3-vuotias poika ja leikkii tosi vähän itsenäisesti

Onko muilla tällaisia lapsia? Meillä siis omatoimista leikkiä tosi vähän, ulkona ehkä jonkin verran, mutta sisällä hädin tuskin yhtään. Poika on kyllä aika huono keskittymään, joten voisikohan leikin puute johtua siitäkin? Ei juurikaan osaa muidenkaan lasten kanssa leikkiä.

Voiko leikin kehittymistä jotenkin tukea? Tällä hetkellä poka on kotona, mutta ei kyllä tarhassakaan osannut muiden kanssa leikkiä. Lelut kyllä levittää, mutta siihen se sitten loppuukin.
 
Meillä ihan pian 4v täyttävä poika. Ei myöskään leiki eikä ole ikinä leikkinytkään, lelut ei voisi häntä vähempää kiinnosta, vaan ennemminkin kaikki muu tekeminen/touhuaminen. Kurjaa kun poika pitää vaan turhaa hössötystä eikä keskity mihinkään leikkiiin. Itsekin kyselin asiasta joskus palstalla, mut en paljon saanu vastauksia.. Kaippa muiden lapset sit leikkii.. :| Jos haluat puhua lisää asiasta ni kirjottele, mulla on nyt juur kiire :wave:
 
Kohta 3v. poika ei jaksa leikkiä oikein millään jos kukaan aikuinen ei ole seuraneitinä. Alle 1v. sisko kyllä puolestaan leikkii tai ainakin tutkii tavaroita. Kesällä tyttö lähti yksikseen takapihalle hiekkalaatikolle leikkimään, sisällä menee lastenhuoneeseen omia aikojaan touhuamaan omiaan. Ilmeisesti hoidossa poika leikkii toisten lasten kanssa mutta ei kotona.
 
hänellä ei ole niin hyvä mielikuvitus... Ei kaikki lapset keksi itse leikkejä.

Mielikuvitusta voi kyllä kehittää joillain konsteilla mm. Lukemalla lapselle paljon, hassuttelemalla (huijaat ja pelleilet ja leikit apinaa... :p ) , tv:n katselu minimiin, myös aikuisilta lasten valveilla ollessa, kuunnelkaa musiikkia. Karsikaa leluja pois, vaikka yläkaappiin tai varastoon, jätät vain muutamia leluja (esim. meillä karsittiin muut pois, paitsi, nuket+nuken vaatteet, ponit, leikkiastiat ja barbit) . Kannattaa tarkkailla muutama päivä, millä lapsi eniten leikkii. Näin on meidän tyttö ruennut leikkimään enemmän itsenäisesti ja keksii mahtavia juttuja... :)
 
Eipä oo kokemusta, mutta mäkin ehdotan että vähentäkää leluja reilusti! Tulee varmaan turhautunut olo kun ei tiedä mistä alottaisi ja millä leikkisi. Meillä on aina ollut "vähän" leluja ja poika, 3 v, leikkii mun mielestä hyvin itsekseen. Puhua pälpättää kyllä taukoamatta ja kyselee, eli puhumalla osallistun leikkeihin, mutta en varsinaisesti leiki. Ei tää neuvo tietenkään mikään viisasten kivi oo, lapset on erilaisia. Oon vaan huomannu että ne lapset tuttavapiirissa, joilla on paljon leluja tekee just sitä et lelut levitetään mut millään ei sekuntia kauempaa leikitä. Ai niin, meillä ei juurikaan katsota televisiota. Oon kuullu että jos laps katsoo paljon telkkaa, tulee levottomaksi.
 

Yhteistyössä