<3 kesäkuun kullannuput 2013 <3 toukokuussa

Naene ootko saanut pidettyä kuitenkin kuumeen alhaisena? mulla nyt sellanen mielikuva että oisin jostain noista opuksista lukenut että raskausaikainen kuume ei olisi myöskään vauvalle hyväksi. Ja luutavasti vaikuttaa myös vauvan liikkeisiin. On meilläkin kyllä hiljaisempia päiviä välillä, etenkin jos kääntyy niin että potkii istukan suuntaan niin en mä niitä niin tunnekaan.

Mulla hajoo pää täällä!!! aloin katselemaan pesua varten noita peittoja ja lakanoita mitä ollaan ihmisiltä saatu, niin joka vitun ikinen tilkku on erikokoisia! Kuka noiki on suunnitellut noin?! Voisko EU määrätä noihinki jotkut vitun standardit ettei joka kauppa voi myydä eri kokoisia peittoja ja lakanoita prkl!!
 
  • Tykkää
Reactions: Hööpi
Onnea Linneat!!

Voi kurja Naene, toivottavasti vauva vaan säästelee sua ja sun voimia paranemiseen.

Linea negra on tosi haalea, ensin napaan ja tuossa 25 viikolla ylös asti.

Täällä alko viime yönä kutina. Tänään jo kahesti koko kropan rasvannu, mut ei mitään vaikutusta. Keskiviikon neuvolaan aattelin sinnitellä, en jotenki jaksa uskoa hepatoosiin. Mut sitä energiaa voisin ottaa jo aiemmin, mä en jaksa tehdä kotona mitään!

kodehu 34+3
 
Kaksi työpäivää jäljellä, kaksi! Muuta ei nyt mun päähän mahdu :D
Maha on alkanut painamaan istumatyössä niin, että on pakko nousta vähän väliä jaloittelemaan. Mutta sinnittelen nämä kaksi päivää vaikka päälläni...

Kirpputoreista suosittelen Tuusulan Femmatoria(ISO) ja Vantaan Ikean vieressä olevaa uutta Lanttilaa. Itse en tosin Lanttilassa ole vielä ehtinyt käymään. Femmatorilta taas harvoin lähden tyhjin käsin.

Nugetti ja pötkylä rv 34+1
 
Kiitos vinkeistä evribadi! Kyllä on ollut hiljaisempi päivä selkeästi, kyllä mä huomenna menen lekurille vähintäänkin ja pyydän kunnon dropit. Nyt loppui tämä väsymeininki kyllä! Perun sen kääntöyrityksenkin, haluan mennä sinne tasan vasta kun mulla on voimia lätkiä toisten kourat kauemmas mun mahasta hehe. Tosin silloin kääntöyritystä ennen pääsisi aina käyrille.

Mies tuossa sanoi että hän pitää tätä kääntöhommaa turhana, mikä lämmitti mun mieltä. Mä jotenkin ajattelen kyllä että kääntyy itsekseen tai sitten jättää kokonaan kääntymättä. En halua että kukaan väkisin kääntää mitään. Se olkoon päätös ja siitä pidettäköön kiinni. Katon viimeiseen asti josko se kääntyisi ilman pakotteita. Jos ei käänny, niin sitten ei käänny.

Naene 25+6
 
Onnea Linneat!

Linea negra oli esikoisesta tumma ja vahva, nousi hävyltä rintojen väliin. Toisesta haalea viiva piirtyi hävyltä aavistuksen navan päälle. Tästä haalea viiva alkaa vasta navasta ja piirtyy puoliväliin tissejä ja napaa. Tyttöjä kaikki.

(.) Neuvolassa käväisin. Häpyliitosta ei enää löydy, on niin pehmeinä paikat. Ihmekös, kun ei enää kävely onnistu, kauppareissua en pysty kävelemään tai postilaatikolla käymään. Maksimissaan sadan metrin jälkeen on päästävä istumaan muutamaksi minuutiksi istualteen tai maaten asettelemaan taas lantio takaisin kasaan. Ensi viikon torstaina on äippäpolilla istukkakontrolli, siitä kahden viikon päästä lääkärineuvola ja viikkoja on silloin jo 36+6. Aika juoksee, sanoisin. Pitäisi varmaan raivata vauvanvaatteille tilaa jonnekin kaappiin... Ai niin, tytöille pitää kehittää synnärireissun suhteen suunnitelmat b ja c. Kuulemma vanhempani asuvat liian kaukana synnytysnopeuteeni nähden. Tarvii siis hommata joku katsomaan tyttöjä siksi aikaa, että vanhempani ehtivät meille, meidän tulee lähteä ajamaan ekan synnytyssupistuksen tultua. Kuten terkkari sanoi, kyllä uudelleensynnyttäjänä erottan kipakankin ennakoivan supistuksen synnytyssupistuksesta. Ja kyllä allekirjoitan sen. Edellinen ennakkosupisteli 17 tuntia koko ajan napakoituen, mutta vasta ekan synnytyssupistuksen tultua katsoin kelloa ekan kerran sillä silmällä. Sillä on eroa.
 
Naene liikkuuko vauva kuitenkin jonkin verran? Teitkö liikelaskentaa? En mä usko, että kukaan väkisin alkaisi kääntöyrityksessä sinun masuasi runnoa, itsellä tosiaan viime raskaudessa lääkäri kokeili ensin miten se vauva siellä kohdussa on ja koska se oli niin jumissa siinä paikallaan, niin lääkäri vain totesi että turha on väkisin yrittää. Luulen, että jos sanot heti alkuun, ettet halua että väkisin yritetään, niin pakkohan niiden on sinua kuunnella. Vaikka toisaalta olen jotenkin samaa mieltä siinä, että kyllähän se vauva kääntyy jos se haluaa :) Koska itsekin uskon, ettei minun esikoiseni yksinkertaisesti päässyt edes kääntymään jostain syystä, niin tiiviisti hän istui aina samassa asennossa.


Kuka muu kyseli niitä kääntöyrityksiä tai perätilasynnytyskokemuksia?

Minulla on 1 perätilasynnytys takana, tosin en ole kovin hyvä kertomaan kokemuksestani, että oliko se hyvä vai huono. Esikoinen syntyi perätilassa ja oli kyllä niin huonossa hapessa synnyttyään, että hänet kiidätettiin elvytykseen ja kehitysseurannoissa käytiin muutama kuukausi, koska tyttö kannatteli päätään niin veltosti ekat kuukaudet.
MUTTA en tosiaan voi sanoa, että hänen tilansa johtui perätilasynnytyksestä. Koska hänellä oli jokin paha tulehdus, sikiökalvot ja napanuora olivat täynnä tulehdussoluja, crp liiteli pilvissä ja lapsivesi oli aivan täynnä vauvan kakkaa. Joten voi hyvin olla, että tila johtui tuosta tulehduksesta. En tiedä sainko itsekin jonkun kohtutulehduksen samalla, kun itsekin sairastuin synnytyksessä pahasti.

Muuten perätilasynnytys oli varmaan aika samanlainen kokemus kuin normaali alatiesynnytyskin, tosin synnytys piti hoitaa siinä sängyllä jalat niillä tuilla, mikä oli kyllä minulle muutenkin se luonnollisin ponnistusasento.
Ponnistusvaiheessa perätilasynnytyksessä pitää olla myös lääkäri paikalla, ja ennen synnytystä tosiaan kuvataan lantio ja arvioidaan mahtuuko se vauva tulemaan perätilassa ulos. Myös se on tärkeää, että vauva ei tule sieltä pelkät jalat ensimmäisenä, siinä tapauksessa ei saa synnyttää alateitse. Myös se peppu pitää tulla sieltä :) Mulla vielä edellisenä päivänä tyttö oli masussa jalat alimmaisena, mutta kun synnytys alkoi oli hän älynnyt nostaa ne jalkansa ylös :)
Itse ponnistusvaihe sujui minulla oikein hyvin, tyttö oli muutamassa minuutissa ulkona eikä tehnyt edes kovin kipeää, taisin tosin olla niin puuduksissa jo alapäästä järkyttävien avautumisvaiheen kipujen ja lääkkeiden takia. Minulla oli siro vauva, se varmaan auttoi asiaa aika lailla, että tuli niin helposti ulos. Väliliha leikattiin automaattisesti.

Itse en voi oikein suositella perätilasynnytystä puolesta enkä vastaan. Koska en mitenkään voi tietää, johtuiko tyttäreni huono tila synnytyksestä vaiko tulehduksesta, veikkaisin kyllä ehkä enemmän jälkimmäistä..
Tosin olen kuullut myös paljon huonoa perätilasynnytyksestä, että suurempi riski hapenpuutteeseen, vauvan loukkaantumiseen ulosautossa yms. Onhan sektiossakin toisaalta riskinsä.
Että on se aika vaikea päätös.

Itse luotin sokeasti viime kerralla lääkäreihin, jotka vakuuttelivat että on turvallista synnyttää alateitse, minulla tilava lantio, vauva siro ja vauvan vointia seurattiin koko synnytyksen ajan. Tarpeen vaatiessa olisi menty kiireelliseen sektioon, jos synnytyksessä olisi ollut jotain ongelmaa. No olihan siinä sitten lopulta..

Toivotaan, että nämä meidän vauvat tajuaisivat kääntyä ajallaan, niin ei tarvitsisi tätä päätöstä edes tehdä. Tämä minun toinen on viihtynyt myös pää alaspäin, mutta tällä hetkellä en kyllä taas osaa sanoa miten päin se tuolla on, liikkeitä kun tuntuu vähän miten sattuu ja kaikenlaisia isoja muljahduksia yms. Huoh.

Linneat 33+2

Ai niin ja kiitos vaan onnitteluista! =)
 
  • Tykkää
Reactions: Naene
Hei kaikille!

Onnea LinneaT naimisiin menon johdosta :flower:

Linea negra on mulla haaleana viivana navan alapuolella, ja tyttö on tulossa. Mahakarvat sojottaa pystyssä :D

Puku oli mullakin mietinnässä. Nyt olisi sitten kesän viileitä kelejä varten hankittuna fleecehaalari. Äitiyspakkauksen kevyt toppahaalari ois ollu hyvä mut oli kyllä armottoman iso, tais olla 70 senttinen?

Kutinasta, Kodehulle, mulla iho kutisee tällä hetkellä ihan vain allergian vuoksi :kieh: Normaalisti syön allergialääkkeitä maaliskuun alusta elo-heinäkuulle kuurina, nyt ei puhettakaan pidemmästä jaksosta niin aivastellaan nyt ja kutistaan. Voisko sulla olla samaa?

Kyselin jo aiemmin (kai) että onko täällä muita kirkkoon kuulumattomia, jotka järjestävät nimiäisiä?

Mulla oli sitten viimeinen lääkärineuvola omalla lääkärillä :O toivotteli hyvää synnytystä jo! HUI!
Muutama th-neuvola vielä, ja käynti äippäpolilla tämän mun "sokerivauvan" takia... Ihan kivahan sinne on mennä, mutta tuntuu jotenkin turhalle maksaa taas polimaksu, kun nyttenki lääkäri oli huolissaan vauvan laihuudesta ja huolehti syönkö minä tarpeeksi. Painoarvio (syntymä) vauvalle oli 3-3,5 kg, painoa nyt, rv:lla 32, 1800g.
Toisaalta äitipolikäynti ihan hyvä, mua on alkanu jännittää synnytys tosi kovasti. Pitäiskö sittenkin sinne pelkopolille varata aikaa vai voinko sitten äitipolilla kysellä jotain? Mulla kun ei ole hajuakaan et millon mun pitää sairaalaan lähtee, meenkö ambulanssilla or what!? Nyt tuntuu et haluan kaikki mahdolliset turrutuslääkkeet, epiduraalista ilokaasuun :D ja sit jännittää se et entä jos meen sairaalaan liian myöhään niin en saa mitään puudutuksia ja mun takapuoli repee ja raivoon ihmisille turhaan ja.....
Huoh...

Jos tänään jatkaisi ikkunan pesulla, ja pesisi tytön petivaatteet. Siinäpä ohjelmaa tälle päivää.
 
Kirppareista vielä sen verran, et oon jotenki pettyny kirpparitarjontaan täällä meiän korkeuksilla. Jos löytää jotain mitä voisi ostaa, on hinta tosi korkea. Esim. viime viikolla reiman välikausihaalari oli eräällä kirpparilla 70 euroa ja bb:n sitteri 90 euroa.. Ok. tiiän että ne maksaa mut silti kirppistavaraksi mun mielestä kallista. HM:n ja Lindexin bodeista mielestäni 4-5 euroa on ihan liikaa, saa uusia samalla hinnalla..
 
Kärhö --ootko jäsenenä noissa fb-kirpputoreilla?

Mä oksensin taas viime yön. Tämä närästys vie multa hermon ja voimat. Eilen en pystynyt syömään mitään sen pakkoaamupalan jälkeen.
Tänään en edes aamupalaa.

Huomenna on lääkäri, ultra ja diabeteshoitaja. Aloitetaan pistokset metujen rinnalle ja sitten diabeteslääkäri ultraa vauvan -- on kuulemma erittäin taitava juuri vatsanympäryksen mittauksessa, joka sokerivauvoilla on isohko.

Mä vaan makaan sängyllä, en pysty tekee mitään. Lääkäri saa määrätä mulle jotain närästyslääkettä huomenna, ei tästä muuten tuu mitään.

Tuntuu, että vatsakin on minimaalinen, ihan kuin se olisi pienentynyt.

Kuopus täyttää huomenna 9-vuotta. Viikonloppuna pidetään kemut pienelle joukolle.
 
MiiJane, juu, olen :) Sieltä olen ostellutkin jotain. Jotenkin mulle on helpompi ostaa suoraan joltain jotain kalliimpaa, tietää kelle valittaa jos tuote osottautuu rikkinäiseksi myöhemmin :D
Mulla auttaa närästykseen Rennie ja jugurtti.. Pystysitkö sä kokeilee syödä jugurttia? Ja ihan vissyvesiä menee mulla varmaan pullo päivässä, se auttaa kun voi röyhtäillä ilman et mahanesteet nousee koko ajan suuhun. Gaviscon on vissiin kans mitä saa närästykseen ottaa raskausaikana mut maistuu ihan helvetin pahalle :$ Mun sokerivauvan mahan ympärys oli 29 cm, ja lääkäri oli enempi huolissaan sen pienuudesta.. Van onhan tuolla vielä aikaa kasvaa..

Onko kukaan tilannu eBaylta rintsikoita? Liekö minkä laatusia ku hinnat imetysliiveille ainaki on ihan naurettavan halpoja?
 
Mä oon juonnut jääkahvia (jauhe+maito), mutta nyt sekään ei maistu. Viiliä olen syönnyt, nyt ei sekään maistu. En tajua, niin kamala olo, ettei mikään mene alas, vaikka kuinka yritän.
Vichyä en ole koskaan voinut juoda.

Mun ruokatorvi on tulessa ja kuplii vaan röyhtäisyjen kanssa.

Mun sf-mitta ja vauva kasvaa yläkäyrän yläpuolella --ainakin kasvoi, huomenna selviää painoarviokin. Miusta mun maha on pienentynyt, tosin voi johtua Iitan asennostakin.
 
Viimeksi muokattu:
kärhö mulla ei oo tähän mennessä ollu allergioita. Mut raskausaikana näköjään kaikki on mahdollista.. Kutina ei onneks ollu viime yönä niin paha ku toissayönä ja päivisin sen pystyy osittain sulkemaan tajunnan ulkopuolelle, ku puuhailee muuta.

MiiJane tuo on niin inhottavaa. Mulla oli jossain vaiheessa se niin pahana, etten tienny, tuleeko se rintakehällä oleva kipu ruokatorvesta vai sydämestä. Tuo siis ennen kuin mun refluksi diagnosoitiin. Edelleen liputan Valmarinin puolesta, nytkin on ollut ainoastaan pientä polttelua kurkussa iltaisin. Toivottavasti löydät sulle sopivan lievityskeinon!

Kirpparien hinnat on lapasesta täälläkin. En sitte ole juurikaan jaksanut käydä niissä pyörimässä, kun tosiaan samalla rahalla saa kaupasta uutta. Ite oon jonku verran ommellu, lähinnä kestovaippoja ja -liivinsuojia. Jännityksellä odotan, jääkö nuo vaipat kaappiin oman saamattomuuden takia..

kodehu 34+4
 
Harmistus.. Kokeileppa sitä vichyä, mulla tän hetken suosikki bon aquan mansikka-kiwi, kunnon kulauksen kun ottaa niin tulee kunnon röyhtäys mikä karkottaa närästyksen joksikin aikaa.. Mutta toisaalta, kaverilla on tuo refluksi tauti, eikä sillä siihen auta oikeen mikään.. maitohappobakteerit saattas kans auttaa, saako niitä syödä raskausaikana?

Mä käyn aina toisinaan tsekkaamassa "Paskojen kirppilöytöjen"-blogia, ootteko muut käyneet sivustolla?
Saa aina hyvät naurut joistain tuotteista, viimeisin hauskuutus oli tämä
paskat kirppislöydöt: Takkia ja tatuaatiota
siitäpä takki lapsukaiselle, on ihan retroa...

Mä en oikeen tykkää pyykinpesusta niin luulen (ja tiedän) että kestovaippailu varmaan jää mun osalta siksi. Liivinsuojia voisi kyllä kestona harkitakin.
 
Tillukalle piti tulla komentoimaan sen verran, että itselläni kolmannen kanssa en oikein uskonut synnytyksen olevan edes käynnissä, kun mentiin sairaalaan. Samalla lailla oli supistellut jo muutamina päivinä, mutta Ex-ukko pakotti. Ja hyvä niin, sillä ei kauaa keretty sielä olemaan kun poju oli ulkona. Edes kätilö ei uskonut synnytyksen olevan vielä käynnissä, kun kykenin kävelemään supistusten aikana ja olin kuitenkin jo n. 6cm auki. Onneksi oma Ex-ukko oli mua fiksumpi..muutoin olis joutunut kätilöksi. Tapeltiin vielä sairaalaan edessä siitä, että mennäänkö sisään vai ei :D

Joosukka marraskuisista
 
  • Tykkää
Reactions: Miltsu87
Lepopäivä tähän väliin. Eilisestä liikkumisesta alapää niin turvoksissa, että näyttää peilistä kun ois munat :LOL:

Täällä ois kans nyt KAIKKI valmiina vauvaa varten. Ainut vaan, että asetin vielä rajaksi sen, että haluun saada ensin kaikki ikkunat pestyä ennen kun saa luvan syntyä ;)

Me pidetään ristiäiset kotona, joten onneks ei tarvi miettiä ristiäispaikkaa ja sen varaamista. Itelle teksi jo nyt mieli ostella juhlamekkoja kesän juhliin, mutta kun eihän sitä oo mitään hajua mitä kokoa sitä tulee olemaan. Joutuu varmaan sit netistä tilailemaan juhlien lähestyessä.

Kestovaippailuun en kyllä minäkään meinaa ryhtyä... Kai sitä pyykkiä ja kaiken maailman uuden opettelua riittää muutenkin. Enkä oo tähänkään mennessä elämää mikään ekoihminen ollu, joten ei oo sekään tarpeeks hyvä motiivi mulle ruveta.

LittleOne 34+6
 
Miijane Pyydä tosiaan ihmeessä lääkäriltä lääke tohon närästykseen. Mulla oli puolivälissä ihan samanlaista, kaikki ruuat ja nesteet tuli ylös. Lääkäri kirjoitti sitten ihan oikean lääkkeen, joka auttoi. Söin sitä pari viikkoa ja jonka jälkeen olo helpottui ja siitä asti rennie on auttanut (kop, kop).

Mä niin toivon, että tääkin synnytys alkaa vesien menolla, muuten mulla ei ole mitään hajua koska sinne sairaalaan pitää mennä. Esikon synnytys kesti 7 h kaikkinensa (vesien menosta) joten oletan että nopea synnytys tulee tästä. Mä en luota siihen, että osaan lähteä oikeaan aikaan jos tämä supistuksilla käynnistyy.

Terese ja pikkutyttönen 34+2
 
  • Tykkää
Reactions: MiiJane76

Yhteistyössä