3-vuotias kakkaa vielä vaippaan, siis tosi outoa

  • Viestiketjun aloittaja Tähhh
  • Ensimmäinen viesti
Tähhh
Luin eilen tuolla toisessa osiossa keskustelua. (en linkitä tänne). Mutta ihmettelen kun äiti kirjoitteli 3-vuotiaasta lapsesta, että pitääpä vaihtaa vaippa kun lapsi on kakannut. Siis ei kirjoittanut että lapsi kävisi lainkaan potalla. Jäähän monelta tuo pottavaihe pois, ja lapsi alkaa käymyään pytyllä. Mutta yövaipan ymmärrä ja matkavaipankin, koska rakkoa on hieman vaikeampi hallita. Mutta lapsesta kyllä huomaa koska äheltää että voisi kokeilla sinne pottaan. Ei mulla tästä yöunet mene, mutta 3 vuotta yötäpäivää vaipoissa, johan siinä ihokin ärtyy :eek:
 
Jokainen tavallaan. Jos se kyseinen lapsi ei vielä ole vaan valmis kakkaamaan pottaan. Luulin omastanikin että kakkaisi vielä nelivuotiaanakin vaippaan, mutta onneksi ei. Parempihan sekin on että edes vaippaan tulee, kun että panttais ja tulis vaikka ummetus.
 
Tähhh
Kun lapsi osaa 3-vuotiaana jo ymmärrettävästi puhua. Osaa ilmaista erilaisia tarpeita. Ei se teiltä ole mitään pois, että täällä asiaa ihmettelen. Mitenkään töykeästi lähestynyt aihetta. Mutta taisi osasta mammoista olla arka aihe :LOL: . Ja en tosiaan menetä yöuniani, mutta vain ihmettelen, siis ihmettelen. Ja teidän päivittelyistä huolimatta ihmettelen :eek: :D .
 
No olen kyllä sitä mieltä että paljon se on vanhempien viitseliäisyydestäkin kiinni... ei voi aina sanoa, että kun lapsi on valmis, se jättää vaipat.
Meillä on tällä viikolla 2v. täyttävä neiti, eikä mulla oo yksikään lapsi ollu näin kauaa vaipoissa, ja se on vain ja ainoastaan mun omaa saamattomuuttani.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 19:59 Malviina kirjoitti:
No olen kyllä sitä mieltä että paljon se on vanhempien viitseliäisyydestäkin kiinni... ei voi aina sanoa, että kun lapsi on valmis, se jättää vaipat.
Meillä on tällä viikolla 2v. täyttävä neiti, eikä mulla oo yksikään lapsi ollu näin kauaa vaipoissa, ja se on vain ja ainoastaan mun omaa saamattomuuttani.
:saint:
mahtaa olla sulla tuommoinen olo kun olet niiiiin hyvä potalleopettaja.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 19:59 Malviina kirjoitti:
No olen kyllä sitä mieltä että paljon se on vanhempien viitseliäisyydestäkin kiinni... ei voi aina sanoa, että kun lapsi on valmis, se jättää vaipat.
Meillä on tällä viikolla 2v. täyttävä neiti, eikä mulla oo yksikään lapsi ollu näin kauaa vaipoissa, ja se on vain ja ainoastaan mun omaa saamattomuuttani.
Olen samaa mieltä. ja ihan voi muuten verrata vaikka noihin imetysasioihin. Onhan se helppoa jos mennään vain lapsen ehdoilla. Ja aina se on vaikeampaa mitä myöhemmin aletaan se lapsen "koulutus", no sanotaan opettaminen. Yks tuttu pariskunta syötti lastaan vielä kun tämä oli kolmevuotias. Ihan nyt esimerkiksi laitoin vaikka tais mennä ohi aiheen.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 19:58 Tähhh kirjoitti:
Kun lapsi osaa 3-vuotiaana jo ymmärrettävästi puhua. Osaa ilmaista erilaisia tarpeita. Ei se teiltä ole mitään pois, että täällä asiaa ihmettelen. Mitenkään töykeästi lähestynyt aihetta. Mutta taisi osasta mammoista olla arka aihe :LOL: . Ja en tosiaan menetä yöuniani, mutta vain ihmettelen, siis ihmettelen. Ja teidän päivittelyistä huolimatta ihmettelen :eek: :D .
Joo, niin osaa, mutta jostain syystä kammoaa pottaan kakkaamista niin paljon että tekee sen mieluimmin vaippaan. Onhan noita isompia ollut päiväkodissa, jotka on kauheessa ummetuskierteessä just sen takia kun eivät vaan voi tehä siihen pottaan. Mun mielestä tuo sun nauraminen sille, että jollain osuu arkaan paikkaan, on vähän törkeää, koska tosiaan, ressi se on äidillekin, saati sitten sille lapselle..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 19:59 Malviina kirjoitti:
No olen kyllä sitä mieltä että paljon se on vanhempien viitseliäisyydestäkin kiinni... ei voi aina sanoa, että kun lapsi on valmis, se jättää vaipat.
Meillä on tällä viikolla 2v. täyttävä neiti, eikä mulla oo yksikään lapsi ollu näin kauaa vaipoissa, ja se on vain ja ainoastaan mun omaa saamattomuuttani.
Kuule, ei se aina oo ihan noin yksinkertaista. Meillä poika oppi kuivaksi 2-vuotiaana, mutta kakkoja ei kerta kaikkiaan tehnyt muualle kuin vaippaan. Taustalla paha ummetus jota ei saatu helpottumaan lukuisista kokeiluista huolimatta. Lisäksi panttasi kakkaa kun väkisin yritettiin saada kakkaamaan pönttöön tai pottaan. Lopulta 3v 9kk ikäisenä alkoi kakata pönttöön.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 20:08 daaaa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 19:59 Malviina kirjoitti:
No olen kyllä sitä mieltä että paljon se on vanhempien viitseliäisyydestäkin kiinni... ei voi aina sanoa, että kun lapsi on valmis, se jättää vaipat.
Meillä on tällä viikolla 2v. täyttävä neiti, eikä mulla oo yksikään lapsi ollu näin kauaa vaipoissa, ja se on vain ja ainoastaan mun omaa saamattomuuttani.
Kuule, ei se aina oo ihan noin yksinkertaista. Meillä poika oppi kuivaksi 2-vuotiaana, mutta kakkoja ei kerta kaikkiaan tehnyt muualle kuin vaippaan. Taustalla paha ummetus jota ei saatu helpottumaan lukuisista kokeiluista huolimatta. Lisäksi panttasi kakkaa kun väkisin yritettiin saada kakkaamaan pönttöön tai pottaan. Lopulta 3v 9kk ikäisenä alkoi kakata pönttöön.
No juurikin tätä oon yrittäny tässä toitottaa!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 20:00 outolintu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 19:59 Malviina kirjoitti:
No olen kyllä sitä mieltä että paljon se on vanhempien viitseliäisyydestäkin kiinni... ei voi aina sanoa, että kun lapsi on valmis, se jättää vaipat.
Meillä on tällä viikolla 2v. täyttävä neiti, eikä mulla oo yksikään lapsi ollu näin kauaa vaipoissa, ja se on vain ja ainoastaan mun omaa saamattomuuttani.
:saint:
mahtaa olla sulla tuommoinen olo kun olet niiiiin hyvä potalleopettaja.
No ei oo mulla yhtään tollanen olo, mut mieti muutama vuoskymmen taaksepäin, pidettiinkö silloin lapsia vaipoissa vuoskausia?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 20:08 daaaa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 19:59 Malviina kirjoitti:
No olen kyllä sitä mieltä että paljon se on vanhempien viitseliäisyydestäkin kiinni... ei voi aina sanoa, että kun lapsi on valmis, se jättää vaipat.
Meillä on tällä viikolla 2v. täyttävä neiti, eikä mulla oo yksikään lapsi ollu näin kauaa vaipoissa, ja se on vain ja ainoastaan mun omaa saamattomuuttani.
Kuule, ei se aina oo ihan noin yksinkertaista. Meillä poika oppi kuivaksi 2-vuotiaana, mutta kakkoja ei kerta kaikkiaan tehnyt muualle kuin vaippaan. Taustalla paha ummetus jota ei saatu helpottumaan lukuisista kokeiluista huolimatta. Lisäksi panttasi kakkaa kun väkisin yritettiin saada kakkaamaan pönttöön tai pottaan. Lopulta 3v 9kk ikäisenä alkoi kakata pönttöön.
En tarkoittanut muita kuin normaaleja terveitä lapsia ja meilläkin on ummetuksesta kärsitty. Ei todellakaan ollut tarkoitus ketään syytellä, jos jotain syyttelin ,niin itseäni, etten ole tun nelosen kanssa ollut viitseliäs "pottailija".
 
Tähhh
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 20:05 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 19:58 Tähhh kirjoitti:
Kun lapsi osaa 3-vuotiaana jo ymmärrettävästi puhua. Osaa ilmaista erilaisia tarpeita. Ei se teiltä ole mitään pois, että täällä asiaa ihmettelen. Mitenkään töykeästi lähestynyt aihetta. Mutta taisi osasta mammoista olla arka aihe :LOL: . Ja en tosiaan menetä yöuniani, mutta vain ihmettelen, siis ihmettelen. Ja teidän päivittelyistä huolimatta ihmettelen :eek: :D .
Joo, niin osaa, mutta jostain syystä kammoaa pottaan kakkaamista niin paljon että tekee sen mieluimmin vaippaan. Onhan noita isompia ollut päiväkodissa, jotka on kauheessa ummetuskierteessä just sen takia kun eivät vaan voi tehä siihen pottaan. Mun mielestä tuo sun nauraminen sille, että jollain osuu arkaan paikkaan, on vähän törkeää, koska tosiaan, ressi se on äidillekin, saati sitten sille lapselle..

Hei kamoon ei sellaista asiaa mistä ei vois vähän vitsailla. Moni asia sujuu pienellä huumorilla keveämmin, tai asioista tulee liian raskaita kantaa. Ja älä mitään puhu, mä tiedän ummetuskierteistä vähän kaikkea, siksi mulla huumori pelaakin, ja sitä lentää kotopiirissä aika rankanpuoleisesti :D .
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 20:15 Tähhh kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 20:05 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 19:58 Tähhh kirjoitti:
Kun lapsi osaa 3-vuotiaana jo ymmärrettävästi puhua. Osaa ilmaista erilaisia tarpeita. Ei se teiltä ole mitään pois, että täällä asiaa ihmettelen. Mitenkään töykeästi lähestynyt aihetta. Mutta taisi osasta mammoista olla arka aihe :LOL: . Ja en tosiaan menetä yöuniani, mutta vain ihmettelen, siis ihmettelen. Ja teidän päivittelyistä huolimatta ihmettelen :eek: :D .
Joo, niin osaa, mutta jostain syystä kammoaa pottaan kakkaamista niin paljon että tekee sen mieluimmin vaippaan. Onhan noita isompia ollut päiväkodissa, jotka on kauheessa ummetuskierteessä just sen takia kun eivät vaan voi tehä siihen pottaan. Mun mielestä tuo sun nauraminen sille, että jollain osuu arkaan paikkaan, on vähän törkeää, koska tosiaan, ressi se on äidillekin, saati sitten sille lapselle..

Hei kamoon ei sellaista asiaa mistä ei vois vähän vitsailla. Moni asia sujuu pienellä huumorilla keveämmin, tai asioista tulee liian raskaita kantaa. Ja älä mitään puhu, mä tiedän ummetuskierteistä vähän kaikkea, siksi mulla huumori pelaakin, ja sitä lentää kotopiirissä aika rankanpuoleisesti :D .
No okei okei, en oo itekkään ihan kuiva korppu, mutta joskus kirjotettaissa noi asiat saa vähä niinku eri merkityksen ku pitäis.. Tai siis että se tajutaan eri lailla ku on tarkotus. Mutta ei mitää, jatketaan! :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 20:10 Malviina kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 20:00 outolintu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 19:59 Malviina kirjoitti:
No olen kyllä sitä mieltä että paljon se on vanhempien viitseliäisyydestäkin kiinni... ei voi aina sanoa, että kun lapsi on valmis, se jättää vaipat.
Meillä on tällä viikolla 2v. täyttävä neiti, eikä mulla oo yksikään lapsi ollu näin kauaa vaipoissa, ja se on vain ja ainoastaan mun omaa saamattomuuttani.
:saint:
mahtaa olla sulla tuommoinen olo kun olet niiiiin hyvä potalleopettaja.
No ei oo mulla yhtään tollanen olo, mut mieti muutama vuoskymmen taaksepäin, pidettiinkö silloin lapsia vaipoissa vuoskausia?
Sillon käytettiin enimmäkseen harsovaippoja. Ja jos jollain oli niitä kertsejä, niin eiköhän niiden materiaalit olleet aika lailla erilaisia kun nykysin. Eli mä kyllä sysään nykylasten myöhäisen kuivaksioppimisen aika pitkälle nykyaikaisten kertakäyttövaippojen piikkiin.
 
hei
ärsyttää todella suunnattomasti tuollainen asenne että lapsen pitää oppia kaikki asiat jonkun tietyn aika kaavan mukaan :headwall:
Ja joku siellä kehtasi väittääkkin että 3v lapsi puhuu jo sujuvasti ja ymmärrettävästi!! no ei kuule kaikki puhu :/ Oma poikanikin on vasta 2,5v oppinut lauseita sanomaan ja puhe on vielä nyt 3v aika mongerrusta.
Potalle ei olla koskaan pakotettu kun ei sitä pienenä halunnut nähdäkkään sitten vajaat 2,5vuotiaana itse pyysi potalle ja oli melkein heti yö kuivakin. joten kyllä ne lapset tietää kun aika on.
 
Musta kanssa se kuivaksioppiminen riippuu paljon vanhempien viitseliäisyydestä...ei toki välttämättä kaikkien, kuten keskustelussa on sanottukin, mutta varmaan aika monien. En oikein ymmärrä, miksi sitä potalle opettelua pitää lykätä niin pitkälle. Meillä 8 kk tyttö tekee suurimman osan kakoista pottaan tai sit pidän pöntön päällä ja tekee sinne. Kun lapsi alkaa äheltää, on musta kätevin viedä potalle kuin antaa turauttaa vaippaan ja koittaa pyllystä sitten veden kanssa kihnuttaa irti liiskaantunutta kakkaa.

Ja mun mielestä kertisvaipat sais kyllä poistaa kokonaan, nykyajan megaimukykyiset vaipat kyllä pitävät osaltaan huolen, ettei lapsi vaan oppis kuivaks aikasin :/
 
ja pas.kat mistään saamattomuudesta kiinni.
mun kundi 3.5v täysin vaipoissa, opettelua on ollu nyt 3kk ainakin ellei enemmänkin aktiivisesti(vuosi olen yrittänyt totutella pottaan, mutta en ole pakottanut). tarhantäditkin ovat neuvottomia kun kundilla on niin kova tahto eikä halua potalle tai pytylle, tekee tarpeensa mielummin vaippaan. 4.5v kundi oppi päiväkuivaksi ja osittain yökuivaksi silloin kun pikkuveljelläkin harjoittelu alkoi, sitä ennen ei halunnut käydä potalla. tuskin kuitenkaan menee vaipoissa armeijaan... :whistle:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 21:31 vieras kirjoitti:
Musta kanssa se kuivaksioppiminen riippuu paljon vanhempien viitseliäisyydestä...ei toki välttämättä kaikkien, kuten keskustelussa on sanottukin, mutta varmaan aika monien. En oikein ymmärrä, miksi sitä potalle opettelua pitää lykätä niin pitkälle. Meillä 8 kk tyttö tekee suurimman osan kakoista pottaan tai sit pidän pöntön päällä ja tekee sinne. Kun lapsi alkaa äheltää, on musta kätevin viedä potalle kuin antaa turauttaa vaippaan ja koittaa pyllystä sitten veden kanssa kihnuttaa irti liiskaantunutta kakkaa.

Ja mun mielestä kertisvaipat sais kyllä poistaa kokonaan, nykyajan megaimukykyiset vaipat kyllä pitävät osaltaan huolen, ettei lapsi vaan oppis kuivaks aikasin :/
MInusta tämä, että 8kk ikäistä istutetaan pöntöllä tai potalla on ihan hullua. Surullista itseasiassa.

Ei se lapsi sen nopeammin opi kuivaksi. Kuivaksi oppiminen on korvien välissä, kun lapsi on valmis jättämään vaipat, niin sitten se vasta onnistuu. Toki on sitten vanhemman vika, jos ei huomaa kypsyyttä. Osa lapsista oppii kuivaksi 2-vuotiaana, osa 3-vuotiaana tai neljä.

Ei kannata aiheutta vauvalle ressiä tällaisesta. Antakaa niiden vauvojenne olla vauvoja ku se sen hetken vain kestää!
 
Meillä on 2v8kk ikäinen tyttö. Hän on ilman vaippaa kotona ja käy reippaasti potalla pissalla, mutta kakkaa hän ei pottaan tee. Jos näe, että kakka on tulossa ja menen houkuttelemaan potalla niin tyttö lopettaa hommat ja vatsa menee todella kovalle. Sitten sitä kakkaa väännetään itku kurkussa. Tämän vuoksi annan hänen vielä kakata vaippaan.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 21:51 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 21:31 vieras kirjoitti:
Musta kanssa se kuivaksioppiminen riippuu paljon vanhempien viitseliäisyydestä...ei toki välttämättä kaikkien, kuten keskustelussa on sanottukin, mutta varmaan aika monien. En oikein ymmärrä, miksi sitä potalle opettelua pitää lykätä niin pitkälle. Meillä 8 kk tyttö tekee suurimman osan kakoista pottaan tai sit pidän pöntön päällä ja tekee sinne. Kun lapsi alkaa äheltää, on musta kätevin viedä potalle kuin antaa turauttaa vaippaan ja koittaa pyllystä sitten veden kanssa kihnuttaa irti liiskaantunutta kakkaa.

Ja mun mielestä kertisvaipat sais kyllä poistaa kokonaan, nykyajan megaimukykyiset vaipat kyllä pitävät osaltaan huolen, ettei lapsi vaan oppis kuivaks aikasin :/
MInusta tämä, että 8kk ikäistä istutetaan pöntöllä tai potalla on ihan hullua. Surullista itseasiassa.

Ei se lapsi sen nopeammin opi kuivaksi. Kuivaksi oppiminen on korvien välissä, kun lapsi on valmis jättämään vaipat, niin sitten se vasta onnistuu. Toki on sitten vanhemman vika, jos ei huomaa kypsyyttä. Osa lapsista oppii kuivaksi 2-vuotiaana, osa 3-vuotiaana tai neljä.

Ei kannata aiheutta vauvalle ressiä tällaisesta. Antakaa niiden vauvojenne olla vauvoja ku se sen hetken vain kestää!
ja höpönlöpön sanon minä!

Mut aika turha tästä aiheesta on inttää toiset oppii aikasemmin kuin toiset. Mut lähinnä minua huvittaa se et mikä siinä muita niin tympäsee jos toisen muksulla on vaipat vielä 3vuotiaanakin :whistle: Ja monella vielä isompanakin...
 
Niin se vain on, et toiset ihmiset on enemmän outoja ja toiset vähemmän outoja.

Meidän nuorin poika kakkasi vielä 3 vuotiaana vaippaan, kun päivällä en vaippaa laittanut, panttasi kakan ja yöllä päästeli unissaan. Yö vaippa oli kuitenkin pakko olla, kun se kuitenkin joka aamu märkä oli. En enään muistakkaan, milloin tapahtui, et sain huijattua kakan pöntöön ja sen jälkeen pikkuhiljaa yökakkiminen loppui.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 20:10 Malviina kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 20:00 outolintu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 19:59 Malviina kirjoitti:
No olen kyllä sitä mieltä että paljon se on vanhempien viitseliäisyydestäkin kiinni... ei voi aina sanoa, että kun lapsi on valmis, se jättää vaipat.
Meillä on tällä viikolla 2v. täyttävä neiti, eikä mulla oo yksikään lapsi ollu näin kauaa vaipoissa, ja se on vain ja ainoastaan mun omaa saamattomuuttani.
:saint:
mahtaa olla sulla tuommoinen olo kun olet niiiiin hyvä potalleopettaja.
No ei oo mulla yhtään tollanen olo, mut mieti muutama vuoskymmen taaksepäin, pidettiinkö silloin lapsia vaipoissa vuoskausia?
muutama vuoskymmen taaksepäin minä olin vaippaikäinen ja ihan samalla tavalla silloin kuulemma vaipoista päästiin eroon kuin nykyäänkin.
 

Yhteistyössä