<3 Syksyn 2010 hoidoista plussanneet <3

Onnittelut mammylle ja tervetuloa ketjuun mukaan!

Hienoa, että Pikkukotkalla ja Tirlittanilla oli hyviä rakenneultrauutisia ja huomenna varmaan kuullaan Sanasan 4D-kuulumiset! Olenko ymmärtänyt nyt oikein, että se istukan paikka voi muuttua raskauden edetessä? Tästähän jännää tulee, mulla on aikaisemmissa ultrissa syksyllä sanottu, että se on hyvässä paikassa takana, mutta mielenkiintoista nähdä ens viikolla rakenneultrassa, onko paikka vaihtunut. Toivottavasti tuosta kohdunsuun läheisyydestä ei nyt olisi teille mitään ongelmia, hyvä että asiaa seurataan!

Mukava kuulla Tirlittanilta, että Britaxin Baby Safe on pelittänyt hyvin. Eilen just juttelin työkaverin kanssa näistä vaunu/ratasasioista ja tajusin, että ehkä ei sittenkään ollu kovin fiksua jahdata sitä travelsystemia noihin raskahkoihin Emmaljungiin. Varmaan tarttee just joku kevyt matkaratas hommata vielä erikseen, että sen voisi aina pitää autossa ja ottaa sitten käyttöön kun menee tyyliin jonnekin Prismaan/Selloon. Ei niitä vaunuja varmaan aina jaksa sinne takakonttiin nostella tollaisille lyhyille keikoille.

Oletteko muuten saaneet nukuttua hyvin raskausaikana? Mun nukkumista on häirinneet yölliset vessaheräilyt, joita normisti 2-3 kertaa ja yleensä viimeisin siinä viiden maissa, ja sen jälkeen en ole enää saanut unta, mikä on tosi ärsyttävää kun vielä saisi nukkua n. 1,5 tuntia. Ei ihme että päivisin väsyttää ja iltaisin ei jaksa juuri muuta kuin makoilla sängyllä ja katsoa telkkua. Edellisyönä heräsin vessahätään tasan kerran tunnissa, mutta se varmaan liittyi siihen, että stressasin töihin paluuta pitkähkön joululoman jälkeen. Myös unet ovat olleet tosi levottomia, usein vähän ahdistavan oloisia ja herään usein ihan hiestä märkänä. Tällaisia jaksoja oli tietty ennenkin raskautta, mutta nykyisin kyllä entistä useammin.

Mä oon ihan kadena teille, jotka jo niitä potkuja saatte tuntea. Olen jo viikkotolkulla yrittänyt tunnustella, mutta en mä mitään ole huomannut..

Hyviä vointeja ja muistakaa varoa tuolla ulkona, ettette liukastu!
 
Kiitos hyvistä vaunuvinkeistä!! Nyt on huomattavasti helpompi alkaa ite asiaa ratkomaan. Kuulostaa myös fiksulta tuo, että on kevyet matkarattaat koko ajan autossa. Kunhan me päästään hiukan pitemmälle omissa pohdinnoissa, niin tuun ehkä vielä konsultoimaan teitä, jotka ootte jo hyvin perehtyny :) Ja kiitti Tirlittan myös noista muista vaate ym. vinkeistä. Me tosin saadaan siskolta niin paljon vaatteita ja kun lisäks on äitiyspakkaus, niin luulen, että ei juuri tarvii ite tehä hankintoja ennen lapsen syntymää. Joskin pakko kai se on jotain ihanaa ostaa.. :)

Huh, miten ihanaa, että kaikilla näyttää rakenneultran kuulumiset olevan hyviä. Scrap, en usko, että se istukka sinänsä mihinkään liikkuu kohdussa, mutta varmaan jos se on lähellä kohdunsuuta, niin sen kasvaessa on riskinä, että se on sitten lopulta siinä kohdunsuulla. Tai näin mun logiikka asian ajattelis..

Mä oon nukkunu ite asiassa aika hyvin, eikä vessassakaan tarvii käydä ollenkaan joka yö. Muutenkin oon voinu tosi hyvin, jotenki ennakkoon jännitin, että mulla menee selkä jo aikasessa vaiheessa jumiin, mutta ei vielä ainakaan oo vaivannu. Ja vatsakin toimii hyvin, eikä mitenkään poikkeuksellisesti väsytä eikä mitään. No, pitänee koputtaa puuta, koska ne mahdollisesti vaikeimmat kuukaudethan voi olla vielä eessä.. Toki nytkin jo huomaa, että pitää ottaa kaikki astetta kevyemmin, heti jos lähtee riuhtomaan, niin kiristää mahaa, mutta oikeestaan aika hauskaakin, että saa ja pitää nyt oikein luvan kanssa ottaa vähän levollisemmin :) Mä huomaan myös nauttivani sellasesta pienestä erityishuomiosta mitä saa osakseen, pääsee ekana istumaan, ekana vessaan, ei tarvii nostella painavia jne. Eilen ruuhkabussissa ois ihan piruuttaan tehny mieli teinitytöille sanoa, että voisitteko päästää raskaana olevan istumaan ;)

Scrap, etköhän sä pian niitä liikkeitä tunne! Se on ilmeisesti niin kiinni kropan mallista, istukan sijainnista, vauvan asennosta ym. Mua ainakin neuvolassa varoiteltiin, että ei ekassa raskaudessa välttämättä tunnista kovin ajoissa.
 
Voi vitsi kun oon vähän kade teille kun saatte valkkailla vaunuja... tosiaan niinkuin marmatin niin kakosille on tosi huono tarjonta. Kiitokset vaatevinkeistä, aika samanlailla olin itekin ajatellut. Hirveän moni kaveri on sanonut että ennen syntymää tuli osteltua kaikkea tosi nättiä jotka jäi sitten kokonaan käyttämättä kun eivät olleet kovin käteviä arkikäytössä :) Ihan pienille sivusta avattavat bodyt on ihan ehdottomat. Sellaiset missä ei oo mitään neppareita kaula aukossa vaan sellainen aukko joka " vaan leviää" on kuulemma ihan surkeita yrittää tunkea päälle.

Tirlittan: Mulla kanssa istukka turhan alhaalla ja kiellettiin urheilu kokonaan (paitsi kävely) kun voi alkaa helposti vuotamaan verta. Kielovanamo on oikeassa, ei se istukka varsinaisesti liiku, mutta kun kohtu kasvaa niin istukan paikka voi suhteessa kohdunsuuhun muuttua paljonkin. Lääkärin mukaan melkein kaikki tässä vaiheessa todetuista matalista istukoista nousee ihan hyvälle paikalle itsekseen viikkojen kuluessa (ainakin kaksostapauksissa). Joten ei vielä syytä huoleen, mutta vähän pitää kuulemma seurailla.

Korjaus: Soimasin IFfiä suotta aiemmassa viestissä, saa sieltäkin syntymättömälle vakuutuksen joka sitten jatkuu samoilla ehdoilla syntymän jälkeen. Tosin vaikuttaa siltä et vaihdetaan vakuutusyhtiötä silti...

Unista: Jep, ahdistavia ja pelottavia. Viime yönä mm. pakenin kun joku yritti potkia mahaa! Koko yö meni tosi levottomissa tunnelmissa.

Tervetuloa Mammy!

Haluatteko jonkun uuden pinon?
 
:heart:Syksyn 2010 hoidoista plussanneet:heart:





La * Nimimerkki * ikä * synnytyssairaala * Monesko tulossa



3.5.2011 * Wabisabi *
6.5.2011 * Pikkukotka * 35 * KOKS * toinen
10.5.2011 * Sanasa * 30 * JS * esikoinen
13.5.2011 * Vadelmaunelma * ? * NKL * esikoiset
15.5.2011 * Kielovanamo * 35 * K-SKS * esikoinen
16.5.2011 * Lumipuu * 28 * TAYS * esikoiset
17.5.2011 * Sumutin * 33 * LAS * toinen
23.5.2011 * Marjainen * 27 * TAYS * esikoinen
29.5.2011 * Maitoparta-80 * 30 * TYKS * toinen
29.5.2011 * Tirlittan-75 * 35 * OAS * toinen
30.5.2011 * Nelli * 31* ? * esikoinen
1.6.2011 * Scrap * 33 * JS * esikoinen
9.6.2011 * Aidan * 25 * KYS * esikoiset
7.7.2011 * Minttuska83* 27 * EKKS * esikoinen
Jonttunen
Char * 28* K-SKS * esikoinen
17.8.2011*Mammy* 29 * PKKS * kolmas
 
Viimeksi muokattu:
Lumipuu ja kielovanamo jo tarkentelikin tuota kohtuasiaa, mutta kirjoitan tähän vielä tarkemmin omasta tilanteestani.
Np-ultrassa istukan todettiin olevan hyvällä paikalla takaseinässä. Eilen rakenneultrassa kätilö totesi istukan yltävän hyvin alas, mutta sanoi, että mahan päältä ultratessa ei voi nähdä onko se ihan kiinni kohdunsuulla. Se selviää myöhemmin emättimen kautta ultratessa.
Jos istukka ei ole jo kiinni kohdunsuulla, voi istukka hyvinkin nousta vielä ylöspäin kohdun kasvaessa.

Lumipuu, mihin vaunuihin olette päätyneet/päätymässä?
Meidän täytyy ostaa uudet vaunut, johon saa sekä taaperon että vauvan, sillä tyttömme on vauvan syntyessä 1v 5kk ja ei kyllä jaksa vielä silloin pidemmillä kävelyillä eikä kaupungilla taapertaa perässä.

Nyt ei ehdi kirjoittaa enempää, vaikka mielessä olisi ajatuksia...

Mukavaa päivää kaikille!
 
Lumipuu Gracon quattro tour duo on aivan ehdottomasti fiksuin ratkaisu matkarattaaksi. Siihen saa kiinni kaksi gracon turvakaukaloa. Sujuu neuvola ja kauppakäynnit yksinkin. Vinkin noista sain kaverilta, joka pyöräytti omat tuplansa viime vuonna. Hankimme rattaat uutena ja kaukalot käytettynä ja hyvin toimivat yhdessä. Todella näppärä yhdistelmä - suosittelen lämpimästi! =) Varsinaisiksi vaunuiksi, joissa vauvaa saa nukuttaa ja lenkkeillä, saimme emmaljungan käytetyt kovakoppaisen, perinteiset vaunut. Hankimme sit tarpeen vaatiessa brion double wawe-rattaat pehmeillä kopilla, jos nuo emmaljungat ei pelitä meillä. 2-3 viikon kuluttua selviää totuus, jahka murut syntyvät.

Miten siulla on mennyt muuten tähän asti? Itsellä ollut naurettavan helppo odotus tähän asti. Ei kyllä uskois olevansa raskaana ellei tuota masua olisi ja nyt tietty kömpelyys on saanut ihan uudet mittasuhteet. ;) Ihanaa odotusta ja koeta pötkötellä ja levätä tarpeeksi.
 
Mä olen ollut tosi laiska ja saamaton hankinnoissa. Mitään ei ole ostettu :headwall: Okei, mies toi jenkkilästä vauvan vaatteita, mutta ei niitä ole riitävästi lähellekään. Vaunuissa ei todellakaan ole suurta valikoimaa tarjolla, jos on tuplat tulossa. Kävin täällä pk-seudulla yhdessä isossa liikkeessä vertailemassa ja päädyn todennäköisesti seuraavaan valintaan: BabyWelt Montreal Twin S4 ja värinä musta. Niihin saa kaksi kantokassia. Naamat menosuuntaan eli pois vaunujen työntäjästä - ei voi minkään, mutta olivat mielestäni muutoin kätevät ja kevyet, niissä on kääntyvät etupyörät ja leveys vain 72cm ja myyjän mukaan kapeimmat tuplat vierekkäin. Naama työntäjään -mallit oli raskaita "hyökkäysvaunuja" mun mielestä. Lisäksi ostetaan todennäköisesti tota BabyWeltiä vielä yhdelle vauvalle tarkoitettua mallia tai joku muu yhden vauvan vaunu, jotta toinen vauva voidaan tarvittaessa kärrätä yksin lenkille tai jos toinen meistä jää toisen vauvan kanssa kotiin ja toinen lähtee vaikka "hummaamaan" kaupungille tms. Turvakaukaloitakin katseltiin, mutta ei vielä tehty päätöstä niistä. Kaikkiaan päädyttiin odottamaan, että saadaan Monikkoperheyhdistyksen jäsenkortti, jolla täältä saa n.10% alennuksen vauvakamasta, jos on tuplat tulossa. Myös hoitopöytä, pinnikset, lipasto ja kaikki muu vastaava on hankkimatta. Sukulaiset meni niin sekaisin vauvauutisista, että ilmoittivat reteesti, että hyö maksaa vauvojen vakuutukset maksoi mitä maksoi. No, sopii meille - onneksi ei ehditty vielä itse maksaa niitä. Mutta paljon fiksumpi lahja tämä kuin että olisivat lähteneet omin päin ostamaan kaikkea "kätevää" - tai kaivamaan vintistä miehen yli 30v vanhoja potkareita tai pinnistä :p

Käytiin myös eilen Bruno Cacciatoren luona 4D ultrassa ja oikein hyvältä näyttää. Molemmat ovat jo 500g painavia ja kasvavat keskikäyrällä eli vastaavat samaa koko kaikin puolin kuin mitä "yksösvauvat" näillä viikoilla. Ja eilen siis oli rv 22+4. Kaikki on tytöllä ja pojalla oikein hyvin. Sen sijaan mulla on aivan hirveät iskiasvaivat ja joudun sinne kirurgillekin sen typerän rakkoendon vuoksi...Huomenna ois taas neuvolakin. Skipataan tavallinen perhevalmennus ja mennään monikko-odottajille tarkoitettuun perhevalmennukseen, joka alkaa helmikuun puolella. Yliopistotutkijalle sopii hyvin, että valmennus alkaa dosentin luennolla "kylmistä faktoista" :LOL:
 
Moi! Mekin eilen käytiin kuuluisalla Brunolla ja kiva käynti oli! Kaikki näytti olevan hyvin ja saatiin lopulta pienen heiluttamisen jälkeen myös kasvokuvaa. Alussa poika oli vääntäytynyt U-malliin ja jalat olivat kasvojen tiellä. Nähtiin myös pienen pienet varpaat, jotka heilutteli siellä ja samaan aikaan poika yritti tarrata kiinni varpaista mutta ei ihan osunut. Oli kyllä ihana nähdä! Kokoa oli jo 600g (23+1) ja Bruno arveli, että jos pysyy samalla käyrällä menisi neljän kilon pintaan. HUI! Toivon mukaan oli vaan joku kasvupyräys, vähän jännittää jos ensimmäinen on tuon kokoinen. ;)

Vadelmaunelma, tuo sukulaisten reaktiohan kuulostaa hyvältä. Eikö teillä ollut vähän pelkoa kuinka lähisuku uutiset ottaa? :) Tuon kuulostaa vallan mainiolta. Täällä jännittelen vauvauutisia, kun ystävälläni on laskettu aika näillä päivillä ja ovat jo käyneet pari kertaa varoituskäynnillä. :)
 
Vadelmaunelma ja Sanasa, onnea hyvistä ultrakuulumisista :)

unista, minäkin olen nähnyt ahdistavia unia raskausaikana. Sama oli esikoista odottaessa.
Yleensä unessa elämäntilanne on jotenkin todella sekava tai olen parisuhteessa jonkun ihan oudon ja kamalan tyypin kanssa.

nimistä, oletteko jo miten paljon miettineet lapsen/ lapsien nimiä?
Meillä niitä on mietitty kuumeisesti jo parin kuukauden ajan. Varsinkin minusta on tuntunut, että haluan asian olevan valmiiksi mietitty, jotta se ei jää ihan viime metreille tai ei ainakaan synnytykseen jälkeiseen aikaan. Toisethan nimenomaan haluavat ensin nähdä lapsen ja vasta siten miettiä hänelle nimeä.
Mehän emme kysyneet lapsen sukupuolta, joten nimi täytyy miettiä varalta sekä tytölle että pojalle.
Alunperin ajattelin, että tytölle on helpompi keksiä nimi ja mielessä oli muutamia vaihtoehtoja. Nuo nimet ei kuitenkaan olleet mieheni suosikkinimiä, joten tytön nimeä jouduttiin miettimään aika paljon. Nyt on kuitenkin alustavasti päätettynä nimi, joka on kummallekin mieluinen.
Pojan nimen päättäminen osoittautuikin sitten helpommaksi ja nopeasti tulimme yksimieliseen päätökseen nimestä, eikä vaihtoehtoja oikeastaan edes tarvinnut hakea.
Toiset nimet on vielä päättämättä, mutta ne tuntuu paljon helpommilta.

uudesta pinosta
, en tiedä tarvitseeko sitä, vaikka itse sitä ehdotin. Välillä kun tuota listaamme ei oltu moneen viikkoon tarvinnut päivittää ja se oli jossain useiden sivujen päässä, niin sitä etsiessä (kun halusi katsoa jonkun teidän LA:n) tuntui, että olisi kätevämpi, jos se olisi etusivulla ensimmäisenä, niin kuin useimmissa pinoissa. Mutta toimiihan tämä näinkin.

Leppoisaa sunnuntaita!


Tirlittan ja Viiperöinen 21+0
 
Täällä ei taaskaan mene kamalan hohdokkaasti. Koettelemukset jatkuu...Eli terveiset vaan Naistenklinikalta. Jouduin tänne perjantai-iltapäivän kunniaksi suoraan työpaikalta, kun alkoi vaan vuotamaan verta ilman mitään ennakkovaroitusta. Ja sitä siis tuli kuin raanasta ois laskenut -aivaen yllättäen kun kävelin työpaikan käytävällä. Ei kipuja, ei supistuksia ei mitään! Hirveät verilammikot vaan siinä mun alla ja saappaita myöten olin ihan veressä.

Vauvat eivät onneksi olleet moksiskaan tästä tapahtumasta, vaan olivat ultrassa tosi virkeinä ja sykkeet hyvät. Saatiin jopa otettua käyrät, vaikka yleensä ei vielä onnistu näillä viikoilla. Ja syynä tähän kaikkeen nyt sitten se osittain alhaalla oleva istukka eli mulla on siis toisen vauvan istukka jotekin etinen? Mikälie on oikea termi...Mut näin se nyt sitten ilmoitti itsestään. Oliko täällä jollakin muulla sama juttu?!?


No, nyt olen ollut vuodelevossa perjantaista lähtien osastolla. Tänään tuli myös supistuksia, vaikka vuodot loppuivat jo perjantaina. Sain supistuksia estävää lääkettä. En tiedä, koska pääsen kotia. On jo puhuttu siitäkin, että lastenlääkäri on antanut luvan antaa kortisonipiikin huomenna, jotta vauvojen keuhkoja päästään kypsytämään nopeammin.

Tässä se taas nähtiin...Onneksi en oo ehtinyt ostamaan mitään! Sitä ei tosiaankaan tiedä, tarvitaanko me kehto vai arkku...

Vadelmaunelma & pikkusissit 23+2
 
Vadelmaunelmalle nyt jaksamista, uskoa, toivoa ja tsemppiä jatkoon! Kyllä sua kertakaikkiaan koetellaan ihan liikaa. Etisestä istukasta oli just jotain juttua tuoreimmassa Vauva-lehdessä, kuulemma sen suurin riskitekijä on juuri runsas verenvuoto, josta voi seurata hengenvaara niin sikiölle kuin äidillekin. Onneksi se verenvuoto nyt saatiin loppumaan ja toivottavasti se pysyisi loitolla loppuajan. Hyvä, että pääsit sinne seurantaan. Pidän tosi kovin peukkuja, että kaikki jatkuisi nyt hyvin maaliin saakka! Katsoin, että sulla LA 13.5., mutta eikös kaksoset lähes poikkeuksetta synny aina viimeistään viikolla 36 ja useimmiten vähän ennenkin jo? Että jos nyt vielä muutaman kuukauden ne jaksaisi kiltisti pysyä sisällä ja kasvaa ja istukka toimia ja kaikki mennä hyvin. Ihan kohtuutonta kyllä, että sua nyt noin koetellaan. Koitapa jaksaa ja pysyä positiivisena! :hug:

Nimistä: Ei olla vielä varsinaisesti mietitty yhdessä mitenkään tosissaan. Itse olen jo pari vuotta lukenut Hesarin kastettujen palstaa "sillä silmällä", että jos sieltä joku itselle kolahtava nimi löytyisi. Toistaiseksi aika huonolla menestyksellä. Tuntuu, että nykyään kaikki tahtovat mahdollisimman erikoisen nimen, mielellään vähän ulkomaalaisen, joka ei kyllä välttämättä oikein istu jonkun perisuomalaisen sukunimen kanssa yhteen. No, makuasioita lienee nuo ja kukin tyylillään. Lainasin kirjastosta pari nimikirjaa ja taisin alesta ostaa jonkun itsellekin. Jotenkin tyttöjen nimiä tulee enemmän mietittyä. Ensi viikon keskiviikkona on rakenneultra ja sitä seuraavalla viikolla 4D Brunolla, joten eiköhän viimeistään sen jälkeen ole sukupuoli tiedossa ja aletaan varmaan sitten niitä nimiä miettimään. Mäkin haluisin, että olisi edes pari hyvää vaihtoehtoa mietittynä ennen syntymää, vaikka lopullisen päätöksen tekisikin vasta sitten. Jotenkin on tuntunut pitkään siltä, että se nimen keksiminen on yksi vaikeimmista hommista, minkä takia sen miettiminen pitääkin aloittaa ajoissa!

Liitoskivuista ja selkäsäryistä: Onko teillä ollut liitoskipuja ja jos on, niin minkälaisia ja kuinka voimakkaita? Mulla on joulusta alkaen ollut niitä jonkun verran, välillä enemmän ja välillä vähemmän. Kipu tuntuu etenkin tuolla häpyluiden tienoilla, ihan kuin joku ne olisi mustelmilla mukiloinnin jäljiltä. Ne tuntuu etenkin kävellessä, seistessä paikallaan ja sitten esim. sängystä noustessa, kumartaessa, vaihtaessa kylkeä sängyllä. Olen huomannut, että ne yltyy paljosta kävelystä. Eilen kävin tunnin reippaalla kävelylenkillä pitkästä aikaa ja koko ilta oli oikeastaan koko lantion alue tosi kipeä. Olin sängyllä lukemassa, enkä meinannut millään päästä ylös ja kun pääsin, niin piti melkein kumarassa hissukseen kävellä. Myös alaselkä on ollut aika kipeä välillä, se ikäänkuin kramppaa esim. kävellessä. Istuessa taas selän keskiosan toinen puoli puutuu ja tuntuu, että pitää laittaa joku pieni tyyny selän taakse. No, nää on kyllä aika pieniä vaivoja ja ihan kestettävissä, että en kyllä haluisi valittaa. Jännä vaan nähdä, miten nää nyt etenee, jatkuuko, paheneeko vai meneekö ohi..

Scrap ja vuokralainen 20 + 4
 
Vadelmaunelma, voi miten teitä nyt koetellaan.
Valtavasti tsempityksiä täältä :hug:
Ole nyt rauhassa siellä Naistenklinikalla, äläkä kiirehdi kotiin. Yritä pitää ajatukset positiivisina, vaikka pelko varmasti yrittää vallata mielen välillä.
Olet siellä hyvässä hoidossa ja pikkuiset voivat nyt hyvin, mikä on pääasia.
Täytyy luottaa siihen, että kaikki menee lopulta hyvin :heart:
 
Vadelmaunelmalle ja etenkin pikku-unelmille nyt hirmuiset tsempit! Onneksi nyt näyttäisi että sun pienillä on kaikki hyvin!!! Kyllä me uskotaan että ne siellä pysyy kyydissä!

Mulla on kanssa istukka liian matalalla ja lääkäri varoitti et voi alkaa tosi helposti vuotamaan, pikkuisen nousi kylmät väreet ton sun kokemuksen jälkeen ja taidan ottaa sittenkin todesta ne varoittelut... Torstaina on lääkäri kun epäilevät että mun päivittäiset "kuukautiskivut" vois olla supistuksia ja haluavat katsoa et miten kohdunkaulan yms. kanssa menee...voi kumpa olisi kaikki niinkuin pitää, just eilen illalla mietin aihetta ennenaikainen synnytys ja sitä että viikkoja alkaa olemaan toisalta niin kivasti koossa mut ei vielä kuitenkaan riittävästi!

t. Lumipuu ja pumpulat 23+0
 
Lumipuu: Mulla kävi nyt sitten ilmi, että ne pienet menkkamaiset jomotukset eivät olekaan olleet kohdun kasvukipuja, vaikka neuvolassa on niin vakuuteltu. Samoin on hoettu, että vetinen valkovuoto on normaalia. No, näinkin varmaan on, mutta tuntuu, että ne ei koskaan ajattele, et joku VOISI olla hälyttävää. Mun kohdalla nimittäin tilanne onkin se, että lapsivettä tihkuu jostain (?) ja todennäköisesti sitä on tihkunut aiemmin, mutta sitä on pidetty "normaalina valkovuotona", kun se tosiaan voi olla aika vetistä. Ja nuo kivut onkin olleet supistuksia. Mitä tästä opimme? Miksi neuvola ei voi laittaa prom -testiin, jos vetistä valkovuotoa ja vielä menkkakipuja?

No, ei voi minkään. Jostain siis tihkuu lapsivettä, ilmeisesti kalvoissa reikä. Ultrassa lapsivettä kuitenkin runsaasti, mutta tilanne on ongelmallinen. Veden tihkumista ei voi estää ja riski on, että hulahtaa vedet kunnolla POKS vaan. Saan nyt suoneen antibioottia ehkäisemään infektioita, koska reikä kalvoissa altistaa sikiöt infektioille. Supistuksiin olen saanut lääkkeitä myös ja toistaiseksi paikat on kiinni ja kohdunkaula korkealla. Vauvojen vointi tarkistetaan kahdesti päivässä. Lisäksi tänään sain ekan kortisonipiikin vahvistamaan vauvojen keuhkoja.

Ei voi kuin vain odottaa ja toivoa - ja pelätä pahinta. Kotiinpääsystä ei ole tietoakaan ja kyllä mä täällä makaan vaikka päälläni, mutta jotenkin olen hirveän katkera tästä. Eikö mitkään koettelemukset riitä? Eikö hoidot, keskenmenot ja lapsettomuus olleet jo riittämiin? Miksi muut pääsee niin helpolla - lapset tulee kun halutaan ja "ois kiva" ja suurin kriisi raskausaikana ovat raskauskilot, vauvan "väärä sukupuoli" (!!!) ja raskausarvet. Ja minulle kun riittäisi, että lapset syntyisivät riittävän hyvillä viikoilla, elossa ja terveinä. Nyt vaan pelottaa, että se on täysin kohtuuton pyyntö.
 
Voi vadelmaunelma, ei voi muuta toivoa kuin, että kaikki menis nyt hyvin.. Ei tunnu todellakaan kohtuulliselle, että miks oot joutunu niin paljon vastoinkäymisiä nyt kokemaan.. Jaksetaan kuitenkin uskoa, että lopulta kaikki menee hyvin ja teillä on kotona aikaisintaan huhtikuussa kaksi kehtoa lapsineen! Oot nyt hyvässä hoidossa.

Lumipuu, nyt otat säkin niin rauhallisesti kuin ikinä voit. Ja kaikki me muutkin. Ei rehkitä yhtään ylimääräistä, pidetään vaan huolta lapsista ja itestämme!
 
Vadelmaunelma voi himputti, ei sua kyllä päästetä helpolla! Mulla on tota tosi runsasta vetistä vuotoa ollu varmaan kolmisen viikkoa kanssa, alushousut on aina ihan märät, vaikka mitään ei näy. Ja juu, lääkärin mukaan ihan normaalia on. Kun kerroin 2,5 vkoa sitten TAYSissa lääkärikäynnillä huolestani et jos vaikka tihkuu lapsivettä, niin vastaus oli et ei sitä voi tihkua, joko tulee "hulahtelemalla niin ettei side riitä" tai sit ei ollenkaan. No näin ei selvästikään ole asia kuten sun tapauksessa on todistettu. Hitto että itseäkin alkoi pelottaa kun on liian monta yhteistä tekijää meidän oireissa.

Toivon täällä sydän sykkyrällä sun puolestasi että kaikki vielä kääntyy hyväksi! Ei ole muuta mahdollisuutta kun vain odottaa ja toivoa niin pirusti. Hyvä merkki kai on että paikat on visusti kiinni ja jos sairaalalevolla saataisiin estettyä vesien meneminen ja antibiooteilla tulehdukset. Neuvolan kirjasesta luin että kun 25 viikkoa on täynnä, yli puolet syntyneistä vauvoista selviää. Tietty ei paljoa lohduta jos sattuu kuulumaan siihen väärään puolikkaaseen, mutta on luku aika toiveikas kun ollaan jo aika lähellä sitä.

Jaksa olla toiveikas vaikka se on varmasti todella vaikeaa! Olet(te) ajatuksissa!
 
Minulla on ollut joulun jälkeen niin hurja kiire (jatkuvasti matkoilla), etten olen ehtinyt edes kurkistamaan palstalle... mutta nyt onneksi ehdin, jotta pääsen toivottamaan Vadelmaunelmalle paljon jaksamista!

Hurja tilanne, mutta onneksi viikkoja on jo noinkin paljon kasassa. Vauvoilla on jo mahdollisuus selviytyä, jos sattuvat syntymään - ja tuo mahdollisuus nousee huimasti ihan lähiviikkojen aikana. Joten toivotaan, että täydellinen vuodelepo saa nyt tilanteen rauhoittumaan, ja että vauvat saavat vielä kasvaa. Annettiiko sinulle muuten jo se kortisonipistos?

Varmasti tuo tilanne raastaa hermoja, ja pahinta on juuri ajatella, että kaikki oireet painettiin villasella... Nuo testit ja tarkistukset ovat loppujen lopuksi niin halpoja (ja tehtäisiin kuitenkin niin harvoille), ettei ole mitään järkeä säästää niiden suhteen varoja. Varsinkin kun kaikki komplikaatiot ja sairaalassa makaaminen tulee paljon kalliimmaksi!

Koeta jaksaa... Me toivotaan kaikki, että pikkuiset pysyisivät sisällä mahdollisimman pitkään! :heart:

wabisabi 25+0
 
Voi hurja Vadelmaunelma, teitä todella koetellaan! Hurjasti tsemppiä ja haleja! Toivon todella, että teillä jo nämä koettelemukset helpottaisi, ymmärrän todella katkerat fiilikset. Voi kun pikkuisilla ei olisi mikään kiire ulos! Onneksi olet hyvässä seurannassa, niin ei varmaan ole ihan niin "yksinäinen" olo noiden ongelmien kanssa.
 
kaz
kielovanamo Kiitos kysymästä. Aika paljon on tapahtunut. Miehen äiti menehtyi syöpään loppiaisen jälkeen ja itse testasin luomuplussan su 16.1. Tänään kävin verikokeessa ja odottelen verikoetuloksia, että onko kemiallinen tms vai onko mitään toivoa.
 
kaz :hug: On teillä ollut raskasta...
Onnea plussasta! Toivotaan, että kaikki menee tällä kertaa hyvin.

Vadelmaunelma, miten voit?

Ja sitten omaa napaa...
Minulla on ollut jo jonkin aikaa supisteluja. Ei kivuliaita, mutta tosi epämiellyttäviä.
Eilen illalla sitten oli ihan kipeitäkin supistuksia, vaikken ollut tehnyt mitään raskasta, ja alkoi pelottaa melkoisesti. Yökin oli vaikea, kun oli alamahalla voimakasta paineen tunnetta, jota tuntui ilkeästi myös emättimessä ja peräaukossa.
Tänään oli sitten aamusta saakka satunnaisia supistuksia ja maha kipeä.
Iltapäivällä tutkivat neuvolassa, että paikat on edelleen kiinni, mutta tilanteeseen pitää suhtautua vakavasti. Sairausloma alkaa huomiselta ja sitä on todennäköisesti loppu raskauden ajan.
Rauhallisesti pitää ottaa ja juoda paljon ja jos supistelee kovasti, niin pitäisi ottaa parasetamolia.

Minullahan on myös istukka alhaalla, mutta rauhoittelivat, että se voi hyvin vielä nousta.
Niin ja esikoisen olen synnyttänyt rv 34+3. Ihan hyvillä viikoilla siis, mutta liian aikaisin kumminkin. Tuotakin pidetään riskiä nostavana tekijänä, että on ennenaikainen synnytys taustalla.
Meinaa huolestuttaa, mutta yritän pitää pään kasassa.

Kaikille hyvää vointia ja tsemppiä!

Tirlittan ja Viiperöinen 21+3
 
Kaz, samassa lauseessa otan osaa ja onnea, elämän ja kuoleman kysymysten äärellä ootte ihan kirjaimellisesti.. Hiljaiseksi vetää monella tavalla. Nyt todellakin toivotaan, että vaikka vuosi on alkanut surulla, se jatkuisi oikein onnellisissa merkeissä! Voimia ja iloa sulle!!

Mä kans jännityksellä oottelen Vadelmaunelman uusimpia kuulumisia.. Eli miten voitte?

Tirlittan, nyt otat oikein supersuperrauhallisesti!! Hyvä että laittoivat sairaslomalle ja ottavat vakavasti. Pidetään peukkuja että nyt olis ihan turhaa jännitystä sullakin.

Mä oon sinänsä voinu ihan ok, mutta mulla kans hiukan päivästä riippuen on sellasta ikävähköä paineen tuntua vatsassa, erityisesti liikkuessa (siis ei todellakaan mitään rehkimisliikkumista vaan hiljaista hissuttelua). Ootan kovasti lääkärineuvolaa (7.2.), että tsekkaavat tilanteen. En osaa ajatella mikä on supistelua ja mikä muita tuntemuksia.. No, kipuja ei onneks oo. Vauva ainakin aktiivisesti liikkuu, joten sillä varmasti kaikki on hyvin. Liikkeet näkyy parhammillaan jo silmilläkin :)
Mä oon jotenki ihan tosi väsynyt nyt miettimään mitään muuta kuin tätä odotusta ja "pesän rakentamista". Opiskelut takkuaa pahemman kerran, ei meinaa voimat eikä keskittyminen riittää ja menee pieleen sen minkä ehtii.. Tänään yhden kouluttajan kanssa pääsen vähän asiasta juttelee. Vähän jänskättää, että minkähän itkukohtauksen mä saan sen eessä.. Oon muutenkin varsin tunneherkkä ihminen ja nyt tää on vielä jotain ihan ekstraa raskauden aikana.. joo, mutta en valita!! Olellisinta on, että raskaus etenee hyvin, kaikki muu on lopulta ihan epäoleellista.
 
Vadelmaunelman kuulumisia täälläkin mietitään, olet ajatuksissa kyllä päivittäin. Toivottavasti tilanne olisi kehittynyt parempaan suuntaan, onneksi sinä ja vauvat olette kuitenkin nyt hyvässä seurannassa!

Kazille osanotot ja samalla onnittelut luomuplussasta! Pidetään peukkuja, että se tosiaan olisi aito raskaus, joka jatkuisi onnellisissa merkeissä loppuun saakka!

Tirlittan: Kuullostaapa hurjalta, mutta hyvä että sait sairaslomaa! Nyt vaan otat rauhallisesti ja yrität olla murehtimatta. Hyvä muistutus samalla itsellekin, että tosiaan pitäisi tahtia pystyä hellittämään itsekin täällä töissä. Ja aionkin ottaa ens viikolla kehityskeskusteluissa asian puheeksi, koska ei se ole työnantajankaan etu että jäisin kovin aikaisin saikulle esim. työstressin aiheuttaman supistelun takia.

Kuten Kielovanamo, en minäkään osaa vielä erottaa supisteluja muista kivuista. Mullakin on ollut viimeisen viikon aikana välillä vähän inhottavia tuntemuksia alavatsalla, mutta en ole osannut niistä oikein huolestua, kun olen ajatellut että ne on jotain kasvukipuja vaan. Sitä tässä juuri stressaan, että en hoksaa mennä selvityttämään neuvolaan/lääkäriin jotain oireita, jotka pitäisi tajuta hälyttäviksi. No, kaveri eilen sanoi, että kyllä sä sen sit tiedät, kun niitä supisteluja tulee, että kyllä ne tajuu. No jaa. Ja mikä sitten on ns. hyvä harjoitussupistus ja mikä huolestuttava supistus.. Ja kuinka usein niitä saa tulla, ennen kuin pitää huolestua.

Eilen oltiin sitten vihdoin siinä rakenneultrassa ja oli ihanaa kuulla, että kaikki oli juuri niin kuin pitääkin. Tyyppi oli kasvanut oikein hyvin ja liikkui kovasti siellä. Mukava kätilö selitti oikein kivasti, mitä hän kuvissa näki. Ja pojaksi arvioi! Itsellä oli ollut tyttöolo, mutta ei sillä väliä, kummatkin on yhtä hyviä. Tärkeintä on, että on terve. Juu, kliseeltä kuullostaa, mutta totta se on. Olen myös viime päivinä alkanut tuntea liikkeitä, nyt alan olla asiasta jo varma. Sellaista kuplimista :) Tänään ajattelin täyttää nuo äitiysloman hakupaperit..
 

Yhteistyössä