käy. Nimim. kokemusta on. (Onneksi tikkejä oli vain kuusi, mutta kyllä sekin sattui.)
 

Yhteistyössä