3-vuotiaan nukkumaan menosta

eli mulla on 3vuotias tyttö ja toinen neiti on 1,6v..nuorempi nukahtaa tosi nopeesti omaan sänkyyn,mutta vanhempi ei sit millään,ku pitää rapsuttaa,paijata päätä jne...miten ootte saanu lapsukaisenne nukahtaan ja jäämään omaan sänkyyn,ilman et tarvii istuu vieres niin kauan ku neitonen nukahtaa...oon yrittäny lähtee pois ku neiti on viel hereillä,mut sit alkaa kauhee huuto ja meinaa nuoremman neidin huudolla herättää ku nukkuvat samassa huoneessa...olis kiva saada vinkkejä...kiitos jo etukäteen
 
Meillä on ollu pojalla (nyt 4v.) kausia, että tarttee olla vieressä tai samassa huoneessa niin kauan että nukahtaa ja sitten taas välillä nukkumaan meno on helpompaa, eikä tartte olla samassa huoneessa vahtimassa että rauhottuu sänkyynsä. Kokeile jotain jippoa, esim. kilpailua pikkusiskon kanssa kumpi nukahtaa aikaisemmin ja lupaa voittajalle joku pieni palkinto aamulla. Sitten jos pienempi voittaa asiaa ei tartte aamulla muistaa.
 
Nyt kaivattas lisävinkkejä, elikkä neiti on pikkasen alle 3 vuotias, ja nukkuu jatkettavassa sängyssä. Uhma painaa päälle jo aika rajusti, ja neiti ei suostu jäämään sänkyyn. Äiti ei kelpaa ollenkaan edes samaan huoneeseen neitin kanssa, olen koittanu kaikki mahdolliset ja mahdottomat. Isä kelpaa, ja silloinkin isän pitää nukuttaa lähes syliin. Jos neitin vaan vie sänkyyn ja lähtee pois, se juoksee sieltä sen sata kertaa illassa pois, ja aina iskä joutuu viemään sen takas. Minä jos yritän ni alkaa armoton parku. Ennen nukkumaankäyminen oli aina helppoa, sen kun kantoi sänkyyn ja sanoi unia ja lähti pois, niin neiti jäi sinne ja nukahti itsekseen, nyt ei auta mikään. Heräilee myös öisin, ja juoksee meidän huoneeseen itkemään, ja taas alkaa sama sänkyyn talutusrumba. Alkaa käymään ainakin minun hermoille pikkuhiljaa nämä lyhentyneet yöunet, ja uskoisin että myös iskän hermoille. Kaikki vinkit tervetulleita..
 
Meilläkin on yritetty välillä tuota, että vain toinen vanhempi kelpaa. Mutta siinä ollaan ehdottomia että siihen juttuun ei lähetä mukaan. Se vanhempi tulee, joka tulee ja usein just tulee nimenomaan se vanhempi jota ei sillä hetkellä haluaisi. Nopeasti lapsi tajuaa, ettei todella voi määrätä kumpi tulee. Jos sängystä juoksee pois koko ajan niin ootteko kokeillut sitä, että jäätte samaan huoneeseen hetkeksi ns. rauhoittumisajaksi. Esim vaikka vartin on siinä ja sitten poistuu. Eli lapsi rauhottuu kunnolla ja alkaa jo yrittämään unta. Kunnollisen rauhoittumisen jälkeen tuskin enää jaksaakaan ponkaista pedistä enää ylös. Näin meillä on toimittu aina ja lapset on aina mennyt uskomattoman nätisti nukkumaan.
 
Meillä on se auttanut, kun ollaan sadun jälkeen hetki vielä siinä vieressä ja sitten sanotaan, että "äiti/iskä tulee kohta katsomaan." Poika nukahtaa rauhallisesti, kun tietää että joku tulee vielä kurkkaamaan. Yleensä on jo kerennyt nukahtaa, ennen ku mennään katsomaan.
 
Jette
Meillä on avaimeksi muodostunut lapsen väsymyksen merkkien tunnistaminen ja sänkyynsaanti just oikealla hetkellä. Liian pirteänä ja/tai liian säsyneenä homma menee helposti lekkeriksi.

Meidän 3v10kk on nyt keksinyt että häntä pelottaa omassa huoneesa ..... En usko ollenkaan että häntä pelottaisi, on vaan huomannut että isi heltyy sillä.
 
Samanlaisia ongelmia...poika 1v 6kk nukahtaa hienosti itsekseen omaan sänkyyn. Tyttö kohta 3v ja nukahtaa ainoastaan viereen ja pitää olla paikalla nukahtamiseen saakka. Ollaan kokeiltu kaikkea mahdollista ja mikään ei asiaa muuta! Yleensä kun siirtää nukahtamisen jälkeen hänet omaan sänkyyn, niin kömpii taas jossain vaiheessa viereen...Kai tosta joskun 10 vuoden kuluttua viimeistään eroon pääsee :LOL:
 
:LOL: ihanaa lukea että on samantapaista muillakin. MEillä kanssa tota 4-v täytyy paijata, rapsuttaa ja rupsuttaa ja jano tulee, täytyy hakea vettä.... ja toi inauksen alle 1-v nukahtaa kauniisti omaan sänkyyn ilman mitään huutoja ja hässämisiä. Tää isompi on ollut aina tälläinen "nukkumaan menijä". Ja vaikka ois väsynyt sama krumeluurit tehdään.
 
Meillä 3v jää omaan sänkyyn iltasadun ja hyvän yö toivotusten jälkeen hyvin. Saattaa joskus tulla ovelle pyytään juomista tai huutelee sängystä.Kesällä kokeili vanhempiaan ja juoksi sängystä olkkariin heti ku jompikumpi vanhemmista poistui näkyvistä, mutta sitä vaihetta ei kestänyt kauan.
Poika on ollut hankala nukutettava pienempänä 0-2vuotiaana, piti hyssyttää, silittää, laulaa, kantaa sylissä niin kaun että nukahti, joten ihmettelen miten nykyään päästää näin helpolla.
 
ai että täällähän oli ihan samoja juttuja mitä meilläkin..meinasin just kirjottaa ja kysyä (siis laittaa uuden aloituksen:)) et miten tollasen 2v3kk saa nukkumaan ku nyt tää nukkumaanmeno on yhtä showta illasta toiseen.Ennen meni niin kiltisti nukkumaan et ei tarvinnut sanoa kuin että hyvää yötä rakas ja neiti alko nukkumaan mut nyt voi luoja neiti juoksee miljoona kertaa sängystä pois ja laulaa vaan ihhahhaa..ja sama toistuu kyl päiväunille mentäessäkin..ja tämä siis vain kotona..hoidossa kyllä kuulemma alkaa nukkumaan todella kiltisti päiväunet..

"..jäätte samaan huoneeseen hetkeksi ns. rauhoittumisajaksi. Esim vaikka vartin on siinä ja sitten poistuu. Eli lapsi rauhottuu kunnolla ja alkaa jo yrittämään unta." Ei toimi meillä.. :D

Nyt laitoin tylysti oven kiinni ja ihme kyllä ei kuulu mitään..täytyy kohta mennä katsomaan nukahtiko jo neiti..toivottavasti..
 
Meillä välillä kanssa tosi vaikeeta tytön 2½v kanssa tuo nukahtaminen. Se on meillä auttanut että n. tunti ennen nukkumaan menoa pidän sylissä ja paijaan ja luen kirjaa. Sitten laitetaan yövalo ja ovi jätetään vähän raolleen. Eilenkin illalla tyttö muisti sanoa että äiti älä jätä minua tänne pimeään.
 
täällä painitaan 3v neitin kans joka ilta samasta asiasta :headwall:
Yksin ei suostuta nukahtamaan (vaikka 10v isosisko nukkuu samassa huoneessa) ja kaiken kukkuraksi huoneessa pitää olla valot :eek:
Joko minä tai mieheni maataan jopa tunti makkarin lattialla ja maanitellaan neitiä nukkumaan. Päikkäreitä ei suostu enää nukkumaan ja on tosi väsynyt iltapäivällä. Mikään ei kuluta niin paljon kuin kirkuva 3v :/ ja kun soppaan lisätään touhukas 1v ja raskaana oleva äiti niin soppa on valmis...
 
Meillä typy pian 4 vuotta ja poju 1.6 vuotta. Samassa huoneessa nukkuvat sängyt rinnakkain. Poju nukkuu isolla runkopatjalla, johon toinen vanhemmistakin mahtuu ja isosisko, jos yöllä pelottaa. Parhain nukuttamisvinkki meillä on kl 19.30 iltasatu ja laulaminen. Toinen vanhemmista köllii runkopatjalla ja odottaa unen tuloa. Yleensä 15 min. Suurin vaara on, että itsekin sinne nukahtaa :hug: Onhan ne pieniä nukahtamaan yksin ja läheisyys tuo turvallisuutta. Meillä tämä ainut toimiva konsti toistaiseksi :wave:
 
Myöhäistä sanoo tässä vaiheessa, mutt helpointa on ku opettaa alusta asti nukahtamaan itse. Meillä ei ole oltu sängyn vieressä nukahtamiseen asti sen paremmin vauvana kuin nyt 3 vuotiaanakaan. Ei osaa sellaista vaatia. Mutt noin yleisesti; kyllä sen ikäinen jo puhetta ymmärtää. Selität asian ja jätät yksin nukahtamaan. Jos uhmaa niin anna uhmata. Kyllä se muutamassa illassa ohi menee. Uhkailu, lahjonta ja kiristys. Pukki ei tuo lahjoja, jos ei opettele nukkumaan itse...
 

Yhteistyössä