<3 Syksyn 2010 hoidoista plussanneet <3

Hurjasti tapahtumaa täällä, vaikka meitä onkin pieni porukka kirjoittelemassa. :)

Ensinnäkin, osanottoni Kaz:hug: ja onnittelut luomuraskaudesta! Teillä todellakin kaikki on tullut vähän yhtä aikaa. Toivotaan, että odotus lähtee käyntiin hyvin!

Scrap: Onnittelut hyvistä ultrakuulumisista, odotellaan molemmat sitten poikaa. Kyselit noista liitoskivuista ja kuvauksesi oli kuin minun kirjoittamaa: ihan täsmälleen samanlaisia tuntemuksia minullakin. Häpyluun päältä tuntuu kipeältä ja varsinkin jos on kävellyt vähän enemmän, niin illalla ei tahdo päästä nousemaan sohvalta ylös. Nyt viimeisen viikon (RV23-24) aikana on kyllä tuokin helpottanut, mutta en kyllä tiedä olenko tehnyt jotain eri lailla, omasta mielestäni en..
Teilläkin on sitten pojan nimi mietinnässä. Tuntuuko teistä vaikealta? Itselläni olisi ollut montakin tytön nimeä valmiina, mutta poikien nimistä on jotenkin vaikeampi löytää mieluista, tai tuntuu että ne kivimmat on jo käytetty. ;)

Liikunnasta :Eilen kävin spinningissä kokeilemassa, mitä olot siitä tykkää ja olin positiivisesti yllättynyt: Hyvä pehmeä (!) treeni, vatsa ei ottanut vastaan ja liitoskivutkaan ei yllättäneet. Eli tästä taisi tulla uusi suosikki uimisen lisäksi. Oli ihana päästää kunnolla energioita pihalle, kun salilla oli hyvä, tukeva ja ergonominen pyörä. Muuten kun kaikki liikkuminen on sellaista hissuttelua. Ulkona köpöttelen kuin mummo ja muutenkin tulee varottua koko ajan.

Vadelmaunelman kuulumisia myös täällä huhuillaan ja toiveillaan, että kaikki olisi mainiosti.
Tirlittanille hyvää vointia, toivottavasti supistelu lakkaisi levon myötä. Ihanaa kuitenkin, että suhtautuivat asiaan vakavasti, ettei tarvitse siitä stressata.

Olen kanssa miettinyt noita supistuksia, kun ei oikein tiedä voiko niitä olla huomaamatta.. Kuvittelin ennen joulua, että vähän sellaista oireilua olisi ollut, mutta nyt en ole huomannut mitään. Muuta kuin että nahka oikein natisee liitoksissaan, kun poju kasvaa nyt sellaista vauhtia. Luotan Scrapin kaverin neuvoon, että ehkä sitten osaa kuitenkin huolestua kun huolen aihetta on. :)

Hyvää vointia kaikille, nyt taas varovasti ulkona kun sulaa ja pakastaa vuoron perään!
 
On varmaankin aika kertoilla hieman kuulumisia. Eli olen saanut jo viime viikolla kortisonipiikit vauvojen keuhkoja vahvistamaan, antibiootit suoneen lopetettiin, mutta ainakin loppuviikosta lapsivettä vielä tihkui (prom -testi vahvisti; kliinisesti ei vedenmenoa todettu eikä ultrassa) ja supistuksia ehkäisevää lääkettä saan 3 kertaa päivässä. Jostain syystä supistukset eivät ole avanneet paikkoja, vaan kohdunkaulan pituus on mulla yli 4cm! Sain lähteä perjantaina kotilomalle ja tarkoituksena oli palata osastolle vasta sunnuntaina, mutta toisin kävi. Jo lauantaina jouduin takaisin, kun alkoi valumaan taas verta :( Tällä kertaa onneksi vain vähän, mutta pakko oli tulla välittömästi tutkittavaksi. Nyt olen taas liikkumiskiellossa siten, että saan vain nousta vessaan ja suihkuun ja ruoka kannetaan sänkyyn. En yhtään tiedä, milloin pääsen kotiin.

Ymmärrän kyllä, miksi mun täytyy täällä olla ja maata ja olen valmis siihen, koska todellakin haluan lasten syntyvän terveinä ja hyvinvoivina. Se ei silti poista sitä katkeruutta ja ahdistusta, joka on noussut uudelleen pintaan. Miksi mä en saa nauttia edes hetken tästä raskaudesta? Muut "pallomahat" kiitää kaupungilla, jopa reissaavat, valmistelevat kotia vauvan tuloon, ostelevat vauvatavaroita, urheilevat jne. ja mun täytyy tästä kaikesta luopua. Miksi? Yksi kaveri tokaisi, että voithan sä netistä ostaa. Joo, mut ei se ole sama! Mä haluan tietää, kuka muu on valmis tulemaan tänne makaamaan ja luopumaan kaikesta normaalista elämästä ilman, että yhtään kirpaisee ja ahdistaa, kun mikään ei koskaan voi omalla kohdalla mennä normaalisti. Mielestäni neuvolan oppaat keskosista yms. ovat "ylioptimistisia" siten, että tosiasia on se, että näillä viikoilla syntyvät ovat erittäin suuressa riskissä sairastua ja vammatua vakavasti. Eloonjäämisprosentit toki nousevat huimasti koko ajan, mutta sitten on kaikki aivoverenvuodot, cp-vammariski, kehitysongelmat jne. jne. En tiedä, jaksanko kaiken tämän jälkeen kahta vakavasti sairasta lasta - sekö on kiitos tästä kaikesta? Älkää ymmärtäkö väärin mua, mutta oikeasti olen nyt aika katkera. Muut saa kaiken niin helpolla ja itsestään selvästi.

Ja nyt kun täällä on keskustellut muiden kanssa, niin on tullut semmoinen pöllö tunne, että kaikille meille on hoettu neuvoloissa ja neuvolalääkäreiden toimesta, että "ihan normaalia" - no miksi hitossa me maataan täällä kaikki ja joillain ei ole lupaa poistua kotiin ennen vauvojen syntymää? Täällä on paljon puhuttu siitä, miten neuvolassa ei juuri koskaan puhuta siitä, että jokin voisi olla huonosti - sitä mahdollisuutta ei edes ajatella! Oma teoria on se, että on ollut megaluokan virhe poistaan neuvoloista kätilöt ja korvata heidät terveydenhoitajilla. Mutta niin vaan meitä on täällä joukko "kaikki on hyvin ja normaalisti" -odottajia, joiden kiputuntemuksia ("kohtu vaan kasvaa"), vuotoja ("valkovuodon rakenne muuttuu) jne on vähtelty ja tulkittu normaaleiksi, vaikka täällä onkin sitten tylysti todettu, että sulla on supistuksia ja kattos vaan, sulta on vettäkin tullut ihan kiitettävästi pois!


Mutta hyviä vointeja teille ja olkaa hyvät ihmiset tiukkoja ja tarkkoja, että jos yhtään on huolta, teidät tutkitaan! Parempi käydä turhaan kuin että jotain käy....


Vadelmaunelma & Tiitäiset rv 24+3
 
Tirlittan, ihana kuulla, että olo on nyt parempi =). Muista ottaa nyt todella rauhallisesti, jotta olo pysyisi jatkossakin hyvänä!

Vadelmaunelma, hirmuinen tilanne sulla... Tuo liikkumiskielto sairaalaolosuhteissa yhdistettynä epävarmuuteen tulevasta on kyllä ihan hanurista - ei ollenkaan ihme, että se kiristää pinnan äärimmilleen : /... Varsinkin kun ajattelee kaikkea sitä hyssyttelyä, jonka kohteeksi jouduit, kun valitit todellisia vaivoja. Olen ihan samaa mieltä, ettei terveydenhoitajien paikka ole neuvolassa... Ainoa onni onnettomuudessa on se, ettei sinulla ja vauvoilla ole nyt ihan välitöntä hätää. Me kaikki toivotaan todella, että tilanne pysyisi rauhallisena! Muista, että jokainen viikko on kotiin päin, ja pian oletkin jo melko turvallisilla viikoilla. Iso halaus ja paljon jaksamisia!! :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Vadelmaunelma, huh helpotus, että vauvoilla kaikki hyvin, mä ehin jo pelätä vaikka mitä. En ihmettele, että on katkera olo ja pelottaa, tosi ikävä tilanne kaikin puolin.. Rohkeutta ja voimia sulle!

Ja tirlittan hyvä että sulla tilanne helpottanu!
 
Vadelmaunelma, teillä on nyt raskas tilanne ja ei ole mikään ihme, että katkeruus valtaa mielen ja pinna on kireällä. Yritä jaksaa, vaikka päivät ja viikot tuntuvat varmasti matelevan. Olet ajatuksissa!
Oli todella helpottavaa lukea, että vauvat voivat edelleen hyvin ja sekinhän on todella hyvä uutinen, että kohdunkaula ei ole lyhentynyt supistuksista huolimatta.

Se, että neuvola vähätteli oireitasi, on vakava asia.
Voisitko laatia asiasta kirjeen/ jonkinlaisen ilmoituksen, jotta asia ei jäisi huomiotta. Siellä sairaalassa varmasti osaavat neuvoa, että onko jotain valmista kaavaketta, jonka avulla voisit asiasta tehdä ilmoituksen. Mielestäni tuo on hoitovirhe, kun oireesi on jätetty tutkimatta.

Voimia!
 
Heippa!

Nostelenpa meidän ketjua ettei vaivuta ihan pohjille asti. Mut sitähän sanotaan että "no news is good news" joten varmaan kaikilla on aika tasaista kummunkasvatusta (?)

Onko Vadelmaunelmalla tilannepäivitystä? Täällä mietin kovasti miten siellä jaksellaan. Niinkuin kaikki onkin jo sanoneet, niin kyllä ihan kuka tahansa olisi katkera tuossa tilanteessa ja jos muuta väittää niin ei vaan tiedä millaista on pelätä toisten hengen edestä. Ne jotka saa kaiken helpolla ei tiedä millaista on elää epävarmuudessa saako koskaan pienoisia syliinsä, mutta valitettavasti me täällä on se koettu jo kerran. Epäreilua on että se pitää kokea nyt taas uudestaan eikä saa vain nauttia raskaudesta. Mutta pääasia on että nyt kaikki on suht hyvin ja toivottavasti ei tarvitse synnyttää tiitiäisiä vielä moneen viikkoon! Jokainen päivä on jo pieni voitto eikö niin.

Tirlittan mites sun supparit? Toivottavasti on rauhoittuneet!

ON: "Kuukautiskivut" jatkuu ja melkein joka päivä supistelee useita kertoja mutta ei onneksi kipeästi. Paikkoja seuraillaan, etteivät lähde salakavalasti aukeamaan. Päätin olla huolehtimatta ja uskoa että kaikki menee hyvin. Toisinaan onnistuu paremmin kuin toisinaan... Muuten ei kuulu oikeastaan mitään erityistä, pumpulat kasvavat kohisten (viime viikolla arviot 720g ja 760g) ja massu (sekä ikävä kyllä myös takamus) samassa tahdissa :p

Ootteko muut jo hommanneet vauvatavaroita? Meillä tuli yhdessä viikonlopussa hommattua vaunut, turvakaukalot ja 4 muovikassia käytettyjä vaatteita. Niin 30 vuotta vanha hoitopöytäkin ilmestyi meidän yhteen huoneen nurkkaan nököttämään. Vähän hirvitti kun olin ajatellut että ei vielä hetkeen tehdä hankintoja, kun ei voi koskaan tietää jos jotain sattuu mut meni sit toisin. Onneksi osa saatiin mun vanhemmille jemmaan kunnes tarvitaan, niin ei tartte niitä väistellä täällä pienehkössä kämpässä sitten montaa kuukautta.

Hyviä vointeja! Ihanaa kun on saatu muutama aurinkoinen päivä, piristää kummasti!

-Lumipuu ja pumpulat rv 25+1
 
Täällä pärjäillään ihan ok, kun vain malttaa ottaa rauhallisesti. Helposti kyllä tulee supistuksia, jos yhtään innostun enemmän puuhailemaan.

Hankinnoista.
Meillä kun on tuo 13 kk ikäinen esikoinen, niin luonnollisesti juuri ei tarvitse hankintoja vauvaa varten tehdä, kun kaikki vauvatavarat on tallessa.
Sisarusrattaat ja toinen sänky on oikeastaan ainoat hankintalistalla. Niin ja pari tuttia ja varalle tuttipullo ja korviketta.
Rattaat on jo valittu, mutta käydään ostamassa ne vasta myöhemmin, kun niitä tuntui olevan jatkuvasti varastossa. Päädyttiin Carenan Double Swing rattaisiin. Netistä katsellen olin jo oikeastaan päätymässä Brion tuplavaunuihin, mutta liikkeessä selvisi, että niissä oli tosi ahtaat istumatilat. Vaikka Carenoissa on leveämpi tila lapsille, niin silti rattaat on kokonaisuudessa kapeammat, kun renkaat on rattaiden alla, eikä sivuilla kuten Briossa. Carenat oli myös yllättävän tukevan tuntuiset työntää, mikä on tärkeää, kun asumme maalla ja lenkit tulee tehtyä sorateillä.
Mihin malleihin te kaksosten odottajat olette päätymässä?

Esikoiselle ostettiin viime viikolla isojen tyttöjen sänky. Muuramen jatkettava Jolla-sänky. Ensin hän harjoitteli muutaman päivän siihen kiipeämistä ja alas tulemista. Se sujuu jo hienosti, joten päiväunia hän on jo sängyssä nukkunut. Yöt on ollut edelleen pinnasängyssä. Jos hän ei ole vielä valmis luopumaan pinnasängystä, kun vauva syntyy, niin ajattelin yrittää lainata jostain kehdon vauvan ensimmäisiksi kuukausiksi.

Pinnasänky on meillä sellainen, että toisen laidan saa laskettua alas. Se ei laskeudu millään pikasysteemillä, vaan ihan ruuvimeisselin avulla. Kun vauva oli pieni, niin oli tosi kätevää, kun laita oli alhaalla ja pinnasängyn laittoi kuin telakaksi oman sängyn kylkeen. Ei tarvinnut nousta ylös, eikä pujottaa kättään pinnojen välistä, jos rauhoitteli vauvaa yöllä silittämällä tai laittoi tuttia suuhun.

Kaikille hyvää vointia!
Kirjoitelkaahan kuulumisia!
Vadelmaunelmalla erityistervehdys!

Tirlittan ja Viiperöinen rv 23+4
 
Meillä on hankittuna vasta vaunut ja vaatteita. Ensi viikolla ajattelin mennä hakemaan ikeasta vaatekaapin ja lipaston vauvalle. Saisi laitettua tarvikkeita paikoilleen, nyt voi varmaan jo alkaa hankkimaan muutakin kuin potkuhousuja ja nuttuja.

Äitiyspakkaus oli aika kiva, tykkäsin siitä toppapuvusta kovasti ja makuupussikin oli nätti.

Vauveli voi hyvin ja on aika sähäkkä liikkeissään. Käveleminen on aika hankalaa kun kaverin pää on ihan alhaalla. Ensi viikolla lääkäri tarkistaa että paikat on kunnolla kiinni ja että kaikki on niin kuin näillä viikoilla kuuluukin. Neuvolan täti oli sitä mieltä että on parempi että lääkäri katsoo kunnolla.

Toivottavasti kaikki on hyvin vadelmaunelmalla ja pikkuisilla. Ja tietysti muillekin odottojille kaikkea hyvää:)
 
tirlittan mie katoin kans noita carenan double swingejä mut niissä ei saa lasten kasvoja työntäjään päin joten siihen tyssäs...pakko on tuplat hankkai vaikka keksimmäinen onkin jo 2 ja puol sillo,mut ei onnistu lenkkeilyt koirien kans muuten...briolla ja emmaljungalla oli muutamat kivat mut hintaki on sit jo tuplasti carenat,,,täytyy yrittää käytettynä löytää..vaan onneks tässä ei oo kiire viel :D muita hankintoja meidän ei juurikaan tarvi tehdä kun on kehdot ja pinnikset tallella jne :)

Mammy&mato 12+1
 
Onneksi muutkin on jo hommanneet vaikka mitä, en ollutkaan outo ja liian aikaisessa :)

Tirlittan Me ostettiin teutonian team cosmot (Saatiin vika 2010-malli alella) kun niissä oli eniten istumatilaa ja vaunukopat on aika lailla pidemmät kuin monilla muilla. Pyörät oli kanssa yksi kriteeri, näissä oli kennopyörät ja etupyörät oli (vähän) isommat kuin esim. emmaljungassa. Huonona puolena ne on ihan älyttömän isot ja painavat...

Carenat oli yksi vaihtoehto, mut ei päädytty niihin kun mulla on joku päähänpinttymä että haluan vaunukopat "työntäjään päin". Luulen et ne sopii eri ikäisille paremmin kuin kaksosille kun isompi lapsi varmaan haluaa jo ehkä katsella maisemia? Me varmaan ostetaan myöhemmin vielä jotkun toiset (tod.näk babyweltit kun tosi sippoiset ja paljon edullisemmat kuin carenat ja tulee vähään käyttöön) sitten autoilukärryiksi koska noi teutoniat on tosiaan niin raskaat et niitä ei huvikseen takakonttiin nostele... Babywelteissä on sama juttu, et lapset on aina "nenä menosuuntaan". Tai sitten suorilta kevyet matkarattaat jos vaan löytyisi jotkut isopyöräiset tuplamallit jostain. (vinkkejä vastaanotetaan, kaikissa mitä oon nähnyt on niin pienet pyörät et ulkona talvella on ihan turha kuvitella pääsevänsä eteenpäin).

Vitsi mun pitäis laittaa menemään ne kelan paperit...mutku ei jaksais sitä laskemista onko nyt tulot kaikkien kertoimien mukaan kasvaneet sitten tarpeeksi vai ei... Onko joku hakenut viimeisen puolen vuoden tulojen mukaan?

Hoi Vattuu miten sujuu? Täällä kaikki pidetään niin peukkuja ja odotellaan kuulumisia!
 
Carenan double swingeissä kova vauvankoppa tulee kyllä kasvot työntäjään päin.
Totta, että rattaissa istuva on aina kasvot menosuuntaan. Mietin tuota itsekin, mutta tulin siihen tulokseen, että jospa isompi jo viihtyisi maisemia katsellen ja sitten kun vauvakin siirtyy pois kopasta, niin isommasta sisaruksesta lienee turvaa ja viihtyvät yhdessä kasvot menosuuntaan.
Vai onko sitten niin, että jos laittaa kaksi kovaa vaununkoppaa, niin ne ei tule kasvot työntäjään päin?
Täytyy kyllä vielä katsoa noita Teutonioita netistä. Vaunuliikkeessä ei täällä niitä ollut.
Briolla on vain se yksi malli, oliko se double wave, ja siihen tosiaan sovitin taaperoa kaupassa ja neiti täytti kyllä toppahaalarit päällä istumaosan kokonaan. Vieressä oleva pehmyt vaununkoppa meni reunasta kasaan. Briossa ne istumaosat on ihan vierekkäin, ei minkäälaista pientä väliseinää kuten Carenoissa.
Ja pitää nuo Emmaljungatkin vielä katsastaa. Jostain syystä ohitin ne kaupassa ilman sen tarkempaa tutkimista. Ne taisi näyttää niin vastaavilta kuin Briot, jotka olin siinä vaiheessa jo hylännyt.
Ja pitää katsoa nuo babyweltitkin vielä....
Mukava vaihtaa mielipiteitä teidän kanssa! Vaihtoehtoja ei tosiaan ole kovin paljoa.
Nyt siis on esikoisella ollut käytössä Briot, joista ollaan tykätty tosi paljon.

Lumipuu, minä hain esikoista odottaessa äitiyspäivärahaa viimeisen 6 kk tulojen mukaan. Sitä ei kuitenkaan myönnetty, sillä Kelan laskelmien mukaan tulot eivät olleet nousseet ihan sitä vaadittua 20 prosenttia. Tuosta päätellen, voit siis hakea tuen määräytymisperusteeksi tuota viimeisintä puolta vuotta, vaikka et ihan varma olisikaan täyttyykö ehto, sillä kyllä Kela sen laskee tarkasti puolestasi =)
 
Kelan hakemuksista vielä: Nuo kaikki äitiys-hakemukset voi tehdä netin kautta ja minusta se on niin paljon kätevämpää kuin paperien täyttäminen, kun kone heti ilmoittaa, jos joku kohta on puutteellisesti täytetty.
Lisäksi netistä voi sitten seurata milloin hakemus on käsitelty.
 
Pitkästä aikaa heippa kaikille! Kiva että tekstiä on tullut kun on ollut lukemisessakin taukoa jonkin aikaa. Ollaan lomailtu Thaimaassa miehen kanssa ”viimeistä kertaa” ja sitten on muuten vaan ollut tosi kiire viime aikoina.
Kiitos paljon Scrap vaunuvinkeistä ja Tirlittan tarvikelistasta. Olen nyt keskellä tuota vaunuhelvettiä ja rehellisesti sanoen meinaa pää hajota… Perehtyminen asiaan mistä ei mitään tiedä on jo itsessään vaikeaa plus että valikoimat ovat niin laajat ja vielä kun ei omaa käyttöä osaa hirveästi etukäteen ennustella... No jotain merkkejä mitkä kiinnostaa olen jollain tasolla listannut eli Teutonia, Gesslein ja Britax ovat tämän hetken suosikkeja. Emmaljungat olen hylännyt koska ovat aika isokokoisia eivätkä taida mahtua meidän suht pieneen tavaratilaan. Tällä hetkellä on myös voitolla pehmeä kantokoppa ja ilmakennopyörät joista etupyörät pienet.
Muita tarvikkeita ei olla vielä ostettu eikä edes katsottu, turvakaukalo ostetaan todennäköisesti Britaxin BabySafe Plus mutta muuten on vielä mietintä kesken. Kirpparilta olen jonkin verran ostanut 50-56cm vaatteita. Pinnasänkyä ajatuksena vielä toistaiseksi vastustan kun ne kaikki on niin isoja että makkarin koon suhteen tulee ongelma. Mutta tuskin kehto tai mikään muukaan pesä kauan voi olla nukkumapaikkana että kai se pinnis pitää ostaa ja tunkea sinne makkariin jotenkin.
Omaa napaa sen verran että vointi on edelleen täällä onneksi suht hyvä. Pientä ongelmaa on aiheuttanut Scrapin tavoin alhainen verenpaine (95 /52) ja hemoglobiinin lasku (135-->110) ja neuvolatädin mukaan näistä aiheutuu mun vähäinen väsymys. Painoa ei ole onneksi tullut montaakaan kiloa lisää joten maha ei vielä liikoja vaivaa. Edelleen sellainen olo että jos ei pieni liikkuisi masussa ahkerasti niin ei tietäisi että olisi raskaana.

Rakenneultrassa vajaa kuukausi sitten meillä oli kaikki hyvin mutta pikkuinen piilotteli itseään ;) Halusin tietää sukupuolen joten mentiin rakenneultran jälkeen yksityiselle vielä ultraan ja siellä näkyi että pieni prinsessa olisi tulossa.:heart:

Kelan papereita täälläkin täytelty netissä ja pieleen meni ekalla kerralla ;) Täytin lappuun väärin työnantajan maksaman palkan pituuden. Mä yritän myös tuon viimeisen 6kk perusteella äitiysrahan maksua ja luotan että Kela kyllä laskee ne ettei mun tarvi ;)

Oletteko muuten huomanneet vielä raskausarpia itsellänne? Mä en vielä ole ja toivottavasti pysyvät poissa, olen yrittänyt ahkerasti iltaisin rasvailla Weledan öljyllä mutta ei kyllä yhtään ole mun suosikki, kuivaa niin hitaasti että ei meinaa pinna riittää ;)

Vadelmaunelmalle erityistsempitykset :) ja muillekin tietty hyvää odottelun jatkoa. Huima ajatus että ei montaakaan kuukautta enää ole odotusta jäljellä… :)
Nelli ja Kultahippu 23+4
 
Mukavaa kun täällä taas löytyy kuulumisia :) ..eikä huonoja kuulumisia vaan tällaisia mukavia vauvanodotuspuuhastelukuulumisia :)

Meillä edelleen hankinnat tekemättä. Vähän on vaunuasiaa mietiskelty, mutta ei paneuduttu vielä kovin tarkkaan. Mutta todennäköisesti halutaan yhdistelmävaunut, jotka soveltuis hyvin tuonne lenkkipoluillekin eli kunnon renkaat, mutta ei sitten toisaalta liian kookkaat vaunut, kun säilytystilaa on niin vähän. Ja mä haluan ehdottomasti niin päin, että lapsen kasvot sekä vaunukopan että rattaiden aikana on työntäjää kohti.
Me saadaan pinnasänky, jossa mun mieskin on aikoinaan nukkunut :) Käydään se hakemassa tuossa n kuukauden kuluttua, joten ehkä niillä paikkeilla tehdään sitten muitakin hankintoja. Iso kysymys meillä on hoitopöydän suhteen. Jokin hoitotaso tarvitaan sekä tilaa vauvan vaatteille. Varsinaiset hoitopöydät on useimmat vähän liian isoja tilaan nähden, eikä ne oikein ulkonäöltäkään miellytä. Kaikista mieluiten haluaisin jonkun kauniin vanhan lipaston, johon sais joko päälle erillisen hoitotason tai sitten nikkaroitua siihen jatkopalan, että se olis riittävän syvä hoitopöydäks. Ei vaan oo ihan helppoa löytää sellaista, jossa olis sopiva korkeus, leveys ja syvyys ja vielä hinta kohillaan.. Voipi olla että aika loppuu kesken ja pitää turvautua johonkin ikean kalusteeseen..

Mä oon voinu hyvin, mutta toisin kuin Nellillä mulla on jo melkoinen maha.. En oo omasta mielestäni muuten erityisesti lihonu, mutta vauvamaha on tosiaan aika komia. Saa nähä, mitä se tulee toukokuussa olemaan.. ja että kuinka kömpelöks tuun. Raskausarpia ei kuitenkaan oo tullu. Mä taas rakastan tuota öljyä, ja varsinkin kun siitä on tullu meillä sellanen mukava rituaali, että mä vaan makoilen ja mies mut öljyää ;)

Ens viikolla lääkärineuvola, jee, miten mä odotankin niin innolla näitä kaikkia aikoja. Ihana kuulla miten vauva voi. Tiiättekö te muuten, että missä vaiheessa nuo neuvolakäynnit tihentyy, kun nyt on ollu vielä harvakseltaan max kuukauden välein?

Mullakin lähti vasta tänään kelan hakemukset. Saas nähdä milloin sen pakkauksen sitten saa :)

Joku jossain vaiheessa kyseli nimipohdinnoista. Meillä on ollu yks tytön nimi mielessä jo vuosia. Tosin ei tietysti sitä olla päätetty, mutta edelleen siitä tykätään ja se on vahvimpana ehdokkaana, jos tulee tyttö. Pojan nimi on ollu vähän vaikeempi, mutta pari viikkoa sitten ihan yllättäen tuli mieleen yks nimi, johon molemmat tykästyttiin. Toiset nimet meillä tulee suvun perintönä, joten niitä ei oo tarvinnu oikeestaan ees pähkäillä.

Tsemppiä kaikille ja multakin Vatulle oikein erityistsempit!!

kielo 25+5
..ja mä huomaan edelleenkin pyörittäväni päätä hämmästyksestä, että minä mietin näitä asioita.. vaikka vauva ilmoittelee itestään usein, tuntuu niin uskomattomalta, että se on meidän. Varmaan tiiätte tunteen.. Voi kyllä sitä on niin kiitollinen.
 
Kielovanamo, toihan olikin hyvä idea että mies hoitaa öljyn levityksen niin siihen puuhaan saa vähän jotain extraakin ;)

Mulla neuvolatäti sanoi että nyt on helmikuun lopulla neuvola-aika ja siitä eteenpäin alkaa olla kahden viikon välein. Kuulostaa ainakin nyt vähän turhalta käydä siellä niin usein jos ei mitään vaivoja ole mutta kai ne tietää paremmin...

Hoitopöytä-ongelmaa on myös täällä. Olemme päätymässä joko pesukoneen päälle laitettavaan irtonaiseen hoito-alustaan tai sitten mahdollisimman pieneen ja yksinkertaiseen hoitopöytään joka tulee kylppäriin. Mä haluan sen ehdottomasti kylppäriin, en usko että olisi toimiva ratkaisu pitää jossain muussa huoneessa jos tarvii sitten vessaan lapsi viedä kuitenkin pesulle.

Kielo, mulla on niin samat fiilikset että edelleen päivittäin ihmettelen että meille on tulossa vauva... Luulen olevani niitä ihmisiä ketkä vasta vauvan syliin saatuaan ymmärtävät mitä on tapahtunut ;) En vaan jotenkin pysty yhtään kuvittelemaan että millaista se sitten on kun onkin kahden sijasta kolme. Ja se sama hassu onnellisuus tästä niin toivotusta lapsesta kulkee edelleen mukana, ei mene päivää etteikö olisi kiitollinen siitä mitä meille on annettu. Ehkä viime aikoina olen jotenkinvielä normaalia enemmän tuntenut kiitollisuutta omasta tilanteestani kun yksi läheinen ystäväni joka on vuosikausia ollut lapsettomuushoidoissa joutui kokemaan ehkä sen viimeisen pettymyksen. Näillä näkymin heidän hoitonsa on tullut tien päähän :( Tuntuu tosi pahalta siksi että itselle annetaan onni ja samaan aikaan sellaiselta ketä sen todella myös ansaitsisi ei saa kokea tätä samaa onnea... Mutta elämä vaan on joskus tätä, ei niin reilua.

Nelli ja Kultahippu 23+5
 
Moikka taas!
Kiva kuulla, että Vadelmaunelmalla ja Tirlittanilla olo on vähän tasaantunut. :) Vadelmaunelma, on täysin ymmärrettävää, että katkeruus nousee pintaan teidän tilanteessa, varsinkin kun huoli on jäänyt neuvolassa huomiotta.
Hankinnoista sen verran, että meillä on vain muutamia vaatteita ostettu alennusmyynneistä, mutta muuten kaikki on suunnittelun asteella. Rattaat on päätetty, ne tulee olemaan Emmaljungan Nitro City malliset ja turvakaukalo Britaxia. Nelli Nuo Nitro cityt ovat muuten tosi pienet, todella kapeat ja menee myös pieneen tilaan autoon. Mikä mahtavinta, saadaan ne nyt ihan vierestä kun parin sadan metrin päähän avautui vauvatarvikeliike. Nyt odottelen, että mies palaisi reissultaan viikon päästä, että päästään yhdessä ostoksille. :) Vähän jo kävin hypistelemässä imetystyynyjä ja hoitoalustoja, mutta varmaan ne kannattaa kaikki ottaa kerralla niin ehkä saa vähän tingattua alennusta samalla.
Täällä myös yksi joka kokee epäuskoista onnea! Ihanaa kun vatsa on kasvanut kunnon vauvamasuksi, niin tuntuu jo todelliselta. Tänään oli lääkärineuvola, jossa todettiin sokerirasitustulokset hyviksi ja muutenkaan ei ollut mitään ihmeellistä. Rautaa pitäisi ruveta ottamaan joka toinen päivä, Hb oli 114 eli ei vielä kauhean matalalla. SF mitta jatkaa keski- ja yläkäyrän välillä eli mitta oli 26 cm. Toivottavasti se ei tarkoita, että poitsu tosiaan tavoittelee sitä 4 kg mittaa.
Kävin eilen katsomassa ystäväni 2 viikkoa vanhaa prinsessa ja voi jestas, että sen kokoinen on pieni! Tuntui ihan hullulta ottaa vauva syliin ja miettiä, että kolmen kuukauden päästä pitäisi pystyä hoitamaan saman kokoista kääröä. Aika pelottavaakin toisaalta, kun siitä on tosiaan aika kauan kun on edes nähnyt tuon kokoista vauvaa.

Hyvää vointia kaikille!
Sanasa & Toukotiuku 27+2
 
Hei!
Laitanpa lyhyesti omia kuulumisia.
Mulla oli maanantaina ensimmäinen seurantakäynti synnytyssairaalan poliklinikalla. Seuraavat tätä raskautta tarkemmin esikoisen ennenaikaisuuden vuoksi (syntyi rv 34+3).
Kaikki oli ok. Kohdunkaulaa oli jäljellä 3 cm ja paikat oli kiinni.
Istukka ei ollut kiinni kohdunsuulla, vaikka alhaalla onkin, joten se ei estä alatiesynnytystä. Rakenneultrassa minua varoiteltiin, että istukan paikkaa pitää seurata loppuraskaudesta.
Tästä lähtien minulla on poliklinikalla kontrolli kahden viikon välein. Lääkäri suhtautui vakavasti supistuksiini ja sanoikin, että joko lepään kotona tai sitten lepään sairaalassa. Yritän levätä kotona!
Minulle jäi käynnistä hyvä mieli, sillä lääkäri todella keskittyi asiaan ja kyseli tarkkaan kaikenlaista ja jutteli hyvin selkeästi jatkon suunnitelmista. Ennenaikaista synnytystä pidetään kohdallani aika suurena todennäköisyytenä. Toivon todella, että päästään kuitenkin vielä monta monta viikkoa eteenpäin.
Saan edelleen supistuksia hyvin herkästi. On henkisesti raskasta olla tekemättä juuri mitään, vaikka ymmärränkin miten tärkeää se on. Ja vaikeaakin se on, kun on tuo 13 kk ikäinen esikoinen hoidettavana. Teen kuitenkin parhaani. Ja mies, appivanhemmat ja omat vanhemmat ovat apuna ja tukena.

Voikaa hyvin!
 
Moi taas pitkästä aikaa! Mukavaa, että palstalla on enimmäkseen mukavia ja leppoisia kuulumisia porukoilla. Vadelmaunelman kuulumisia täälläkin odotellaan. Olen samaa mieltä kuin muutkin, että katkeruuden tunteesi ovat täysin ymmärrettäviä ja oikeutettuja. Toivottavasti kaikki olisi sinulla ja vauvoilla hyvin!

Hankintoja on tehty, erityisesti vaatehankintoja. Tuntuu, että pojalle on vaatteita riittämiin ekaksi vuodeksi jo kassit täynnä. Vauvan tuleva huone on tällä hetkellä melkoinen varastohuone, ja nyt urakkana olisikin tyhjentää se kamoista, niin pääsisi sitten tekemään pesää vauvalle.

Lyhyesti omaa napaa: pari viikkoa sitten käytiin myös 4D:ssä ja siellä edelleen kaikki näytti hyvältä, ihania kuvia saatiin ja olen jo skannannut niitä ja laittanut työkoneen näytölle. Olen ihan jo rakastunut siihen pikkupoikaan :) Viime viikolla oli neuvola, jossa nyt ei mitään uutta oikeastaan. Paino on edelleen samoissa lukemissa kuin plussatessa, mutta maha on kyllä kasvanut komeasti.

Nyt olen ihan STRESSINÄ siitä, kun tällä viikolla on tuolta alapäästä huljahdellut jotain nestettä muutamaan otteeseen niin, että olen oikein pelästynyt kun olen tuntenut lorahduksen. No, se on ollut ihan juoksevaa ja värittömän oloista. Eilisestä asti olen miettinyt, että mitä jos se onkin lapsivettä, eikä vaan juoksevaa valkovuotoa. Mistä pirusta senkin tietää. Tänään soitin sitten aamulla suoraan Jorviin ja kyselin vähän neuvoa, että kannattaisiko tulla tsekkauttaan. Kätilö neuvoi tekemään alapään pesun ja kuivauksen ja sen jälkeen laittamaan pikkuhousunsuojan päälle valkoista talouspaperia ja seuraamaan, minkälaista nestettä tulee. Jos on ihan kirkasta, niin kannattaa tulla näyttämään. Jos limaista, niin on tod. näk. valkovuotoa. No, tein työtä käskettyä ja kyllä se tosi väritöntä ja juoksevaa on, mutta kyllä paperista voi erottaa aavistuksen verran sellaista valkeaa tahmaa, eli kai se sitten valkovuotoa vaan on. Anyway, musta tuntuu että huomenna käyn kuitenkin Jorvissa tsekkauttamassa tilanteen, ihan oman mielenrauhani vuoksi. Olenkin päässyt tosi helpolla mielestäni koko raskauden, eikä mitään etukäteen pelättyjä paniikkeja ole juuri tullut, mutta nyt on inha olo, kun pelkää sitä että tää kauan toivottu ihanuus voikin olla uhattuna.

Onko teillä muilla ollut havaittavissa valkovuodon runsastumista ja rakenteen muuttumista vetisemmäksi ja juoksevammaksi? Netistä olen lukenut, että ilmeisesti se on aika yleistä, joten toivotaan parasta, että olisi vain sitä.

Tsemppiä nyt Tirlittanille ja muillekin suppareiden kanssa painiville. Koettakaa jaksaa levätä! Ja mukavaa viikonloppua kaikille ketjulaisille. Mä taidan nyt mennä nukkumaan!

Scrap 24 +2
 
Hei täältäkin pitkästä aikaa! On ollut ihan mahdoton kiire töissä, ja matkojakin sinne tänne. Vielä olen jaksanut porhaltaa, mutta saas nähdä kauanko. On sellainen tunne, että jossakin vaiheessa tämä kiitäminen tulee loppumaan kuin kanan lento :D

Ihana, kun suurimmalla osalla meistä kuulostaa menevän hyvin! Vadelmaunelman uutisia kaipailisin minäkin... mutta onneksi Tirlittanin tilanne on hieman tasaantunut. Toivotaan, että supparit pysyvät kurissa ja vauva mahdollisimman pitkään sisällä!

Scrap, minullakin on ollut tuota vetistä vuotoa selkeästi enenevässä määrin. Täältä Englannista saa Amniosense -nimisiä pikkuhousunsuojia, joilla voi itse testata, onko kyseessä vaaraton vuoto vai lapsivesi. Olisikohan niitä saatavilla Suomestakin? No, ainakin varmasti netistä saa tilaamalla.

Minäkin kävin muuten 4D:ssä pari päivää sitten, ja olin aivan myyty :heart:. Se oli ensimmäinen kerta, kun näin vauvan kasvot, ja kasvot näkyivätkin todella selvästi. Vauva näytti ihan aidolta vauvalta pulleine poskineen, vaikka on vasta 1300 grammainen... Jotenkin lapsen saaminen tuntuu nyt paljon konkreettisemmalta, kun on nähnyt vatsassa myllertävästä otuksesta muutakin kuin lattean profiilikuvan.

Kävin tuossa 4D:ssä Suomessa, jossa tehtiin myös ensimmäinen sisätutkimus. Englannissa kun niitä ei harrasteta ollenkaan infektiovaaran takia, ja hurjinta on se, ettei synnytystapa-arviotakaan tehdä. Mietinkin vielä, olisiko turvallisempaa tulla Suomeen synnyttämään... Ongelmana on vain, että joutuisin oleskelemaan vanhempien luona pahimmassa tapauksessa viikkokaupalla eikä mies ehkä ehtisi mukaan. Joten koetan vielä tutkia Englannin tilannetta. Jotenkin (kuten Kielovanamokin tuossa totesi) koko raskaus tuntuu edelleen niin ihmeellisen kallisarvoiselta onnenpotkulta, etten haluaisi ottaa mitään riskejä.

Lueskelin tuossa hieman kateellisena miten loistavasti monet ovat jo varustautuneet vauvan tuloon. Minulla on vain muutama potkupuku hankittuna - kaikki muu vielä puuttuu! Tosin se johtuu osittain siitä, että saatamme vielä vaihtaa asuntoa ennen synnytystä, joten ostaisin tavarat mieluiten uuteen paikkaan. Toisaalta taas ei ole kovin fiksua jättää hankintoja viime tippaan.

Hyviä oloja kaikille ja ihanaa viikonloppua!

wabisabi 28+3
 
No niin....Olen ollut kotona jo puolisentoista viikkoa, mutta siis täysvuodelevossa. Ja "kytättävänä" eli labroissa juoksen useamman kerran viikossa ja kontrollikäyntejä sairaalaan on viikottain. Lapsiveden havaitseminen on oikeaa salapoliisityötä. On oikeasti tosi vaikea sanoa, mikä on lapsivettä ja mikä valkovuotoa. Ja se on vaikeaa jopa kätilöille ja lääkäreille toisinaan. Mulla esim. maanantaina tehtiin sisätutkimus ja lääkäri totesi, että näyttää valkovuodolta. No, prom-testi kuitenkin paljasti, että kyseessä myös lapsivesi. Ultrassa molemmilla vauvoilla vettä kuitenkin normaalisti, joskin toisella vauvalla on silmämääräisesti arvioituna hieman vähemmän.

Tilanne kuitenkin siis toistaiseksi tasainen. Menen jo viikonloppuna taas uusiin labroihin, koska ei haluta ottaa riskiä, että alkaa joku infektio tuolla jyllätä ja sehän on siis hyvin vakava asia vauvoille. Eli Scrap jos meet sinne Jorviin, niin vaadi tekemään prom-testi. Se on helppo ja halpa keino varmistua asiasta. Kun olin osastolla siellä oli myös tilanteita, joissa joillakin äideillä vuodon arvioitiin ulkonäön perusteella olevan lapsivettä, mutta prom-testi olikin negatiivinen. Yksi lääkäri sanoi, että multa ilmeisesti tihkuu tällä hetkellä niin hitaasti ja harvakseltaan, että sitä on hyvin vaikea todeta pelkkää vuotoa tarkkailemalla. Tosin tällä viikolla onnistuin siinä itsekin, kun tiistaina pyyhittäessä oli kirkasta limaa, joka hyvin hyvin hennosti vaaleanpunaista ja osastolta todettiin, että nyt kyseessä ainakin oli lapsivesi. Kävin ylimääräisessä ultrassa ja masussa kaikki hyvin. Mielestäni ei ole yhtään turhan hysteeristä pyytää prom -testiä, jos on vetistä vuotoa. Parempi "turhat käynnit" kuin se, että vettä lorisee ja pääsee rauhassa muhimaan jokin infektio. Mutta jos sulla Scrap nyt lapsiveden tihkumista todettaisiin, niin todennäköisesti päädyt iv-antibioottitippaan ja katsovat myös ultralla vedenmäärää.

Wabisabi miten ihmeessä he arvioi kohdunsuun tilanteen? Kun sitähän päitäisi arvioida "käsikopelolla" ja ultralla sisäkautta?!? Pelkkä käsin kokeilu ei käsittääkseni ole luotettava.

Tirlittan Voi sinä kohtalotoverini! Koita lepäillä - kamalaahan tämä makaaminen on, mutta huomattavasti kivempi olla kotona kuin sairaalassa. Onhan sulle neuvottu kait se - ja ehkä muutenkin sen jo tiesit - että jos supistelee kivuliaasti yhtään, pitäisi välittömästi käydä makuulleen? Mulle on sitä teroitettu nyt hirveesti päähän, että jos istun ja tulee semmoinen "menkkajuilintaolo", niin pitkälleen pitää käydä. Muutoin vauva/vauvat kuulemma pääsevät painamaan alapäätä ja paikat avautuu helpommin. Mullakin on noita kivuliaita suppareita ja erityisesti aamuisin on ihan semmoinen olo kun menkat alkaisi! Toistaiseksi kohdunkaula kuitenkin yli 4cm...

Ja hankinnoista: ei edelleenkään olla ostettu mitään. Emme oikein uskalla. Totesin miehellekin, että ei kannata vielä. Ehkä sitten, jos päästään rv 30+ niin sitten ja silloinkaan ei kiire ole, koska jos lapsukaiset syntyisivät, niin eihän ne kotia pääse ihan heti...

Jos jotain kevennystä tähän mun tilanteeseen täytyy jostain nyt yrittää repiä, niin olkoon se seuraava: voitteko kuvitella, sain sairaalassa valitukset siitä, että paino ei nouse riittävästi ;) Siis olen maannut viikkotolkulla kotona ja sairaalassa ja ruokaa on tuotu eteen kuin syöttöporsaalle ja silti painonnousu on ollut liian vähäistä :LOL:

Vadelmaunelma rv 27+0
 
Mukava kuulla, että Vadelmaunelma on päässyt kotiin lepäilemään. On varmasti tosi paljon kivempaa lepäillä laakereillaan kotona kuin sairaalassa. Kiitos muuten vielä noista lapsivesivinkeistä ja rohkaisusta. Vaikka yöllä ja aamulla ei vuotoa ollut havaittavissa, päätettiin silti mennä Jorviin. Tosiaan mieluummin turha käynti kuin jälkikäteen sitten todeta jotain kauheaa. Jotenkin taidan olla sen verran "kiltti" tai jotain, että vähän mietin sitä, että nauraako ne mut ulos sieltä. Tyyliin, että jos saan siellä nyt tylyä kohtelua, niin olis varmaan aika tylsä fiilis sitten aikanaan mennä sinne synnyttämään.

Mutta pelkoni oli onneksi turha senkin asian suhteen. Henkilökunta oli tosi mukavaa ja suhtautui asiallisesti. Ja prom-testi näytti negaa, samoin lääkärin tekemän tutkimuksen mukaan kohdunsuu ja emätin näytti ihan normaalilta ja vuoto tavalliselta valkovuodolta. Pikkuistakin pääsin taas kurkkaamaan kun ultrasivat. Hyvin hän liikkui ja vilkutteli monitorissa. Painoarvio oli 730 g:) Ottivat varmuudeksi myös infektiokokeet ja sain lähetteen mennä pissakokeeseen maanantaiaamuna, niin poissulkevat vielä mahdolliset tulehdukset. Tosin tuskin mitään on, koska ei ole mitään kutina/kirvely tms. oireita, eikä kipuja. Olen tosi tyytyväinen, että tuli mentyä sinne, koska sain mielenrauhan, eikä tarvitse yksin murehtia enää asiaa.

Kiva kuulla myös wabisabin kuulumisia. Varmasti mietityttää tuo synnytyspaikan valinta. Jos tulet Suomeen, niin sitten tarvii lentää kai suht aikaisin eli joudut pahimmassa tapauksessa venaileen täällä synnytystä aika monta viikkoa. Puolensa ja puolensa varmasti kummassakin vaihtoehdossa, mutta onneksi sulla on vielä pari aikaa rauhassa pohtia asiaa. Synnytetäänkö siellä Englannissa yleensä ihan sairaalassa vai onko siellä jotain erityisiä synnytys/äitiysklinikoita? Just luin yhdestä ranskalaisesta äitiyslehdestä, että siellä on synnytyspaikat jaettu kolmeen eri kategoriaan/tasoon ja synnytyspaikka määräytyy jotenkin sitten potentiaalisten riskien mukaan. Jotenkin ymmärsin, että siellä on jotain aika pieniäkin synnytysklinikoita. Suomessahan on suuntaus menossa kohti isojen sairaaloiden synnytysyksiköitä, kun aluesairaaloistakin synnäreitä lopetetaan.

Onko kukaan katsonut TV2:lta Sydänääniä? Aika hurja oli se kotisynnytysmeininki, vaikka kaikki menikin hyvin. En kyllä itse sellaista uskaltaisi.

Scrap 24 + 3
 
Kiitti Sanasa tuosta Emmaljungan NitroCity-vinkistä, ne tosiaan vaikuttavat hyvältä vaihtoehdolta ja pääsivät mun Top3-listalle. Siellä on ennestään Gesslein Future ja Teutonia Fun eli noista kolmesta pitäisi nyt päästä jonkinlaiseen valintaan... Mitä teillä maksaa noi Nitrocityt? Mä katselin myös noita imetystyynyjä, kuulostaa ihan kätevältä mutta onkohan sitten käytännössä tarpeellinen. Plääh, ärsyttää kun ekakertalaisena ei tiedä millaista se käytäntö on niin pitää vaan arpoa, kuunnella muiden erilaisia mielipiteitä ja käyttää mielikuvitusta ;)
Mulla kans tulee tollasia oloja että kun ei oikein uskalla ottaa ihan pientä vauvaa edes syliin eikä ole hetkeen nähnyt niin ajatus siitä että sitä omaa pitäisi osata hoitaa jo muutamien kuukausien päästä, hui kun pelottavaa...

Tirlittan, on kyllä varmaan vaikeaa tuo että pitää levätä ja samaan aikaan kuitenki tekee mieli tehdä normaaleja juttuja ja varsinkin tuo esikoisen hoito-osuus lienee haastavaa. Mutta tosiaan, koita jaksella vaan ottaa rauhallisesti ja keskittyä päivä kerrallaan eteenpäin :)

Scrap, mulla myös on lisääntynyt valkovuoto että kai se on ihan normaalia. Hyvä että menit käymäään sairaalassa ja että kaikki oli hyvin. Mielenrauha on todellakin kaiken a ja o ja jos sen voi välttää tollasella tsekkauskäynnillä niin ehdottomasti kannattaa tehdä se. Se kun olisi ihan kauheaa jos jotain olisi vialla mutta olisi päätynyt jättämään tsekkauskäynnin tekemättä. Ja saapahan ainakin sitten nukkua yönsä rauhassa kun on yksi huoli vähemmän :)

Wabisabi, toi on varmaan niin totta että kun näkee vauvasta selkeämpiä kuvia niin tulee paljon konkreettisempi fiilis masuasukista. Mulla on ainakin vieläkin sellanen vähän epämääräinen fiilis "Hänestä" vaikka tietää että tyttö on tulossa ja se kovasti potkiskelee mutta silti ei jotenkin vieläkään ole tuntunut että mulle on oikeasti tulossa ihan pian vauva. En osaa tarkemmin selittää... Hankinnoista Wabisabi, täällä toinen ketä on toistaiseksi saanut ostettua vaan pari vaatetta eli ollaan sitten paniikkiostoksilla yhdessä ;) Toivottavasti saat synnytyssuunnitelmat selväksi, toi Suomeen tulo varmaan tosiaan on yhtä aikaa positiivinen ja negatiivinen homma että vaikeaa varmaan päättää.

Kiva kuulla Vadelmaunelman kuulumisista. Toivotaan että labroissa ei ilmene mitään hälyttävää!

Jos vaikka aloittaisi siivoamisen tai sitten toinen vaihtoehto on tehdä netissä vaunuvertailua vielä tarkemmin ja tutkailla tarjontaa huutonetissä. Kumpikaan vaihtoehto ei nyt hirveästi houkuttele näin laiskana sunnuntai-aamuna...

Nelli ja Kultahippu 24+6
 
Mukava kuulla kaikkien kuulumisia. Kyllähän tää raskausaika näköjään voi olla niin monenlainen.. Toiset porskuttaa täysillä synnytykseen saakka, kun toisilla on alusta lähtien paljon huolta. Voimia vadelmaunelma ja tirlittan! Ja hyvä Scrap, että kaikki oli hyvin!

Joskus haikailee asumisesta jossain kaukana, mutta täytyy sanoa, ettö kyllähän monella tapaa täällä Suomessa asiat on aika mallillaan. Kuulostaa kyllä erikoiselta, että ei tehdä synnytystapa-arviotakaan siellä Englannissa. Useissa muissa maissahan varmaan enempi on yksityisiä sairaaloita, jotka tietysti maksaa maltaita, mutta vois kuvitella, että palvelukin olis aika yksilöllistä. Yks hyvä ystävä asuu tällä hetkellä Hongkongissa ja siellä kuulemma synnytykset lähes poikkeuksetta hoidetaan sektiolla. Toivottavasti Wabisabi löytyis hyvä ratkaisu ja mieskin pääsisi olemaan lähellä mahdollisimman paljon. Muistelen, että sun mies kävi töissä vielä jossain "kolmannessa maassa". Pystyykö hän pitämään isyyslomaa tms. vapaata? Vaikka mulla on tosi läheiset suhteet oman lapsuudenperheen jäseniin, tällä hetkellä tuntuu siltä, että en kyllä sietäis kovin paljon heidänkään läsnäoloaan heti synnytyksen jälkeen. Jotenkin tällä hetkellä tuntuu, että oma mies on se, kenen kanssa kaksin haluaa sitten olla, eikun siis kolmisin meiän pikkutiitiäisen kanssa tietysti :D

Scrap
, katotiin eilen ylen areenasta noita sydänääniä. Oli tosiaan aika "eksoottinen" tuo kotisynnytys. Vaikka täytyy sanoa, että noin telkkarikuvassa tuntui, että se kävi aika näpsäkästi ja luonnollisesti, niin en todellakaan olis itekään siihen millään muotoa valmis. On kuitenkin paljon mahdollista, että lapsi tai itse tarvii jonkinlaista tehokkaampaa hoitoa synnytyksen aikana tai heti sen jälkeen. Sitä paitsi ite kyllä haluan pyhittää meiän makkarin ihan muihin tarkoituksiin, niin luonnollinen ja kaunis tapahtuma kuin synnytys onkin.. (ja ehkä näin kerrostalo-olosuhteissa on pakko ajatella vähän naapureitakin.. se karjumisen ja kiroilun määrä kun varmaan voi olla jotain aika eläimellistä.. ;)

Me käytiin hakemassa kirjastosta joitakin "vauvakirjoja", kun eräät pienen vauvan vanhemmat sanoivat, että turha kuvitella, että syntymän jälkeen jaksaisi/ehtisi sellaista tehdä. Aloin lukea sellaista kun "Opi kuuntelemaan vauvaasi" (Secrets of the Baby Whisperer), mielenkiintoselta vaikuttaa. Tässä vaiheessa onneks saa vielä olla vanhempana idealisti, joten ehkä siinäkin mielessä nyt on hyvä näitä lukea ja yrittää imeä jotain oppia, kun vielä on uskoa omiin kykyihin ;)

Voimia ja toivottavasti myös iloa odotuksen keskelle!

kielovanamo 27+0
 

Yhteistyössä