<3 TOUKOKUUN TOIVOTUT 9/09 <3

Heips!

Mä kuulun kans näihin Oulun seudun ulkopaikkakuntalaisiin joille kuuluu kai se 2 ultraa. Tässä Oulun eteläpuolella asustelen pienessä kylässä, jonne on paljolti uutta asutusta tullut viimeaikoina. Nyt varmaan jo Oululaiset arvaakin jo että missä. 3.11 mulla on np-ultra OYS:ssa, joten sitä odotellessa. Mulla on muutenkin "tarkempi seuranta" tuolla äippäpolilla kun sairastan epilepsiaa. Eli ultria kertyy enemmänkin kuin se 2, jos nyt loppuun saakka päästään =)
 
niin...tatomira mua kiinnostaa kanssa miksi et khks haluu synnyttää? mä kans siellä ja myös esikon siellä ja ihan hyvä mieli jäi...mitä nyt viimesin kätilö oli p:stä...ihan ammattitaitonen mutta leipiintynyt työhönsä... :|
 
.. mikäli mukaan mahtuu :) Taustaa hieman. Keskenmeno koettu 5/09 eli nyt keväällä. Hormoonihoidoilla molemmat raskaudet (keskenmennyt ja tämä ) saatu aluille. Lapsettomuutta takana sellaiset 1,5vuotta. Kovasti jännitän, että miten tämän raskauden kanssa käy.. :ashamed: Laskettuaika on ilmeisesti 26.5.10. Huomenna olis ensimmäinen varhaisvarhaisultra, sitäkin kovasti jännitän, että näkyykö siellä mitään. Sydänääniä en odota edes näkevän, mutta kovasti toivon, että Hippu on oikeassa paikassa.

Oireina ei tällä hetkellä ole kuin palelu, väsymys, alavatsakivut/nippailut/krampit, alaselkä on myös ajoittain hellänä.

Kertomisesta, Kaksi ystävää tietävät asiasta ja kolmas saa tietää tällä viikolla. Vanhemmille asiasta kerrotaan joskus rv 8-10 tienoilla (mikäli sinne asti päästään).

Onko täällä kellään mietinnässä/jo hankittuna kotidoppleria? :wave:

Varanikki :wave: Alisa.......26.5.10.........................Ensimäinen

Eipä mulla varmaan muuta :D Alisa&Hippu 5+5
 
Cristiina No yksi oli tosiaan tuo imetys, mä kun olin tyksissä oppinut (ja terve järkikin sen sanoo ) että vauvaa imetetään silloin kun sen on nälkä, niin hämeenlinnassa kätilöt sanoivat, että en saa imettää vauvaa kuin 3h välein max 15min/rinta, ja lisäksi joka kerta ENNEN imetystä toivat hoitajat lisämaitoa ja sanoivat, että anna tuo ennenkuin imetät, jos sanoin että en anna, he ottivat vauvan ja veivät sen pois ja syöttivät itse, onneksi sitten tajusin sanoa, että juu juu ja kaadoin lisämaidon viemäriin ja imetin vauvan.
Vauva syntyi perjantain ja lauantain välisenä yönä ja hoitajat ihmetteli että miksi vauva on niin "kärttyinen" ja mä sanoin, et kait se on kun mä en saa sitä imettää (ne oikeasti vei vauvan pois mun luota, etten voinut imettää sitä! ) ja sillä on nälkä, ne sanoi, että multa ei tuu maitoa, totesin siinä et jos nyt kuitenkin punnittais se vauva ja ne oli ihan ihmeissään, et hei "sulta tulee tosi hyvin maitoa, mut kesti kyllä nouseminen tosi kauan" ja silloin elettiin lauantai-iltaa...
Kun sitten sunnuntaina vihdoin sain pitää vauvan vierelläni imetin sitä lapsentahtisesti ja vauva oli tyytyväinen, siitä huolimatta hoitajat kävivät n. puolen tunnin välein varmistamassa, etten vahingossakaan imetä (piti aina raukka repiä rinnasta irti kun ne tuli tarkistamaan ja oven sulkeuduttua imetys jatkui ) Minä ja vauva, etenkin vauva, oltaisiin oltu täysin tyytyväisiä kun olisimme saaneet olla vaan rauhassa tuolta ihme kyttäämiseltä ja säännöstelyltä.

Viereisen pedin äiti sitten taas valitti, että kun hän ei saa apua, vaikka vauva itkee, tuntuu ettei hoitajia kiinnosta ja mua ja vauvaa ne seurasi jatkuvasti. Olisivat kyllä sitä viereistä vauvaa saaneet seurata vähän tarkemmin, sillä se vauva oli todella sairas ja lähtikin TAYSiin vauhdilla kun äiti tarpeeksi kovasti vaati, että hoitajat ottavat hänen huolensa tosissaan. Mut eihän sitä ehdi kun piti kytätä mun imettämistäni.

Jäi niin p*ska maku koko reissusta, että ei enää. Itse synnytys kyllä oli mukava kokemus :)
 
Huomenta!

Alisa, sinuakin vähän jo odottelin.. B) Tervetuloa vaan =)

Ensiksi oma huoli. Mulla on nyt kahtena päivänä ollut puutumista oikean jalan jalkapöydässä :eek: Siis iho tuntuu tunnottomalta tosta päältä. Onkohan joku verenkiertohärö vai peräti veritulppa, moon kauhusta kankeena ja pakko muistaa huomisaamuna mainita kun käyn viemässä verta ( |O ) labraan ja pissiä purkillisen neuvolaan :D

Tämä kunta kun yhdistyi JNS kanssa, niin hulluksi tulee noiden uudistuksien kanssa. Ensinnäkin neuvolan soittoaika on 10-11, aika jollon on esim sairastuneen lapsen/ vauvan kanssa tullut hulluksi jo... Toisekseen mistään ei löydä suoria numeroita mihinkään ja sitten noita kaikenmaaliman kuspurkkeja pitää kuskata KOLMESTI odotuksessa, jokakertasen purkkipissin lisäks |O |O

Päätä juilii, voi pee :/ Ja vettä sataa |O

 
Huomenta ja mukavaa viikon alkua kaikille!

Uusia taas tullut, onnittelut :flower: Erityisesti Alisa84, olet niin ansainnut paikkasi täällä, onnea kovin :hug: :flower:

(.) viikonloppu mennyt mukavasti vapaapäivien merkeissä, ei oikein tännekään ole ehtinyt. Ajoittainen etominen vaivaa, mutta ei läheskään joka päivä. Oikeastaan on tosi hyvä olla, mitä nyt vatsa turpoilee ja vaikeuttaa siten vaatevalintoja :LOL:
Mulla on eka ultra jo ensi viikolla, vitsit miten jännittää.. Sitten jos kaikki on hyvin aletaan kertoa tästä laajemminkin, ei malttais odottaa!

Varanikki Kuulostais toi vaiva ennemmin verenkiertohäiriöltä kuin veritulpalta, käsittääkseni tulppa on tosi kipeä. Mutta kysäse ihmeessä, kurja vaiva.. :hug:

Mutta nyt ei ehdi enempiä, pakko lähtee tekeen vielä hommia ennen töihin menoa..

A-L-M ja mörkö 8+4 :heart:
 
tatomira Ymmärrään kyllä että on jäänyt toi touhu harmittamaan....mä sain osastolla olla ihan itekseni ja hoitajat tuli vaan oikeestaan kerran päivässä käymään ja sit jos kelloo soitti...ja vaikka ensimmäinen oli niin olin kans tosi tyytyväinen etsain olla rauhassa. =) (en olis kyllä kaivannut siihen ketään pyörimään) :LOL:
se on nyt ainakin muuttunut khks että lapset on koko ajan vierihoidossa,eivätkä hoitajat ota vauvaa pois sieltä kun vaan äärimmäisissä tapauksissa.
mulle kans sanottiin tosta imetys hommasta mut syöttelin vauvaa just niin kauan kun söi ja sit nukuttiinkin 4h...mua muutenkin ärsyttää ihan kaikessa se touhu et mennään niin tarkasti ohjeiden mukaan...(myös neuvolassa) ite oon kyl soveltanut ja todennut että se on ihan oikein käyttää omaa päätään myös näissä jutuissa...eli jatkan samalla linjalla =)
mut jos tuonne khks tuut(juodut) synnyttämään niin saatetaan olla samaan aikaan :D
 
mulla on taas sit näitä päiviä ku mikään ei tunnu miltään :ashamed: mie TAHON niitä oireita viimeksikin ei oireita ja kuinka kävi kesken tuli tämä niin ottaa aivoon tahon oksennella ja rinnat niin kipeeksi että ei voi koskee tahon kokea sen enkä tämmöstä että mikään ei tunnu missään.... 12.10 on eks neuvola ja sieläkään ei edes tehdä mitään aijon yrittää pakottaa jos sais lähetteen vaikka varhaisultraan... tää ei tod ole kiva... haluttas vaan koko ajan olla ostelemassa uusia testejä..... anteeksi tämä purkaus :ashamed: :'(
 
Cristiina joo, täytyy nyt katsoa mihin sitä joutuu/pääsee :)

Hitto, eilen mä olin ihan vakuuttunut, et varaan sen varhaisultran, mut en mä taidakaan. Mä nyt oon päättänyt olla varma, että masussa on vauva ja niillä ajatuksilla mennään eteenpäin :)
Oonko mä ihan hullu jos haen kolmannenkin testin ja testaan, kun musta se on niiiiin ihanaa, kun se testiviivakin siihen tulee :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja napsuneiti:
huomenia!!!

Tänä aamuna tuntu ettei mitkään vaatteet enää sovi päälle, paino on noussut JO 2kg, ja kun sitä oli ennenstäänkin jo se +10kg ni ou jee. Eihän se vauvamasu vielä voi alkaa näkyä, eli turvotusta löytyy melko reippaasti. Tai sit tää kokoajan puputtaminen kostautuu. UUaaahhh... Mulla on aina ton painon kanssa ollut taistelua ja tuntuu hankalalta että vaatteet kirraa ja masua ahistaa, kun eikös se vauvamasu pompsahda tonne navan seutuville, tai sen alle ensimmäiseks? Mulla on sellanen pallo jo tosta tisujen alta. No pitää käydä ostamassa joku kiva huppari tms. jonka alta toi pallo ei niin selvästi erotu.


Mullekkin tulee täs ihan alussa painoa ku huononolon vuoksi pakko syödä koko ajan. Pitää vaan sit ku pahoinvointi loppuu kattoo mitä suuhunsa laittaa.
Ja mitä tuohon mahaan tulee niin kohtu sun muut taitaa nostaa noita läskejä ylöspäin. Siltä ainaki minusta tuntuu. Mulla oli viime raskaudessa jo 13 viikolla ihan selvä vauvamaha kun alkuperäiseen vertas (joka oli sellainen tasainen ylhäänlä alas mutta makkarainen/läskinen). Maha lähti silloin jo ylhäältä koska läski nous ylös. Kuva on tuolla alkupuoliskon raskauskuvissa sivulla 5.

Johjo 9+1
 
Moikka! :)
Taas uusi viikko lähtenyt käyntiin.
Viikon päästä olisi ensimmäinen neuvolakin jo käyty, huisin jännittävää :D
Minä olin tuosta oireettomuudesta silloin alussa kovasti huolissani mutta nyt on kyllä etonut joka päivä ja yö ihan kiitettävästi vaikka en olekaan oksentanut. Koko ajan on paha olla mutta ajoittain aina paljon paljon pahempi.
Ja massua tosiaan on, sellaiset housut missä vyötärö jää tuonne alas mahtuu oikein hyvin päälle mutta ne missä vyötärö ( napit ja vetoketju ) on ylempänä ( navan kohdalla ) ei meinaa mahtua ja puristaa ällöttävästi :/
Mies sanoikin että pitää ruveta katselemaan äitiysvaatteita ;)

Mites teillä muilla kun makaatte esim. lattialla selällään niin tuntuuko navan alapuolella ( kohdun?? ) raja? Minulla tuntuu sellainen kova reuna ja kun painaa niin vähän aristaa alavatsasta ( ihan häpykummun luota ). Joskus kun käy vatsalleen lattialle niin tuntuu silloinkin kuin makaisi tennispallon päällä. Kai se kohtu sitten on eri tuntuinen kuin normaalisti.

Minä kun pohdin tuota varhaisultraa kovasti niin muistin juuri että ennen raskautumista minun oli tarkoitus käydä ultrassa naistenpolilla koska minulle on tehty 2 sektiota ja kuopuksen synnytyksen jälkeen leikkaava lääkäri totesi että "kyllähän se aika ohut jo oli mutta kyllä se varmaan vielä yhden raskauden kestää" mutta papereihin siitä ei kuitenkaan oltu laitettu mitään merkintää että tiedä sitten. Jälkitarkastuksessa neuvolanlääkäri vain sanoi että voisi ultrata minun mielenrauhan vuoksi ennen uutta raskautta mutta en muistanut sitä silloin enää. Nyt voisin tietysti neuvolassa asiasta mainita niin saattaisin vaikka päästäkin sinne varhaisultraan ;)

Onko muita innokkaita jouluihmisia? :heart: Minä kuuntelen jo vähän joululauluja ja fiilistelen vaikka 3 kuukautta vielä melkein sinnekin aikaa. Silloin on ainakin jo pyöreä massu ja tuntuu liikkeitä :heart:

Nyt menen hetkeksi esikoisen kanssa värittelemään kun kuopus nukkuu. Kirjoittelen lisää myöhemmin jos jotain muistuu mieleen :)

Hyviä vointeja!

ce-bra ja pikkuruinen rv. 8+2 :heart:
 
rv 6+3 mikähän toi renkkula on tossa onkohan se ihan normaalii????

ei se lääkäri kyllä sanonu mitään että ei olis.. en tiiä mitä oon kattonu muitten kuvii samalla viikkolla niin ei niissä oo ollut tollaista...
 
Moikka moi!

Onnittelut uusille tulokkaille :flower: !

Miulla ois tänään ollu eka neuvola käynti, mut kökön kökkö, soittivat aamulla et terkkari on kipeä ja siirretään aikaa :kieh: , hieman ärsytti, mut eihän tuolle mitään voi. Varattiin viikon päähän uusi aika ja onneks se sopi myös miehelle, eli et tulee aikaisemmin töistä kattoo neitiä ku en viitti ekalle käynnille mukaan ottaa, kestää kuitenkin noin 1,5 tuntia ja ei tuollainen 1v jaksa sitä aikaa. No sit ollaan taas viikko menty etiäpäin, jos vaikka uskaltais pyytää kuunnellä sydänääniä (en kyl usko et ne vielä kuuluu meikällä ).

Vointi on vaihdellut, 6+ viikkojen jälkeen on ollu huomattavasti enemmän kuvotusta mitä ekasta raskaudesta. Nyt tuntuu et kuvotus ja ehkä hieman väsymyskin jo helpottais osin, nii ja tissikivusta ei ole tietoa sitääkään vähää mitä alussa hieman tuntui....kopkop, toivottavasti ei tiedä huonoo. Sanoikos joku et oireet voi helpottua jo näillä viikoilla? Syöpötys vaivaa täälläkin ja vatsa turpoo, kaatissäkki rules :D . Jotenkin vaan tuntuu, et vaik tuo kuvotus yms ei oo mukavaa ni silti sitä potee mielellään kun tietää et silloin toisella on kaikki hyvin. Satuin just lukemaan, et on todettu, että pahoinvoivilla odottajilla alkuraskauden keskenmenonriski on vähentynyt runsaiden raskautta ylläpitävien hormonien vuoksi. Toivottavasti tieto lohdutti teitä jotka voitte kovinkin pahoin, tsemppiä :hug: .

Kaikille muillekin tsemppiä ja jaksuja ja mukavaa viikkoa!

Pilkkuliini 8+3
 
Täällä oli joku uusi, tervetuloa =) .

Uusinta testi tehty! Heti oli selvästi havaittavissa kaks viivaa. Yhtä vahvoja kumpikin, että pakkohan se on nyt uskoa!!! Ihan oon onnessani!

Pahoinvointi on täällä selvästi voimistunut. Mua ei okseta, mutta etoo lähes kokoajan. Painokin oli hiukan noussut kun oon yrittänyt usein syödä ettei tulis huonovointisuutta... ei vaan hirveesti oo vaikuttanu :x . Onneks en oo kuitenkaan joutunu oksentamaan kertaakaan.

Neuvolaan aattelin keskiviikkona soitella kun soittoaika on muuten hankalaan aikaan työn kannalta. Ja kaipa sinne aika nopsaan sitten pääsee kun viikkojakin jo kuitenkin kasassa mukavasti. Ennen np-ultraa kuitenkin pitää mennä neuvolaan.

Me ollaan sillä linjalla että ei mentäis varhaisultraan, se on kuitenkin aika kallistakin. Eikä käyty esikoisenkaan odotusaikana. Meidän kunnassa kuitenkin on kaks ilmaista ultraa muuten. Ja kun vaan malttais ootttaa niin aikahan menee nopsaan :LOL: .

Selis 6+2
 
Selis musta tuntuu, et muuten aika juoksee luvattoman nopeasti, mut just se aika kun oottelee et pääsee testaamaan, et onko raskaana on niiiiin piiiitkää ja nyt kun sen testin on tehnyt niin nyt vaan oottelee et menis nää alun viikot nopeasti, et pääsis niille "turvallisille" viikoille :)
Itsekin tosiaan eilen olin varma, että varailen varhaisultran, mutta tosiaan tänään päätin jättää väliin, kyllä sinne ultraan ehtii :)
 
Cristiina Sitä tässä mietinkin, et liitynkö tänne, ku tuntuu, että kaikki muut on jo jiin pitkällä :d Mut onneks löytyy meitä varhasessa vaiheessa olevia :)

Tatomira Huh huh, mikä kokemus synnäriltä :eek: Aivan uskomatonta toimintaa! Ei voi ku ihmetellä.

Varanikki Kiitos! :) Veritulppa ei taida tuohon jalkapöytään iskeä, ennemminkin pohkeeseen :D Eli ole huoleti (helpommin sanottu ku tehty ;) )

ALM Kiitos! :hug:

tyttö82 Tiedän niin tuon tunteen :hug: Mulla myös just samaset ja vähäiset oireet nyt kuin keskenmenneessäkin ja se huolestuttaa ... :ashamed:

Cebra Mulla homma vielä niin alussa, ettei kyllä tuolla masulla tunnu mitään :ashamed: Täällä yks, joka tykkää joulusta :wave: Olis jo ihana alkaa kiinnitteleen jouluvaloja ym. :d mut jos sitä hetken vielä malttais :whistle:

babyy Ihania ultrakuulumisia, onnea! :hug: Näkykö sulla tuolloin 6+3 sydänäänet?

Selis Tervetuloa mukaan :wave:

En tiedä onko teillä ollu jo tästä puhetta, mutta montako ultraa teille kunta tarjoaa? :wave: Meille tarjotaan np-ultra, rakenneultra ja sitten synnytystapa-arviossa viiminen ultra eli 3 ultraa yhteensä. Mulla näiden hoitojen vuoksi saan ainakin yhden varhaisultran (joka siis huomenna) kunnallisella puolella. Aion kysyä kyllä yhtä ultraa lisää ennen tuota np-ultraa, muuten tuun hulluksi.
 
Alisa84 en tiiä, miten nuo on muuttuneet tässä viidessä vuodessa, mikä on viime kertaisesta, mut silloin kunta tarjosi yhden ultran (np ) niin, ettei siitä mennyt ees polimaksua ja sitten sen lisäksi oli rakenneultra ja mulla synnytystapa-arvio (aiemman sektion takia ) joista siis maksettiin polimaksun verran.

Tästä raskaudesta mulle taidetaan synnytystapa-arvio tehdä ihan synnytyssairaalassa, saas nyt nähdä :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Alisa84:
En tiedä onko teillä ollu jo tästä puhetta, mutta montako ultraa teille kunta tarjoaa? :wave: Meille tarjotaan np-ultra, rakenneultra ja sitten synnytystapa-arviossa viiminen ultra eli 3 ultraa yhteensä. Mulla näiden hoitojen vuoksi saan ainakin yhden varhaisultran (joka siis huomenna) kunnallisella puolella. Aion kysyä kyllä yhtä ultraa lisää ennen tuota np-ultraa, muuten tuun hulluksi.
Oon täällä jo kirjoitellutkin Oulun surkeasta tilanteesta ultrien suhteen. Eli ainut ilmainen on np-ultra (kulkee varhaisultran nimellä ).
Minä aion käydä yksityisellä rakenneultrassa.
Joskus myöhemmin sitten mulla on ilmainen kokoarvioultra edellisen ison lapsen vuoksi (käynnistettiin 38+2 4600g).

Johjo 9+1
 
täällä myös jouluihminen =) odotan jo sitä et on kuusi ja jouluvaloja ja joulumusiikkia, ihanaa :heart: viel pitää malttaa vähän oottaa :LOL: mut tämä joulu tulee olemaan meille kyl ihana, tuntee jo vauva liikkeet ja ollaan hyvillä viikoilla menossa! =)

tänään tuli eka oksu :$ sen jälkeen helpotti ja muuten on ollu hyvä olo =)

4 yötä ultraan :heart:

 
Sydämellisesti onnea tatomira :heart: :heart: :heart:

Mä tulin pikana nurisemaan kun olin tänään ekassa neuvolassa ja kyselin lopussa että millon seuraavan kerran niin kertoi tulevat ultrat ja seuraava neuvolakäynti olisi ennen joulua :kieh: Eli missään tässä välissä ennen ultraa ei kukaan ole halukas edes kuuntelemaan vauvan sydänääniä :headwall:
Ei mun tarvii viikon välein siellä ravata mutta on ne ekat sydänäänet merkannu aina mulle paljon :'(
Eikä sitä ekaa lääkärikäyntiäkään ole, niin miksei?? Tää ei ymmärrä.
Kolmas lapsi tulossa mutta miksi näin sorsitaan?
Aion kyllä varata neuvola-ajan 10+ jälkeen että pääsee kuuntelemaan :snotty:

BTL :heart: nytty 8+1
 
tyttö 82 mulla ensimmäinen raskaus oli oireeton ja kaikki meni tosi hyvin alusta loppuun... nyt näyttää kans olevan oireetonta ja kyl kans vähän on sellanen fiilis et eiks nyt vois ees vähän oiksettaa :D

tatomira mä olen tehnyt 3 testiä... :whistle: eka kun oli niin haalee niin pitihän se varmistaa ja sit viel varmistaa... :saint:

varhaisultran myös varasin ja se on
9.10 et viel melki kaks viikkoo, sillon on sit viikot 6+5-7+1...

dopplerista millä viikolla ootte saanut koti dopplerilla sydämen kuuluviin? mulla kun se oli viime raskaudessa vasta viikosta 12 käytössä...

ultrista täällä on ainakin kaksi ultraa ja molemmissa maksetaan poli maksu...eikä varmaan nyt oo tullut vuodessa muutostakaan...
 

Yhteistyössä