3 vuotias ei edelleenkään suostu potalle!!! Arrggh!!

  • Viestiketjun aloittaja jkjkjkjk
  • Ensimmäinen viesti
jkjkjkjk
Pissaa siis edelleen vaippaan ja kauhea huuto, jos joku edes ehdottaa vessaan menemistä. Tarrat ja palkinnot yritetty. Mitä muut ovat tehneet, vaippa vaan pois ja antaa olla hetki pissoissaan?! Muiden kokemuksia ja vinkkejä kaipaan.
 
meillä 2 vuotias vasta nyt rupes potalle. Ennen kanssa oli kauheeta tappelua. Mä vaan päätin yks aamu et tänää ei laiteta vaippaa. Muutamat vahinko pissat tuli housuun ja kakat, mutta niin se vaa kummasti ahdistu siitä et housut kastu, niin jo alko potalla istuminen maittamaan. Sitte palkitsin sen aina tarralla ja nyt menee oma-aloitteisesti reippaana! :) Jos potta ei kelpaa niin ootko kokeillu pönttöön sitä supistajaa, sehä on yks hyvä vaihtoehto? :)
 
"Anna"
Meillä oli sama ongelma. Unohdettiin kaikki pottailut kuukaudeksi, ei siis yhtään edes ehdotettu vessassa käymistä eikä puhuttu aiheesta. Sitten tyttö (ikää silloin 3 v ja 2 kk) yhtenä päivänä meni itse vessanpöntölle, eikä vaippaa enää käyttänyt. Tiedän, ettei paljon lohduta (itse ainakin stressasin asiasta aika kohtuuttomasti), mutta nyt jälkiviisaana voin sanoa, että odota rauhassa. Harva lapsi enää ekaluokalla vaippoja käyttää ;)
 
....
Meillä 2v9kk ja potta + pönttö ovatkin yhtäkkiä kauhistus. Ilman vaippaa ei suostu olemaan, riisuu kokonaan housut pois jos en laita vaippaa ja pissaa sänkyyn tai matolle... kesällä ajattelin ottaa kaikki kokonaan pois ja pissatkoon mihin pissaa.
 
"vieras"
Meidän tyttö 2v 9kk ja ajattelin, ettei varmaan opi vielä pitkään aikaan käymään potalla. Ajattelin näin vielä viikko sitte kunnes yllättäen vappuna alkoi käymään potalla ja on nyt vajaa viikkoa myöhemmin päiväkuiva, vaippa enää öisin. Että näinkin voi käydä, en olisi uskonut että näin helpolla. En enää viime aikoina kovin usein käyttänyt potalla kun tuntui, ettei se kiinnosta.
 
pois vaan
Kannatan tuota, että lopetat pariksi viikoksi koko aiheesta puhumisen.

Sitten vaan jossain vaiheessa joko lapsi itse haluaa potalle/pöntölle, tai sitten sinä vaan jotenkin rennosti toteat joku aamu, että jätettäskö vaippa pois tänä aamuna! Voi toimia aika tehokkaasti. Luultavasti parit pissat tulee housuun ekoina päivinä, mutta meillä ainakin tehokkainta oli ottaa vain vaippa pois. Poika oli jo 3,5 vuotias kun tuota yritettiin ja sehän toimi. Jäi yökuivaksikin oikeastaan samaan syssyyn.
 
juuuu
Hetki asia tauolle, siis vko-kk- Sen jälkeen vaippa pois ja asiasta ei mitään neuvotteluja. En varmaan edes muistuttais vessa-asiasta. Tuon ikäinen kyllä käy ku hätä tulee.
 
meillä li potta vessassa ja eteisessä/ olkkarissa ja vähitellen oppi kuivaksi kun itse alkoi käymään potalla ... meilläkin nyt vielä pikkumiehellä vaippa kokoajan ja syksyllä täyttää 3 mutta kesällä kokeilemme :)
 
harmahtava
Mä kyl oisin sen kannalla että vaippa pois raakasti ja ostamaan kivoja alushousuja. Se voi olla myös lapsen tapa hallita vanhempia että vaatii vaipan. Yrittäisin ainakin. 3v sietää kyl opetella. Eihän sitä tartte kun saa sen vaipan.
No meillä ei kyllä tuolla huomenna 3 v. täyttävällä toiminut tämä. Otettiin viime viikolla vaan vaippa pois ja selitettiin että nyt pitää käydä potalla. No, pissaili sitten monta kertaa päivässä housuun, ei ilmoittanut pissahädästä eikä tehnyt pottaan tai pönttöön jossa pienentäjä, huusi vaan kuin syötävä eikä suostunut pissaamaan. Oli pakko laittaa vaippa takaisin.

Ja pottailua ollaan harjoiteltu noin 1,5-vuotiaasta aktiivisesti, päivittäin, mutta ei suostu useinmiten edes istumaan siihen vaan vetää itsensä kaareksi ja huutaa.

Ja kaikki täällä kokeiltu, on lahjottu tarroilla, leluilla, ja jopa suklaalla, ilman tulosta.
 
Oletko kurittanut?
Siis oletko väkisin kokeillut istuttaa potalla että sinne tulee jotakin, eihän se opi jos ei sille näytä esimerkkiä miten pitää toimia. Tee itse sinne pottaan jotakin, vaikka pissa tai kakka. Lapsi oppii yllättävän nopeasti kun huomaa että tässä tapahtuu jotain tosi jännää, isikin voi lapsen nähden töräyttää pissan pottaan, kissa, koirat kaikki mitä teillä nyt asuukin. Perusasiat on opittava ennen kuin mitään osaa.
 
"mmmmmm"
Meillä 2 vuotta 4kuukautta ja hänellä olisi ollut valmiudet olla kuivana jo ties kuinka kauan, mutta lakkasi käymästä vessassa jossain välin ja otettiin vaipat takaisin. Annettiin olla asian kanssa ja käytiin sitten lapsen (tyttö) kanssa ostamassa omia pikkuhousuja ja sanoin että nyt on vaipat loppu eikä enää osteta lisää. (yövaippa on vielä ollut joskus tosin) ja näkyyhän tuo käyvän itse vessassa, eikä vahinnkoja ole tullut ollenkaan, joten suosittelisin antaa asian nyt hetken ihan kokonaan olla.
 
appp
Ollaan yritetty olla puhumatta koko vessa-asiasta välillä kuukaudenkin verran, mutta ei ole muuttanut asiaa. Ehkä siis otamme vaan vaipan pois!! Toivottavasti ymmärtäisi pian mennä sinne pöntölle, olen sen verran siisteysfriikki etten kauaa kyllä jaksa pissoja siivoilla.

Ikinä ei olla väkisin pöntölle laitettu ja ollaan neuvottu sekä ohjattu, miten se pissa pöntölle tulee. Mutta ei vaan halua!!

Meillä siis touhu ihan samanlaista kuin harmahtavalla. Kauhea huuto, kun edes mainitsee pissaamisen.
 
....
Oletko pystynyt yhtään jutella 3veen kanssa siitä miksei halua pissata pottaan/pönttöön jne.? Hän on varmaan huomannut,ettei monilla kavereilla ole vaippaa,oletteko puhuneet siitä? Tosi vaikea antaa kyllä neuvoja,voin kyllä kuvitella että alkaa stressata! Mutta kyllä hän taatusti oppii vielä,saattaa olla kertalaakista kuiva kun tajuaa miten kiva olla ilman vaippaa. Mitä ovat sanoneet neuvolassa? Kuivaksi opettelusta on jostain syystä tullut hälle ehkä jotenkin pelottava asia,onko teillä ollut jotain muutosta tms. johon voisi reagoida?
 
annassss
Meillä ei tytöllä auttanut vaipan pois jättäminen ollenkaan,alkoi vaan pantata pissaa viimeiseen saakka,ja pissasi lopulta housuun/lattialle. Lisäsi stressiä kaikille,ja vaipattomuudesta alkoi tulla turhan iso asia. Fyysisesti oli siis valmis kuivaksi,mutta psyykkisesti ei. Lopulta muutaman kuukauden tauon jälkeen alkoi pissata aamuisin pottaan,ja sitten ihan pian olikin jo kuiva. Tsemppiä!
 
Unohtaisin koko asian vaikka kuukaudeksi.

Sitten eräänä päivänä meiltä loppuisi vaipat. Kokonaan. Harmillista.

Sitten tilalle tulisi kivannäköisiä alkkareita. Sellaisia, joita ei raaskisi liata.

Ja lapsi saisi huutaa vaikka maailman tappiin asti, mutta en ostaisi vaippoja lisää niiden loppuneiden tilalle. Kun ne kerran on loppu. Eikä kaupoissakaan ole enää näin isoille vaippoja, vaan pienille.

Pissa- ja kakkavahinkojen jälkeen muistuttaisin aina että ne asiat tehdään vessassa, joko potalle tai pönttöön, lapsen oman valinnan mukaan. Vaikka tekisi mieli huutaa ja kuristaa kakara, kun siivoaa kusilammikkoa lattialta yhdeksättä kertaa, niin en tekisi sitä, vaan olisin tyyni, rauhallinen, zen. Purisin kieltäni, laskisin miljoonaan, mutta lapselle en huutaisi.

Niin minä tekisin.
 
"vieras"
Sellasta se meilläkin oli saman ikäisenä. Oltiin ilman vaippaa useita kertoja mutta mitään tulosta ei tullut. Eihän sitä pissan siivoamista kukaan jaksa viikko tolkulla. Yhtenä päivänä sitten tokas että pissa tulee ja meni potalle. Ikää oli 3 v3kk jonka jälkeen oli päivä- ja yökuiva
 

Yhteistyössä